Jiří Kopáček a Radek Bače: Les po kůrovci z pohledu dlouhodobých měření na Šumavě

Díky skutečně naměřeným výsledkům nyní s jistotou víme, jak přehnané tyto obavy byly. Zároveň se potvrdilo, že pro biodiverzitu horských lesů, jejich úspěšnou obnovu a bohatou prostorovou heterogenitu, ale i pro kvalitu lesních půd je bezzásahový režim (nejen) v horských smrčinách nejlepším řešením [3–7]. Není to ostatně překvapivé – smrk, kůrovec i větrné polomy se v horských lesích přirozeně vyskytují po miliony let bez zásahů člověka.
Naše studie začaly již v 90. letech 20. století, tj. dlouho před kůrovcovou kalamitou a cílily na poznání, jak se po odsíření spalin horské (terestrické i vodní) ekosystémy zotavují z desetiletí trvající devastace kyselými dešti, které byly na území ČR extrémní [např. 8, 9]. Měli jsme proto již před začátkem kůrovcového žíru dostatek informací o složení vegetace, půd, vody, hydrologickém režimu a zásobách živin v jednotlivých částech horských ekosystémů Šumavy ještě v době, kdy byly pokryty dospělým lesem. To nám umožnilo kvantifikovat skutečné změny, které po rozpadu stromového patra nastaly. Protože jinde podobné studie obvykle začínají až po samotné kalamitě a srovnání s předkalamitním stavem chybí, naskytla se na Šumavě světově unikátní příležitost, jak tuto mezeru v poznání zaplnit. Ve studiu lokalit pokračujeme dosud, abychom dokončili práci, kterou od vědeckých ústavů veřejnost právem očekává, a to je objektivní vyhodnocení příčin a následků dějů kolem nás a kvantifikace jejich skutečných, nikoli vybájených dopadů.
1. Bezzásahový režim versus odlesnění.
V řadě příspěvků pod články [1,2] se překvapivě často objevuje „rovnítko“, které se někteří čtenáři snaží vložit mezi bezzásahový režim v horských lesích, jehož cílem je zachování lesního ekosystému přírodní (tj. přírodě skutečně nejbližší) cestou, a odlesňování krajiny či devastaci tropických pralesů. Zásadní rozdíl je v tom, že bezzásahovost nevede k destrukci lesního ekosystému jako celku a týká se (navíc jen po přechodnou dobu několika let, viz obrázek 1) pouze jeho jedné části – stromového patra. Každý, kdo tvrdí, že bezzásahovost a odlesnění je totéž, prostě pro (uschlé) stromy nevidí les, jak říká staré české přísloví.

Na rozdíl od bezzásahovosti, skutečné odlesnění a přeměna lesa na pastviny či pole vždy způsobí zásadní změny původního ekosystému a jeho biologických i fyzikálně chemických vlastností, jako jsou biodiverzita, složení půd a množství organické hmoty, eroze, mikroklimatické a hydrologické parametry. Bylo to právě trvalé odlesnění a dlouhodobé ničení přirozeného zmlazení a keřů s cílem rozšiřovat a zachovat pastviny, jež způsobilo erozi a ztrátu půd z řady horských oblastí ve Středomoří.
Jednorázová těžba, po které by bez dalších zásahů člověka následovalo samovolné zmlazení, by k podobné katastrofě nevedla. Kořenové systémy starých stromů by totiž udržely půdy na svazích dostatečně dlouho na to, aby je nahradily kořeny stromů nových. Po zetlení starých kořenů a při absenci kořenů nových však tato přirozená opora půd zmizela. Opakované a necitlivé využívání původně lesních ekosystémů pro pastvu ovcí a koz tak způsobilo jejich nevratný kolaps. Podobná situace naštěstí nehrozí, pokud se obnově stromového patra nebrání – ať již přirozenou cestou v horských ekosystémech, nebo umělým zalesněním v hospodářských lesích.
2. Vliv kůrovcové kalamity na klima a srážky v ČR.
Řada diskutujících podobně jako JP hájí názor, že časově omezený pokles počtu dospělých stromů zásadně ovlivňuje klima a srážky na našem území. Je to však naopak klima, které především ovlivňuje vegetační pokryv v člověkem neobhospodařovaných územích. Vliv rozlohy lesů skutečně má význam pro srážky na ostrovech a v příbřežních oblastech především tropického pásu. Ve střední Evropě je však tento vliv již velmi omezený. Rozhodující množství vzdušných mas (56 %) nesoucích srážky na naše území pochází z jiho- až severozápadního Atlantiku a 33 % z arktických oblastí, a to i v současném „pokůrovcovém“ období [10]. V této kapitole využijeme rovněž data ČHMÚ z Churáňova, neboť ta lze na rozdíl od našich těžko lacině zpochybňovat. Jsou získaná certifikovanými přístroji a po celou dobu měření s využitím totožných (případně ověřených a srovnatelných) metod. Vycházíme z předpokladu, že pokud „uschlá Šumava“ ovlivňuje klima v ČR, jak JP a jeho učedníci rádi tvrdí, mělo by to být především vidět na této šumavské stanici.
Vinou sucha a kůrovců zahynulo v posledních letech v ČR přibližně 100 milionů m3 stromů. Ano, je to obrovské množství. Při hrubém odhadu 500 stromů na hektar a 1 m³ dřeva na jeden strom to odpovídá zasažení stromového patra na ploše kolem 200 tisíc hektarů. Celková výměra lesa v ČR činí podle Národního lesnického institutu (https://nli.gov.cz/plocha-lesa-a-lesnatost-v-ceske-republice/) přibližně 2,9 milionu hektarů, což představuje asi 37 % území státu.
V důsledku kalamity tak přechodně poklesla plocha horní etáže dospělého stromového patra o dva procentní body, tj. na celkem cca 35 % rozlohy ČR. Všem, kteří na základě „zkušeností, protože čísla jsou k ničemu“, tvrdí, že tato změna zásadně ovlivňuje klima v ČR, doporučujeme zamyslet se nad tím, jaké změny klimatu asi musely nastat v historii, a proč nám je kronikáři zatajili. V 9. století totiž bylo území ČR pokryto lesy asi z 90 %, po postupném odlesňování tato plocha klesla na cca 14 % v období Marie Terezie, po druhé světové válce byla 30 % a od té doby vzrostla na současných 37 %. Proč očekáváme změny klimatu v důsledku současné kalamity, když nenastaly ani po mnohem větších změnách zalesněné plochy v dobách minulých?
Zvyšující se plocha lesních porostů v ČR, zejména díky zalesňování zemědělsky opuštěných pozemků [11], přispívá k postupnému zlepšování kvality půd. Lesní vegetace navrací do půd organickou hmotu, která zde v minulosti chyběla v důsledku intenzivního využívání, hluboké orby a odvodňovacích zásahů podporujících mineralizaci organického uhlíku. A návrat organické hmoty do půd zvyšuje jejich schopnost zadržovat vodu v krajině. Zde je však nutno dodat, že zalesňování neproduktivního bezlesí je na druhé straně vykoupeno značným poklesem středoevropské biodiverzity [12]. Ale zpět k vodě. Kvalita půd je v zemědělské i lesní krajině pro zadržení vody kvantitativně důležitější než samotná vegetace. Například v povodí Plešného jezera s velmi mělkými půdami (v průměru 36 cm) se zadržuje 80–140 mm vody (tj. litrů na metr čtverečný), zatímco v živé vegetaci plus mrtvém dřevu to bylo před kalamitou cca 40 mm a deset let po ní 30 mm [13]. V lesích s hlubšími půdami je tento rozdíl v jejich prospěch ještě větší.
Role lesních ekosystémů je tak nezpochybnitelná pro zadržování vody v krajině, ale pro pohyb dominantních vzdušných mas, které přinášejí srážky, je na našem území zanedbatelná. Srážkové úhrny sice silně meziročně kolísají, ale v dlouhodobých trendech neklesají ani v Praze, kde se se podíl vegetace na celkové ploše nemění, ani na Šumavě, kde po kůrovcové kalamitě počet dospělých stromů poklesl, a ani ve Vysokých Tatrách po rozsáhlé lesní kalamitě v roce 2004 (obrázek 2).

To, co se však po kůrovcové kalamitě skutečně změnilo, bylo množství podkorunových srážek v různých nadmořských výškách. Toto množství bylo v nadmořské výšce kolem 1100 m n. m. až do uschnutí stromů nižší o cca 20 % než v sousedním bezlesí (obrázek 3). Po ztrátě korun začalo na půdu pod uschlými stromy dopadat více vody, než původně propadalo korunami živých stromů. Příčinou těchto změn jsou rozdílné velikosti odparu srážkové vody z povrchu korun a množství vody, které do nich kromě deště a sněhu navíc vstupuje kondenzací vlhkosti a tvorbou námraz na povrchu vegetace.
Z korun v nižších nadmořských výškách se tak odparem do atmosféry vrací více srážkové vody, než do nich vstoupí kondenzací. V chladnější, hřebenové části Šumavy, tj. v cca 1300 m n. m., však byla situace opačná a po uschnutí stromů zde množství srážek dopadajících až na půdu pokleslo o cca 17 % (obrázek 3), protože odpar z korun klesá, ale objem zkondenzované vody roste s nadmořskou výškou a klesající teplotou vzduchu [13, 14]. Hranice mezi zvýšeným a sníženým přísunem srážkové vody do půd po uschnutí stromů bude někde mezi nadmořskými výškami těchto ploch, tj. cca ve 1200 m n. m. Protože se však větší část Šumavy nachází v nižších výškách, přísun srážkové vody do půd se po kalamitách po přechodnou dobu (do obnovy stromového patra) zvyšuje.
![Obrázek 3. Množství srážek v povodí Plešného jezera na volné ploše bez stromů (bezlesí na Kamenném moři) a ve spodní a horní části povodí v původním lese. Čísla udávají nadmořskou výšku a svislé čáry počátek napadení stromového patra kůrovcem na horní (2004) a spodní (2007) výzkumné ploše. Po ztrátě korun roční úhrny v porovnání s bezlesím poklesly v horní a vzrostly ve spodní části lesa [13, 14]. Obrázek 3. Množství srážek v povodí Plešného jezera na volné ploše bez stromů (bezlesí na Kamenném moři) a ve spodní a horní části povodí v původním lese. Čísla udávají nadmořskou výšku a svislé čáry počátek napadení stromového patra kůrovcem na horní (2004) a spodní (2007) výzkumné ploše. Po ztrátě korun roční úhrny v porovnání s bezlesím poklesly v horní a vzrostly ve spodní části lesa [13, 14].](/aaa/img.php?src=/img_upload/e6ffb6c50bc1424ab10ecf09e063cd63/obr3_1.png&w=450)
3. Vliv kůrovcové kalamity na mikroklimatické charakteristiky.
O rozdílech mezi skutečným (opravdu naměřeným) stavem oproti předpokladům JP a některých diskutujících jsme již psali v předchozích příspěvcích, takže si to zopakujeme pouze stručně. Jaké tedy jsou skutečné změny teplot a vlhkosti půd a vzduchu a toků energie před a po rozpadu stromového patra v horských lesích? Překvapivě malé, a pro teploty dokonce menší, než je jejich nárůst v důsledku globálního oteplování za posledních 25 let [13, 15, 16].
Po odumření stromového patra klesá transpirace stromů, ale roste evaporace (odpar) z povrchu více osluněných a na vlhkost bohatších půd a vzrůstá transpirace podrostu a zmlazení [17]. Není tak pravda, že by se voda pod uschlými stromy neodpařovala. Celková evapotranspirace (tj. součet obou hodnot) se po ztrátě korun skutečně snižuje. Výsledkem je růst půdní vlhkosti pod odumřelými stromy a zvýšené odtoky [13, 16]. Tyto změny však nejsou dramatické ani ve strmých povodích šumavských jezer, ani v níže položených rozsáhlejších povodích (např. Modravský potok, Große Ohe aj. [18, 19]). Například v povodí Plešného jezera poklesla evapotranspirace v důsledku uschnutí stromů o cca 155 mm rok–1 (obrázek 4) a o stejné množství vzrostl odtok vody v porovnání s tehdy ještě zdravými porosty v povodí Čertova jezera [13]. Podobné zvýšení odtoků (62–120 mm rok–1) bylo pozorováno i v bavorských lokalitách s rozsáhlým poškozením stromů [18].
A je to právě rozdíl v množství vody, která místo odparu odteče, jež odlišuje energetickou bilanci lesa s živými a uschlými stromy. Na vrácení 1 litru vody zpět do atmosféry je třeba stejné množství energie, ať se jedná o transpiraci nebo odpar. Skutečné množství energie, které se s poklesem evapotranspirace nepřevádí na latentní teplo, ale posílí to zjevné, lze po kalamitě na českých i bavorských lesních lokalitách odhadnout podle zvýšených průtoků na 152–380 MJ m–2 za rok, což je 5–12 J m–2 s–1 (neboli 5–12 W m–2) [13]. V níže položených lesních partiích to bude více o energii potřebnou k odparu srážkové vody z povrchu korun. Jedná se o vodu, která nepropadne až do lesních půd (nebo podkorunových srážkoměrů) a v hydrologické bilanci proto chybí. V každém případě se však jedná až o řádově nižší hodnoty energie, než s nimiž operuje JP. Ve svých výpočtech totiž nepočítá s rozdílem mezi lesem se zdravými a uschlými stromy, ale s celkovým (navíc pro Šumavu nadhodnoceným) příkonem slunečního záření a předpokládá, že se veškerá tato energie přemění v uschlém porostu (na rozdíl od živého) na zjevné teplo. Jako kdyby na živé porosty slunce nesvítilo.
![Obrázek 4. Změna celkové evapotranspirace z povodí Plešného jezera před a po kůrovcové kalamitě (šedivá plocha) a související pokles spotřeby sluneční energie na produkci latentního tepla. Rozdíl mezi průměry pro období 2001–2005 a 2012–2016 činí 12 W m–2 [13]. Obrázek 4. Změna celkové evapotranspirace z povodí Plešného jezera před a po kůrovcové kalamitě (šedivá plocha) a související pokles spotřeby sluneční energie na produkci latentního tepla. Rozdíl mezi průměry pro období 2001–2005 a 2012–2016 činí 12 W m–2 [13].](/aaa/img.php?src=/img_upload/e6ffb6c50bc1424ab10ecf09e063cd63/obr4_3.png&w=330)
Je pravda, že v různých místech karu i na plochých hřebenových partiích povodí Plešného jezera, kde všechny stromy uschly, teplota vzduchu skutečně vzrostla více než v tehdy nepostiženém povodí Čertova jezera. Tento rozdíl byl však opět podstatně menší, než vyplývá z měření povrchové teploty ležících kmenů termokamerou nebo satelity v době plného slunečního svitu. Ve výšce 2 m nad terénem nárůst teplot vzduchu po odumření stromového patra jen ojediněle přesáhl 3 °C (k dispozici máme měření s hodinovým intervalem) a ve vegetační sezóně byl v průměru o 1,2 °C vyšší (v ročním průměru dokonce jen o 0,8 °C vyšší) než v živém lese [13, 16].
Žádné velké drama se nekonalo v povodí Plešného jezera ani pro rozdíly denních amplitud (tj. rozdílů mezi maximální a minimální hodnotou v daný den) pod uschlými a živými stromy pro teploty vzduchu, půd, ani relativní vlhkosti vzduchu. I tyto hodnoty jsou publikovány [13, 16]. JP píše plamenně o Šumavě, a přitom ani nezná, nechápe nebo nechce pochopit dostupnou vědeckou literaturu z této oblasti. Kde konkrétně jsou chyby v námi použitých měřeních, datech a argumentech? Navíc je zajímavé, že velmi podobné průměrné rozdíly teplot vzduchu mezi živým a uschlým lesem uvádí i článek [15], jehož je JP spoluautorem. Znamená to, že buď publikuje výsledky, kterým sám nevěří, což by vzhledem k vědecké etice neměl, anebo dezinterpretuje i ty, když se mu to hodí?
Skutečný nárůst teplot vzduchu ve 2 m nad terénem (a to ani hodnoty měřené každou hodinu) nesvědčí o častých intenzivních proudech stoupajícího přehřátého vzduchu, jak se nás snaží JP přesvědčit [20]. Netvrdíme, že se vzestupné proudy teplého vzduchu nad horskými lesy vůbec netvoří. Znají je rogalisté i piloti malých letadel. Ale rozhodně nebudou tak časté ani intenzivní jako nad přehřátými poli. A jsou to právě chybějící údaje o intenzitě a frekvenci těchto jevů, které by nám řekly, do jaké míry se jedná o výjimku a do jaké o pravidlo.
Zkusme to nějak odhadnout. Přestože je povrch terénu s uschlými stromy podle satelitních snímků během jasných dnů skutečně o cca 4 °C teplejší než povrchová teplota živého šumavského lesa [21, 22], již v pouhých 5 cm pod povrchem půdy jsou průměrné denní teploty během vegetační sezóny nanejvýš o 0,8 °C vyšší než před uschnutím stromů [16]. To znamená, že v půdách mnoho tepla navíc naakumulováno není. Aby vznikly významné vzestupné proudy vzduchu, je třeba značný příkon energie. Ten je největší kolem poledne. Ale na Šumavě je podle dat z Churáňova v průměru 68% oblačnost a počet bezoblačných dní v odpoledních hodinách je zde opravdu malý. Měření oblačnosti ve 14 hodin na Churáňově ukazují, že v období let 1961–2024 zde v tento čas bylo průměrně pouze 12 bezoblačných dní za rok (obrázek 5).

Je jasné, že na ohřátí terénu nemusí být nulová oblačnost, ale na druhé straně část bezoblačných dní spadá do zimního období. Tato data (podobně jako měřené teploty a vlhkosti vzduchu ve 2 m nad terénem) naznačují, že se na Šumavě o žádné trvalé a silné vzestupné proudy vysušujícího vzduchu skutečně jednat nemůže a půjde tak spíše o výjimečné situace. I na plochách s uschlými stromy v povodí Plešného jezera zůstala relativní vlhkost vzduchu pouze mírně nižší než pod stromy živými anebo na Churáňově (tj. v průměru 79 oproti 81 %) [13]. V případě závěrů, které předkládá JP, se i v tomto případě jedná o nevhodné zobecnění zkušeností ze zemědělské krajiny na horský les, kterým se snaží z výjimek udělat pravidlo. Pokud tomu tak není, uvítáme konkrétní data o síle a zejména četnosti výskytu těchto vzestupných proudů suchého vzduchu na Šumavě, protože sami je nemáme a ani z dat ČHMÚ zřejmá nejsou.
4. Význam bezzásahovosti pro obnovu stromového patra v horských lesích.
Rozdíl mezi přirozeným zmlazením a umělým zalesněním spočívá v tom, že bezzásahový režim umožňuje, aby se stromové patro obnovovalo spontánně – podle aktuálních klimatických a půdně-chemických podmínek a podle dostupnosti vhodných mikrostanovišť pro růst semenáčků. Obnova vychází jak z přeživšího zmlazení, tak z klíčení semen ze semenné banky v půdě nebo ze semen nově přinesených větrem či zvířaty, například ptáky. Na rozdíl od umělého zalesňování tedy nevychází z lidského výběru druhů, ale z přirozené nabídky a selekce prostředí.
Je jasné, že se na Šumavě v nadmořské výšce nad 1100 m n. m. bude opět dařit zejména smrku, který zde dominuje již více než posledních 5 000 let, jak plyne např. z analýz pylových zrn v sedimentu Plešného jezera [23]. Ano, souhlasíme s tím, že rozvoj smrků někde doprovází bohatý rozvoj jeřábů nebo bříz. To jsou však pionýrské dřeviny s velikým významem pro obsah živin v půdách. Jejich opad je totiž přibližně dvojnásobně bohatší vápníkem, hořčíkem, draslíkem i fosforem, než je opad smrkový (tabulka 1). Tyto dřeviny koření hlouběji než stejně staré smrky a z hlubších půdních horizontů do svrchních vrstev živiny vynáší. A ty jsou důležité pro další vývoj smrků, které skutečně v těchto vyšších nadmořských výškách opět nad pionýrskými dřevinami převládnou, protože jim tam zatím stále vyhovují aktuální klimatické podmínky.
![Tabulka 1. Příklady koncentrací živin v opadu pod smrky, břízami a jeřabinami v povodí Plešného a Čertova jezera [24]. Tabulka 1. Příklady koncentrací živin v opadu pod smrky, břízami a jeřabinami v povodí Plešného a Čertova jezera [24].](/aaa/img.php?src=/img_upload/e6ffb6c50bc1424ab10ecf09e063cd63/tab1_3.png&w=666)
Není však pravda, že by samovolným zmlazením smrky převládly opět všude i v nižších nadmořských výškách Šumavy. O tom se mohou přesvědčit třeba návštěvníci Černého jezera, v jehož karu se pod usychajícími smrky daří i zmlazení jedlí a buků, aniž by je tam někdo vysazoval. Postačila semena z okolních stromů a více světla pod uschlými smrky. Prostě opět vítězí takové složení stromového patra, pro které jsou aktuální podmínky optimální a semena dostupná.
České horské lesy byly v minulém století silně postiženy kyselými dešti, které z půd vyluhovaly značné množství důležitých živin, jako je vápník, hořčík a draslík [8]. Například v povodí Plešného a Čertova jezera bylo ve stromovém patře v roce 2000 vázáno více těchto živin, než byly jejich, pro vegetaci snadno dostupné zásoby v půdním výměnném komplexu (tabulka 2).
![Tabulka 2. Množství živin ve vegetaci (stromy a podrost) v povodí Plešného a Čertova jezera v roce 2000 (tj. před disturbancí) a jejich, pro vegetaci dostupných forem (tj., extrahovatelných z půdního výměnného komplexu) [25, 26]. Tabulka 2. Množství živin ve vegetaci (stromy a podrost) v povodí Plešného a Čertova jezera v roce 2000 (tj. před disturbancí) a jejich, pro vegetaci dostupných forem (tj., extrahovatelných z půdního výměnného komplexu) [25, 26].](/aaa/img.php?src=/img_upload/e6ffb6c50bc1424ab10ecf09e063cd63/tab2_3.png&w=666)
Kdyby se tedy veškerá biomasa z lesa odvezla (v minulosti byly skutečně navrhovány varianty úplného odstranění biomasy a jejího využití pro energetické účely), v půdách by chyběly živiny pro rychlý růst stromů nových. Na bezzásahové ploše v povodí Plešného jezera začal obsah živin v půdách růst ihned po zvýšeném opadu z usychajících smrků, tedy ještě před nástupem pionýrských dřevin. Během následujících 10 let se koncentrace bazických kationtů v půdě téměř ztrojnásobily a nyní podporují růst nového lesa (obrázek 6).
![Obrázek 6. Obsah bazických kationtů (suma vápníku, hořčíku, draslíku a sodíku) v horních 15 cm půd na bezzásahové výzkumné ploše v povodí Plešného (PL) jezera, kde kůrovec usmrtil všechny dospělé smrky v roce 2007, a v nepoškozeném dospělém lese v povodí Čertova (CT) jezera. „Neodvezené“ živiny téměř ztrojnásobily své koncentrace v půdách a významně podporují růst nových stromů [26, 27]. Obrázek 6. Obsah bazických kationtů (suma vápníku, hořčíku, draslíku a sodíku) v horních 15 cm půd na bezzásahové výzkumné ploše v povodí Plešného (PL) jezera, kde kůrovec usmrtil všechny dospělé smrky v roce 2007, a v nepoškozeném dospělém lese v povodí Čertova (CT) jezera. „Neodvezené“ živiny téměř ztrojnásobily své koncentrace v půdách a významně podporují růst nových stromů [26, 27].](/aaa/img.php?src=/img_upload/e6ffb6c50bc1424ab10ecf09e063cd63/obr6_1.png&w=330)
Dalším klíčovým faktorem, který bezzásahový režim přináší pro úspěšné a rychlé zmlazování horských lesů po kůrovci, je přítomnost mrtvého dřeva. To vytváří pestrou mozaiku stanovišť díky svému stínícímu efektu, ochraně před větrem a vysycháním půdy, a také díky postupnému uvolňování živin při rozkladu. Tato rozmanitost mikroprostředí tvoří základ vysoké biodiverzity obnovujících se lesních ekosystémů. Například půdní fauna je v přirozeně regenerujících lesích podobnější té pod živými stromy a je významně bohatší než na holosečných plochách [28, 29]. Bohatší je i mikrobiální aktivita a půdní retence živin [30]. Rovněž přežívání semenáčků je úspěšnější na bezzásahových plochách [5, 6] díky roli mrtvého dřeva, jako nejlepšího mikrostanoviště pro smrk [31], vyšší dostupnosti živin [27, 30, 32] a stabilní vlhkosti [16].
Bezzásahový režim rovněž nehutní půdy mechanizací, netvoří preferenční povrchové odtokové rýhy, které podporují erozi a urychlují odtok vody, ani nepoškozuje stahováním kmenů stávající přirozené zmlazení a svrchní půdní horizont se semeny. Vede proto často k rychlejší regeneraci stromového patra a celkové obnově všech funkčních vlastností horských lesních ekosystémů, než by přineslo kácení a umělá výsadba. Úvahy o tom, že se mělo v NPŠ razantněji zasahovat proti kůrovci, jsou přirozené. Ale s vysokou pravděpodobností by se to uspokojivě nepodařilo (podobně jako v 70. letech 19. století), ani kdyby se dnes nejednalo o národní park, kde se zasahovat prostě nemá. Zastavit kůrovce v klimaticky nejpříznivějších letech pro jeho množení se totiž nepodařilo ani v mnohem snáze přístupných oblastech hospodářských lesů Vysočiny, na Písecku a jinde, přestože se zde od samého začátku mohlo (a dle legislativy dokonce muselo) zasahovat.
Závěr
1. Bezzásahový režim v horských lesích se nerovná odlesnění. Naopak díky neodvezeným živinám, neporušené půdě a ochranné funkci mrtvého dřeva se zde stromové patro zotavuje úspěšněji než na uměle osázených holosečných plochách.
2. Absence zásahu (ponechání biomasy) v kalamitních horských lesích a rychlý nástup pionýrských dřevin obohacují půdy o živiny a umožňují rychlou a úspěšnou regeneraci stromového patra.
3. Mikroklimatické charakteristiky se pod uschlými stromy v horských lesích oproti stavu před napadením kůrovcem skutečně přechodně zhoršují. Tyto změny jsou však malé, relativně krátkodobé a menší, než na holosečných plochách s absencí souší (částečný stín a ochrana proti větru), jejichž půdy jsou více poškozeny těžbou.
4. Z našich měření, ale ani z dlouhodobých řad sledování ČHMÚ nebo zahraniční literatury, neplyne žádný důkaz, že by kůrovcová kalamita významně ovlivnila středoevropské klima (směry proudění vzdušných mas, vlhkost vzduchu, oblačnost, srážkové úhrny). Historické změny v zalesnění území ČR byly násobně větší než ty současné, aniž by nějaká katastrofální změna klimatu nastala.
5. Plocha lesa na území ČR roste na úkor opuštěné zemědělské půdy. To zvyšuje koncentraci organických látek v nově zalesněných půdách a zvyšuje schopnost krajiny zadržovat vodu. Více vody se totiž v lesích zadržuje v půdách než vegetaci. Pokud se při disturbanci stromového patra nepoškodí půda, významně se nesníží ani schopnost lesa vodu zadržovat po dobu, dokud se porost přirozeně nezotaví nebo není uměle vysázen.
6. Tímto končíme polemiku s JP, který neustále proti detailním datům bavorských univerzit, ČHMÚ i našich pracovišť argumentuje svou vírou založenou na několika návštěvách horských lesů s termokamerou. Věříme, že ho teploty povrchu kmenů za plného slunečního svitu vyděsily, ale měl by svou kameru občas zaměřit i pod ně, nebo se na výlet vydat během běžného oblačného dne. A když už to udělá, měl by k měření používat standardní metody a například pro měření teplot vzduchu používat radiační kryty termistorů. Jinak měří teplotu čidel rozpálených přímým slunečním svitem (viz článek 33), kterou pak později interpretuje jako teplotu okolního vzduchu [34], a opět se zbytečně vyděsí. Naše babičky by podobný přístup bezpochyby nazvaly „hochštaplerským“. Za celou dobu naší komunikace jsme se nedozvěděli, čím konkrétně jsou naše data a závěry chybné. Jediným důkazem naší nepravdy tak neustále zůstává jeho víra. Zeměkoule je prostě placatá.
Literatura
1. Pokorný J.: "Bezzásahové lesy vodu neztrácejí, ale zadržují" aneb názorný příklad Plant Illiteracy, Ekolist, 13.5.2025
2. Hruška J., Kopáček J.: Doc. Pokorný prostě nepíše pravdu, Ekolist, 16.5.2025
3. Bače R., Svoboda M., Janda P. 2011. Density and height structure of seedlings in subalpine spruce forests of Central Europe: logs vs. stumps as a favourable substrate. Silva Fenn. 45(5): 1065–1078. https://doi.org/10.14214/sf.87
4. Bače R., Svoboda M., Janda P., Morrissey R.C., Wild J., Clear J.L., Čada V., Donato D.C. 2015. Legacy of pre-disturbance spatial pattern determines early structural diversity following severe disturbance in montane spruce forests. PLoS One 10 (9): e0139214. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0139214.
5. Nováková M.H., Edwards-Jonášová M. 2015. Restoration of central-European mountain Norway spruce forest 15 years after natural and anthropogenic disturbance. Forest Ecol. Manag. 344: 120–130. https://doi.org/10.1016/j.foreco.2015.02.010.
6. Zeppenfeld T., Svoboda M., DeRose R.J., Heurich M., Müller J., Čížková P., Starý M., Bače R., Donato D.C. 2015. Response of mountain Picea abies forests to standreplacing bark beetle outbreaks: neighbourhood effects lead to self-replacement. J. Appl. Ecol. 52(5): 1402–1411. https://doi.org/10.1111/1365-2664.12504.
7. Matějka K., 2015. Disturbance-induced changes in the plant biomass in forests near Plešné and Čertovo Lakes. J. Forest Sci. 61(4): 156–168. https://doi.org/10.17221/109/2014-JFS.
8. Oulehle F.,Wright R.F., Svoboda M., Bače R., Matějka K., Kaňa J., Hruška J., Couture R.-M., Kopáček J. 2019. Effects of bark beetle disturbance on soil nutrient retention and lake chemistry in glacial catchment. Ecosystems 22: 725–741. https://doi.org/10.1007/s10021-018-0298-1.
9. Vrba J., Bojková J., Chvojka P., Fott J., Kopáček J., Macek M., Nedbalová L., Papáček M., Rádková V., Sacherová V., Soldán T., Šorf M. 2016. Constraints on the biological recovery of the Bohemian Forest lakes from acid stress. Freshwater Biology 61: 376–395. https://doi. org/10.1111/fwb.12714
10. Kopáček M., Porcal P., Kopáček J., Vystavna Y. 2025. Factors controlling variation of δ2H and δ18O in precipitation in Southern Bohemia, Central Europe. Atmospheric Environment 347: 121101. https://doi.org/10.1016/j.atmosenv.2025.121101
11. Zpráva o stavu lesa a lesního hospodářství České republiky v roce 2018 Archivováno 2. 2. 2020 na Wayback Machine.
12. Ekolist 8.6.2015: Nejcennější je v Brdech bezlesí, říká přírodovědec před vyhlášením CHKO (https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/nejcennejsi-je-v-brdech-bezlesi-rika-prirodovedec-pred-vyhlasenim-chko).
13. Kopáček J., Bače R., Grill S, Hejzlar J., Kaňa J., Porcal P., Turek J. 2024. Dynamics and variability of microclimate in an unmanaged mountain forest after a bark beetle outbreak. Agric. For. Meteorol. 344: 109824. https://doi.org/10.1016/j.agrformet.2023.109824.
14. Kopáček J., Fluksová H., Hejzlar J., Kaňa J. Porcal P., Turek J. 2017. Changes in surface water chemistry caused by natural forest dieback in an unmanaged mountain catchment. Science of the Total Environment, 584–585: 971–981. https://doi.org/10.1016/j.scitotenv.2017.01.148.
15. Hesslerová P., Huryna H., Pokorný J., Procházka J. 2018. The effect of forest disturbance on landscape temperature. Ecol. Eng. 120: 345–354. https://doi.org/10.1016/j.ecoleng.2018.06.011.
16. Kopáček J., Bače R., Hejzlar J., Kaňa J., Kučera T., Matějka K., Porcal P., Turek J. 2020. Changes in microclimate and hydrology in an unmanaged mountain forest catchment after insect-induced tree dieback. Sci. Total Environ. 720: 137518. doi.org/10.1016/j.scitotenv.2020.137518
17. Beudert B., Klocking B., Schwarze R. 2007. Grosse Ohe: impact of bark beetle infestation on the water and matter budget of a forested catchment. In: Puhlmann, H., Schwarze, R. (Eds.), Forest Hydrology – Results of Research in Germany and Russia, IHP/HWRP–Berichte 6. Koblenz, pp. 41–62.
18. Beudert B., Bernsteinová J., Premier J., Bässler C. 2018. Natural disturbance by bark beetle offsets climate change effects on streamflow in headwater catchments of the Bohemian Forest. Silva Gabreta 24: 21–45.
19. Lamačová A., Hruška J., Trnka M. et al. 2018. Modelling future hydrological pattern in a Bohemian Forest headwater catchment. Silva Gabreta 24: 47–67.
20. Pokorný J.: Klima: Kam vede bezzásahovost. Neviditelný pes, 15. 4. 2025.
21. Hais M., Kučera T. 2008. Surface temperature change of spruce forest as a result of bark beetle attack: remote sensing and GIS approach. Eur. J. For. Res. 127: 327–336.
22. Hais M., Kučera T. 2009. The influence of topography on the forest surface temperature retrieved from Landsat TM, ETM+ and ASTER thermal channels. ISPRS J. Photogram 64: 585–591.
23. Jankovská V. 2006. Late Glacial and Holocene history of Plešné Lake and its surrounding landscape based on pollen and palaeoalgological analyses. Biologia, Bratislava 61, Suppl. 20: S371–S385.
24. Kopáček J., Cudlín P., Fluksová H., Kaňa J., Picek T., Šantrůčková H., Svoboda M., Vaňek D. 2015. Dynamics and composition of litterfall in an unmanaged Norway spruce (Picea abies) forest after bark-beetle outbreak. Bor. Environ. Res. 20: 305–323. http://hdl.handle.net/10138/228150
25. Kopáček J., Čapek P., Choma M., Cudlín P., Kaňa J., Kopáček M., Porcal P., Šantrůčková, H., Tahovská K., Turek J. 2023. Long-term changes in soil composition in unmanaged central European mountain spruce forests after decreased acidic deposition and a bark beetle outbreak. Catena 222: 106839. https://doi.org/10.1016/j.catena.2022.106839
26. Kopáček J., Bače R., Choma M., Hejzlar J., Kaňa J., Oulehle F., Porcal P., Svoboda M., Tahovská K. 2023. Carbon and nutrient pools and fluxes in unmanaged mountain Norway spruce forests, and losses after natural tree dieback. Sci. Total Environ. 903: 166233. https://doi.org/10.1016/j.scitotenv.2023.166233
27. Kaňa J., Tahovská K., Kopáček J. 2013. Response of soil chemistry to forest dieback after bark beetle infestation. Biogeochemistry 113: 369–383. https://doi.org/10.1007/s10533-012-9765-5.
28. Čuchta P., Shrubovych J. 2015. Soil Collembola communities in montane coniferous forests of the Bohemian Forest. Silva Gabreta 21 (2): 149–146.
29. Kokořová P., Starý J. 2017. Communities of oribatid mites (Acari: Oribatida) of naturally regenerating and salvage-logged montane spruce forests of Šumava Mountains. Biologia 72: 445–451. https://doi.org/10.1515/biolog-2017-0050
30. Kaňa J., Kopáček J., Tahovská K., Šantrůčková H. 2019. Tree dieback and related changes in nitrogen dynamics modify the concentrations and proportions of cations on soil sorption complex. Ecol. Indic. 97: 319–328. https://doi.org/10.1016/j.ecolind.2018.10.032.
31. Macek M., Wild J., Kopecký M., Červenka J., Svoboda M., Zenáhlíková J., Brůna J., Mosandl R., Fischer A. 2017. Life and death of Picea abies after bark-beetle outbreak: ecological processes driving seedling recruitment. Ecol. Appl. 27(1): 156–167. https://doi.org/10.1002/eap.1429.
32. Tahovská K., Čapek P., Šantrůčková H., Kopáček J. 2018. In situ phosphorus dynamics in soil: long-term ion-exchange resin study. Biogeochemistry 139: 307–320. https://doi. org/10.1007/s10533-018-0470-x.
33. Hojdová M., Hais M., Pokorný J. 2005. Microclimate of a peat bog and of the forest in different states of damage in the National Park Šumava. Silva Gabreta 11: 13–24.
34. Pokorný J.: Profesoři J. Hruška, J. Kopáček potvrzují svoji slepotu vůči rostlinám vlastní vědeckou publikací, Ekolist, 26. 5. 2025
reklama

Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (239)
Petr Elias
28.5.2025 06:46Bohužel zde na ekolistu zcela zbytečný. Víra místní přihlouplé sekty je pevná.
Btw. V češtině existuje jedno krásné slovo, které se na JP a jeho sektu také hodí. Je to ,,pozér,,. :-)
Michal Ukropec
28.5.2025 18:41 Reaguje na
Karel Zvářal
28.5.2025 18:51 Reaguje na Michal UkropecJan Horník
30.5.2025 12:09 Reaguje na Karel ZvářalMichal Ukropec
28.5.2025 19:39 Reaguje naMichal Ukropec
28.5.2025 19:39 Reaguje naMichal Ukropec
29.5.2025 19:14 Reaguje naJan Horník
30.5.2025 12:08 Reaguje na Michal UkropecKůrovec nastupuje až po větru, ten přijde až jako dekompozitor.
smějící se bestie
28.5.2025 06:56nebo pro tůristy - to je ta otázka !

Milan Dostál
28.5.2025 07:36
Karel Zvářal
28.5.2025 07:46 Reaguje na Milan DostálJan Horník
30.5.2025 12:13 Reaguje na Milan DostálHonza Honza
28.5.2025 07:45-kůrovec nerovná se odlesnění- viz obrázek zpustošené krajiny
-bezzásah nevede k uniformnímu stejnověkému smrkovému lesu- viz nejen obrázek ale celková realita kterou každý uvidí, navšíví-li les
-odlesnění vrchního stromového patra nevede ke zvýšení teploty, vysušení, mineralizaci půdy, devastaci krajiny. Došlo by k ní, jen kdybychom tam pustili kozy. Pěstovali kávovníky jako v Amazonii atd. Dobře, s tím (částečně!) souhlasím- viz rozšiřování pastvin, jak by chtěl p. Vinkler. Ale že je nutno požadovat od lesníků šetrný způsob kácení - ne si vykácet stovky hektarů, protože chci zlepšit skladbu lesa, úplně stejně jako to dělá kůrovec, že si nemůžu dělat co chci, musím v odlesňování dodržovat nějaká pravidla, proč asi p.Kopáčku? Prostě zásah musí mít nějaké regule, nějaká omezení, pokud tyto regule dodrží i lesník, k žádným dramatickým změnám nedojde, lesníkova činnost také k devastaci a vysušení krajiny nesměřuje.
Tak jako odlesnění způsobuje devastaci krajiny, tak stejně naprosto jednoznačně bezzásah způsobuje katastrofu vlvem masiv. odlesnění- ztráta horního patra lesa, úplně stejně jako u dřevorubce, nedochází k vývoji pestrého lesa - viz obrázek, budou scházet staré stromy, mrtvé dřevo, až se staré rozpadne- prostě závěr: masivní neregulovvané nešetrné odlesňování kůrovcem nebo dřevorubcem přispívá k funkci přírody je naprosto vadný.
Honza Honza
28.5.2025 07:53 Reaguje na Honza Honza
Karel Zvářal
28.5.2025 08:26 Reaguje na Honza HonzaNa škále plnohodnotný les - betonová džungle je celá řada biotopů, kde můžeme měřit srážky a oblačnost do aleluja. Přitom každý trochu gramotný ví, jak si na tom stojí město oproti lesu. Takže podobných grafů naservítrji desítky, zvláště pak, v blízkosti Alp aj horstev. Žel, pokud neexistuje srovnávací Š. (bez dopadu kalamity), těžko se výstupní hodnoty komentují. Ta klimazměna je založená na součtu velkých i drobných změn, některé jsou "pouhým okem" sotva postřehutelné. Ale jsou...
Honza Honza
28.5.2025 10:30 Reaguje na Honza Honza- že biotická pumpa funguje jen nad 1200m? Ale že lesy kouří i v nížnách! Koruny prochládají, dochází k rosnému bodu! Vysoké stromy nejsou potřebné?
- že více je rozhodující půda než vlastní vzrostlé stromy? Není to spíš, že jedno nemůže být bez druhého?
Prostě závěr že vysoký les není potřebný, že stačí mladá smrčina jaksi odporuje všemu.
To by také závěr mohl být tento: tropický prales klidně vykácejte, nejezděte tam ale harvestorem, padlé stromy nechte v řadách za sebou a vedle vysázejte nízké banánovníky a k o m p l e x n í funkce vzorstlého tropického pralesa zůstane zachována. Jaká funkce? Že se změní skladba rostlin, živočichů (po masivím nekontrolovaném nájezdu kůrovce, bezzásahovém požáru a odlesnění asi taky!) S pozit. a negat. výsledkem. Ale hlavně, že tam něco poroste, že se zachová vodozadržující funkce, že nevznikne poušť zničující pro celou planetu! To je hlavní nejdůležitější funkce lesa, celé přírody- abychom vůbec přežili!
Asi takovýto závěr je pochybný, nebezpečný, stejně tak jako bezzásahová obhajoba p. Kopáčka!
Prostě takovéto experimenty, takováto obhajoba katastrofy je nebezpečná, nežádoucí, protože nejde o komplexní stabilní rozsáhlu oblast, která si s běžnými zásahy poradí.
Nikdy si ale neporadí s masivním požárem, kácením, masivním nájezdem škůdců atd atd. Proto se proti tomu bojuje i v Amazonii, i když požár by vznikl od přírodního blesku. To by měl vědět každý! P. Kopáček to neví!
Petr Elias
28.5.2025 10:53 Reaguje na Honza HonzaJarka O.
28.5.2025 14:50 Reaguje naLes není příroda?
a) les panenský bez zásahu (vy tomu jako správný plochozemec samozřejmě věřit nebudete, ale takové lesy tady rostly i bez člověka, představte si) - je příroda?
b) les smrkový (monokultura vysazená člověk, která bez člověka chcípne) - je příroda?
Jarka O.
28.5.2025 16:51 Reaguje na... a jak víte, že nejsem přírodovědec??? To, že Vy nejste, to je evidentní...ale u mě se to tak snadno poznat nedá )))).
Jarka O.
28.5.2025 17:41 Reaguje naPetr Elias
28.5.2025 21:42 Reaguje naJarka O.
29.5.2025 18:11 Reaguje naPetr Elias
29.5.2025 20:02 Reaguje na JHJarka O.
29.5.2025 20:39 Reaguje na JHJH
29.5.2025 21:45 Reaguje na Jarka O.Jarka O.
30.5.2025 09:34 Reaguje na JHJH
30.5.2025 10:51 Reaguje na Jarka O.Petr Elias
30.5.2025 14:52 Reaguje na JHJarka O.
31.5.2025 22:27 Reaguje na JHJH
31.5.2025 22:40 Reaguje na Jarka O.Jan Horník
30.5.2025 12:17 Reaguje na Jarka O.Pepa
28.5.2025 20:30 Reaguje na Jarka O.Jarka O.
29.5.2025 18:12 Reaguje na PepaSlavomil Vinkler
28.5.2025 08:31 Reaguje na Honza HonzaZásah do ekosystému lesa není jen vykácení, odvoz kmenů a umělé zalesnění. To je taky velmi špatně a tato interpretace je faul v diskusi.
vaber
28.5.2025 09:13 Reaguje na Slavomil Vinkler
Karel Zvářal
28.5.2025 09:23 Reaguje na vaberNěkdy sem dám pár fotek - a vsadím boty, že u toho bude ticho po pěšině... To jsou účelové "argumenty", neb eroze byla v přírodě vždy, ať už vlivem dešťů, lavin, nebo i člověka. Dnes jde těžba naplánovat tak, aby škody pojezdem byly minimální - technický pokrok v této věci šel velmi dopředu.
vaber
28.5.2025 14:51 Reaguje na Karel ZvářalJan Horník
30.5.2025 12:21 Reaguje na vaberSlavomil Vinkler
28.5.2025 14:40 Reaguje na vaberAle zásahy jsou různé intenzity. Pastva, vytváření disturbancí, hašení, ... Paradoxně k zásahu do kulturního lesa (a tím Šumava bezesporu tisíce let je) patří i ten bezzásah,
vaber
28.5.2025 15:21 Reaguje na Slavomil VinklerJá se dívám na to co nejvíce ovlivňuje les a tím i vše co v lese roste a žije a to je kácení a odvoz biomasy.Ostatní zásahy jsou prakticky bezvýznamé .Samozřejmě když někdo kácí, potom zase zasází a už jsme v hospodářekém lese a ne v NP. Nechápu proč chcete v NP stejná pravidla jak v jiných lesích. NP jsou něco speciálního a potřebují speciální pravidla ,jinak můžeme NP zrušit.
Jan Horník
30.5.2025 12:23 Reaguje na Slavomil VinklerJakýmkoliv ovlivněním myslíte např. i samovolný požár?
Honza Honza
28.5.2025 10:36 Reaguje na Slavomil VinklerP. Kopáček to také správně potvrzuje!
Pepa
28.5.2025 20:32 Reaguje na Slavomil VinklerJan Horník
30.5.2025 12:25 Reaguje na PepaMichal Krátký
31.5.2025 17:21 Reaguje na PepaJan Horník
30.5.2025 12:20 Reaguje na Slavomil VinklerPetr Elias
28.5.2025 08:43 Reaguje na Honza HonzaHonza Honza
28.5.2025 10:45 Reaguje na Petr EliasSoučasné oteplení také není žádná katastrofa. Bohužel, zatím!
Slavomil Vinkler
28.5.2025 12:29 Reaguje na Petr EliasPetr Elias
28.5.2025 15:19 Reaguje na Slavomil Vinklervaber
29.5.2025 08:56 Reaguje na Slavomil VinklerJan Horník
30.5.2025 12:27 Reaguje na Slavomil Vinklervaber
28.5.2025 09:11Nad Plešným jezerem je takový krpál, že nikdo by v něm nezasahoval ani kdyby chtěl .Jak by pokáceli a odnesli poražené stromy, na svahu kde se dá sotva stát,jo vrtulníkem.
Slavomil Vinkler
28.5.2025 12:27 Reaguje na vaberNicméně vítězství bezzásahovosti v NPŠ a ČŠ bych nazval vítězstvím Pyrhovým. Plody sklidíme teď, revizí zákona a stavbou lunaparků.
Jakub Černoch
28.5.2025 13:30Na Křivoklátsku, kde je ještě zdravý les a sjedete za slunného dne mezi lesy, úplně cítíte ten výpar, to, jak to všechno pracuje, kolik je tam vody, kterou právě v těch osluněných dnech zužitkovává les na to, aby se Země nepřehřívala.
Petr Elias
28.5.2025 14:36 Reaguje naPříspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.
Ladislav Metelka
28.5.2025 14:02V tom případě jsou ale jejich argumenty daleko víc na vodě, než jsem si myslel. To and ani není amatérský přístup, to je fušeřina...
To ale není všechno. Je třeba do toho započíst, tedy do ploch, které nemají plně funkční les, i plochy, které se teprve obnovují, trasnpirace minimální, dále zde máme les, který je poškozen, opět omezení funkcí a dále nám stoupají plochy, které jsou zastavěné a to dohromady dává ten nežádoucí klimatický efekt
změně, neboť stromy významně ovlivňují klima a poskytují další různé ekosystémové služby.
Stromy přinášejí do prostředí měst potřebnou vlhkost, koruny vzrostlých stromů vytvářejí
přívětivou klenbu nad lidskými hlavami, poskytují stín a zamezují přímému působení
ultrafialových paprsků i tepelnému záření, pomáhají udržovat teplotu ve svém okolí, zamezují
nepříjemnému proudění vzduchu a zmírňují poryvy větru.
Vzrostlá zeleň zajišťuje velkou měrou zvlhčení prostoru, jeho ochlazování, snižuje
prašnost, opticky může oddělovat jednotlivé bloky domů, silnice od obytných částí atd. Stromy
fungují pro obyvatele měst jako klimatizace a zároveň poskytují úkryt a obživu mnoha druhům
zvířat. Patří také mezi významnou estetickou složku zastavěného území.
Kromě stínění a odpařování vody mají stromy nezastupitelný význam i pod zemí. Stromy
a zelené výsadbové pásy v ulicích efektivně pomáhají zasakovat srážkovou vodu, a tím
napomáhají doplňování podzemní zásoby vody.
Tak nám prosím nevykládejte, že zánikem lesa na ŠUmavě řádově v desítkách tisíc hektarů, nevadí.
Voda při vypařování z listů spotřebovává teplo z ovzduší, a tak ochlazuje své okolí.
Např. strom s korunou o průměru 9 metrů za horkého počasí odpaří 151 litrů vody za den
a třicetiletý javor zhruba 50 až 60 litrů vody za den. Stromy tudíž snižují potřebu klimatizace
v horkých obdobích až o 30 % a zároveň snižují také potřebu vytápění v chladných měsících
o 20-50 %5
.
vaber
28.5.2025 16:08 Reaguje na Ladislav MetelkaNa mojí FVE klesne výkon 10x, když přijde mrak. Samozřejmě dopadající energie záření na suchý, nebo živý strom podobně poklesne. Kam zmizí tato energie odrazí se, nebo se ohřeje mrak.
Kdysi se psalo, že třeba Split má 290slunečních dnů v roce. Když jsem byl malý těšil jsem se až vysvitne slunce a v létě jsme se ani někdy nevykoupali, stále bylo oblačno.Připadá mi to, že nyní už jsme Split dostihli. Ale prý je oblačnost stejná jak kdysi, říkají odborníci.
Když je sucho, znamená to, že nejsou mraky a dlouhý intenzivní sluneční svit ,nenarušovaný mraky, vysuší i zdravý les.
Ladislav Metelka
29.5.2025 11:13 Reaguje na vabervaber
29.5.2025 14:21 Reaguje na Ladislav MetelkaJsem trochu zmaten a posuzuji dopadající záření jen podle výkonu panelů FVE.Ty berou hlavně viditelné záření a když přijdou silné mraky klesne výkon FVE na jednu desetinu výkonu, než při obloze bez mraků. Tedy to vypadá ,že mraky odráží, nebo zadržují, mnohem víc energie.
Dokonce Venuše prý odráží 70% záření díky silným mrakům, ale tam nikdo žádné měření nedělal. Přesto je tam prý teplota 400°C, teplotě věřím, o odrazu 70% mohu pochybovat.
Ladislav Metelka
29.5.2025 14:27 Reaguje na vaber
Vendula Hrdličková
29.5.2025 20:08 Reaguje na Ladislav MetelkaLadislav Metelka
30.5.2025 07:41 Reaguje na Vendula HrdličkováJarka O.
28.5.2025 14:45Strašné. Ano, srovnání devastace Krušnohoří s vaším doktorem lesa kůrovcem je na místě - 2 ekologické újmy. Rozdíl je v tom, že po uschnutí smrků kombinací prudké změny teplot – mrazu, a defoiliací po okyselení, se zacalo pracovat na obnově lesů, a po 50 letech tam jsou hezké lesy. Po vaší destrukci lesních ekosystémů nesmí nastat zásah a obnova, proto bude obnova trvat stovky let. A že není zdestruován ekosystém, nýbrž „jen stromové patro“ tvrdíte, vjedci?! To snad nemyslíte vůbec vážně☹ Ubohé Křivoklátsko, pozor, tito lidé – Rada NP- bude rozhodovat o všem, co by se v NP mělo dít.
vaber
28.5.2025 15:46 Reaguje na Jarka O.Snad jste přehlídla jak se lesy obnovují i bez člověka, nebo to nechcete vidět.
Křivolkátsko je už nyní jen takové větší křoví a ne lesy jak na Šumavě a pokud tam bude NP a vy to křoví někdy uvidíte, svedete stav křoví na vedení NP.
Jarka O.
28.5.2025 16:57 Reaguje na vaber
Karel Zvářal
28.5.2025 17:07 Reaguje na Jarka O.Celkem bez povšimnutí zde leží poznámka profesionála, kterému tímto děkuji. U nás se k podobným sporům říká (vyjádřeno čistě matematicky) 18 = 20 - 2 :-)
Jarka O.
28.5.2025 17:44 Reaguje na Karel ZvářalPříspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.
vaber
29.5.2025 09:40 Reaguje na Karel ZvářalAle jak říkám, lesy v NP na Šumavě žijí a rostou i bez odborníků na vše zachraňující zásahy a i bez těchto zásahů.
Ti odborníci na zásahy by měli hlavně pečovat o zbytek lesů a tam dokázat jak to umí ,potom možná i v NP, si z nich vezmou příklad..

Karel Zvářal
29.5.2025 09:48 Reaguje na vabervaber
29.5.2025 13:36 Reaguje na Karel ZvářalAle raději by jste měl dát argument pro zásahy v NP . Já vím máte ho,,správci NP nechali sežrat les kůrovcem a tím ho zničili . Kdyby tam přijely kácecí čety a vše pokáceli byl by les zachráněn,,

Karel Zvářal
29.5.2025 13:48 Reaguje na vaberVěty jako "když starý strom/smrk uschne, na jeho místě vyroste nový" mě ničím nepřesvědčí - jsou navýsost dětinské. V časech klimazměny je třeba uvažovat komplexně, nikoliv tupě dogmaticky.
vaber
29.5.2025 14:38 Reaguje na Karel ZvářalJděte se podívat do lesa když se vysemení smrk v místě kde má dobré podmínky.
Byl jsem na bavorské straně několikrát, šlapal na Javor pěšky, vylezl na Hoher Bogen,vylezl na Ostrý a Plechý ,ty jsou na hranici a žádné strašlivé rozdíly jsem neviděl. Jsou tam mnohem menší lesy, rozdrobené. Smrk převažuje i tam . Vždyť i Šumavu osázeli taky Němci,tedy čeští Němci.Čechů na Šumavě žilo pramálo .
V určitých n.m.v. rostou dobře jen ty správné stromy a je nesmysl tam sázet ty druhy, co tam neporostou.
To je dogmatický přístup

Karel Zvářal
29.5.2025 15:25 Reaguje na vaberNaprosto ignorujete fakt, že sm monokultury tam vysazovali k hospodářskému využití - o NP(Š) tehdy nikdo ani nežbleptnul.
Zatímco já tam chci listnáče (klen, buk, bříza, jeřáb) nikoliv k hosp využití, ale jako doplněk do směsi k původnímu smrku. Nebudou mmohutné, ale to v NP být nemusí. Čistě pro bohatší diverzitu, jestli vám ten pojem něco říká.
vaber
30.5.2025 08:55 Reaguje na Karel ZvářalOno je to tak ,rostliny si vybírají místo které jim vyhovuje a ne člověk,buď na něm rostou a množí se, nebo živoří a z místa mizí. A smrkům se na Šumavě dařilo.Můžete chtít stromy jaké chcete jen je otázka zda na tom místě porostou. V jiných příspěvcívch se podobní odborníci naopak zlobí ,že Šumava bez zásahu dnes zaroste břízami a podobnámi stromy .
Bavorská strana je jiná, když jdete na Ostrý z naší strany musíte jít pěšky nejméně 6km lesem ,když jdete z německé strany ,můžete dojet autem skoro až k vrcholu. Podobně Javor ,je to lunapark s lanovkami a sjezdovkami.
Naše strana je mnohem přírodnější než německá ,to chápou i Němci,jen my ne.
Jan Horník
30.5.2025 12:34 Reaguje na Karel ZvářalSpíše se všichni dohadují, jak moc měl uschlý les vliv na velikost požáru. A jakým způsobem přistoupi t k obnově lesa.
PS: Jo jasně, když to hořelo, byl jsem tam přikládat :)
vaber
29.5.2025 09:17 Reaguje na Jarka O.Jarka O.
29.5.2025 20:48 Reaguje na vaberDá se skloubit přirozená obnova s lidskou péčí, v NP však zakázáno.
vaber
30.5.2025 09:08 Reaguje na Jarka O.Míst které nebyly osázeny na Šumavě člověkem po Kirillovi bylo opravdu málo a ještě navíc potom přišly klimaticky špatné roky,kůrovec a stromy opravdu jen přežívaly.
Správa NP ,je správa a ne něco co jen kouká jak to roste.
Je zcela zřejmé jak se sápou podnikatelé dřevorubci na každý strom který je možno zpeněžit a když vidí ty peníze které by mohli shrábnout ze Šumavy a nemohou ,pláčí. Ty je třeba brzdit a mít pod kontrolou.
Vždyť z hospodářských lesů už vozí úplně vše a dělají něco hrozně dobrého a ekologického ,štěpku.
Jarka O.
30.5.2025 09:40 Reaguje na vaberJan Horník
30.5.2025 12:38 Reaguje na Jarka O.vaber
31.5.2025 08:45 Reaguje na Jan HorníkJarka O.
31.5.2025 22:14 Reaguje na vaberJan Horník
3.6.2025 10:53 Reaguje na Jarka O.Jarka O.
4.6.2025 12:35 Reaguje na Jan HorníkJarka O.
31.5.2025 22:22 Reaguje na Jan HorníkV předjaří se kácel 1 smrk na polesí a sledoval se nálet kůrovce. 100% zachránit nelze.
Jan Horník
30.5.2025 12:32 Reaguje na Jarka O.Jan Horník
3.6.2025 10:54 Reaguje na Jarka O.Jan Horník
4.6.2025 09:18 Reaguje na Jan HorníkLesník, který přeskakuje sukcesní stádia místo toho, aby je uměl využít, není lesník, ale zahradník :)
Jarka O.
4.6.2025 12:37 Reaguje na Jan HorníkMichal Krátký
28.5.2025 15:54je takové dětské říkadlo, kdo to říká, ten to je, tomu se to rýmuje.
dobrý den, pane demagogu, který diskusi považuje za demagogii.
František Balco
28.5.2025 18:56
Karel Zvářal
28.5.2025 18:59 Reaguje na František Balco
Vendula Hrdličková
29.5.2025 02:33Petr Elias
29.5.2025 08:46 Reaguje na Vendula Hrdličková
Vendula Hrdličková
29.5.2025 14:30 Reaguje na Petr EliasMyslím, že už dávno přišel čas pro orgány, které by se měli začít vážně zabývat záměrným klamáním veřejnosti a komu z toho plyne prospěch.
Ladislav Metelka
29.5.2025 14:40 Reaguje na Vendula HrdličkováPetr Elias
29.5.2025 19:41 Reaguje na Vendula HrdličkováBtw. vy máte nějakou úchylku, že všude kopírujete ten odkaz? :D
Honza Honza
29.5.2025 08:21V Amazonii nebudeme zasahovat proti kůrovci, ani tam nebudeme kácet les a vytvářet umělou pastvinu, diverzitu. Ale i tam budeme zasahovat
proti požáru, i v přírodních parcích Ameriky budeme i uměle nasazovat-chovat bizony pro diverzitu- tam kde to jde, kde je to přirozené.
V NP Šumava budeme zasahovat nejen proti požáru ale i proti kůrovci: tento park není přirozený, rozsáhlý, stabilní, jako Sibiř, je monokulturní,
stejnověký, uměle vysázený. Budeme usilovat o pestrý stabilní les i když (dočasně) smrky převládají a vytlačují ostatní dřeviny- jde o budoucnost, smrk v mnonokultuře není připraven na oteplování. Včasný zásah proti kůrovci: přes všechna čísla ve článku přijde extrémně suchý rok, výhodné
podmínky pro kůrovce a ten zničí 3/4 parku, je to nežádoucí pro celý NP, vodní režim a pro celé klima v ČR. Ve všech NP budeme usilovat o
diverzitu, pestrý les, zavodnění, nutná i opatření proti požáru (nikoli taková která zničí podstatu parku- mrtvé dřevo), stejně tak to platí i pro diverzitu: nemůže obrátit přirozený vývoj přírody, nutná součinnost s obyvateli, poslanecká iniciativa pro změny je správná.
Hádky zásah-nezásah jsou liché, je to jen zastírání lobby správců NP.
Honza Honza
29.5.2025 11:29 Reaguje na Honza Honzakůrovec žádnou katastrofu nezpůsobil, funkce lesa se obnoví, řada funkcí se zánikem vzrostlých stromů se logicky ztratila (přes uvedená zavádějící čísla), ale les se omladil, zpřírodnil.
Pravda je ale spíše na straně p. Pokorného: v našich podmínkách, v podmínkách kritického oteplování, vysušování krajiny nelze si dovolit nekontrolovaný rozsah katastrof (požár, škůdci, umělé kácení, vypásání, hosp. činnost), které jinak v norm. přírodě mají svoji funkci (i činnost člověka k naší tisícileté přírodě patří)
prosím o pročtení, ten článek výše vůbec nic neříká o tom, že to, co vysvětluje pan doc. Pokorný je špatně, je to o koze, samozřejmě, že autoři jsou vedeni nutností se posychrovat v destrukci národních parků, kterou přikryla rádoby vědecká fakta
Je naprosto nutné, aby byl přijat PN pana poslance Bureše, neboť obrací kolo ve směru ochrany živých ekosystémů tedy i lesních. Tím skončí "výroba" suchého dřeva, která byla příčinou tak krutého požáru jako v NPČŠ a konečně dojde k tomu, že se lesy začnou chránit i v národních parcích.
Ročně dopadá na zemský povrch v mírném pásmu okolo 1100 kWh/m2 sluneční energie
ročně. Neživé materiály přeměňují část energie, kterou jejich povrch neodrazí, na teplo, které
absorbují a následně vyzařují do okolí (půda, vzduch, okolní materiály).
Vegetace absorbuje a následně vyzařuje pouze malou část energie v podobě tepla, protože
odpařuje vodu čerpanou z půdy. Je-li půda dostatečně nasycena vodou, přemění vegetace až
80 % slunečního záření na skupenské teplo vody. Tím nám poskytuje neocenitelnou službu
klimatizační jednotky s čistým solárním pohonem.
Listnatý strom s korunou o průměru 10 m a osluněnou plochou 80 m2 má za slunečného dne
chladící výkon 20–30 kW, což je srovnatelné s klimatizačními jednotkami o celkové pořizovací
hodnotě cca 200 000 Kč a výkonu 25 kW. Životnost stromu je ovšem několikanásobně delší
než životnost klimatizačních zařízení. Ekvivalent klimatizačního výkonu stromu by vzhledem
k účinnosti klimatizačních jednotek třídy A+ představoval spotřebu el. energie asi 6,5 kW. To
při 1100 kWh/m2 záření ročně a ceně 5 Kč/kWh představuje náklady:
cena el. energie = (1100 kWh x 80 m2 x 80 % x 5 Kč) x (6,5 kW / 25 kW) = 91 520 Kč
+ amortizace technologie = (200 000 Kč / 10 let životnosti) = 20 000 Kč
celkem = 111 520 Kč/rok
Strom pokácený např. v 50 roce života s průměrným věkem dožití 140 let by pak představoval
ztrátu přesahující (140–50) x 111 520 = 10 036 800 Kč a to pouze za ztrátu klimatizačního
efektu6
.
Malou část záření spotřebuje vegetace rovněž na fotosyntézu, při níž absorbuje ze vzduchu
oxid uhličitý, čímž snižuje skleníkový efekt. Regulací odpařování vody v závislosti na intenzitě
slunečního záření a ochranou půdy před větrem snižuje úbytek vody v krajině (vysoušení),
čímž zlepšuje vodní bilanci i lokální klima. Ochlazováním lokálního prostředí navíc vytváří
podmínky pro častější lokální srážky (malý koloběh vody) a má tak zásluhu na doplňování
zásob podzemní vody. A především, ochlazuje venkovní prostředí, zatímco technologické
klimatizace venkovní prostředí ohřívají teplem odčerpaným z interiéru a vlastními tepelnými
ztrátami.
Nejvíce klimatických benefitů nám v přehřátých městech poskytují právě vzrostlé
stromy a se vzrůstající mírou stresorů musíme péči o ně věnovat čím dál více času
i finančních prostředků. Jakákoliv náhradní výsadba může poskytované funkce
vzrostlého stromu převzít pouze omezeně a v poměrně dlouhém časovém horizontu,
proto jsou investice do stávajících vzrostlých stromů za účelem jejich udržení velmi
důležité.
jsou to stejné výpočty a hodnoty, s kterými pracuje docent Pokorný
v minulém článku pan docent uvedl, že data nevycházejí, navíc se měří v karu Plešného jezera, tedy tam, kde je vlhko, je třeba měřit nahoře v na těch otevřených plochách
JDE VŠAK O SLUNEČNÍ ENERGII. DOŠLO K NARUŠENÍ ROVNOVÁHY MÁME MÁLO PLOCH VZROSTLÉHO ŽIVÉHO LESA OPROTI TĚM, KTERÉ NEJSOU SCHOPNY SLUNEČNÍ ENERGII ZPRACOVÁVAT.
NEMÁME VODNÍ PÁRU, CHYBÍ FILTR, PROTO ZAČÍNÁ BÝT SLUNEČNÍ SVIT DEVASTUJÍCÍ
Ladislav Metelka
29.5.2025 11:44 Reaguje naHonza Honza
29.5.2025 12:40 Reaguje naProto celosvětový uznávaný boj proti oteplení = Venuše = zánik života na Zemi je jednak snížení produkce CO2, jednak ale i boj proti odlesňování.
Kdo by mohl tyto závěry zpochybňovat?
Máme tedy za nejzákladnější úkol tento: posilovat funkci lesů, nikoli ji oslabovat, je kůrovec posílení funkce lesů? V jistém smyslu ano, zpřírodňuje, vytváří tlak na adaptaci- silnější přežije, jako predátoři, v tomto smyslu prospívá. Je požár přínosem? V jistém smyslu ano. Je diverzita, pastva= omezení lesa, sukcese přínosem: v jistém smyslu ano, přináší pestrost.
Ale jaksi logicky nadměrný požár totálně les zničí úplně stejně jako nadměrné jiné škodliviny.
Je možno tyto závěry zpochybňovat?
Petr Dubský
29.5.2025 18:38Petr Elias
29.5.2025 19:57 Reaguje na Petr DubskýBtw. bezzásah byl na Šumavě xxxx tisíc let před člověkem a kůrovec tam řádil nespočetněkrát a přírodě to zjevně nevadilo.
Milan Dostál
30.5.2025 06:38 Reaguje na Petr EliasA jestli bude na Šumavě nebo v celé v Evropě poušt, to bude vadit pouze nám lidem. To my se musíme starat, a přirozenému vývoji trochu pomoci. Je to v našem zájmu, dělat pouze pozorovatele je hloupé.
vaber
31.5.2025 08:49 Reaguje na Milan DostálBřetislav Machaček
29.5.2025 18:45divočiny za pomoci poblázněných aktivistů přivazujících se ke stromům
na Šumavě. Šlo o namnožení kůrovce( podle Bursíka lékaře lesa) a rychlou
likvidaci hospodářských lesů. Cílem byl smrk a najedou smrk zarůstající kůrovcové holiny nevadí? Ano nevadí, protože jeho náhrada jinými druhy
stromů by stála mnoho peněz a práce a ta vědcům a aktivistům nevoní.
Přitom stačilo smrkové semenáče předejít výsevem těch cílových dřevin,
ale ani to se jim dělat nechtělo. Nyní smrk opět vítězí i nad setinami procent jiných náletových dřevin. Smrková monokultura nahradila smrkovou
monokulturu, kterou sežral kůrovec a tu nyní při uvolňování CO2 houby a
hniloba. Kolikpak je toho CO2 navázáno v půdě a kolik ho bylo vázáno ve
zdravých stromech, které tu mohly růst další desítky let a být postupně
po odtěžení nahrazeny těmi cílovými dřevinami? NP mohl být z těžby
finančně soběstačný několik desítek let a nyní je jen příjemcem dotací.
Chybné hospodaření a výsledek je třeba za každou cenu omlouvat, aby
nebyli viníci hnáni k zodpovědnosti a tak opěvují náhradu smrků smrky,
které zase sežere kůrovec a opět je nahradí smrky. Ono to je totiž o
semenných stromech a o vlastnostech smrků , které "udusí" v převaze
semenáče jiných dřeviny. Přitom stačilo trochu práce s rozhozem a pak
místo bezzásahu dát těm dřevinám výřezem smrků kolem nich možnost být
jednou těmi semennými stromy. Bezzásah je synonymem bezpracnosti a
samozřejmě dotovaného fungování NP. Rozumná těžba mohla zajistit NP
ekonomickou soběstačnost a po ní mohlo následovat zalesnění cílovými
dřevinami. To by ale nesměla být pro některé zainteresované práce
fuj a bezpracné zkoumání a pozorování bezzásahu huj. Prémie se totiž
vyplácejí za zveřejněné články a tak se jich rojí na stejné téma jako
much. Vědec popírá vědce a praktici vidí co provedli teoretici. Lidé
se proto brání vzniku nových NP, protože se obávají těch nevydařených
vědeckých pokusů na přírodě.
Michal Krátký
29.5.2025 21:54 Reaguje na Břetislav MachačekPetr Elias
30.5.2025 06:01 Reaguje na Michal KrátkýVsadím boty, že ten článek ani nečetl, protože jeho nějaká realita, pozorování, data, apod. vůbec nezajímají.
Honza Honza
30.5.2025 08:59 Reaguje na Petr EliasJe kůrovec správně zařazen mezi škůdce lesa? - Ano -Ne
V případě vaší odborné odpovědi ANO, nemělo by se alespoň omezovat jeho nekontrolovatelné rozšíření v případě kolapsu krajiny vlivem oteplení a to i v NP, nikoli chemikláliemi, ale třeba vhodnou skladbou lesa? Pokud vaše odborná odpověď zní NE, je i nekontrolovaný zničující požár, atomová bomba přínos pro přírodu?
Petr Elias
30.5.2025 14:44 Reaguje na Honza HonzaKůrovec je součástí přírody, na Šumavě byl vždy. V NP Šumava se proti kůrovci zasahovalo a také probíhala výsadba.
Zkuste si ,,zvýšit,, IQ alespoň na 40. ;)
Jan Matěna
29.5.2025 22:16Jarka O.
30.5.2025 09:42 Reaguje na Jan MatěnaPetr Elias
30.5.2025 14:56 Reaguje na Jan MatěnaJarka O.
30.5.2025 09:31Biodiverzity, tušíte vůbec, co to je a jak se chová. Tipuji, že ne.
Klimax: ukažte mi na Š. jednu lokalitu s klimaxovým porostem, ne Boubín. Dejte jméno, odkaz, souřadnice, ráda se tam kouknu. Nedáte, bo nemáte, já tam teda takový porost nenašla.
A tohleto moudro " Jinak vám to zaroste invazní bříza, a zůstane navždy, to bude ta Šumava nová" - to si ze mě děláte **del, že jo ))). Zvlášť pokud vy jste lesník (pak by to byla tragédie). Bříza je přeci dřevina pionýrská, též přípravná (proč se asi tak jmenuje), je krátkověká a vždycky ji vytlačí dlouhověké/klimaxové a kokurenčně schopnější dřeviny(tzv. C stratégové). A jinak bříza není rozhodně invazní, kdyžtak už expanzivní (naučte se pojmy, to je hodně důležité jinak se lidi mezi sebou nikdy nedomluví). Ach jooo...vy se opravdu potřebujete ještě toolik učit a dovzdělávat.....))).
Honza Honza
30.5.2025 11:09 Reaguje naAle že já jaksi nevidím blahodárný účinek naprosto přírodních disturbancí: mrtvé dřevo na zemi + místo toho vidím pravidelný les jako kukuřičné pole, nikoli rozházenou přírodní smrčinu. Ta právě že vzniká až po další blahodárné katastrofě - dnešním kůrovci.
Jen se ptám: jak asi tento les bude vypadat po méně blahodárném nepřírodním oteplení vlivem CO2, kdy místo tvrdého vlhkého studeného klimatu nám
v úpatí Šumavy porostou pomerančovníky a fíkovníky?
Mě napadá souvislost s kuponovou privatizací p. Klauze, kdy po blahodárném působení spekulativního liberálního trhu - podstatou kapitalizmu, jsme si totálně zničili hospodářství a stali jsme se montovnou. Spíše jsme měli p. Klause i s jeho blahodárným přírodním liberalizmem (byla to spíš anarchie) chytit za límec a vyhodit z vlády!
Přírodovědci mají zásadní úkol : zajistit fungování přírody i při masivním zničujícím oteplování, zajistit funkci přírody, ne se vracet co bylo , když byla tundra, dinosauři, tropické moře! Mají k tomuto úkolu dost známých množností= je to snaha o smíšený les, když je nad 1150 m, tak alespoň pod vrcholky kopců, je to intenzivnější zadržování vody, je to i boj s nadměrnými škodlivinami = omezení požáru, omezení škůdců, které jinak do vlhkého drsného studeného klimatu, který byl a již není, přirozeně patřil!!!
Honza Honza
30.5.2025 14:30 Reaguje naJasně, že většina snahy nebude mít úspěch. Nad 1200m po ústupu smrku vlivem oteplení třeba zůstane jen tráva, ale jsou možná i odolné suchuodolnější odrůdy- sibiřské smrky.
Pod 1000m (= pod vrcholky kopců) ale přeměna ve smíšený les je naprosto reálná, klidně s vaším jeřábem, přijde další vichřice a přípravné dřeviny se uplatní zase, hlavně aby v oblasti vůbec byly.
Jarka O.
31.5.2025 22:07 Reaguje nahttps://sumava21.cz/docs/publikace/Co_vypraveji_smrciny/Co_vypraveji_smrciny.pdf
Honza Honza
30.5.2025 16:18 Reaguje nadíky za odkaz Co vyprávějí smrčiny:
1. prognozy: viz odkaz: https://cnn.iprima.cz/cnn-amazonske-pralesy-se-blizi-katastrofe-system-plic-planety-zkolabuje-uz-v-roce-2050-425551
tropický les kolabuje již při zvýšení teploty nad 2 st.,
český bezzásahový les bez účasti člověka nikoli? Kdo ví, jak se teplota bude vyvíjet!
V rozsáhlé Amazonii asi nejde účinně zasahovat. Na Šumavě existuje hospodářský = zásahový les stovky let. Ne čekat, jak to dopadne, jak si příroda nejlépe sama pomůže. Dle vývoje klimatu, naší schopnosti snižovat CO2, snižovat oteplení – jednoznačně špatně!
2. dle článku měl by být tisíce hektarů jádrový (monokulturní) smrkový prales, kolem něho nárazníkový smíšený= uměle vytvořený les. Což tuto hranici posunout, rozlohu rizikových neovlivnitelných oblastí, které patrně stejně časem zkolabují jako se to může stát Amazonii a bude zde bezlesí, omezit jen na vrcholové partie = vrcholový smrkový, přesto člověkem částečně ovlivnitelný prales nad 1000 m = jen vrcholky hor, v okolí smíšený stabilní prales v rozsahu NP = díky své rozmanitosti stále více a více stabilnější a stále více a více bezzásahový. Pokud přírodní bezzásahový les na vrcholcích hor zmizí, nepřežije, podobně jako Amazonie, tak u nás se nic kritického nestane! Přirodu, klima, vodu a nás zachrání sice uměle vytvořený, smíšený les s funkcí pralesa s omezením těžby a ponecháním mrtvého dřeva na zemi, časem při stabilitě stále více a více se blížící bezzásahovému pralesu! Omezená těžba= zásahy proti kůrovci poskytne i peníze na činnosti- stejně se tak už dnes děje.
Honza Honza
30.5.2025 23:49 Reaguje naNěco jiného je jakou agrotechniku zvolíte- v hromadách dřeva asi ručně nic nezasadíte, spíš bych to zkoušel nějak letecky, do jakých míst budete nové stromky sázet, do jaké nadmořské výšky to má smysl. To by mělo být předmětem výzkumu, zkoušení. To si právě mají rozhodnout odborníci. Ale je třeba něco dělat, není možno nezasahovat proti kůrovci, přijde ještě horší katastrofa, třeba požár a správce zavřou do vězení.
Sám píšete o přípravných dřevinách, jsou normální v každém lese, byly normální i na Šumavě a smrk je vytlačoval, ale byly tam, dnes tam nejsou. Právě možná kůrovec vždy umožnil jejich rozšíření, pak je smrk normálně vytlačoval, ale jen člověk je zlikvidoval, vykácel.
Na sjezdovce na Zadově, kam jezdím lyžovat, pod vlekem vysázeli smíšený les, ten tam normálně roste, jsou jeřabiny kolem cest. Nešlo by to rozumně na vhodných místech, kam se člověk dostane rozšířit?
Cizokrajné stromy se normálně zkouší, přírodovědci upozorňují na jejich nebezpečí, event. invazivnost, požadují kontrolu, sledování, přesto se to dělá, je třeba to dělat, vždyť se může stát, že to bude jediná volba.
V současnosti skutečně je smrk jediná rozumná volba, ale doba se mění, ve městech již prospívají jen cizokrajné stromy jako váš smrk na Šumavě, nic jiného už neroste. Taky to někdo musel zkoušet, volit jinou agrotechniku, měnit skladbu rostlin.
Tato doba, kdy se vše změní, nic nebude jako dřív neodvratně přijde i na Šumavu. Bez pokroku, výzkumu, změny, zafixovávat současnost = kolaps na kt. doplatí ti, kteří jsou odpovědní.
2. Sjezdovka Zadov má 890 - 1120 m. n. m. Rozhodně tam najdete více listnáčů než nad 1100 m.
3. Pořád nechápu proč chcete stále něco vysazovat, když se to krásně obnovuje. Když se podíváte třeba do Beskyd tam jedou lesníci už skoro jenom přirozenou obnovu.
4. Cizokrajné dřeviny se zkouší - ale opravdu jenom zkouší, ani lesníci je nebudou nikdy do hospodářských lesů dominantně vysazovat (podívete se do LHP).
5. Vždycky platí, že strom, který vyroste na stanovišti sám bez pomoci člověka, tam lépe přežije než strom vysazený (stačí se podívat do jakékoli učebnice pěstování lesa).
6. Na Šumavě roste spousta druhů dřevin, milý pane, ale v nejvyšších partiích (a o tom je ten článek který napsali ti dva pánové) jenom smrk, protože je to přirozené a zatím tam nic jiné růst nemůže!!
7. Tak už konečně přestaňte míchat věci dohromady a posuzujte věci lokálně a podle stanoviště (!). Už pojem agrotechnika, který používáte ve vztahu k lesnictví jasně ukazuje, že problematice nerozumíte...bohužel.
Honza Honza
31.5.2025 12:44 Reaguje naDo nejvyšších partiích nic sázet nechci, několikrát jsem to psal.
A psát si mohu, co chci, od toho je veřejná diskuze, vy taky si pište, co chcete. Pokud možno však slušně!
Honza Honza
31.5.2025 13:08 Reaguje na Honza HonzaProto je poslanecká iniciativa, že to takhle nejde dál.
Proto se už ve městech sází prakticky jen nepůvodní stromy (za nesouhlasu p. Zvářala).
Je to jako za Klauze, ten taky ze všech kritiků dělal hlupáky, všechno věděl, všechno znal a výsledek je montovna.
A že není v těch oblastech z čeho obnovit les? Dyť to není pravda, tak se podívejte alespoň na ty obrázky v článku nahoře, nebo se tam zajeďte podívat (prostě tu slepotu nechápu). A kdybyste měl znalosti o smrku, tak byste věděl, že smrk je nejen výborná konkurenční, ale i přípravná dřevina /se zajděte podívat i do nějaké člověkem založené monokultury a uvidíte jak tam smrk hodně dobře zmlazuje/ , tzn. že klidně může odumřít celé patro smrkového lesa (dospělých stromů) a okamžitě začnou růst mladé stromky ze semen, které leží v půdě z předchozích úrod. A ta semena čekají jen na to (třeba i desítky let) až ten starý smrk odumře, porost se otevře a ony začnou okamžitě klíčit. Samozřejmě, některá semena se toho nedočkají, ale přežije jich dost aby se mohl les obnovit (a že to funguje, tak toho důkazem je fakt, že tu už přes 300 mil. let rostou lesy i bez člověka). Takže prosím vás - přečtěte si, vzdělávejte se, sbírejte správné informace. A hlavně nemotejte dohromady městskou zeleň, nepůvodní dřeviny, bezzásahovost v NP a amazonský prales. To svědčí potom o jediném, že máte jen velmi povrchní znalosti a že marně hledáte o co byste se v diskuzi opřel, tak přemýšlíte co jste kde o čem četl. A když už argumenty nemáte, tak začnete psát věty typu "Vy zase jen omíláte lobistické pravdy správců NP..! No prostě už nevíte co byste. no... A poslanci? Těm jde jenom o jedno - aby se národních parcích mohly stavět další ubytovny, hotely a golfová hřiště. Takže prachy, prachy, prachy.....Jinak samozřejmě máte pravdu, že se na Ekolistu můžete vyjadřovat k čemu chcete - jenom nechápu jak se můžete vyjadřovat k něčemu, čemu vůbec nerozumíte....
Honza Honza
31.5.2025 18:09 Reaguje na- šumavské původní lesy vždy podléhaly přirozeným disturbancím (vichřicím): já žádné výsledky přirozené disturbance nevidím, vidím i na Churáňově pravidelný hospodářský les, žádné padlé dřevo,
- kůrovec umožňuje rozšíření přípravných dřevin- jeřabin, atd, já žádné pole jeřabin nevidím, vidím jen smrk.
Jsou to vaše pusté demagogie, které když nekdo nepotvrdí, tak je blbec.
A srovnávání s Amazonií- no musí se srovnávat, od toho věda je, aby přinášela výsledky nejen na mé pole. Jsou-li obavy o Amazonii, měly by být obavy i o naši přírodu, hledají-li se vhodné odrůdy v nížinách, je třeba uvažovat podobně i v horách, kde právě zdejší smrk je adaptován na vlhké studené klima, kt. jaksi není a nebude, a co bylo před 300 mil. let rovněž ne.
To vy nevíte, ještě jste na to nepřišel? Z toho si nic nedělejte, zlobovaní správci rovněž ne!
Honza Honza
31.5.2025 18:26 Reaguje na Honza HonzaHonza Honza
31.5.2025 18:49 Reaguje na Honza HonzaHonza Honza
31.5.2025 19:05 Reaguje na Honza HonzaHonza Honza
31.5.2025 19:33 Reaguje na Honza Honzato vše je ve vašem přirozeném původním bezzásahovém lese podléhajícího přirozeným disturbancím!

Karel Zvářal
31.5.2025 14:47 Reaguje na Honza HonzaV rozsáhlé nepůvodní monokultuře se nemají semena buků, javorů, ale i břízy (nejlépe snad jeřáb z trusu ptáků) jak dostat do sm plantáže. Toto jsou zapřísáhlí nepřátelé, kteří neuznají nos mezi očima. Téma se tu jistě objeví ještě vícekrát, nemám obavy, že by SU napsal pod objektivní článek něco pozitivního. Budou mlčet/ mlžit a kroutit se jak hadi, ale člověk prostě zasáhnout nemůže - to bylo POLITICKÉ rozhodnutí Z.Kmérů.

Karel Zvářal
31.5.2025 15:06 Reaguje na Karel ZvářalJinak ta samoobnova by trvala tisíce let. Proto věřím spíše tomu co vidím, než tomu, co mi chce zavilý aktivista nakukat.

Karel Zvářal
1.6.2025 06:41 Reaguje naCo mám třeba odpozorováno, tak na vrcholových hájích s dubem nemá nárok se nic jiného uchytit - a to ani na okraji! Žádná bříza, bor, smrk... a těch příkladů je povíc. P.S. Vono hubou se nadělá práce, že by jeden nevěřil:-)
Jan Horník
4.6.2025 09:23 Reaguje na Karel ZvářalA s někým se zde evidentně lišíme i v tom, co to vlastně je les :)
Petr Elias
1.6.2025 08:42 Reaguje na Karel Zvářal
Karel Zvářal
1.6.2025 09:49 Reaguje na Petr EliasTa "obnova" není to NĚCO, které jsem pro zmíněné truhlíky zvýraznil, ale cílem sdělení je, že to, co člověk zk***il, měl by také napravit, tj uvést +- do původního SMÍŠENÉHO stavu (pokud možno neodkladně:-)).
Že jablko nepadá daleko od stromu a pod smrky vyroste (jéé!-) smrk, ví každé malé dítě. Khmérové si s touto radostnou zprávou vystačí po celý život.
Jan Horník
4.6.2025 09:24 Reaguje na Karel Zvářal
Karel Zvářal
1.6.2025 10:00 Reaguje na Petr EliasJen tu a tam si tam hajnej propašoval vtroušený dub či buk, a pod jedním takovým jsem našel vývržky kulíška. Strakapoudi, aby se neolepili smůlou, rádi využívají listnáče k hloubení dutin. A jinak jdou i do suchárů, podobně jako datlík, pokud uniknou pozornosti a pile. No a dnes mi stačí pohled z letadla, abych viděl, jak na tom Švarcvald je. Nijak mě to tam neláká, opět bych propadl depresi...
Petr Elias
1.6.2025 19:18 Reaguje na Karel Zvářal
Karel Zvářal
1.6.2025 19:35 Reaguje na Petr Elias!-DDDDD , Analfabete !
Petr Elias
1.6.2025 20:18 Reaguje na Karel ZvářalTakže analfabete si říkej sobě, ty chudáku. :)

Karel Zvářal
1.6.2025 20:33 Reaguje na Petr EliasPan Lesník John zachraňoval POSLEDNÍ ! zbytky PŮVODNÍCH !pralesních porostů. Co blábolil spisovatel Klosterman není podstatné, to už byly porosty minimálně jednou o obměněné.
Samozřejmě, že smrk na Š. patří, ale i jiné, v časech klimazměny zejména potřebné (a PŮVODNÍ) listnáče.
P.S. To teda děláš Fransovi reklamu!-)
Petr Elias
2.6.2025 09:24 Reaguje na Karel Zvářal
Karel Zvářal
2.6.2025 09:44 Reaguje na Petr EliasPetr Elias
1.6.2025 08:20 Reaguje na Honza HonzaHonza Honza
1.6.2025 08:50 Reaguje na Petr EliasPodobně se přistupuje i v Americe po destrukci Velkých planin.
To je to vaše páté přes deváté- abych vás parafrázoval: více se vzdělávejte a nešiřte vaše bludy na veřejnosti!
Honza Honza
1.6.2025 09:10 Reaguje na Honza HonzaHonza Honza
1.6.2025 17:37 Reaguje naDezertifikace Velkých planin: větrolamy
https://www.lesaktualne.cz/vyznam-vetrolamu-pro-ochranu-krajiny/
ale děkuji za upřesnění
Petr Elias
1.6.2025 19:13 Reaguje na Honza HonzaJarka O.
31.5.2025 21:59 Reaguje naJinde píšete o semenech smrků, které si uchovají klíčivost a čekají desítky let na příležitost. Není to pohádka? Pokud jsou v naprostém suchu, tak bych i věřila, ale pokud mají vláhu, tak přece vždy zkoušejí klíčit.
Břízu ( neslovíčkařím) vítr přes holiny šíří velmi rychle, zapomněl jste, že bříza je strom severský, čili mi není zřejmé, jak a za kolik desítek by ji na terénech Š. mohl smrk přerůst a odkud by se tam ve větším množství dostal. Asi nás rozsoudí čas
Lesák může přeskočit tato sukcesní stádia a tím o hodně urychlit obnovu lesa. Proto lesáky máme.
Odkazy si přečtu, až bude čas, díky
Jarka O.
31.5.2025 22:02 Reaguje na Jarka O.Jarka O.
1.6.2025 20:15 Reaguje naPíšete, že v Mongolsku se smí zalesňovat bývalé lesy. Škoda, že doma prosazujete jen přírodní obnovy, ale na 2.straně autoři vyzývají k zalesňování polí!! Zurodňování polí stálo spoustu úsilí, toto by bylo ničením kulturní krajiny a kdo se o ty lesy bude starat? Mají vzniknout bezzásahové hvozdy nebo levné pozemky?

Karel Zvářal
1.6.2025 20:54 Reaguje na Jarka O.https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/karel-zvaral-agrolesnictvi-ma-budoucnost
https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/karel-zvaral-stromy-pijaci
Jarka O.
2.6.2025 00:11 Reaguje na Jarka O.Jan Horník
30.5.2025 12:44 Reaguje na Jarka O.Jan Horník
30.5.2025 12:11Honza Honza
30.5.2025 14:06Je to přesně jako u Klauze: liberální trh to vyřeší. Chyby v hospodářství = bída. Chyby v přírodě (vysazení nevhodných smrků v nížinách pro hosp. zisk) = kolaps živ. prostředí.
Proč asi hospodáři mění skladbu lesa, používají cizokrajné suchuodolné odrůdy = invazivní, nikdo neví, jak to s přírodou dopadne?
Správci NP nic? Jen rozbory, jak je smrk ideální ve vlhkém studeném prostředí?
Progresivní oteplení může přinést epidemie kůrovce, padne 3/4 zbylých lesů, nahromadění mrtvého dřeva může zintezivnit požáry. Progresivní vichřice mohou vyvrátit mělce kořenící smrky.
Já vám napíšu, jak to celé může dopadnout: oteplování zvrátí sukcesi, lesy začnou odumírat, nastoupí step, ta volně při nedostatku srážek propadá dezertifikaci a vzniká poušť a to i tam, kde původně nebyla= přestane pršet (x vaše posměchy nad neexistencí biot. pumpy). Bez vody, bez života.
Vichni musíme bojovat proti oteplení- biliony korun, rozvrat hospodářství, podporovat funkci lesa, měnit hosp. přístupy, lesnictví zemědělství se stávají nerentabilní. Jen správci NP mohou v pohodě přihlížet, jak to příroda sama zvládne!

Karel Zvářal
30.5.2025 16:09 Reaguje na Honza HonzaHonza Honza
30.5.2025 16:24 Reaguje na Karel ZvářalAle od toho je ekolist, diskuze, aby převládl rozumný názor. Já ten názor neprotlačím, pro mě je to jen poučení, jako škola, jako vzdělávání, čtu si názory odborníků, kteří něco ví - tím jste i vy a dělám si svůj názor, třeba ho uplatním i na své zahradě.
Petr Dubský
30.5.2025 17:58Petr Elias
30.5.2025 20:53 Reaguje na Petr DubskýHonza Honza
31.5.2025 07:55všeobecnější shoda tedy je v NP přiměřeně zasahovat. Pokud poslanci přijmou (dříve nebo později) pozměňovací návrhy, postihnou-li NP další katastrofy- vichřice s pádem dalších stromů, z nahromaděného dřeva intenzivnější požáry, při velké škodě na veřejném majetku, zdraví lidí, půjde už o trestné činy z nedbalosti.
Pozměňovací návrhy by měly řešit: požární řád, omezení škůdců: nějaké hranice pro omezení výskytu kůrovce: jsou-li podmínky extrémně nepříznivé- sucho s možností velkého šíření kůrovce- preventivně zasáhnout, jsou-li podmínky méně hrozivé- nezasahovat, přeměnu lesa na stabilní smíšený les, podpora diverzity- pastva, větší pravomoce obcí.
Požární řád by se měl týkat zprůchodnění cest a na vhodných místech přírodní nádrže s příjezdovou cestou- např. na zamokřených loukách, křižování potoka s cestou, cesty mají odvod. příkopy- využít možnosti, nádrže s převažující funkcí poldrů atd.
Typický příklad je Luční bouda, půjde-li o záchranu života- příjezd sanitky, požárníky, nikoli jen o instalatéry, půjde už o život, výraznou škodu = trestné činy z neposkytnutí pomoci a výrazný odpor veřejnosti.
Tyto úpravy ale nesmí postihnout podstatu parků: mrtvé dřevo, intenzivní činnost v parcích, zástavbu, klidové nepřístupné zóny- rozšíření staveb jen ve vhodných místech (v rámci) původní zástavby-stejně se to už děje, vleky jen s možností odběru povrchové vody ne ze studní, vleky jsou také diverzita a louky. Na Šumavě spíše ne, pod 1200 m nemají lyžařské vleky moc smysl.
Přeměna lesa na smíšený les: především využít chráněná území, ne přímo NP, v samotném NP jen experimentálně, zkoušet možnosti, nepoužíval bych na 1. místě konečné dřeviny – buk, jedle, ale nejdříve s převahou přípravné dřeviny- bříza, jeřáb, letecky, využívat místa po prevent. zásahu proti kůrovci, kolem stávajících cest, zásahy bych ohraničil nadmořskou výškou- např. Šumava průměrná nadm. výška 1000m, spíše nejčastější nadm. výška= modus cca 1100m. Na vrcholcích kopců bude stále jen smrk, tam je snaha o smíšný les nesmysl (ale jsou i odolnější varianty smrku). Nejdříve v chráněných údolích, kolem zástavby (Modrava – již hranice možností 950m, Borová Lada 900m= listnáče jsou možné). Odborníci by jistě našli vhodnější postupy.
Podpora diverzity: nikoli pouštět zvěř do lesa, ale využít stávající louky, původní pastviny = nějaké ohrady, přírodní zábrany. Šumava= mimo Modravských slatí prakticky celé území bylo původně pastviště. Původní býložravci: tuři, zubři, losi zabezpečí i klidové zóny.
1. povinnost pro správy NP, aby území bylo bezpečné
2. cílem kromě přírodních procesů mají být funkční ekosystémy zejména lesní
3. pro zajištění těchto kroků zůstává rozsah zásahů uvedený v § 18a s tím, že nebude na libovůli Správy jejich použití (například ochrana lesa), ale musí je použít tam, kde je to pro zachování a zlepšení funkcí ekosystémů, tedy se PN podporuje ochrana živé přírody
4. volba prostředků či volba nezasahování je na Správě NP, ale také bude již její odpovědností, že zvolí či nezvolí prostředky, které povedou k těmto nežádoucí rozvratům.
Tady nejde nějaký suchý strom, ale o obrovské plochy suchých lesů.
Pozměňovací návrhy by měly řešit: požární řád, omezení škůdců: nějaké hranice pro omezení výskytu kůrovce: jsou-li podmínky extrémně nepříznivé- sucho s možností velkého šíření kůrovce- preventivně zasáhnout, jsou-li podmínky méně hrozivé- nezasahovat, přeměnu lesa na stabilní smíšený les, podpora diverzity- pastva, větší pravomoce obcí.
Ano přesně tak a to řeší PN Bureše a pana Krejzy, který je z bezpečnostního výboru.
Honza Honza
31.5.2025 19:23 Reaguje naPetr Elias
1.6.2025 08:07 Reaguje naJá už se těším až tu vy zoufalci budete za pár let kvičet, že je z Šumavy lunapark.
Honza Honza
1.6.2025 09:02 Reaguje na Petr EliasZ drobných komerčních kauziček, podobně stejně tak jako z katastrofální velké privatizace Klauze nelze vyvozovat, že liberalizmus je chyba. To může vyvozovat jen nedomyšlenec se zkráceným myšlením nevidícím metr od sebe: gól je především, že tím že srovnávám, vidím Amazonii na Churáňově, to je opravdu zázračný myšlenkový postup zvl. pak u odpovědné osoby - správce 600km čtv. NP!
Petr Elias
1.6.2025 19:51 Reaguje na Honza HonzaFakt mi přijde že chlastáte.
Petr Dubský
31.5.2025 18:57Petr Elias
1.6.2025 07:47 Reaguje na Petr DubskýRadim Polášek
1.6.2025 10:04A tam nebylo ani slovo o bezzásahovosti a o zničení produkčních porostů bezzásahovým nestaráním se o takové kultury. Ale o tom, jak tamější aktivisté vypracovávají technologie získávání a skladování semen dřevin tamějších pralesů, údajně to už umí u asi 150 druhů tamějších stromů a keřů. Ty semena skladují, rozvážejí je po regionu do školek, tak pěstují sazenice a zase podle nějakého vědecky vypracovaného klíče plochy určené k obnovení pralesů osazují.
prostě na rozdíl od našich zelených aktivistů normálně pracují na obnově tamějšího lesa.
Velmi podobně, jako u nás byla po Sametu po roce 1990 vypracována strategie vzniku pralesů v tehdy nově vznikajícím Šumavském NP, lesnickou prací za zapojení místních obyvatel, postupného vysazování mixu příslušných dřevin na selektivně postupně vykácených produkčních smrkových monokulturních lesích. To platilo do doby, dokud se toho tématu nezmocnili naši fanatiční neználkovští pražští městští zelení, kteří v Šumavském NP prosadili bezzásahovost a zničení tamějších smrkových lesů kůrovcem, za miliardových škod.

Karel Zvářal
1.6.2025 10:08 Reaguje na Radim PolášekHonza Honza
1.6.2025 10:35 Reaguje na Radim Polášek
Karel Zvářal
1.6.2025 11:37 Reaguje na Honza HonzaStejně tak je tomu i u aktivistů, kteří se odvolávají na minulost a srovnávají nesrovnatelné (a.prales vs chráněná monoplantáš). Správně napsal pan Polášek, jak i v "zaostalé" Brazílii, vědí, že pomoc musí být aktivní. Spoléhat na bezzásah je idiotismus I.a.
Michal Krátký
2.6.2025 17:23 Reaguje na Honza HonzaPetr Elias
1.6.2025 19:31 Reaguje na Radim PolášekAsi to bude pro místní odborníčky překvápko, ale i NP se vysazuje - buky, jedle, jeřáby, atd.
Škody na dřevu strašně vadí, ale škody a devastace způsobené plošnou těžbou jsou OK. No jo - místní milovníci přírody. :D :D
Petr Dubský
1.6.2025 18:27Petr Elias
1.6.2025 19:46 Reaguje na Petr DubskýP.s. Naučte se odpovídat do jednoho vlákna...
Honza Honza
1.6.2025 20:58 Reaguje na Petr EliasJá bych k tomu ještě něco dodal: tato obnova by měla jít ve směru přírody, ne proti přírodě, tj. tak jak příroda sama chce, jak právě ti přírodovědci žádající bezzásah požadují,
tak aby zásah směřoval k tomu, aby se zasahovat vůbec nemuselo. Nikoli tedy ze savany dělat les a les ze savany, ale pomáhat zalesněnými remízky, mezemi savaně bojovat proti erozi.
Opravíme-li chyby, které jsme hospodářskou činností způsobili, do přírody pustíme býložravce, kteří zajistí diverzitu, přírodu zpestříme, tak tím ji právě zastabilizujeme, že pak má schopnost fungovat sama bez nás.
Ale úplně to taky nejde: přírodě je jedno, jestli se zabahní a zaroste jezero, vyschne slatina, nám to jedno nesmí být, protože jiné nemáme.
Honza Honza
1.6.2025 21:22 Reaguje na Honza HonzaNejdeme, pane: jak praví přírodovědci kůrovec právě umožńoval přetrvání jiných druhů (hlavně přípravných), které smrk vytlačoval a kdyby nebylo kůrovce, tak by tyto druhy- břízy a jeřabiny úplně vymizely, tak jako se to stalo prakticky nyní, kdy je člověk (Švarcenberg) vykácel, odvezl a již nevysadil. Takže tyto druhy stále v nějakém minim. zastoupení ve smrkové monokultuře byly a jen díky kůrovci se rozšiřovaly, tím uchovaly. A nyní po oteplení by se přirozeně začaly rozšiřovat, tak jak to odpovídá přirozenému dnešnímu smíšenému lesu, nikoli lesu ve vlhkém drsném prostředí z konce doby ledové, a o to nám jde, abychom tuto naprosto přirozenou, předvídatelnou činnost podpořili a umožnili. Na vrcholcích kopců je to zbytečné- tam zůstane smrk a po oteplení kameny. Nikoli tak, abychom vytlačili smrky a zasadili břízy.