https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/stopy-po-vlcich-v-krkonosich-jsou-i-z-hrebenu-hor-podle-zoologu-je-tam-laka-zver
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Stopy po vlcích v Krkonoších jsou i z hřebenů hor, podle zoologů je tam láká zvěř

29.6.2023 01:59 (ČTK)
Vlk byl v Krkonoších vyhuben v první polovině 19. století, ale od roku 2018 se sem opět začal vracet, zpočátku šlo o výjimečná pozorování. Ilustrační foto
Vlk byl v Krkonoších vyhuben v první polovině 19. století, ale od roku 2018 se sem opět začal vracet, zpočátku šlo o výjimečná pozorování. Ilustrační foto
Foto | Fremlin / Flickr
Pobytové stopy vlka obecného správci Krkonošského národního parku (KRNAP) nacházejí nyní nejčastěji ve středních a západních Krkonoších, a to i na hřebenech hor, kam vlky láká potrava v podobě divoké zvěře. Pozorování vlků s menší mírou plachosti proti jaru výrazně ubylo, řekla ČTK zooložka Správy KRNAP Karolína Mikslová.
 

Vědci odhadují, že v Krkonoších mohou být jedna až dvě smečky. Předpokládají, že vlk obecný se v Krkonoších usadil loni. Vědecké zkoumání krkonošské populace vlků je na začátku.

Jeden z posledních pravděpodobných pobytových znaků správci KRNAP našli 22. června ráno na turistické cestě mezi Výrovkou a Luční boudou. Zřejmě šlo o vlčí trus se zbytky srsti divoké zvěře, řekl ČTK mluvčí Správy KRNAP Radek Drahný. Podotkl, že bez rozboru genetického vzorku nelze s jistotou nález určit.

"Z více než 90 procent potravu vlků tvoří divoká zvěř, především jeleni a srnci a divoká prasata. Návrat vlků do Krkonoš je proto pro přírodu v národním parku přínosem. Vlk byl v Krkonoších vyhuben v první polovině 19. století, ale od roku 2018 se sem opět začal vracet, zpočátku šlo o výjimečná pozorování," řekl ČTK Drahný.

Mezi pobytové znaky vlků v Krkonoších patří kromě trusu také zbytky kořisti. Důkazy o výskytu vlků přinášejí i fotopasti. Monitoring vlků na území KRNAP se uskutečňuje ve spolupráci s brněnskou Mendelovou univerzitou.

Podle Mikslové není výskyt vlků ve vyšších nadmořských výškách v Krkonoších výjimečný. "Vlci jdou za potravou, na zimu se stahují do nižších poloh. Mohu turisty ujistit, že od vlků bezprostřední nebezpečí v Krkonoších nehrozí, jsou to ze své podstaty plachá zvířata. Na druhou stranu je potřeba mít na paměti, že jsou tady a podle toho se chovat, například mít psy na vodítku a neodhazovat zbytky jídla, aby si vlci na to nezvykli. To pak může být jedna z příčin, proč se vlci mohou k lidem přibližovat," řekla ČTK Mikslová.

Letos na jaře zoologové Správy KRNAP upozornili na menší plachost vlků. Nejčetnější taková pozorování byla v podhůří Krkonoš, a to v oblasti mezi Mladými Buky, Janskými Lázněmi a Rudníkem. Podle odborníků je ale takovéto chování časté u mladých vlků, kteří opustili smečku a nemají zkušenosti dospělých jedinců. "Správa KRNAP ve spolupráci s odborníky z Mendelovy univerzity v Brně vyhodnocuje všechna pozorování vlků v rámci projektu Life Wild Wolf," uvedla Mikslová.

Důležité je hlášení každého pozorování vlků v Krkonoších a poskytnout informaci o místě setkání, ideálně s GPS souřadnicemi nebo puntíkem v mapové aplikaci, přesné datum, čas a poznatky o chování vlka. Takové hlášení lze zasílat na stopy@selmy.cz nebo hlásit na číslo 728 832 889. Správa KRNAP úzce spolupracuje také s místními hospodáři, kterým poskytuje poradenství například ohledně zabezpečení hospodářských zvířat. Informace jsou dostupné také na webu Správy KRNAP a na www.navratvlku.cz, uvedli zástupci správy.

Vlci v Královéhradeckém kraji kromě Krkonoš žijí i na Broumovsku a v Orlických horách.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (46)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

TP

Tomáš Pilík

29.6.2023 07:22
Vlk jako takový mi v krajině nevadí, ale ta propaganda a snůška polopravd kolem něj mě štve dost.
Odpovědět
LB

Lukas B.

29.6.2023 08:04
a co na to tetřívek? chceme v hřebenových partiích krkonoš, kde jsou poslední refugia tetřívka (především proto že tak vysoko nejsou lišky a zejména prasata) tetřívky nebo vlky?
Odpovědět
RJ

Robert Jirman

29.6.2023 08:59 Reaguje na Lukas B.
a co navrhujete? vystřílet vlka i v NP ?
Odpovědět
DM

Dalibor Motl

29.6.2023 09:07 Reaguje na Robert Jirman
Zmizí tetřívek a můžou se otevřít další skialpové trasy (win-win) pro lyžaře i vlky. Upozornění pro čtenáře: přechozí komentář je ironický. Konec hlášení.
Odpovědět
MU

Michal Uhrovič

29.6.2023 09:26 Reaguje na Dalibor Motl
Vlky do NP vysazují skialpinisti, to je jasné
:-D
Odpovědět
LB

Lukas B.

29.6.2023 11:49 Reaguje na Michal Uhrovič
to je docela dobře možné. nejhorší vlk, kterého jsem kdy chytil, byl chycen na sklonku minulého století na skialpech v krkonoších v modrém dole.
Odpovědět
MU

Michal Uhrovič

29.6.2023 12:08 Reaguje na Lukas B.
A ochránáři Vám toho vlka monitorují a má obojek? :-D
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

29.6.2023 09:26 Reaguje na Lukas B.
Momentální ikonou ochranářů je vlk. Po kormoránovi, volavce, vydře
atd. další predátor a kořist přijde teprve na řadu, až bude vyhubena!
To neznáte, jak to v ochraně přírody chodí? Pak se zažádá o dotace
na "rezervaci" s tetřívky a několik studovaných ochranářů bude mít
práci. Uměle ho namnoží, aby měli vlci co žrát a z neúspěchů obviní
myslivce(to asi v NP neprojde), zemědělce( tam nehospodaří) a nebo
turisty? Nejspíš asi ty, ale sami sebe a predátory nikoliv.
Odpovědět
MU

Michal Uhrovič

29.6.2023 10:23 Reaguje na Břetislav Machaček
1**
Odpovědět
ss

smějící se bestie

29.6.2023 14:08 Reaguje na Michal Uhrovič
1***
Odpovědět
ss

smějící se bestie

29.6.2023 14:11 Reaguje na smějící se bestie
A psychickou ujmu, chovatelům stát nepřiznává !
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

29.6.2023 08:47
Tradiční otázka - nevíte náhodou někdo něco o osudu vlka Bubly? Kolem jeho záchrany se udělal neskutečný humbuk, stejně tak kolem jeho vypuštění zpátky do přírody a naráz je ticho po pěšině. Že by byla pravda to, co jsem říkal?
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

29.6.2023 09:52 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Negativní zprávy se přece nehodí zveřejnit a možná se dozvíme, že
založil smečku stejných mrzáků jakým je on. Nebo obviní myslivce,
že ho zastřelili a neznámo kde zakopali. Sám jsem na to zvědav,
protože jsem byl proti návratu takto poznamenaného jedince zpět
do přírody. Mrzák je v přírodě předem odsouzen k samotářství a
nebo se stane kořistí svých bratrů a sester. To není lidská
společnost založená na solidaritě a charitě. Příroda je drsný
svět a nelze na ni aplikovat pravidla lidské společnosti!
Odpovědět
MU

Michal Uhrovič

29.6.2023 10:13 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
to byla jen pohádka pro média a pro lidi, co si myslí, že příroda funguje jako v disneyovkách.
Odpovědět
AL

Alena Lyskova

29.6.2023 08:59
Mě také vlk v lesích nevadí ale vadí mi za plotem a blízkosti lidských obydlí. V Jablunkovském průsmyku pár metrů od obydli smečka zaútočila na kozy a ovce. Výsledek si každý dokáže představit. Nebudu to popisovat jen lidské zrůdy by se kochaly ostatním by naskakovala husí kůže. Ten kdo schvaluje tyto masakry to nemá v hlavě v pořádku. Byla bych ráda, kdyby už konečně skončily ty oslavné ódy na vlka. Daňové poplatníky to stojí spoustu peněz. A lidem, kteří jsou poškozeni to přináší jen pocit bezmoci a smutek.
Odpovědět
MU

Michal Uhrovič

29.6.2023 09:25 Reaguje na Alena Lyskova
když myslivci neumí dělat svoji práci a máme tu přemnoženou vysokou a divočáky, tak zkoušíme vlky. Vlk ale přece vždy půjde za jednodušší kořistí ...
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

29.6.2023 09:41 Reaguje na Michal Uhrovič
Když se hází myslivcům klacky pod nohy s hájením, velkými
plochami kukuřice a negativním pohledem na samotný lov,
tak se nedivte, že to tak místy dopadá. U nás byla černá
dosud nemilosrdně lovena nemajetnými myslivci a nebyl s ní
problém. Nyní honitbu převzali vlastníci pozemků a jsem
zvědav na to, jak to za pár let dopadne. U trofejních
srnců už to vidím, protože z revíru mizí jako pára nad
hrncem. Každý chce ulovit pouze trofejního srnce a ne jako myslivci, co stříleli na Srnčí hody pouze kusy nevhodné k chovu. Jinak vlk si nevybírá pouze nemocné a přestárlé kusy, ale taky chovné březí matky a mláďata. Kvalita tak bude jenom dílem náhody co přežije a revír může taky být plný
zvířat, které doposud končily v guláši. Vlk v přírodě je
návrat k něčemu, co fungovalo před příchodem člověka, ale
nyní je to holý nesmysl. Zkuste vymlátit lidi, zlikvidovat
cesty, tratě, baráky, továrny a pak si tu můžete hrát na
časy dávno minulé.
Odpovědět
MU

Michal Uhrovič

29.6.2023 09:54 Reaguje na Břetislav Machaček
Já netrdím, že vlk s přemnoženou zvěří něco udělá, právě naopak. Vlk půjde po ovcích atd.
Takže zase za to může někdo jiní, myslivci za nic nemůžou.
Ale ti politici myslivci, co tady dřív působili, taky stříleli jenom trofeje, pan Novotný z Radějova by vám určitě řekl,kdo všechno k němu jezdil. A jak se stará o své lesy.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

29.6.2023 10:13 Reaguje na Michal Uhrovič
V obřích monokulturách řepky a kukuřice je myslivec bezmocný. Divočáci a vysoká se tam zanoří, jenom je to může zakrýt a vynoří se až po sklizni. U divočáků navíc s několikanásobkem selat. Zkuste nám vysvětlit, jak chcete lovit divočáky v dvoumetrové kukuřici?
Odpovědět
MU

Michal Uhrovič

29.6.2023 10:17 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Vesničko má středisková :-D
Lidi už si ani nedokážou poradit s přemnoženými divočáky, ale videa s pohlavními orgány si můžou online posílát napříč planetou.
To je ta naše civilizace.

Nejsem myslivec a nikdy jsem o tom nepřemýšlel.
Ale jako laika mě napadají dobře vycvičení psy a dobře koordinovaní myslivci.
Ale vy určitě najdete hodně proti a že to vlastně nejde.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

29.6.2023 10:23 Reaguje na Michal Uhrovič
Ono to zae tak jednoduché není. Konkrétně v tom lánu kukuřicde můžete projít pár metrů od stáda divočáků a nevšimnete si jich. Navíc jsou myslivci svázáni spoustou předpisů. Divočáci se dneska stahují na okraje měst a tam je střelba zakázána.
Jenom pro doplnění - problém divočáky nemáme jenom my. Loni jsem viděl dokument, že v Berlíně v parcích žijí tisícovky divočáků a lidi je tam normálně chodí krmit.
Odpovědět
MU

Michal Uhrovič

29.6.2023 10:34 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
život není jednoduchý a když to není jednoduché, tak to nebudeme dělat ...
Až dojde prasečí mor, který zmutuje a bude se přenášet na lidi, uvidíte, jak to bude jednoduché.
Odpovědět
MU

Michal Uhrovič

29.6.2023 10:46 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Myslivci už psy nepoužívají k lovu?
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

29.6.2023 10:55 Reaguje na Michal Uhrovič
Obávám se, že zrovna při lovu divočáků se psi nepoužívají. Maximálně při dohledávce postřeleného zvířete. Jinak dospělý divočák dokáže s jakýmkoliv psem udělat celkem krátký proces.
Odpovědět
MU

Michal Uhrovič

29.6.2023 10:56 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Tak pes nedokáže vyplašil divočáka a ten divočák psa dohoní?
Asi jsem naiva, pardón
Odpovědět
LB

Lukas B.

29.6.2023 11:17 Reaguje na Michal Uhrovič
dokud bude myslivost "zavšivena" takovým tím halali a podivnou sportovní etikou/etiketou a bude se hrát na sezonní hájení a nestřílení březích samic a dokud se nezačne brát racionálně jako hospodaření, tak s tím myslivci nenadělají nic. a je to zajímavé, za marie terezie to nějak šlo. lidová slovesnost praví, že divoké prase bylo "hunclédr" a mohl si ho střelit nebo chytit do želez kdo chtěl, a tak byla divoká prasata prakticky vyhubena během poměrně krátké doby.
Odpovědět
MU

Michal Uhrovič

29.6.2023 11:24 Reaguje na Lukas B.
jak jsem psal, Až dojde prasečí mor, který zmutuje a bude se přenášet na lidi, tak vše půjde jako za Marie Terezie
Odpovědět
Pe

Petr

29.6.2023 11:41 Reaguje na Michal Uhrovič
Prase není hloupé a dobře ví, že v kukuřici je v bezpečí a nic s ním nehne. Navíc lidi dnes courají všude, tak jsou na ně prasata už zvyklá a nebojí se. No a v lánu kukuřice nejde ani chodit, to by vás zemědělec hnal, a už vůbec ne střílet, když nevidíte na dva metry.
Odpovědět
MU

Michal Uhrovič

29.6.2023 12:04 Reaguje na Petr
v lánech kukuřice se dá v pohodě chodit, protože jsou řádky dostatečně od sebe a projdete bez nějakých škod na kukuřici. Ale kvůli té chemii, co se tam leje, bych tam taky nechodil.
Divočák je tedy chytřejší než člověk a proto je přemnožen i v Německu. Děkuji za vysvětlení.
Odpovědět
Pe

Petr

29.6.2023 12:29 Reaguje na Michal Uhrovič
To by bylo dost komické, kdybyste v poli kukuřice hledal a honil divočáky hezky po řádcích.
Odpovědět
MU

Michal Uhrovič

29.6.2023 12:32 Reaguje na Petr
někdo hledá řešení a někdo problémy.
Já jen komentoval to, že se v kukuřici nedá chodit. Jako díte jsem se tam naběhal a žádný zemědělec mi nikdy nic neudělal.
Ano, honit divočáka v kukuřici je komické, tak jako Slavnosti sněženek.
Takže je to pravda, divočák je chytřejší než člověk, proto je přemnožen.
Odpovědět
Pe

Petr

29.6.2023 12:49 Reaguje na Michal Uhrovič
Dřív bylo mnoho věcí jinak. Zkuste lítat v kukuřici dnes.
A našel jste nějaké řešení?
Odpovědět
MU

Michal Uhrovič

29.6.2023 12:55 Reaguje na Petr
ne, všechny mé laické návrhy jsou špatně. Petr nebo pan Šeděnka vše vyvrátili. Z toho mi pořád vychází, že divočák je chytřejší než člověk. Možná by poradila umělá inteligence, co myslíte?
Odpovědět
TP

Tomáš Pilík

29.6.2023 13:34 Reaguje na Michal Uhrovič
Mě z toho vychází spíš to, že když chcete s něčím radit, možná by bylo dobré si to nejdříve prakticky vyzkoušet. Včetně toho, že si pořídíte čistokrevné štěně loveckého psa, vycvičíte ho, úspěšně ho předvedete na zkouškách a pak ho pošlete do kukuřice za divočáky.
Odpovědět
MU

Michal Uhrovič

29.6.2023 13:35 Reaguje na Tomáš Pilík
Tak jak pán Petr a Šeděnka.
Já neradím, já diskutuji a snažím se dopátrat, proč to nejde.
Odpovědět
TP

Tomáš Pilík

29.6.2023 15:06 Reaguje na Michal Uhrovič
A pánové Petr a Šeděnka Vám na to odpověděli výše. Jinak ještě doplním jednu důležitou věc, která nezazněla. Psal jste ,,Myslivci už psy nepoužívají k lovu?" a ,,Tak pes nedokáže vyplašil divočáka a ten divočák psa dohoní?". Z toho mi vyplývají dvě věci. 1) pravděpodobně se domníváte, že pes zaštěká na divočáka a ten uteče a za 2) nevíte, jak nebezpečný je v kukuřici divočák pro psa. Je to tak, že divočák ví, že je v kukuřici v bezpeční, proto pes si může štěkat jak chce, ale divočák se většinou nikam nehne, maximálně popoběhne o pár metrů, když psovi přijde na pomoc člověk. Z toho pramení další nebezpečí, kdy v takové situaci pes na divočáka začne těsněji doléhat a divočák psa poraní nebo zabije. Pes v porostu kukuřice nemá před výpadem divočáka kam uhnout.
Odpovědět
Pe

Petr

29.6.2023 13:35 Reaguje na Michal Uhrovič
Já žádné konkrétní návrhy nevidím. Napište konkrétně jak na to, aby to nevypadalo, že divočák je chytřejší než vy.
Odpovědět
MU

Michal Uhrovič

29.6.2023 13:37 Reaguje na Petr
divočák je pravděpodobně chytřejší než já, to klidně může být pravda. Ale to neznamená, že existují chytřejší lidi než já, kteří by to dokázali. A pokud ne, tak ať vládnou divočáci
Odpovědět
MU

Michal Uhrovič

29.6.2023 13:40 Reaguje na Michal Uhrovič
*neexistují
Odpovědět
Pe

Petr

29.6.2023 13:48 Reaguje na Michal Uhrovič
Zatím nikdo žádné výhodné a prakticky realizovatelné řešení nevymyslel. Evidentně ta "práce myslivců", kterou jste zmínil, není tak snadná, jak to zřejmě vypadá.
Odpovědět
MU

Michal Uhrovič

29.6.2023 13:52 Reaguje na Petr
Takže malý bouček zničí naše lesy a divočáci naši úrodu.
Ale máme umělou inteligenci, přenášíme obraz a zvuk na dálku atd.
Není něco špatně?
Odpovědět
Pe

Petr

29.6.2023 14:12 Reaguje na Michal Uhrovič
Ano, zdánlivě složité věci bývají jednoduché, a naopak, věci zdánlivě jednoduché jsou mnohdy velmi složité. Myslím že je to popsáno jako nějaký (něčí) paradox, pojmenovaný po někom, kdo ho popsal. Už ale nevím čí.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

29.6.2023 14:36 Reaguje na Michal Uhrovič
Podívejte se do statistik jak divočáci ničí naši úrodu. Zjistíte že i s divočáky se v jednotlivých letech dosahovalo rekordních výnosů. Na ty výnosy mají vliv čtyři věci. Hodně vody, málo vody, studené léto , teplé léto. To vše "ničí zemědělcům úrodu . Na to se ale zemědělec těžko může vymlouvat, že?. Divořák je jistota a nakonec při tom nevadí ani nadprůměrné či rekordní sklizně.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

29.6.2023 16:40 Reaguje na Michal Uhrovič
Na toho pa může zaútočit více divočáků z více stran. To se pak uhýbá blbě.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

30.6.2023 12:30
No, nelze jistě vyloučit, že nějaká (i spárkatá) zvěř na hřebenech Krkonoš je. Ale další důvod může být kromobyčejná kontrola a značkování teritoria, které zřejmě sahá i na polskou stranu. Vlci jsou schopni za noc ujít i několik desítek km, takže to, že upustí značku na holé pláni neznamená, že tam tu zvěř ulovil. Nacházím značky kuny s třešňovými peckami 2 km od prvního ovocnáče s těmito plody, u lišky to bývá ještě dál. Zvěř při kontrole teritoria nechá často značku daleko od místa konzumace potravy.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

30.6.2023 14:43 Reaguje na Karel Zvářal
Copak, dnes žádná "nakládačka" od trollů nebude, že si průměrný Čech dovolil zpochybnit tezi vědců?-) Jestliže jsou v K. 1-2 smečky, je jasné, že teritoria mají rozsáhlá, a to tak, že velmi. Že vlk není líný na krok, je také všeobecně známo. A když v létě kouše hmyz, proč se neodebrat tam, kde budou mít od něj na chviličku pokoj. No a při cestě zkontrolovat, zda tam nelašuje nějaký nezvaný prašivec:-)
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist