Zlínskou Kovárnu Viva zavedení elektromobility zatím výrazněji neovlivnilo
"Obecně je tlak ze strany odběratelů na snižování hmotnosti dílů a využití takzvané zelené oceli, ale to je opět napříč celým automobilovým trhem," uvedl Červenka.
Tržby kovárny byly loni 2,4 miliardy korun. S produkcí přes 29 300 tun si udržuje pozici největší zápustkové kovárny v zemi. Na automobilový průmysl připadá 70 procent produkce kovárny. "Ale to je včetně trucků, užitkových vozů a podobně. Osobní auta činí pouze pouze pět procent," uvedl Červenka.
Kovárna dlouhodobě spolupracuje s obchodními partnery na snížení environmentální zátěže a udržitelnosti dodavatelského řetězce. "Máme připravený transformační plán na dosažení uhlíkové neutrality, který zahrnuje snižování emisí CO2. V kovárně využíváme solární panely na střeše firmy, modernizujeme výrobní zařízení, využíváme LED osvětlení, zaměřujeme se na materiálovou efektivitu. Rovněž spolupracujeme s dodavateli energie a oceli na udržitelnosti dodavatelského řetězce," uvedl Červenka.
Green Deal příliš neovlivnil ani podnikání skupiny Mesit z Uherského Hradiště, která sdružuje firmy působící zejména v elektrotechnickém průmyslu, kovovýrobě a slévárenství. Například společnost Mesit & Röders je však dodavatelem komponentů pro automobilový průmysl. Vyrábí tlakové odlitky z hliníkových slitin a výlisky z plastů. „Elektromobilita a automotive se našeho podnikání příliš nedotýkají,“ uvedla na dotaz ČTK marketingová ředitelka holdingu Mesit Markéta Kubíková.
Zelená dohoda pro Evropu je souborem řady politických iniciativ, který má EU nasměrovat k několika hlavním cílům, ke kterým patří omezit emise skleníkových plynů nejméně o 55 procent do roku 2030 proti hodnotám z roku 1990 a do poloviny století dosáhnout klimatické (uhlíkové) neutrality. Dohodu představila několik dní po svém nástupu do funkce předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová v prosinci 2019. Kritici Green Dealu vyčítají zejména dopady na automobilový průmysl. Ze zelené dohody vyplývá také zákaz prodeje nových automobilů se spalovacími motory po roce 2035. Evropa má v plánu revizi zákazu nových aut se spalovacím motorem v roce 2026.
reklama