Ředitelství vodních cest předložilo k posouzení projekt splavnění Labe do Pardubic
Vodní cesta nyní končí ve Chvaleticích. Podle ŘVC se splavněním Labe až do Pardubic celkově posílí význam vodní dopravy a vytvoří se podmínky pro přepravu zboží, sypkých materiálů, těžkých a nadrozměrných nákladů a kontejnerů po vodě, které sníží zatížení těžkou silniční dopravou. "Pro ilustraci jedna loď uveze stejné množství zboží jako zhruba 42 kamionů. Velkou pomocí bude zakončení přeprav nadrozměrných nákladů po silnici ze severní Moravy a Slezska jejich naložením na loď v přístavu Pardubice a nebudou dále zatěžovat na více než 150 kilometrů silnic středních Čech při cestě do přístavů Lovosice či Mělník," uvedl ředitel ŘVC Lubomír Fojtů. Dalším přínosem by mělo být využití vodní cesty i pro rekreační plavbu malých plavidel a osobních lodí.
Celý projekt splavnění Labe do Pardubic se skládá ze sedmi dílčích záměrů. V pořadí ve směru proti proudu to jsou stabilizace plavební dráhy v přístavu Chvaletice, čekací stání v přístavu Chvaletice, stupeň Přelouč II, zvýšení ponorů v úseku Přelouč – Pardubice pro třídu Va, modernizace plavebního stupně Srnojedy, veřejný přístav Pardubice a ochranná a čekací stání v úseku Chvaletice – Pardubice.
Klíčovou stavbou splavnění je plavební stupeň v Přelouči překonávající spád současného jezu na Labi a přibližně dva kilometry nesplavného koryta řeky. V roce 2020 byla zpracována územně analytická studie, která hodnotila varianty splavnění Labe v oblasti Přelouče, z toho tři varianty byly vyhodnoceny z hlediska vlivů na životní prostředí bez významně negativního dopadu na evropsky významnou lokalitu Natura 2000 Louky u Přelouče. Celkově by se měl výrazně snížit územní zábor lokalit modráska, u ploch "kvality I" a u evropsky významné lokality by klesl pod jedno procento. Proces SEA bude hodnotit všechny tři přípustné varianty.
S veřejným přístavem Pardubice se počítá ve variantách na levém a pravém břehu. Levobřežní jižní varianta jej umísťuje na západním okraji města do prostoru mezi Srnojedy a Svítkov. Podle pravobřežní severní varianty by měl být na pravobřežním slepém rameni řeky. Přístav bude také nutné napojit na silniční a železniční síť.
Státní organizace se o splavnění Labe do Pardubic snaží již mnoho let, jeho návrhy však narážely na připomínky ekologických organizací. V minulosti prosazované řešení počítalo s kanálem o délce téměř 3,2 kilometru a náklady více než tři miliardy korun. Smysluplnost a hospodárnost plavebního kanálu zpochybnil už v roce 2009 Nejvyšší kontrolní úřad.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (24)
Jaroslav Řezáč
15.11.2023 04:39smějící se bestie
15.11.2023 06:14Lukas B.
15.11.2023 08:25Jaroslav Řezáč
15.11.2023 09:54 Reaguje na Lukas B.Jan Čuda
15.11.2023 17:46 Reaguje na Lukas B.Jarka O.
15.11.2023 08:53https://www.idnes.cz/ekonomika/podniky/sef-betonaren-bojujeme-za-to-co-v-cizine-uz-davno-funguje.A231009_130020_ekoakcie_vok
Jan Čuda
15.11.2023 09:22 Reaguje na Jarka O.Jako důležité sdělení bych ale bral to co sám pan šéd betonáren v článku říká: "Jediný, kdo nákladní lodě v Praze pro velkoobjemový pravidelný dovoz surovin využívá, jsou naše dvě betonárny Rohanský ostrov a Libeň, která je hned vedle tunelu Blanka."
Položil bych si otázku, komu splavnění slouží a především jaké ekonomické přínosy bude mít - to by si zasloužilo nezávislou ekonomickou analýzu.
Jarka O.
15.11.2023 10:13 Reaguje na Jan ČudaPepa
15.11.2023 21:11 Reaguje na Jarka O.Jana Havlová
15.11.2023 15:10 Reaguje na Jan ČudaLukas B.
16.11.2023 08:36 Reaguje na Jana HavlováJaroslav Vozáb
15.11.2023 12:53https://mapy.cz/zakladni?source=base&id=2148622&x=15.4322317&y=50.0364818&z=17&base=ophoto
Využití jen pro hobby plavbu a možná až v Hlavečníku opraví Arnošta tak jedna výletní loďka...
Chvaletice lze napojit na železnici z Řečan (vlečka pro elektrárnu je ale za dráhou).
https://pardubice.rozhlas.cz/vyletni-lod-arnost-mohla-na-labe-v-pardubicich-znovu-vyrazit-uz-pristi-rok-9005562
smějící se bestie
15.11.2023 13:11 Reaguje na Jaroslav VozábJaroslav Vozáb
15.11.2023 14:13 Reaguje na smějící se bestieVody v Labi moc není ( někdy lodě jezdily poloprázdné) a když zamrzlo Labe (na Nový rok), tak se vozilo vlakem uhlí do Opatovic kde se rozmrazovalo (ve Chvaleticích nebylo rozmrazování vagónů...) a překládalo na auta a jen tak tak, udržet elektrárnu v chodu, aby nezamrzla to by byla na odpis. Po tomto průs.ru postavili skladku, rozmrazování, opravili vlečku atd.
Tato elektrárna byla postavena v Polabí, protože emise byli u dolů neúnosné ( místo aby se tyto elektrárny nechaly odsířit). Parovod který měl vytápět Kolín nepřežil 90-té léta stavba byla zastavena, tak se pouští teplo do věží (panu bohu do oken).
Lukas B.
15.11.2023 14:45 Reaguje na Jaroslav Vozáb*) a s ní spojené náklady. co na tom, že loď má spotřebu na tunokilometr nižší (třeba o řád), ty manipulace žerou peníze, a peníze jsou společný jmenovatel, na které se dá převést úplně všechno**)
**) něco se na peníze nedá převést jen a jen proto, že to má tak velkou cenu, jakou nikdo nikdy nenabídne.
Jan Čuda
15.11.2023 17:42 Reaguje na Lukas B.Článek s kontrétními čísly je v článku prof. Kvizdy z Masarykovy Univerzity - lodní doprava v podmínkách Labe je 3.5x energeticky náročnější, než doprava po železnici. Článek je na str. 19 v publikaci v odkazu níže.
https://arnika.org/publikace-dopravni-tepna-labe-202210261252
Lukas B.
16.11.2023 08:30 Reaguje na Jan Čudaformulujme a čtěme pozorně (a tedy doplňuji/opravuji): na lodi je ten tunokilometr levnější, pokud je už loď naložená a jede. samozřejmě legitimní otázkou je, co by se jako zrovna vozilo a jestli má smysl vodní cestu budovat. do saska určitě ne, protože problematicky splavné místo je mimo čr. do pardubic/z pardubic možná.
Břetislav Machaček
16.11.2023 10:01 Reaguje na Lukas B.o možnosti vytvořit si zásoby i na dobu,
kdy bude splavnost horší a nebo budou
zamrzat i vagóny s uhlím. Pamatuji doby,
kdy měla tepelná elektrárna před zimou zásoby na 3 ! měsíce a dnes na 3 !týdny.
Buďme rádi za bezmrazé zimy, protože už
dnes nefunguje většina rozmrazovacích tunelů. Jinak je známo, že sypká hmota promrzá často pouze na povrchu a čím je
objem větší, tak je poměr nezamrzlého materiálu větší, než toho na povrchu zmrzlého. Vagon tak promrzne komplet,
ale u lodi je to pouze povrch a ten
vnitřek hromady zmrzlý není. Totéž
jsou pak hromady uhlí na skládce, kde
je procento zmrzlého uhlí mizivé. Být
tu dnes zimy jako před 40 roky, tak
nevím, nevím jak to dopadne. Zásoby
mizivé, rozmrazovací tunely nefunkční
a co pak? Jinak absenci funkční vodní
cesty poznáme, až se z lodí bude náklad
na hranicích překládat na kamióny a ty
zablokují okolí hranic tak, že vy první
budete nadávat, že kvůli nim stojíte
v koloně. Němci budou mít cesty volné
a u nás si je zatarasíme díky absenci
funkční vodní cesty. Přeji to budoucí
hezké cestování příhraničím všem těm
mudralům, kteří jsou proti pokračování
dálnic, cest, tratí a splavněných řek
od hranic do našeho vnitrozemí. Totéž
čeká Ostravsko kvůli zamítnutí splavnit Odru a odkládání dostavby dálnic na
našem území i jinde. Ano, do dostavění
těch dopravních cest v zahraničí ty naše
zdánlivě nepotřebujeme, ale co pak? Pak
to budeme dohánět? Je to moudré? NE !!!
Lukas B.
16.11.2023 10:39 Reaguje na Břetislav Machačekobecně: vnitrozemská plavba je téměř "mrtvá". železnice zdaleka neřekla své poslední slovo. dálnice (tedy kapacitní komunikace) samozřejmě potřebujeme jak prase drbání.
Břetislav Machaček
16.11.2023 18:34 Reaguje na Lukas B.starý článek v Idnes, který popisuje, že od roku 2021 čeká Německo na odpověď z našeho
parlamentu, zda má pokračovat
v údržbě splavnění Labe k naší
hranici a nebo ji ukončit někde
v jejich překladišti. Parlament
to blokuje a neřeší a ani nemá
tu slušnost třeba odpovědět, že
o splavnění Labe k hranicím nestojíme! Jinak železnice v
úzkém hrdle Brány Čech u Děčína
je na hranici možnosti přepravit
více zboží a tunel pro rychlíky je v nedohlednu. "Vraždu" lodní
říční dopravy má na svědomí to,
že jsou zablokovány vodní stavby, které by vytvořily do budoucna podmínky pro přepravu
i za nízkého stavu vody. Bez nich se dopravci přeorientovali
na silnice a železnice a končí
i loďaři, kteří nemají jak ty
hotové lodě dopravit do Německa
a dál. Neustále opakuji to, že
to, co veze 100 kamionů může
odvést jedna loď a potom není třeba stavět dálnici s třemi a více pruhy. Vystačí pak dálnice
skromnější a levnější, včetně
menšího záboru půdy, ale ti
ekologisté melou pořád to samé!
Nechceme to a ani ono a když,
tak to budeme stále zdržovat.
Lidé kolem starých okresek trpí
a trpí tam i ekologie, které
mají pouze plná ústa!
Jan Čuda
16.11.2023 11:47 Reaguje na Lukas B.Docela by mě to zajímalo - tunokilometr je pro vodní dopravu skutečně OBECNĚ nejlevnější, ale obával bych se, že údaje pocházejí z námořní dopravy kde se odbývá většina objemu lodní dopravy- tj. odpadá překonání odporu proudu a doprava je realizována podstatně většími loděmi, kde je ekonomika provozu lepší, než na relativně malých tocích jako je Labe.
Lukas B.
16.11.2023 12:27 Reaguje na Jan Čudatakový tahač+návěs po dálnici uveze 25 tun a při plném naložení má v optimálním jízdním režimu tj. tempomat po dálnici spotřebu cca 40 litrů/100 km, to znamená 1,6 litru/tunu/100km
takže zhruba čtyřikrát efektivnější než kamion. porovnat s vlakem zpaměti neumím.
Lukas B.
16.11.2023 12:31 Reaguje na Lukas B.*) samozřejmě pokud je maximálka lodi výrazně vyšší než rychlost proudu. pokud je rychlost proudu rovna maximálce lodi, potom loď stojí na místě a spotřeba se limitně blíží nekonečnu.