Stát chce do roku 2030 navýšit počet elektromobilů na statisíce
Cílem akčního plánu je postupné zavádění infrastruktury pro alternativní paliva. Doprava totiž v ČR patří k největším zdrojům emisí skleníkových plynů. Podle plánu by se tak v následujících letech měl zvyšovat počet automobilů s ekologickým pohonem na úkor vozidel se spalovacím motorem.
Hlavním tahounem ekologizace dopravy by se měly stát elektromobily. Pro jejich počet státní orgány určily dvě cílové hranice, nižší počítá s 220.000 vozy, horní pak až s půl milionem počtů elektromobilů. K dosažení by měly pomoci programy, které by podporovaly výrobu i užívání těchto vozidel. Klíčovou částí je zejména rozšíření počtu dobíjecích stanic. Těch je nyní v zemi přes 400, za deset let by jich podle plánu mělo být až ke 30.000.
Plán se věnuje i podpoře dalších alternativních paliv, zejména plynových. Těch je nyní v ČR výrazně více než aut na elektrický pohon. Jejich počet by se ovšem měl zvýšit pouze mírně. Například počet vozů na zemní plyn (CNG a LNG) by do roku 2030 mohl ze současných 20.000 vzrůst na více než 50.000, nižší desetitisíce aut by pak mohly přibýt i u dalších alternativních pohonů.
Kromě podpory nákupu vozidel a související infrastruktury bude podle plánu nutné řešit například také parkování vozidel v podzemních garážích, splnění požadavku dosažení 14procentního podílu obnovitelných zdrojů energie v dopravě, podporu vzdělávání a výzkumu v této oblasti, snižovat emise z dopravy a podpořit rovněž český automobilový průmysl a energetiku.
Akční plán byl oproti předchozím roků aktualizován, když reaguje na nové skutečnosti v oblasti snižování emisí zejména CO2 v dopravě a reflektuje nejnovější vývoj legislativy EU. Nejvýraznější změnou, kterou plán reflektuje, je přijetí tzv. Pařížské dohody o změně klimatu, ve které se signatářské země zavázaly udržet nárůst globální průměrné teploty výrazně pod hranicí 2 °C oproti hodnotám před průmyslovou revolucí.
reklama
Další informace |
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (22)
Václav Hellebrand
27.4.2020 07:26Jiří Daneš
27.4.2020 13:21 Reaguje naAleš Svoboda
3.5.2020 19:00 Reaguje naJiří Daneš
27.4.2020 13:30 Reaguje naPavel Hanzl
27.4.2020 09:51Jan Šimůnek
27.4.2020 12:44 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
27.4.2020 13:32 Reaguje na Jan ŠimůnekVšechny moderní a čisté technologie jsou pro vás bezcenné, ale dost za ně platíte, i když je nevyužíváte. Hodně chytré.
Jan Šimůnek
28.4.2020 10:04 Reaguje na Pavel HanzlTo další jsou jen bezcenné kydy zelené propagandy: diesely mají nižší CO2 stopu než zelenými forsírované elektromobily, uhelné elektrárny jsou nezbytné pro zapojení fotovoltaiky a větrníků do rozvodné sítě (protože mohou fungovat jako horká záloha) a "moderní a čisté" technologie produkce elektřiny (mimo jádro) dosud neopustily stránky zelených agitačních brožurek směrem k realitě.
Miroslav Vinkler
27.4.2020 12:33Doprava celkem se podílí mezi 14 - 16% emisí, z toho osobní bude cca 6%.
Ostatně celá koncepce osobních el. vozů je postavená nesmyslně, přináší více škody než užitku ve vztahu k životnímu prostředí.
Nemám nic proti kompletní elektrifikaci MHD nebo alternativě CNG /LPG, ale nadiktovat, že do roku X tady bude Y el. vozů silně připomíná komunistické centrální plánování i s těmi dotacemi.
Nejspíše zlikvidují bruselští byrokraté automobilky regulacemi na emise CO2/km , které v reálu nelze splnit . Což vedlo automobilky k podvodům, různé dieselgaty a tzv. eko- vylepšení projevující se pouze vyššími náklady , poruchovostí vozů a snížením jejich životnosti.
Teď je zase natlačí do výroby el. vozů, která je z pohledu kompletních nákladů , provozních parametrů a skutečně ekologické likvidace výrazně horší než to co bylo.
Viz SSSR -země zázraků, kde dokázali rozdojit i kozla...
"Zemědělský odborník Dimitrij Michajlovič Moskalenko vypráví o vítání Čechů a Rusů, stavění pomníku české krávě a o tom, jak rozdojil kozla... 1963."
Ta paralela by tu skutečně byla.
Jiří Daneš
27.4.2020 13:32 Reaguje na Miroslav VinklerVaclav Sobr
27.4.2020 21:38 Reaguje na Miroslav Vinklerna kilogram hmotnosti ropné produkty vedou o několik řádů ohledně uložené energie.
Aleš Svoboda
3.5.2020 19:03 Reaguje na Miroslav VinklerAle to znamená, že se musí zapojit a protestovat široká veřejnost
Jan Šimůnek
27.4.2020 12:47Pavel Hanzl
27.4.2020 16:26 Reaguje na Jan ŠimůnekVaclav Sobr
27.4.2020 21:41 Reaguje na Pavel HanzlOZE nám formálně zlevní silovou elektřinu, a zaplatíme mnohem víc na příspěvcích na ně a zároveň na poplatku distributorovy za vyšší náklady na distribuční síť a zálohy.
celkový účet za elektřinu zdražuje každému spotřebiteli - překvapivě nevyšší účet za elektřinu (ikdyž je cena samotné elektřiny formálně klesá) Německo, nejdražší elektřina v Evropě.
Jan Šimůnek
28.4.2020 10:06 Reaguje na Pavel HanzlVaclav Sobr
27.4.2020 21:36Miroslav Vinkler
27.4.2020 22:09 Reaguje na Vaclav SobrAleš Svoboda
3.5.2020 19:20Ale abych byl konkrétní - nějaké fakta - kterými doplním pana Vinklera
- převážnou část elektřiny v ČR vyrábí uhelné, plynové elektrárny.
Jestli si pamatujete - před lety, když ještě byl ve vládě Zeman, se rozhodovalo o investicích do modernizace uhelných elektráren - v řádech miliard korun. A hlavní téme, které řešili bylo, jestli investice budou desítky miliard anebo o něco méně - tedy aby účinnost elektráren byla 45% anebo 40%. Zvítězil pan "šetřílek" - takže elektrárny mají účinnost okolo 40%. Ano - čtete dobře. Vše ostatní jde do vzduchu . . . .
Napájet elektromobily těžce neefektivní elektřinou je to samé, jako k nabíječce na elektroauta postavit naftový generátor.
V Liberci vím o dvou stanicích - ale i kdyby jich bylo více. . . budou se tvořit obrovské fronty. Lidi, pokud budou mít možnost dobít si auto z domu - přijedou v 16,00 domů a strčí auto do zásuvky - a vyletí trafostanice.
Výroba elektřiny z uhlí těžce zatěžuje ŽP -a k tomu se musí připočítat emise z výroby elektromobilů.
Suma sumárum - elektrodoprava zatěžuje životní prostředí mnohokráte více, jak elektřina z plynu nebo uhlí.
Dalším zdrojem je elektřina z plynových elektráren - zatěžuje životní prostředí méně než z uhlí. Dalším zdrojem je jádro - které je relativně dostupné - ale jen díky atomovému zbrojení. Jakmile se přestávají vyrábět atomové zbraně - náklady na výrobu jaderného paliva se přenesou na atomové elektrárny - a ty se pak stanou naprosto neefektivními. Domnívat se, že získáme dostatek energie z větru nebo slunce - je naivní. Je naivní spoléhat se na počasí, které neumíme předvídat, natož ovlivňovat ( naštěstí )
Rusko dokončí plynovod Nord Stream 2 - efektivní by bylo přejít na plyn. Osobně pochybuji, že mocní tohoto světa uvolní šuplíkové technologie - vodík atd. . . Protože vyrábět elektřinu vodíkem - to by bylo absolutně nejlepším řešením.