https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/tani-ledovcu-v-alpach-odhaluje-tisice-let-stare-poklady
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tání ledovců v Alpách odhaluje tisíce let staré poklady

21.10.2020 21:55 | SION (ČTK)
Často nečekané objevy ukázaly, že Alpy byly často zlézány a navštěvovány už před tisíci lety.
Často nečekané objevy ukázaly, že Alpy byly často zlézány a navštěvovány už před tisíci lety.
Malá skupina obtížně zdolává alpský ledovec a nakonec nalézá to, co hledala: křišťál. Scéna se odehrává asi před 9500 lety a muži ze střední doby kamenné (mezolitu) využívají tuto odrůdu křemene k výrobě svých nástrojů. Tak alespoň soudí archeologové, kteří mohli pátrat v této extrémní lokalitě díky tání alpských ledovců, jež odhalilo artefakty skryté pod vrstvou ledu. Ta je chránila před zubem času někdy téměř 10 000 let, píše agentura AFP.
 

Vědci se sice neradují z ničivých dopadů oteplování klimatu, ale přiznávají, že vytvořilo příležitost, jak doplnit naše znalosti o životě v horách před několika tisíciletími.

"Nacházíme úžasné věci, které nám umožňují poodhalit to, co bylo dříve skryto," vysvětluje Marcel Cornelissen, který přivedl expedici do mezolitické lokality v nadmořské výšce 2800 metrů, nedaleko ledovce Brunifirm ve švýcarském kantonu Uri.

Až do 90. let minulého století se soudilo, že se prehistoričtí lidé do vysokých hor téměř neodvažovali. Všichni si pamatujeme Ötziho, dokonale zachované tělo lovce staré 5300 let, které bylo objeveno v roce 1991 v rakouských Alpách. Předpokládalo se, že jde o výjimku.

Avšak často nečekané objevy ukázaly, že Alpy byly často zlézány a navštěvovány už před tisíci lety.

"Nyní víme, že lidé šplhali do hor až do výšky 3000 metrů nad mořem, aby tu hledali křišťál a další suroviny," uvádí archeolog z kantonu Uri Christian Auf der Maur.

Toulec vyrobený z kůry břízy kolem roku 3000 před Kristem byl nalezen v průsmyku Schnidejoch v Bernských Alpách, ve výšce přes 2700 metrů. Kožené kalhoty a boty patřící témuž lovci byly později objeveny spolu se stovkami dalších předmětů, z nichž některé byly staré 6500 let.

"Je to úžasné, neboť nacházíme věci, jaké obvykle při vykopávkách nenalezneme, protože je led uchoval," říká archeoložka Regula Gublerová.

Změny klimatu jsou pro takové nálezy požehnáním, ale jakmile jsou tyto předměty vystaveny živlům, velmi rychle se rozpadají.

"Zmenšování ledovců a tání ledových polí již příliš pokročilo. Nemyslím, že najdeme dalšího Ötziho," lituje Marcel Cornelissen.

Archeologové spoléhají rovněž na horolezce a vysokohorské turisty, že jim pomohou zachránit, co se dá.

Někdy je třeba mnoho času a mnoho štěstí, konstatuje archeolog Pierre-Yves Nicod, který před dvěma lety uspořádal výstavu o archeologii ledovců.

V roce 1999 narazili dva italští turisté na dřevěnou sochu v ledovci Arolla ve výšce 3100 metrů. Očištěnou sochu vysokou asi jeden metr si postavili ve svém obývacím pokoji.

Podle archeologů jde o předmět z doby železné starý více než 2000 let, jehož účel nebyl dosud objasněn.

Podle Nicoda je důležité informovat lidi, kteří by mohli narazit na nějaký takový artefakt. "Z archeologického hlediska to je velmi důležité," zdůrazňuje.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (54)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Jan Šimůnek

21.10.2020 13:52
Prostě se jasně ukazuje, že podobné teploty jako dnes zde byly i v minulosti a žádná katastrofa se nekonala.
Odpovědět
JD

Jiří Daneš

21.10.2020 15:42 Reaguje na Jan Šimůnek
A nejspíš bylo občas ještě tepleji a alpské ledovce zabíraly mnohem menší plochu než dnes. A podle nálezů z různých období v širokém časovém rozmezí (9 500 až 2 000 let), se teploty a tím i plochy alpských ledovců měnily v dost rychlém sledu. To by napovídalo, že antropogenní vliv na oteplování a tání ledovců v Alpách (ale asi i jinde), je přinejmenším sporný. Je prostě velmi, ale opravdu velmi nepravděpodobné, že tehdejší teplé klima v Alpách a s tím související menší rozsah zaledněného povrchu hor, způsobily "uhláky a diesláky", na které tak usilovně poukazují dnešní ekoalarmisté v čele s Gretou Thunberg.
Periodické oteplování a ochlazování atmosféry a potažmo i povrchu zeměkoule, má zřejmě příčiny dost odlišné od představ dnešních Zelených i mnohých dnešních vědců - klimatologů.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

21.10.2020 21:32 Reaguje na Jiří Daneš
Vy jste skutečný komik. Klima je prozkoumané velmi dobře a podrobně, před 10.000 lety tu bylo skutečně výrazně chladněji, za Kopčema s Veverčákem alpský ledovec končil až u Středověškého moře.
Ledovec má jednu vlastnost, že se pohybuje a všechny věci se v něm propadají pomalu ke dnu.
Odpovědět
JD

Jiří Daneš

21.10.2020 23:15 Reaguje na Pavel Hanzl
Vy jste ten článek nečetl? Zkuste to, přečísr si ten článek, ke kterému je tato diskuze. Kdepak s vzali ty věci cca 10 000 a až 2 000 let schované pod ledem? Myslíte, že je tam tehdejší lidé zakopali do ledovce? Byl jste už někdy na ledovci, nebo v ledovcové trhlině? Já ano, tak vím, stejně jako vědci, kteří to zkoumají že žádné propadání věcí ke dnu se nekoná. Ledovce odtávají a znovu narůstají. Pokud je nález na dně, tak to logicky znamená, že předmět tam je tak dlouho, že po odtátí ledovec znovu stačil narůst.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

22.10.2020 09:29 Reaguje na Jiří Daneš
Naprostý nesmysl. Ledovce se pohybují (a to i kontinentální), horské rychlostí i několik cm denně a vše, co necháte ležet na jeho povrchu, je postupně zasypáváno novým sněhem a pohybuje se do doliny. Takže je to nejpozději za nějaké století vyvrženo v ledovcové bráně.
Tyhle artefakty musely ležet mimo ledovec na krytém místě mimo proud. Otzi taky ležel v prohlubni a nepohyboval se s ledovcem.
Neviděl jste výstvku bludných balvanů na Vipavě?
jsou ledovcem dotaženy až z Norska, vědci dokážou určit přesně i skálu, kde se odlomily.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

21.10.2020 22:44 Reaguje na Jiří Daneš
Z logiky věci - lidé emitují skleníkové plyny - silnější skleníkový jev - růst teploty - rychlejší tání ledovců. Je tedy naopak velmi pravděpodobné, že se lidská činnost podílí na současném tání ledovců.

Tím nepopírám existenci jiných vlivů, než antropogenních, které ovlivňovaly klima v holocenu. A ani je nepopírají klimatologové.

Odpovědět
JD

Jiří Daneš

21.10.2020 23:26 Reaguje na Petr Eliáš
Ano, francouzští studenti říkají, že novorozenec vyprodukuje 58 tun CO . Psalo se tady o tom v článku o tom, že proto odmítají ti francouzští studenti nechtějí plodit děti, aby nezvyšovali obsah CO2 v atmosféře. Článek byl zde zveřejněn tak asi před měsícem, možná ani ne.
Takže, lidé určitě emitují skleníkové plyny, dýcháním CO2 a trávením metam a páchnoucí plyny, jako jsou merkaptany a pod. Totéž dělají ostatní savci, emitují a emitují ...
Odpovědět
JD

Jiří Daneš

21.10.2020 23:27 Reaguje na Jiří Daneš
... vyprodukuje 58 tun CO2 ročně.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

22.10.2020 09:47 Reaguje na Jiří Daneš
Jenže ten novorozenecký CO2 není vůbec žádný problém. To je uhlík oběhový, takže i bez novorozence by se do atmosféry uvolnil tak, jako tak.
Miluji různé statistiky, kolik jaká věc stojí na výrobě vody.
Ovšem nikdo tam neuvádí, kde se ta voda bere (působí to, jako bychom ji těžili jako uhlí z nějakého fosilu), nikde neuvádí, kolik vody naprší na plochu naší republiky.
Odpovědět
JD

Jiří Daneš

22.10.2020 15:08 Reaguje na Pavel Hanzl
Popište, co je to CO2 novorozenecký, jeho vznik a proč není žádným problémem, i odkud by se uvolnil i bez novorozence. Neumíte-li to jste u mě za vykastrovaného býka definitivně. Nevydechujete náhodou, Vy čistý kyslík?
Z pasáže "Miluji ...", ovšem usuzuji, že ani to vysvětlení, kde se novorozenecký neškodný CO2 bere i bez novorozence, moje mínění o Vás asi nezmění.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

23.10.2020 13:47 Reaguje na Jiří Daneš
To je přece úplně jednoduché.
Na Zeměkouli stále probíhá uhlíkový koloběh, který je stále balancován na nulu.
Takže vyroste nějaká biomasa (třeba obilí) a lidé ji sklidí, uvaří si večeři a ráno ji vykadí, zbytek CO2 vydýchají.
Pokud ji nesklidí, shnije a vyrobí stejně velké množství CO2, jako když se přežene přes lidi nebo zvířata. Pořád jste v obraze?
Problém nastává až tehdy, když se do koloběhu dostne fosilní uhlík, který v něm stamilióny let nebyl celé to rozhodí.
Odpovědět

Jan Šimůnek

23.10.2020 20:49 Reaguje na Pavel Hanzl
A jak to rozhodí? jakými mechanismy? Co se přesně stane? Bude nám to nějak vadit?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

23.10.2020 21:15 Reaguje na Jan Šimůnek
Samozřejmě je to stokrát dokázané. CO2 je skleníkový plyn a s jeho koncentací stoupá teplota celého klimatu. S tou stoupá odpar z moří a vodní pára je taky skleníkáč. Pak se začnou rozpouštět permafrosty (což se už děje) a ty uvolňují další CO2 a hlavně metan, což je 20x silnější skleníkáč naž CO2. Jmenuje se to "pyramidový efekt" a už to jede.
Otázkou je, jestli to dokážeme zastavit. Ovšem s lidmi (boty) jako jste vy, rozhodně NE.
Odpovědět

Jan Šimůnek

24.10.2020 09:01 Reaguje na Pavel Hanzl
Jak to, že se nic z toho nestalo v obdobích, kdy bylo výrazně tepleji než v současnosti?
Prostě katastrofické scénáře IPCC mají jediný účel: Nahrát peníze do kapes provozovatelů OZE, přeprodávačů emisních povolenek a dalších podobných šíbrů.
V opačném případě by se s výše uvedenými fakty, i skutečností, že vyšší teplota = růst ekonomiky a populace, museli vědeckým způsobem vypořádat.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

24.10.2020 16:38 Reaguje na Jan Šimůnek
Samozřejmě se nic takového stát nemohlo, protože nikdy v historii se nevypustilo do atmosféry takové mega gigatuny CO2 v tak krátkém okamžiku.
A zbytek je zase úplná blbost, jak dycky.
Odpovědět

Jan Šimůnek

24.10.2020 18:11 Reaguje na Pavel Hanzl
Ano, ale bylo tepleji. Ten skleníkový efekt
vody z oceánů atd. nebyly v minuĺosti nijak potlačeny. A přitom nenastaly,
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

24.10.2020 22:34 Reaguje na Jan Šimůnek
V té době se uhlík ukládal pod zem, dnes to jede naopak. Ale to je už navás m oc složitý,že?
Odpovědět

Jan Šimůnek

25.10.2020 08:58 Reaguje na Pavel Hanzl
Ano, ale bylo tepleji a žádná katastrofa typu nahození pozitivních zpětných vazeb k ještě vyšší teplotě prostě nenastala. Dneska může klidně ukládat hafo uhlíku plankton (mořské řasy) a tento proces může, paradoxně kvůli "znečištění" moří dusíkem a fosforem silně narůst.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

25.10.2020 15:10 Reaguje na Jan Šimůnek
To není možný!
Před těmi stamilióny let byl ekosystém složen úplně jinak, měl úplně jiné koncentrace plynů v atmosféře a jinak fungoval uhlíkový koloběh. A pokud se do něho jeblo jakýmkoliv způsobem, tak se to vždycky celý podělalo!!!
A to se děje dnes!!!
Nikdo netvrdí, že na Zemi bude za pár let 400°C jak na Venuši, ale pro nás je likvidačních +5°C, což se dá očekávat do konce století.
Odpovědět

Jan Šimůnek

25.10.2020 20:05 Reaguje na Pavel Hanzl
+5 stupňů, to není ani rozdíl mezi námi a pobřežím v Chorvatsku nebo Řecku.
Odpovědět

Jirka Černý

22.10.2020 06:22 Reaguje na Jiří Daneš
Nehledal bych v tom přehnanou ekologickou angažovanost, prostě ve společnosti kde je ještě (zatím) zakořeněná rovnice dospělý člověk má děti, hledají vhodné výmluvy proč se v jejich případě tak neděje. Naštěstí pro ně lidstvo rychle degeneruje a genderuje, tak že za pár let nebudou výmluvy potřeba. Jinak nemít děti zrovna ve Francii v kontextu její migrační politiky vyzní docela vtipně.
Odpovědět

Jan Šimůnek

22.10.2020 07:56 Reaguje na Petr Eliáš
Právě, že je zde zásadní rozdíl mezi historiky klimatu a klimatology, zejména těmi, co jsou soustředěni kolem IPCC. IPCC ve svých modelech a scénářích s přirozenými jevy prakticky vůbec nepočítá. A nedokázal zatím ani spočítat, kolik CO2 reálně biosféra snese a zpracuje (naopak s jevy, jako je zvýšení účinnosti fotosyntézy při vyšší koncentraci CO2 v atmosféře nepočítá vůbec).
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

22.10.2020 09:06 Reaguje na Jan Šimůnek
Blábol jako vždy. Zkuste si někdy přečíst zprávu IPCC.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

22.10.2020 09:32 Reaguje na Petr Eliáš
Pan Šimůnek zprávy IPCC nikdy číst nebude, protože je to celé zkorumpované od klimasrašáků. On dostane vždy jen výklad z Kremlu, který tady prezentuje.
Odpovědět

Jan Šimůnek

22.10.2020 18:32 Reaguje na Petr Eliáš
Výstupy IPCC jsou jen bláboly na způsob brožur pro politická školení za komunistů.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

22.10.2020 22:03 Reaguje na Jan Šimůnek
Vy jste blábol na způsob místního trolla.
Odpovědět

Jan Šimůnek

23.10.2020 08:53 Reaguje na Petr Eliáš
Je mi velice líto, ale pokud lidé kolem a z IPCC blábolili o "šíleném tání miliony let starých grónských ledovců", a pak se po odtání těch ledovců objevily vikingské vesnice a statky z přelomu prvního a druhého tisíciletí, tak je jasné, že soudruzi jen blábolili. Nyní se naprosto to samé ukazuje v souvislosti s alpskými ledovci: Ty tam prostě nejsou miliony let, ale nanejvýš tisíce a ještě v posledních dvou třech tisíciletích prodělaly výrazné epizody úbytku.

A výstupy IPCC jsou tištěny na takovém papíře, že to prakticky znemožňuje jimi substituovat toaletní papír, jak se to dělalo s Rudým Právem. Za to se z nich dají dělat lodičky pro děti na hraní.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

23.10.2020 09:49 Reaguje na Jan Šimůnek
Opravdu nevím koho se těma kecama snažíte oblbnou. Každý zde není taková trubka aby vám věřil.

Opravdu si myslíte že někoho oblbnete tím, že když se na pobřeží Gronska najde pod ledem vesnice, tak to hned musí znamenat že celé Gronsko bylo nedávno bez ledu? Nebo že všechen led na Gronsku je starý tisíc let (např. nedávno navrtali led starý milion let)? Nedělejte ze sebe a ostatních blbce... (teoreticky, ze sebe klidně můžete)

https://en.wikipedia.org/wiki/Greenland_ice_sheet

A copak někdo tvrdí, že ledovce v Alpách jsou staré miliony let?

https://www.cscs.ch/science/earth-env-science/2018/an-ice-age-lasting-115000-years-in-two-minutes/

Spíš než na ,,blábolení soudruhů z IPCC,, akorát předvádíte záměrné blábolení diskuzního trolla. ;)

Odpovědět

Jan Šimůnek

23.10.2020 13:33 Reaguje na Petr Eliáš
Problém je, že IPCC a podobní "odborníci" možnost grónského pobřeží bez ledu vehementně popírali. A stejně tak je to i s těmi Alpami.

Problém vidím hlavně v tom, že IPCC není s to korigovat své poplašné zvěsti zohledněním nově se vynořivších poznatků.
Počíná si stejně, jako některé církevní instituce, které ještě dlouho poté, co byla Země obepluta a astronomové začali počítat polohy planet na obloze jako průměty jejich poloh na keplerovských oběžných dráhách, prohlašovali Zemi za placku, ležící ve středu vesmíru.
Což je IMHO důkaz, že v té klimatologii (a, obávám se, že i v ekologii jako takové) už dávno nejde o vědu, ale o iracionální ideologii (protože věda, pokud ji ideologové nechají na pokoji, koriguje své představy fitováním na nová fakta velice rychle).
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

23.10.2020 15:20 Reaguje na Jan Šimůnek
Dejte sem odkaz, ve kterém IPCC vysloveně popírá možnost, že Gronské pobřeží mohlo být bez ledu. ... Pokud nedodáte = lžete.

A odpovídat vám na bludy o tom, že IPCC svá tvrzení nekoriguji (proč teda vydává další zprávy, ve kterých svá tvrzení koriguje a doplňuje? opět vám doporučuji abyste si je přečetl - ať alespoň víte co kritizujete.) a že v klimatologii a ekologii jde o iracionální ideologii odpovídat nebudu. Protože jde jen o výpotek člověka, který ani jednomu nerozumí, ale je naočkovaný kravinama, které šíří ,,odborníci,, jemu podobní.

Divím se, že vás to i po těch letech pořád baví. Psát tu nepodložené a snadno vyvratitelné kraviny. To vás za to někdo platí?
Odpovědět

Jan Šimůnek

23.10.2020 20:53 Reaguje na Petr Eliáš
"Korigují to" stále směrem k jakýmsi imaginárním katastrofám.
IPCC, dlouhá léta vedená přeprodávačem emisních povolenek Pachaurím, je už z tohoto důvodu naprosto nedůvěryhodná organizace. Pro obrovské střety zájmů ("Čapák" je proti tomu skoro nic) nemají nemají její výstupy žádný význam, ani vědeckou hodnotu.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

23.10.2020 21:34 Reaguje na Jan Šimůnek
Ok, takže lžete.

A jak víte co a jak korigují, když jste od nich nikdy nic nečetl...?

A máte něco jiného, než ty blbosti co tu pořád dokola opakujete?
Odpovědět

Jan Šimůnek

24.10.2020 09:06 Reaguje na Petr Eliáš
Jistěže jsem četl minimálně sumární výstupy. Ale jsou to věci v rozporu s realitou a mohutný střet zájmů, který nemůžete popřít, z toho dělá v podstatě shit.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

23.10.2020 21:44 Reaguje na Jan Šimůnek
Čistá lež jak dycky. Žádné vikingské vesnice pod miliony starými ledovci s nenanašly, to máte zase z Kremlu, tam lžou zcela normálně a furt.
Odpovědět

Jan Šimůnek

24.10.2020 09:07 Reaguje na Pavel Hanzl
Ale našly. Informovaly o tom mj. vědecké servery zaměřené na historii a archeologii. To, že místo studia skutečně vědeckých zdrojů jen memorujete z ideologických brožurek IPCC, vás nijak nectí.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

24.10.2020 16:51 Reaguje na Jan Šimůnek
Dejte link.
Odpovědět

Jan Šimůnek

25.10.2020 08:59 Reaguje na Pavel Hanzl
Vyhledejte si sám alespoň příslušný článek na oslovi. Nejsem váš domácí učitel.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

21.10.2020 21:33 Reaguje na Jan Šimůnek
A dneska nějaká tragédie snad je?
Odpovědět

Jan Šimůnek

22.10.2020 07:52 Reaguje na Pavel Hanzl
Šílenci typu greténů a rebelů proti vyhynutí o ní blekotají neustále. A v podstatě o katastrofě neustále blekotá i IPCC.
Odpovědět
va

vaber

22.10.2020 08:56 Reaguje na Pavel Hanzl
zatím je tragédie jen pro vymírající druhy živočichů a rostlin ,ale to klimaignoranty nezajímá ,
lidí stále přibývá a tak musí být vše OK
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

22.10.2020 09:41 Reaguje na vaber
Změny probíhají velmi rychle, ale tragédie to zatím není. Ropáci ale nejsou schopni pochopit, že tento vývoj k tragédii jasně vede, já si myslím, že v roce 30 už to pochopí třeba i pan Šimůnek.
Jenže to bude možná už pozdě.
Nikdo nemůže říci, jestli jsme už překročili bod zvratu (kdy se destrukce klimatu rozběhne nezávisle na člověku), nebo ho překročíme během 10., možná 20. let.
Existuje určitě šance, že to člověk dokáže zastavit. Tohe je ale zcela mimo chápání jakéhokoliv nechumelisty, natož ropáka.
Odpovědět

Jan Šimůnek

22.10.2020 18:35 Reaguje na Pavel Hanzl
V minulosti bylo opakovaně tepleji, o tom svědčí i ty nálezy pod odtátými ledovci v Alpách (a podobná situace je i v Grónsku), a k žádnému "překročení bodu zvratu" nedošlo. MMCH, i kdyby k tomu došlo, spravila by to malá jaderná válčička s následnou jadernou zimou (jaká může klidně nastat i bez klimatické motivace).
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

23.10.2020 21:31 Reaguje na Jan Šimůnek
Tepleji bylo v minulých dobách meziledových možná maximálně o půl stupně, možná stupeň.
To se nic nedělo.
Ovšem v druhohorách za dinosaurů skutečně tepleji bylo, řádově o 10 stupňů. Jenže tehdejší ekosystém se v té teplotě vyvíjel a proto žili obrovití motýli a studenokrevní dinosauři, které snížení teploty o pár stupňů totálně povraždilo i s celým ekosystémem.
Takhle úplně stejně to dopadne s naším oteplením, protože je asi stejně rychlé jak dopad meteoritu do mexického zálivu.
Odpovědět

Jan Šimůnek

24.10.2020 09:10 Reaguje na Pavel Hanzl
Jenže odpar z oceánu měl tehdy vyvolat mohutný a nevratný skleníkový efekt, a to se jaksi nestalo. A ten obrovitý hmyz (nešlo o motýly, ale o vážky) mohl existovat kvůli vyšší koncentraci kyslíku (takže udýchal i tak velké tělo vzdušnicemi) a mohutné rostliny zase kvůli vyšší koncentraci CO2. A nebylo to za dinosaurů, ale už v prvohorách.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

24.10.2020 16:46 Reaguje na Jan Šimůnek
Žádný "nezvratný" skleníkáč nenastal, ty změny probíhaly třeba tisíckrát pomaleji, než dnes a celý ekosystém se stačil adaptovat, odbourávání CO2 jelo velmi vydatně.
Odpovědět

Jan Šimůnek

25.10.2020 20:07 Reaguje na Pavel Hanzl
MMCH, kdyby ten nevratný skleníkáč opravdu hrozil, tak by rychlost nástupu vyšších teplot byla zcela irelevantní.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

24.10.2020 16:50 Reaguje na Jan Šimůnek
Poslední období skutečně vyšších teplot bylo v druhohorách, pak se snižováním CO2 ve vzduchu snižovala teplota a čtvrtohory už byly ve znamení střídání dob ledových a meziledových. Rázový skok by znamenal totální kolaps, jako znamenaly všechny skoky v minulosti.
Odpovědět

Jan Šimůnek

25.10.2020 09:03 Reaguje na Pavel Hanzl
Tepelný skok na konci dob ledových byl dost rychlý a k ničemu takovému nedošlo. Vymřela chladnomilná flóra a fauna a naopak se obnovily teplomilné organismy (dílem putováním z jihu, dílem z refugií).
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

25.10.2020 15:19 Reaguje na Jan Šimůnek
Ta rychlost byla nejvyšší asi +1°C za 10 tisíc let.
Mezi námi a pralidmi v době Kopčema a Veverčáka v době ledové je teplotní rozdíl asi 3,5°C.
Odpovědět

Jan Šimůnek

25.10.2020 20:10 Reaguje na Pavel Hanzl
Mezi námi a Kopčemem s Veverčákem je několik období, kdy bylo výrazně tepleji. Mj. období, kdy sem přišli neolitičtí zemědělci a pěstovali tu rostliny, původně vyšlechtěné tam, kde je dnes dno Černého moře. Tedy podstatně jižněji.
Odpovědět

Jan Šimůnek

25.10.2020 10:51 Reaguje na Pavel Hanzl
A, mimochodem, ve třetihorách jsme měli v naší zeměpisné šířce prakticky subtropy.
Odpovědět
va

vaber

25.10.2020 08:39 Reaguje na Jan Šimůnek
věci které se nacházejí dokazují jen ,že tam chodili lidé,možná přecházeli Alpy a když něco ztratili ,při tání ledovce se tyto věci protály až na zem, to není žádný důkaz o tom že kdysi tam ledovce nebyly
ano asi bylo někdy na planetě tepleji ,ale kontinenty se posouvají a tak místa která jsou dnes někde na severu, mohla být kdysi jižněji a při posunu kontimemtů se mohla posouvat i osa rotace Země
kdysi zde byla obrovská zvířata a také obrovští létající tvorove, kteří by dnes létat nemohli, to ukazuje na jedno ,atmosféra byla vyšší a hustší, pokud by byl tlak atmosféry 2 barry, všichni živičichové by byli na váze 2x lehčí a obrovská monstra by mohla v hustším vzduchu létat,
samozřejmě taková atmosféra by vytvořila na planetě úplně jiné klima
Odpovědět

Jan Šimůnek

25.10.2020 09:08 Reaguje na vaber
Pochopitelně, z polohy a stavu nálezu se dá určit, jestli byl nechán na ledě, nebo na půdě. Nehledě k tomu, že ledovec by ho dopravil do podstatně nižších poloh, než by artefakt propadl na jeho spodek.
Prostě klimatologové od IPCC tvrdí něco, co řada vědních oborů svými výstupy v podstatě vylučuje.
Odpovědět

28.10.2020 04:21
Po šesti měsících rozvodu a odloučení s mým manželem jsem zjistil, že miluji svého manžela tak každý den, že mi chybí, ale důvod, proč jsme se rozvedli, byl ten, že mě podváděl, měl snoubence mimo naše manželství, takže vedl k našemu rozvodu, odcházel je život, ale nemohl jsem se bez něj obejít, tak jsem si přečetl online, jak doktor Sacre z Afriky pomohl mnoha lidem napravit tam manželství s velkou silou, kontaktoval jsem ho a vysvětlil mu věci , udělal nějakou modlitbu a řekl mi, že můj manžel mě přestane podvádět a on se ke mně vrátí, poté, co dostal hmotnou potřebu pro modlitbu, udělal modlitby a můj manžel se ke mně vrátil, přestal podvádět mě mě miluje a váží si se vším srdcem, je nyní mužem změny a velmi slušným mužem a velmi čestným mužem, takto mi Dr. Sacre pomohl zachránit mé manželství, pokud potřebujete pomoc, kontaktujte ho na čísle WhatsApp +2349076034359 nebo mu pošlete e-mail na adresu Sacretempleofpower@gmail.com

Paní Florence Gabriel
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist