https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/trend-v-modnim-prumyslu-preje-udrzitelnemu-obleceni-a-nizsi-uhlikove-stope
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Trend v módním průmyslu přeje udržitelnému oblečení a nižší uhlíkové stopě

21.8.2023 01:50 | BRNO (ČTK)
Ilustrační foto
Ilustrační foto
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Zájem zvláště evropských výrobců oblečení dokládat svou uhlíkovou stopu, produkovat udržitelnou módu a vytvářet dobré pracovní prostředí roste. Dokládá to každoroční nárůst vydaných certifikátů potvrzující zodpovědný přístup, řekla na veletrzích Styl a Kabo v Brně Dana Rástočná-Illová z rakouského Institut für Ökologie, Technik und Innovation, který certifikáty vydává. Módní průmysl se podle odhadů podílí až z deseti procent na celosvětových emisích uhlíku a z 20 procent na spotřebě vody.
 

Produkce oblečení v posledních několika letech výrazně vzrostla, každoročně se vyrobí přes miliardu tun textilií. "Současný stav je neudržitelný a neekologický. Za účelem výroby oděvu se získává velké množství neobnovitelné energie. Módní průmysl si to uvědomuje, a proto přijal závazek snížit do roku 2030 emise uhlíku o 30 procent. Vlastní závazky i požadavky trhu zvyšují tlak na všechny v textilním řetězci, aby měřili, chápali, vykazovali a zlepšovali svůj dopad na změnu klimatu," řekla.

Více než 120 módních značek v roce 2018 podepsalo Chartu OSN pro módní průmysl v oblasti klimatu, která demonstruje záměr přispět ke snížení globálního oteplování a zlepšení životního prostředí. Impulzem byl tlak ze strany aktivistů, vědců, ale i zákazníků. Umocnil jej trend tzv. rychlé módy, kdy lidé levně nakupují oblečení, které nosí jen krátce nebo vůbec, a to pak končí na skládkách či ve spalovnách.

Po podepsání Charty podle Rástočné-Illové naplňování závazku ovlivnila koronavirová pandemie, v posledních dvou letech ale vnímá mezi firmami výraznou snahu. "V uplynulém roce vzrostl počet vydaných certifikátů o 34 procent. A jsou to velmi náročné certifikáty. Hodnotíme globální výrobu firmy, používání chemických látek, nakládání s odpadem nebo odpadní vodou," dodala. Zodpovědné jsou podle ní především evropské firmy, kde odběratelé tento přístup požadují. Věří proto, že se tomuto trendu nakonec nevyhnou žádní výrobci, pokud nebudou chtít přijít o své zákazníky.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (5)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

pk

pepa knotek

21.8.2023 08:20
Plebs je každodenně masírován influencery, reklamou k nákupu věcí, které ani nepotřebuje a záhy končí v šatníku nebo v odpadu. Omladina musí mít všecko značkové, aby byla IN a celebritu, která by vynesla do společnosti stejné šaty 2x by media rozcupovala na kousky. Kontejnerové lodě z asijských zemí pomalu ucpávají Suezský průplav a agentury vydávající certifikáty o uhlíkové stopě slušně vydělají, to je asi tak všechno. Plýtvání materiálem a energiemi to rozhodně nesníží, zisky, marže to přece musí růst, pořád, do nekonečna.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

21.8.2023 08:32 Reaguje na pepa knotek
1*
Odpovědět
ss

smějící se bestie

21.8.2023 08:34 Reaguje na pepa knotek
Skromnost, šetřivost, našich předků není IN, už hodně dlouho !
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

23.8.2023 07:23 Reaguje na smějící se bestie
s tím se to oblečení a boty dělají, aby nic nevydrželo. Zkrátka spotřeba zajišťuje výrobu a dokud se nic v tomto náhledu nezmění, bude to stejné. Jestli má být móda udržitelná musí něco vydržet při každodenním užívání několik let. Většinou se dováží z oblastí zejména Asie kde z predikce technologie je problém dodržet základní potřeby kvality. Vysoce kvalitní oblečení, zejména společenské se nevyrábí v Asii ale na západě. K výrobě stálo barevné látky potřebujete hodně elektřiny a celkově je to náročné na elektřinu, i pletací stavy ale cenový rozdíl je pro byznys s oblečením z velmi chudých oblastí velké lákadlo, to, že se to za rok rozpadne nebo že po pěti vypráních máte úplně jiný kus ( barevné) látky jaksi nevadí...
boty s odfláknutou podrážkou je je více než dost k vidění, hlavně je je hezký svršek, kvalita bot je v zásadě příšerná.
Odpovědět
KN

Kristýna Novotná

8.4.2024 21:35
Já nejsem na oblečení náročná :-) . většinu dne nosím pracovní oblečení, které si objednávám z https://www.uvex-safety.cz/cs/ a pak mám pár lepších kusů do města na nákup. To oblečení mi ale dlouho vydrží, protože si ho beru jen občas. Strojení, česání a make up mě nikdy moc nebavil :-) .
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist