https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/vyborny-prutoky-na-rekach-jsou-na-15-az-45-procentech-prumeru
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Výborný: Průtoky na řekách jsou na 15 až 45 procentech průměru

27.7.2023 17:11 | PRAHA (ČTK)
Na Vltavě se průtoky pohybují mezi deseti až 55 procenty dlouhodobého průměru v červenci. „Všechny vodárenské nádrže jsou naplněné až na úroveň 95 procent,“ doplnil ředitel Povodí Vltavy Petr Kubala . Největší nádrž Želivka, která zásobuje 1,5 milionu obyvatel, je podle něj naplněná na 94 procent.
Na Vltavě se průtoky pohybují mezi deseti až 55 procenty dlouhodobého průměru v červenci. „Všechny vodárenské nádrže jsou naplněné až na úroveň 95 procent,“ doplnil ředitel Povodí Vltavy Petr Kubala . Největší nádrž Želivka, která zásobuje 1,5 milionu obyvatel, je podle něj naplněná na 94 procent.
Průtoky na řekách v ČR se pohybují na 15 až 45 procentech dlouhodobého průměrnému průtoku v červenci. Stav na většině povodí je silně podnormální. Nedostatek vody pro domácnosti a průmysl nehrozí. Po dnešním jednání se řediteli podniků spravujících povodí Vltavy, Moravy, Ohře, Odry a Labe to řekl ministr zemědělství Marek Výborný (KDU-ČSL).
 

Výborný uvedl, že vodohospodáři vydali 52 rozhodnutí o omezení odběru vody, převážně na menších tocích. Loni touto dobou bylo 39 zákazů, doplnil. Jakost vody je podle ministra dobrá. "Pokud jde o rekreační účely, tak i tam až na výjimky je kvalita pořád dobrá," doplnil.

Výborný uvedl, že vodohospodáři v celém Česku průtok na tocích zvýšili o 154 milionů metrů krychlových vody. Generální ředitel Povodí Vltavy Petr Kubala řekl, že na Vltavě se průtoky pohybují mezi deseti až 55 procenty dlouhodobého průměru v červenci. „Všechny vodárenské nádrže jsou naplněné až na úroveň 95 procent,“ doplnil. Největší nádrž Želivka, která zásobuje 1,5 milionu obyvatel, je podle něj naplněná na 94 procent. Doplnil, že od 1. do 26. července se z Vltavské kaskády doplnil průtok o 33 milionů metrů krychlových. Odpovídá to situaci, jako by se vypustila celá vodní nádrž Římov v Jihočeském kraji, dodal.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (18)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Karel Zvářal

Karel Zvářal

27.7.2023 17:39
Vodohospodářským stavbám zdar!
Odpovědět
ss

smějící se bestie

27.7.2023 17:52 Reaguje na Karel Zvářal
Pokud jsou využívány s rozumem, že.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

27.7.2023 18:43
Pokud ani toto sucho nepřesvědčí odpůrce přehrad potřebných nejen pro zachycení přívalových vod, ale i k nadlepšování průtoků, tak už nevím
co. I úplný blb vidí, že vyschly už i nově vybudované tůně a mokřady,
ale přehrady řeky dotují vodou z přívalových srážek. Tam, kde přehrady
na tocích nejsou, tak už se dusí ryby a voda zapáchá splaškama. Není
ji čím naředit a místy bude ještě hůře. Na vlastní oči jsem dnes viděl
úhyn na Odře, ale bohužel ty přehrady na přítocích Odry nemají kapacitu
ji trvale vodou dotovat. Snad někoho napadne časem oprášit plánované
projekty a vybudovat něco, co do budoucna bude stále více potřeba.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

28.7.2023 07:01 Reaguje na Břetislav Machaček
To, že vyschnou mokřady a tůně není špatné. Periodické tůně hostí ty nejvzácnější živočichy. Ale čističky by měly čistit pořád a tak, že ve vypouštěné vodě nechcípou ryby. A to by se mělo týkat i dešťové vody a kanalizace. Rezerva vody v přehradách je pomoc.
Nicméně ony ty přehrady taky nejsou zadarmo a taky dost mění přírodu.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

28.7.2023 07:22 Reaguje na Slavomil Vinkler
Co je dneska zadarmo, že !
Ano, mění přírodu, ve prospěch společnosti.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

28.7.2023 09:14 Reaguje na Slavomil Vinkler
Hostí ty živočichy, ale nedotují vyschlé potoky a řeky.
Vyřešit, aby byla voda z čističek opravdu čistá, tak ji
můžeme rovnou používat jako pitnou! To je blbost, ale ty ryby v ní žijí a zvěř ji pije, když v okolí nic lepšího neteče! Peníze jsou rozhazovány plnými hrstmi na blbosti,
ale na investice do budoucnosti nejsou. Ono když dotuji
soukromý majetek, tak mi na ten státní nezbydou peníze!
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

28.7.2023 09:46 Reaguje na Břetislav Machaček
Přehradu do každé rodiny! :D
Odpovědět
JO

Jarka O.

28.7.2023 10:09 Reaguje na Petr Eliáš
Jak hezky říká p. Zvářal, užvaněný Péťa :)
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

28.7.2023 10:18 Reaguje na Jarka O.
Jarine, vrať se k plotně. :)
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

28.7.2023 11:10 Reaguje na Jarka O.
Nejen užvaněný, ale i sprosťák a možná i něco
horšího, protože je s podivem, že mu cenzoři
všude trpí vulgární napadání diskutérů s jinými názory, než jsou jeho. Všechny sobce užívající si dostatku vody z přehrad bojující proti tomu, aby si ji užívali i jiní, bych odpojil od vody z přehrad a nechal je chlemtat vodu z močálů a tůní, aby se jim konečně v hlavách rozsvítilo a nebo aby se z té zahnívající vody potentovali. U nás dochází po
"revitalizaci" tůní na šterkopískovém podloží
k zásaku jejich zahnívající vody do vrstvy
železitých slepenců a vyplavování rezavé vody o
300 metrů níže. Mezi tůněmi a rezavým "pramenem"
vyschnul kdysi průzračný potok a pod tím pramenem
zbyl rezavý potůček s hustou rezavou řasou, které
to železo s manganem náramně chutná. I tak může
dopadnout "odborná" revitalizace tůní pod dohledem
AOPK! No a těch 300 m bývalého potoka? Po deštích
bažinatý potůček živený přepadem z tůní a za sucha smrdutý močál, či jen suchá prohlubeň! Kdysi jsem
v tom potoce lovíval okouny, hrouzky, raky a na
jeho hladině v zahradě se koupalo i 30 sněhově
bílých kachen. Dnes by to byl nový zrzavý druh nadopovaný železem a manganem. Prostě odborně provedený HNUS!
Odpovědět
JO

Jarka O.

30.7.2023 14:02 Reaguje na Břetislav Machaček
Ano, Peťa má prudit i tam, kde nic neví.
Tu fascinaci umělými močály také dlouhodobě nechápu. My jsme třeba čistili studánky.
Odpovědět
JO

Jarka O.

2.8.2023 18:44 Reaguje na Břetislav Machaček
Trochu se rozepíšu. "Revitalizace" porušila nepropustnou zemní vrstvu a otevřela vodě jinou cestu podzemím. Hydro/geologický průzkum asi před " revitalizací" nebyl dělán, on není zadarmo, a dotace se hodila kamarádům. Je to hlupácký, zbytečný a arogantní zásah do přírody od " ekologů". S péčí o prameniště, užitkem, zadržením vody v krajině a revitalizací to nemá nic společného. Přehrada samozřejmě cesty vody také mění, ale má jiný význam než komáří bažiny, zádrž srážek atd. Nepochopím, že tu jakýsi "ekolog" pod článkem o dešti zpochybňuje právo člověka na pitnou vodu a kanalizaci. Fakt hnus.
Odpovědět
va

vaber

28.7.2023 08:48
odborníci a záchranáři přírody z protipřehradní kliky ,všem jasně vysvětlují jak jsou přehrady a jezy jsou škodlivé a ty největší musí škodit nejvíc tj. Lipno a Orlík,
proto by měli požádat ministra Hladíka ,aby se zasadil o vypuštění celé Vltavské kaskády ,jedině tak můžeme zachránit Česko před totální katastrofou,
ochránci se zaváží, že popadnou lopaty a rýče a začnou ekologicky budovat mokřady a tůňky, možná i ministr si nějakou lopatu opatří,
jak jsem četl, jezy na Labi mohou způsobit nedozírné škody pro celé Česko,
kdo to asi řekl?
Odpovědět

Radek Čuda

28.7.2023 11:19 Reaguje na vaber
Přehrady neřeší příčinu, ale jen do jisté míry zmírňují následky. To samozřejmě není vůbec důvod blbnout s nějakým bouráním těch stávajících, to by chtěl asi jen úplný pošuk, ale je to podle mého velmi dobrý důvod si vždy sakra dobře rozmyslet, zda v dané lokalitě se vůbec o budování nějaké nové pokoušet a zda by její výstavba pro životní prostředí a krajinu nepředstavovala víc škody než užitku.

Jezy jsou úplně jiná pohádka, zejména na menších tocích jsou už prakticky k prdu (pro všechny, krom majitele MVE, jejichž produkce je ale zcela zanedbatelná) a v té momentálně tolik populární, bohužel, formě ... proženeme všechnu vodu náhonem přes MVE a pod jezem tak z vlastního toku řeky po značnou část roku vytvoříme vlhké šutroviště ... jsou jednoznačně škodlivé.
Pokud jde o nedávno diskutované Labe pod Ústím ... za mne je to škoda té krajiny plus jsou to vyhozené peníze, které by se daly využít v oblasti dopravní infra podstatně efektivněji, primárně investicemi do železniční nákladní dopravy.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

28.7.2023 17:39 Reaguje na Radek Čuda
Příčinu, že neprší a nesněží chcete řešit jak? A když už
zaprší tak odtékající vodě zamáváte a je v čudu pane Čuda!
Přívalové deště a srážky v době nadbytku musíme zadržovat
v co největším množství! Jinak už 33 let odkládáme stavby JE, nových přehrad a jiných veřejněprospěšných staveb.
Penězi ze státního rozpočtu dotujeme soukromý majetek a nadnárodní kapitál. Tento stát žije z toho, co zde zbylo
po privatizaci z minula a z daní obyčejných občanů, kteří daně nemohou optimalizovat jako firmy a nebo je vyvádět do zahraničí. Jinak rychlotrať je taky stavba pro VIP, když bude mít v ČR dvě zastávky. Z Horní-Dolní pojedeme lokálkou a nebo ani autobusem jako na Vítkovsku a Opavsku, kde firmě schází špatně placení řidiči. Vysoutěžili levnou firmu,
která díky tomu nemá ani na slušné platy řidičů. Předci
vybudovali lokálky, my je rušíme a nahrazujeme autobusy,
které nemají řidiče. Vybudujeme rychlotrať, po níž se
mohu svézt jen tehdy, až k ní dojedu 250 km lokálkou?
Víte k čemu mi ten rychlovlak je? K ničemu! Zen je tak
leda dobrý na tranzitní dopravu napříč Evropou o kterou
většina občanů nebude za to jízdné ani jevit zájem.
Odpovědět

Radek Čuda

2.8.2023 14:02 Reaguje na Břetislav Machaček
Ale ono prší a celkem i sněží, ty změny v celkových úhrnech nejsou nijak dramatické. A je podstatně lepší věnovat úsilí a prostředky na zvyšování schopnosti krajiny vodu zadržovat, než se snažit na každém potoku vystřihnou nějaký ten místní Orlík.

Ale vy máte rád ten beton a to budovatelské nadšení, a to se nezmění tím, co (ne)napíšu.

Ten zbytek nebudu komentovat, můj postoj k vývoji posledních několika let je takový ... no, byl bych hodně sprostý ... ale se slzou v oku na bolšány fakt vzpomínat nebudu, do toho to ještě pořád má daleko ... i když tedy zatím.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

28.7.2023 10:32
Nízké průtoky jsou důsledkem vysychající krajiny, změny srážkového rozložení i zvýšení průměrné teploty. Příšerné je, ze tento alarmující stav zanechává politiky lhostejnými. Snahu o nápravu nevidím ani náhodou.
Odpovědět
MZ

Miloš Zahradník

29.7.2023 11:18
On ten spor mezi priznivci a odpurci prehrad neni nastesti v soucasnosti nijak ostry. Z duvodu, ze stavba ale i priprava prehrad je tak narocna na finance a natolik zkomplikovana byrokracii (vcetne aktivit ruznych tech ne-ziskovek) ze to v soucasne dobe ve zchudle CR moc nepripada v uvahu/nehrozi (kazdy at si zde vybere vhodne slovo) No a spis nez na hlavnich rekach - kde uz neni moc misto - by mozna stalo za to budovat prehrady stredni velikosti - zasobarny vody pro sucha obdobi - v hlubokych nezastavenych udolich ruznych potoku - takovych je u nas moc (zvlaste v Cechach)

Jeste bych pri teto prilezitosti presentoval/zopakoval jednu svou velikasskou predstavu - navrh na nejvetsi a nejvykonnejsi precerpavaci prehradu v CR. Kde? Uprostred Orlicke prehrady :)
Postavit novou mohutnou hraz na vhodnem zuzenem miste mezi Zvikovem a hradem Orlik a stavajici horni pulku Orlicke prehrady promenit v suchy poldr a divocinu. Vodu z Vltavy pod Zvikovem precerpavat nahoru do Orlicke prehrady (tedy do jeji zbyvajici dolni polovin) v dobe
levne elektriny a spoustet dolu v dobe energeticke spicky. Jasne, tim by
se par kilometru reky pod Zvikovem promenilo v technologickou zonu
s promenlivou hladinou vody (plus prubezna tezba sedimentu atd.) ale udoli Vltavy a Otavy nad Zvikovem by se promenila ve znovu vznikle eldorado vodaku. I ti ekologove by meli radost z nove divociny v nove odhalenem dnu byvale nadrze. Ze by jednou za 100 let tento mohutny poldr zachranil Prahu pred znicujici povodni ze cenu sveho zatopeni? To by u divociny tak nevadilo, ba naopak. Dalo by to mnozstvi studijniho materialy pro armadu vedcu- ekologu :) Energeticky prinos takoveto elektrarny by mohl byt ohromny!
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist