Sektor lodní přepravy neplatí EU za své emise ani cent, přitom patří mezi největší znečišťovatele
Dovoz, vývoz, dálková přeprava čehokoliv. Velké transportní lodě jsou pro mezinárodní obchod a tím vlastně pro celou ekonomiku nezbytné. A možná právě proto jindy tak přísná EU nežádala na započítávání jimi produkovaných emisí do národních bilancí zemí, které je provozují. Dohromady šlo přitom loni o 139 milionů tun CO2. Což je jako celoroční provoz 68 milionů osobních automobilů, tedy přibližně čtvrtiny všech, které brázdí asfalt silnic v celé EU. Že nejde o zrovna přehlédnutelné emise, dokládá i další názorné srovnání: Ve Francii, Německu, Velké Británii, Španělsku, Švédsku a Finsku vyprodukují tyto obří lodě více emisí, než desítka největších měst z každého zmíněného státu dohromady.
Všude se reguluje, tady ne
Takové jsou hlavní zjištění zprávy, kterou publikovala bruselská neziskovka Transport&Environment (T&E). S dodatkem, že setrvalé ignorování toho, co do ovzduší velké lodě vypouští, nás plnění závazků Pařížské dohody nepřiblíží. Zatímco na souši se vede boj o regulaci každé tuny CO2, na vlnách emise zdařile rostou. Od roku 1990 se zvýšily nejméně o 19 %, tedy zhruba o 26 milionů tun. Ve výsledku to pak vypadá, že snaha o zpomalení globálního oteplování zatím padá vniveč. V T&E pak na základě dostupných dat a analýz kvalifikovaně odhadli, že lodní přeprava jako celek je třetím z největších znečišťovatelů ovzduší v celé Evropské unii, hned za uhelnými elektrárnami a leteckou společností Ryanair. S tím se pojí hned několik paradoxů.
Předně, proti uhelným elektrárnám nebo letecké přepravě se minimálně k aktivistické sféře vede boj. Proti lodní přepravě zboží nikoliv. Uhelné elektrárny i letecké společnosti se z pozice znečišťovatele minimálně snaží o nápravu nebo zlepšení stavu. Lodní přeprava zatím ne. „Víte, lodní přeprava je v současnosti jediným sektorem, který maximálně přispívá ke znečištění ovzduší, ale přitom se jen minimálně podílí na nějakém omezování vlastní emisní bilance,“ říká Faig Abbasov, expert T&E na oblast přepravy. „Spotřebitelé už vědí o tom, že s uhlím nebo létáním není něco v pořádku, ale že se v desítce největších evropských znečišťovatelů pevně usadila i lodní přeprava nemají ponětí.“ To ale není všechno.
Daně? Ne, jen podpora. A přehlížení
„Sektor lodní přepravy neplatí EU ani cent za své emise a EU nikdy neučinila sebemenší krok k nápravě tohoto stavu,“ popisuje Abbasov. „A to čistě z toho důvodu, že evropský obchod nemá být špinavý. Proto se vůdci evropských států rozhodli zamítnout dosavadní návrhy na to, aby se lodní přeprava započítávala do jejich národních bilancí.“ Do lodní přepravy plyne z EU 24 miliard eur na podporu fosilních paliv; je osvobozena od zdanění dle tonáže, od daně z příjmu, korporátních daní i od daní z prodeje lístků pasažérům. Prakticky tu absentují všechny úrovně daňové regulace, jinak známé třeba z letecké přepravy.
Podle T&E je nezbytné, aby do brzkého budoucna i lodní přeprava převzala svůj díl odpovědnosti a začala se podílet na nápravě neradostného stavu, ke kterému vydatnou měrou přispívá. „Je prostě čas, aby národní vůdci vyvinuli tlak na evropský parlament a přestali ignorovat emise námořní přepravy. Lodě se musí stát součástí existujícího schématu o regulaci emisí.“
reklama
Další informace |
Dále čtěte |
Další články autora |
Online diskuse
Všechny komentáře (20)
Richard Vacek
10.12.2019 05:57Vilém N
10.12.2019 08:50Miroslav Vinkler
10.12.2019 10:06- přístavy západní Evropy (cca 30 % světového obratu nákladů)
- přístavy Severní Ameriky (cca 25 % obratu)
-přístavy Asie (cca 25 % obratu)
- zbytek ostatní přístavy
Právní předpisy :
Hamburská úmluva
Haagská a Haagsko-Visbyská pravidla
Neexistuje globální úmluva, která by určovala možnost zpoplatnění námořních dopravců na základě dopadu přepravy na životní prostředí jednotlivými státy. Ty si mohou diktovat na území spadající pod jejich jurisdikci , ale nikoli v mezinárodních vodách.
Takže, zase nic. :-)
Vaclav Sobr
10.12.2019 12:25 Reaguje na Miroslav VinklerČech M.
10.12.2019 11:39Jan Šimůnek
10.12.2019 11:59jirka Vacek
10.12.2019 12:02Richard Vacek
10.12.2019 12:52 Reaguje na jirka Vacekjirka Vacek
10.12.2019 17:15 Reaguje na Richard VacekJiří Jakl
10.12.2019 14:01Lukas B.
10.12.2019 14:17 Reaguje na Jiří JaklKarel Zvářal
10.12.2019 15:23 Reaguje na Jiří JaklLukas B.
10.12.2019 20:43 Reaguje na Karel ZvářalČech M.
11.12.2019 21:40 Reaguje na Lukas B.Všechno tohle je ale u těhle monster na mazut zbytečný, protože ty pevné částice a oxidy dusíku škodí místně a uprostřed oceánu je to tedy jedno.
Těmhle politikům vadí stejně jen o CO2 a to nijak tímhle nevyřešíte.
Lukas B.
12.12.2019 07:38 Reaguje na Čech M.v každém případě ve vnitrozemských mořích, na plavebních kanálech a v přístavech bude fujtajksl i to místní škodění.
Katka Pazderů
10.12.2019 19:01Jan Šimůnek
11.12.2019 07:46 Reaguje na Katka PazderůJinak si napište na velký kus papíru a pověste si ho na zeď a každý den si to opakovaně čtěte:
"Celé 'lidmi způsobené globální oteplování' je jen a jen podvod. Vznikl čistě jen proto, že levičákům začaly docházet cizí peníze, a tak se snaží tímto způsobem hrabat do dalších cizích kapes. O nic jiného se nejedná a nejedná se ani o žádnou katastrofu."
Když to budete dělat dostatečně dlouho, tak přestanete vyšilovat jak ta duševně nemocná Greta.
Daniel Křenek
16.12.2019 14:29Je tam, kromě zajímavých informací a modelů stručne zpracovaný průvodce pro veřejnost, který vychází ze základních faktů o přičinách klimatické změny. Problematikou se zabývá Ústav globální změny Akademie věd ČR. Vysvětele těm vědátorům, že je to celé jen podvod. Určitě velmi rádi uslyší Vaše věcné a vědecky podložené argumenty a celé to pak smažou, aby to nedráždilo lidi. Není to přece jen trochu jinak? Neplatí si studie popírající změny kimatu vyvolané člověkem nadnárodní korporace, kterým jde o miliardové zisky? Ono pokazit celý ten obrovský byznys fungujicí roky se přeci jen někomu nehodí.