https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/toxicke-latky-ze-spaloven-je-treba-merit-dlouhodobe-mini-organizace-arnika
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Toxické látky ze spaloven je třeba měřit dlouhodobě, míní organizace Arnika

17.1.2024 18:38 (ČTK)
Koncentrace toxických dioxinů, které se do ovzduší dostávají ve velké míře ze spaloven, by bylo lepší měřit dlouhodobě a průběžně, tedy takzvaně semikontinuálně, spíš než nárazově. Uvedl to přírodovědec Jindřich Petrlík z neziskové organizace Arnika. Většina tuzemských spaloven v současnosti měří dioxiny dvakrát ročně po dobu 24 hodin. Měření jiných a běžnějších emisí dělají spalovny kvůli nařízením Evropské komise nepřetržitě.
 

Arnika vyzvala v říjnu 2023 dopisem 20 provozovatelů spaloven k zavedení takzvaného semikontinuálního měření, které je podle nového dokumentu Evropské unie z roku 2019 mezi nejlepšími dostupnými technologiemi pro spalování odpadů (BAT). Šest z nich na výzvu odpovědělo. "Kromě ZEVO Mělník, které bude v rámci integrovaného povolení diskutovat o zavedení semikontinuálního měření emisí dioxinů, se v žádném z dalších zařízení o takovém monitoringu neuvažuje. Obvykle se odkázali na plnění závazků národní legislativy a nejlepší dostupné techniky pro spalování," řekla Nikola Jelínek z organizace Arnika. Z oslovených provozovatelů odpověděli ACHTERM, Plzeňská plynárenská, Pražské služby, ČEZ, FFC ČR a Spolana.

Do styku s dioxiny přichází člověk podle vědců nejčastěji v potravě a konzumací živočišných produktů, protože se tyto látky hromadí nejvíce v tucích. U lidí poškozují imunitní a hormonální systém, způsobují poruchy metabolismu, vysvětlil Petrlík. "Dioxiny mají vliv v přírodě na zvířata. Například polární medvědi mohou mít problémy s rozmnožovacím systémem, pokud s látkami budou přicházet do kontaktu," řekl přírodovědec.

Vědci v Belgii v roce 1998 odebírali vzorky ze spaloven v delším časovém horizontu. Zjistili, že dlouhodobé měření dioxinů dává jiné hodnoty než ty, které se získají při dvouročním měření. Podle oficiálních hlášení v České republice je za rok 2019 celková hodnota emisí dioxinů 27,9 gramů toxického ekvivalentu (TEQ), který vyjadřuje míru jedovatosti dioxinů. Z toho 3,4 gramů TEQ pochází ze spaloven. Člověk, který váží 70 kilogramů, by podle Světové zdravotnické organizace (WHO) neměl za den dostat do těla více jak 70 až 280 pikogramů TEQ dioxinů.

"Díky studiím vědci zjistili, že dioxiny jsou problémové i ve velmi nízkých koncentracích. Kupříkladu by stačila jedna kostka cukru dioxinů v jezeře o objemu jeden kilometr krychlový," uvedl Petrlík. Proto je podle něj třeba měřit dioxiny v momentě, kdy spalovny produkují a vypouští emise. Okem člověk tyto látky nevidí, nicméně se podle vědců v životním prostředí velice náročně rozkládají, přírodními procesy se roznáší po celé planetě a mohou se dostat například do polárních oblastí.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (13)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

RV

Richard Vacek

17.1.2024 20:38
Snad by se Arnika mohla nabídnout, že bude daná měření provádět za své prostředky. Požadovat po jiných aby utráceli své peníze je totiž trošku sobecké.
Odpovědět
Pe

Pepa

17.1.2024 20:48
Měřit 2x ročně ze spalovny! To jako vážně? Sám musím nechat měřit 2x ročně z vlastní ČOV. To raději neříkejte nahlas nebo nikdo nebude chtít bydlet v blízkosti spalovny...
Odpovědět

Radek Čuda

18.1.2024 13:54 Reaguje na Pepa
Vy z vlastní ČOV měříte dioxiny? Bo pokud jde o zybtek, v článku je jasně uvedeno ... "Měření jiných a běžnějších emisí dělají spalovny kvůli nařízením Evropské komise nepřetržitě."
Odpovědět
Pe

Pepa

18.1.2024 16:58 Reaguje na Radek Čuda
Ne, jde o frekvenci měření..
Odpovědět
MM

Milan Milan

17.1.2024 21:44
Nedostatek světla v zimním období má prý vliv na psychiku. Spalovny to je jako problém a eko oříšek? Hmm...a to co se děje s ovzduším ve světle válečných masakrů ochránce nezajímá?? Co dělají v mořích a oceánech za marast lodě přepravující cetky a nově i plyn po celém světě, to ochránce netrápí? Co dělají s ovzduším letadla to nikoho nezajímá?? Jaký vliv na celosvětové změny klimatu mají obrovské solární parky, nebo vykácené pralesy, dennodenní mnoha kilometrové kolony smrdících aut, mohutně dotovaná tepelná čerpadla s plyny ničící ozonovou vrstvu planety........to ochráncům nevadí?? Chytají blechy a sloni jim nevadí?? Holt asi je jednodušší řešit blbiny, než bojovat se skutečnými problémy.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

18.1.2024 07:42
Sranda je, že mnoho dioxinů uniká i z eko propagovaných spaloven biomasy a tam se neměří vůbec.
Odpovědět
pk

pepa knotek

18.1.2024 09:31
To je pěkné, že by se mělo měřit kontinuálně, ale k čemu to bude dobré, většinu lidí to vůbec nezajímá. Podívejte se kolik škodlivin do sebe lidi ládujou v nápojích a náhražkách potravin, složení si málokdo přečte, děti do sebe narvou cokoliv jim influencer v mobilu naservíruje hlavně, když je to hodně barevný a můžou bejt IN. Byznys je zkrátka byznys a nějaká arnika si články o dioxinu dělá akorát PR, aby se o ní alespoň vědělo. Ostatně máme MŽP plné úředníků, ti svou úlohu v ochraně ŽP neplní ?
Odpovědět
Pe

Pepa

18.1.2024 11:35 Reaguje na pepa knotek
Průběžné měření jsou prostě věrohodné, pro většinu lidí. A právě kvůli nedůvěře nebo neochote lidí žít vedle spalovny se zrušily plány na výstavbu spaloven v Ostravě i v Brně, ač bylo zajištěno financování!
Odpovědět
JK

Jiří Kvítek

19.1.2024 07:33
K průběžnému měření dioxinů ze spaloven není žádný důvod. Byly by to zbytečně vyhozené peníze!

Při procesu spalování dochází k teplotám přesahujícím vznik dioxinů (více než 1200 °C) i dostatečné době zdržení, takže obavy z Arniky pramení spíše z neznalosti reálného provozu.

Ještě je třeba ohlídat proces chlazení spalin, aby mezi sebou produkty spalování nezrekombinovaly. Ale i tomu lze aktivně čelit, když víte o čem mluvíte.

Nevidím v tom problém!
Odpovědět
JK

Jiří Kvítek

19.1.2024 07:45 Reaguje na Jiří Kvítek
Promiňte, zapomněl jsem zmínit, že komunální odpady bývají spalovány i v nízkoteplotním režimu (asi 800-900 °C). V tomto případě by dioxiny vznikat teoreticky mohly.

Otázkou je, jaký režim převládá a jaké jsou provozní teploty a zdržení - také jak často se to používá.

Přesto bych to průběžně neměřil.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

19.1.2024 08:00 Reaguje na Jiří Kvítek
No já mluvil o spalování štěpky, bioodpadu (sena, slámy...).
Odpovědět
JK

Jiří Kvítek

19.1.2024 08:10 Reaguje na Slavomil Vinkler
Ano, chápu Vás a souhlasím s Vaším názorem. Jen jsem se pokusil o obecný pohled na spalovací technologie.

V případech, které Vy popisujete, je přístup státu nesystémový a nespravedlivý. V tom máte pravdu.

Nehodlám otázku dioxinů zlehčovat, ale ani se jimi nenechám zastrašovat. Jako chemik dobře vím, že jich existuje několik tisíc variant a také vím, že řada z nich podléhá přirozené degradaci působením slunečního záření v kombinaci s teplem a vlhkem.

Nelíbí se mi postoj Arniky. Možná by měli její lidé více vysvětlovat a méně strašit. Jenom zvyšováním obecného povědomí lze docílit pozitivního přístupu lidí. Zvyšování strachu a obav není tou správnou cestou!
Odpovědět
TS

Tonda Selektoda

19.1.2024 12:43
Ale kdepak…
Arnika, a jí naroveň postavené ekologické spolky, jsou dlouhodobě proti výstavbě nových ZEVO v ČR. Tímto svým postojem tyto spolky napomáhají v pokračování byznysu, založeném na ukládání odpadů na skládky, místo jejich ekologicky šetrnému energetického využití v moderních ZEVO. O tom, kdo jim tyto jejich aktivity sponzoruje, lze (zatím) jen spekulovat.
Mimo štvaní laické veřejnosti proti ZEVO, jednou z cest, jak výstavbě ZEVO zabránit, je stanovit investorovi takové podmínky, aby se mu investice prodražila a stala se pro něj ekonomickým nesmyslem.
Arnika proto též od investorů opakovaně vyžaduje nesmyslné kontinuální měření polychlorovaných dibenzodioxinů (PCDD) a dibenzofuranů (PCDF).
V EU je v provozu přes pět stovek spaloven komunálního (domovního) odpadu, které ročně energeticky využijí přes 100 milionů tun domovního (komunálního) odpadu. Žádná z nich kontinuální měření látek PCDD/PCDF nemá.
Zatím totiž není vyvinuta, odzkoušena, schválena a v nařízení EU na ochranu ovzduší aplikována metodika kontinuálního měření těchto druhů emisí. I když se před komínem odeberou bodové vzorky spalin, tyto se musí následně zpracovávat mimo spalovnu ve specializované laboratoři. To je drahé a na úrovni jednorázového měření. Tedy nejde o kontinuální (nepřetržité) měření, prováděné přímo u komína ZEVO v reálném čase.

A i kdy právě teď někdo vymyslel technické řešení toho měření, zase to k ničemu není! Musely by se napřed změnit Evropské normy, zákony a členské státy, by to musely napřed zapracovat do své národní legislativy, aby výsledky takového měření, mohly být úřady vůbec uznávány.
Spolky to samozřejmě vědí. Ale touto obstrukcí při správních řízeních, cíleně celý proces zdržují. A penízky se "skládkařům" sypou dále.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist