https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/sd-studie-k-decinskemu-jezu-je-nezakonna-musi-rozhodnout-babis
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Studie k děčínskému jezu je nezákonná, musí rozhodnout Babiš, míní Svaz dopravy Aktualizováno

19.3.2019 15:05 | PRAHA (ČTK)
Rejdaři si přejí stavbu děčínského jezu už několik let.
Rejdaři si přejí stavbu děčínského jezu už několik let.
Studie, podle které neexistují žádná vhodná opatření, jež by kompenzovala vliv děčínského jezu na životní prostředí, je podle Svazu dopravy ČR nezákonná a účelová. Svaz proto vyzval premiéra Andreje Babiše (ANO), aby okamžitě rozhodl o stavbě plavebního stupně. Po jednání valné hromady to dnes novinářům řekl prezident svazu Jaroslav Hanák. Podle dopravců je stavba jezu klíčová pro další rozvoj vodní dopravy v Česku, jeho stavbu však komplikují možné dopady na okolní krajinu.
 

Rejdaři si přejí stavbu děčínského jezu už několik let. Podle nich by měl výrazně zvýšit splavnost Labe v úseku, který je podstatnou část roku pro lodě uzavřen. Stavbu jezu prosazuje i ministerstvo dopravy, proti je naopak ministerstvo životního prostředí.

Stavbu ovšem dlouhodobě brzdí problémy s vyhodnocením jejího vlivu na životní prostředí. Vláda před rokem podmínila stavbu plavebního stupně stanovením kompenzačních opatření za případné zničení přírody. V této souvislosti loni rozhodovala Správa národního parku České Švýcarsko o stanovení možných kompenzačních opatření. Správa došla k závěru, že negativní dopady stavby na krajinu nelze v tuzemsku dostatečně kompenzovat.

I přes negativní výsledky studie však ministerstvo dopravy zahrnulo stavbu vodního jezu do připravované koncepce vodní dopravy. Podle ministerstva dopravy převažuje v případě děčínského jezu veřejný zájem nad případnými zásahy do okolní krajiny.

"Postup Správy národního parku České Švýcarsko je nezákonný a založený na odborně zcela pomýlených podkladech, ale je též v přímém rozporu s usnesením vlády," uvedl Hanák. Podle něj byla studie zpracována účelově, protože Správa národního parku není nestranným subjektem a je ve věci ve střetu zájmu. Správě navíc vyčítá, že nevzala v potaz jinou studii, která v minulosti podle něj prokázala možnost kompenzovat vliv stavby na okolí. Vyzval proto Babiše, aby neprodleně rozhodl ve sporu ministerstev.

Správa Národního parku České Švýcarsko se proti slovům Jaroslava Hanáka ohradila. "Tvrzení prezidenta Svazu dopravy ČR Jaroslava Hanáka o nezákonnosti postupu či podjatosti Správy Národního parku České Švýcarsko či o strannosti a nedostatečné odbornosti prestižních českých akademických institucí jsou zcela nepodloženými domněnkami," říká za park Tomáš Salov a dodává, že v rozporu se zákony České republiky by byly naopak politické zásahy do procesu posuzování vlivu strategických dokumentů či stavebních záměrů záměrů na životní prostředí tak, jak k nim prezident svazu vyzývá.

Ochránci přírody postup ministerstva dopravy kritizují, podle nich je koncepce nezákonná a porušuje tuzemské i evropské zákony. Česku by podle organizace Arnika hrozily vysoké pokuty od Evropské komise nebo odejmutí části peněz z evropských dotací.

Koncepce mimo jiné počítá s plavebním stupněm u Přelouče a modernizací dalších vodních staveb v tuzemsku. Cílem je především navýšit nákladní přepravy na tuzemských řekách. V roce 2017 rejdaři převezli 1,567.700 tun nákladu, meziročně zhruba o 210.000 tun méně. Pokles pokračoval i loni.

Plavební stupeň u Děčína patří stejně jako další připravovaný jez u Přelouče do seznamu staveb, na které se vztahuje novela zákona o urychlení výstavby dopravní a jiné infrastruktury.


reklama

 
Další informace |
Líbil se vám článek? Přispějte si na napsání dalšího.
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (3)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Jaroslav Štemberk

20.3.2019 18:07
Odpovědět

Jaroslav Štemberk

20.3.2019 18:13
Problém je prostě v tom, že jde o poslední nezregulovaný úsek Labe u nás. Jez změní biotop, jaký už jinde u nás nemáme, na takový, jakých máme dost.
Naproti tomu by z hlediska ekologie měl podstatný přínos v tom, že umožní daleko více využívat v ČR vodní dopravu, která je nejčistší z hlediska tzv. uhlíkové stopy.
Odpovědět
MJ

Martin Jasan

21.3.2019 09:29 Reaguje na Jaroslav Štemberk
Pokud by se k emisím lodní dopravy po Labi přičetly emise GHG ze stavby přehrady (zejména z betonu), už tak přiznívě uhlíková stopa nevyjde.
Paralelně k Labi vede železniční koridor. Vlaky potom mohou vozit stejný náklad s nižší emisní intenzitou.
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist