Bělehrad zavede od 1. ledna MHD zdarma, oznámil starosta
Bělehrad se také v hodnocení, které zpracovává švýcarská společnost IQ Air, pravidelně umisťuje mezi deseti městy na světě s nejvíce znečištěným ovzduším, píše agentura AFP.
Šapić uvedl, že Bělehrad bude i nadále modernizovat vozový park svého veřejného dopravce. Výraznější zlepšení však podle něj zaručí až výstavba první linky metra, kterou ale úřady opakovaně po řadu let jen slibují.
Počet aut registrovaných v srbské metropoli se za posledních deset let zvýšil o více než polovinu na zhruba 700 000 vozů. Pro srovnání bylo podle ročenky Technické správy komunikací (TSK) v roce 2023 v Praze přes milion osobních vozidel.
Bezplatnou veřejnou dopravu už v Evropě některá větší města zavedla, například Tallin v Estonsku, Montpellier ve Francii či Lucemburk. Bělehrad, kde žije 1,7 milionu lidí, je ale mezi nimi největší.
Radnice evropských měst většinou systémy veřejné dopravy výrazně finančně podporují. Například v Praze veřejné prostředky v roce 2022 pokrývaly 83 procent nákladů na provoz MHD, uvádí magistrát na svých stránkách.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (31)
Jaroslav Řezáč
30.12.2024 03:38Viktor Šedivý
31.12.2024 22:54 Reaguje na Jaroslav ŘezáčRichard Vacek
30.12.2024 08:08Jízdné zdarma by tuším v Praze znamenalo + 20 mld.Kč. Celorepubliková doprava zdarma pro školáky + studenty + penzisty je cca 8 mld.Kč.
Pro srovnání ministryně Černochová plánuje utratit příští rok 160 mld. Kč.
Pavel Hanzl
30.12.2024 10:23 Reaguje na Richard VacekRichard Vacek
30.12.2024 12:21 Reaguje na Pavel HanzlVládní koalice se v rámci úspor rozhodla ceny sníženého jízdného zvýšit a nově budou ceny sníženy na 50 % z ceny jízdného."
https://www.finance.cz/540469-cena-jizdenek-pro-studenty-a-duchodce-v-roce-2022-vzroste/
s v
30.12.2024 12:47 Reaguje na Richard VacekPříspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.
Richard Vacek
30.12.2024 13:03 Reaguje na s vDoprava zdarma pro děti/studenty funguje jako prorodinné opatření, které těm z chudších rodin dává možnost dojíždění do škol a kroužků. Na rozdíl od finanční dávky se nedá proměnit na alkohol nebo cigarety.
s v
30.12.2024 22:38 Reaguje na Richard Vaceks v
30.12.2024 23:01 Reaguje na Richard VacekRichard Vacek
30.12.2024 23:31 Reaguje na s vVyplacené částky jako kompenzace když byla sleva 75% jsou třeba na:
https://zdopravy.cz/prehledne-stat-na-slevach-usetril-pres-dve-miliardy-ministerstvo-odhalilo-kolik-plati-jednotlivym-dopravcum-75285/
A kolik Dopravní podnik Praha utžil a kolik z toho činilo jízdné je třeba na:
https://www.dpp.cz/spolecnost/pro-media/tiskove-zpravy/detail/278_2672-dpp-loni-dosahl-rekordniho-celkoveho-obratu-i-trzeb-z-jizdneho-vysledek-hospodareni-skoncil-ziskem-1-223-miliardy-korun
Je dobré si ty částky porovnat třeb aprávě s částkou na zbrojení, protože člověk si obvykle nějaké miliadry nedovede představit. Ale když se mu řekne, že stačí na zbrojení dát jenom o desetinu méně a žáci+studenti+důchodci budou mít dopravu zdarma, tak si to každý hned představí lépe. Jiný zase lépe pochopí informaci, že každému z nás na zbrojení vytáhnou politici 16 000,-Kč. Každý rok, udělali si na to zákon.
s v
31.12.2024 09:55 Reaguje na Richard VacekOpět jinými slovy, článek na který odkazuješ říká, že burešovy rozpočtové slevy byly k ničemu, počet cestujících klesal i přes nesmyslné slevy, jen to přispělo k burešovskému větru v rozpočtu. Což jak víme, vedlo následně k tomu, že za bureše se takřka neinvestovalo do dopravní infrastruktury a stejně byl sto vyvolat hyperinflaci. Mimochodem, asi si neuvědomuješ, ale sčítání hrušek a jablek je zřejmě tvoje oblíbená disciplína. Těch tvých 160 miliard je rozpočet celého MO. Rozpočet celého MD je 140 miliard. Takže podle tvé vlastní metodologie, což jistě každý pochopí, na dotace důchodcům na to aby si zdarma mohli jezdit po nákupech, politici každému z nás z kapsy ročně vytáhnout 14 000 Kč. Ad zákon. Jak je výše uvedeno, na ten dotační burešův volebněslibotechnický tunel šilerka nebyla sto zákon udělat. Takže se miliardy vyhazovaly do kanálu na základě vyhlášky.
Zejména zájmena
30.12.2024 08:45Břetislav Machaček
30.12.2024 14:48 Reaguje na Zejména zájmenařešit. Pamatuji dobu, kdy tu bezdomovci NEBYLI. Práci mohl mít
každý a kdo odmítal pracovat, tak k ní byl donucen v kriminále.
I alkoholismus a drogové závislosti se "léčily" ze zákona a ne
jako nyní. Určitá omezení a represe ochrání slušné lidi před
těmi, co je obtěžují a jsou pro společnost přítěží. Slušným
lidem takové zákony a omezení nevadí a naopak by je přivítali,
když nebude sedadlo v autobuse, či vlaku pomočené bezdomovcem
a nebude v něm zapíchnutá jehla injekční stříkačky feťáka.
Nějakou dobu jsem se potýkal se dvěma bezdomovci, kteří se
utábořili pod mým včelařským vozem, vedle něho si udělali
ve vrstvě klestí a listí oheň a z okolí udělali smetiště.
Policie státní i městská byla bezradná a musel jsem zakročit
sám. Vyhodil jsem jim vidlemi jejich "majetek" z pod vozu a
celý prostor desinfikoval 20 kg nehašeného vápna. V něm se
moc dobře nespí a tak prostor opustili. Okolí jsem uklidil
a předal "Černého Petra" ČD, neboť se přesunuli na nádraží.
Sousedé byli vděční za takový zásah, na který neměla díky
zpackaným zákonům policie právo. Ano zpackaným zákonům,
kde je "svoboda" pobudů nadřazena svobodě slušných lidí.
Petr Elias
30.12.2024 17:43 Reaguje na Břetislav Machaček2. Dnes také může mít práci každý;
3. Nutit lidi k práci? Neříká se tomu otroctví? Ale chápu - otroctví u třídního nepřítele či neslušných ti nevadí;
4. K léčbě můžeš být donucen i dnes (jen pro zajímavost: od šedesátých do osmdesátých let se v ČR počet alkoholiků ztrojnásobil - a to říkají ,,oficiální,, statistiky :D )
Břetislav Machaček
31.12.2024 09:23 Reaguje na Petr Eliasnepáchali nic trestného.
2. Práci může mít, ale jestli je k uživení je věc
jiná, ale hlavně nemusí pracovat ani na dluhy. Ke
splácení dluhů a pokut tak nikdy nedojde.
3. Otroctví je práce bez řádné odměny a nucená
práce na splácení dluhů není otroctví. Je to nutnost, jak uspokojit věřitele. Věřím, že se
vám povinnost pracovat hnusí, protože slovo
práce je pro některé lidi sprostým slovem.
2. Statistika věda je, podvodné má údaje. Ono
stačí změnit metodiku a výsledky jsou zcela
jiné. Pokud závislé neeviduji, tak je nemám,
pokud je začnu evidovat, tak mi jejich počet
rapidně naroste. K léčbě je u nás přinucen
závislý až po spáchání trestného činu pod
vlivem návykové látky. Prevencí spáchání
takového činu je vyléčit ho ze závislosti
dříve, než ho pod vlivem spáchá. Rezignujeme
na prevenci a sklízíme výsledky, které jsou
násobně závažnější a nákladnější.
Petr Elias
2.1.2025 08:53 Reaguje na Břetislav Machaček2. Nikdo tě nenutí, abys dělal práci která tě neuživí. Nesmíš být lempl, musíš na sobě trochu makat a najít si lepší práci;
3. No pro tebe je práce sprostým slovem, to tu všichni víme. Celý život jsi dřepěl na židli za státní prachy a dělal kulové. A posledních dvacet let opět dřepíš doma na židli, za státní prachy a máš akorát velkou pusu a vyřváváš, jaký jsi byl úderník. :D A přečti si to po sobě: neblábolíš o ,,práci na splácení dluhů,, , ale o všech kdo nechtějí pracovat. :D
4 (po trojce je čtyřka, víš?). Ono se (na základě toho co tu předvádíš) dá napsat: Macháček blábola je, z palce má vycucané údaje. Ale to o statistice žvaníš vždy, když tě někdo nachytá jak vaříš z vody. :D
Jarka O.
30.12.2024 21:57 Reaguje na Zejména zájmenaViktor Šedivý
31.12.2024 23:07 Reaguje na Zejména zájmenaNějaká částka, která aspoň trochu připomíná cenu, musí zůstat.
Pavel Hanzl
30.12.2024 10:19Lukas B.
30.12.2024 16:27*)to není zas tak úplně pravda. reálná cena dvaceti minut v poloobsazeném autobuse je samozřejmě mnohem výš než stojí jízdenka pro občasného cestujícího. 20 minut v autobuse znamená 30 minut času stroje a řidiče, tedy zhruba (500 + 1200) / 20 = 85 korun. kdo by tím proboha jezdil, když je to jen půldruhé hodiny parkování v nejdražší pražské zoně.
Dorian Černý
30.12.2024 16:39Lukas B.
30.12.2024 16:55 Reaguje na Dorian Černý(v meritu souhlasím)
Břetislav Machaček
31.12.2024 09:47ekonomický, protože odpadne další navyšování parkovacích míst, budování
cest atd. Bohužel na opačném konci stojí mocná automobilní lobby, lobby
producentů paliv, budovatelů parkovišť a cest. No a pak i ta početná
skupina zbohatlíků, pro které je důležitější pohodlí, než nějaké peníze navíc za parkovné, mýtné , paliva, vozidla a jejich údržbu. No a kdo o
tom rozhoduje? No přece ti lobbisté a zpohodlnělí zbohatlíci, kteří
jedou autem do vedlejší ulice, než aby šli s lůzou po stejném chodníku.
Je to jako v té písni: Já na to mám, já si vyskočím, já si poskočím....
Mimochodem platby v MHD a tarifní politika mají místní zažitou, ale
návštěvník s tím mívá problémy. Někde je bezplatné jízdné v MHD od
65, někde od 70 a někde až od 75. Při cestování nezbývá nic jiného,
než si předem nastudovat kdejaké vyhlášky a nařízení, kterým mnozí
ani nerozumí. Byl jsem svědkem buzerace důchodce revizorem, že zadal
špatně údaje k tarifní jízdence. Nakonec byl on i revizor upozorněn
jiným cestujícím, že má důchodce dokonce nárok na bezplatné jízdné.
Revizor byl bezradný a nakonec se důchodci ani neomluvil. Je to
opravdu tak nutné platit jízdné v MHD, které ulevují hustotě dopravy?
s v
31.12.2024 10:09 Reaguje na Břetislav MachačekBřetislav Machaček
31.12.2024 11:27 Reaguje na s vautomobilu. Pokud by tutéž možnost měli i běžní občané, tak
je MHD zcela k ničemu, ale ulice by byly neprůjezdné. Takže
chápu, že někteří neopustí pohodlí automobilu, když je nic
nenutí se omezit. Kamarád bydlí v centru Brna a "soutěžil" rezidenční parkovací místo. Se svým příjmem neměl na to,
co nabídli okolní podnikatelé a to mnozí i pro dvě a více
aut. Nakonec při uznání ZTP místo dostal přiděleno, ale
několikrát se setkal s defekty pneumatik a vzkazem, že
kripl nemá zabírat místo podnikatelům. Já vás chápu, že
ve vaši sociální bublině MHD nepotřebujete a tak ji ani
nemíníte dotovat. Problém je pouze v tom, že náklady na
individuální dopravu nejsou vyčísleny kompletně a že je
směřována k rovnostářství, kde mýtné pro osobní auta platí všichni a je fuk, zda po ní jedou párkrát za rok a nebo
denně. I tu by mělo být zavedeno totéž, co u kamiónů. A
opět jsme u toho, že někdo to dá do nákladů a jiný to
musí hradit z čistého příjmu.
s v
31.12.2024 17:18 Reaguje na Břetislav MachačekTakže zase se dostáváme k jediné možnost jak zvýšit počet cestujících v hromadné dopravě. Tedy tím, že veřejnou dopravu zkvalitníme, zrychlíme a zahustíme a ne že ji uděláme zdarma prostřednictvím dotací, které si pak rozdělí nějací papaláši na dopravních podnicích. To, že ty netušíš, že veřejné doprava už dotovaná těžkými miliardami je celá desetiletí, a kdyby nebyla tak neplatíš dvacet korun za mhd ale rovnou stovku, jen ilustruje tvoje hurvínkovství v doslova každému aspektu ke kterému se vyjadřuješ. Vůbec nejde o to co chci já nebo nechci machačku. Jde o to efektivitu. A efektivita dotování hromadné dopravy do té míry, že je zdarma, je nula, zero, nada.
Viktor Šedivý
31.12.2024 22:52Chápu, že do veřejné dopravy jdou dotace. Bez nich by nebyla konkurenceschopná a tu smršť dopravních problémů by asi málokteré větší město zvládlo řešit. Ovšem úplně se zbavit možnosti pomocí ceny regulovat využívání, to opravdu není dobrý nápad.