https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/stat-si-musi-vybrat-mezi-pastevectvim-a-vlky-znelo-na-konferenci
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Stát si musí vybrat mezi pastevectvím a vlky, znělo na konferenci

28.2.2020 00:35 | HRADEC KRÁLOVÉ (ČTK)
Stát by si měl vybrat mezi obhospodařovanou krajinou a vlky, shodli se včera někteří účastníci konference v Hradci Králové k vlivu vlka obecného a vydry říční na přírodu a hospodaření. / Ilustrační foto
Stát by si měl vybrat mezi obhospodařovanou krajinou a vlky, shodli se včera někteří účastníci konference v Hradci Králové k vlivu vlka obecného a vydry říční na přírodu a hospodaření. / Ilustrační foto
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Stát by si měl vybrat mezi obhospodařovanou krajinou a vlky, shodli se včera někteří účastníci konference v Hradci Králové k vlivu vlka obecného a vydry říční na přírodu a hospodaření. Uskutečnila se na krajském úřadu, podle organizátorů - Lesnicko-dřevařského vzdělávacího institutu - šlo o dosud největší podobnou konferenci v ČR. Účastnili se jí také zástupci státní Agentury ochrany přírody a krajiny ČR (AOPK).
 

Farmáři z Broumovska na severu hradeckého kraje, kde se vlci usadili před pěti lety, jsou jedni z nejhlasitějších odpůrců vlků. Mají největší ztráty v celé ČR.

"Jsme si vědomi toho, že s expanzí vlka je problém, zvláště pak na Broumovsku. Programem péče o vlka se to snažíme řešit. Podstatou je, aby měli hospodáři dostatečně a rychle náhradu škod, abychom jim nabídli dotace, ze kterých si postaví ohradníky, pořídí pastevecké psy. Je to v souladu s tím, jak k tomu přistupují jinde v Evropě, je potřeba konflikt farmářům kompenzovat," řekla Jindřiška Jelínková z AOPK. Podle ní je právě na Broumovsku společným cílem farmářů i ochranářů zachovat pastvu, která je důležitou součástí péče o ekosystémy.

Chovatel ovcí a starosta Vernéřovic na Broumovsku Tomáš Havrlant ze Svazu chovatelů ovcí a koz označil problém za celoevropský. "Není to o tom, že líní chovatelé si nejsou schopni zabezpečit ovce, ale že to může zásadně změnit ráz hospodaření v krajině a její vzhled. Chceme změnu zákona," řekl Havrlant.

Farmáře podporuje vedení hradeckého kraje, odlehlé Broumovsko i tak trpí odlivem obyvatel. "Například v Německu nebo ve Francii začali mít stejný problém o 15 let dříve, také si mysleli, že to půjde. Výsledek je katastrofální. My jsme ještě ve fázi, kdy s tím jde něco dělat. Stát si musí vybrat, jestli chce krajinu, kde bude pastevectví, nebo krajinu osídlenou vlky," řekl Havrlant.

Farmáři požadují změnu legislativy, aby se mohli vlkům bránit. Navrhují vlkům vyčlenit bezpečné území, například národní parky nebo vojenské prostory. "Střelba je nejefektivnější způsob ochrany stád. Když vlci vědí, že ovce je spojena pro ně s fatálním nebezpečím, tak to nebudou dělat," řekl Havrlant. Je jedním z farmářů, kteří zažalovali stát. U českých soudů se domáhají toho, aby ministerstvo životního prostředí připravilo návrh změny zákona o ochraně přírody a krajiny tak, aby mohl být počet vlků redukován.

Podle Jelínkové regulace vlků nic neřeší. "Řešila by přijatelnost vlka veřejností. Naopak by to možná mohlo mít vliv na další šíření vlků," doplnila.

V České republice je 18 vlčích teritorií a v nich odhadem 60 až 90 jedinců, uvádí AOPK. V Královéhradeckém kraji jsou tři teritoria, která zasahují do sousedního Polska.

V česko-polském pohraničí mezi Krkonošemi a Orlickými horami žije podle odhadů CHKO Broumovsko 15 až 20 vlků ve třech smečkách, které mají jádrové oblasti teritorií v Polsku. Hradecký kraj vyplatil za rok 2019 na náhradách škod po vlcích rekordních více než 2,2 milionu korun. Kraj vyplácí odškodné chovatelům vybraných hospodářských zvířat od roku 2016.


reklama

 
Další informace |
Líbil se vám článek? Přispějte si na napsání dalšího.
Tomáš Kučera
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (91)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Katka Pazderů

Katka Pazderů

28.2.2020 05:47
Já volím vlky.
Odpovědět

Jan Šimůnek

28.2.2020 08:41 Reaguje na Katka Pazderů
Já volím pastevectví. A dle výsledků zelených v řádných a nezmanipulovaných volbách je takových jako já většina.

Takže referendum s jasnou informací pro voliče, že volba "pro vlky" znamená drastické zvýšení cen řady masných a mléčných výrobků (které se může cestou padajícího domina přenést i na další výrobky tohoto druhu, nehledě k tomu, že neregulovaní vlci začnou brzy napadat domácí zvířata prakticky na celém území státu), případně že některé výrobky (např klobásy a salámy s přídavkem skopového, ale našly ba se i další) jednoduše z trhu zmizí.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

28.2.2020 12:08 Reaguje na Jan Šimůnek
Referendum klidně, ale to drastické zvýšení řady masných a mléčných výrobků bych fakt chtěl vidět ... zejména v rámci spotřebního koše běžného spotřebitele:-))).
Odpovědět

Jan Šimůnek

28.2.2020 12:51 Reaguje na Svatá Prostoto
Jakmile půjdou nahoru ceny farmářských potravin, půjdou nahoru i ceny v supermarketech. To je ekonomika, váženosti.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

28.2.2020 14:24 Reaguje na Jan Šimůnek
Jistě, ale tady se bavíme primárně o ovcích (a možná i kozách) a produktech na ně navázaných, kde i kdyby ta produkce klesla na nulu, tak ve spotřebním koši běžného zákazníka se to neprojeví vůbec nijak. Nehledě na to, zda by případný dovoz těchto komodit znamenal nějaké citelné zvýšení ceny (já nic ovčího/kozího nekupuji, a podobně snad ani nikdo, koho znám, takže nejsem schopen toto posoudit).
Odpovědět
LZ

Leon Zumr

28.2.2020 19:56 Reaguje na Svatá Prostoto
Zemědělství není jenom o ovcích a kozách a vlk bere jak ovce a kozy tak hovězí a na to je napojeno další zemědělství.
Odpovědět
Hu

Hunter

28.2.2020 20:50 Reaguje na Leon Zumr
Já hlavně nevidím důvod, proč bychom tyto komodity měli dovážet, když je tento stát schopen je zajistit z vlastních zdrojů + z toho může být benefit pro udržování krajny.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

29.2.2020 15:24 Reaguje na Leon Zumr
Byly by nějaké relevantní údaje o škodách na skotu, způsobených vlky?
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

29.2.2020 18:46 Reaguje na Svatá Prostoto
Řekl bych, že v naších podmínkách dost těžko, jak známo dobytek na pastvině se ve stádu dovede chovat dost nevypočítavě a případného útočníka by obklíčil a rozdupal
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

29.2.2020 18:47 Reaguje na Jakub Graňák
padon nevypočitatelně:-)
Odpovědět
Jan  Knap

Jan Knap

29.2.2020 20:57 Reaguje na Jakub Graňák
Dobrý večer,bydlím v oblasti,kde působí jedna z problémových smeček,která si zvykla lovit domácí zvířata místo divokých. V lońském roce je od ní zdokumentováno kromě desítek ovcí a koz i stržení několika telat a jedné jalovice.Petrův Zdar
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

1.3.2020 09:07 Reaguje na Jan Knap
Dobrý den, tak to je jen další doklad, že se "nám" situace poněkud vymyká z rukou.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

2.3.2020 22:13 Reaguje na Jan Knap
Ne že bych nechápal roztrpčení chovatele, ale zrovna v případě skotu půjde o skutečně výjimečné případy a nemyslím si, že při adekvátní kompenzaci ze strany státu by měly být důvodem nějakých přehnaných reakcí.
Jinak jak bylo psáno, musela to být opravdu výjimečná situace, protože zejména pokud je stádo skotu pohromadě, tak bych si na vlka, byť v nějaké méně početné smečce, tedy nevsadil.
Odpovědět
Hu

Hunter

1.3.2020 08:16 Reaguje na Jakub Graňák
Jakýsi přehledný údaj naleznete zde:
https://www.navratvlku.cz/skodni-udalost-prehled-skodnich-udalosti-2019/

AOPK se sice snaží zoufale omlouvat nárůst škod (ve finančním vyjádření), ale ppokud se podíváte na srovnání let 2018 a 19, tak trend nárůstu v počtu stržených kusů hospodářských zvířat je zřejmý i u skotu. Takže ano, vlci bez problémů strhnou tele o váze 250 kg nebo jalovici. Údaje zřejmě nejsou zcela přesné díky metodice získávání, navíc řada chovatelů, co mají na zahradě 2-3 ovce škodu ani nenahlásí, protože administrativní martyrium a výdaje vs. nedostatečná náhrada škody.
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

1.3.2020 09:12 Reaguje na Hunter
To je smutné, zajímalo by mě, jak početná ta smečka musí být, aby se jí podařilo rozdělit stádo krav. I když je otázka, zda ty stržené kusy byly ve stádu.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

1.3.2020 09:27 Reaguje na Jakub Graňák
Dobrou obrannou strategii mají pižmoni, kteří se po krátkém úprku semknou, dospělé kusy rohama ven, telata uvnitř kruhu. Tak se vlci dostávají k útoku jen velmi zřídka, navíc nechtějí riskovat úder ostrým rohem. Proto loví samostatné kusy, většinou býky.

Vlk je schopen ulovit nejen jelena, ale i dospělého bizona. Šel pěkný dokument, jak ze stáda, jež se nevešlo do záběru, zůstalo do podzimu (či do dalšího roku?) jen torzo, tj. cca třetina. Ve stádu nebylo ani jedno tele (!!), ta loví po štvanici přednostně. Ovšem vlků také zbylo torzo, tj. z asi dvanácti kusů pouhé tři, ale i ony úspěšně lovili.

Domestikovaný skot se bránit neumí, navíc je většinou bezrohý (kromě skotského), a tak šance na efektivní obranu jsou mizivé. U ovcí nemluvě.
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

1.3.2020 09:59 Reaguje na Karel Zvářal
Já jsem přesně tento způsob obrany viděl u nás u krav, když jim vletěl do ohrady vlčák, je fakt, že to byly právě vámi zmiňovaní skotští highlandi.
Odpovědět

Jan Šimůnek

29.2.2020 11:02 Reaguje na Svatá Prostoto
Ekonomika je propojená, pokud se zdraží nějaká komodita (případně zcela zmizí z trhu), tak se domino efektem zdraží i komodity příbuzné, schopné ji nahradit.

A to ani neberu v potaz, že významná část lidí s alergií na bílkoviny kravského mléka (neplést s laktózovou intolerancí), velice často od kojeneckého nebo batolivého věku bude mít problém s příjmem vápníku. Přitom většina z nich je s to požívat ovčí a kozí mléko. Důsledkem bude vyšší výskyt osteoporózy až se tihle lidé (a málo jich zrovna není) dostanou do středního věku. A jejich léčba bude financována ze standardního zdravotního pojištění, možná na úkor dostupnosti léčby nějaké choroby, kterou budete trpět zrovna vy nebo nějaký váš blízký příbuzný.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

29.2.2020 15:28 Reaguje na Jan Šimůnek
To je samozřejmě částečně pravda, ale jen u komodit, které hrají ve spotřebitelském koši nějakou významnější roli, ať již přímo či zprostředkovaně.

Osteoporóza je u některých skupin zcela běžné onemocnění už řadu let a že by to vedlo k nějakému masívnímu nárůstu spotřeby produkce ovčího a kozího mléka, to zrovna ne.
Odpovědět

Jan Šimůnek

29.2.2020 16:07 Reaguje na Svatá Prostoto
Osoby neschopné konzumovat kravské mléko a výrobky z něj jsou ve vztahu k této nemoci jednou z nejohroženějších skupin.

Ovčí a kozí mléko a výrobky z něj jsou jednou z mála možností, jak plnohodnotně substituovat příjem mléka kravského.
Odpovědět
MP

Miroslav Procházka

1.3.2020 07:07 Reaguje na Jan Šimůnek
Já volím vlky.

Klobásy a salámy jednoduše z trhu zmizí - ono to stejně jednou nastane, pokrok se nedá zastavit.

"Před 150 lety by vás považovali za blázny, pokud byste se zasazovali za konec otroctví. Před 100 lety by se vám smáli za návrh, že by ženy měly mít volební právo. Před 25 lety by vás nazvali perverzním za obhajobu práv gayů. Dnes se nám smějí, když chceme, aby skončilo otroctví zvířat. Jednoho dne se smát nebudou. Gary Smith"
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

1.3.2020 07:56 Reaguje na Miroslav Procházka
Já volím taky vlky, ale ve slovenském modelu. Byli, jsou a budou. Jenom malujete na stěnu...
Odpovědět

Jaroslav Štemberk

1.3.2020 13:08 Reaguje na Miroslav Procházka
Z archeologických kosterních nálezů je prokázáno, že populace zemědělců, kteří nechovali dobytek a konzumovaly pouze rostlinnou stravu, měly podstatně horší zdravotní stav než ty, které maso jedly. V tom vzdát se zcela konzumace masa tedy žádný pokrok ani dobro nevidím.
Odpovědět

Jan Šimůnek

2.3.2020 05:30 Reaguje na Jaroslav Štemberk
Pokud se vyřadí z jídelníčku maso a mléčné výrobky, dochází k poklesu IQ a nárůstu sugestibility a manipulovatelnosti (proto ostatně byly organizovány církevní půsty). Takže dementní populace, snadněji ovladatelná i primitivní a pro normálního člověka snadno identifikovatelnou propagandou - to je cíl zakazovačů masa a taky vlkomilů.
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

3.3.2020 18:13 Reaguje na Jan Šimůnek
Vážně? Můžete to nějak ozdrojovat? Myslím tu sugestibilitu a manipulovatelnost. Znám pár jedinců, kteří se takto živí a skutečně naskakují na kdejaký "fejkňůs"
Odpovědět

Jan Šimůnek

3.3.2020 19:24 Reaguje na Jakub Graňák
Je to informace z knížek, z nichž jsem studoval, což je takových nějakých 40 let zpátky.
Funguje to přes metabolismus mozku a hladiny esenciálních aminokyselin v krvi (mimo jiné). Takže popsáno je to hrozně dávno. Pokud se dostanu k nějakému konkrétnímu pramenu, hodím to sem. Ale nebude to hned.
Odpovědět

Jan Šimůnek

6.3.2020 10:49 Reaguje na Jakub Graňák
Něco by se našlo ve Vondráčkovi (např. Fantastické a magické z hlediska moderní psychiatrie) a potom existuje kniha někdy z počátku 60 let o zneužívání psychologických, psychiatrických a psychosomatických jevů náboženstvím, autor se jmenuje Horvay (ale nemám ji a nepodařilo se mi ji vygooglit).
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

8.3.2020 19:18 Reaguje na Jan Šimůnek
Děkuji, pročtu:-)
Odpovědět
JD

Jiří Daneš

28.2.2020 11:03 Reaguje na Katka Pazderů
Pastevectví je jednoznačná volba, pomahá udržovat luční květenu, zatím co vlk už dávno neplní svou původní úlohu regulátora stavu zvěře, protože v ovcích a kozách má mnohem snáze dosažitelnou potravu. Ani Vy Katko Pazderů, byste se se nehonila za divokou zvěří, být na jeho místě. Ovce vyděšeně čeká až ji vlk zardousí. Vlk do kulturní krajiny nepatří, jde o módní záležitost, je IN být pro vlky; momentálně.
Odpovědět
Katka Pazderů

Katka Pazderů

28.2.2020 20:50 Reaguje na Jiří Daneš
Pane Daneši, já maso prakticky nejím. Není to nutné k přežití člověka. Proč jinde vlci být mohou a u nás ne? Já z vlků obavy nemám žádné.
Odpovědět
JD

Jiří Daneš

29.2.2020 00:49 Reaguje na Katka Pazderů
Už jste někdy slyšela něco o ovčí vlně? A třeba o bryndze? To jsou ty hlavní produkty proč se ovce vždy pěstovali. Ovčí, či spíše jehněčí byl podružný produkt, kozumovaný hlavně na Velikonoce více méně z religiozních důvodů. Skopové se v českých zemích moc nejedlo, ale ani nejí.
Jste prostě IN, je vás víc a nebojíte se vlka nic a budete dále zamořovat všechny vody, včetně pitné, neodstranitelnými mikročásticemi, vznikajícími při praní oděvů z umělohmotných vláken, které jsou v čističkách odpadních vod, pro svůj malý rozměr (v µ), neodstranitelné, řekami se dostávají do těl ryb, i mořských, vsakováním z řek se dostávají i do podzemních vod a nejsou odstranitelné ani v úpravnách pitné vody.
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

29.2.2020 10:11 Reaguje na Jiří Daneš
Jak kde, jeden kamarád chová suffolky na maso, každoročně od něj jednoho berana kupujem. Nicméně chápu, že ne každému ten ovčí "prk" imponuje.
Odpovědět

Jan Šimůnek

29.2.2020 11:03 Reaguje na Jiří Daneš
Přiberte i pasterované ovčí a kozí mléko, které už je v současné době ve specializovaných prodejnách k sehnání.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

29.2.2020 09:06 Reaguje na Katka Pazderů
Jinde vlci mohou být protože nenarušují vazby mezi člověkem a krajinou. Typicky odlehlé pláně Aljašky,Ruska,Skandinávie a Asie.
Pokud se vlk ocitne v kulturní krajině,musí se zvážit veřejný zájem na ochraně ohroženého živočicha a veřejný zájem na údržbě krajiny a obživě místní komunity.
A podle toho se musíme rozhodovat.
Tedy nikoli podle toho ,zda maso jíte nebo nejíte. To je váš individuální zájem,k němuž se veřejný zájem,jak patrno, absolutně neváže.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

29.2.2020 09:29 Reaguje na Katka Pazderů
Pokud někomu stačí se dobře napást a sem tam něco sezobat? Proč ne. Jen musíme poděkovat "prapředkům", že slezli za stromu a začali lovit a konzumovat maso. Otázkou potom je " kde jinde vlci mohou být, když u nás ne"?
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

28.2.2020 06:16
Rozumným kompromisem by byl odstřel vlků - celoroční- v oblastech, které jsou vymezeny pro pastevectví a agroturistiku.
Vlk zcela ztratil přirozenou plachost a protože ho člověk neohrožuje, stahuje se blíž k lidským sídlům.
Kecy o elektrických plotech a pasteveckých psech nefungují, což je doloženo ve Francii i Německu, navíc takto dochází k další a nežádoucí fragmentaci krajiny. Nárůsty vyplacených náhrad rostou exponenciálně.
Vlk ano, ale pouze v jádrových částech NP a CHKO.
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

28.2.2020 06:50 Reaguje na Miroslav Vinkler
Souhlasím s Vámi, tohle zvíře patří do divočiny, ne do kulturní krajiny.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

28.2.2020 07:34 Reaguje na Miroslav Vinkler
Jj, Mezi ploty II a Tanec s vlky II. Ó, my se máme!-)
Odpovědět
MP

Miroslav Procházka

1.3.2020 07:11 Reaguje na Miroslav Vinkler
a víte, co udělá se smečkou takový odstřel?
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

1.3.2020 07:55 Reaguje na Miroslav Procházka
Je to prosté, začnou se těmto místům vyhýbat.
Odpovědět
MP

Miroslav Procházka

1.3.2020 12:19 Reaguje na Karel Zvářal
Tak to opravdu nefunguje.
Odpovědět
Hu

Hunter

1.3.2020 13:29 Reaguje na Miroslav Procházka
A to byste se divil. Presne takhle to funguje. V zemích s dlouholetým vyskytem vlci populace oveřeno.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

1.3.2020 14:10 Reaguje na Miroslav Procházka
Kdyby jste místo toho negujícího štěku popsal, jak to tedy funguje, rád(i) se poučím(e). Je-li to tak, jak "naznačujete" a chodí dotud, až zbyde poslední, nejzkušenější, a i ten jde k člověku, jsou inteligentní vlci kandidáti na Darwinovu cenu.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

28.2.2020 07:30
Již před lety jsme měli na Broumovsku na určitou dobu přesunut chov prasat a velmi dobře vím, že stesky tamních chovatelů jsou oprávněné, s vlky tam byl problém daleko předtím, než se o tom veřejnost vůbec dověděla. Ono asi nestačí, že zemědělství se potýká s problémy, které se díky naivní až řekl bych až stupidní politice podařilo nakumulovat, dobrovolně si přiděláváme další. Pokud tedy vlky, tak jen pod tou podmínkou, o jaké píše p. Vinkler- odkázat je do patřičných mezí odstřelem, donutit je, aby si začali hledat pro ně méně bezpečnou potravu a tím začali-možná-plnit svůj úkol v přírodě. Ovšem nakolik je to reálné v naší kulturní krajině, je otázkou.
Odpovědět
VN

Václav Neguš

28.2.2020 09:39 Reaguje na pavel peregrin
Jakoby nestačilo už tak zredukované a zdevastované zemědělství a ta situace se stále i když ne tak rychle zhoršuje. Vlci patří pod kontrolu uzavřených prostor.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

28.2.2020 10:06 Reaguje na Václav Neguš
Samozřejmě, dobrovolně si problémy vyrábí leda cvok.
Odpovědět
dm

david matoušek

28.2.2020 10:41 Reaguje na pavel peregrin
Bohužel, absurdní je, že z 99% většinu těchto záležitostí prosazují a schvalují lidé, jejichž životů se to přímo nedotkne.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

28.2.2020 13:11 Reaguje na david matoušek
To máte naprostou pravdu. Obyčejně se nerad pouštím do diskuzí o něčem, o čem moc nevím, ale krásným příkladem na tomto foru jsou diskuze o zemědělství. Nejvíce rad a doporučení, jak bychom to měli dělat, je od lidí, kteří o této problematice nemají žádné ponětí, maximálně, co si kde přečtou nebo jim někdo nakuká, ale ega by měli na rozdávání.
Odpovědět
mr

28.2.2020 16:27 Reaguje na pavel peregrin
Jo, jo peregrine. Všichni jsou blbí, jenom vy jste vodborník - pořádný tlachal. Vždycky asi platilo, že ten "hloupý sedlák měl vždycky velký zemák".
Odpovědět
Hu

Hunter

28.2.2020 17:37 Reaguje na
Vidím že pro změnu se terčem vašich nenávistných komentářů stal pro změnu zemědělec. Co se stalo náčelníku pevný kramfleku? Myslivci vás už netrápí? Teď jste pevný v kramflecích pro změnu v zemědělství? Trošku vám to usnadním, já jsem absolvent VŠZ :-). Tak to zkuste, nebojte se, směle vpřed :-), vaše zasvěcené komentáře si každý rád přečte :-).
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

28.2.2020 17:52 Reaguje na Hunter
No nevím, tenhle mr spíš jenom vyskakuje jak čertík z krabičky, argumenty jako viz výše.
Odpovědět
mr

29.2.2020 00:50 Reaguje na Hunter
Nenávistné a nivní hlupoty tu vedete především vy, znalče rozlišování pohlaví u zajíců běhajících po poli. To, že jste absolvoval VŠZ, je spíše pro tu školu ostudou, takže se s tím ani nechlubte, už leda ty vaše stupidní argumenty okolo jedovatosti Pb. Za to by se měl stydět gymnazista.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

28.2.2020 18:30 Reaguje na
Aha, tak to vy jste ten přihlouplý náčelník Velký kramflek? Tak to je mi už všechno jasné, vy omezený, tupý tlachale, který se prezentujete svou nekonečnou hloupostí a primitivností!
Odpovědět
Hu

Hunter

28.2.2020 18:40 Reaguje na pavel peregrin
Pane Peregrine, to chce klid :-). Jasně že to jen ten náčelník pevný kramflek. Svoje indiánské jméno si víc než vysloužil :-).
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

29.2.2020 17:38 Reaguje na Hunter
Měl by si k těm svým iniciálám přidat písmenko d, vystihlo by to jeho charakter:-))
Odpovědět
mr

29.2.2020 00:58 Reaguje na pavel peregrin
No, to jste mi teda nandal vy obyčejný tlachale - vodborníku. Od vás bych si tak nechal něco radit o zemědělství ... Oni ti naši kolchozníci jsou asi, dle vás, neznalí blbci, že nedali na mudrlanta peregrina a před ozimem hloubkově zorali. A taky byli asi blbí i naši předkové, když to samé každoročně praktikovali. No, škoda, že neznali vodborné poznatky peregrina, to by byla snad další revoluce v zemědělství.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

29.2.2020 15:44 Reaguje na pavel peregrin
Máte samozřejmě pravdu, že kecat do něčeho, o čem člověk nic pořádně neví je špatně. U zemědělství (nejen) je tu ale několik problémů. První je ten, že poměrně zásadním způsobem ovlivňuje celou krajinu a životní prostředí. Je tedy otázkou, zda má mít zemědělec skutečně zcela volnou ruku v tom, jakým způsobem hospodaří. Analogie je například v tom, že na svém pozemku si také nemůžete postavit úplně co vás napadne.

Druhým problémem je to, že zemědělství v řadě zemí požívá četných výhod, jak v ochraně domácího trhu, tak ve finančních transferech (týká se to jak jednotlivých zemí, tak v našem případě EU). A pokud stát/společnost nějakým způsobem "dává", tak samozřejmě má nárok i "brát", v tomto případě tedy regulovat. A protože zemědělci tvoří jen zlomek populace a daňových poplatníků, tak se holt nesmí divit, že ta drtivá majorita jim do toho kecá.

Odpovědět
Hu

Hunter

28.2.2020 08:21
Jednoznačně hlasuji pro krajinu udržovanou pastevectvím, z více důvodů. Nic proti existenci vlka ve vymezených oblastech.
Odpovědět
Pa

PavelA

28.2.2020 08:24
Já volím příspěvek p.Vinklera,06:16
Odpovědět
FD

František Dvořák

28.2.2020 15:34
Rozhodně nejsem zastáncem toho, abychom potkávali vlka v každé lokalitě, kde se mu zamane. Ale rozhodně jsem toho názoru, že pastevectví, tak jak se provozuje holožírně a nejvíce holožírně mezi ploty je ekologická, krajinná a zemědělsko výrobní tragedie. O žádné hospodaření zde nejde.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

28.2.2020 16:50 Reaguje na František Dvořák
S vlkem v zádech nejde pastevectví ve volné krajině vůbec provozovat.Zavřete-li stádo mezi ploty,jsme u holožírného způsobu, který není dobrý.
Pocit, se kterým musí každý den člověk vstávat,zda jeho stádo ještě vůbec existuje, je tvrdým psychickým stresem. Kdo si nezažil, nepochopí - sytý hladovému nevěří.
Odpovědět
BP

Bohdan Podlena

28.2.2020 16:14
samozřejmě pastevectví opak může chtít jen potrhlí zelení pražáci
Odpovědět
FD

František Dvořák

28.2.2020 16:34 Reaguje na Bohdan Podlena
Pokud je toto reakce na můj příspěvek. Narodil jsem se ještě před Vítězným úhorem do zemědělské rodiny. Celý svůj život jsem strávil na vesnici a v zemědělství. Nejvíc se mi líbí, když někdo v nějaké diskuzi třeba v televizi se tetelí blahem a vyzdvihuje jak jako jeho předci a v souladu s přírodou a při tom tam má puštěný stádo krav v areálu celé vesnice. Jeho předky jsem neznal, ale jedno ví určitě. Žádný jeho předek takto nehospodařil. Tehdy by mu tu nevýrobu nikdo dotacemi nezaplatil,. A navíc, o čem se vůbec nemluví on musel na svojich polích udržovat přirozenou úrodnost a tudíž si nemohl dovolit doslova devastovat velkou rozlohu polí tím, že tam po mnoho let bylo jednostranné přehnojování dusíkem. On ty kravský lejna potřeboval dát na pole, neb křičet, že na poli není voda a nic proto neudělat by mu bylo málo platné. Staří sedláci tvrdili, bez hovězího skotu se nedá dobře hospodařit. To kvůli tomu hnoji, který i záměrně, než ho vyvezli na pole ošetřovali, tj. hlavně bránili na hromadě(hnojišti) jeho vysychání.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

29.2.2020 15:46 Reaguje na Bohdan Podlena
Myslíte ty, co se nám sem přistěhovali z venkova, jo:-)? Ok, ale proč jste si je tam tedy nenechali:-)?
Odpovědět
Anyr

Anyr

28.2.2020 19:16
Venku migrantni - všichni budeme mrtví.
Venku blbej virus, který je méně nebezpečný než chřipka - všichni budeme mrtví.
Venku vlci - všichni budeme mrtví.
Venku cokoliv co neznáme - všichni budeme mrtví, všechno bude v prdeli.

To, že se strach (a nenávist) používá v marketingu dnešní doby pořád a všude, to chápu. Lidé nemyslí, lidé se bojí a nenávidí.

Chápu, že i ekolist potřebuje tu blbou návštěvnost a ty blbé peníze, a pevně věřím, že i když postupně lze vysledovat tendenci poklesu k bulvární prezentaci článků, tak se přeci jen redakce udrží na snesitelné hranici. :)

Diskutujícím pak přeji méně "myšlení", méně domnívání se a méně strachu. A když už se bojí a nenávidí, tak ať alespoň své "stoprocentně-to-tak-bude" scénáře neventilují veřejně. Říká se tomu ohleduplnost. :)

PS: „Kdykoli se ocitnete na straně většiny, je načase se zastavit a zamyslet.“ — Mark Twain
Odpovědět
MM

Milan Milan

28.2.2020 20:07 Reaguje na Anyr
Vlk je zabiják a zabiják nesmí mít absolutní svobodu a volnost.....ale spíše by mně zajímalo jakým právema na zíkladě čeho má vlčí život větší cenu než život ovčí, kozí nebo jiného tzv. hospodářského zviřete??
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

28.2.2020 20:25 Reaguje na Milan Milan
Pro jedny axiom, pro většinu-( bonmot: Všeho moc škodí, jen vlků není nikdy dost.
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

28.2.2020 20:29 Reaguje na Karel Zvářal
Hehe, ta sedla
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

28.2.2020 20:41 Reaguje na Jakub Graňák
Děkuji! Jenžto nemám rád amatérismus a pokrytectví, někdo to říct musel... Ten plán péče se rovná absolutní ochraně, a jelikož máme zkušenosti s kormorány a bobrem, kde ta zaťatost byla obdobná, leč nakonec se k regulaci přistoupilo, měli bychom se z toho poučit a problémy řešit zavčasu, bez vzrušující eskalace.
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

28.2.2020 23:14 Reaguje na Karel Zvářal
Jo bobři, to byla svého času taky povená patálie.
Jednou jsem poblíž Břeclavi v lužním lese našel jednoho mrtvého, učiněné hovado, odhadem mohl vážit tak třicet kilo, vypadal jak ten síťovaný pytel brambor s placatým ocasem:-)
Odpovědět
Katka Pazderů

Katka Pazderů

28.2.2020 20:57
Psychologové prokázali, že strach z vlka v našich podmínkách pochází z pohádky o Červené Karkulce. Přidala bych k tomu ještě i Báchorky na Ekolistu. V komentářích pod čarou.
Rozumím i ovčákům, že hájíte své zájmy, já hájím zájem vlků a přírody jako celku.
Odpovědět

Jaroslav Štemberk

28.2.2020 21:57 Reaguje na Katka Pazderů
Naopak, pohádka o Červené Karkulce vychází ze strachu z vlků, který je zakořeněný na základě zkušeností pastevců s tímto predátorem.
Odpovědět
mr

29.2.2020 01:04 Reaguje na Jaroslav Štemberk
Nezlobte se na mě, ale když něco chovám, jsem za to zopovědný a prostě si to zabezpečím. Jinak ať jdou dělat něco jiného. Svým podnikáním přece nesmíte poškozovat okolí a obtěžovat ostatní.
Odpovědět

Jan Šimůnek

29.2.2020 11:09 Reaguje na
Je mi líto, ve společenském zájmu je nevynakládat prostředky na ochranu stád před vlky, ale prostě ty vlky vybít, nebo alespoň soustředit do nějakých obor, z nichž nebudou mít možnost se dostat ven (vybití přijde levněji).
Až někdo udělá seznam "vlkomilů" (lidí i organizací) a bude selektivně vymáhat náhradu škod způsobených vlky po nich a nikomu dalším, a to až do důsledků typu nucených prací pro nemajetné vlkomily, tak se možná některým z nich rozbřeskne.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

29.2.2020 15:32 Reaguje na Jan Šimůnek
Ve společenském zájmu podle vás:-). To už je pomalu jako když strana nejlépe věděla, co je dobré pro občana:-))).

Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

29.2.2020 15:50 Reaguje na Svatá Prostoto
A jen tak na okraj. vy nechcete přispívat na úhradu škod způsobených vlky, jiní nechtějí přispívat například na veškeré dotace, které chovatelé ovcí čerpají.
Já vám rozumím, rozumím i těm druhým, ale holt vám všem nezbude než se smířit s tím, že to máte blbé. Ostatně, zajímalo by mne, zda je v tomto státě aspoň jeden daňový poplatník, který je zcela spokojen s tím, kde jeho daně končí:-))).
Odpovědět

Jan Šimůnek

29.2.2020 16:10 Reaguje na Svatá Prostoto
Stačí odejít z EU, zrušit tím pádem nákup dotovaných potravin ze starých zemí EU, tvořících pro naše potraviny nekalou konkurenci, a mohou se dotace našim potravinovým výrobcům kompletně zrušit. Já jsem jednoznačně pro.
Odpovědět

Jan Šimůnek

29.2.2020 16:10 Reaguje na Svatá Prostoto
Z toho důvodu bych rád viděl referendum na toto téma.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

2.3.2020 22:17 Reaguje na Jan Šimůnek
To já také. Ale zcela upřímně, i když se zrovna v tomto příliš nerozcházíme, tak v úspěch nějakého Czechexitu nevěřím ani náhodou.
Odpovědět

Jan Šimůnek

6.3.2020 10:51 Reaguje na Svatá Prostoto
To není otázka "jestli", to je otázka "kdy". A čím později, tím víc to bude bolet a tím víc škody tady EU stačí napáchat.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

2.3.2020 07:36 Reaguje na
Spíš než to, že v krajině nejsou vlci ( to mě vůbec neobtěžuje), mě obtěžují ohradníky a ploty. Zneprůchodnění krajiny to je to čeho bychom se měli obávat. Jak je vidět najdou se lidé (nechci napsat pitomci) co po tom přímo volají. Život v ohrazeném prostoru jim pravděpodobně vyhovuje. Já volím volnou krajinu i když to znamená, že bude bez vlka.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

2.3.2020 22:19 Reaguje na Jarek Schindler
To moc nechápu ... překonat ohradník není nejmenší problém. Ostatně ani plot. Pokud zrovna na té louce není stádo pasoucího se skotu, koní nebo třeba i těch ovcí. Pak jsem rád, že tam ten ohradník je, protože dohadovat se na vandru s nenaloženou krávou bych opravdu nerad (stačí když taková někde roznáší pivo:-).
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

3.3.2020 15:08 Reaguje na Svatá Prostoto
A já se celou dobu domníval, že řeč je o bytelném ohrazení či fungujících ohradnících, které nemá překonat vlk. Teď se dovím ,že pro trampíka není ohradník nejmenší problém. Potom to není bohužel problém ani pro toho vlka.
No a i se špatně naloženou krávou se nakonec nějak "domluvím". S ekob...m nikdy. Jo a přes ploty nelezu. Většinou jsou tam proto, že majitel nemá zájem o takové návštěvy.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

3.3.2020 19:34 Reaguje na Jarek Schindler
A to já přes louku klidně přejdu, Marušce Terezii díky za to:-). Otázka je, na jak velkém kusu pozemku by to bytelné ohrazení muselo být. Nicméně přístup, kdy stádo prostě vypustím a víc se nestarám asi bude rizikový vždy. Holt to bude chtít víc se v rizikových lokalitách starat. Na druhou stranu, když známý přišel skoro o celé stádo ovcí kvůli nějaké nemoci, tak by za vlky byl docela vděčný, protože by něco dostal. Takhle měl prd ... možná něco od pojišťovny, ale to netuším. Nicméně vím, že na noc je zaháněl do takové menší ohrady, která byla ale opravdu zabezpečená dost a byla spojená s ovčínem. A to mám pocit, že u Lnářů, vlků moc není.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

29.2.2020 08:58 Reaguje na Katka Pazderů
Když hájíte zájem vlků tak nám prosím sdělte ,v čem ten zájem spočívá ?
Odpovědět
mr

2.3.2020 18:54 Reaguje na Miroslav Vinkler
V zájmu existence druhu, jež lidé sobecky vyničili a jež zde jednoznačně patří. A z ekonomického důvodu v zájmu lesa (ale i polí).
Odpovědět
Jan  Knap

Jan Knap

2.3.2020 19:51 Reaguje na
Děláte si legraci?? Víte v jakých oblastech se vlci u nás vyskytují,jaké zemědělství se tam provozuje a co hrozí,pokud´ by díky vlkům tento typ obhospodařování půdy skončil nebo se změnil? Petrův Zdar
Odpovědět
mr

3.3.2020 15:25 Reaguje na Jan Knap
Fakt věříte, že ti lidi nechají své pochybné dotační pastevectví jako na hřebíku a půjdou konečně něco užitečného dělat? Nejste náhodou blonďatá dvacítka? No, a kdyby náhodou tam všechny zachvátil koronavir, tak se tam jednoduše vrátí les. To by bylo škody? Že??? Jo, a pro všechny ty vaše Petry přeju jedině ZMAR - toto je totiž vaše dítě, a ne každoročně jediné:
https://birds.cz/avif/obsdetail.php?obs_id=8480900
Odpovědět

Jan Šimůnek

3.3.2020 19:32 Reaguje na
Pastevectví je dotované jednak proto, že provádí vedle produkce masa, mléka, vlny (a výrobků z nich) také údržbu krajiny (např. vstavačové louky a louky s jinou vzácnou kvetenou pastvu potřebují a bez ní je zaroste druhově podstatně chudší náletový les). Pár nadšenců může nějaké lokality kosit, jak se to děje třeba v Bílých Karpatech, ale až jich pár napadnou vlci a skončí ve špitále na injekcích proti vzteklině (v lepším případě), tak toho třeba nechají a příslušné biotopy a rostliny na ně vázané (IMHO cennější než ti vlci) z cela zmizí.

Jinak ti vlci jsou většinou s vysokým podílem psích genů (byly o tom přineseny tu na Ekolistu informace), tudíž je jejich hodnota (i jako "přírodní památky" nebo "kusu divočiny" velice problematická.
Odpovědět
mr

4.3.2020 17:32 Reaguje na Jan Šimůnek
Proč otevíráte téma, o němž máte naivní diletantské názory? Cit.:"zaroste druhově podstatně chudší náletový les, ...ale až jich pár napadnou vlci a skončí ve špitále na injekcích proti vzteklině ..., jejich hodnota (i jako "přírodní památky" nebo "kusu divočiny" velice problematická ... ". O takové pitomině s vámi ani nebudu diskutovat. Škoda času.
Odpovědět

Jan Šimůnek

4.3.2020 21:38 Reaguje na
Je mi líto:
Náletový les je jistě chudší biotop než kvalitní horská louka (a máme jich habaděj).
Očkování proti vzteklině je standardní postup při pokousání neznámým zvířetem. A nikdo si nelajzne ho porušit, protože v případě, že by dotyčný tu vzteklinu dostal, by to bylo na ztrátu diplomu.
O tom, že jsou "vlci" co se u nás vyskytují fakticky kříženci psa a vlka, tudíž nejde o "autentická divoká zvířata", se tu psalo a diskutovalo (i s citací příslušných genetických nálezů) vícekrát.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist