Švýcaři v referendu odmítli ústavní zakotvení enviromentálně odpovědné ekonomiky
9.2.2025 18:21 | BERN
(ČTK)
Švýcaři dnes v referendu výraznou většinou zamítli ekologickou iniciativu požadující ústavní zakotvení ekologicky odpovědného hospodářství. Informovala o tom agentura DPA, podle níž účast v referendu činila 38 procent.
Ve 26 kantonech hlasovalo proti návrhu stranické mládežnické organizace Mladí Zelení podle konečného výsledku 69,8 procenta voličů. Cílem iniciativy bylo uzákonění toho, že do deseti let by švýcarská ekonomika mohla spotřebovávat jen tolik zdrojů a uvolňovat jen tolik škodlivých látek, kolik může příroda nahradit a vstřebat.
reklama
Politolog Urs Bieri švýcarské rozhlasové a televizní společnosti SRF řekl, že lidé patrně měli obavy ze škod, které by iniciativa mohla napáchat na hospodářství a jejich vlastním blahobytu.
Také švýcarská vláda iniciativu s oficiálním názvem "Za odpovědné hospodářství v planetárních mezích" odmítala. Varovala před velkými náklady pro firmy i před omezením spotřeby.
reklama
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.
Dále čtěte |
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (64)
ss
JŘ
Jaroslav Řezáč
9.2.2025 19:34 Reaguje na smějící se bestieproč myslíte, že liberálové a podobní se bojí přímé demokracie?
Odpovědět

Peter Sládek
9.2.2025 20:09 Reaguje na Jaroslav ŘezáčZelených Khmérov obchádza strašidlo demokracie.
Odpovědět
PE
Petr Elias
10.2.2025 11:13 Reaguje na Jaroslav ŘezáčCo s tím mají společného liberálové? Víte vůbec o čem žvaníte? :D
Odpovědět
PH
Pavel Hanzl
10.2.2025 08:31 Reaguje na smějící se bestieVětšina států v EU má lidové referendum v Ústavě. Ale nefunguje to, bo je to nesmysl z principu.
Odpovědět
RČ
Radek Čuda
10.2.2025 16:17 Reaguje na Pavel HanzlA že to v tom Švajcu celkem funguje ...
A o tom principu se rozepište, to by mohla být legrace.
Odpovědět
A o tom principu se rozepište, to by mohla být legrace.
PH
Pavel Hanzl
10.2.2025 19:58 Reaguje na Radek ČudaNení to složité. Když se sejdou ve Švajcu chlapi v hospodě, víc jak polovina jich je v nějaké politické straně a vždycky část večera (třeba jen čtvrthodinku) se baví o politice. Mají pocit, že ta země je jejich a v referendu hlasují tehdy, když o té problematice hodně ví. Pro nás je to svět naprosto iluzorní.
Odpovědět
MV
Milan Vaněček
9.2.2025 19:34To je výhoda Švýcarů, že mají referendum (a zdravý rozum). Takže minorita hlasatelů apokalypsy nemůže diktovat to co by chtěla.
Odpovědět
ss
PH
Pavel Hanzl
10.2.2025 08:09 Reaguje na Milan VaněčekVšeobecné referendum je poškození demokracie a cizorodý prvek, který tam nepatří. Možná jen Švýcaři to nějak zvládají, bez Švýcarů se švýcarská demokracie dělat nedá. Podívejte se na všechna referenda v normálních zemích, většinou je to tragédie.
Odpovědět
DA
DAG
10.2.2025 08:17 Reaguje na Pavel HanzlMáte pravdu. Aneb: Když je mezi třema lidma aspoň jeden chytrej, tak nesmí dojít k hlasování ;)
Odpovědět
EB
Emil Bernardy
10.2.2025 09:49 Reaguje na Pavel HanzlDemokracie v antice a jistá forma kolektivního rozhodování se v minulosti týkala okruhu lidí věci znalých.Pro prostý a věci neznalý lid v Říme byly chléb a hry.Najez se,pohrej si,či se můžeš též vybouřit a dost.
Odpovědět
PH
Pavel Hanzl
10.2.2025 12:20 Reaguje na Emil BernardyPřesně tak, referendum je dobré pořádat u nějaké fakt zásadní věci, na které celý národ dlouhá léta maká a všichni ví, o co jde. Například vstup do EU.
Ale technická věc, jako je spuštění jaderky, mají rozhodnout politici - odborníci.
Odpovědět
Ale technická věc, jako je spuštění jaderky, mají rozhodnout politici - odborníci.
RČ
Radek Čuda
10.2.2025 16:26 Reaguje na Pavel HanzlProč by o tom měli rozhodovat jen ti, kteří jsou podle vás odborníci a ne ti, kterým to bude stát za barákem?
Jiná věc je samozřejmě načasování, nejdřív tu JE postavit a když je hotová tak pak teprve hlasovat o tom, zda ji spustit příliš moudré není. I když i to je případ od případu, bo se prostě mnohdy může ukázat, že věci jsou trochu jinak než se zdálo a přepokládalo.
Odpovědět
Jiná věc je samozřejmě načasování, nejdřív tu JE postavit a když je hotová tak pak teprve hlasovat o tom, zda ji spustit příliš moudré není. I když i to je případ od případu, bo se prostě mnohdy může ukázat, že věci jsou trochu jinak než se zdálo a přepokládalo.
EB
Emil Bernardy
10.2.2025 17:42 Reaguje na Radek ČudaAž se Vám zanítí slepák,tak uspořádejte referendum.Politik pokud není nepříčetný poslouchá hlasitě voliče a potichu odborníky.NějAK MUSÍ PROPLOUT I MEZI PROSŤÁČKY.
My tu všichni vedeme samozřejmě více či méně hospodské plky.
Odpovědět
My tu všichni vedeme samozřejmě více či méně hospodské plky.
PH
Pavel Hanzl
10.2.2025 20:35 Reaguje na Emil BernardyPřesně tak, politik musí mít především rozum a vidět dál, než obyčejný občan. A pokud tam hlupáci navolí hlupáky, nějak se tam zředí a rozhodnou to zase ti chytří.
Problém je, když si lidé zvolí hlupáků převahu, na to nemusí být ani referendum a je to v dupě.
Odpovědět
Problém je, když si lidé zvolí hlupáků převahu, na to nemusí být ani referendum a je to v dupě.
ig
10.2.2025 18:42 Reaguje na Radek Čuda
Protože polovina lidí má podprůměrné IQ a nejsou schopní si uvědomit dosah svých rozhodnutí :D
Odpovědět
PH
Pavel Hanzl
10.2.2025 20:38 Reaguje naJistě a zbytek nemá čas se zabývat cypovinami, od toho mají přece politiky a za ta rozhodnutí je platí. Referendum je jen alibismus a shození zodpovědnosti na někoho, kdo to rozhodnout neumí.
Odpovědět
PH
Pavel Hanzl
11.2.2025 08:32 Reaguje na Radek ČudaTady jde o hladinu významnosti. Pokud by všechno rozhodovali ti, kteří to mají za barákem, dodnes taháme pluh koníkem.
Proto mají všechny právní systémy definován tzv. "státní zájem" a v tom je možno vyvlastnit majetky i těm, kteří mají jaderku za barákem.
Odpovědět
Proto mají všechny právní systémy definován tzv. "státní zájem" a v tom je možno vyvlastnit majetky i těm, kteří mají jaderku za barákem.
JO
Jarka O.
10.2.2025 14:38 Reaguje na Pavel HanzlNesmysly a o (nejen) švýcarském referendu taky. Do diskuzí o tématech se tam zapojují politici, poslanci, nakonec dávají doporučení, jak by jejich voliči měli hlasovat. A pak je na každém, jak se rozhodne. Referendum je normální demokracie.
Odpovědět

Peter Sládek
10.2.2025 19:58 Reaguje na Jarka O.Hlásateľom zjavenej pravdy nevadí len referendum, ale aj všeobecné volebné právo. To však spochybňujú len tak okľukou, verejne hlásať nejaký cenzus sa zatiaľ nepatrí.
Zato v ich bublinách sa to hlavne majetkovým cenzom len tak hemží. Nemali by najmenší problém uprieť volebné právo hlavne tým z opačného politického spektra.
Odpovědět
Zato v ich bublinách sa to hlavne majetkovým cenzom len tak hemží. Nemali by najmenší problém uprieť volebné právo hlavne tým z opačného politického spektra.
PH
Pavel Hanzl
10.2.2025 20:04 Reaguje na Jarka O.Není to žádná demokracie, je to jen aréna manipulátorů a demagogů. Víte, kdo velmi rád pořádal lidová referenda? Adolf Hitler.
Odpovědět

Peter Sládek
10.2.2025 20:49 Reaguje na Pavel HanzlNa Reductio ad Hitlerum ste potreboval 20 príspevkov. Máte čo zlepšovať, borci to už dnes dávajú aj po štvrtom...
https://en.wikipedia.org/wiki/Reductio_ad_Hitlerum
Odpovědět
https://en.wikipedia.org/wiki/Reductio_ad_Hitlerum
PH
Pavel Hanzl
11.2.2025 08:00 Reaguje na Peter SládekJenomže jste mimo, já argumentuji logikou a příklady problematičnosti celého systému a Hitler je jen jeden z příkladů, který toho rád zneužíval.
Odpovědět

Peter Sládek
11.2.2025 10:56 Reaguje na Pavel HanzlNie, nie som mimo, lebo ste predviedol príkladné Reductio ad Hitlerum, definované:
"je pokusom zneplatniť argument niekoho iného na základe toho, že rovnakú myšlienku presadzoval či praktizoval aj Adolf Hitler..."
Dokonca ste to formuloval ako otázku, čo sa uvádza ako častá forma tohto argument. faulu:
"Ďalším typom reductio ad Hitlerum je kladenie otázky vo forme "Vieš kto ešte...?"
Pre istotu Vás odcitujem: "Víte, kdo velmi rád pořádal lidová referenda? Adolf Hitler."
Odpovědět
"je pokusom zneplatniť argument niekoho iného na základe toho, že rovnakú myšlienku presadzoval či praktizoval aj Adolf Hitler..."
Dokonca ste to formuloval ako otázku, čo sa uvádza ako častá forma tohto argument. faulu:
"Ďalším typom reductio ad Hitlerum je kladenie otázky vo forme "Vieš kto ešte...?"
Pre istotu Vás odcitujem: "Víte, kdo velmi rád pořádal lidová referenda? Adolf Hitler."
PH
Pavel Hanzl
11.2.2025 15:53 Reaguje na Peter SládekVy jste to jen obrátil. Já nepíšu, že referendum je špatné, protože je používal Hitler. Já píšu sérii logických argumentů a ten Hitler je pouze jako jeden ze důkazů.
Odpovědět
JO
RČ
Radek Čuda
10.2.2025 16:23 Reaguje na Pavel HanzlMůžete nám objasnit, v čem konkrétně to poškození demokracie referendem spočívá?
A o tom cizorodém prvku taky něco napište ... bo jestli mne paměť neplete, tak prvotní formou demokracie byla právě ta demokracie přímá.
Odpovědět
A o tom cizorodém prvku taky něco napište ... bo jestli mne paměť neplete, tak prvotní formou demokracie byla právě ta demokracie přímá.
PH
Pavel Hanzl
10.2.2025 20:02 Reaguje na Radek ČudaProtože to rozhodují ti, kteří o celé věci nic neví a nikdo za to nenese zodpovědnost.
Odpovědět
JP
Jaroslav Pokorný
11.2.2025 00:35 Reaguje na Pavel HanzlTu odpovědnost pak nesou všichni. I ti, co se referenda nezúčastnili. Nyní, v té "báječné demokracii" rozhodne 280 politiků o 10 milionech občanů, kteří mohou jen s otevřenou hubou koukat, co na ně politici ušili.
Dávno tomu - četl jsem to v Lidovkách - proběhl, tuším v USA, výzkum, jak kdo zvolí správnější řečení problému. Malá skupina odborníků nebo masa laiků. Lépe vyšli ti laici. Vysvětlení bylo takové, že myšlení odborníků je jistým způsobem "deformované", kdežto v mase laiků se najde dostatek lidí, kteří o věci něco vědí a mnoho dalších se řídí tím "zdravým selským rozumem". Asi i proto to ve Švajcu funguje. Navíc tam všichni vědí, že když se nebudou zajímat a nebudou aktivní, tak že výsledek může dopadnout proti jejich zájmům.
