https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/stat-chce-do-roku-2030-navysit-pocet-elektromobilu-na-statisice
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Stát chce do roku 2030 navýšit počet elektromobilů na statisíce

27.4.2020 00:22 (ČTK)
Hlavním tahounem ekologizace dopravy by se měly stát elektromobily. / Ilustrační foto
Hlavním tahounem ekologizace dopravy by se měly stát elektromobily. / Ilustrační foto
Licence | Volné dílo (public domain)
Stát chce do roku 2030 navýšit počet elektromobilů na stovky tisíc kusů, v případě pozitivního vývoje až na půl milionu. Právě elektromobilita by se totiž měla stát hlavním tahounem ekologizace tuzemské dopravy. Vyplývá to z návrhu Národního akčního plánu čisté mobility, jehož aktualizací se bude dnes zabývat vláda. Podle dat Svazu dovozců automobilů je v ČR zhruba 8,1 milionu vozidel všech kategorií. Elektromobilů je nyní registrováno přes 3000 kusů, dalších téměř 200.000 aut má pak plynový nebo hybridní pohon.
 

Cílem akčního plánu je postupné zavádění infrastruktury pro alternativní paliva. Doprava totiž v ČR patří k největším zdrojům emisí skleníkových plynů. Podle plánu by se tak v následujících letech měl zvyšovat počet automobilů s ekologickým pohonem na úkor vozidel se spalovacím motorem.

Hlavním tahounem ekologizace dopravy by se měly stát elektromobily. Pro jejich počet státní orgány určily dvě cílové hranice, nižší počítá s 220.000 vozy, horní pak až s půl milionem počtů elektromobilů. K dosažení by měly pomoci programy, které by podporovaly výrobu i užívání těchto vozidel. Klíčovou částí je zejména rozšíření počtu dobíjecích stanic. Těch je nyní v zemi přes 400, za deset let by jich podle plánu mělo být až ke 30.000.

Plán se věnuje i podpoře dalších alternativních paliv, zejména plynových. Těch je nyní v ČR výrazně více než aut na elektrický pohon. Jejich počet by se ovšem měl zvýšit pouze mírně. Například počet vozů na zemní plyn (CNG a LNG) by do roku 2030 mohl ze současných 20.000 vzrůst na více než 50.000, nižší desetitisíce aut by pak mohly přibýt i u dalších alternativních pohonů.

Kromě podpory nákupu vozidel a související infrastruktury bude podle plánu nutné řešit například také parkování vozidel v podzemních garážích, splnění požadavku dosažení 14procentního podílu obnovitelných zdrojů energie v dopravě, podporu vzdělávání a výzkumu v této oblasti, snižovat emise z dopravy a podpořit rovněž český automobilový průmysl a energetiku.

Akční plán byl oproti předchozím roků aktualizován, když reaguje na nové skutečnosti v oblasti snižování emisí zejména CO2 v dopravě a reflektuje nejnovější vývoj legislativy EU. Nejvýraznější změnou, kterou plán reflektuje, je přijetí tzv. Pařížské dohody o změně klimatu, ve které se signatářské země zavázaly udržet nárůst globální průměrné teploty výrazně pod hranicí 2 °C oproti hodnotám před průmyslovou revolucí.


reklama

 
Další informace |
Líbil se vám článek? Přispějte si na napsání dalšího.
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (22)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Václav Hellebrand

Václav Hellebrand

27.4.2020 07:26
Mezi slovy chtít a skutečně realizovat může být propastný rozdíl.
Odpovědět
ig

27.4.2020 09:06
Ale klidně, proč ne. Když bude stát kvalitní ev, který najede aspoň tři sta kiláků v kuse, díky dotacím a úlevám třeba 200,000, tak ho jako třetí auto do rodiny klidně koupím. A ještě mě bude hřát pocit, že mi na něj chtě nechtě svými daněmi přispěli lidé, kteří mají mnohem hlouběji do kapsy než já :-)
Odpovědět
JD

Jiří Daneš

27.4.2020 13:21 Reaguje na
Tentokrát to vidíte zcela reálně. Jen podtýkám, že uhlíková stopa se nesníží, ale zvýší o spotřebu energie pro výrobu baterií a měděných vodičů, exhalace z provozu se zýší o ztráty při přeměnách energií (tepla na elekrickou, teplené ztráty při přenosu e.lenergie, přeměně střídavého proudu na stejnosměrný kvůli nabíjení) a jinak stále platí,že elektromobily mají výfuky v elktrárnách a že jde hlavně o to, že elektrárny musí platit exhalační povolenky, zatím co jednotliví provozovatelé aut s klasickým pohonem (benzin, nafta), nikoliv.
Odpovědět
ig

27.4.2020 17:20 Reaguje na Jiří Daneš
Souhlas. Už dlouho říkám, že běžný elektromobil má spotřebu 20 kg hnědého uhlí na 100 km (a schytávám za to občas i velmi nesouhlasné komentáře).
Odpovědět
AS

Aleš Svoboda

3.5.2020 19:00 Reaguje na
Máte naprostoou pravdu - elektrodoprava je nesmysl mýtus a děsivý omyl. Propagátoři by za to měli jít k soudu
Odpovědět
VN

Václav Neguš

3.5.2020 21:40 Reaguje na Aleš Svoboda
Souhlas !
Odpovědět
JD

Jiří Daneš

27.4.2020 13:30 Reaguje na
A to jsem zcela opomněl riziko požáru při vznícení baterií (lithium reaguje s vodou stejně jako třeba sodík silně exotermním rozkladem vody a vznícením),problematické hašení hořících baterií, či energetickou nákladnost ekologické recyklace auta jako celku.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

27.4.2020 09:51
Obávám se, že to dopadne jako dycky. Vytvoří se mediální, nebo faktický tunel úplně stejně, jako podpora fve a biopaliv. Národ Švejků si prostě není schopen sám vládnout na jiné, než bazální a ještě polodiktátorské úrovni.
Odpovědět

Jan Šimůnek

27.4.2020 12:44 Reaguje na Pavel Hanzl
To, že dokážeme odhalit bezcenné nesmysly a ještě je s humorem "shodit" je spíš pozitivní vlastnost. Švejka neměli rádi ani komunističtí politrukové.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

27.4.2020 13:32 Reaguje na Jan Šimůnek
Nechat se okrádat přes dotace fve, nechat si ničit krajinu řepkou a ještě na to doplácet je nějaká "pozitivní vlastnost"? K tomu čadit dýzly i uhelnými rumplováku tak, že jsme snad nejhorší v EU je něco hodně pozitivního a chytrého?
Všechny moderní a čisté technologie jsou pro vás bezcenné, ale dost za ně platíte, i když je nevyužíváte. Hodně chytré.
Odpovědět

Jan Šimůnek

28.4.2020 10:04 Reaguje na Pavel Hanzl
Dotace FVE a pěstování bionafty nám vnucuje EU. Její podpora mezi lidmi je tak nízká, že nacivelvyslanec dostal průjem (zatím slovní) z možnosti našeho hlasování o vystoupení z EU (v níž jsme v postavení srovnatelném s postavením vůči Německu v létech 1939 - 1945).

To další jsou jen bezcenné kydy zelené propagandy: diesely mají nižší CO2 stopu než zelenými forsírované elektromobily, uhelné elektrárny jsou nezbytné pro zapojení fotovoltaiky a větrníků do rozvodné sítě (protože mohou fungovat jako horká záloha) a "moderní a čisté" technologie produkce elektřiny (mimo jádro) dosud neopustily stránky zelených agitačních brožurek směrem k realitě.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

27.4.2020 12:33
Tvrzení, že "Doprava totiž v ČR patří k největším zdrojům emisí skleníkových plynů." je nepravdivé .
Doprava celkem se podílí mezi 14 - 16% emisí, z toho osobní bude cca 6%.
Ostatně celá koncepce osobních el. vozů je postavená nesmyslně, přináší více škody než užitku ve vztahu k životnímu prostředí.

Nemám nic proti kompletní elektrifikaci MHD nebo alternativě CNG /LPG, ale nadiktovat, že do roku X tady bude Y el. vozů silně připomíná komunistické centrální plánování i s těmi dotacemi.

Nejspíše zlikvidují bruselští byrokraté automobilky regulacemi na emise CO2/km , které v reálu nelze splnit . Což vedlo automobilky k podvodům, různé dieselgaty a tzv. eko- vylepšení projevující se pouze vyššími náklady , poruchovostí vozů a snížením jejich životnosti.

Teď je zase natlačí do výroby el. vozů, která je z pohledu kompletních nákladů , provozních parametrů a skutečně ekologické likvidace výrazně horší než to co bylo.

Viz SSSR -země zázraků, kde dokázali rozdojit i kozla...

"Zemědělský odborník Dimitrij Michajlovič Moskalenko vypráví o vítání Čechů a Rusů, stavění pomníku české krávě a o tom, jak rozdojil kozla... 1963."

Ta paralela by tu skutečně byla.
Odpovědět
JD

Jiří Daneš

27.4.2020 13:32 Reaguje na Miroslav Vinkler
Ano RVHP = EU, s tím, že EU je mnohem direktivnější.
Odpovědět
VS

Vaclav Sobr

27.4.2020 21:38 Reaguje na Miroslav Vinkler
Elektrifikace MHD je na nic - tedy takto - s tramvají a nebo trojlebusem ano - ale autobus který musí zbytečně tahat těžkou výkonovou baterii jako zcela neužitečný náklad není a nikdy nebude výhodný.

na kilogram hmotnosti ropné produkty vedou o několik řádů ohledně uložené energie.
Odpovědět
AS

Aleš Svoboda

3.5.2020 19:03 Reaguje na Miroslav Vinkler
Souhlasím s Vámi - ale je třeba si uvědomit, že bojujeme proti ohrmné lobby - politici jsou zkorumpovaní - tlak EU na elektromobilitu je enormní, výhrůžky přes finanční sektor. . .
Ale to znamená, že se musí zapojit a protestovat široká veřejnost
Odpovědět

Jan Šimůnek

27.4.2020 12:47
Pokud nebudeme mít v energetice zastoupení jádra minimálně kolem 50 % (a čím víc, tím, samozřejmě, líp), je to nesmysl a bude z toho víc emisí CO2 než z aut na benzín.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

27.4.2020 16:26 Reaguje na Jan Šimůnek
A kde to vezmeme? To chcete elektriku tak děsivě zdražit, aby šla spotřeba o půlku dolů, což jinak nemůžeme zrealizovat.
Odpovědět
VS

Vaclav Sobr

27.4.2020 21:41 Reaguje na Pavel Hanzl
Tak elektřina nám efektivně zdražuje neustále - účet za ní neklesl od revoluce.
OZE nám formálně zlevní silovou elektřinu, a zaplatíme mnohem víc na příspěvcích na ně a zároveň na poplatku distributorovy za vyšší náklady na distribuční síť a zálohy.

celkový účet za elektřinu zdražuje každému spotřebiteli - překvapivě nevyšší účet za elektřinu (ikdyž je cena samotné elektřiny formálně klesá) Německo, nejdražší elektřina v Evropě.
Odpovědět

Jan Šimůnek

28.4.2020 10:06 Reaguje na Pavel Hanzl
Vzhledem k tomu, že za to, co se už na základě diktátu EU nacpalo do prakticky nefunkčních OZE, by už byly nové bloky v Dukovanech i Temelíně a patrně stály základy třetí JE, jen žvaníte nesmysly.
Odpovědět
VS

Vaclav Sobr

27.4.2020 21:36
Předpokládám že metodou masové hypnózy :D :D :D ale nějak pochybuju že pokud mají jiné státy podobné plány že na nás vůbec nějaká baterie pro elektromobil zbude :D
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

27.4.2020 22:09 Reaguje na Vaclav Sobr
Naprostý souhlas - mě absolutně nezajímá cena silové elektřiny. Podstatné je pro každého celková cena za dodávku elektřiny Kč/kWh.
Odpovědět
AS

Aleš Svoboda

3.5.2020 19:20
Už roky píšu jednoznačný názor : elektro doprava je nesmysl, pomatený mýtus = zločin. Lobby mocných využívá všech možných pák - od bank až po politické tlaky, aby tento nesmysl prosadil. Je to stejný podvod jako Covid-19.
Ale abych byl konkrétní - nějaké fakta - kterými doplním pana Vinklera
- převážnou část elektřiny v ČR vyrábí uhelné, plynové elektrárny.
Jestli si pamatujete - před lety, když ještě byl ve vládě Zeman, se rozhodovalo o investicích do modernizace uhelných elektráren - v řádech miliard korun. A hlavní téme, které řešili bylo, jestli investice budou desítky miliard anebo o něco méně - tedy aby účinnost elektráren byla 45% anebo 40%. Zvítězil pan "šetřílek" - takže elektrárny mají účinnost okolo 40%. Ano - čtete dobře. Vše ostatní jde do vzduchu . . . .
Napájet elektromobily těžce neefektivní elektřinou je to samé, jako k nabíječce na elektroauta postavit naftový generátor.
V Liberci vím o dvou stanicích - ale i kdyby jich bylo více. . . budou se tvořit obrovské fronty. Lidi, pokud budou mít možnost dobít si auto z domu - přijedou v 16,00 domů a strčí auto do zásuvky - a vyletí trafostanice.
Výroba elektřiny z uhlí těžce zatěžuje ŽP -a k tomu se musí připočítat emise z výroby elektromobilů.
Suma sumárum - elektrodoprava zatěžuje životní prostředí mnohokráte více, jak elektřina z plynu nebo uhlí.
Dalším zdrojem je elektřina z plynových elektráren - zatěžuje životní prostředí méně než z uhlí. Dalším zdrojem je jádro - které je relativně dostupné - ale jen díky atomovému zbrojení. Jakmile se přestávají vyrábět atomové zbraně - náklady na výrobu jaderného paliva se přenesou na atomové elektrárny - a ty se pak stanou naprosto neefektivními. Domnívat se, že získáme dostatek energie z větru nebo slunce - je naivní. Je naivní spoléhat se na počasí, které neumíme předvídat, natož ovlivňovat ( naštěstí )
Rusko dokončí plynovod Nord Stream 2 - efektivní by bylo přejít na plyn. Osobně pochybuji, že mocní tohoto světa uvolní šuplíkové technologie - vodík atd. . . Protože vyrábět elektřinu vodíkem - to by bylo absolutně nejlepším řešením.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist