https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/rakousko-hrozi-zalobou-proti-planum-bruselu-zaradit-jadro-mezi-ciste-zdroje
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Rakousko hrozí žalobou proti plánům Bruselu zařadit jádro mezi čisté zdroje Aktualizováno

3.1.2022 01:16 | VÍDEŇ (ČTK)
Rakousko patří v Evropské unii k nejhlasitějším kritikům jaderné energetiky. Na základě referenda z roku 1978 se rozhodlo nezprovoznit svou dokončenou elektrárnu a trvale se zřeklo výroby energie z jádra. Dlouhodobě se staví odmítavě i k jaderným energetickým programům sousedních států, včetně Česka.
Rakousko patří v Evropské unii k nejhlasitějším kritikům jaderné energetiky. Na základě referenda z roku 1978 se rozhodlo nezprovoznit svou dokončenou elektrárnu a trvale se zřeklo výroby energie z jádra. Dlouhodobě se staví odmítavě i k jaderným energetickým programům sousedních států, včetně Česka.
Rakouská ministryně pro klima a energetiku Leonore Gewesslerová pohrozila právními kroky proti plánům Evropské komise (EK) zařadit za určitých podmínek energii vyrobenou z jádra a zemního plynu mezi šetrné ke klimatu. Německá vláda návrh klasifikovat investice do energetických projektů využívajících plyn jako takzvaně zelené přivítala, dala však najevo, že její odpor vůči stejnému přístupu k jádru trvá.
 

Podle návrhu komise by investice do nových jaderných elektráren měly být klasifikovány jako ekologické, pokud budou splňovat nejnovější technické normy a pokud bude předložen konkrétní plán pro likvidaci vysoce radioaktivního odpadu nejpozději po roce 2050. Kromě toho by nové elektrárny musely získat stavební povolení nejpozději do roku 2045. Také investice do nových plynových elektráren by měly mít možnost být po přechodnou dobu za přísných podmínek označeny za ekologické. Záměrem Bruselu je dát takzvanou taxonomií návod investorům, do jakých technologií se vyplatí vložit peníze.

"Pokud budou plány realizovány v této podobě, podáme žalobu," napsala na twitteru politička za Zelené. Komise v sobotu zveřejnila návrh opatření, po němž dlouhodobě volala řada zemí preferujících jadernou energii, k nimž patří i Česká republika.

Rakouská ministryně také uvedla, že EK se snaží svým návrhem v případě jádra a zemního plynu provádět takzvaný greenwashing, tedy vyvolat falešné zdání o jejich prospěšnosti pro životní prostředí. "Jaderná energie je nebezpečná a není řešením v boji proti klimatické krizi," dodala ministryně.

V Německu s posledním dnem loňského roku ukončily provoz tři ze zbývajících šesti jaderných elektráren, výroba energie z jádra má letos skončit. "Pozice německé vlády k jaderné energetice se nemění. Nadále je přesvědčena o tom, že jádro nelze považovat za udržitelný zdroj energie," uvedl mluvčí německého kabinetu. "Zemní plyn je pro německou vládu důležitou překlenovací technologií na cestě ke klimatické neutralitě na pozadí vyřazování jaderné energetiky a výroby elektřiny z uhlí," řekl také.

Podle místopředsedy parlamentní frakce vládních sociálních demokratů (SPD) Matthiase Miersche by Německo mělo "vyčerpat veškeré možnosti k zabránění podpory jaderné technologie na evropské úrovni". Spolkový ministr hospodářství Robert Habeck už dříve uvedl, že Německo pro návrhy EK hlasovat nebude. Možnost podání žaloby ale zatím nezmínil.

Evropská unie se zavázala dosáhnout do roku 2050 klimatické neutrality. Členské státy se přou o to, jakými dostupnými prostředky budou moci nahradit energii a teplo vyráběné z uhlí. Energie z jádra, při jejíž produkci sice nevznikají skleníkové plyny, ale není u ní vyřešeno dlouhodobé uskladnění vyhořelého radioaktivního paliva, stojí v centru těchto debat. Pro odpor Rakouska, Německa a několika dalších zemí se skupině států preferujících jadernou energetiku v čele s Francií nepodařilo prosadit do závěrů prosincového summitu v Bruselu, aby EK jádro na soupis zelených investic zařadila.

Rakousko patří v Evropské unii k nejhlasitějším kritikům jaderné energetiky. Na základě referenda z roku 1978 se tato alpská republika rozhodla nezprovoznit svou dokončenou elektrárnu Zwentendorf a následně se trvale zřekla výroby energie z jádra. Dlouhodobě se staví odmítavě k jaderným energetickým programům sousedních států, mezi nimi i Česka.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (117)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

JS

Jaroslav Studnička

3.1.2022 08:20
Je vidět, že ideologie opět bude bránit reálné transformaci energetiky.

Doufám, že za použití výrazu Nacht-und-Nebel paní ministryně bude odejita.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.1.2022 09:07 Reaguje na Jaroslav Studnička
Žádná ideologie ničemu nebrání, člověče nešťastná.
Rakušáci jsou proti jádru (svobodné rozhodnutí) a využijí legální cesty, aby to zablokovali. Pokud to EP ve hlasování všech zemí schválí, můžou jít k soudu, kde se řeší pouze, jestli to není protizákonné. Což asi není, takže mají smůlu. Demokracie v praxi.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

3.1.2022 09:16 Reaguje na Pavel Hanzl
To vy nepochopíte, když tu sám vystupujete jako kovaný politruk.

Odpovědět
ss

smějící se bestie

3.1.2022 11:06 Reaguje na Pavel Hanzl
Hrozit můžou.
Podají žalobu - okamžitě jim přestat prodávat elektřinu !
Odpovědět
LM

Ladislav Metelka

3.1.2022 11:40 Reaguje na smějící se bestie
Proč? Prodávat - ale za odpovídající cenu a jen když jí budeme mít dostatek pro sebe...
Odpovědět
VK

Václav Kain

3.1.2022 12:41 Reaguje na smějící se bestie
Nemůžeme.Je to všechno propojené pupeční šňůrou.Pokud se tato probruselská vláda nevzchopí,tak potom co by nastalo kdybychom měli přerušovanou dodávku el.energie a ke všemu strašně drahou bych jí nezáviděl.
Odpovědět
DB

Darth Bane

3.1.2022 20:16 Reaguje na Václav Kain
Ale můžeme, pár metrů bleskovic na to stačí.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.1.2022 13:15 Reaguje na smějící se bestie
Hlupáček se pozná podle toho, že rád trucuje. Výsledkem je, že je pak chudý a závislý na těch, které nenávidí. Tento svět není prostě stavěn pro hlupáky.
Odpovědět
DB

Darth Bane

3.1.2022 20:15 Reaguje na Pavel Hanzl
Zatím trucují Rakušáci, a ekoteroristé z EU.
Odpovědět
LM

Ladislav Metelka

3.1.2022 08:48
Však se jim ještě Temelín a Dukovany budou hodit...
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

3.1.2022 08:54 Reaguje na Ladislav Metelka
Samo, že hodí, ale škodit se musí, neb co tě nezabije, to tě posilní (jak paliva fosilní).
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.1.2022 09:08 Reaguje na Ladislav Metelka
Obávám se, že my s vývozem elektřiny brzy skončíme a budeme čistě dovozovou zemí. A budeme rádi, když nám něco pošlou Rakušáci.
Odpovědět
LM

Ladislav Metelka

3.1.2022 09:13 Reaguje na Pavel Hanzl
Nepošlou nic, sami budou žebrat...
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

3.1.2022 09:15 Reaguje na Ladislav Metelka
Stejně tak se má stát Německo deficitní zemí.
Odpovědět
LM

Ladislav Metelka

3.1.2022 09:17 Reaguje na Jaroslav Studnička
Pracujou na tom...
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.1.2022 10:00 Reaguje na Ladislav Metelka
Kolik gigawatt nových zdrojů budují Němčouři, Rakušáci a my? Z toho se přece velmi jednoduše pozná, kdo na tom jak bude za pár let.
Odpovědět
LM

Ladislav Metelka

3.1.2022 10:14 Reaguje na Pavel Hanzl
Ty jejich budované GW vynásobte nějakým malým číslem, abyste dostal reálné GW. A pro případy zimních inverzí to vynásobte u větráků hodnotou kolem nuly, u solárů hodně pod 0,1. Co s tím chcete utáhnout?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.1.2022 10:26 Reaguje na Ladislav Metelka
To není složitý, výkon fve v píkách se dělí osmi, větřáky mají účinnost velmi různou, nejlepší offshore jdou přes 60%, ty špatný na 30%. Starší jaderky a uhláky kolem 80%.
Vaše auto s výkonem 80 kW máte využité na třeba 10% času a výkonově celkově pod 2%. A taky to je šit na vyhození?
Problém je akumulace, ale na tom se maká aspoň jak u babiše.
Odpovědět
LM

Ladislav Metelka

3.1.2022 10:43 Reaguje na Pavel Hanzl
No a až týden nebo 2 týdny bude příkon záření v poledne kolem 150 W/m2 horizontální plochy, průměrně za den třeba 30 W/m2 a nebude foukat - co ty OZE vyprodukují?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.1.2022 11:05 Reaguje na Ladislav Metelka
Pojede jádro, záložní zdroje, akumulátory, přečerpávačky a dovoz ze zemí, kde fučí a svítí.
To bude enrgie drahá. V létě bude naopak skoro zapusinu.
Odpovědět
LM

Ladislav Metelka

3.1.2022 11:26 Reaguje na Pavel Hanzl
Jádro chtějí odstřelit. Záložní zdroje - minimum. Akumulátory - ještě míň, přečerpávačky jen chvíli a málo. Ani akumulátory ani přečerpávačky to neutáhnou třeba 2 týdny. Dovoz - odkud, pokud to chytne celou Evropu?
Jedno řešení tu ale je: blackout, aby se Evropa konečně vzpamatovakla z těch ideologických snů...
Odpovědět
MD

Milan Dostál

3.1.2022 12:49 Reaguje na Ladislav Metelka
Poslední dny docela fouká a přesto to dle Agorametru bez fosilních zdrojů nevychází k pokrytí potřeby. Chtěl jsem od PH vysvětlení čím se budou nabíjet akumulátory přečerpávačky, elektrolizery, když vlastně žádné přebytky nejsou. Rakousko dováží 40% nenergie, tak mi to pořád nějak nevychází.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.1.2022 13:03 Reaguje na Milan Dostál
Ropák nechápe, co je to vývoj nebo budoucnost. On žije dnes a co bude zítra netuší, vůbec asi neví co to slovo znamená. Každý rok se budují jen v Evropě pěkné gigawatty v nových, čistých zdrojích.
My stavíme kulový a počítáme s tím, že nás vytrhne 1.6 GW v novém jádru za 20 let.
Odpovědět
LM

Ladislav Metelka

3.1.2022 13:12 Reaguje na Pavel Hanzl
No, oni někteří chápou, že spoléhat se na technologie, které ještě nemáme, je blbost.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.1.2022 13:16 Reaguje na Ladislav Metelka
A proč je nemáme, když ostatní je mají?
Odpovědět
LM

Ladislav Metelka

3.1.2022 13:18 Reaguje na Pavel Hanzl
Aha, tak oni někde mají úložiště energie, které dokáže pokrýt třeba spotřebu ČR na 2 týdny?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.1.2022 13:27 Reaguje na Ladislav Metelka
Na třičtvrtě roku.
Odpovědět
LM

Ladislav Metelka

3.1.2022 13:28 Reaguje na Pavel Hanzl
Kdepak to mají?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.1.2022 15:24 Reaguje na Ladislav Metelka
Na tísících střech i na pozemních fve, ve větřákách a i v biomase.
Odpovědět
LM

Ladislav Metelka

3.1.2022 15:29 Reaguje na Pavel Hanzl
Na to jsem se neptal. Ptal jsem se na úložiště.
Odpovědět
MD

Milan Dostál

3.1.2022 13:57 Reaguje na Pavel Hanzl
Akumulátory pokryjí spotřebu v řádu hodin ať budou sebevětší.
Odpovědět
MD

Milan Dostál

3.1.2022 15:00 Reaguje na Pavel Hanzl
Obávám se, že na to koukáte špatně , je nutné kalkulovat s gigawatty, které máte a i v budoucnu je budete reálně schopen vyrobit, vy tady neustále počítáte s technologiemi, které nemáte a nikdo neví kdy a jestli vůbec budou, to je hazard. A právě toto hazardování se životy Evropanů je třeba vidět v budoucnosti. zaručíte se životem svým a svých dětí, že bude energie dostatek i za 5, 10, 15 let? Spotřeba energie se navíc neustále zvyšuje.
Odpovědět
DB

Darth Bane

3.1.2022 20:19 Reaguje na Pavel Hanzl
Hunžlíku, 1.6 x1 =1,6. 1x0´0. 5x0´0. Dokonce i 100x 0=0. To je pro Vás novinka, že?
Odpovědět
TM

Tomas Moravec

3.1.2022 13:19 Reaguje na Pavel Hanzl
Precerpravacky jsou schopne snizit denni spicky. Tj jejich kapacita postacuje na nekolik procent spotreby po dobu cca 1-2 hodiny. Ty neresi problem nekolikadenni inverze. A to jsou nejvetsi akumulacni zdroj.
Odpovědět
LM

Ladislav Metelka

3.1.2022 13:21 Reaguje na Tomas Moravec
Potřebujeme ale nejméně 90% spotřeby po dobu 1-2 týdnů... Jsou totiž situace, kdy nebude KDE nakoupit...
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.1.2022 13:29 Reaguje na Tomas Moravec
Vaše uvažování je typicky odzdi kezdi. Buď jedeme na ropu a uhlí a jsme chlapáci, nebo na OZE a jsme v dupě.
Situace, kdy 9 měsíců jedeme na OZE a 3 na fosil, je pro vás zcela nepochopitelná.
Odpovědět
LM

Ladislav Metelka

3.1.2022 13:33 Reaguje na Pavel Hanzl
Ano, protože 1. takhle se dostaneme maximálně k tomu, že koncentrace CO2 přestanou růst, ale nezačnou klesat a 2. většinu roku budeme za drahé peníze udržovat v provozuschopném stavu zdroje, které nevyužíváme.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.1.2022 15:27 Reaguje na Ladislav Metelka
A jak to chcete proboha udělat líp, než budovat maximální kapacity v OZE?
Kopnout celé lidstvo do středověku se vám nepodaří, na to vsadím posladní gatě.
Odpovědět
LM

Ladislav Metelka

3.1.2022 15:30 Reaguje na Pavel Hanzl
No a to je ten Váš problém. Ne OZE, ale bezuhlíkové technologie je třeba budovat.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.1.2022 15:29 Reaguje na Ladislav Metelka
Vy si koupíte auto, které má výkon motoru 80kW a jdete s ním celý rok 24 hodin denně s výkonem 80kW? Fakt?
Odpovědět
LM

Ladislav Metelka

3.1.2022 15:32 Reaguje na Pavel Hanzl
No, to by se Vám mohla líbit třeba JE, která má výkon 1GW a roční využití toho výkonu je kolem 90-95%
Odpovědět
LM

Ladislav Metelka

3.1.2022 15:34 Reaguje na Pavel Hanzl
Jinak VE, která má instalovaný výkon 1 MW a průměrný roční 200 kW je podle Vás OK?
Odpovědět
DB

Darth Bane

3.1.2022 20:12 Reaguje na Ladislav Metelka
Není, ale pokud dá nejvíce v jasných letních dnech, a v noci v zimě nic, pak je to přeci v pořádku. Hunžling tvrdí, že baterie a panely na střeše to zazálohují :)
Odpovědět
DB

Darth Bane

3.1.2022 20:09 Reaguje na Pavel Hanzl
Když postavíám výrobní linku, třeba na FV panely, tak počítám, že s pár odstávkama pojede 365 dní v roce 24 hodin denně na plný výkon.
Odpovědět
DB

Darth Bane

3.1.2022 20:13 Reaguje na Pavel Hanzl
A že ty 3 měsíce ta spotřeba stoupá na někiolikanásobek, je zase nepochopitelné pro vás, že???
Odpovědět
DB

Darth Bane

3.1.2022 20:17 Reaguje na Pavel Hanzl
Zatím jich víc odstavují, než budují.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.1.2022 09:04
To je jejich právo, tomu se říká demokracie, což většina ropáčků naprosto nechápe.
Odpovědět
LM

Ladislav Metelka

3.1.2022 09:06 Reaguje na Pavel Hanzl
Jistě, to nikdo nezpochybňuje. Mají právo u sebe zakázat JE, i když je to nesmysl. S právem mluvit do toho ostatním je to už trochu horší.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.1.2022 09:09 Reaguje na Ladislav Metelka
Není. Ta taxonomie je Evropská záležitost a jen Evropa to bude financovata tak jen Evropa si to může rozhodnout.
Odpovědět
LM

Ladislav Metelka

3.1.2022 09:13 Reaguje na Pavel Hanzl
Pokud to nezafinancuje Evropa, můžeme to zafinancovat sami.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.1.2022 09:29 Reaguje na Ladislav Metelka
To jsme mohli vždycky. Teď je to jednodušší a levnější, ovšem mám je to asi ku hounu.
Odpovědět
LM

Ladislav Metelka

3.1.2022 09:40 Reaguje na Pavel Hanzl
Proč? Až tímhle rakušáci a germáni vyšroubujou ceny, jaderka se zaplatí raz-dva...
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.1.2022 09:57 Reaguje na Ladislav Metelka
Vyšrobujou kulový, byli by sami proti sobě. Na šroubování mají Puťku.
Odpovědět
LM

Ladislav Metelka

3.1.2022 10:44 Reaguje na Pavel Hanzl
Vyšroubuje to trh, až elektřina prostě nebude ke koupení...
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.1.2022 11:08 Reaguje na Ladislav Metelka
A proč by neměla mít? Když nebudeme záviset na proradném Putinovi? Diverzifikovaná síť je nejstabilnější, nehrozí blackouty.
Když máte na střeše fve a ve sklepě baterii, nic takového vám nehrozí.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

3.1.2022 11:13 Reaguje na Pavel Hanzl
Doporučuje ropáček Hanzl se svým zemním plynem od Putina :-)
Odpovědět
LM

Ladislav Metelka

3.1.2022 11:30 Reaguje na Pavel Hanzl
FVE na střeše paneláku uživí kolik bytů?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.1.2022 13:04 Reaguje na Ladislav Metelka
Pro panelák to vhodné není, taky většina lidí bydlí v domcích. A velká většina tu fve mít může.
Odpovědět
LM

Ladislav Metelka

3.1.2022 13:13 Reaguje na Pavel Hanzl
Jak kde...
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

3.1.2022 15:13 Reaguje na Pavel Hanzl
A kolik té elektřiny máte konkrétně VY z FVE instalované na své střeše:-)?
Odpovědět
DB

Darth Bane

3.1.2022 20:08 Reaguje na Pavel Hanzl
Na to jste přišel jak, že většina lidí bydlí v domcích???
Odpovědět
DB

Darth Bane

3.1.2022 20:07 Reaguje na Pavel Hanzl
Jak velká by měla ta baterie být? Kolik panelů by na střeše mělo být??? Jak velké baterie by byly potřeba, a kolik panelů na střechu byste potřeboval, abyste nahradil ten 50 kW kotel, co Vám v zimních měsících především v noci běží téměř nepřetržitě?
Odpovědět
TM

Tomas Moravec

3.1.2022 13:21 Reaguje na Pavel Hanzl
Problem je v tom, ze Nemecky spotrebitel vzdy preplati naseho spotrebitele. Az bude elektriny malo, oni budou brblat, ze je draha a my budeme mit umrzle duchodce.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.1.2022 13:31 Reaguje na Tomas Moravec
Málo bude jen u nás, protože nové zdroje nestavíme a staré odstavujeme. Taky náš vývoz každý rok klesá.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

3.1.2022 15:43 Reaguje na Pavel Hanzl
Nebo taky prd ... https://www.elektrina.cz/vyroba-elektriny-v-cr

Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.1.2022 15:51 Reaguje na Svatá Prostoto
Roční těžba uhlí v Česku podle dat ČGS dlouhodobě klesá, od sametové revoluce klesla o desítky procent. Zatímco v roce 1989 se vytěžilo téměř 35 milionů tun černého uhlí a 89 milionů tun uhlí hnědého, loni to bylo necelých 3,2 milionu tun černého a 37,5 milionu tun hnědého uhlí. Celkově známé zdroje hnědého uhlí přitom podle ČGS činí 8,6 miliardy tun hnědého a 16,3 miliardy tun černého uhlí. "Celkové zdroje jsou prozkoumané poměrně dobře. Využitelné nejsou především z ekonomických a ekologických důvodů," uvedl Starý.
https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/hnedeho-uhli-k-vytezeni-v-cesku-ubyva-za-limity-se-zatim-netezi
Odpovědět
MD

Milan Dostál

3.1.2022 15:59 Reaguje na Pavel Hanzl
No a co jako? To že těžba uhlí přirozeně klesá je v pořádku, ale již jednou jsem vám psal že SRN těžbu v 2021 zvýšilo a letos plánuje další nárůst.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

3.1.2022 16:26 Reaguje na Pavel Hanzl
Nejdřív píšete o exportu el. energie a teď o těžbě uhlí ... vy jste byl postižený už jako dítě, nebo se vám to přihodilo až později?
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

3.1.2022 09:18 Reaguje na Pavel Hanzl
Koukám, že zase moc nechápete, co to taxonomie ve skutečnosti je.
Odpovědět

Viktor Šedivý

3.1.2022 09:39 Reaguje na Jaroslav Studnička
Nikoli ZASE ale STÁLE ;-)
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

3.1.2022 09:45 Reaguje na Viktor Šedivý
Máte pravdu :-)
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.1.2022 09:58 Reaguje na Jaroslav Studnička
Tak mi to vysvětlete.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

3.1.2022 10:46 Reaguje na Pavel Hanzl
Dejte si do google např. "taxonomie eu" a můžete se vzdělávat.

Jedna formulace níže:

"Taxonomie udržitelných činností je evropský
regulatorní klasifikační systém a nástroj pro
transparentnost, který pomáhá investorům
a společnostem určit, do jaké míry je daná ekonomická činnost environmentálně udržitelná".

Ve zkratce laicky: je to jasná informace pro všechny (investory, banky, atd.) státního a zejména soukromého sektoru, co má a nemá v EU podporu.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.1.2022 11:09 Reaguje na Jaroslav Studnička
V pohodě, tohle vím dávno. Vy ne?
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

3.1.2022 11:13 Reaguje na Pavel Hanzl
Že ovšem píšete nesmysly jako: "a jen Evropa to bude financovat".
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.1.2022 13:05 Reaguje na Jaroslav Studnička
A kdo jiný? Paroubkovi Marťani??
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

3.1.2022 15:14 Reaguje na Pavel Hanzl
S váma je to marný ...
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.1.2022 15:32 Reaguje na Svatá Prostoto
Tak kdo jiný než Evropa (tj. EU) bude platit ty dotace na zelené zdroje, tj. i na jádro?
To jsem se od vás fakt nedozvěděl.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

3.1.2022 15:38 Reaguje na Pavel Hanzl
Boha jeho ... podpora neznamená, že to bude EU platit, kua drát!!!

Tady ... u plynu a jádra ... to znamená, že do toho v budoucnu hlavně nehodí vidle a tím tu investici nepošle ke dnu.

Postavit nějaký paroplyn není žádná věda a ani to nestojí relativně takovou raketu. Ale potřebujete jistotu, že to díky EU nebudete muset za pár let zavřít. Bo bez toho do toho nikdo nepůjde a nikdo vńa to ani nepůjčí.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.1.2022 15:46 Reaguje na Svatá Prostoto
Tak kdo jiný kua hřebík??!
Nevíte nic o dotacích na zelenou energii?
Nevíte, že můžeme čerpat asi bilión na koronáčové oživení, které se má čerpat hlavně na zelenou energii?
Minule jste tady bečel jak stádo želv, že se OZE nahouno dotují. A teď když chtějí dotovat i jádro, bečíte furt.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

3.1.2022 16:24 Reaguje na Pavel Hanzl
Co zase matláte kde co dohromady? Ona se EU chystá dotovat třeba plynové elektrárny? Fakt jo? A tu ruku, co jste vytáhl z nočníku, už jste si aspoň umyl?

A ona nám bude EU DOTOVAT JE, jo? A to jako vopravdu?

Hoďte mi sem nějaký slušný odkaz, ať si rozšířím obzory.

Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.1.2022 18:59 Reaguje na Svatá Prostoto
Pokud nevíte nic o dotace na pokoronové oživení a ani o sérii dotačních programů, které čerpáme v řádu miliard, tak to máte fakt smůlu.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

3.1.2022 17:03 Reaguje na Pavel Hanzl
Hanzle, to jste vážně takový hlupák?

Ta taxonomie je pro všechny, důležitá je zejména pro soukromý sektor.
Tedy soukromý investor (nemusí být vůbec z EU) bude mít např. lepší úrokové sazby u bank, bude mít jistotu, že mu někdo tuto investici nezmaří (např. zákazem výstavby), atd.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

4.1.2022 16:29 Reaguje na Jaroslav Studnička
Hanzl měl sen, že nám EU bude dotovat výstavbu elektráren ... a pak se probudil, a měl ruku v nočníku.

Von je prostě fakt hloupej, s ním je to marný.
Odpovědět
DB

Darth Bane

3.1.2022 20:11 Reaguje na Pavel Hanzl
Hunžlíku, to co tvrdíte, je úplně stejné, jako kdybyste obhajoval, že Putler může vlítnout kamkolik, kde žije méně, než 145 milionů lidíé, pokud si ten vpád ruskéí obyvatelstvo demokraticky odhlasuje.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

3.1.2022 15:12 Reaguje na Pavel Hanzl
Cywe, jaká demokracie v mezinárodních vztazích? Jste si zase četl večer pohádky, co;-)?

Ale jinak souhlas, oni to právo mají.
My zase máme právo si o tom myslet své.
A v Polsku jsou ještě o kus dál ...

Prostě tlak vyvolává min stejně silný protitlak a pokud to Rakušáci hodlají hrát tímhle způsobem, taky by se mohli docela i divit ...
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.1.2022 15:35 Reaguje na Svatá Prostoto
I v mezinárodních vztazích funguje demokracie, v EU velmi dobře, ale v OSN je to už horší. Existuje tam právo veta, půlka států na Zemi je demokratických a dost se jich na rezoluce OSN vymastí.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

3.1.2022 16:21 Reaguje na Pavel Hanzl
A či si tak Hanzl predstavujete pod pojmom demokrácia? A rovnou vám napovím, není náhodou, že ten pojem vznikl ze slova dēmos, tedy lid. A s ohledem na to, že subjekty mz práva a vztahů jsou jednotlivé státy, tak ...

A právo veta není v OSN, ale je pouze v Radě bezpečnosti.

Vy jste fakt exot.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.1.2022 20:54 Reaguje na Svatá Prostoto
RB OSN se to jmenuje, ani tohle nevíte?
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

4.1.2022 16:30 Reaguje na Pavel Hanzl
Vy jste ale psal OSN, ne RB OSN ... šmudlíku:-))).
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.1.2022 15:36 Reaguje na Svatá Prostoto
O jakém tlaku píšete? O tom že Rakušáci dají podporu jádra k soudu? Co je na tom za tlak?
Ten to jen posoudí dle zákona, nic jiného.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

3.1.2022 16:11 Reaguje na Pavel Hanzl
Jistě, pokud se většina zemí EU shodne na tom, že JE je ok, a Rakušáci se tento většinový názor/postoj budou pokoušet napadnout u soudu, tak je to rozhodně nátlak. Zda oprávněný by se vidělo na základě toho rozhodnutí ... a i to je otázkou ... ale nátlak to prostě je.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.1.2022 20:53 Reaguje na Svatá Prostoto
Vy máte ty nátlaky jen jednou denně, nebo častěji?
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

4.1.2022 16:30 Reaguje na Pavel Hanzl
Njn, vy ve vašem věku už nemáte žádné ... ani ty, co byste chtěl, já vím:-).
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

3.1.2022 09:11
Chcípla mi koza, tak ať chcípne taky sousedovi! 20% elektřiny z dovozu
a taková odvaha! Pokud nebudou mudralové od těch dovozů odstřiženi, tak
budou "dobrými" sousedy přejícími tu mrtvou kozu.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.1.2022 10:30
Tady je pěkně vidět, jak nás Puťka vydusil s plynem. Žádnej grýndýl......

https://www.e15.cz/zahranicni/rakousko-hrozi-pravnimi-kroky-kvuli-jadru-gazprom-nesplnil-sve-exportni-cile-1386619
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

3.1.2022 11:54 Reaguje na Pavel Hanzl
Chápete souvislosti?

Interní exportní cíl Gazpromu nic nemluví o tom, jestli byly nebo nebyly splněny závazky vůči odběrateli.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.1.2022 13:06 Reaguje na Jaroslav Studnička
Nechápete. Celkový objem dodaného plynu je výrazně nižší, než v roce 19, tj. před koronáčem.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.1.2022 13:20 Reaguje na Pavel Hanzl
A právě ten nedostatek, spolu s pokoráčovou konjznkturou, vyhnal ceny plynu nahoru. Dnes to vozí Amíci a cena jde výrazně dolů.
A hlupáčci z Gazpromu plní jen dlouhodobé kontrakty za nízké ceny (asi jen Maďaróni platí jak mourovatí) a smetanu slízne zlý emeričan.
Chytřejší pes souloží.....
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

3.1.2022 15:21 Reaguje na Pavel Hanzl
Bože vy jste trubka. Ta cena jde díky exportu z USA dolů jen proto, že Gazprom své nasmlouvané dodávky plní a vyjadřuje ochotu je i nadále plnit. Kdyby došlo k výpadkům v nasmlouvaných dodávkách, tak by byl teprve šrumec a pár tankerů ze Států by to fakt nevytrhlo.

Dalším faktorem, min stejně významným, je sílící přesvědčení na trzích, že s to Ukrajinou to nebude zas tak horké ... což se nicméně dalo předvídat i dřív.

Jinak je fajn, že jste krom jiného odborníkem i na komoditní trhy. Vy fakt rozumíte úplně všemu.
A všemu stejně blbě ...
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.1.2022 15:38 Reaguje na Svatá Prostoto
Proč Gazprom nedodává to, co před koronáčem a to, co je poptáváno? Vydělal by na tom bambilión.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

3.1.2022 16:09 Reaguje na Pavel Hanzl
Boha jeho. vy jste jak malé dítě.

Zaprvé je otázka, nakolik je o nějaké vyšší dodávky za stávající ceny zájem. To se úplně neví a tedy se ani moc neví, jak moc skutečně G navýšit dodávky odmítá. Sice všichni brečí že ošklivý Gazprom, ale doložené info o odmítání zvýšení dodávek pokud vím není.

Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.1.2022 20:51 Reaguje na Svatá Prostoto
Takže kšeftači s plynem nepoptávají u Gazpromu další dodávky, prodělají gatě a půlka jich zbankrotuje. Voni sou hlava, takový cypoviny snad nevymysleli ani v Kremlu.
Obchodňák neobjednává zboží a zkrachuje a bude to svádět na dodavatele. Takovou blbost jsem fakt dlouho neviděl.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

4.1.2022 16:33 Reaguje na Pavel Hanzl
Nepoptávají, protože by ten plyn za tu nákupku neprodali.

Bohemia energy samozřejmě mohla plyn nakoupit, ale ne za cenu, kterou by by zákazníci akceptovali.

Vy běžně objednáváte za ceny, o kterých víte, že je vaši odběratelé nezaplatí?
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

3.1.2022 17:06 Reaguje na Svatá Prostoto
Máte pravdu.

Všichni víme, že to Hanzl nepochopí, dneska si to ale užíváte :-)
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

3.1.2022 15:23 Reaguje na Pavel Hanzl
Jistě, protože si jej odběratelé méně objednali. To už tak bývá.
On Rusům ten plyn nikam neuteče, zájem o něj je a bude a současná úroveň cen je pro Rusko zcela v pohodě.
Tak kam se honit.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.1.2022 15:41 Reaguje na Svatá Prostoto
A proč si ho neobjednali? Proč nechali cenu vyletět tak vysoko, že jich půlka zbankrotovala?
Máte tam zase demagickou chybu v základu.
Objednali, ale Gazprom plní jen dlouhodobé kontraky, takže na ně mastí. Proč?
Geopolitika se tomu říká.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

3.1.2022 16:02 Reaguje na Pavel Hanzl
Protože podle situace z minulých let předpokládali, že cena bude furt nízko, resp. že popřípadě půjde ještě níž.
Protože to byl v posledních letech trend.
A ono to zrovna moc nevyšlo.

Ostatně, v minulosti zde byla tendence ... podporovaná i EU ... neuzavírat s Ruskem dlouhodobé smlouvy a preferovat krátkodobé kontrakty. A hezkých pár let to fungovalo a slušně to vydělávalo. A teď se to holt obrátilo a kdo podcenil řízení rizik tak má smolíka.

A vy jste fakt exot ... na jednu stranu je podle vás G blbej, když uzavřel dlouhodobé kontrakty za nižší ceny než jsou dnes, a současně se divíte, že za současného stavu nemá zájem navyšovat dodávky nad sjednané množství.
Berete na to nějaké prášky?
Odpovědět
MD

Milan Dostál

3.1.2022 16:42 Reaguje na Svatá Prostoto
Kdo nechce chápat, nepochopí, že se jedná o spekulace na burze je zřejmé, stačí pouhé oznámení, že připluje cca 20 tankeru s LNG a cena klesne. Přitom jen ČR by jich potřebovala asi 6 měsíčně, klesne aby zase mohla stoupnout. A novináři mohou psát jak nás Amerika zase zachranila.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.1.2022 18:51 Reaguje na Milan Dostál
Omyl jak dycky. Ty Americké plynové lodě nahradí výpadek z Ruska, problém by byl, kdyby sodruzi trucovali trvale. Ale dnes bereme z Norska asi tolik, co z Ruska, takže bychom se nepodělali, na rozdíl od Rusů.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

4.1.2022 16:53 Reaguje na Pavel Hanzl
A zase kecá ....

"Podobně jako ropa, i zemní plyn se do České republiky dostává především z Ruska. Přibližně čtvrtina naší celkové spotřeby k nám pak proudí z Norska."

https://www.epet.cz/odkud-k-nam-proudi-fosilni-paliva-znate-ropovody-a-plynovody-v-cr-/

I když beru, že pro Hanzla je poměr 3:1 vlastně úplně to samé, jako 1:1 :-))).
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.1.2022 21:00 Reaguje na Milan Dostál
Ruský plynárenský gigant Gazprom loni nesplnil svůj vlastní, konzervativní cíl pro vývoz plynu do Evropy a Turecka. Vyplývá to z výpočtu agentury Bloomberg, které vycházejí z údajů od firmy. Snížený tok plynu přispěl k nejhorší krizi v dodávkách energie na evropském kontinentě za poslední desetiletí.
https://oenergetice.cz/plynarenstvi/bloomberg-gazprom-vyvezl-do-eu-a-turecka-mene-plynu-nez-se-zavazal
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

4.1.2022 16:36 Reaguje na Pavel Hanzl
Ano, nesplnil, protože zákazníci od něj tolik plynu neobjednali a nenakoupili.

Proč, na to se ptejte jeho zákazníků ... já jsem vám to už sice napsal, ale to jsem to mohl nachcat do sněhu a bylo by to stejný.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.1.2022 18:49 Reaguje na Svatá Prostoto
Všechny dodávky nad sjednané množství už by prodával za spotové ceny. Ale neprodává, nechá tu smetanu Američanovi.
Ideologie prostě kazí kšefty.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

4.1.2022 16:46 Reaguje na Pavel Hanzl
Těch pár tankerů má opravdu psychologický efekt a reálně nikoho nevytrhnou a jejich vliv na cenu je velmi dočasný.

A jak máte v odkazu níže, tak ceny už jdou opět vesele nahoru.

Aby bylo jasno, já nejsem žádný komoditní mág, to jsem někde v Polynésii na vlastním ostrově s vesnicí plnou pěknej holek:-))), a ne tady. Ale vy fakt absolutně netušíte, která bije. A nejhorší je, že fakt věříte tomu, jak do toho vidíte a navíc nejlíp ze všech.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.1.2022 18:52 Reaguje na Svatá Prostoto
https://www.idnes.cz/ekonomika/domaci/drahy-zemni-plyn-ceny-evropa-zelena-nema-plyn-ani-elektrinu.A211228_101850_ekonomika_map1
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

4.1.2022 16:41 Reaguje na Pavel Hanzl
Loňskej prosinec nikoho nezajímá:-))) .... https://www.novinky.cz/ekonomika/clanek/plyn-v-evrope-opet-zdrazuje-40382884#source=hp&seq_no=10&dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=novinky.sznhp.box&dop_req_id=iubh3px98Su-202201041524&dop_id=40382884&utm_campaign=&utm_medium=z-boxiku&utm_source=www.seznam.cz

A hlavně si všimněte ... Důvodem jsou značně snížené dodávky z Ukrajiny na Slovensko a také plynovod Jamal, kterým už patnáctým dnem proudí ruský plyn v obráceném směru, tedy z Německa do Polska. Tok plynu je navíc mnohem silnější než v předchozích dnech."

Takže je jednak možné, že se Ukroši sichrují a plní si zásobníky. Nebo je Rusové chtějí trochu nechat vycukat a snižují objem přepravovaného plynu tou rourou.

A hlavně ... je zřejmé, že v Německu je plynu dost a dost, žádný další kupovat nepotřebují a Jamalem plyn ze svých zásobníků posílají do Polska.

Takže fakt ne, na straně Ruska/Gazpromu problém opravdu nebude.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist