Za silnice kvetoucí! Britové budují kolem asfaltu luční pásy
Začalo to v roce 2013, když se pár lidí z neziskové charitativní organizace Plantlife zastavilo na radnici v Rotterhamu se sympatickou nabídkou: jsou schopni městu nasbírat pár zelených kreditů a ušetřit nemalé peníze spojené s údržbou okrajů vozovek tím, že je osadí květnatým pásem. Na radnici chvilku přemýšleli, a souhlasili. Hodně přitom pomohla kladná reputace Plantlife, která v Británii působí od roku 1989, patří mezi nejznámější pořadatele květinových dnů, floristických výstav a zahrádkářských veletrhů. A mimo jiné, její členové dnes také spravují 23 soukromých přírodních rezervací a o dalších 150 botanicky cenných území dobrovolně pečují.
Výsledkem vzájemné dohody bylo, že se necelých 13 kilometrů dálničních přivaděčů změnilo na rozkvetlou přírodní zahradu, pokrytou pestrou směsí lučních květin. Vizuální dopad tohoto opatření byl fascinující a lidé zrovna tak jako místní obyvatelé doslova nemohli uvěřit vlastním očím. Řeka květů, jak je teď místo přezdíváno, k sobě skutečně upoutalo pozornost. Příklady táhnou. Takže dnes už se podobné květinové pásy u vozovek dají počítat na desítky a setkáme se s nimi i v krajích Nottinghamu, Derbyshire, Birminghamu, Newcastle a Sheffieldu. Na opatření přitom nikdo netratí.
Údržba je zapotřebí pořád
Jak zaznívá v Plantlife: „Za posledních sto let dostaly květnaté louky v Anglii mnoho těžkých ran a jejich původní rozloha se snížila o 97 %. Asi nejtěžší situace byla právě kolem cest, kde si logistika a touha po bezpečnosti a pravidelné údržbě vybrala svou daň.“ Porosty kolem vozovek byly pravidelně sesekávány hodně často a hodně na krátko, aby se odpadky kolem silnic sbíraly snáze a nebyla omezována viditelnost řidičům. Plantlife ale v Rotterhamu nabídlo k vegetaci trochu smířlivější přístup, který by se dal vyjádřit jako „sečte méně, sečte později“. Překvapivě to funguje.
Květiny teď lákají opylovače, a do překrásné Řeky květů nikdo z neukázněných řidičů odpadky házet nechce. A jak se to má se slibovanými úsporami? První rok to s nimi vůbec nebylo valné. Radnice „ušetřila“ jen asi 150 liber, protože silničáři stejně museli několikrát vegetací osazené úseky projet a ověřit v praxi, že negativně neovlivňují bezpečnost provozu. Každý systém je třeba ladit. Dnes už rotterhamští silničáři vysekávají jen pruhy kolem křižovatek a kruhových objezdů a šetří tím radnici 11 750 liber za sezónu. Což už je v rozpočtu znát.
Peníze pak radnice investovala do zřízení květnatých pásů na předměstích Catcliffe a Bramley. Vidí totiž, že z těchto úspor lze vydělat na další. A s touhle perspektivou souhlasí i další města, která se ochotně přidávají. „Ve Velké Británii je dohromady 500 000 kilometrů délky mezí, pásů, náspů a pruhů kolem silnic. To je ekvivalent poloviny našich travnatých luk. Potenciál ke změně je tu obrovský,“ říkají v Plantlife.
Přečtěte si také |
Okolí dálnic by mohlo být pro motýly a včely ráj, říká entomolog Hula, jen je potřeba jinak osítreklama
Další informace |
Dále čtěte |
Další články autora |
Online diskuse
Všechny komentáře (12)
Lukáš Kašpárek
31.10.2019 11:57 Reaguje na Karel ZvářalKdyž vyjedu na dálnici mezi Hranicemi a Olomoucí (a zdaleka ne jen tam), tak se každý den akorát tak nas***.. ŘSD jsou prostě hovada... že by opravily po nehodách rozbité ploty proti zvěři to né, že by uklidili bordel kolem silnic to né, ale sekat trávu tak, že jí na velkých plochách úplně zničili, že tam dělají probírku stromů, které tam předtím za drahé peníze vysadili, které jsou daleko od tělesa dálnice a navíc celkově ani nemohou dělat problém (úplně absurdní aktivita) to jim přijde normální...