https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/volkswagen-odmitl-v-cr-mimosoudni-vyrovnani-v-dieselgate
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Volkswagen odmítl v ČR mimosoudní vyrovnání v dieselgate

10.7.2020 01:01 | PRAHA (ČTK)
Podle Safe Diesel Volkswagen nejednotným postupem při odškodňování zvýhodňuje některé spotřebitele před jinými, čímž mohou být porušeny české i unijní zákony a může docházet k diskriminaci na základě státní příslušnosti.
Podle Safe Diesel Volkswagen nejednotným postupem při odškodňování zvýhodňuje některé spotřebitele před jinými, čímž mohou být porušeny české i unijní zákony a může docházet k diskriminaci na základě státní příslušnosti.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Automobilový koncern Volkswagen tento týden odmítl jednání o mimosoudním vyrovnání s českými klienty, které v kauze dieselgate zastupuje firma Safe Diesel. Soudní spor o odškodnění tak bude pokračovat. Volkswagen ČTK sdělil, že nadále zastává názor, že zákazníkům nevznikla žádná škoda.
 

Safe Diesel zastupuje ve sporu s koncernem Volkswagen více než 6800 majitelů koncernových vozů, které byly vybavené softwarem na obcházení homologačního měření emisí. Pro každého z nich nárokuje odškodné 220 000 Kč. Celková vymáhaná částka tedy dosahuje 1,5 miliardy Kč.

"Prosíme o pochopení, že nebudeme komentovat probíhající soudní řízení. Nadále zastáváme názor, že zákazníkům nevznikla a nevzniká žádná škoda," uvedl mediální zástupce VW v ČR Jan Klíma.

Návrh na smír podle Františka Honsy z advokátní kanceláře BBH, která poškozené klienty v kauze zastupuje, vycházel z odškodnění 260 000 německých vlastníků vozidel koncernem Volkswagen a z nedávného rozhodnutí nejvyššího německého soudu v Karlsruhe, který uznal nárok na odškodnění majitele dotčeného vozu. "V případě, že by vedení Volkswagenu na náš návrh mimosoudního řešení kauzy přistoupilo, byli jsme připraveni žalobu stáhnout," uvedl Honsa.

V návrhu Safe Diesel dále zmínil, že Volkswagen nejednotným postupem při odškodňování zvýhodňuje některé spotřebitele před jinými, čímž mohou být porušeny české i unijní zákony a může docházet k diskriminaci na základě státní příslušnosti. Volkswagen začal uzavírat dohody o odškodnění za emisní kauzu i za hranicemi Německa, například v Rakousku. Nároky zákazníků dotčených emisní kauzou nejsou podle firmy promlčené.

Emisní skandál propukl před pěti lety, když americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) oznámila, že v automobilech koncernu Volkswagen objevila zařízení, které dokáže ovlivnit množství vypouštěných emisí. Daný software umí rozpoznat, že automobil prochází emisním testem, během něhož vypouštěné škodlivé látky automaticky sníží. V USA Volkswagen vyplatil každému majiteli dotčeného vozu odškodné 5100 až 10 000 dolarů a nabídl opravu či zpětný odkup těchto vozů. V Česku se prodalo zhruba 165.000 dotčených vozidel.

Soudní dvůr Evropské unie rozhodl, že spotřebitelé v Evropské unii mohou žalovat Volkswagen u soudu ve své zemi, pokud si zde koupili auto s nainstalovaným softwarem, který sloužil k manipulaci s emisemi. Rozsudek znamená, že německý výrobce automobilů by mohl čelit množství žalob od spotřebitelů po celé unii.

Soudní dvůr se případem zabýval na popud rakouského soudu. Ten obdržel žalobu od rakouského sdružení spotřebitelů VKI zastupujícího 574 majitelů vozů s nelegálním softwarem. Rakouská strana chtěla vědět, zda případ spadá do její jurisdikce, protože Volkswagen, který sídlí v Německu, příslušnost rakouských soudů zpochybnil.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (4)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

ig

10.7.2020 10:06
Jistěže musí uhradit škodu. Lidi si koupili Passaty s tím, že jim to bude žrát 8 litrů a mít výkon 100 kW, a když jim to (díky obejití nesmyslného, od stolu vymyšleného a nicneříkajícího emisního testu) žere 7 litrů a dává 110 kW, tak jsou tím logicky poškození, emocionálně otřesení a zaslouží si minimálně čtvrt miliónu odškodného.
Odpovědět

Jirka Černý

10.7.2020 15:01 Reaguje na
Přesně tak a ještě bych se nechal o pár kW navíc klidně emocionálně otřást.
Odpovědět

Viktor Šedivý

10.7.2020 14:45
Požadavek zákona zněl, že automobil se má v průběhu jasně definovaného testu chovat předepsaným způsobem.
Choval se?
Choval.
Výrobce nesliboval, že auto se bude stejně chovat i mimo test.

Takže by si zákazníci měli stěžovat na hloupé předpisy, nikoli na výrobce, který jim musí vyhovět. Taková žaloba na stát, že nesmyslnými emisními limity budil zdání, že ... atd., to by byl lepší nápad, než obtěžovat VW.
Odpovědět
SC

Stanislav Chytrý

14.7.2020 12:50
Být VW, tak bych nikomu nic nedal. Ty lidi můžou být rádi, že jim to auto jelo líp a žralo míň než kdyby se měli striktně držet té ekoichtyloviny, kterou vymysleli v Bruselu. Divím se, že v USA nezaložili novou firmu, která by vesele vyráběla a fungovala dále a s tou starou ať se soudí, kdo chce.
Podle mě VW nic špatného neudělal. Ba právě naopak. Ukázal v plné nahotě nesmyslnost těch "eko"norem.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist