https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/bloomberg-proc-temer-nikdo-nekupuje-zeleny-vodik
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Bloomberg: Proč téměř nikdo nekupuje zelený vodík

2.9.2024 13:19 | NEW YORK (ČTK)
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Potenciál vodíku jako bezuhlíkového paliva vyvolává nekonečné nadšení. Od pouští v Austrálii a v Namibii až po větrem ošlehané úžiny Patagonie, firmy a vlády po celém světě plánují postavit skoro 1600 závodů na jeho produkci. Plyn lze vyrábět čistě, pomocí elektřiny z větru nebo slunce, v rámci procesu, při kterém se rozdělí molekuly vody na vodík a kyslík. Je zde ale jeden problém - naprostá většina těchto projektů nemá jediného zákazníka, který by si toto palivo koupil, napsala agentura Bloomberg.
 
Z hrstky těch, kteří mají nějakou smlouvu o nákupu tohoto paliva, jich má většina jen vágní, nezávazné podmínky. Lze je tak v tichosti zrušit, pokud si to potenciální kupci rozmyslí. V důsledku toho se mnoho projektů, o kterých teď s velkou slávou hovoří země, které usilují o to, aby se staly "Saúdskou Arábií vodíku", pravděpodobně nepodaří nikdy zrealizovat. Pouze 12 procent závodů na vodík má smlouvu se zákazníky na využití tohoto paliva.

"Žádný rozumný developer projektu nezačne vyrábět vodík, pokud pro něj nebude mít kupce, a žádný rozumný bankéř nepůjčí peníze na rozvoj projektu, pokud nemá dostatečnou jistotu, že vodík někdo koupí," říká analytik organizace BloombergNEF Martin Tengler.

Je snadné pochopit, proč zastánci vodíku v něm vidí takový potenciál. Tato molekula může mít zásadní význam pro dosažení nulových čistých emisí v rámci boje proti změnám klimatu. Při spalování v turbíně nebo v palivovém článku vyrábí energii, aniž by vypouštěl do ovzduší skleníkové plyny. Téměř veškerý dnes používaný vodík se získává ze zemního plynu, při jeho produkci z vody a za využití obnovitelných zdrojů energie se ale nevypouští žádný oxid uhličitý.

Mnoho analytiků nevidí jinou možnost jak dekarbonizovat výrobu oceli, námořní dopravu a další odvětví, která nemohou snadno fungovat jen s využitím elektřiny. BloombergNEF odhaduje, že v roce 2050 bude potřeba 390 milionů tun vodíku ročně, aby se podařilo eliminovat emise oxidu uhličitého z globální ekonomiky. To je více než čtyřnásobek množství, které se používá dnes.

Přechod na vodík ale není jednoduchý. Většina podniků, které by mohly využívat vodík, by k tomu potřebovala drahé nové vybavení, což se jim nechce pořizovat. Vodík vyrobený z čisté energie pak stojí čtyřikrát více, než vodík vyrobený ze zemního plynu. Zároveň je obtížné vybudovat infrastrukturu pro dodávky vodíku - nejen závody na jeho produkci, ale i potrubí na jeho přepravu -, když se poptávka po něm může objevit až za několik let.

Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora

Země s potenciálem produkce velkého množství elektřiny z obnovitelných zdrojů, jako je Chile, Austrálie a Egypt, oznámily vysoké cíle produkce tohoto paliva, často na vývoz. Jenom v Číně byla oznámena výstavba více než 360 závodů na zelený vodík.

Evropská unie si stanovila cíl do roku 2030 vyrobit deset milionů tun bezuhlíkového vodíku a stejné množství dovézt. Ve Spojených státech vyčlenil prezident Joe Biden osm miliard dolarů (zhruba 184 miliard Kč) na vytvoření takzvaných vodíkových center, tedy seskupení podniků vyrábějících a využívajících toto palivo.

Generální ředitel firmy Plug Power Andy Marsh uvedl, že jeho společnost provádí inženýrské a projekční práce na evropských projektech, které by dohromady na výrobu zeleného vodíku využily zhruba 4,5 gigawattu obnovitelné energie. "Pokud se podaří realizovat polovinu, budeme šťastní," řekl. "Pokud se podaří realizovat čtvrtinu, budeme také šťastní," dodal. I když si EU stanovila ambiciózní cíle, členské státy je stále zapracovávají do svých předpisů, což zdržuje soukromé investice, upozornil Marsh.

V USA se průmysl a Bidenova vláda nadále přou o požadavky na uplatnění daňových úlev na vodík podle federálního zákona. Projekty určené na vývoz mezitím čelí dalším překážkám. Na rozdíl od zemního plynu a ropy zatím neexistuje pro přepravu vodíku globální systém. Přeprava vyžaduje jeho podchlazení, stlačení nebo přepravu v jiné, lépe zvládnutelné formě, jako je čpavek, který kombinuje vodík s dusíkem.

Generální ředitel firmy na výrobu vodíkových zařízení Thyssenkrupp Nucera Werner Ponikwar považuje potrubí za dobrou možnost. Mnoho budoucích vývozců vodíku ale nebude schopno dostat vodík ke svým případným zákazníkům prostřednictvím potrubí. "Pokud musíte překonat oceán, je to obtížnější," upozornil Ponikwar. Mnozí očekávají, že ambicióznější projekty budou tiše zrušeny. Některé navrhované závody už byly odloženy.

Ponikwar řekl, že dnes mají šanci na úspěch projekty, které zahrnují celý ekosystém, tedy umístění závodu na vodík blízko zdroje čisté energie a s připraveným zákazníkem na dosah ruky. Jeho společnost například dodává zařízení do závodu na vodík v severním Švédsku, který bude následně zásobovat železárnu a ocelárnu, kterou připravuje firma H2 Green Steel. Ta na projekt získala 6,5 miliardy eur (164 miliard Kč). Elektřinu bude závod získávat z vodních elektráren, kterých je v regionu velké množství. Společnosti Mercedes-Benz Group už se zavázala, že bude odebírat 50.000 tun oceli ročně.

Podobnou cestou se vydala i firma Hy Stor Energy. Ta navrhla projekt, který se bude nacházet v blízkosti zákazníka, firmy SSAB. Projekt v americkém státě Mississippi bude k produkci vodíku využívat větrnou a geotermální energii a vodík se bude skladovat v podzemní solné kaverně. O projekt mají teď zájem další zákazníci. Stavba sice ještě nezačala, ale cílem je tento projekt zprovoznit do roku 2027.

"Nepostavili jsme projekt a pak se ho nesnažili prodat lidem. Postavili jsme projekt kolem zákazníka," řekla generální ředitelka firmy Hy Stor Laura Luceová. "Já si myslím, že projekty, které jsou přizpůsobené zákazníkovi, si nakonec vždy najdou cestu k realizaci."


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (45)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

RV

Richard Vacek

2.9.2024 13:34
Zastánci zeleného vodíku jsou buď techničtí nevzdělanci nebo dotační paraziti. Jedni ani druzí takoví vodík kupovat nebudou.
Odpovědět
sv

sv

3.9.2024 20:38 Reaguje na Richard Vacek
Ano, anonističtí soudruzi ve vedení MSK, kde bohatě zadotovaná vznikla první vodíková čerpací stanice v ČR, jsou jedno i druhé, tedy paraziti a nevzdělanci.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

2.9.2024 14:53
Bylo by zajímavé zjistit, na jakou cenu by se musel vyšplhat poplatek za fosilní uhlík, aby to tento zeleno-vodíkový byznys rozhýbalo. Se zeleným vodíkem je tolik problémů a jeho výroba skladování a transport tak drasticky drahá a náročná...
Odpovědět
EN

Emil Novák

2.9.2024 15:02 Reaguje na Jiří Svoboda
EGÚ Brno loni odhadlo potřebnou cenu povolenky na 1000 €:
https://x.com/KocurekMichal/status/1686648040071831552
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

2.9.2024 15:53 Reaguje na Emil Novák
To je ještě více než fotovoltaika v roce 2008 (650 €), kdy byla ještě zoufale drahá.

Dnes je více jak 10x levnější a musí se stále nové instalace dotovat a zvýhodňovat. Že by se zelený vodík takto zázračně zlevnil, když jsou zdroje elektřiny pro jeho výrobu skoro na cenovém dně, to se asi dá těžko očekávat. To by elektrolyzéry musely být tak levné, aby se ekonomicky vyplatil jejich provoz třeba jen 2 hodiny denně.

Jak rozumně vodík skladovat? V takových ocelových nádržích jako na obrázku? To bude někdo chtít mít za barákem?
Odpovědět
KP

Karel Padevet

2.9.2024 16:42
Hloupý dotaz... protože se to nikomu nevyplatí...
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

2.9.2024 19:47
Je třeba si znovu zopakovat 1. termodynamický zákon v ekonomické podobě: veškerá energie je zdarma, neb ji vyrobil velký třesk
PlATÍ SE ZA TO, ABY BYLA VE VHODNÉ FORMĚ, NA VHODNÉM MÍSTĚ, VE VHODNÝ ČAS.
No a mít vodík v Namibii nebo Patagonii??? Ten je potřeba v Nové huti, nebo v Lovosicích.
Odpovědět
LB

Lukas B.

3.9.2024 09:40 Reaguje na Slavomil Vinkler
pěkně stručně shrnuto.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

3.9.2024 10:36 Reaguje na Lukas B.
Sbíral jsem odvahu na závěr: Buď si Evropa vybuduje opravdu laciné zdroje EE na úrovnu ceny fosilu potřebné k udržení průmyslu, nebo se průmysl přestěhuje z Evropy k laciné energii (do Namibie, Číny?).
Odpovědět
Pe

Petr

3.9.2024 11:32 Reaguje na Slavomil Vinkler
V kapitalismu nemá nikdo žádný zájem prodávat něco lacině, nebo dokonce opravdu lacině. Zájem je maximalizovat zisky, a to platí u všeho a všude.
Odpovědět
EN

Emil Novák

3.9.2024 11:40 Reaguje na Petr
Ale zároveň ve skutečném kapitalismu existuje konkurence, která ty zisky tlačí dolů. Jak se objeví odvětví s vysokými zisky, rychle to vede ke zvýšené nabídce, která ty zisky zase sníží.
Odpovědět
Pe

Petr

3.9.2024 12:35 Reaguje na Emil Novák
Je úplně jedno jak to vzniká a probíhá. Všem jde o co největší zisk, tedy prodávat co nejdráž, ne levně. Vybudovat něco "opravdu laciného" je tedy jen nereálná naivita.
Odpovědět
Pe

Petr

3.9.2024 12:38 Reaguje na Petr
A ani v té Namibii to tedy nebude levné, ale tak drahé, jak jen to půjde a jak budou zákazníci schopní platit.
Levné to možná bude pozorováno našima očima tady, ale to nic neznamená.
Odpovědět
EN

Emil Novák

3.9.2024 12:39 Reaguje na Petr
Není to "úplně jedno jak to vzniká a probíhá", to je právě pro pochopení úplně klíčové.
Vybudovat něco "opravdu laciného" se právě ve skutečném kapitalismu díky výše popsanému principu daří mnohém lépe než kdekoliv jinde.
Odpovědět
Pe

Petr

3.9.2024 12:45 Reaguje na Emil Novák
Klíčové je takové čarovací slovíčko.
V kapitalismu bude cena vždy nejvyšší možná.
Něco opravdu laciného se tedy nikdy nepodaří. Jakmile by byla nějaká možnost zvýšení ceny, ihned by se zvýšila. A pokud jsou například energie drahé, jen blázen si může myslet, že někdo vybuduje nové zdroje, aby byly energie laciné. Naopak - všichni se budou snažit na vlně drahoty svézt a vyvařit co se dá.
Odpovědět
EN

Emil Novák

3.9.2024 13:04 Reaguje na Petr
Jen jste ukázal, že jste vůbec nepochopil princip kapitalismu a základních ekonomických zákonitostí.
Energie nejsou drahé ani kvůli kapitalismu ani kvůli volnému trhu, ale právě naopak kvůli netržním zásahům do toho volného trhu. Před těmito zásahy byly právě energie nejlevnější v historii, mnohem levnější než před liberalizací trhu s energiemi.
Nebýt těchto netržních zásahů, nové zdroje by se samozřejmě budovaly, není žádný důvod, proč by tomu tak být nemělo.
Odpovědět
Pe

Petr

3.9.2024 12:53 Reaguje na Emil Novák
Proč už tedy dávno nemáme "opravdu laciné" energie a paliva, když vám to dává takový smysl?
Odpovědět
Pe

Petr

3.9.2024 12:58 Reaguje na Petr
A nejen energie, ale cokoliv. jiného. Já bych chtěl třeba opravdu laciné auto, a opravdu laciný dům. Všude se neustále budují nové výrobny a továrny, každý tedy uý dávno mohl dodávat něco opravdu laciného. Nikdo.
Odpovědět
EN

Emil Novák

3.9.2024 13:07 Reaguje na Petr
Např. právě ta auta jsou v poměru k reálným mzdám mnohem levnější než kdykoliv v minulosti.
Odpovědět
RV

Richard Vacek

3.9.2024 13:10 Reaguje na Petr
U auta vám to netržně zatrhnou cla na levná auta z Číny.
U domů vám cenu zvednou netržní státní požadavky na dům a netržní omezení stavebních pozemků.
Odpovědět
Pe

Petr

3.9.2024 13:32 Reaguje na Richard Vacek
Takže výrobci jsou vlastně chudáci. Chtěli by nám to prodávat lacině, ale nemůžou.
Odpovědět
EN

Emil Novák

3.9.2024 13:41 Reaguje na Petr
Opět přesně naopak, chtěli by (logicky) prodávat co nejdráž a netržní a nekapitalistické omezení dovozu sníží nabídku a tím jim to umožní.
Vy pracujete za minimální mzdu a nechcete přidat? Pokud jste tedy vůbec někdy pracoval, pokud nepracoval, berte tu otázku jako bezpředmětnou.
Odpovědět
Pe

Petr

3.9.2024 13:48 Reaguje na Emil Novák
Takže prodávají co nejdráž, přesně jak vám celou dobu říkám. Děkuji, že jste k tomu došel i sám.
Odpovědět
EN

Emil Novák

3.9.2024 13:53 Reaguje na Petr
A celou dobu jste vůbec nepochopil, že tvrzení že se snaží prodávat co nejdráž nikdy nikdo nezpochybňoval, ale zároveň naštěstí "ve skutečném kapitalismu existuje konkurence, která ty zisky tlačí dolů. Jak se objeví odvětví s vysokými zisky, rychle to vede ke zvýšené nabídce, která ty zisky zase sníží." Doslova nemáte vůbec zač.
Odpovědět
RP

Radim Polášek

5.9.2024 06:55 Reaguje na Emil Novák
To máte marné, pan Petr je přesvědčený komunista a ještě k tomu zelený komunista. Ten už to má v hlavě natvrdo srovnané a jen podle toho jede, toho žádnými argumenty nepřesvědčíte.
Odpovědět
Pe

Petr

3.9.2024 12:41 Reaguje na Emil Novák
V kapitalismu nic "opravdu laciného" neexistuje.
Cena je vždy maximální možná.
Odpovědět
EN

Emil Novák

3.9.2024 13:08 Reaguje na Petr
Naprostý nesmysl.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

3.9.2024 18:10 Reaguje na Petr
Ano a to kouzlo je to slovo možná vzhledem ke konkurenci (tj nabídka a poptávka). Ale pokud není trh, tak dotovaný monopolista - u něho je možné vše.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

8.9.2024 21:23 Reaguje na Petr
Trochu vám tam schází ta druhá strana rovnice. A tou je zákazník. A ten chce kupovat co nejlevněji. A co s mím? Až fatálně ho k tomu potřebujete, nebo snad ne?
Samozřejmě má pravdu pan Novák jak dycky (nebo skoro).
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

3.9.2024 12:14 Reaguje na Petr
Zisk maximalizujete tehdy, když maximalizujete produkci krát zisk z jednotky.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

8.9.2024 21:24 Reaguje na Jiří Svoboda
Zisk maximalizujtete jen tehdy, když najdete hlupeho zákazníka.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

3.9.2024 09:52 Reaguje na Slavomil Vinkler
Výborný komentář! Pak by nastala otázka, zda se má transportovat vodík nebo suroviny a výrobky, co ten vodík při výrobě spotřebovávají. Každopádně to bude další obrovská ekologická zátěž.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

8.9.2024 21:26 Reaguje na Jiří Svoboda
Nebude, nebojte. Vodík se bude používat v podobě syntetického paliva na bázi dusíku, nebo uhlíku, což už jsou normální plyny nebo kapaliny.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

3.9.2024 12:29
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

3.9.2024 14:14
Zelená vodíková chiméra !

Vezmu to stručně , vodík z fosilu je šestkrát (nejméně) levnější než zelený vodík.
Dále k rozbití elektrochemických vazeb při výrobě jednoho kg vodíku pomocí OZE potřebujete 53kWh el. energie a výtěžnost 1kg vodíku je 36 kWh.

Masové nasazení vodíkového hospodářství je ekonomickou sebevraždou a absolutně není schopno konkurence v porovnání s tradičním způsobem výroby vodíku.
A to ještě pomíjím drobnosti ,kterými jsou nákladná technická opatření zajišťující bezpečnost při případném úniku H2, neboť molekula je nejmenší známou molekulou plynu.
Představa, že gigantické elektrolyzéry budou zužitkovávat zelenou energii a získáme potřebné množství vodíku ( jak ho chcete skladovat ?) a ten budeme plynovody (!?) rozvádět po kontinentu je hodna skazek barona Prášila.

Ekonomická sebevražda, energeticky obrovsky ztrátové, a navíc vyžadující astronomické investiční náklady. Tudy cesta nevede.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

3.9.2024 18:05 Reaguje na Miroslav Vinkler
Myslím, že čína tou cestou postupně půjde. Ale asi postaví komplexy výroby H2+dynamitky u zdrojů EE. Rozvážet výbušniny a hnojiva je bezpečnější a levnější než H2.
Odpovědět
RP

Radim Polášek

5.9.2024 07:04 Reaguje na Slavomil Vinkler
Jestli Čína půjde přes vodík, tak přes červený vodík vyráběný vysokoteplotním rozkladem vody teplem z jaderných reaktorů.
Tyto reaktory Čína intenzívně vyvíjí a nejspíš za takových 20 - 40 let budou vysokoteplotní technologie obecně provozované teplem z vysokoteplotních reaktorů v Číně běžnou technologií.
Zatímco na Západě díky zeleným sabotérům lidské společnosti nevyvíjí nic takového, takže v té době budeme beznadějně technicky za Čínou pozadu.
Pokud rovnou nebudeme ještě zeleně blbnout jako nyní, potom ani nebudeme mít peníze na nákup a licencování takových čínských technologií. Podobně jako dnes na nákup dnešních moderních technologií nemá třeba Somálsko.
Odpovědět
TS

Tonda Selektoda

4.9.2024 20:12 Reaguje na Miroslav Vinkler
Učinnost elektrolyzéru je tedy jen 36/53=0,68 (68%). Účinnost spalovacího motoru je 0,4 (40%). To znamená, že celková účinnost, při využití elektřiny pro vodíkový pohon, je 0,68*0,4=0,27 (27%).
Jasně, mohu ten vodík i spálit, spolu se zemním plynem. Třeba v kotli nebo při vaření. Sporák má při vaření účinnost kolem 0,8. Celková účinnost je v tomto případě 0,68*0,8=0,54 (54%). Tedy z jedné kWh elektřiny, získám jen 0,27 kWh ve spalovacím motoru, nebo 0,54 kWh tepla v hrnci na sporáku.
Využívání elektřiny k výrobě vodíku a jeho následné spalování, je tedy bohapusté plýtvání energií, ve jménu oslavované zelené ideologie!
Odpovědět
JB

Jaroslav Bobr

4.9.2024 21:52 Reaguje na Tonda Selektoda
Smysl by to mělo, pokud by se vyřešilo dlouhodobé skladování, tak aby se vodík vyrobený v létě z OZE dal použít v zimě.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

8.9.2024 21:27 Reaguje na Jaroslav Bobr
v zimě zase více fučí.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

9.9.2024 17:04 Reaguje na Miroslav Vinkler
Evropa přece dávno zmrzla, zbankrotovala a rozpadla, se ne? Tak proč zase šermujete těmito názory, když jasně vidíte, že jsou mylné?
Odpovědět
RP

Radim Polášek

5.9.2024 06:51
Takzvaný zelený vodík je jen zelené obelhávání a zelená propaganda, protože preference zeleného vodíku jsou založeny na chybném předpokladu, že relevantní poškození životního prostředí nějakou výrobou či jinou lidskou činností je dáno pouze uhlíkovou stopou. To je ale nesmysl, poškození, respektive změna životního prostředí při nějaké lidské činnosti je dána nejen emisemi uhlíku, ale VŠEMI emisemi a vůbec VŠEMI změnami životního prostředí obecně.
Tomu mnohem víc odpovídá termín ekologická stopa než uhlíková stopa.
A při současné technické úrovni OZE zdrojů a nedostatku akumulace elektřiny vůbec se všemi externalitami OZE zdrojů a jejich plošným zabíráním a tím ničem prostředí a malou účinností současných elektrolyzérů je ekologická stopa zeleného vodíku velmi vysoká. Určitě je srovnatelná s klasickým vodíkem vyráběným se zemního plynu, který je ovšem výrazně levnější.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

9.9.2024 17:02 Reaguje na Radim Polášek
Tohle vše se samozřejmě počítá a plyn z toho dobře nevychází. Pokud započítáte úniky metanu při těžbě a dopravě zemního plynu na tisícikilometrové vzálenosti (v Rusku je odhadují aspoň na 50%), tak je to výrazně horší, bo metan je asi 20x horší skleníkáč, než CO2.
Odpovědět
TS

Tonda Selektoda

10.9.2024 16:43 Reaguje na Pavel Hanzl
Jo, ty ztráty při přepravě plynu mohou být velké. Zejména, pokud je plyn při transportu přes nějakou tranzitní zemi rozkrádán. Pak to může dopadnout i jako v r. 2009, kdy producent „děravé“ potrubí v sousední zemi, po dobu vyřešení problému uzavře.
Pokud uvádíte 50% ztrát Ruského plynu při těžbě a přepravě zemního plynu, co myslíte, jaké budou ztráty při těžbě frakováním břidlic, následném zkapalňování a přepravě LNG tankery přes „půlku světa“, nebo při výrobě a přepravě vodíku plynovody?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

11.9.2024 18:43 Reaguje na Tonda Selektoda
Rusi těch 50% uváděli jen v trase, než dorazí na hranice. Tam se toho moc asi nerozkrade, což ale nikdo neví.
Americké technologie jsou výrazně modernější, ale ztráty budou taky. Proto píšu, že vodík tu stopu bude mít asi výrazně menší.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist