https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/virgin-atlantic-mohou-uskutecnit-transatlanticky-let-s-udrzitelnym-palivem
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Virgin Atlantic mohou uskutečnit transatlantický let s udržitelným palivem

7.11.2023 01:05 | LONDÝN (ČTK)
Nové palivo by mohlo pomoci dekarbonizovat cestování letadlem do doby, než budou moci být využity nové pohony, jako elektřina a vodík.
Nové palivo by mohlo pomoci dekarbonizovat cestování letadlem do doby, než budou moci být využity nové pohony, jako elektřina a vodík.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Foto | russell102 / Depositphotos
Britský úřad pro civilní letectví udělil letecké společnosti Virgin Atlantic povolení k uskutečnění prvního letu přes Atlantik, při kterém bude použito pouze udržitelné letecké palivo (SAF). Let se uskuteční 28. listopadu a má ukázat, jak lze toto palivo využít k dekarbonizaci létání, uvedla agentura Reuters.
 

Aerolinky vkládají velké naděje do paliva SAF, při jehož výrobě se využívá odpad, jako třeba kuchyňský olej, a snižuje emise ve srovnání s fosilními palivy až o 70 procent. Nové palivo by mohlo pomoci dekarbonizovat cestování letadlem do doby, než budou moci být využity nové pohony, jako elektřina a vodík. V současnosti se již toto palivo používá k pohonu motorů letadel, ale pouze v rámci směsi s tradičním kerosinem.

Povolení k letu se SAF bylo uděleno po řadě technických prověrek regulátora, včetně úspěšného pozemního testování provozu motoru Trent 1000 společnosti Rolls-Royce, kterými jsou vybavena letadla Boeing 787 společnosti Virgin. Aerolinky musí ještě získat povolení k letu od regulátorů v USA, Irsku a Kanadě.

V roce 2021 se SAF podílel na dodávkách leteckého paliva 0,5 procenta. Mnoho aerolinek si však stanovilo za cíl zvýšit jeho používání do roku 2030 na deset procent. Aby bylo dosaženo cíle "čisté nuly" v emisích do roku 2050, měl by SAF tvořit 65 procent paliva.

Virgin Atlantic doufá, že let upozorní na potřebu zvýšení dostupnosti SAF. V současnosti, kdy se SAF vyrábí pouze v malých objemech, stojí třikrát až pětkrát více než běžné letecké palivo.

"Jsme odhodláni do roku 2030 používat deset procent SAF, ale abychom toho dosáhli, potřebujeme, aby vláda podpořila vytvoření britského odvětví udržitelného leteckého paliva," uvedl generální ředitel Virgin Atlantic Shai Weiss.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (5)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

SV

Slavomil Vinkler

7.11.2023 08:19
Nejde o to, uhlovodíky lze určitě vyrobit. Ale ta cena 3-6x více. A taky z čeho to dělají?
Odpovědět
va

vaber

7.11.2023 09:02
vypadá to na reklamní článek a reklamy vždy lžou,denně slyším v reklamách o skvělých cenách i když stále rostou ,
palivo prý,, snižuje emise ve srovnání s fosilními palivy až o 70 procent,,
jak to dokáží, co v palivu hoří ,vodík nebo uhlík,
oni snad umí spalovat uhlík, tak aby dostali více energie než říká fyzikální zákon, nebo je to perpetum mobile,
jaká je energetická náročnost výroby takového paliva a jaké jsou při výrobě emise,
kde budou takový olej brát ,zničí prales nebo vyždímají pole aby vypěstovali dost kuchyňského oleje,
hlavně to musí vláda podpořit,
lže se všude
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

7.11.2023 16:31
Mě to připadá nesmyslné. Že místo fosilního uhlíku používají oběhová je důležité, to jisteě. Ale stejně vypouští CO2 ve výškách, kde právě nejvíc škodí a je potom úplně egál, jestli je z herteplí, nebo ropy. Jediné skutečné řešení je vodík.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

8.11.2023 07:18
palivo, které udržíte v nádrži je udržitelné...
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

8.11.2023 21:04 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Zvláště, když máte plnou nádrž i po přistání.
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist