Vodíku přikládá EU velkou budoucnost, jeho využití je ale v začátcích
Získání plynného vodíku je energeticky náročné, v současnosti se většinou vyrábí rozkladem zemního plynu za vysokých teplot nebo elektrolýzou vody. Uvolňuje se také při koksování uhlí, tvoří přibližně polovinu objemu svítiplynu a koksárenského plynu, ze kterých se dříve získával destilací, dnes je ale tato metoda už okrajová.
Přečtěte si také |
Plyn budoucnosti. Jak daleko je Česko na cestě k jeho využití?Rozšířená výroba vodíku ze zemního plynu a jeho další využití ovšem nejsou příliš ekologické, podle loňské studie Cornellovy a Stanfordovy univerzity je při energetickém využití takto získaného vodíku uhlíková stopa podstatně vyšší, než když by se spaloval zemní plyn přímo. Opačná je přitom situace v případě, že se by vodík získával elektrolýzou vody za použití energie z obnovitelných zdrojů. Právě v tom vidí EU i další státy včetně USA budoucnost.
Při využití vodíku například ve spalovacích motorech totiž kromě energie vzniká jen vodní pára, z kilogramu vodíku se navíc v takovém případě získá téměř třikrát více energie než ze stejného množství benzínu či nafty. Druhou možností, jak z vodíku získat energii, jsou palivové články, ve kterých se elektrická energie získává chemickou reakcí vodíku s kyslíkem. Účinnost je přitom vyšší, než při pouhém spalování vodíku.
Využití vodíku v energetice je ovšem teprve v začátcích, první čistě vodíková elektrárna na světě vznikla ve Fusině nedaleko Benátek v roce 2010, zařízení s instalovaným výkonem 15 MW ovšem fungovalo jen mezi roky 2016 a 2018. V současnosti se s vodkovými elektrárnami stále teprve experimentuje, k průkopníkům platí Jižní Korea, kde loni u Inčchonu otevřeli zařízení využívající palivové články s instalovaný výkonem přes 75 MW.
Větší využití - byť se stále jedná jen o zlomek vyrobených a provozovaných vozů - má vodík v dopravě. Vozidla na vodík jsou alternativou ke klasickým elektromobilům, které využívají velké bateriové články. Využitím vodíkových palivových článků se zvyšuje dojezd vozů a zkracuje doba dobíjení z hodin řádově na minuty, což je srovnatelné s běžným tankováním benzinu nebo nafty. Vodíkový pohon se uplatňuje také v autobusech a nákladních automobilech.
Osobní auto s vodíkovými palivovými články má spotřebu zhruba 0,8 kg vodíku na 100 km. Výhodou je také bezhlučný a bezemisní provoz, přičemž z výfuku vytéká jen čistá voda. K nevýhodám patří zatím vysoké výrobní náklady na celý systém a také jeho prostorová náročnost. Vodíkový systém totiž zahrnuje tlakové nádoby, palivový článek, elektromotor i menší akumulátor. K zásadnějším nevýhodám patří i nedostatečná infrastruktura.
Technologie vozů s vodíkovými palivovými články, ve kterých se vyrábí elektřina slučováním vodíku a kyslíku, není nová. Americká automobilka General Motors například již v roce 1966 přestavila svůj první vodíkový vůz Electrovan. Byl jen pro dvě osoby, v zadní části dodávky byly velké ocelové nádrže s vodíkem a kyslíkem. Na jedno natankování ujel vůz zhruba 150 mil (241 km) a nejméně při jedné příležitosti jeho nádrž s vodíkem explodovala.
Ministři dopravy zemí Evropské unie se letos v červnu shodli na tom, že všechny velké silnice v Evropě by měly být do konce roku 2025 vybaveny na každých 60 kilometrech dobíjecí stanicí pro osobní elektromobily, o pět let později i pro nákladní auta. Rovněž do konce roku 2030 by na každých 200 kilometrech těchto silnic mělo jít doplnit palivo v autech na vodík.
Sériové vozy na vodík ve světě nabízí už dnes například japonská Toyota, která je průkopníkem využití vodíku v dopravě a do vodíkových technologií masivně investuje, ale také Honda nebo korejský koncern Hyundai. Naopak některé automobilky od vývoje vodíkových osobních automobilů upustily a chtějí se zaměřit na zdokonalování bateriových elektromobilů.
Vodík nachází využití i ve veřejné dopravě, a to nejen v autobusech, kde je jeho používání asi nejrozšířenější. Koncem letošního srpna například vyjely v německé spolkové zemi Dolní Sasko do řádného provozu vlaky poháněné vodíkem. Dolnosaské vlaky ale zatím využívají pro svůj pohon takzvaný šedivý vodík, který vzniká výrobou ze zemního plynu, nikoli zelený získaný díky elektřině z obnovitelných zdrojů.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (192)
Miroslav Vinkler
17.9.2022 04:33Takhle jednoduché to ovšem není. K rozbití vazeb kyslík-vodík se potřebuje hodně energie a půjdeme-li na to elektrolýzou , vždy spotřebujeme více energie než se nám z vodíku podaří uvolnit.
Málem jsem proto spadl ze židle, když potroublá Ursula Leyen pře dvěma dny horovala pro vodík, kterým nahradíme zemní ruský plyn . A hned vyplivla jakýsi balík € ,co EU na to vydá.
Ta ženská nemá o energetice sebemenší ponětí , přesto spoluvytváří evropskou energetickou politiku a rozhoduje o kvalitě našich životů. A její vize jak vrtule a lány FV dodají kvanta energie zdarma pro výrobu vodíku jsou doslovy hodny docenta Chocholouška.
Každý z nás brzy naplno pocítí důsledky gryndýlu sám na sobě. Až budete posílat nejméně trojnásobek toho, co dnes platíte za energie a budete naštvaní, vzpomeňte si na Uršulu a její Melody boys. A taky eurohujery v ČR, kteří nám k těmto hořkým koncům výrazně pomohli.
Jaroslav Řezáč
17.9.2022 06:51 Reaguje na Miroslav VinklerPavel Hanzl
17.9.2022 08:02 Reaguje na Miroslav VinklerJaroslav Studnička
17.9.2022 09:00 Reaguje na Pavel HanzlAnyr
17.9.2022 11:42 Reaguje na Miroslav VinklerNebo - a teď prvně použiju argumentaci důchodců - TĚ PLATÍ za to, abys EU rozvracel zevnitř?! :D
Socialistické generace udělaly, co mohly. Teď to nechejte na jiných, aby to po vás dali do pořádku.
Pavel Hanzl
17.9.2022 14:38 Reaguje na AnyrViktor Šedivý
18.9.2022 10:32 Reaguje na Pavel HanzlBřetislav Machaček
17.9.2022 15:20 Reaguje na Anyroponenta vystěhovat a nebo ještě lépe zastřelit? Nepleteš
si tu demokracii náhodou s totalitou, kde platí jednotný
názor a sevřené šiky a půlky vystrašených odpůrců? Takové
manýry Anyre pouze svědčí o tvé neschopnosti diskutovat a touze diktovat jediný "správný" názor. Ubohé!!!
Radim Polášek
17.9.2022 17:27 Reaguje na Miroslav VinklerPavel Hanzl
17.9.2022 18:10 Reaguje na Radim PolášekAle vodík je lepší používat jinak, než jako palivo do el.
Emil Novák
17.9.2022 21:00 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
18.9.2022 08:23 Reaguje na Emil NovákEmil Novák
18.9.2022 08:38 Reaguje na Pavel HanzlA nebo: "Podle dat EIA dosahovala průměrná celková účinnost přečerpávacích elektráren v USA v roce 2019 zhruba 79 %."
https://oenergetice.cz/akumulace-energie/ucinnost-velkych-bateriovych-ulozist-precerpavacich-elektraren-usa-srovnatelna
s v
17.9.2022 17:37 Reaguje na Miroslav Vinklerhttps://polar.cz/zpravy/moravskoslezsky-kraj/cely-ms-kraj/11000032322/energie-a-kraj-ohlasy-na-vznik-vodikove-plnicky-a-vodikoveho-klastru
Jiří Svoboda
17.9.2022 11:58 Reaguje na Katka Pazderůsmějící se bestie
17.9.2022 07:22Nutno investovat, místo do solárů, větrníků, zbrojení.
Pavel Hanzl
17.9.2022 08:11Pokud by se rozjela výroba vodíkových elektrolyzérů (nejen ty mastodontní u moře), tak se tím dá třeba městská doprava řešit velmi elegantně. Ale všechno potřebuje giga práce a peněz, ovšem čecháčci rádi sedí na zadku a kritizují. A pak bečí, že mají nejdražší proud a do budoucna přijdou o energetiku prakticky úplně.
Jiří Svoboda
17.9.2022 12:59 Reaguje na Pavel HanzlA proto se nám ta elektřina zlevní. Dobrý příklad Hanzlovské logiky.
Pavel Hanzl
17.9.2022 14:36 Reaguje na Jiří SvobodaZato jsme prožvanili a prokecali 8 let, během kterých si ti hloupí Němčouři nastavěli OZE, které jim dnes dělají polovinu spotřeby.
A my vytvořili mediálně silný solární tunel a k tomu mediálně zcela neznámý tunel biopalivový. A k tomu jsme si zabokovali výstavbu JE. To jsme fakt kadeti, já se fakt divím, že se někdo diví.
Jiří Svoboda
17.9.2022 18:50 Reaguje na Pavel HanzlNěmčouři v OZE utopili obrovské peníze, ale uhlíkovou stopu moc nesnížili. Jestli ušli 1/10 cesty, tak je to moc a v rámci světa (i na tom by se měli nějak podílet) v podstatě nic!
Pavel Hanzl
18.9.2022 08:27 Reaguje na Jiří SvobodaJiří Svoboda
18.9.2022 10:38 Reaguje na Pavel HanzlA dnes vkládáme do nových OZE a úspor opět nemálo veřejných peněz, ale výsledky jsou mizerné, jak sám říkáte.
Rozhazovat spoustu veřejných peněz bez znatelného výsledku, to dokážou všechny vlády. Dobrá klimatická politika žádá vytvořit v tržním prostředí takové podmínky, aby byly spontánně investovány soukromé prostředky do těch nejefejtivnějších opatření a vedlo to i k uhlíkově úspornějšímu chování lidí. Pokud tohoto stavu nedocílíme, s klimatem nepohneme. Ale do toho se politikům nechce, současný stav jim více vyhovuje z mnoha důvodů.
Pavel Hanzl
19.9.2022 20:49 Reaguje na Jiří Svobodavaber
17.9.2022 09:16už dnes se veřejnost oblbuje termíny, šedý,modrý ,zelený ,
a také bezpečnost o které se raději vůbec nemluví ,
Pavel Hanzl
17.9.2022 09:46 Reaguje na vaberDělat vodík ze zemního plynu a topit jím je totální nesmysl, to se dá topit přímo tím plynem s větším výkonem.
Emil Novák
17.9.2022 21:05 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
18.9.2022 08:29 Reaguje na Emil NovákEmil Novák
18.9.2022 08:49 Reaguje na Pavel Hanzlhttps://www.rechargenews.com/energy-transition/liebreich-oil-sector-is-lobbying-for-inefficient-hydrogen-cars-because-it-wants-to-delay-electrification-/2-1-1033226
Pavel Hanzl
19.9.2022 20:46 Reaguje na Emil NovákEmil Novák
19.9.2022 21:22 Reaguje na Pavel Hanzlvaber
18.9.2022 09:04 Reaguje na Emil NovákPavel Hanzl
19.9.2022 20:47 Reaguje na vabervaber
18.9.2022 09:01 Reaguje na Pavel HanzlAnyr
17.9.2022 11:54Pokud se nepletu, na začátku (jedno čeho) jsou problémy dost obvyklé. Češi jsou navíc nevěřící, nedůvěřiví a navíc strašpytlové.
Empiricky dokazatelně to ale, naštěstí, vždy v historii dopadlo tak, že technologie šla dopředu, a nepředstavitelné se stalo realitou, bez ohledu na většinovou společnost. A je jedno, zda šlo o dřevoplyn v 18. století, OZE ve století minulém nebo rozbití atomu v roce 1932 jinak, než kladivem. :))
Prostě a jednoduše, ono to nakonec půjde. Jako to šlo vždy.
I když, taková studená fúze... :D
Jiří Svoboda
17.9.2022 12:02 Reaguje na AnyrAno technologie jde dopředu. Ale přitom se prosadí třeba jen 1/10 těch "nadějných". A tvrdit dnes, že vodík je ta, co se prosadí, to je hodně odvážné!
Pavel Hanzl
17.9.2022 12:28 Reaguje na AnyrJiří Svoboda
17.9.2022 12:53 Reaguje na Pavel HanzlBřetislav Machaček
17.9.2022 15:35ještě pooráno, povláčeno, zaseto, vypěstováno a sklizeno. Zhruba na této
úrovni to je. Pár fungujících pokusů s použitím draze vyrobeného vodíku
tu je a ten levně vyrobený je ve stádiu té orby pole. Dokud není úroda
ve stodole, tak není ještě vyhráno. Téměř všichni zdejší diskutéři se
asi masivního využití nedožijí už pouze proto, že zatím tu jsou levnější
a dostupnější paliva. Nač uspěchat vodík stejně jako OZE a pak hledat
zálohy? Jen jako příklad uvedu ekologizaci autobusů na Ostravsku zemním
plynem a nyní nostalgické vzpomínání na levné nafťáky. To samé je i s
elelektromobily, kdy jejich nabíjení ze sítě nabíječek vyjde na více
peněz, než nákup benzínu. Něco ideologicky uspěchat nemusí být vždy
to nejlepší řešení.
Pavel Hanzl
17.9.2022 16:12 Reaguje na Břetislav MachačekTen plyn a tím i elektřina jsou drahé jen proto, že Putin se snaží Evropu škrcením plynu rozvrátit.
Pokud vám tohle nedojde, pak budete mlet pořád to samý, co Vinkler.
Miroslav Vinkler
17.9.2022 16:49 Reaguje na Pavel HanzlUkažte nám tady na Ekolistu jedinou instalaci vodíkového hospodářství kdekoli v EU , která je s to si na sebe vydělat. Bez ohledu jestli jde o dodávku tepla a elektřiny pro domácnost, malý nebo velký podnik.
Pak můžeme diskutovat ,zda vodík je vhodná náhrada za fosilní paliva.
Jste doslova praštěný na hlavu a blábolíte o věcech, o kterých nemáte ani šajn.
Realita dneška je taková, že díky ekomagorům v Bruselu s jejich posahaným gryndýlem máme nakročeno do chudoby , a to nejen energetické.
Evropská komise žije doslova mimo realitu , nevnímá, že se na ni snáší vlna kritiky odborníků -energetiků i ekonomů, provozovatelů distribučních sítí i zástupců průmyslu nebo veřejnosti.
Rusové nikdy nevydělávali takové peníze na energiích jako nyní , paradoxně v důsledku embarga EU na jejich fosilní suroviny.
Vodík jako náhrada zemního plynu leda v pohádce Z mechu a kapradí.
Tak se ukažte s jedinou vodíkovou instalací kdekoli v EU ,
která je ekonomicky výhodná a generuje zisk. Klaune !
Pavel Hanzl
17.9.2022 18:18 Reaguje na Miroslav VinklerU vás je prostě ten stejný problém jak u Macháčka, Peregrina, Studničky atd. atd. atd.
Nechápete, proč ekomagoři z EU dělají to, co dělají a nemáte šanci to nikdy pochopit. Pokud nepochopíte, proč vznikla tahle krize, můžete zuřit klidně do jara, kdy bude po krizi. Pak budete zuřit dál.
Jaroslav Studnička
17.9.2022 19:36 Reaguje na Pavel HanzlAnalfabete Hanzle, vy absolutně nemáte o energetice ponětí. Vše doháníte ideologickými bláboly a vaší neuvěřitelnou dojmologií.
Realita je zcela jiná.
Další ze zajímavých hodnotících článků:
https://www.seznamzpravy.cz/clanek/ekonomika-ocima-byznysu-nefunkcni-burza-jako-kdyby-jedna-prodana-fabie-stanovila-cenu-vsech-aut-214547
Pavel Hanzl
19.9.2022 20:42 Reaguje na Jaroslav StudničkaTo fakt řešit nebudu.
Jaroslav Studnička
19.9.2022 20:50 Reaguje na Pavel HanzlNázory jsou hodně konzistentní.
Pavel Hanzl
17.9.2022 16:18 Reaguje na Břetislav MachačekTohle má běžet už v roce 25 a má vyrábět 100 tisíc tun vodíku ročně.
A tohle už jede:
"Za podpory EU vybudovaly společně v Rýnské rafinerii společnosti Shell jeden z největších elektrolyzérů na světě – závod, který vyrábí vodík pomocí elektřiny z obnovitelných zdrojů".
https://ec.europa.eu/info/strategy/recovery-plan-europe/recovery-coronavirus-success-stories/environment-and-climate/hydrogen-drive-eus-green-recovery_cs
Vývoj nezastavíte a bečet po fosilu je skutečně čurinovní, zvláště v téhle krizi.
Miroslav Vinkler
17.9.2022 17:03 Reaguje na Pavel HanzlDoložte jedinou nyní fungující vodíkovou instalaci, která je
v zisku.
K tomu vašemu odkazu - hahaha - je zde toto "
„Díky finančním prostředkům EU můžeme získávat nové poznatky. Pomocí tohoto projektu můžeme otestovat provoz závodu a skutečně se zamyslet nad tím, jak tuto technologii rozšířit pro budoucí využití."
To je skutečně neskonalé dobrý výsledek dotace do zjevného švindlu. Oni se teď "skutečně zamyslí" !
Doufám, že aspoň hluboce, poté co si vychutnali dotaci z EU.
Pavel Hanzl
17.9.2022 18:25 Reaguje na Miroslav VinklerDemokracie je pro vás podvod na lidi,
demokratičtí politici jsou gauneři a zloději,
demokratická média lžou.
Přesně tohle si máte myslet dle Kremlu.
Takové vohnouty potřebují a bylo by dobré, kdybyste si někdy přečetl, co tam vlastně plánují.
Pavel Hanzl
17.9.2022 18:26 Reaguje na Miroslav VinklerAlexandr Dugin
Pavel Hanzl
19.9.2022 20:43 Reaguje na Pavel HanzlEmil Novák
17.9.2022 21:17 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
18.9.2022 08:36 Reaguje na Emil Novák"Abychom mohli nahradit koňské potahy na celé Zemi, musely by se vyrábět ročně tisíce automobilů".
Vaše názory z roku 1900.
Emil Novák
18.9.2022 08:54 Reaguje na Pavel HanzlPokud jste opět nepochytil myšlenku, tak tím říkám, že jeden elektrolyzér jaro nedělá, až jich bude 700, tak se teprve můžeme začít bavit o nějaké akumulaci elektřiny, která je na vodíkovém žebříku daleko za nahrazením současné výroby vodíku a další řadou aplikací, kde se dekarbonizace nedá řešit jinak, na rozdíl od elektřiny.
Pavel Hanzl
18.9.2022 09:05 Reaguje na Emil NovákAle ten problém je přece velmi jednoduchý.
Lidstvo se řítí do fatální klimatické tragédie, to se okecat nedá.
A je nutné, aby se pokusilo to odvrátit.
Věda přesně ví, jak to udělat, cesta je jen jedna.
Totální dekarbonizace je předpoklad nutný, nikoliv dostačující.
Pokud by se ale tohle zvládlo, zbytek už půjde lehčeji.
A právě proto je nutno jít VŠEMI cestami, které jsou vůbec reálné a žádné náklady nebudou dost vysoké.
Pokud nepřiletí černá labuť a někdo nevymyslí něco jiného a zcela převratného, není jiná šance.
Emil Novák
18.9.2022 09:27 Reaguje na Pavel HanzlCesta není jen jedna a už vůbec tou jedinou cestou není vodík jako univerzální recept na všechno. Pokud prostředky utopíme v nerealizovatelných a neefektivních ptákovinách, už nám nezbydou na skutečná řešení. Viz solární tunel, za ty utracené prostředky jsme mohli energetiku téměř úplně dekarbonizovat, místo toho jsme je prakticky bez užitku doslova vyhodili z okna. S vodíkem to může dopadnout úplně stejně, zvlášť kdybychom se řídili takovými hesly jako "žádné náklady nebudou dost vysoké".
Pavel Hanzl
18.9.2022 09:51 Reaguje na Emil NovákJá píšu:
A právě proto je nutno jít VŠEMI cestami, které jsou vůbec reálné
, proč si ani tohle nepřečtete?
Proč mi vnucujete vodík jako jedinou cestu? Vy to fakt nechápete?
Cíl snažení je dekarbonizace, to je cesta k zablokování té tragédie.
A k ní vede celá řada cest přímo reálných, to je mám snad číslovat? Abyste pochopil něco tak jednoduchého.
Emil Novák
18.9.2022 09:55 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
19.9.2022 07:35 Reaguje na Emil NovákA my se na ni můžeme dostat jenom celou řadou cest nižšího řádu. A musím to zkoušet všemi. Ani tohle?
Emil Novák
19.9.2022 07:45 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
19.9.2022 20:30 Reaguje na Emil NovákJaroslav Studnička
19.9.2022 08:24 Reaguje na Pavel Hanzlhttps://iuhli.cz/vondras-uz-vidime-konec-tunelu-je-tam-zed/
Pavel Hanzl
19.9.2022 20:31 Reaguje na Jaroslav StudničkaSvatá Prostoto
19.9.2022 15:01 Reaguje na Pavel HanzlNo tak to napište rovnou a nedělejte tu chytrýho, když jste b...j jak pučtok.
Pavel Hanzl
19.9.2022 20:32 Reaguje na Svatá ProstotoSvatá Prostoto
20.9.2022 15:16 Reaguje na Pavel Hanzl... to fakt sedí:-))).
A vědecky dokázána v grýndýlu ... vyhráváte klíčenky za vtip týdne:-))).
Pavel Hanzl
18.9.2022 09:57 Reaguje na Emil NovákPřijde do hospody a říká, "mám nemocnýho kluka". "A jak je staré?" se ptá kámoš. "Stará je v pohodě, ale kluka mám nemocnýho".
Emil Novák
18.9.2022 10:37 Reaguje na Pavel HanzlEmil Novák
19.9.2022 07:38 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
19.9.2022 20:28 Reaguje na Emil NovákNe jak Vinkler, který má myšlení otočené ruskou demagogií naopak, vy jste úplně jiný.
Zkuste se zamyslet nad tím vtipem, ten jedinec myslí podobně.
Břetislav Machaček
18.9.2022 11:36 Reaguje na Pavel Hanzlbudete psát, že se odtamtud budou vozit vzácné kovy. Milý
pane jedna věc je záměr, druhý věc je projekt, třetí jeho
zainvestování, čtvrtý realizace a poslední je zkušební provoz s vyčíslením ekonomické návratnosti. Zatím je to ve
fázi 1, max. 2 a už v tom máte jasno, jak to bude prima.
Já se taky za socíku těšil, že budu levně topit nočním
proudem z dalších JE, přišel plyšák s ruským plynem a nyní
návratem ke dřevu. Těšte se na holuba na střeše, kterých já osobně už viděl odlétnout bez užitku tolik, že raději sáhnu po malém vrabčákovi. Víte vy vůbec kolik OZE bude potřeba
na pouhou náhradu stávajících elektráren a kolik jich bude
pak třeba na tu výrobu vodíku? Jen aby pak ještě zůstal někde kousek země bez solárů a větrníků, ale mi už to je
lautr putna, neboť na ty investice nepomůže už ani tisk
inflačních eur, natož ziskovost dotovaných OZE. Ekonomika
s dotovanou energetikou je začátkem konce prosperity, ale
to zatím fanatikům nedochází, ač už se to naplno ukazuje.
Vyrábět draze znamená mít movité zákazníky, ale těch bude
díky inflaci ubývat a tudíž bude taky klesat výroba. No a
při poklesu výroby budou klesat nejen zisky, ale i daňové
výnosy a mzdy zaměstnanců. Ti pak nebudou kupovat jiné
drahé výrobky a bez daní nebudou ani dotace na ty pokusy.
Vyrábět draze a z ideových důvodů odmítat vyrábět levně
může pouze totální hlupák. Koukněte se člověče na cokoliv
a uvidíte za kolik vyrobíme třeba vrtačku v EU a proč si
je evropské firmy nechávají pod svou značkou vyrábět v Číně!
To už není pouze o levné pracovní síle, ale hlavně o ceně
surovin a energie. Vy netušíte, že ty drahé energie jsou
průser, který nás zničí? Vývoj často taky končí ve slepé
uličce a upínat se k něčemu, co je v plenkách, je jako zoufalý pokus počít dítě a čekat, že jako voják zítra
zvrátí vývoj bitvy.
Richard Vacek
17.9.2022 16:49Takové nedodělky mají zůstat v experimentálním provozu, protože většina z nich se ukáže jako slepé uličky.
Aktuálně vidíme ekonomickou katastrofu elektromobilů bez zajištěných zdrojů elektřiny a obdobnou ekonomickou katastrofu vozidel na zemní plyn opět bez zajištění plynu.
Radim Polášek
17.9.2022 17:40 Reaguje na Richard VacekPlyn má v pohonu automobilů mnohé výhodné vlastnosti. Mohou se používat bez problémů stávající spalovací motory, tudíž auto bude levné. Jeho skladování v autech je tlakovými nádržemi vyřešeno s dostatečnou kapacitou a jeho spalování je mnohem čištější než pohonné látky vyráběné z ropy. Takže má jednak menší emise a jednak méně nečišťuje použitý motorový olej. Nevýznamně lepší může být jen umělý benzín, vyráběný buď z oxidu uhličitého a vodíku nebo vyráběný zase ze zemního plynu.
Pavel Hanzl
18.9.2022 09:14 Reaguje na Radim PolášekA benzínová nebo naftová infrastruktura je nejednodušší a tím nejlevnější.
Celkově to vyjde skoro nastejno, klíčové řešení to ale není. To by bylo to syntetické palivo na bázi zeleného nebo modrého vodíku. To by žraly i pístové motory, ovšem je to zbytečné, jejich účinnost je mizerná a přes paliv. článek získáte výkon výrazně vyšší.
Radim Polášek
17.9.2022 17:23A plánovat dopředu vynálezy a objevy je možné pouze v hlavách technicky nevzdělaných pozelenalých bruselských politiků či zelených aktivistů. V reálném světě plánovat objevy a vynálezy nejde. Normální trochu uvažující člověk se tak k vodíku musí stavět velmi rezervovaně.
kromě toho unikající vodík, ketrého bude unikat hodně, protože evropsští politici plánují na jeho distribuci a skladování použít současné plynovodní roury a zásobníky, jejichž materiál - ocel je pro vodík prostupný, má velmi zvyšovat skleníkový efekt ostatních skleníkových plynů. A taky volný vodík v atmosféře bude Země ztrácet unikáním do vesmíru, protože tuším druhá úniková rychlost ze Země je pro tak lehký plyn jako vodík nedostatečná
Pavel Hanzl
17.9.2022 18:34 Reaguje na Radim PolášekPavel Hanzl
18.9.2022 09:17 Reaguje na Radim PolášekEmil Novák
18.9.2022 09:33 Reaguje na Pavel HanzlVyšší koncentrace vodíku v atmosféře, který reaguje s OH, ponechává menší zásobu OH, která má menší potenciál uniklý metan pohlcovat. Metan v atmosféře má pak 84x větší oteplovací efekt než CO2, nejznámější skleníkový plyn, za období 20 let. Větší množství vodíku v atmosféře pak vede k prodloužení doby života metanu v atmosféře. To představuje přibližně polovinu celkového nepřímého oteplovacího účinku vodíku."
https://oenergetice.cz/vodik/edf-dopady-emisi-vodiku-globalni-zmeny-klimatu-jsou-prehlizeny-podcenovany
Pavel Hanzl
18.9.2022 09:41 Reaguje na Emil NovákVyšší koncentrace vodíku v atmosféře...je proboha co? To by muselo těch 700 gigaelektrolyzérů fučet veškerý vodík do luftu asi tak 2 milióny let!!
Kdyby se všechny světové zásoby ropy dnes rozstříkaly po celé Zeměkouli, způsobily by ekologickou katastrofu.
Emil Novák
18.9.2022 09:51 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
18.9.2022 10:11 Reaguje na Emil NovákTohle se s vodíkem nemůže stát ani teoreticky, je vyráběn v moderních zařízeních a bude vždy dost drahý. Takže úniky počítejte nula.
Emil Novák
18.9.2022 10:45 Reaguje na Pavel Hanzlnebo v USA: https://www.cleanenergywire.org/news/unravelling-climate-footprint-us-liquefied-natural-gas
Úniky vodíku jsou vážný a dosud nevyřešený problém, vy "nulo".
Pavel Hanzl
18.9.2022 10:23 Reaguje na Emil NovákOdpar vody z oceánů, veškerý déšť a vůbec vodní cyklus je těžký skleníkáč nutný pro vůbec život na zemi a když k tomu přidáme pár molekul z úniku z elektrolyzéru (kde se vodík vyrábí zase z vody), tak je to zase špatně!!
Ne abyste si sušil po vyprání košulu, zvyšujete skleníkáč zvaný vodní pára!!
Emil Novák
18.9.2022 10:47 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
19.9.2022 07:27 Reaguje na Emil NovákTam je popsán určitý jev asi naprosto správně, jen tam není to, co nechápete ani vy. Hladinu významnosti.
Pokud se někdo vymočí do Vírské ředrady, která zásobuje pitnou vodou Brno a okolí, určitě tam vnese nějakou kontaminaci. Důležité ale je, KOLIK.
Emil Novák
19.9.2022 07:49 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
19.9.2022 20:23 Reaguje na Emil NovákZ lidmi vyrobeného vodíku ten problém nemůže nastat ani omylem.
Pavel Hanzl
19.9.2022 20:24 Reaguje na Pavel HanzlPetr
17.9.2022 18:10Nezíská. Benzin a nafta jsou zdroje energie, kterou tam předtím uložila příroda. Vodík není zdroj energie, ale jen její akumulátor. Žádná energie se z něj tedy nezíská, pouze se znovu využije část té energie, kterou jsme použili na výrobu toho vodíku.
Pavel Hanzl
17.9.2022 18:28 Reaguje na PetrA z ní vodík a z vodíku zase elektřinu. A to Slunce taky....
Petr
17.9.2022 18:38 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
17.9.2022 18:39 Reaguje na PetrSlavomil Vinkler
17.9.2022 19:28 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
18.9.2022 08:43 Reaguje na Slavomil VinklerNa ujetí 100 km malého elauta potřebujete asi 30 m2 panelů a jeden průměrný den. To je parkoviště s příjezdnou komunikací.
Proto Američané začali pokrývat panely parkoviště před fabrikami, kde zaměstnanci přijedou ráno a odpoledne odjíždí s nabitou baterií.
Pavel Hanzl
18.9.2022 08:55 Reaguje na Pavel HanzlSvatá Prostoto
19.9.2022 15:05 Reaguje na Pavel HanzlJasně, každý druhý tam jezdí e-autem a každé parkoviště je zastřešené a osazené f-panely.
A psali o tom v Ohníčku.
Pavel Hanzl
19.9.2022 20:19 Reaguje na Svatá ProstotoPavel Hanzl
19.9.2022 20:19 Reaguje na Svatá ProstotoSvatá Prostoto
20.9.2022 15:21 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
18.9.2022 08:47 Reaguje na Slavomil VinklerTo vypadá jako příšerné číslo, ovšem je to jen 10% zpevněných ploch.
Já vím, i tak je to nereálné, ale my tolik fve potřebovat nebudem.
Emil Novák
18.9.2022 08:56 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
18.9.2022 09:07 Reaguje na Emil NovákEmil Novák
18.9.2022 09:56 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
18.9.2022 10:12 Reaguje na Emil NovákBavíme se co by kdyby.
Emil Novák
18.9.2022 10:50 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
18.9.2022 20:38 Reaguje na Emil NovákEmil Novák
18.9.2022 20:44 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
19.9.2022 20:16 Reaguje na Emil NovákViktor Šedivý
18.9.2022 11:05 Reaguje na Pavel HanzlV blesku také máte spoustu elektrické energie - přesto nikdo s vážnou tváří nenavrhuje napájet cokoli z hromosvodů s tím, že pak už je zapotřebí jen vymyslet, kde akumulovat energii mezi bouřkami.
Pavel Hanzl
18.9.2022 20:42 Reaguje na Viktor ŠedivýAle zjistilo se, že to není praktické, na rozdíl od fve.
Proč?
Blesk někdy udeří a nebo ne, kdežto Slunce VŽDYCKY s vteřinovou přesností na oblohu vyjde.
To je větší jistota, než že Studnička nikdy nepochopí kachňála.
Jaroslav Studnička
18.9.2022 21:14 Reaguje na Pavel HanzlJaroslav Studnička
19.9.2022 08:52 Reaguje na Pavel HanzlBylo vysledováno v Kalifornii v letech, kdy se fotovoltaika výrazněji promítla do bilance výroby el. energie v průběhu dne.
Samotná kachní křivka zobrazuje graf poptávky po elektřině v průběhu dne a nerovnováhu mezi poptávkou a výrobou z FVE.
Pavel Hanzl
19.9.2022 17:06 Reaguje na Jaroslav StudničkaŽádná tam přece není.
Ta křivka přece zobrazí spotřebu ze sítě v okruhu, kde je hodně fve zdrojů a ty do sítě vůbec nedodávají.
Já tam žádnou disbalanci nevidím.
Jaroslav Studnička
19.9.2022 20:54 Reaguje na Pavel HanzlTak to vypadá, že v kachní křivce máte stále blázinec vy "experte" :-))))
Svatá Prostoto
19.9.2022 15:10 Reaguje na Pavel HanzlAkorát není nikdy moc jisté, jaká ta obloha bude a kolik toho slunečního svitu skončí na tom panelu.
Taková drobnost:-)))
Pavel Hanzl
19.9.2022 17:00 Reaguje na Svatá ProstotoEmil Novák
19.9.2022 17:24 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
19.9.2022 20:09 Reaguje na Emil NovákJenže vy máte v glocně natlučeno, že to nebudete chápat a ne a ne a ne a ne. čus.
Svatá Prostoto
20.9.2022 15:24 Reaguje na Pavel HanzlVy jste jak kolovrátek:-)
Emil Novák
20.9.2022 19:56 Reaguje na Pavel HanzlJiří Svoboda
17.9.2022 18:59 Reaguje na Pavel HanzlSložitá úloha!
Pavel Hanzl
18.9.2022 08:52 Reaguje na Jiří SvobodaTaky bylo historicky nejlevnější ve městech kadit za barák nebo na ulici a odpadky házet z okna.
Jenže ta populace dost často vymřela na mor nebo jinou infekci.
V podobné, ovšem tisickát horší situaci, se nacházíme my dnes.
Jiří Svoboda
18.9.2022 10:46 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
19.9.2022 15:17 Reaguje na Jiří SvobodaViktor Šedivý
18.9.2022 11:06 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
18.9.2022 17:59 Reaguje na Viktor ŠedivýRopy pálíme snad nejvíc na světě.
Svatá Prostoto
19.9.2022 15:15 Reaguje na Pavel HanzlTak jednak nějaký Hanzl nedávno psal, že na ruském plynu vůůůbec závislí nejsme, tedy je otázkou, proč to děláme:-), a taky je otázkou, proč za ten ruský plyn platíme tolik?
A 20x tolik ... to jako vůči čemu?
Pavel Hanzl
19.9.2022 15:35 Reaguje na Svatá ProstotoMinimální cena plynu 28.5.2020 byla 4.63 eur/MWh, 25.8.2022 byla ale 279.84 eur.
To je nárůst 60.44 krát.
Jsou to extrémy, ale normální cena je řádově 20 eur, dnes je ale 250, což je pořád 13x tolik. Puťka nás natáhl řádsky, jenže z toho má kulový. Svět není stavěn pro hlupáky.
Viktor Šedivý
19.9.2022 20:11 Reaguje na Pavel HanzlEmil Novák
20.9.2022 10:02 Reaguje na Pavel HanzlSvatá Prostoto
20.9.2022 15:28 Reaguje na Pavel HanzlNavíc je prdel, že podle Respektu může Kreml teď hned vypnout větem přes UA a Slovensko, ale NS1 asi vypnout nemůže ... jasně, to je dnes krásně vidět:-))).
Jaroslav Studnička
18.9.2022 10:29Hanzle, množstvím příspěvků a ideologickým zápalem to rozhodně nenapravíte.
Miroslav Vinkler
18.9.2022 13:13 Reaguje na Jaroslav StudničkaZástupce průmyslových svazů Radek Špicar prezentoval názor Třineckých železáren.
Pokud se má jejich výroba opírat o zelený vodík, budou pouze TŽ potřebovat objem energie stejný jako je roční produkce JE Temelín.
Jinými slovy dekarbonizace = obrovský nárůst spotřeby energie.
Která není a nebude, kromě hlavy pana Hanzla.
Pavel Hanzl
18.9.2022 17:37 Reaguje na Miroslav VinklerPokud jste sledoval tu debatu celou a pochopil to, co tam říkají, tak by vám došlo, co dělá vláda jak a proč. Potom nechápu pořád vaše zvratky, jak jsou tam všichni blbí.
Pavel Hanzl
18.9.2022 17:39 Reaguje na Miroslav VinklerBřetislav Machaček
18.9.2022 18:23 Reaguje na Pavel Hanzlfunguje obchod? Něco prodám, abych mohl něco koupit.
Pokud natisknu bezcenné papírky(peníze), tak si s
nimi mohu tak leda utřít víte co! Nebudeme vyrábět
sklo, železo, hnojiva, nebudeme péct chléb atd.
Všechno, co bude energeticky náročné přivezeme, ale
jak, když energii potřebují i dopravní prostředky?
Že by vláda našla pirátský poklad kapitána Flinta
na nákup energií pro všechny včetně průmyslu? Vy
prostě nikdy nepochopíte, že kecy uživí pouze pár
lidí a zbytek musí vytvářet hodnoty, které lze
prodat a zdanit, aby bylo i na ty platy kecalů.
Takže dovážejte, ale jsem zvědav, kdo nám něco
za ty potištěné papírky prodá!
Pavel Hanzl
18.9.2022 20:04 Reaguje na Břetislav MachačekV USA po 2.sv. válce byl největší výkon ve strojařině, potom v chemii (především zemědělství, biotechnologiích) později v počítačovém byznysu, hardware, software, dnes v internetu.
Ve Švýcarsku nebo Rakousku netaví vůbec žádné železo a jsou snad chudí?
Obrovské peníze se točí v průmyslu volného času, ve sportu, v turistice, v počítačových hrách.
My máme strukturu průmyslu dost předpotopní a proto máme takovou energetickou náročnost.
Proč asi všechny špinavé výroby zmizely do Číny? Že by je Evropani nebyli schopni dělat sami?
Břetislav Machaček
19.9.2022 09:06 Reaguje na Pavel Hanzlale budiž a Švýcarsko živí mimo zcela zbytné turistiky hlavně benevolence v bankovnictví, kde spravují za úplatu i pochybné finance. Dodnes tam jsou uloženy hodnoty z války na pochybných účtech. Být takové účty u nás, tak budou předmětem vyšetřování i přes bankovní
tajemství, protože praní špinavých peněz je
ve zbytku Evropy nepřijatelné. Na peněžnictví
se nabaluje i zbytné luxusní zboží , ale mi stejně poslouží obyčejné hodinky jako ty švýcarské za půl milionu. Pokud chcete
jít cestou turistiky, tak si vzpomeňte na koronáč, kdy se vše zastavilo a při krizi
jako prvý zapláče byznys v turistice. Do
Číny mizí průmysl proto, že pouhá recyklace
šrotu na ocel je nesmírně energeticky
náročná a produkuje nepředstavitelné směsi
škodlivin z barev, plastů, gumy atd. kterou
je šrot kontaminován a Evropa si zvykla, že
to zpracují v zemích mimo EU. Bohužel si to
ale nechají pořádně zaplatit a to už EU nyní
pociťuje. Doba levných dovozů železa z Ruska je minulostí a zbytek světa si to nechá díky
absenci levné konkurence patřičně zaplatit.
Ocel potřebujeme a potřebovat budeme i nadále.
Dovážet hlavně něco takového jako kolejnice a nebo válcované profily je přepravně nákladné
i při malých objemech. Zkuste si představit pouze produkci z Třinceˇ( kolejnice atd.)
vozit třeba z Číny na lodích a co povezou
zpět, aby byly vytížené kvůli stabilitě?
Že by balastní vodu, jako kontejnerové lodě
a nebo tankery? Tu nevytíženou cestu musí taky někdo zaplatit a tak třeba doprava kůrovcového dřeva v kontejnerech do Číny byla zadarmo. Výhodnost výroby oceli v Evropě ukončením
obchodu s Ruskem(uhlí, ruda, surové železo) končí a dodavatelé odjinud toho náležitě
využili navýšením ceny všeho, kde je ocel
nezbytná. Vidíte to u staveb, kde díky nárůstu
cen stavební oceli enormně narůstají ceny
a dochází k omezováni oprav a výstavby. Vy
si myslíte, že bez levné oceli budou stožáry
větrníků, nebo konstrukce držáků solárů za
pár korun? Kdo si nevyrábí polotovary, tak
je odkázán na dovozy a bez nich skončí.
Finalizaci dovede udělat cvičená opice
a ta ji udělá za zlomek toho, co Evropané.
Ty vaše návrhy orientovat se na zbytné
směry ekonomiky padá při krizi jako první
a po jejím odeznění nabíhají jako poslední.
V nouzi dám přednost chlebu, nebo plechu
na střechu před turistikou a ubíjením času
při sportu a počítačových hrách. Vy asi ne,
protože tolik času jako vy netráví u PC
ani programátoři, které to živí.
Pavel Hanzl
19.9.2022 16:56 Reaguje na Břetislav MachačekAle asi jste vystrčil čenich z nory naposled za komára, protože zrovna Švýcarsko má asi nejlepší systém boje proti špinavým penězům, na rozdíl od nás.
Důkaz: nakradené miliardy Zemanových kámošů v tunelu MUS odhalili a i odsoudili Švýcaři, u nás se justice vůbec neráčila.
Viktor Šedivý
19.9.2022 20:15 Reaguje na Pavel HanzlA bruselské směrnice, kterých je EU schopna jako jediného produktu vytvářet dost a dost, nejsou příliš poptávané.
Pavel Hanzl
20.9.2022 08:22 Reaguje na Viktor ŠedivýSvatá Prostoto
20.9.2022 15:31 Reaguje na Pavel Hanzlhttps://echo24.cz/a/S5rUq/rozhovor-energeticka-krize-elektrina-zastropovani-cen-na-soucasne-krizi-se-nejvic-podili-nemci
Čti si šmudlo.
Ale s tím ekonomickým uskupením máte pravdu ... vono těch uskupení ale moc není:-))) ... a největší ekonomika světa EU není ani omylem.
Pavel Hanzl
18.9.2022 20:18 Reaguje na Miroslav VinklerZa tuhle krizi může Putin, který ji záměrně vyvolal, na Ukrajině bojuje zbraněmi, proti Evropě jede energetickou válku.
Žádný grýndýl, žádný Brusel nebo Eu nebo Němčouři, kulový.
Nesmíme se nachat rozeštvat. Takže všechny Vinklery poslat do háje zelenýho, Belzebub si je tam už najde.
Břetislav Machaček
19.9.2022 09:09 Reaguje na Pavel HanzlZbytek národa si už o něm udělal názor a ty rady,
co včera dával byly většině občanů k pláči.
Pavel Hanzl
19.9.2022 09:24 Reaguje na Břetislav MachačekCo jste to za proboha ta tutany?
Svatá Prostoto
19.9.2022 15:23 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
19.9.2022 16:43 Reaguje na Svatá ProstotoPutin rozpoutal válku proti celému Západu, na Ukrajině ostrou, v Evropě zatím jen energetickou.
Vy jste sice hpupák a nedáte to, ale pro jistotu:
Lavrov: „Naše speciální vojenská operace je navržena tak, aby skoncovala s bezohlednou expanzí a směřováním k úplné dominanci Spojených států na mezinárodní scéně, a pod nimi i zbytku západních zemí.“
Svatá Prostoto
20.9.2022 15:34 Reaguje na Pavel HanzlNjn, stará láska nerezaví co ... holt se Sovětským svazem na věčné časy ... :-).
U nás žádná válka není, bo sedíte doma na prdeli a píšete kraviny a fakt nemusíte mít strach, že vám přiletí rachejtle na barák. Kašpare.
Fiala je kecal, píšu to nerad, SPOLU jsem volil, ale je to bohužel tak.
s v
19.9.2022 22:15 Reaguje na Břetislav MachačekSvatá Prostoto
19.9.2022 15:21 Reaguje na Pavel Hanzlhttps://echo24.cz/a/SeMP6/zpravy-domaci-vondra-vondracek-nemecko-energeticka-krize
A Vondra rozhodně není sám ...
Pavel Hanzl
19.9.2022 16:45 Reaguje na Svatá ProstotoNěmci byli závislí na ruském plynu na 40%, my na 100%.
Svatá Prostoto
20.9.2022 15:35 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
19.9.2022 16:48 Reaguje na Svatá ProstotoHlupství je u vás nekonečné....
Jaroslav Studnička
19.9.2022 16:58 Reaguje na Pavel HanzlNikdy jsem nic takového netvrdil, tak mi nepodsouvejte vaše demagogie !!!
Já jsem vždy tvrdil, že odstavovat domácí zdroje a nahrazovat je zdroji závislými na dovozu zemního plynu odkudkoliv je špatná cesta.
Vy jste byl naopak ten, který toto opěvoval a do nebe vychvaloval německou Energiewende.
Pavel Hanzl
19.9.2022 20:04 Reaguje na Jaroslav StudničkaMy jsme nikdy netěžili prakticky žádný zemní plyn, tak čemu se čemu?
Viktor Šedivý
19.9.2022 20:40 Reaguje na Pavel Hanzls v
19.9.2022 22:19 Reaguje na Viktor ŠedivýPavel Hanzl
20.9.2022 08:27 Reaguje na Viktor ŠedivýNebo Německé OZE, které naopak vtvořily loni asi 160TWh elektřiny?
Emil Novák
20.9.2022 08:35 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
20.9.2022 09:44 Reaguje na Emil NovákK tomu dodávám na výtky, že Němci taky odstavují JE a uhláky jedno: nahrazují ten výpadek OZE, na rozdíl od Frantíků.
Emil Novák
20.9.2022 10:40 Reaguje na Pavel HanzlOZE žádný výpadek nenahrazují, protože vyrábějí naprosto náhodně a vůbec se na ně nedá spoléhat. Podívejte se sem, jak třeba zrovna teď OZE něco "nahrazují": https://app.electricitymaps.com/zone/DE
Solární elektrárny jedou na 6 % instalovaného výkonu a větrné na 11 % instalovaného výkonu, všechno nahrazuje uhlí.
Svatá Prostoto
20.9.2022 15:38 Reaguje na Pavel HanzlTrochu rozdíl, že.
Prostě jste trouba.
Jaroslav Studnička
19.9.2022 20:45 Reaguje na Pavel HanzlCo to plácáte? To zcela nesouvisí s mým příspěvkem :-))))
Pavel Hanzl
20.9.2022 08:25 Reaguje na Jaroslav StudničkaEmil Novák
20.9.2022 08:36 Reaguje na Pavel HanzlJaroslav Studnička
20.9.2022 11:55 Reaguje na Pavel HanzlSvatá Prostoto
20.9.2022 15:39 Reaguje na Jaroslav StudničkaJaroslav Studnička
20.9.2022 15:48 Reaguje na Svatá ProstotoTaky si nejsem jistý, jestli tuší, co psal :-)))
Pavel Hanzl
21.9.2022 10:28 Reaguje na Svatá ProstotoPotom logicky nikdy nic dalšího nepochopí, nikdy se nedostanou dál, než k objevu, že v noci slunko nesvítí.
Svatá Prostoto
21.9.2022 15:42 Reaguje na Pavel HanzlNehodíte, to je mi jasné ... ale já beru, že prostě když někdo není schopen chápat psaný text, tak si tam holt domýšlí co ho napadne a vám bohužel napadají jen samé kokotiny.
Viktor Šedivý
19.9.2022 20:18 Reaguje na Pavel Hanzls v
19.9.2022 22:17 Reaguje na Viktor ŠedivýPříspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.
Pavel Hanzl
20.9.2022 09:40 Reaguje na Viktor ŠedivýA naše vláda? Na to, že je prý úplně neschopná, tak maká a nežvaní.
https://www.seznamzpravy.cz/clanek/ekonomika-firmy-cesko-ma-prvni-dodavku-plynu-nadosah-zakotveni-lode-ale-brani-pocasi-214634
Svatá Prostoto
20.9.2022 15:41 Reaguje nas v
20.9.2022 18:42 Reaguje na Svatá ProstotoSvatá Prostoto
21.9.2022 16:06 Reaguje na s vAni ne vůči energetické politice EU, například ve věci emisních povolenek ... https://www.ceskenoviny.cz/zpravy/sefka-ek-odmitla-pozastaveni-obchodovani-s-emisnimi-povolenkami/2249688 ,
... ani vůči dalším regulacím ze strany EU ... https://cnn.iprima.cz/konec-spalovacich-motoru-hubackova-se-za-nase-zajmy-bila-malo-kritizuje-opozice-112009 .
Za mne prostě silně pasivní a útrpný postoj, který se v konečném důsledku od toho, který zaujímala předchozí vláda nijak zásadně neliší.
Pokud tam nějaký zásadní rozdíl vidíte, tak vám to samozřejmě neberu, ale já prostě ne.