Vláda schválila třetí verzi návrhu zákona o transformaci ČD
Jak dále uvedl, vláda se dnes tímto návrhem zabývala již potřetí, předchozí dva návrhy narazily na odpor zejména pravicových poslanců. Podle Schlinga je transformace ČD nutná zejména pro důkladnou přípravu české železnice na otevření evropského dopravního trhu, ke kterému dojde nejpozději v roce 2008, a pro vytvoření rovného prostředí pro všechny subjekty, které na železničním dopravním trhu podnikají.
Návrh zákona počítá se zachováním integrované železnice, v souladu s evropskými trendy však odděluje vlastnictví dopravních prostředků a provozování drážní dopravy od vlastnictví železniční infrastruktury. "Předpokládáme, že tímto krokem děláme další krok k tomu, aby se ČD staly opravdu prosperujícím podnikem a aby i ostatní dopravci měly vytvořeny lepší podmínky pro svou činnost než dosud," zdůraznil Schling.
Podle jeho slov by měl dopravu regulovat a přidělovat zájemcům dopravní cesty již existující Drážní úřad. Zatím přesně nelze říci, na kolik přijde státní rozpočet transformace současné státní organizace ČD. Za minulých vlád tady totiž vznikla poněkud nezvyklá situace, kdy ČD byly adresáty úvěrů na financování údržby a modernizace dopravní infrastruktury. "Tyto úvěry zůstanou na Správě železniční dopravní cesty a budou spláceny i nadále ze státního rozpočtu," upozornil ministr.
Problémem, který se musí do vzniku nové akciové společnosti vyřešit, je financování prodělečné osobní dopravy. Stát by totiž podle ministra dopravy a spojů měl dopravcům hradit rozdíl mezi náklady a výnosy u osobní dopravy, kterou si sám objedná. "Zatím se tak neděje a ztráta osobní dopravy se hradí z jiných zdrojů. U státní organizace je to možné, u akciové společnosti to ale možné nebude," dodal Schling s tím, že si stát bude muset plnit své závazky.
Že to ani tento návrh nebude mít v Poslanecké sněmovně jednoduché, svědčí okamžitá reakce na jeho znění z pera stínového ministra dopravy a spojů Martina Římana (ODS). Podle jeho názoru jsou změny vyplývající z návrhu zákona pouze kosmetického charakteru a ČD zůstanou i nadále fakticky unitárním, státně - monopolním podnikem. "Vláda přijetím návrhu tohoto zákona provedla pouze alibistický krok, kterým se snaží vyvolat zdání, že řeší i obtížný problém české železnice," stojí v Římanově stanovisku, které má ČIA k dispozici.
reklama