Odpovědět
Dávno tomu - četl jsem to v Lidovkách - proběhl, tuším v USA, výzkum, jak kdo zvolí správnější řečení problému. Malá skupina odborníků nebo masa laiků. Lépe vyšli ti laici. Vysvětlení bylo takové, že myšlení odborníků je jistým způsobem "deformované", kdežto v mase laiků se najde dostatek lidí, kteří o věci něco vědí a mnoho dalších se řídí tím "zdravým selským rozumem". Asi i proto to ve Švajcu funguje. Navíc tam všichni vědí, že když se nebudou zajímat a nebudou aktivní, tak že výsledek může dopadnout proti jejich zájmům.
PH
Pavel Hanzl
11.2.2025 08:14 Reaguje na Jaroslav PokornýOmyl, lid nenese žádnou odpovědnost, ale jen následky.
Normální občan dokáže ovlivnit věci jen na krátkou vzdálenost a na celostátní problémy nedosáhne. Neumí je řešit, nerozumí tomu a hlavně má úplně jiné starosti. Tak si na to najmul politiky, kteří na to mají čas a najmou si odborníky a platí je za to, musí vidět dál.
Příklad: část politiků chce referendum o vystoupení z EU. Velká čás populace by byla pro. Jenže absolutně netuší, jaké by to mělo následky. Podle ekonomů propad ekonomiky o -30 - 40% HDP, tj. praktický bankrot a obrovskou vlnu skutečné bídy.
Odpovědět
Normální občan dokáže ovlivnit věci jen na krátkou vzdálenost a na celostátní problémy nedosáhne. Neumí je řešit, nerozumí tomu a hlavně má úplně jiné starosti. Tak si na to najmul politiky, kteří na to mají čas a najmou si odborníky a platí je za to, musí vidět dál.
Příklad: část politiků chce referendum o vystoupení z EU. Velká čás populace by byla pro. Jenže absolutně netuší, jaké by to mělo následky. Podle ekonomů propad ekonomiky o -30 - 40% HDP, tj. praktický bankrot a obrovskou vlnu skutečné bídy.
JP
Jaroslav Pokorný
24.3.2025 12:32 Reaguje na Pavel HanzlNo a co? Většina občanů by rozhodla, a tak by nesla následky. Teď rozhodne 108 poslanců vládní většiny a 10 milionů občanů jen čumí a nese následky. Ti politici, kteří rozhodli, jsou (už) těžce za vodou. Nehledě na to, že těch pár politiků může nějakou smlouvou zavázat celý stát na dlouhá léta, bez možnosti vyvázání. Viz současná smlouva s Vatikánem. Poslanci přijali formu, která má přednost před českými zákony a je nevypověditelná!
Odpovědět
RV
RP
MU
Michal Ukropec
10.2.2025 05:44Švýcarská příroda má kliku. Ekologisti ji tolik škodit nebudou.
Odpovědět
JK
Jiří Kvítek
10.2.2025 06:56Švýcaři celé EU ukázali, jak má postupovat!
Green Deal je odstrašující ukázkou nepřiměřenosti opatření.
V USA to vymysleli a EU o tom přesvědčili ve snaze ji ekonomicky oslabit.
Pak to Trump shodil ze stolu a EU nikdy nepřizná, že se nechala tak zmanipulovat!
A to nemluvíme o tom, kolik se za ten nesmysl už utratilo peněz...
Odpovědět
Green Deal je odstrašující ukázkou nepřiměřenosti opatření.
V USA to vymysleli a EU o tom přesvědčili ve snaze ji ekonomicky oslabit.
Pak to Trump shodil ze stolu a EU nikdy nepřizná, že se nechala tak zmanipulovat!
A to nemluvíme o tom, kolik se za ten nesmysl už utratilo peněz...
PH
Pavel Hanzl
10.2.2025 08:06Zásah do Ústavy musí být velmi dobře a dlouhodobě diskutován a tohle tam fakt nepatří. Ať to jsou pozitivní nebo negativní jevy, do Ústavy tyhle technikálie prostě nepatří.
Odpovědět
PH
Pavel Hanzl
10.2.2025 08:32Zastupitelská demokracie je zatím nejlepší dlouhodobě testovaný systém správy země. Je tam vyvážena pravomoc vlády a její odpovědnost voličům.
Referendum je ve skutečnosti silné poškození tohoto systému.
Obecné referendum má ve svém základu fatální chybu, přímo dynamit. Za jeho rozhodnutí nenese nikdo žádnou zodpovědnost, rozhodl přece "lid". Příklad:
V roce 1978 Rakušáci uspořádali referendum o zprovoznění již hotové jaderné elektrárny v Zwentendorfu. Bylo to v době módy zelených aktivistů a odpovědí bylo NE.
Škoda řádově ve stovkách miliard, ostuda po celé Evropě, zničení celé energetické koncepce vlády, komplex celé populace trvající dodnes, prudící Rakušáky kvůli Temelínu známe všichni.
Ta základní otázka zní: I kdyby Zelení tehdy vyhráli volby, měli by odvahu provést takovou krávovinu z vládní pozice?
Myslím že ne, to by je lidé ušlapali.
Odpovědět
Referendum je ve skutečnosti silné poškození tohoto systému.
Obecné referendum má ve svém základu fatální chybu, přímo dynamit. Za jeho rozhodnutí nenese nikdo žádnou zodpovědnost, rozhodl přece "lid". Příklad:
V roce 1978 Rakušáci uspořádali referendum o zprovoznění již hotové jaderné elektrárny v Zwentendorfu. Bylo to v době módy zelených aktivistů a odpovědí bylo NE.
Škoda řádově ve stovkách miliard, ostuda po celé Evropě, zničení celé energetické koncepce vlády, komplex celé populace trvající dodnes, prudící Rakušáky kvůli Temelínu známe všichni.
Ta základní otázka zní: I kdyby Zelení tehdy vyhráli volby, měli by odvahu provést takovou krávovinu z vládní pozice?
Myslím že ne, to by je lidé ušlapali.
PH
Pavel Hanzl
10.2.2025 08:34 Reaguje na Pavel HanzlA brexit? Úplně to samé, žádná politická strana by takovou blbost neudělala.
Stačí mít jen jeden blbý zákon o obecném referendu....
Odpovědět
Stačí mít jen jeden blbý zákon o obecném referendu....

Miroslav Vinkler
10.2.2025 09:53 Reaguje na Pavel HanzlPanu Hanzlovi uniká , že všechny ústavy na světě mají preambuli "veškerá moc pochází z lidu ".
Potom referendum přímo demonstrující vůli lidu je jejich zvolenými zastupiteli - poslanci a Hanzly označeno za "prvek poškozující demokracii".
Právě Švýcarsko, kde se referenda k různým otázkám hojně využívají ,
je strašákem pro ekomagory v EU.
Odpovědět
Potom referendum přímo demonstrující vůli lidu je jejich zvolenými zastupiteli - poslanci a Hanzly označeno za "prvek poškozující demokracii".
Právě Švýcarsko, kde se referenda k různým otázkám hojně využívají ,
je strašákem pro ekomagory v EU.
PH
Pavel Hanzl
10.2.2025 12:30 Reaguje na Miroslav VinklerJistě, moc přochází z lidu a ne ze strašílků, demagogů, prodavačů deště a dezolátů, to je fakt úplně jiná kategorie.
Jak ale z lidu tu vůli vydolovat, aby nebyla zmanipulováha ruskými "aktivními opatřeními"? Pouze volbami, nejlépe několikatery.
Příklad: Naše rozdělení se Slovenskem nastalo na základě toho, že se tam nedostala do parlamentu jediná strana, která by neměla samostatnost v nějaké formě ve svém programu.
Takže vůle lidu byla jasná a výsledek byl velmi zdařilý, až vzorný.
Představte si, co by nastalo, kdyby se uspořádalo referendum a v Čechách by dopadlo proti rozdělení a na Slovači pro. Tahali bychom se po soudech doposud, pokud by se přímo nestřílelo.
Odpovědět
Jak ale z lidu tu vůli vydolovat, aby nebyla zmanipulováha ruskými "aktivními opatřeními"? Pouze volbami, nejlépe několikatery.
Příklad: Naše rozdělení se Slovenskem nastalo na základě toho, že se tam nedostala do parlamentu jediná strana, která by neměla samostatnost v nějaké formě ve svém programu.
Takže vůle lidu byla jasná a výsledek byl velmi zdařilý, až vzorný.
Představte si, co by nastalo, kdyby se uspořádalo referendum a v Čechách by dopadlo proti rozdělení a na Slovači pro. Tahali bychom se po soudech doposud, pokud by se přímo nestřílelo.
PH
Pavel Hanzl
10.2.2025 12:35 Reaguje na Miroslav VinklerVe Švýcarech mají normální, zastupitelskou demokracii a referenda jsou spíš třešnička na dortu. A úroveň voličstva je úplně někde jinde, bez Švýcarů se to jinde na světě dělat nedá.
Odpovědět
RČ
Radek Čuda
10.2.2025 16:38 Reaguje na Pavel HanzlHanzl, nikde na světě neexistuje systém, který by byl založen čistě, nebo i jen primárně na přímé demokracii. Prostě proto, že to v dnešní společnosti není možné.
Což ale neznamená ... pokud tedy někdo úplný trouba ... že prvky přímé demokracie nemají v moderní společnosti své místo.
Ostatně, třeba taková přímá volba ... jedno koho a kam ... je právě poměrně osvědčenou kombinací přímé a zastupitelské demokracie.
Odpovědět
Což ale neznamená ... pokud tedy někdo úplný trouba ... že prvky přímé demokracie nemají v moderní společnosti své místo.
Ostatně, třeba taková přímá volba ... jedno koho a kam ... je právě poměrně osvědčenou kombinací přímé a zastupitelské demokracie.
PH
Pavel Hanzl
10.2.2025 20:21 Reaguje na Radek ČudaMáte pravdu a taky to někdy dost tragicky dopadá. Naštěstí přežít zcela nekompetentního presidenta je menší zlo, než třeba vystoupit z EU.
Odpovědět
MM
Milan Milan
10.2.2025 17:09 Reaguje na Pavel HanzlTo se pletete. Referenda jsou tam nejen častá, ale hlavně jsou pro politiky závazná. Žádný politický ani vzájemný handl u občanů není možný. Občané jsou nejhůře uplatitelnou částí demokratického státu.
Odpovědět
PH
Pavel Hanzl
10.2.2025 20:06 Reaguje na Milan MilanMuhehehhehehheheheheheeee nejhůře? A proč naši vovčané se nechají uplatit sladkými sliby estébáka a jiných prodavačů deště?
Odpovědět
JP
Jaroslav Pokorný
11.2.2025 00:39 Reaguje na Pavel HanzlProtože ti "demokraté"(!!) ty "vovčany" pořádně a dlouhodobě s...u!
Odpovědět
PH
Pavel Hanzl
11.2.2025 08:03 Reaguje na Jaroslav PokornýA jak to provádí? Tahle vláda je velmi zodpovědná, sociální a celkem dobře zvládla tu sérii krizí, které na nás padla.
To šílené s...í, je národu stále nakecáváno jako významná součást hybridní války.
Odpovědět
To šílené s...í, je národu stále nakecáváno jako významná součást hybridní války.
PE
Petr Elias
10.2.2025 13:22 Reaguje na Miroslav VinklerTo tvé ,,hojné,, tvoří cca 5-10%. Většina rozhodování je formou zastupitelské demokracie. :-*
Odpovědět
MV
Milan Vaněček
10.2.2025 12:59 Reaguje na Pavel HanzlNo a chybí ta JE Rakousku? Vůbec ne, nepotřebují ji, jak se v realitě 45 let ukázalo. Zato vodní elektrárny se nádherně osvědčily, totéž přečerpávací vodní elektrárny, a ty ostatní už si postaví komunity či občané sami (fotovoltaiku na vlastní střeše).
Odpovědět
PH
Pavel Hanzl
10.2.2025 13:08 Reaguje na Milan VaněčekSchází jim velmi, s ní by nemuseli vůbec pálit uhlí (dnes jen mazut) a ani stavět ty větřáky nad Vídní. S jádrem, vodou a fve by byli nejčistší v Evropě.
Odpovědět
RČ
Radek Čuda
10.2.2025 16:40 Reaguje na Pavel HanzlV Rakousku "pálí mazut" na výrobu elektřiny? Fakt jo? A jinak doma všichni zdrávi???
Odpovědět
PH
Pavel Hanzl
10.2.2025 20:19 Reaguje na Radek ČudaNějakou takovou elektrárnu tam mají, uhlí už zrušili.
Odpovědět
VŠ
Viktor Šedivý
11.2.2025 08:33 Reaguje na Radek ČudaA na co myslíte že jedou zdroje, které vyrovnávají nedodávky slavných občasných zdrojů, když už ani plyn nestačí?
Odpovědět
RČ
Radek Čuda
10.2.2025 16:34 Reaguje na Pavel HanzlAle vždyť píšete úplné nesmysly.
Výsledek referenda v Rakousku můžeme považovat za nemoudrý.
Ale jsou zase mraky těch, kteří jej za moudrý považují. Prostě 1978 rakouští občané rozhodli, že cestou JE jít nechtějí ... a fakt se nejednalo o úlet, protože i po více jak 40 letech valná část společnosti tento názor zastává. A že by se Rakousko díky tomuto názoru propadlo do nějakého zmaru a bídy jsem si nevšiml. Vy jo?
Odpovědět
Výsledek referenda v Rakousku můžeme považovat za nemoudrý.
Ale jsou zase mraky těch, kteří jej za moudrý považují. Prostě 1978 rakouští občané rozhodli, že cestou JE jít nechtějí ... a fakt se nejednalo o úlet, protože i po více jak 40 letech valná část společnosti tento názor zastává. A že by se Rakousko díky tomuto názoru propadlo do nějakého zmaru a bídy jsem si nevšiml. Vy jo?
PH
Pavel Hanzl
10.2.2025 19:51 Reaguje na Radek ČudaTřeba byl prudce moudrý, jenom nechápu, proč napřed postavili elektrárnu za stovky miliard a pak moudře rozhodli, že ji vůbec nespustí. Já si moudrost představuji fakt dost jinak.
Odpovědět
PH
Pavel Hanzl
10.2.2025 19:55 Reaguje na Radek ČudaTaky velmi moudré bylo referendum na Islandu, jestli se má splácet státní dluh. Zcela nečekaně bylo 93% účastníků proti, jak to ale nakonec dopadlo nevím. Ta moudrost z toho přímo čiší.
Taky hezká referenda proběhla na Slovensku, kde se vůbec nedostavilo dost lidí (kteří si mohutným hulákáním ten zákon vymohli) a tak se jen propálily stovky miliónů s výsledkem nula.
Odpovědět
Taky hezká referenda proběhla na Slovensku, kde se vůbec nedostavilo dost lidí (kteří si mohutným hulákáním ten zákon vymohli) a tak se jen propálily stovky miliónů s výsledkem nula.

Peter Sládek
10.2.2025 20:29 Reaguje na Pavel HanzlProblém nie je so žiadnym hulákaním, ale s tým, že na referendum je, na rozdiel od volieb, nutné kvórum účasti 50 %.
A tak sa potom stane, že referendum o zákaze privatizácie strategických podnikov je neúspešné, lebo má účasť 44,2 %, ale platná je voľba Čaputovej, hoci sa zúčastnilo 41,8 % voličov. A voľby do parlamentu Eurosojuzu boli platné aj pri účasti 13 % voličov.
Ale ste si aspoň kopol do hulákajúcich Slovákov.
Odpovědět
A tak sa potom stane, že referendum o zákaze privatizácie strategických podnikov je neúspešné, lebo má účasť 44,2 %, ale platná je voľba Čaputovej, hoci sa zúčastnilo 41,8 % voličov. A voľby do parlamentu Eurosojuzu boli platné aj pri účasti 13 % voličov.
Ale ste si aspoň kopol do hulákajúcich Slovákov.
PH
Pavel Hanzl
10.2.2025 20:41 Reaguje na Peter SládekTo kvórum bylo nasazeno tak vysoko naschvál, bo rozumní Slováci věděli, že je to celé totální nesmysl a ještě velmi nebezpečný.
Odpovědět
JP
Jaroslav Pokorný
11.2.2025 00:40 Reaguje na Radek ČudaA hlavně, to referendum měli vyhlásit, než začali stavět a ty miliardy mohli využít jinak.
Odpovědět
JP
Jaroslav Pokorný
11.2.2025 00:36 Reaguje na Pavel HanzlOdpovědnost vlády voličům?? Dovolím si lehké cha, cha, cha.
Odpovědět
PH
Pavel Hanzl
10.2.2025 20:09Zkuste si představit, že by se u nás dnes konalo referendum o pomoci bojující Ukrajině. Celkem jasně by zvítězilo NE.
A Ukrajina by prohrála a sem by se nahrnuly milióny úplně zoufalých připrchlíků, což může stát přímo rozvrátit. A co na to řeknou ti, co hlasovali proti?
Odpovědět
A Ukrajina by prohrála a sem by se nahrnuly milióny úplně zoufalých připrchlíků, což může stát přímo rozvrátit. A co na to řeknou ti, co hlasovali proti?
VH
Vítězslav Herman
25.3.2025 20:35 Reaguje na Pavel Hanzlaha .. a co by mělo být výsledek? co znamená přesně ten "rozvrat státu" ? tak pokud je tu lidi nechtěj, tak můžou posílit hranice a nepouštět sem takový lidi..
mluvíš o rozvratu státu, ale že v aktuální situaci se berou proti vůli občanů jim jejich vydělaný prachy a posílaj se na UK nebo kamkoliv jinam, kam se stát rozhodne je "investovat" , tak to jako není rozvrat života občanů, z nichž je složenej stát?
veřejnej zájem, o kterym si mluvil, že má stát v nějakym příspěvku tady, neexistuje - je to soukromej zájem nějakejch konkrétních osob, kterej si vynucujou na ostatních skrze státní aparát (tedy co někdo považuje za dobré, nemusí druzí považovat za dobré) .. tedy místo, aby tady byla přirozeně rozdělená společnost (tak jak přirozeně mají lidé svoje vlastní zájmy), tak si nejpočetnější skupina totalitně vynucuje, aby jim jejich zájmy platila ta menšina (tedy spíš nejpočetnější menšina si vynucuje na rozčleněné většině, aby jim platila jejich zájmy), prasárna
Odpovědět
mluvíš o rozvratu státu, ale že v aktuální situaci se berou proti vůli občanů jim jejich vydělaný prachy a posílaj se na UK nebo kamkoliv jinam, kam se stát rozhodne je "investovat" , tak to jako není rozvrat života občanů, z nichž je složenej stát?
veřejnej zájem, o kterym si mluvil, že má stát v nějakym příspěvku tady, neexistuje - je to soukromej zájem nějakejch konkrétních osob, kterej si vynucujou na ostatních skrze státní aparát (tedy co někdo považuje za dobré, nemusí druzí považovat za dobré) .. tedy místo, aby tady byla přirozeně rozdělená společnost (tak jak přirozeně mají lidé svoje vlastní zájmy), tak si nejpočetnější skupina totalitně vynucuje, aby jim jejich zájmy platila ta menšina (tedy spíš nejpočetnější menšina si vynucuje na rozčleněné většině, aby jim platila jejich zájmy), prasárna
PH
Pavel Hanzl
11.2.2025 16:08Jen poznámku o referendu, i když ne švýcarském.
Trump někde prohlásil, že by USA mohly ovládnout Ukrajinu.
Takže by se mohlo vypsat na Ukrajině referendum, jestli se má stát 51. státem USA, (jako třeba Texas, Kalifornine, Havaj, Nebraska nebo Oregon), nebo být gubernií Ruska.
Já si osobně myslím, že by mělo účast asi 90% voličů a výsledek by byl taky 90% pro. Mohlo by se zapsat i do Guinesovy knihy rekordů.
Odpovědět
Trump někde prohlásil, že by USA mohly ovládnout Ukrajinu.
Takže by se mohlo vypsat na Ukrajině referendum, jestli se má stát 51. státem USA, (jako třeba Texas, Kalifornine, Havaj, Nebraska nebo Oregon), nebo být gubernií Ruska.
Já si osobně myslím, že by mělo účast asi 90% voličů a výsledek by byl taky 90% pro. Mohlo by se zapsat i do Guinesovy knihy rekordů.