https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/spanele-mohou-sve-elektromobily-natankovat-na-solarni-dobijeci-stanici?ids%5Bxc54f62a351e65f52a413222fd8eb39bd%5D=1&sel_ids=1
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Španělé mohou své elektromobily „natankovat“ na solární dobíjecí stanici

31.12.2011 01:59 | PRAHA/MADRID (Ecomonitor)
První dobíjecí stanice tohoto typu byla nainstalována v Alcalá de Henares u Madridu před několika týdny. Je veřejně přístupná a zdarma, prozatím. Případná budoucí cena energie zůstává otázkou
První dobíjecí stanice tohoto typu byla nainstalována v Alcalá de Henares u Madridu před několika týdny. Je veřejně přístupná a zdarma, prozatím. Případná budoucí cena energie zůstává otázkou
Ve Španělsku již začala fungovat první dobíjecí stanice pro elektromobily, která se nevyčerpá ani nezpůsobuje znečištění, informuje server Abc.es. Stanice mění sluneční světlo na elektřinu díky pergolám se solárními panely, k nimž lze elektrovozy připojit.
 

Tento systém, kromě toho, že je absolutní novinkou, slouží i jako jedinečné řešení pro rozvíjející se trh s elektromobily. Jedinečné proto, že vyrábět elektřinu pro všeobecné použití také přispívá k znečištění. A tak pouze tento systém napájený sluncem nabízí opravdu ekologické řešení a podporuje udržitelnou mobilitu.

Óscar Suárez Ayala, inženýr společnosti Sendekia, to vysvětluje tak, že jejich nápad není pouhou dobíjecí stanicí, nýbrž zdrojem čisté energie. Nemusí tak být napojena na rozvodovou síť a garantuje, že elektromobil bude moci proniknout na trh jako skutečně energeticky udržitelná varianta. Jestliže se totiž vozy dobíjejí energií pocházející z tepelných elektráren, města se sice zbaví znečištění, ale pouze tím, že je přesunou jinam.

První dobíjecí stanice tohoto typu byla nainstalována v Královské botanické zahradě Juana Carlose I na universitě v Alcalá de Henares u Madridu před několika týdny. Je veřejně přístupná a zdarma, prozatím. Případná budoucí cena energie zůstává otázkou.

Doba nabíjení závisí na energetické kapacitě baterie každého modelu elektromobilu. Stanice jsou vybaveny aplikací pro mobilní telefony, která informuje o době nabíjení a čase případného odpojení vozu v závislosti na stavu nabití jeho baterie. Například Renault Twizy se zcela dobije za tři a půl hodiny, ostatním vozům se standardní kapacitou to potrvá šest až osm hodin.

Nicméně podle Ayaly jsou stanice připraveny k tomu, aby byly rychlejší. Tato změna se uskuteční tehdy, až se daný způsob dobíjení stane ve Španělsku populárnějším. Mohlo by to být i docela brzy, protože společnost Sendekia eviduje již nyní řadu zájemců.

Podle zprávy Rocío Mendozové „España estrena la primera estación para coches eléctricos que se nutre del sol“ zveřejněné na serveru Abc.es dne 20. listopadu 2011.


reklama

 
Petr Vadas Mazanec

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Druh portálu s tím opravdu - 4. 1. 2012 - ps

No, problém je v tom, že skupiny co nemají rády jadernou energii si představují, že teď hned okamžitě ji nahradí větrníky a solárními parky, jenže to prostě dnes není technicky možné a ještě dlouho technicky možné nebude. Výsledky jejich snah jsou známé, bilionové náklady a jádro které je nahrazováno nikoli oze nýbrž novými uhelnými elektrárnami. Řešení je prosté, dát na zdravý rozum a smířit se z jádrem.
Co se týče geotermální energie tak je zde podobný problém jako u ostatních oze. Při současné technologické úrovni se dá efetktivně využívat jen ve vhodných geologicých podmínkách, to je tam kde je těsně pod povrchem země dostatečně vydatný zdroj horké vody. Takových míst v Evropě moc není, jedná se například o Island nebo o pár míst např. v Itálii. Tam kde příznivé podmínky nejsou může přijít ke slovu takzvaná horká suchá skála. To znamená, že do hloubky několika tisíc metrů se provedou vrty (což je extrémně drahé) a pak se do jedněch vrtů tlačí voda a z druhých by měla tryskat voda horká. Problémem je, že koncentrace energie je v takovémto případě ještě nižší než v případě solární energie, tzn, že ze dvou vrtů (v ceně mnoha set miliónů) dostanete výkon řádově ve stovkách kw. Navíc se s tím pojí další problémy, jako to, že voda která je hnána pod tlakem do podzemí často působí na povrchu zemětřesení. Samozřejmě nikoli katastrofického rozsahu ale dva geotermální experimenty tohoto druhu (jeden v USA a druhý ve Švýcarsku) už kvůli tomu byly ukončeny.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist