Studie k děčínskému jezu je nezákonná, musí rozhodnout Babiš, míní Svaz dopravy Aktualizováno
Rejdaři si přejí stavbu děčínského jezu už několik let. Podle nich by měl výrazně zvýšit splavnost Labe v úseku, který je podstatnou část roku pro lodě uzavřen. Stavbu jezu prosazuje i ministerstvo dopravy, proti je naopak ministerstvo životního prostředí.
Stavbu ovšem dlouhodobě brzdí problémy s vyhodnocením jejího vlivu na životní prostředí. Vláda před rokem podmínila stavbu plavebního stupně stanovením kompenzačních opatření za případné zničení přírody. V této souvislosti loni rozhodovala Správa národního parku České Švýcarsko o stanovení možných kompenzačních opatření. Správa došla k závěru, že negativní dopady stavby na krajinu nelze v tuzemsku dostatečně kompenzovat.
I přes negativní výsledky studie však ministerstvo dopravy zahrnulo stavbu vodního jezu do připravované koncepce vodní dopravy. Podle ministerstva dopravy převažuje v případě děčínského jezu veřejný zájem nad případnými zásahy do okolní krajiny.
"Postup Správy národního parku České Švýcarsko je nezákonný a založený na odborně zcela pomýlených podkladech, ale je též v přímém rozporu s usnesením vlády," uvedl Hanák. Podle něj byla studie zpracována účelově, protože Správa národního parku není nestranným subjektem a je ve věci ve střetu zájmu. Správě navíc vyčítá, že nevzala v potaz jinou studii, která v minulosti podle něj prokázala možnost kompenzovat vliv stavby na okolí. Vyzval proto Babiše, aby neprodleně rozhodl ve sporu ministerstev.
Správa Národního parku České Švýcarsko se proti slovům Jaroslava Hanáka ohradila. "Tvrzení prezidenta Svazu dopravy ČR Jaroslava Hanáka o nezákonnosti postupu či podjatosti Správy Národního parku České Švýcarsko či o strannosti a nedostatečné odbornosti prestižních českých akademických institucí jsou zcela nepodloženými domněnkami," říká za park Tomáš Salov a dodává, že v rozporu se zákony České republiky by byly naopak politické zásahy do procesu posuzování vlivu strategických dokumentů či stavebních záměrů záměrů na životní prostředí tak, jak k nim prezident svazu vyzývá.
Ochránci přírody postup ministerstva dopravy kritizují, podle nich je koncepce nezákonná a porušuje tuzemské i evropské zákony. Česku by podle organizace Arnika hrozily vysoké pokuty od Evropské komise nebo odejmutí části peněz z evropských dotací.
Koncepce mimo jiné počítá s plavebním stupněm u Přelouče a modernizací dalších vodních staveb v tuzemsku. Cílem je především navýšit nákladní přepravy na tuzemských řekách. V roce 2017 rejdaři převezli 1,567.700 tun nákladu, meziročně zhruba o 210.000 tun méně. Pokles pokračoval i loni.
Plavební stupeň u Děčína patří stejně jako další připravovaný jez u Přelouče do seznamu staveb, na které se vztahuje novela zákona o urychlení výstavby dopravní a jiné infrastruktury.
reklama
Další informace |
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (3)
Jaroslav Štemberk
20.3.2019 18:13Naproti tomu by z hlediska ekologie měl podstatný přínos v tom, že umožní daleko více využívat v ČR vodní dopravu, která je nejčistší z hlediska tzv. uhlíkové stopy.
Martin Jasan
21.3.2019 09:29 Reaguje na Jaroslav ŠtemberkParalelně k Labi vede železniční koridor. Vlaky potom mohou vozit stejný náklad s nižší emisní intenzitou.