Veselí nad Moravou a Vnorovy má do roku 2027 spojit nová vodní cesta
Součástí plavebního okruhu bude nové plavební zařízení, a to buď v podobě plavební komory, které již na Baťově kanále fungují, nebo lodního zdvihadla, které dosud v České republice není. "Byl by to tedy v rámci České republiky technický unikát, který je nicméně v Evropě na vodních cestách využíván, a to i v nesrovnatelně větším měřítku. Lodní zdvihadlo funguje na principu vyvážené vany, kdy plavidlo vpluje do ocelové vany, která se celá spolu s vodou i plavidlem svisle pohybuje do potřebné polohy. Proti plavební komoře tak není k proplavení potřeba voda pro její plnění a prázdnění, aby umožnila lodím překonat spád mezi dvěma úrovněmi hladiny v kanále či na řece," popsal Bukovský.
Řeka mezi Vnorovy a Veselím nad Moravou je už dnes splavná, pouze chybí propojení na plavební kanál. V plánu je také zvýšení přístavní kapacity současného přístavu o 46 plavidel. Celkové investiční náklady dosahují téměř 400 milionů korun. ŘVC rovněž připravuje výstavbu plavební komory Rohatec, která prodlouží Baťův kanál směrem na jih do Hodonína. Původně měla začít v březnu, avšak jeden z neúspěšných účastníků zadávacího řízení podal stížnost na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Podle Bukovského úřad výběrově řízení stále řeší.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (2)
Lukáš Kašpárek
3.5.2021 11:26Ubohá ČR ještě stále nepřekročila stín svojí fujky-fuj minulosti....
Pavel Hanzl
5.5.2021 22:32To by jen na údržbu a splátky investice musely platit víc, než kolik ta loď stojí....