https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/stat-podpori-transformacni-program-trineckych-zelezaren-schvalila-vlada
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Stát podpoří transformační program Třineckých železáren, schválila vláda

29.2.2024 10:13 (ČTK)
Třinecké železárny
Třinecké železárny
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Stát podpoří transformační program Třineckých železáren, kterým chtějí ocelárny snížit svou uhlíkovou stopu. Ze spolupráce by měly vzejít projekty na modernizaci tamní výroby a snížení její energetické náročnosti. Počítá s tím memorandum mezi vládou, skupinou Třinecké železárny - Moravia Steel a Moravskoslezským krajem, které schválila vláda. Ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela (STAN) po jednání kabinetu upozornil na to, že memorandum neznamená příslib žádných peněz od státu.
 
"Uvědomujeme si, že proces dekarbonizace a navazující ekonomická transformace klade před český těžký průmysl velké výzvy," řekl Síkela. Podle něj bude možné díky spolupráci vytvořit nové investiční a rozvojové projekty. "Tyto projekty se zaměří na modernizaci výroby, která sníží energetickou náročnost, pomůže kraji se zaměstnaností, posílí naši konkurenceschopnost a lépe ochrání životní prostředí,“ tvrdí Síkela.

"Memorandum není příslibem finanční podpory ze strany státu ani závazkem vypsat speciální dotační programy," řekl Síkela. Ministr životního prostředí Per Hladík (KDU-ČSL) doplnil, že projekt může čerpat peníze ze standardních dotačních výzev.

Pro dekarbonizaci svého provozu, tedy snížení emisí oxidu uhličitého z výroby, mají Třinecké železárny zpracovaný transformační program GreenWerk, jehož cílem je do roku 2030 snížit emise o 55 procent v porovnání s rokem 1990. Program počítá s využitím tzv. zelené energie v provozu a obsahuje zhruba 20 projektů za více než 40 miliard korun. Jde například o vybudování nové nízkoemisní pece na výrobu oceli, novou přípojku velmi vysokého napětí, automatizaci výrobních procesů, modernizaci výroby nebo zvýšení podílu obnovitelných zdrojů ve výrobě a využití dešťové vody. Kromě snížení uhlíkové stopy a optimalizace spotřeby energií program počítá také se vznikem minimálně 100 nových pracovních míst pro vysoce kvalifikované zaměstnance.

"Memorandum je vyjádřením společného postupu vlády, samosprávy Moravskoslezského kraje a naší společnosti k naplnění závazku k dosažení klimatické neutrality," řekl generální ředitel Třineckých železáren Roman Heide.

Společnost Třinecké železárny je největším producentem oceli v Česku. Loni vyrobila 2,4 milionu tun oceli. Jde o 70 procent celkové výroby oceli v Česku, která loni činila 3,4 milionu tun. V roce 2022 Třinecké železárny dosáhly zisku 2,39 miliardy korun a tržeb 57,6 miliardy korun. Včetně odloučených provozů mají železárny téměř 7000 zaměstnanců, i s dceřinými firmami je pracovníků okolo 10.000.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (3)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

JO

Jarka O.

29.2.2024 18:58
Vláda nemá nápady na záchranu SM. Měla by si uvědomit, že kanál DOL, tedy jeho část na sev. Moravě, je nejdůležitější část transformace kraje, který nechávají uhynout. Kanál přinese zaměstnanost, možnost nízkoemisního a tichého transportu všemožných těžkých surovin, výrobku, komodit, odpadů a lidí, spolupráci s Polskem, které má plavební kanál k hranici dostavěný, kontakt s Baltem a východem, evropské peníze, tento způsob dopravy je podporován gryndýlem a umějí ho stavět české firmy.
Odpovědět
sv

sv

2.3.2024 16:15 Reaguje na Jarka O.
Zase žvaníš nesmysly, jaroslave. DOL je díra do rozpočtu, která nepřinese naprosto nic. Stačí si nastudovat jaké ekonomické výsledky má obdobný respektive mnohem perspektivnější kanál Rýn Mohan Dunaj. Ale to bys musel umět číst. Takže stačí jedno slovo: katastrofa.
Jestli tady někdo nemá nápady (respektive má nápady kravské) tak jsou to místní burešovy podržtašky sedící na kraji. Místo aby třeba zrekonstruovali a elektrifikovali trať z Opavy do Krnova, tak vymýšlejí nesmysly typu vodíkové čerpačky za desítky a stovky milionů, které ovšem nikdo nevyužije. Nemluvě samozřejmě o tom, že si burešovy podržtašky v regionu místo práce vyřizují mezi sebou účty a odvolávají se lidi aspoň trochu schopní, kteří se provinili pouze tím, že měli vlastní názor.
Odpovědět
JO

Jarka O.

2.3.2024 20:49
Sv:Měli byste si v okrese na severu udělat pořádek, pavlušo. Jestli jste si nevšiml, byl tu článek od smažky pexy, a jiné články jinde o transformaci SM postižené zavíráním průmyslu, který odejde do Španělska, Rumunska aj. On mlel o hlídání dotací, tzn.zdroje jsou! Nezaměstnaných budou tisíce. DOL je možnost, modernizace drah taky. To nekomentuju, protože narovnání a elektrifikaci Brno - Praha přes havlbrod nebo hl.n. Brno míval v plánu před 35 lety můj strýc, mno a jak to dnes vypadá... Já mám vlaky ráda a bláboly a činy kolem drah od 90.let mě zklamaly. Vodík je kravina, ale zrovna u vlaků a lodí by plyn nebo I vodík a nabíječky kolem řek a drah nebyly úplně mimo. Kdyby byl koncept. Poláci ho mají, kanál Visla- Odra dává smysl.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist