https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/skoda-auto-ocekava-ze-podil-elektromobilu-na-vyrobe-letos-presahne-devet-procent
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Škoda Auto očekává, že podíl elektromobilů na výrobě letos přesáhne devět procent

9.12.2024 19:30 (ČTK)
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Automobilka Škoda Auto očekává, že podíl čistě elektrických vozů na celkové výrobě automobilky v Evropské unii, tedy v závodech v Česku a na Slovensku, se letos zvýší na víc než devět procent. V letech 2019 až 2023 tvořily čistě elektrické vozy 5,9 procenta celkové výroby. ČTK to řekl vedoucí komunikace Škoda Auto Tomáš Kotera. Před pěti lety představila Evropská komise Zelenou dohodu pro Evropu, takzvaný Green Deal. Cílem této strategie na ochranu klimatu je dosáhnout v Evropě do roku 2050 takzvané klimatické neutrality.
 
Přestavba linky, na které se od roku 2020 v Mladé Boleslavi vyrábí první plně elektrický model Škoda Enyaq, vyšla na 32 milionů eur (podle tehdejšího přepočtu zhruba 837 milionů Kč). Jednalo se o první linku celého koncernu Volkswagen umožňující paralelní výrobu spalovacích a elektrických aut.

Celkové náklady, které společnost vynaložila na změny ve výrobě související se Zelenou dohodou, podle Kotery nelze vyčíslit. "Green Deal a z něj vyplývající legislativa zasahuje do téměř všech činností naší společnosti. Snažíme se předvídat všechny dopady, včetně budoucí regulace, abychom byli včas připraveni. Z těchto důvodu nelze náklady vyčíslit," uvedl.

Za současným zpomalením prodeje elektromobilů podle automobilky stojí řada faktorů. Zejména chybějící dobíjecí infrastruktura a v některých zemích chybějící, nedostatečné a obtížně předvídatelná daňová nebo dotační podpora nákupu elektrických vozů.

"Ve stejnou chvíli vnímáme zvyšující se konkurenci mimoevropských výrobců. Proto potřebujeme alokovat všechny dostupné finanční prostředky do vývoje našich produktů. To je důvod, proč se s velkými obavami díváme na hrozbu potenciálních pokut za CO2 flotilové emise. Odčerpaly by omezené finanční prostředky a zhoršily naši konkurenceschopnost," doplnil Kotera. Legislativa by podle automobilky měla zahrnovat i možnosti, které pomohou splnit přísné cíle dohody bez ohrožení konkurenceschopnosti.

Postupné naplňování Zelené dohody, která má za cíl snížit do roku 2050 emise skleníkových plynů, se podle automobilky daří. "Vidíme ale z praxe, že snižování emisí způsobuje deindustrializaci a přesouvání podniků do třetích zemí. To by nemělo být dopadem ambiciózního plánu," upozornil Kotera.

Největší česká automobilka vyrobila letos do konce října 763.685 osobních automobilů, z toho 80 655 elektromobilů a plug-in hybridů. Enyaq byl na českém trhu za letošních prvních deset měsíců druhým nejprodávanějším elektromobilem, prodalo se 1203 vozů. Škoda letos v říjnu představila svůj druhý elektrický model, a to kompaktní SUV Elroq. K prvním zákazníkům by se měl dostat v prvním čtvrtletí příštího roku.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (17)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

SV

Slavomil Vinkler

10.12.2024 06:35
Možnosti na dosažení klimatické neutrality.
https://www.youtube.com/watch?v=Spm4rWiXgAE&t=1468s
Odpovědět

Viktor Šedivý

10.12.2024 08:38
Ježišmarjá, ať už tahle banda vlezdo.... zkrachuje.
Místo aby vyráběli to, co zákazníci chtějí, nechávají si státem platit (z ukradených peněz) za výrobu produktů, které takřka nikdo nechce.

Taková firma patří do konkursu.

Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

10.12.2024 09:41 Reaguje na Viktor Šedivý
podíval jste se na předchozí?
Odpovědět
Pe

Petr

10.12.2024 09:55 Reaguje na Viktor Šedivý
Kdyby se vyrábělo to, co zákazník chce, tak dnes žijeme v mrtvém a otráveném světě, jaký bývá vidět v postapo sci-fi filmech.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

10.12.2024 10:04 Reaguje na Petr
Jasně, on to nejlépe věděl Veliký Kormidelník.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

10.12.2024 10:09
Koupit dnes solidní auto se spalovákem , optimálně 1.6-1.8 benzín, 1.9-2.2 nafta , zcela jednoduché, bez ekokurvítek je nemožné.
Přitom jejich spotřeba lt/100km byla skutečně nízká a emise také.

Enrico Ferrari kdysi prohlásil - Objem ničím nenahradíš - a měl napprostou pravdu.

Když vezmu dnešní káry, tak objem 900-1200cm3 , vyhoněné složitými způsoby k dostatečnému výkonu, spotřeba VYŠŠÍ než u klasických standardů, materiálová náročnost vyšší také. Životnost mizerná.

Vezmu-li jejich uhlíkovou stopu komplexně od surovin přes provoz po likvidaci, tak paradoxně tento segment je horší než u výše uvedených.

Hlavně, že utlučeme sodovkáč i za cenu ekonomické sebevraždy evropského průmyslu a zchudnutí společnosti.

Elektrovozy jsou výborným řešením do aglomerací , ale pro jiné využití je to doslova shit. Soudruzi z NDR zapomněli na jednu věc, masivní elektrofikace je podmíněna dostatkem elektřiny , což je zase podmíněno kompletní přestavbou energetické infrastruktury a stabilní výrobou elektřiny.
K tomu má OZE tak daleko jako extrémní islamista k cudné řeholnici.

Celá idea s e-hejblaty masivně nasazenými do provozu v enormně krátké době je hodna doktora Chocholouška.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

10.12.2024 10:30 Reaguje na Miroslav Vinkler
Já si kladu otázku zda výsledek není zámysl velitele.
Odpovědět
Pe

Petr

10.12.2024 10:35 Reaguje na Miroslav Vinkler
Myslím že s tou spotřebou a emisemi starších aut je to víc vaše představa než realita. Dnešní auta jsou větší, těžší a výkonnější, a přesto není spotřeba vyšší a emise jsou nižší. Ale samozřejmě když někdo šlape na plyn, tak má spotřebu velkou. To ale není autem. A s životností je to podobné. Dnes se jezdí násobně víc, za rok lidé najezdí to, co dřív za tři, a po pěti, sedmi letech jsou auta na konci životnosti. Pak to vypadá, že vydrží méně. Není to tak, mrkněte na počítadla tachometrů.
A jsem přesvědčený, že auto bez katalyzátoru byste nechtěl. A když ano, určitě byste nechtěl, aby ho měl váš soused pod vaším oknem.
No a koukněte na parkoviště před obchoďákem, jak společnost chudne. Samá nová auta, dvakrát větší než před dvaceti lety. A zavzpomínejte jaká auta tam stála dřív, nebo třeba kolik BMW byste tam našel tehdy, a kolik dnes.
Odpovědět
Pe

Petr

10.12.2024 11:06 Reaguje na Petr
Například první Octavia 1,9 TDi měla 66 a 81 kW.
Dnešní 2,0 TDi 85 až 147 kW (198 koní, sto koní na litr, v době první generace octavie takový výkon mívaly supersportovní motorky!). Spotřeba prakticky stejná.
Odpovědět
Pe

Petr

10.12.2024 11:13 Reaguje na Petr
Zcela jednoduchý motor býval 1,9 SDi. Ten najel stovky tisíc kilometrů bez závad jako nic. Jenže ten měl 50 kW. Kdo by si to asi dnes koupil? Nikdo. Navíc upravit ho pro dodržení dnešních emisních standardů by stejně ani nebylo možné.
Odpovědět
Pe

Petr

10.12.2024 11:31 Reaguje na Petr
"Koupit dnes solidní auto se spalovákem , optimálně 1.6-1.8 benzín, 1.9-2.2 nafta , zcela jednoduché, bez ekokurvítek je nemožné.Přitom jejich spotřeba lt/100km byla skutečně nízká a emise také."

Postavit dnes dům s jednoduchou žumpou a vývodem do potoka, nemožné. Přitom to bylo skutečně levné.
Odpovědět

Viktor Šedivý

12.12.2024 09:25 Reaguje na Petr
"spotřeba lt/100km byla skutečně nízká a emise také"
Odpovědět
Pe

Petr

12.12.2024 12:20 Reaguje na Viktor Šedivý
Možná by pomohlo dát nějaký konkrétní příklad, abychom se mohli podívat na čísla.
Aby to bylo bez ekokurvítek, tak budeme muset až někam do 80. let.
Aby to všichni znali, tak třeba Ford Sierra 1,8 (66 kW), 1982 - 1986. Karburátor, zcela jednoduchý, bez katalyzátoru, tedy bez ekokurvítek. Spotřeba se hledá velmi špatně, našel jsem 7,5 litru, ale to je relativní, bude spíš větší (dvoulitr jezdil za deset). A emise se nedají najít vůbec, tehdy to nikdo neřešil a neuváděl. Ale budou úměrně spotřebě velké. Spotřeba i emise budou srovnatelné třeba se známým autem Lada VAZ 1200/Žiguli. Někdo s ním uměl jezdit za 7, běžná spotřeba ale byla kolem 10, obzvlášť v zimě.
A třeba taková Škoda 120 koncem 80. let měla spotřebu při běžné jízdě 6 - 7 litrů, a ve městě, v zimě a na dálnici zase kolem deseti. A jak smrděla si pamatuje asi každý.
Nevím jestli by to dnes někdo chtěl.
Odpovědět
Pe

Petr

12.12.2024 12:26 Reaguje na Petr
Dnešní Fabie má běžnou spotřebu kolem šesti, naftová do pěti. Dá se jezdit i za míň. Emise minimální.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

10.12.2024 11:14 Reaguje na Miroslav Vinkler
! 1*
Odpovědět
pk

pepa knotek

10.12.2024 15:13
Šéf Stellantisu nechal zaříznout výrobu Fiatu Punto, který lidi kupovali, místo něj se má vyrábět Fiat 500e, který lidi nekupujou a výrobní linka bude další měsíc stát. Prostě tu teplotu na planetě budeme řídit skrze výfuky osobních aut, i kdyby na chleba nebylo.
Odpovědět

Viktor Šedivý

11.12.2024 09:53 Reaguje na pepa knotek
Ale budou ho kupovat - když prostě nic jiného na trhu nebude a oni budou potřebovat něčím jezdit.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist