https://ekolist.cz/cz/ekolist/mesicni-souhrn/hnuti-duha-nase-sdruzeni-stavbu-prehrady-nove-herminovy-nezdrzelo.navrhovalo-naopak-levnejsi-rychlejsi-a-efektivnejsi
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Hnutí DUHA: Naše sdružení stavbu přehrady Nové Heřminovy nezdrželo. Navrhovalo naopak levnější, rychlejší a efektivnější řešení protipovodňové ochrany

17.9.2024
Řeka Opava v Nových Heřminovech
Řeka Opava v Nových Heřminovech
Foto | MartinVeselka / Wikimedia Commons
Vláda rozhodla o stavbě přehrady Nové Heřminovy v roce 2008. Toto vodní dílo se podle aktuálních plánů má začít stavět až v roce 2026. Naprostou většinu času spotřebovala protahující se příprava projektu a složité výkupy pozemků, jak ukazuje časová osa na oficiálním webu Povodí Odry k přípravě přehrady. Hnutí DUHA plánovanou výstavbu reálně nijak nezdržovala, bezpečnost obyvatelstva je vždy na prvním místě. Kritizuje především to, že nebyly zváženy levnější a efektivnější řešení, která již mohla být dávno realizována.
 
Žádost o územní rozhodnutí k vybudování vodního díla byla podána v roce 2017, ale územní řízení bylo zahájeno až o čtyři roky později, v roce 2021. Od této chvíle do procesu mohly vstupovat obce nebo spolky se svými připomínkami. Hnutí DUHA její vybudování mohlo oddálit nejvýše o 60 dnů během územního řízení, ale ani to se nestalo. Jelikož se k územnímu řízení vyjádřila i obec Nové Heřminovy, vázaná místním referendem s výstavbou přehrady nesouhlasit, neprodloužily připomínky Hnutí DUHA výstavbu ani o den. Naprostou většinu času tedy spotřebovala protahující se příprava projektu a složité výkupy pozemků, jak ukazuje časová osa na oficiálním webu Povodí Odry k přípravě přehrady.

Hnutí DUHA Jeseníky a dotčení občané obce Nové Heřminovy již od roku 2005 odkazují na skutečnost, že existuje o třetinu levnější a šetrnější řešení protipovodňové ochrany Krnova, Opavy a dalších měst a obcí, které již mohlo být dávno realizováno, a výrazně tak odlehčit aktuální povodňové situaci. Studie dokládá, že toto řešení by přineslo podstatně menší a citlivý zásah do krajinného rázu, nevedlo ke zničení nivy v obci Nové Heřminovy, nenarušilo tok řeky, nevedlo k usazování splavenin a nevyžadovalo rozsáhlé zábory půdy. Soubor těchto opatření včetně odsazených hrází v Opavě a Krnově může před povodněmi chránit dříve, než přehrada, jejíž stavbu nadále odkládají komplikované přípravné práce.

Sociologický výzkum již v roce 2014 zjistil, že dvě třetiny dotázaných v Nových Heřminovech s vybudováním přehrady nesouhlasili. Mezi důvody odporu místních lidí patří, že nebyli včas zahrnuti do plánování stavby, výkupy nemovitostí byly nastaveny netransparentně, a ohrozily tak i dobré sousedské vztahy.

V perspektivě celé krajiny je již od povodní z roku 1997 patrné, že přírodě blízká protipovodňová opatření ochraňují mnohem větší území než přehrady a vyvažují řadu negativních trendů, které k povodním vedou: ve dvacátém století jsme ztratili napřímením českých řek a potoků 160 tisíc kilometrů jejich délky a na polích jsme přišli o zasakování vody zoráním 49 tisíc kilometrů mezí či degradací 48 % orné půdy, která je nyní ohrožena erozí. Přírodní rozlivy jsou přitom pro zvládání povodní zásadní. Velké komplexy lužních lesů a luk na Moravě při záplavách v roce 1997 zadržely 800 tisíc tun bahna a třikrát více vody než všechny přehrady v povodí Moravy a Odry dohromady. Před Ostravou tehdy zadržely ekosystémy v CHKO Poodří 89 milionů m3 vody a zmenšily povodňovou vlnu v Ostravě nejméně o 100 kubíků za sekundu.

„Povodí Odry pracuje na přípravě přehrady již 27 let a utratilo za tu dobu 1,3 miliardy korun. Odsazené hráze a další opatření v Krnově měly stát už dávno před vybudováním vodního díla. Nijak jsme zahájení vybudování nezpozdili. Aby se mohla začít stavět přehrada, je třeba přeložit silnici 1. třídy. Ani k tomuto kroku, který nikdo nezpomaluje, se dosud nepřistoupilo,“ uvedl Ivo Dokoupil, koordinátor Hnutí DUHA Jeseníky.

„Stát mohl výstavbu přehrady Nové Heřminovy stihnout, pokud by se k tomu postavil zodpovědně. Povodeň na řece Opavě se mohla zmírnit tím spíše, pokud by na ni bylo vybudováno více menších nádrží a dalších dílčích opatření. Minimálně část z nich mohla být již dávno postavená, narozdíl od komplikované jedné velké přehrady. V krajině chybí přirozené rozlivy pro řeky a nivy vrácené do jejich přírodního stavu, které brání povodním spolehlivěji než přehrady,“ sdělil Ondřej Simon, hydrobiolog z České zemědělské univerzity.

„Hnutí DUHA se dlouhodobě snaží přinášet alternativní řešení tak, aby v první řadě neohrozila ochranu a zdraví obyvatelstva, a zároveň pomohla ke stabilitě životního prostředí. Je zcela irelevantní ve věci, která se projednává již několik desetiletí obvinit Hnutí DUHA s cílem zachránit si své vlastní svědomí," dodává Eva Pernicová, tisková mluvčí Hnutí DUHA. „Schopnost krajiny zachytit vodu je oslabená pěstováním monokultur na polích i v lesích. Lužní lesy mizí a intenzivní zemědělství degraduje půdy, které tak ztrácí schopnost vodu zadržet. Pokud chceme úspěšněji bránit ničivým povodním, musíme lépe zadržovat vodu v krajině, tedy šetrně hospodařit v lesích, vrátit do krajiny zeleň a obnovit přírodní koryta řek.“


reklama

 
Hnutí DUHA

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (65)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

LM

Ladislav Metelka

17.9.2024 14:08
Cituji z iDnes: "Přehrada v Nových Heřminovech by podle Hnutí Duha Jeseníky záplavy jen pozdržela. Chystaná stavba podle hnutí jen komplikuje vznik opatření v obcích."
To se mi jen zdá. Každá přehrada s nějakou retenční kapacitou má schopnost alespoň snížit špičku povodňové vlny. Ale i kdyby šlo jen o "pozdržení", i to má význam, získá se čas na další opatření, evakuaci, atd. A jak by nižší průtok v obcích komplikoval vznik opatření, to už vůbec netuším. Můžete to nějak vysvětlit?
Odpovědět
PJ

Pavel Jeřábek

17.9.2024 22:05 Reaguje na Ladislav Metelka
Pro amatéry je to poměrně složité - umíme si jen představit přehradu. Ale ta pojme z povodně jen objem vody, který je mezi hladinou přehrady před povodní a přepadem. Protože třeba jmenovaná přehrada s ohledem na další funkce (pitná voda, výroba elektřiny rekreační funkce, ...), musí být do určité výše stále plná, před povodní se dá upustit.
A je proto otázkou, kterou musí ale odpovědět odborníci, zda ten objem, kterým přehrada povodeň zpomalí, by nenahradily právě ty suché poldry vystavené na vhodných místech toku. Velmi zjednodušeně jsou to jen nízké hráze s postupným odpouštěním vody.

Ale jejich kouzlo je, že prakticky mimo povodně to jsou stále louky, a potom v jejich množství, kdy celkový součet objemu pozdržené vody v mnoha jednoduchých poldrech může překročit i možnosti zadržení vody přehradou.
Ale tohle musí objektivně vypočítat někdo nezávislý, osobně bych to viděl na odborníky ze zahraničí, tady si každý prosazuje svoje zájmy.

Odpovědět
AI

Animoid II

18.9.2024 11:17 Reaguje na Ladislav Metelka
"Žádost o územní rozhodnutí k vybudování vodního díla byla podána v roce 2017"
Hnutí ANO, ale mělo v té době jiné starosti, Čapí hnízdo, zámeček ve Francii, odklánění proudu dotací ke svému majiteli, focení s pávy.
Odpovědět
Marek Blatecký

Marek Blatecký

17.9.2024 14:34
To je vše krásné co píše Hnutí duha, ale tohle funguje jen v ideální povodní, tedy v té, kdy přijde jedna a další za několik let. Jenže těch povodní přišlo během těch třech dnů několik. Při první by se nasytily ty přírodě blízké opatření a ty další by tyto opatření převálcovaly jako prd. Pokud vím, tak přehrada Nové Heřminovi není jen o přehradě, ale souběžně s ní jsou i tyto opatření blízké přírodě, aby to vše dohromady fungovalo co nejlépe. I kdyby to stálo 20mld, tak Hnutí je po tom prdlajs, pořád by to bylo levnější než ty neustále se opakující škody způsobené tím, že to tam není. Hnutí duha nemá co navrhovat, není to žádná odborná firma, žádny věděcký ústav, je to jen banda nabubřelých fanatiků, kteří jen škodí a ve finále i přírodě, jelikož ty peníze co se musí vynaložit na obnovu způsobených škod, tak se mohly investovat do obnovy přírody, třeba ty mokřady, deinstalace meliorací, rekultivace, dotací na to, aby veškeré polnosti nebyly zooravány, aby byly lesní porosty nahrazovány listnatými stromy atd.. Tak leda budeme platit opravy cest a další infrastruktury.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

17.9.2024 14:40 Reaguje na Marek Blatecký
1*
Odpovědět
ss

smějící se bestie

17.9.2024 17:01 Reaguje na Marek Blatecký
1*
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

17.9.2024 20:42 Reaguje na Marek Blatecký
TO MÁTE PRAVDU, ŽE POVODEŇ TO PŘEVÁLCUJE. Jenže tady se ukazuje NEKONCEPČNOST A NEKOMPETRENCE POLITIKŮ, ŘEŠIT OCHRANU PŘED POVODNÍ KONCEPČNĚ, TEDY V KRAJINĚ CHYBÍ POJISTKY JAKO JE JIŽ AVIZOVANÁ KDYSI RYBNIČNÍ SOUSTAVA, KTERÁ BYLA TAKŘKA KOMPLETNĚ VYSUŠENÁ.
Nedělejme si iluze, že povodně v té oblasti jsou jsou novým vynálezem. Je jasné, že na tak malém území, od Jeseníků k hranicím je cca 20 km a to někde přidávám.
Na to aby vše v krajině fungovalo, musí se vytvořit série opatření a to, že právě kdysi byla v oblasti rybniční soustava je jasné, že předci byli moudřejší než my s protipovodňovými valy.
Tlak na protržení u rybníka je po obvodu nižší než je tomu u nadzemního valu.
Podle mě by bylo nejlepší vytvořit přepadová umělá koryta, která budou zkrátka směřovat do Polska...

Jedna přehrada povodeň nezachrání a řešení uceleného postiženého území nenabízí.
Opatření musí být vytvořena v krajině, systémová a celý soubor opatření.
JINAK OCHRANA ÚZEMÍ PŘED POVODNÍ JE JEN ALIBISMUS.


Odpovědět
Ota Blažek

Ota Blažek

17.9.2024 22:17 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Projekt přehrady zahrnuje i ucelené řešení ochrany postiženého území - celého povodí řeky Opavy - od Jeseníků až po město Opava, a to i suchými poldry či malými vodními nádržemi na přítocích Opavy, jakož i přirozené rozlivy pro řeky, slepá ramena řek a vrácení toků do jejich přírodního stavu. Avšak poldry či malé nádrže neumožňují zajistit zdroje pro pitnou vodu. Tento požadavek může zajistit jen přehrada.
Nevím, zda a nakolik námitky občanů Nových Heřminov a Hnutí Duha, stavbu zdržely či nikoliv, avšak považuji je za bezpředmětné a falešné.

Viz vizualizace projektu: https://prehradanoveherminovy.cz/o-prehrade/protipovodnova-ochrana/

Využijte třebas hned první video - tam je vše shrnuto.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

18.9.2024 07:42 Reaguje na Marek Blatecký
1*
Odpovědět
KP

Karel Padevet

17.9.2024 14:40

Příspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.

Odpovědět
PE

Petr Elias

17.9.2024 15:20 Reaguje na Karel Padevet

Příspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.

Odpovědět
NP

Nedělský Petr

17.9.2024 14:59
Promiňte mi, ale a z argumentů uvedených v článku se mi chce zvracet.
Jako téměř vždy když promluví zástupce "Zelených" hnutí na podobné téma z toho čiší arogance toho, kdo nemá za řešení problému žádnou odpovědnost, a ve světě i v ČR tisíckrát ověřené řešení ochrany území výstavbou přehrady pomalu, ale jistě zabije návrhem "rychlejších", "lepších" a "levnějších" řešení doplněným gulášem polopravd a lží.
Jestli si myslíte, že mokřady a další přírodě blízká opatření dokážou zabránit povodním, tak převezměte zodpovědnost a pusťte se do jejich realizace v dostatečném měřítku sami - a to nemyslím být se v prsa, když vytvořím jeden mokřad 100x100 m - a pak se o ně už napořád starejte. A protože kombinace různých opatření je super, tak neblokujte ale výstavbu jiných opatření.
Jo a moc se mi líbil argument o tom sociologickém průzkumu. Předpokládám, že pokud se provede sociologický průzkum na Kokořínsku, bude proti vyhlášení CHKO 90% lidí a tak je nesmysl to tam vyhlašovat přeci ne?
Odpovědět
ss

smějící se bestie

17.9.2024 17:02 Reaguje na Nedělský Petr
Tak jest !
Odpovědět
ZU

Zbynek Ulcak

17.9.2024 21:29 Reaguje na Nedělský Petr
... tak určitě... diskutovat ma smysl jen s tím, kdo má nějaký základ. Na Kokořínsku není třeba provádět nějaký průzkum, tam CHKO je od roku 1976. https://kokorinsko.nature.cz/homepage
P.S. "být se v prsa" se píše s měkkým i
Odpovědět
DA

DAG

17.9.2024 15:08
Chápu to správně, že Hnutí Duha by do územního řízení zasáhlo, ale neudělalo to, protože do něj vstoupila obec Heřmínovy. To znamená, že jim to přišlo zbytečné, tak se nemuseli ušpinit a teď se můžou vymlouvat, že stavbu přehrady nezdrželi ani o minutu?
Odpovědět

Radek Čuda

18.9.2024 12:51 Reaguje na DAG
No, možná jo, možná ne a možná by Duha uplatnila jen část připomínek. Nicméně fakt je prostě ten, že zde to primárně nechtějí místní a tedy do toho hodili vidle.

Duhu fakt nemusím, víc se k nim raději vyjadřovat nebudu, ale tady se prostě stali hromosvodem nezaslouženě.
Odpovědět
DA

DAG

18.9.2024 22:02 Reaguje na Radek Čuda
To já je taky nemusím. Už toho podelali dost a jejich názory na energetiku jsou vyloženě proti zdravému rozumu. Právě mi přijde zvláštní, jak to formulovali, když to vubec nezdrželi.
Odpovědět

Radek Čuda

19.9.2024 15:56 Reaguje na DAG
Osobně si myslím, že kdyby do toho neházeli vidle jak o život místní ... a teď vůbec neřeším zda právem či ne a co bych dělal na jejich místě, bo to tam vůbec neznám ... tak by Duha něco zkusila.

Ale to je čistě můj názor a navíc je otázkou, co by to bylo. Realita je taková, že tentokrát do toho vidle prostě oni nehodili a není fér je za to jebat. K tomu se dá najít řada jiných, skutečných důvodů.
Odpovědět
PE

Petr Elias

17.9.2024 15:14
Prosťáčci vždy potřebují nějakého toho ,,třídního nepřítele,, na kterého můžou házet své problémy. Teď to budou různá ekologická hnutí. ;)
Odpovědět
hi

17.9.2024 15:23
Pokud se řeka ohrázuje a nerozleje se při tak extrémních srážkách, tak se odtok urychlí a v Ostravě a na Odře to způsobí ještě daleko větší katastrofu. Tudy cesta nevede. Poldr nebo přehrada je asi opravdu nejlepší řešení. V době sucha je možno navíc nadlepšovat nízké průtoky.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

17.9.2024 15:30 Reaguje na
Přesně o to jde. Jako ekologové by měli lobovat za ryby a raky, aby suché epizody přežili aspoň v nějakém vodním sloupci. Trčící balvany jsou sice fotogenické, ale život v řece nepodporují. Přívalák a tání zachytit, v době sucha nadlepšovat. Mezi maximem a minimem se nachází optimum.
Odpovědět
SM

Stanislav Mudra

17.9.2024 17:36 Reaguje na
možno maximálně odsadit hráze - dnes je např. spousta lesů ohrázovaných aby si hajný nesmočil polobotky (lesy jižně od Kromeříže, části Soutoku)
Odpovědět
Peter Sládek

Peter Sládek

17.9.2024 15:27
"Hnutí DUHA plánovanou výstavbu reálně nijak nezdržovala..."
To je fajn, takže teraz hnutie Duha môže ďalej pomáhať popularizovať jej výstavbu, tlačiť na urýchlenie prác, robiť pozitívnu kampaň pre obyvateľov obce, vysvetľovať verejnosti jej prínosy, prípadne inicivať podpisovú akciu za jej urýchlenie. Podľa možnosti v pôvodnej nezmenšenej veľkosti, veď "...bezpečnost obyvatelstva je vždy na prvním místě."
Odpovědět

Radek Čuda

18.9.2024 12:53 Reaguje na Peter Sládek
Vy jste koukám jak většinou oni, myslím Duhu ... že kdo není s námi, je proti nám.

Proč by se oni měli o něco snažit? To by se měli primárně snad ti, kteří jsou ohroženi a jejich zástupci.
Odpovědět
RB

Radomír Brunclík

17.9.2024 15:34
Tady ty levičácké spolky jsou jen k vytváření problémů.
Odpovědět
PS

Pavel Selinger

17.9.2024 16:31
Duha, nelži !
Odpovědět
ss

smějící se bestie

17.9.2024 17:02 Reaguje na Pavel Selinger
1**
Odpovědět
SM

Stanislav Mudra

17.9.2024 17:34
Je nutno podotknout:
1. každá přehrada a hráz se jednou přelije - zájemcům potvrdím písemně
2. zda je v tom beton a soustředění obrovské investice do jedněch rukou, narozdíl od rozdrobení do dílčích opatření, kde si mohou vydělat i malé firmy můžete posoudit (kdysi se účelově vymlovali na problémy s pozemky u drobných opatření)
Odpovědět
SM

Stanislav Mudra

17.9.2024 17:38
3. kdo zvás je ochotný pro protipovodňová opatření obětovat svůj majetek, může ho nezištně nabídnout (i výměnou) těm co jim stát utopí domovy a krajinu jejich života
Odpovědět
JH

Jiří Havlík

17.9.2024 18:01
Asi neumíte číst. Hnutí Duha nic nezdrželo. Naopak sami občané Nových Heřmanic přehradu nechtějí. Zbrzdila to příprava projektu a výkup pozemků. A to nedělá hnutí Duha. Povodí Odry na tom pracuje už 27 let a utratilo 1,3 miliardy a výsledek žádný. Přečtěte si to ještě jednou a pořádně.
Odpovědět
NP

Nedělský Petr

17.9.2024 19:11 Reaguje na Jiří Havlík
Nejen že jsem to četl, ale profesně to zdálky sleduji těch 27 let.
1. Není důvod, aby občané Nových Heřmínov chtěli přehradu, jim skutečně nepomůže.
2. Oběť části obyvatel obce Nové Heřmínovy (357 obyvatel celkem) umožní ochránit před povodně vyšší tisíce obyvatel a mnohamiliardový majetek níže po toku (ty čísla berte s rezervou).
3. Zaslouží si za to královské odškodné? Rozhodně Ano! Pokud je veřejný zájem takto výrazný, tak by náš stát měl mít nástroj k vyvlastnění majetku a souvisejícím krokům.
4. Hodně z těch 1,3 miliardy je na opakované, variantní, aktualizované a nevím ještě jaké studie, které se snaží reagovat na neustále předkládané argumenty hutí Duha a spol, že přehrada je špatné řešení.
5. Ať tady zodpovědný zástupce hnutí Duha na smrt svých dětí odpřísáhne, že nečinil žádné kroky, obstrukce, dohody, poňoukání místní atd. aby výstavbu přehrady znemožnil.
Takže tak...
Odpovědět
PD

Pavel Dvořák

17.9.2024 20:36 Reaguje na Nedělský Petr
Jako že se hnutí Duha provinilo už jenom tím, že má jiný názor? :) Občany té obce nemusí nikdo ponoukat k tomu, aby s tím záměrem nesouhlasili. Viděl jsem to jejich super skvělé reklamní video a taky bych to tam nechtěl. Kvůli záměru obrátit život v klidné obci vzhůru nohama (invaze koupáků).
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

17.9.2024 20:52 Reaguje na Pavel Dvořák
Evidentně jste neviděl dnešní zpravodajství, většina (DH) s propláchnutými a pobořenými baráky je úplně jiného názoru.
Odpovědět
Ota Blažek

Ota Blažek

17.9.2024 23:16 Reaguje na Pavel Dvořák
Malá pláž je na horním konci nádrže - tu by měli nejblíž právě obyvatelé Nových Heřminov. Případné penziony a kemp jsou plánovány u spodního konce nádrže - tedy tak 2 km od centra obce.
Jinak si myslím, že vizualizace projektu dokazuje, že veškeré námitky proti projektu jsou bezpředmětné a falešné.
Odpovědět
Ota Blažek

Ota Blažek

17.9.2024 23:17 Reaguje na Pavel Dvořák
Jo a ještě maličkost: Projekt přehrady zahrnuje i novou hráz, která by ochránila Nové Heřminovy před stoletou vodu. K dnešku je obraz této obce velmi smutný - voda tam řádila...
Odpovědět
NP

Nedělský Petr

18.9.2024 08:45 Reaguje na Pavel Dvořák
Nevadí mi že má hnutí Duha jiný názor, na to má kdokoliv plné právo.
Vadí mi to jejich alibistický vykrucování ve stavu kdy cítí, že by na ně mohla široká veřejnost začít pohlížet zásadně hůř než doteď.
A neskutečně mi vadí (a za to Duha nemůže), že za stávající legislativy a stavu státního sektoru (kdy podobné projekty mají na starosti přetížení lidé bez výraznější finanční, právní a politické podpory), mohou podobní šmejdi jako DUHA bez jakékoliv odpovědnosti za cokoliv desítky let torpédovat smysluplné projekty.
Odpovědět
Ota Blažek

Ota Blažek

17.9.2024 23:22 Reaguje na Nedělský Petr
Máte pravdu, ale součástí projektu přehrady je i ochrana vlastní obce před stoletou vodou.(Dnešní stav obce je velmi smutný...). No a porovnejme 357 obyvatel obce, odmítajících stavbu, se zhruba 100 tisíci obyvatel níže - až po Opavu, kteří byli a jsou řádně ztrýzněni povodní...
Odpovědět
MM

Milan Milan

17.9.2024 21:16
Katastrofa proběhla a nikdo za včasné vybudování protipovodňových hrází najednou nezodpovídá? Význačný rozliv v podmínkách MsK je v podstatě nereálný, snad tak pro normální srážky, ale ne pro to co se odehrálo teď. Když se valí miliony m3 vody, v krátkém čase ji není kam rozlít, pouze velké nádrže ji můžou účinně kumulovat a řízeně a co nejrychleji odpouštět a dostat pryč z krajiny.... Kdo blokuje rozumná řešení je v podstatě odpovědný za ztracené životy i majetkové škody, a měl by se k té odpovědnosti následně i přihlásit.
Odpovědět
Ota Blažek

Ota Blažek

17.9.2024 22:10
Z vlastní obce by přehradou nebyla zatopena ani část - snad nanejvýš pozemky v jejím katastru. Projekt naopak nabízí další rozšiřování obce i její vybavenosti, navíc především i její ochranu před stoletou vodou.

Projekt přehrady řeší celé povodí řeky Opavy - od Jeseníků až po město Opava, a to i suchými poldry či malými vodními nádržemi na přítocích Opavy, jakož i přirozené rozlivy pro řeky, slepá ramena řek a vrácení toků do jejich přírodního stavu. Avšak poldry či malé nádrže neumožňují zajistit zdroje pro pitnou vodu. Tento požadavek může zajistit jen přehrada.

Tedy závěrem: Nevím, zda a nakolik námitky občanů Nových Heřminov a vás - Hnutí Duha, stavbu zdržely či nikoliv, avšak považuji je za bezpředmětné a falešné.

Viz vizualizace projektu: https://prehradanoveherminovy.cz/o-prehrade/protipovodnova-ochrana/

Využijte třebas hned první video - tam je vše shrnuto.
Odpovědět
PD

Pavel Dvořák

18.9.2024 11:08 Reaguje na Ota Blažek
" Projekt naopak nabízí další rozšiřování obce"

WTF?? Z toho jako mají lidé v obci skákat blahem? Si kupte lego a můžete si spoustu dalších baráků postavit přímo doma, Vy zastavovací ignorante.
Odpovědět
Ota Blažek

Ota Blažek

18.9.2024 17:29 Reaguje na Pavel Dvořák
Jakože by bylo v obci a okolí nějaký čas rušno od stavbařů? Jakože by tedy neměli postavit tu projektovánou hráz, která by ochránila obec před stoletou vodou? Jakože by dočasné rušení 350 obyvatel obce nemělo na dlouho ochránit před povodněmi 100 tisíc lidí na řece pod nimi? A jestli řešíte zatopení domů přehradou - plocha přehrady se vlastní obce vůbec nedotkne. A jakože atd. atd. ...
Odpovědět
PD

Pavel Dvořák

18.9.2024 22:07 Reaguje na Ota Blažek
Psal jsem o zájmech lidí v dotčené obci, hodnocení obecné přínosnosti projektu je jiná otázka. Ostatně rozhodnutí o tom, zda se to postaví, nebo ne, nezáleží primárně na postoji obce. Snažil jsem se vysvětlit, že by mi jako občanovi obce vadily navazující "rozvojové" projekty, které jsou pro někoho rozvoj obce a pro někoho zásah do klidu v obci. V té prezentaci byly vyznačeny rozsáhlé zástavby jak v západní části obce, tak na plánovaném břehu přehrady. Silnice na Krnov by vedla kolem těch plánovaných kempů a hotelů. Ne každý stojí o to, aby mu jeho malou obec někdo přetvořil v něco jiného.
Odpovědět
Ota Blažek

Ota Blažek

18.9.2024 23:15 Reaguje na Pavel Dvořák
Snažil jsem se poukázat na paradox, že projekt obsahuje též mnohem lepší protipovodňovou ochranu Nových Heřminov - tedy jejich občanů (jakože za onu chybějící hráz právě teď byli vodou právě tito lidé dost vytrestáni), jakož i na nevyřešený protiklad zájmu 350 obyvatel na jedné straně, oproti mnohem podstatnějším zájmům 100 tisíc obyvatel v povodí pod touto obcí. A do toho překrucování faktů až přímé lži že strany Duhy...
Odpovědět
PD

Pavel Dvořák

19.9.2024 00:00 Reaguje na Ota Blažek
Ok. Ale o vytrestání obce by mělo smysl mluvit v případě, kdyby tito lidé nesli odpovědnost za to, že protipovodňová opatření nebyla realizována. Tak tomu ale není. Mnoho lidí odmítá pochopit, že nežijeme někde v Číně, kde strana rozhodne a lidé drží hubu a krok. Při stavbě veřejně prospěšných staveb je samozřejmé, že do stavebního řízení vstupují dotčené obce a další subjekty a že to způsobí určité zdržení. S tím se při časovém plánování samozřejmě musí počítat. To rozhodně není důvod, aby se za 27 let od povodní v roce 1997 ani nekoplo do země. Za tu dobu jsme všichni zestárli o generaci. Ostatně ta hráz pro ochranu samotné obce a další doplňková opatření už mohla dávno stát, bez ohledu na existenci nebo neexistenci přehrady.
Odpovědět
Ota Blažek

Ota Blažek

19.9.2024 00:58 Reaguje na Pavel Dvořák
Nevidím celý Váš příspěvek... Připouštím, že nevím, zda a nakolik stavbu zdržely námitky obce a hnutí Duha, a nakolik nečinnost úřadů. Vadí mi však, že náš právní systém zřejmě nedokáže účinně porovnat-posoudit váhu zájmů stovek lidí oproti mnohem oprávněnějším zájmům 100 tisíc lidí. A zopakuji se - vadí mi šíření polopravd a nepravd o onom sporném projektu, které snad (?), možná (?) zdržely jeho realizaci.
Odpovědět
Ota Blažek

Ota Blažek

19.9.2024 00:59 Reaguje na Pavel Dvořák
Nevidím celý Váš příspěvek... Připouštím, že nevím, zda a nakolik stavbu zdržely námitky obce a hnutí Duha, a nakolik nečinnost úřadů. Vadí mi však, že náš právní systém zřejmě nedokáže účinně porovnat-posoudit váhu zájmů stovek lidí oproti mnohem oprávněnějším zájmům 100 tisíc lidí. A zopakuji se - vadí mi šíření polopravd a nepravd o onom sporném projektu, které snad (?), možná (?) zdržely jeho realizaci.
Odpovědět
Ota Blažek

Ota Blažek

19.9.2024 00:59 Reaguje na Pavel Dvořák
Nevidím celý Váš příspěvek... Připouštím, že nevím, zda a nakolik stavbu zdržely námitky obce a hnutí Duha, a nakolik nečinnost úřadů. Vadí mi však, že náš právní systém zřejmě nedokáže účinně porovnat-posoudit váhu zájmů stovek lidí oproti mnohem oprávněnějším zájmům 100 tisíc lidí. A zopakuji se - vadí mi šíření polopravd a nepravd o onom sporném projektu, které snad (?), možná (?) zdržely jeho realizaci.
Odpovědět
Ota Blažek

Ota Blažek

19.9.2024 00:59 Reaguje na Pavel Dvořák
Nevidím celý Váš příspěvek... Připouštím, že nevím, zda a nakolik stavbu zdržely námitky obce a hnutí Duha, a nakolik nečinnost úřadů. Vadí mi však, že náš právní systém zřejmě nedokáže účinně porovnat-posoudit váhu zájmů stovek lidí oproti mnohem oprávněnějším zájmům 100 tisíc lidí. A zopakuji se - vadí mi šíření polopravd a nepravd o onom sporném projektu, které snad (?), možná (?) zdržely jeho realizaci.
Odpovědět
Ota Blažek

Ota Blažek

19.9.2024 00:59 Reaguje na Pavel Dvořák
Nevidím celý Váš příspěvek... Připouštím, že nevím, zda a nakolik stavbu zdržely námitky obce a hnutí Duha, a nakolik nečinnost úřadů. Vadí mi však, že náš právní systém zřejmě nedokáže účinně porovnat-posoudit váhu zájmů stovek lidí oproti mnohem oprávněnějším zájmům 100 tisíc lidí. A zopakuji se - vadí mi šíření polopravd a nepravd o onom sporném projektu, které snad (?), možná (?) zdržely jeho realizaci.
Odpovědět
Ota Blažek

Ota Blažek

19.9.2024 01:09 Reaguje na Pavel Dvořák
Omlouvám se za hned čtyřnásobné zveřejnění mého příspěvku - to je samozřejmě nedopatření...
Odpovědět
Ota Blažek

Ota Blažek

19.9.2024 01:11 Reaguje na Pavel Dvořák
...pletu pojmy: Projekt nepovažuji za sporný - jde o projekt, který je předmětem sporu...
Odpovědět

Radek Čuda

18.9.2024 12:56 Reaguje na Ota Blažek
Já klidně věřím, že by jim to bylo ku prospěchu ... myslím obyvatelům obce.

Ale holt se je nepodařilo přesvědčit ... a to těžko považovat za jejich chybu, resp. pouze a jen za jejich chybu.
Odpovědět
MJ

Marcela Jezberová

17.9.2024 23:05
Jak je možné, že Hnutí Duha se v souvislosti s přehradou nezmiňuje o ostatních opatřeních, která jsou v návaznosti na přehradu plánovaná? Vždyť jsou přesně taková, jaká HD samo navrhuje. Duze se to prostě nehodí do krámu. Myslím, že po letošních povodních už není důvod stavbu oddalovat. A členové HD doufám u teď v Krnově hákují v holinách a rukavicích, aby pomohli uklidit po svém páchání dobra.
Odpovědět
Ota Blažek

Ota Blažek

17.9.2024 23:11 Reaguje na Marcela Jezberová
Přesně tak.
Odpovědět
PE

Petr Elias

18.9.2024 09:03 Reaguje na Marcela Jezberová
Jojo...oni můžou za vše, co? :D :D
Odpovědět
MJ

Marcela Jezberová

17.9.2024 23:05
Jak je možné, že Hnutí Duha se v souvislosti s přehradou nezmiňuje o ostatních opatřeních, která jsou v návaznosti na přehradu plánovaná? Vždyť jsou přesně taková, jaká HD samo navrhuje. Duze se to prostě nehodí do krámu. Myslím, že po letošních povodních už není důvod stavbu oddalovat. A členové HD doufám u teď v Krnově hákují v holinách a rukavicích, aby pomohli uklidit po svém páchání dobra.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

17.9.2024 23:13 Reaguje na Marcela Jezberová
Hákovat znamená pracovat rukama -
to není nic pro ně, zvlášť když je to bez kamer !
Odpovědět
Ota Blažek

Ota Blažek

18.9.2024 21:41 Reaguje na Marcela Jezberová
Přesně tak.
Odpovědět
TS

Tonda Selektoda

18.9.2024 09:54
V článku je patrná tendence, vyvinit HD z nastalé situace po letošní povodni. O tom, zda zástupci HD zdržovali nebo nezdržovali, zda stavební záměr stavby přehrady podporovali, nebo spíše obstruovali, jsou přece k dispozici písemné doklady. Stačí se podívat do dokumentace EIA. Přečíst si osm připomínek a námitek ze zjišťovacího řízení od toho hnutí, k záměru, včetně námitek vznesených na veřejném projednání záměru zástupcem HD, v srpnu 2011 (!). Veřejně přístupnou dokumentaci EIA. Najdete na portále: cenia.cz , pod kódem MZP291, nebo po zadání hesla Heřminov.
Obdobně existují i písemné podklady o záměru na místně příslušném stavebním úřadu. Lze požádat ten úřad o poskytnutí informací, dle Zákona o svobodném přístupu k informacím (106/1999 Sb.).
Odpovědět

Radek Čuda

18.9.2024 12:59 Reaguje na Tonda Selektoda
Moment, Duha tedy měla 2011 nějaké připomínky ... teď je ale 2024. Pokud ty připomínky byly oprávněné, tak za to Duhu těžko jebat. Pokud byly mimo, tak příslušné orgány měly 13 let na to, jak je poslat někam.

Odpovědět
AI

Animoid II

18.9.2024 11:13
"Žádost o územní rozhodnutí k vybudování vodního díla byla podána v roce 2017."
Ale vládnoucí ANO to koplo pod koberec. Asi měli moc práce s Čapím hnízdem pro Andreje.
Odpovědět
PD

Pavel Dvořák

18.9.2024 11:54
Po povodni hledáme viníka a tím je už z principu zlé hnutí Duha. :) Případně občané té obce, kteří si dovolili vyjádřit svůj názor v referendu.

No a teď fakta: občané a občanská hnutí nemají ve věci žádnou rozhodovací pravomoc. Rozhodují úřady a soudy. Jako to myslíte vážně, že by brblání lidí z Duhy mělo být příčinou toho, že 27 let nestačilo na vybudování protipovodňových opatření? Příčiny hledejte u těch, kteří měli konat a nekonali.
Odpovědět
DF

Daniel Fiala

19.9.2024 17:03 Reaguje na Pavel Dvořák
nehledá se viník, ale obětní beránek. Dnes v ČRo pozval ministr Výborný na lynč pí. Kárníkovou, ať s ním jde na náměstí do Krnova. Že s sebou rovnou nevzal otep chroští?! Křesťan!
Účelem rituální oběti není divadlo pro nic a za nic, ale aby ten kozel každoročně vyháněný do pouště na sebe vzal hříchy všech příslušníků kmene. Říci lidem v krizové situaci, kdykoli a kdekoli: "támhle je viník" znamená jediné: zlynčovat kohokoliv, kdo je zrovna po ruce. A jestli to v historii byli Židé nebo katolíci, kulaci nebo homosexuálové, to už je jen dobová obměna téhož mechanismu. Stačí, že belhá nebo vypadá blbě. A toho jsou si politici klausovského typu velmi dobře vědomi a umí manipulovat davem, emoce vyhonit a potom podojit. Novináři se velmi rádi svezou.
Drobil s tím nestoudně přišel už v neděli, když ještě ani nekulminovala Odra. Proto je lid miluje, protože chce krev. „Ukřižuj ho!“ A málokdo postřehne, že se během vteřiny změnil z člověka na lůzu.
p. Skopeček už za 2 dny obvinil "spolky a organizace" že mohou za škody v celém (!) MS kraji. Přitom p. Lochman vteřinu před ním uvedl na PPO šlo 60 mld. za 22 let v celé ČR (!) a že je to nedostatek a dluh politiků. Překvapivě se shodl s p. Fialou (SPD).
https://cnn.iprima.cz/porady/360deg/360-260

Mnozí, kdo podcenili riziko na svém majetku, se s chutí svezou "do Krnova" a „hodí si“ kamenem. Protože taková je zvířecí/pudová povaha člověka. Naše povaha.
Účelem Drobilova výkopu nebyla racionální debata, ani hledání řešení, ale právě boj s "třídním nepřítelem". Přesně jak to dělali soudruzi.
Pudovou stránku jsme za 100.000 evoluce let neztratili. Jediné, co nás drží na uzdě, jsou zákony a morálka/kultura.
Komu z nich (politici a novináři) bude za měsíc záležet na tom, že ve veřejnoprávním rádiu či soukromé TV lhal? A přitom polder Raciborz a Bukow jsou hned za rohem. Stejně tak u RŽMB se pan hejtman Kuba na vlastní oči přesvědčil, že přírodní rozlivy fungují, jenom to není tak „triviální“ jako roura/přehrada, jak správně řekl.
Odpovědět
DF

Daniel Fiala

19.9.2024 17:09 Reaguje na Daniel Fiala
vypadl odkaz na to lhaní o polderech (9:33):
https://plus.rozhlas.cz/nove-herminovy-ochranily-krnov-a-opavu-mini-vyborny-my-jsme-stavbu-nezdrzeli-9315938

Sám se vaří v emocích, které pomáhá rozdmýchat. Smutné.

Racibórz Dolny – suchy zbiornik:
https://pl.wikipedia.org/wiki/Racib%C3%B3rz_Dolny
ale čerstvé obrázky jsou výmluvnější.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

19.9.2024 17:44 Reaguje na Daniel Fiala
JČ plochá pánev rozlivy umožňuje, v Jeseníkách to hrčelo korytem, strhávalo kamení, hlínu, větve... Asi s tím budu už nudný, ale řešení vidím nikoliv v korýtkách typu "v", ale minimálně "U", příp. "W" - bez toho vnitřního zubu=naplaveniny. A mmch, starosta K. byl proti přehradě, s čímž se (dříve) netajil. Snad si všichni z toho vezmou poučení, neb když to počítám. 97, 02, 10, 13, 24. To je tolik "50-100 letých" epizod, že je třeba tu změnu klímy brát vážně.
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist