Seznam Zprávy: Další Češi neuspěli ve sporu s automobilkou Volkswagen
Řidiči se domáhali odškodnění téměř půl miliardy korun kvůli tomu, že do jejich automobilů byl instalován podvodný software obcházející homologační měření emisí. Podle dřívějších vyjádření automobilek jsou auta v pořádku a nepředstavují pro své majitele žádné nebezpečí.
Protože v Česku neplatí zákon o hromadných žalobách, musí v podobných kauzách každý spotřebitel podat vlastní žalobu a uhradit soudní poplatky. Firma Dieselgate se snažila tuto mezeru obejít a s jednotlivými vlastníky aut uzavřela smlouvu o tom, že má pověření za ně jednat. "A pod svým jménem, ovšem v jejich prospěch, automobilky zažalovala," popisuje web.
Soudy ale tento přístup zpochybnily jako nezákonný. Když se spor loni dostal k pražskému krajskému soudu, firma už ani nezaplatila soudní poplatek, protože tušila, že neuspěje. "Kvůli neuhrazení poplatků tak nejprve krajský soud žalobu zamítl. Vůbec neotevřel otázku, zda Volkswagen a Škoda Auto vlastníky aut poškodily. A Vrchní soud v Praze 27. února celý spor ukončil zamítnutím žaloby," píše server.
"Ještě je možnost, že nám dá za pravdu Ústavní soud. Ale jestli ne, tak je to konec," cituje server advokáta žalobců Davida Kuboně.
Už dříve neuspělo dalších více než 7000 majitelů aut v Česku, které obdobným způsobem zastupovala speciálně založená firma Safe Diesel. Jejich žalobu Okresní soud v Mladé Boleslavi na začátku února odmítl s tím, že jejich žalobu české zákony neznají.
Celosvětově se Volkswagen k falšování laboratorních emisních testů přiznal. V některých zemích, například v Británii či USA, se řidiči odškodného domohli.
Emisní aféra automobilky Volkswagen, pro kterou se vžil název dieselgate, vypukla v září 2015. Americká agentura pro životní prostředí odhalila, že německý koncern, pod který spadají značky VW, Audi, Seat a Škoda, montoval do dieselových motorů s označením EA 189 TDI podvodný software. Ten dokázal falšovat výsledky emisních testů na ekologicky velmi přívětivé hodnoty. Od roku 2008, kdy začal koncern tyto vozy nabízet na trh, jich prodal 11 milionů, z toho půl milionu v USA. Podle dřívějších informací bylo v Česku prodáno 160.000 aut s podvodným softwarem.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (2)
Viktor Šedivý
10.3.2023 21:35Software pouze zajistil, aby během testu vykazovalo (zcela reálně!) hodnoty požadované příslušným předpisem.
Co dělá auto v reálném provozu žádný zákon nenařizoval a nemohlo tedy jít o podvod.
Pokud si v bruseli vymyslí nesmyslné požadavky, dostávají nesmyslná řešení. To ale fakt není problém výrobců aut.