https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/veseli-nad-moravou-a-vnorovy-ma-do-roku-2027-spojit-nova-vodni-cesta
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Veselí nad Moravou a Vnorovy má do roku 2027 spojit nová vodní cesta

2.5.2021 00:51 | VESELÍ NAD MORAVOU (ČTK)
Foto | Radek Linner / Wikimedia Commons
Ředitelství vodních cest (ŘVC) plánuje vytvoření paralelní cesty k plavebnímu kanálu, který patří mezi nejvytíženější na Baťově kanále, mezi Veselím nad Moravou a Vnorovy. Zároveň mezi nimi vznikne nový plavební okruh v délce zhruba devíti kilometrů. Uvedení do provozu je předběžně v plánu na plavební sezonu 2027 s tím, že jde o optimistický scénář z hlediska přípravy a povolovacího procesu stavby, řekl ČTK mluvčí ŘVC Jan Bukovský.
 

Součástí plavebního okruhu bude nové plavební zařízení, a to buď v podobě plavební komory, které již na Baťově kanále fungují, nebo lodního zdvihadla, které dosud v České republice není. "Byl by to tedy v rámci České republiky technický unikát, který je nicméně v Evropě na vodních cestách využíván, a to i v nesrovnatelně větším měřítku. Lodní zdvihadlo funguje na principu vyvážené vany, kdy plavidlo vpluje do ocelové vany, která se celá spolu s vodou i plavidlem svisle pohybuje do potřebné polohy. Proti plavební komoře tak není k proplavení potřeba voda pro její plnění a prázdnění, aby umožnila lodím překonat spád mezi dvěma úrovněmi hladiny v kanále či na řece," popsal Bukovský.

Řeka mezi Vnorovy a Veselím nad Moravou je už dnes splavná, pouze chybí propojení na plavební kanál. V plánu je také zvýšení přístavní kapacity současného přístavu o 46 plavidel. Celkové investiční náklady dosahují téměř 400 milionů korun. ŘVC rovněž připravuje výstavbu plavební komory Rohatec, která prodlouží Baťův kanál směrem na jih do Hodonína. Původně měla začít v březnu, avšak jeden z neúspěšných účastníků zadávacího řízení podal stížnost na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Podle Bukovského úřad výběrově řízení stále řeší.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (2)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

LK

Lukáš Kašpárek

3.5.2021 11:26
Na kdejakou škodlivou prasárnu peníze v této zemi jsou vždy a ani zkorumpované orgány státní správy s jejím schválením nemají moc problém, ale takhle udělat něco potřebného a prospěšného, co by pomohlo řešit problémy, které člověk svou zaslepeností v minulosti napáchal (revitalizace toků, nové meandry, obnova funkcí říční krajiny, atd.) to je v této zemi nepřekonatelný problém....

Ubohá ČR ještě stále nepřekročila stín svojí fujky-fuj minulosti....
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.5.2021 22:32
Mě zcela uniká ekonomika celého projektu. PROČ se to má stavět a jakým způsobem se to zaplatí? To budou výletní lodě platit mýtné?
To by jen na údržbu a splátky investice musely platit víc, než kolik ta loď stojí....
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist