https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/severoceske-doly-mohou-tezit-v-biline-do-roku-2035-greenpeace-se-odvola?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Severočeské doly mohou těžit v Bílině do roku 2035, Greenpeace se odvolá

23.3.2023 01:24 (ČTK)
Kolesové rypadlo a bagr na lomu Bílina
Kolesové rypadlo a bagr na lomu Bílina
Foto | MAKY.OREL / Wikimedia Commons
Severočeské doly získaly od Obvodního báňského úřadu v Mostě povolení prodloužit těžbu v dole Bílina na Teplicku do roku 2035, o pět let déle než dosud. Rozhodnutí není pravomocné, organizace Greenpeace se proti němu odvolá, sdělil ČTK Lukáš Hrábek z Greenpeace. Povolení zveřejnil báňský úřad na úřední desce. K rozhodnutí se Severočeské doly nebudou vyjadřovat s ohledem na to, že není pravomocné, řekl ČTK mluvčí společnosti Lukáš Kopecký.
reklama

 
Těžaři se zatím pohybují v rozsahu platných limitů. Vláda ještě na začátku loňského roku před ruskou invazí na Ukrajinu uváděla, že chce vytvořit podmínky pro odklon od uhlí do roku 2033. Skupina ČEZ, která ovládá Severočeské doly, se zavázala, že v roce 2030 bude už jen 12,5 procenta elektřiny vyrábět z uhlí. Prodloužení těžby na plánech vlády podle ministerstva průmyslu a obchodu (MPO) nic nemění a není v rozporu s připravovaným odklonem od uhlí.

"Nepravomocné rozhodnutí o prodloužení povolení těžby na dole Bílina do roku 2035 je pro nás nepřijatelné a chceme se proti němu odvolat. Je ostudné, že vláda, která si ve svém programovém prohlášení dala za cíl vytvářet podmínky k tomu, aby byl možný odklon od uhlí do roku 2033, neučinila nic proti krokům vedoucím k pokračování těžby na Bílině," uvedl Jaroslav Bican z Greenpeace.

Podle MPO ovšem prodloužení těžby není v rozporu s vládním plánem pro odklon od uhlí do roku 2033. Plán směřuje k zastavení spalování uhlí, například při výrobě elektřiny. Nevztahuje se ale na těžbu, která může vést například k prodeji uhlí na trhu. "V programovém prohlášení se vláda zavázala, že bude vytvářet podmínky pro energetickou transformaci a rozvoj uhelných regionů tak, aby byl možný odklon od uhlí do roku 2033. Na tom se nic nemění," dodalo MPO.

S pokračováním hornické činnosti do roku 2035 souhlasili loni zastupitelé Mostu a dalších dotčených obcí. Záměr počítá s vytěžením téměř 150 milionů tun hnědého uhlí. Těžbu hnědého uhlí za současnými limity schválila vláda v roce 2015.

Ministerstvo životního prostředí vydalo v roce 2019 kladný posudek vlivu těžby plánované do roku 2035 na životní prostředí (EIA), doly musí splnit několik podmínek. Odstup od zastavěných území obcí má být 500 metrů.

Severočeské doly mají aktuálně povoleno těžit do roku 2030. Za limity je území o rozloze 5,5 kilometru čtverečních. Proti pokračování těžby uhlí za povolenými limity jsou dlouhodobě ekologické organizace.


reklama

BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

reklama

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (43)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Katka Pazderů

Katka Pazderů

23.3.2023 05:38
Báňský úřad si jistě dovede představit těžbu i po roce 2035, akorát my si nedovedeme představit, jaké bude za těch 12 let počasí a klima.
Všechen ten CO2 v atmosféře navíc nás občany ČR už nyní stojí pěkných pár desítek miliard ročně.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

23.3.2023 06:04 Reaguje na Katka Pazderů
Brekot na špatném hrobě.
Za to, co se už " nastrkalo " do panelů, větrníků, mohl už fungovat minimálně Temelín II a bez burzy v Lipsku, by lidé lacino a rádi, topily elektřinou !
Dřevem v krbech ( s vložkou ), jenom pro radost ze života.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

23.3.2023 07:35 Reaguje na smějící se bestie
1 !
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

23.3.2023 09:41 Reaguje na smějící se bestie
Temelín II zablokoval hrabiš už ve fázi tendru a bez Lipské burzy bychom měli každý měsíc blackout.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

23.3.2023 10:27 Reaguje na Pavel Hanzl
Blábolíte nesmysly.
ČR je prozatím z pohledu výroby el. energie zcela soběstačná. Žádné blackouty by se u nás neděly.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

23.3.2023 11:31 Reaguje na Jaroslav Studnička
Protio, že Evropa je energetický okruh a elektřina se stále překupuje semo tamo. On ten systém vymyslel a zavedl někdo byl možná i lehóčko chytřejší, než vy.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

23.3.2023 11:42 Reaguje na Pavel Hanzl
Hanzle, opakuji i pro hlupáka jako vy.
ČR je prozatím soběstačná ve výrobě el. energie včetně veškerých regulací provozu soustavy.

Žádné blackouty by nám nehrozily i kdybychom se odstřihli od možnosti přeshraničních toků.
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

23.3.2023 21:31 Reaguje na Jaroslav Studnička
A jak dlouho ta sobestacnoidnost ještě bude trvat????
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

23.3.2023 22:12 Reaguje na Daniel Višňovský
Nebojte, každoročně čtu hodnocení zdrojové přiměřenosti od ČEPS.

Nicméně reagoval jsem na bláboly Hanzla, který tvrdil, že bychom bez lipské burzy měli každý rok blackout.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

23.3.2023 22:40 Reaguje na Jaroslav Studnička
Dokonce každý měsíc...
Odpovědět

Viktor Šedivý

26.3.2023 23:26 Reaguje na Daniel Višňovský
Pod vedením šílenců z brusele bohužel soběstačnost za pár let zmizí.

Blbé je, že zmizí všem kolem, takže občas nebude od koho kupovat :-(
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

23.3.2023 21:44 Reaguje na Jaroslav Studnička
kdybyste nekdákal zase nesmysly o věcech, do kterých nevidíte...
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

23.3.2023 22:13 Reaguje na Pavel Hanzl
Vyvraťte, že ČR není soběstačná ve výrobě el. energie.
Do té doby si hrajte s kačerem.
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

23.3.2023 21:30 Reaguje na Jaroslav Studnička
Ano, ještě rok a půl. Pak čistý dovozce.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

23.3.2023 22:15 Reaguje na Daniel Višňovský
Je to tak a pokud budeme předčasně uzavírat další fungující zdroje a k tomu domácí uhlí, které by se dalo smysluplně využít, situace bude ještě horší.
Odpovědět
JO

Jarka O.

24.3.2023 11:48 Reaguje na Jaroslav Studnička
Chvaletice se nesmí zavřít! Jsou moderní a odsířené.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

23.3.2023 08:59 Reaguje na Katka Pazderů
Česká republika spotřebovává průměrný příkon 15 TW energie. To je 15 temelínských bloků. Do kdy jsme schopni takové zdroje postavit?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

23.3.2023 09:40 Reaguje na Slavomil Vinkler
Nikdy. Už je vám líp?
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

23.3.2023 10:35 Reaguje na Pavel Hanzl
A vám bude líp , když energie bude ještě 5x dražší než dnes?
Za ty dotace OZE už mohly 2-4 temelíny stát.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

23.3.2023 11:28 Reaguje na Slavomil Vinkler
Já za to nemožu. Solární tunel uzákonili socani s komunisty a US, biopalivový si prosadil Bába. A co já s tím? Ani jedny jsem nikdy nevolil.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

23.3.2023 06:58
Dokud nebude adekvátní náhrada, je zcela rozumné využívat domácí uhlí.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

23.3.2023 09:32 Reaguje na Jaroslav Studnička
A ta nebude a uhlí dojde. Tož mudruj.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

23.3.2023 10:29 Reaguje na Pavel Hanzl
Evidentně jste opět nic nepochopil Hanzle.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

23.3.2023 11:32 Reaguje na Jaroslav Studnička
To se nepochopit nedá. Uhlí na nějakých 50 let rozhodně nemáme, možná jen v prostorách, kde to těžit nejde.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

23.3.2023 11:54 Reaguje na Pavel Hanzl
Ve vašem případě opravdu ne...

V roce 2030 zcela jistě nebude energetika ve stavu, kdybychom mohli odstavit veškeré uhelné zdroje, tak jak si představují někteří neználci, teoretici, ideologové.
Proto je zcela logické využívat domácí uhlí dokud je to možné. Tedy v rámci tohoto případu je prodloužení těžby na rok 2035 je zcela na místě.
Odpovědět
LB

Lukas B.

23.3.2023 21:05 Reaguje na Jaroslav Studnička
to je samozřejmě otázka. uhlí jsou na světě větší zásoby než ropy, a dá se předpokládat, že nakonec dojde na fischer-tropsche, a kdo nespálí své uhlí v eklektrárnách, z toho bude "ropná" velmoc. (co se týká elektromobility nebo vodíku jsem skeptik, prostě přijdu po dvou měsících k autu na benzín/naftu, otočím klíčkem a jedu, a maximálně tak nastanou problémy řešitelné nastartováním na kabely)
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

23.3.2023 21:33 Reaguje na Lukas B.
Jenomže uhlí nelze dopravovat přes půl planety jako ropu či plyn.
Odpovědět

Viktor Šedivý

26.3.2023 23:28 Reaguje na Daniel Višňovský
A to víte, že Austrálie je velkým dodavatelem černého uhlí pro Evropu? (mj pro Karvinsko)
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

23.3.2023 21:52 Reaguje na Lukas B.
Pokud se uhlíku nezbavíme, žádné otáčení klíčku nebude. Leda s Luciferem ve výhni.
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

23.3.2023 21:37 Reaguje na Jaroslav Studnička
V roce 2030 budou doly Nástup vyuhlene.....rovná se....Prunéřov II a Tusimice II bez uhlí.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

23.3.2023 22:20 Reaguje na Daniel Višňovský
Článek a mé reakce jsou na rozhodnutí o prodloužení těžby na dole Bílina.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

23.3.2023 10:33 Reaguje na Pavel Hanzl
O dojítí vůbec nejde. V ČR je uhlí na 50 let a ve světě asi na 200let.
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

23.3.2023 21:34 Reaguje na Slavomil Vinkler
Ano, na 50 let, pokud současná spotřeba klesne na třetinu HLUPAKU.
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

23.3.2023 21:38 Reaguje na Slavomil Vinkler
NA TECH 200 LET jste přišel jak????
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

23.3.2023 22:02 Reaguje na Slavomil Vinkler
Z jakých podkladů jste čerpal info, že ve světě je uhlí asi na 200 let?
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

23.3.2023 21:36 Reaguje na Jaroslav Studnička
Uhlí se dováží už nyní, hlupaku.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

23.3.2023 22:18 Reaguje na Daniel Višňovský
Přečtěte si téma vlákna.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

23.3.2023 07:40
Problém podle mě spočívá ve zcela jiné věci . Změna energetické infrastruktury je běh na dlouhou trať a zde o něm rozhodují politici se 4letým volebním obdobím.
Jak známo politik udělá vše pro to, aby zase seděl ve vládě a z toho plyne i jeho ochota nechat se zkorumpovat voliči. A těm postačí málo k tomu, aby se přidali na stranu ekomagorů a zelených komisařů.

Vzpomene si ještě někdo na sliby o úžasně levné a kdykoli dostupné zelené energii jejíž podpora v platbách za energie bude stejně drahá jako kopeček zmrzliny ?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

23.3.2023 09:36 Reaguje na Miroslav Vinkler
Ve vašem světě naopak to tak funguje. Ovšem v reálu jsou to právě politici, kteří vidí dál a vytváří systémy, které daleko přesahují čas jejich mandátu.
Proto Nečas byl politik, který provedl důchodovou reformu a církevní restituce.
Proto Babiš politik není (jak sám tvrdí), který provedl nákup voličů na dluh a absolutně ho nezajímalo, kdo to kdy zaplatí.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

23.3.2023 14:21 Reaguje na Pavel Hanzl
To bych tedy rád tušil koho jste volil, když Socany ne, Komouše ne, Babu ne a na současnou pětikolku nadáváte taky.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

23.3.2023 21:49 Reaguje na Slavomil Vinkler
Já volil od plyšáka ODS, potom mě už štvali, tak US a nakonec TOPku, jednu dobu jsem silně koketoval se Svobodnými (málem jsem vstopil i do strany, než mi došlo, co je to za bandu blbů). Dnes samozřejmě pětikolku, nic jiného nemáme.
Politiku máme už tak zdevastovanou, že kromě ní už máme jen dezoláty a proruské vohnouty. Nevidím to vůbec růžově, i když dens to vypadá dobře.
Odpovědět

Viktor Šedivý

26.3.2023 23:30 Reaguje na Pavel Hanzl
Jo tu pětikolku, co nám slíbila Green Deal, drahé energie a pokles životní úrovně - a svoje předvolební sliby svědomitě plní ba až přeplňuje ...
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

23.3.2023 09:39 Reaguje na Miroslav Vinkler
Vy máte selektivní opaměť a pamatujete si vždy jen naprosto marginální kdáky marginálních lidí a časem s nimi šermujete jak tureckou šavlí.
Tento názor jsem taky zaznamenal mezi stovkou názorů jiných, většinou opačných. Ale nikdy by mě nenapadlo tím cha cha šermovat, jako vy.
Odpovědět
 
reklama
reklama

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.

Spravovat souhlas s nastavením osobních údajů

TOPlist TOPlist