https://ekolist.cz/cz/ekolist/mesicni-souhrn/klara-kocmanova-zbytecne-utrpeni-liscat-musi-skoncit
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Klára Kocmanová: Zbytečné utrpení liščat musí skončit

20.6.2024
Ilustrační snímek lišky v noře.
Ilustrační snímek lišky v noře.
Foto | Holly / Flickr
Tradice jsou hezké, ale pokud to znamená krvavě vraždit liščata, klidně je můžeme opustit. Není nám jedno, že zvířata trpí. Po vzoru jiných zemí prosazujeme zákaz norování!
 

Krutost norování

U norování byste určitě být nechtěli. Myslivci obklíčí liščí noru a vpustí do ní loveckého psa. Ten hledá lišku. Ta má v noře většinou mláďata, proto bojuje na život a na smrt. Malá liščata kňučí bolestí, zatímco je pes na rozkaz myslivců násilně táhne z nory ven. Vyčerpaná liščí máma do posledního dechu brání své mladé a bojuje s vycvičeným psem. Jak souboj končí?

Zardoušením lišky, ošklivými poraněními psa a krutým koncem pro mláďata (myslivec je např. bere do zajetí, kde pak slouží jako návnada při výcviku norníků. Ti se smí cvičit pouze bezkontaktně, což znamená, že lišku myslivec zavře do klece do nory, pouští k ní jednoho psa za druhým a ti prokazují své schopnosti). To je tzv. norování.

Drastický způsob lovu lišek a jezevců. Takto krutá praktika nemá ve 21. století co dělat. Pokud už je třeba někde lišku usmrtit, jde to vykonat střelnou zbraní. Proto naše bývalá poslankyně Dana Balcarová už v minulém volebním období navrhovala, abychom po vzoru jiných zemí norování zakázali. Nepodařilo se. Nyní proto prosazujeme zákaz znova. Věřím, že se nám to tentokrát podaří. Ukončení norování podporuje i řada osobností a odborníků, mezi nimi například Český svaz ochránců přírody.

Zbytečná krutost nám vadí

Liška je užitečná. Patří k nejvýznamnějším hubitelům hrabošů a dalších hlodavců v přírodě. Užitečná je i tím, že z přírody odstraňuje slabé a nemocné jedince a neopovrhne ani mršinou. I liška má své nezastupitelné místo v naší přírodě.

Na vládě se nám zákaz norování do zákona o myslivosti vložit nepodařilo, další příležitost bude tedy brzy v poslanecké sněmovně. Zároveň je třeba zabránit situaci, že po matce ulovené mimo noru zůstanou v noře mláďata, která zahynou hlady. Proto také navrhujeme omezit lov lišky i mimo noru v kritické době výchovy mláďat. Zároveň chceme zakázat i držení lišky v zajetí pro účely výcviku norníků. I při samotném výcviku je liška vystavena enormnímu stresu (je použitá jako návnada v umělé noře).

A jak zajistíme tlumení počtu lišek? Když už to bude někde potřeba, lze použít střelné zbraně. Norování je velmi krutá, ale taky naprosto zbytečná metodu lovu. V dnešní době se velká většina lišek loví jinými metodami, norováním se v předloňském roce zabilo pouze 6 % z celkového počtu odlovených lišek.

Je samozřejmě možné, že by se velmi mírně snížil celkový počet lovených lišek. Odpůrci zákazu norování argumentují, že se zvýšeným stavem lišek se pojí prašivina, vzteklina. Jenže, vzteklina se u nás naštěstí skoro 20 let neobjevila (i když riziko výskytu u je, šíří se nově v okolních zemích). Ale hlavně, liška nemá na nemoci monopol, je klidně možné, že kdybychom vyhubili lišky z nějakého, i třeba malého území, tak než by se tam znovu nevyhnutelně vrátily, mohli by se tam mezitím přemnožit třeba hraboši, kteří kromě způsobování škod v zemědělství také přenášejí řadu nemocí.

Pokud zasahujeme do ekosystému tak, že zlikvidujeme určitý druh, často uděláme více škody než užitku. A norování skutečně není nějaká promyšlená populační kontrola na základě dat a předchozích exaktně vyhodnocených pokusů. Je to tradice, a je tedy pochopitelné, že se ji někteří lidé snaží udržet. Jenže je to tradice krutá a zbytečná. Za nás je lepší občas některé tradice opustit, a norování je jedna z nich.


reklama

 
foto - Kocmanová Klára
Klára Kocmanová
Autorka je česká politička, od roku 2021 poslankyně Poslanecké sněmovny PČR, členka Pirátů.

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (54)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

RS

Robert Seifried

20.6.2024 06:25
Naprosto souhlasím. Hloupost a bezcitnost většiny myslivců (čest výjimkám) je známá. Zákaz norování je ve 21. století nutný a naprosto přirozený. Společenské vnímání přírody a potřeba ochrany živých tvorů, resp. potřeba citlivého chování se k nim, se od minulého století hodně posunuly. Chudáci lišky. Chudáci liščata. Jak někdo může být tak krutý. Je potřeba to zastavit.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

20.6.2024 09:02 Reaguje na Robert Seifried
Chudáci.Chudáci.Chudáci....
Mají Piráti děti?
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

20.6.2024 09:04 Reaguje na Robert Seifried
Chudáci zajíčci,chudáci myšičky.... Roberte....
Odpovědět
pp

pavel peregrin

20.6.2024 06:38
Nejsem myslivec, pouze mám mezi myslivci přátele. Nevím o nikom ze dvou zdejších mysliveckých sdružení, kdo by chodil lišky norovat se psem. Co se samotného názoru na norování týká, to přenechám odborníkům, ke kterým samozřejmě paní Kocmanovou nepočítám.
A jinak by si paní(slečna) Kocmanová měla uvědomit, že lišky jsou tvrdě přemnožené, jak jsem kdysi psal, jen za rok jich kamarád na území o délce 5 km ulovil přes 40! Takže liška, aby nakrmila liščata, neloví zdaleka jen hraboše, ale taky malé zajíčky, hnízdící ptáky etc. Kdybych se chtěl dotyčné dámě vysmívat, zeptal bych se jí, zda ví, co cítí máma srna, když jí liška rdousí malého kolouška nebo zajíčka a ti bolestně naříkají jak ta liščata?
Co vy na to, paní Kocmanová?
Odpovědět
ss

smějící se bestie

20.6.2024 08:01 Reaguje na pavel peregrin
1*
Slečně by to vysvětlil Kadlík z Orlíku, jak to má být s predátory v revíru !
Odpovědět
ZC

Zdeněk Charvát

20.6.2024 08:31 Reaguje na pavel peregrin
Víte pokud jste v té přírodě ta ono to tam funguje tak nějak dohromady a pokud je něčeho hodně je hodně i toho druhého. Pokud máte přemnožené některé druhy zvěře tak jsou obvykle přemnožení i predátoři. Když ubude zvěře neuživí se ani predátoři a ubude jich... Samozřejmě má to nějaké přesahy v kulturní krajině ale zase tak zásadní ne. Takže bych s tou vaší rétorikou byl opatrný. A do toho koloběhu patří i Lišky. To, že mi tu krajinu fragmentujeme a některé druhy se nám vymykají je bohužel realita ale Lišky za to rozhodně nemůžou. A ať jsem jaký jsem to norování je fakt relikní přežitek sice maloprocentní ale je.

A Máma srna a liška to jsou věci které v přírodě jsou naprosto normální. Norování vs. Liška vidím spíše jako určitou kratochvíli mocných, která tu přežila a s normálem má společného dost málo.
🤔 Přeju pěkný den
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

20.6.2024 09:18 Reaguje na Zdeněk Charvát
Já a jistě více z nás diskutujících se v přírodě pohybujeme,možná tam někteří i žijeme a život tu známe,vidíme.
Pro mnohé je to profese.
Poznávejme.. přírodu,život.Někdy to mláděti,i třicetiletému lidskému může připadat kruté,ale takový život je.
"Argumenty" MY,DNES,ZDE jsou směšné.
Já kdysi mimo jiné četl autobiografii E.T.Setona.Opět jsem si ji sehnal...
Odpovědět
ZC

Zdeněk Charvát

20.6.2024 09:28 Reaguje na Emil Bernardy
Dost se v té přírodě taky pohybuji a vím jaká dokáže být... ale nevím jestli se musíme za každou cenu stavět nad ní. Mimojiné to norování je pár procentní záležitost není důvod pro to to udržovat a argumentovat tradicema 🤔
Autobiografie E.T.Setona je rozhodně zajímavé čtivo 👍 Přeji pěkný den
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

20.6.2024 10:03 Reaguje na Zdeněk Charvát
Autobiografie E.T.Setona je drsně pravidvá.Jen před 100 lety a opravdu v "divočině".Řadu těch situací znám ale s tímto stoletým a prostorovým odstupem.
Z mnoha příspěvků i tu čpí neznalost.
Dobrý úmysl nestačí.
Pamatuji si za těch mnoho let na nespočet situací,které třeba nebylo snadné provést,ale museli jsme je zvládnout.
Péče o život a přírodu je pár procentní záležitost.
Ale věřte mi,že pro odborníky.

Odpovědět
ZC

Zdeněk Charvát

20.6.2024 10:27 Reaguje na Emil Bernardy
Určitě a nezpochybňuji to. Jen úplně si nemyslím, že to norování je dneska tak nutné + veškerý ten kolotoč kolem toho.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

20.6.2024 12:19 Reaguje na Zdeněk Charvát
Norování není pro zábavu.Regulace počtu lišek.I medvídků, asi.Půl života jsem se setkával se vzteklinou.Lišky dnes již vakcinované nejsou , Balkán a sem tam i na Slovensko zřejmě z Běloruska a dále.Hrozí a přijde.
Odpovědět
ZC

Zdeněk Charvát

20.6.2024 09:36 Reaguje na Emil Bernardy
Asi souhlas s tí "MY.DNES.ZDE" to není moc argument 🤔
Odpovědět
pp

pavel peregrin

20.6.2024 10:55 Reaguje na Zdeněk Charvát
Jistě. Proto jsem to přirovnání o mámě srně dával. Paní Kocmanová nechť si to přebere.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

20.6.2024 09:06 Reaguje na pavel peregrin
Lišky mimo člověka v minulosti regulovala vzteklina,svrab a ... hlad.
Vše je horší způsom ukončení života.Ale taková je příroda.
Odpovědět
JM

Josef Mozek

20.6.2024 11:41 Reaguje na pavel peregrin
Predátor loví kořist, to je příroda. Pouštět svého psa, aby trhal jakékoliv zvíře, a radovat se z toho, to je úchylka, nemoc.
Pan Peregrin nepovažuje SAMOZŘEJMĚ slečnu Kocmanovou za odborníka, protože podle něj asi neumí rozpoznat, jestli liška s liščaty trpí hrůzou a zraněními dostatečně krutě a dlouho, než pomalu uhynou.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

20.6.2024 15:15 Reaguje na Josef Mozek
Ono ale není podstatou norování pouštět psa do nory aby tam něco trhal jak si myslíte vy , paní poslankyně a pár dalších . Jsou tři typy práce psa v noře. Doléhač, davič a vyhaněč. Nejcenější je práce vyhaněče který lišku vytlačí z nory. Doléhač zase určí místo kde je kotel a musí se kopat. Stejné to bývá i u daviče který sice jde do kontaktu ale kde se také často musí kopat. Ne každý je schopný lišku zadávit a z nory vytáhnout. Liščata ten pes zabije velice rychle jedním skousnutím. Fámy o krvavých lovech a zraněných hrůzou trpících lišťatech trousí právě absolutní neználkové a nebo v případě eko všeználkové. Když tu píšete nesmysly o " lišce s liščaty trpích hrůzou a zraněními dostatečně krutě a dlouho, než pomalu uhynou", tak se v to asi sám náležitě vyžíváte. Ve skutečnosti ale píšete nesmysly.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

20.6.2024 17:45 Reaguje na Josef Mozek
Odpověděl vám pan Schindler a já jen dodám, že skutečně pí Kocmanovou za odborníka nepovažuji. Nemám sebemenší důvod.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

20.6.2024 13:59 Reaguje na pavel peregrin
Paní Kocmanová se světa,života bojí.Je ještě v kukle.Mnozí v této fázi vývoje zůstanou po celý život.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

20.6.2024 17:43 Reaguje na Emil Bernardy
Asi ano.
Odpovědět
DA

DAG

20.6.2024 07:59

Příspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.

Odpovědět
ss

smějící se bestie

20.6.2024 08:02 Reaguje na DAG
1**
Odpovědět
ZC

Zdeněk Charvát

20.6.2024 08:22 Reaguje na DAG
👎hloupej okopávací koment ale protože můžete tak jste určitě se svým výtvorem zcela spokojený a vaše ego se pohladilo.. 🤦‍♂️
Odpovědět
DA

DAG

20.6.2024 08:43 Reaguje na Zdeněk Charvát
Nemůžu říct, že bych byl super odborník na etologii. Jenže to co ta paní napsala o životě lišek a jejich interakce do prostředí, jsou totální blujance.
Pokud jí vadí norování liše, tak ať zůstane u morálního odůvodnění. Pak nad tím lze debatovat, ale ať se neztrapňuje výklady biologií.
Odpovědět
ZC

Zdeněk Charvát

20.6.2024 09:24 Reaguje na DAG
OK nemám s tím problém ale na druhou stranu okopávat někoho spůsobem co jste tu předvedl je fakt dost mimo mísu. 🤷‍♂️ přeberte si to jak chcete...
A na rovinu když odhléfnu od toho, že přírodu nějakým způsobem ovlivňujeme a tudíž ji občas musíme pomoct (třeba likvidací přemnoženého ... doplňte si)
Tak zrovna norování byť málo procentní je trochu mimo... a jo příroda k sobě dokáže být někdy krutá ale není potřeba se stavět nad ni a být ještě více. 🤔 a norování byla tak trochu výsada mocných a nevím jestli zrovna tohle je nutné udržovat...
přeju hezký den.
Odpovědět
DA

DAG

20.6.2024 09:37 Reaguje na Zdeněk Charvát
Ok. Popis života lišky od paní Kocmanové je věcně naivní a je to díky tomu, že její gymnaziální vzdělání a praxe v čokoládovně ji neopravňuje k psaní biologických elaborátů. Lepší? Nic víc a nic míň jsem nenapsal ve svém smazaném komentáři. Nepoužil jsem, žádný vulgární výraz.
Já se ovšem domnívám, že ironie je naprosto relevantní a v diskusích dobrá forma vyjádření. To že vy a místní cenzor nemáte pro ironii pochopení, je celkem Váš boj. Pěkný den
Odpovědět
ZC

Zdeněk Charvát

20.6.2024 09:45 Reaguje na DAG
Nevím mě to přišlo teda dost hnusné sorry ale mimo myslivosti můžete dělat haldu věcí a nálepkovat tímhle způsobem 🤔
Já vám to nesmazal nemám na to konexe 🤷‍♂️ ale asi nejsem sám komu to přišlo za čárou. A to i byť může být nějaký názor naivní tak názor na norování mám podobný za mě je to přežitek...
Odpovědět
ss

smějící se bestie

20.6.2024 11:19 Reaguje na DAG
ZA NEKORETKNÍ
dnes schovají kde co, stejně jako pod lidská práva !
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

20.6.2024 10:21 Reaguje na Zdeněk Charvát
Zajímalo by mě kde jste přišel na to, že norování by mělo být " výsadou mocných". S prominutím, je to blábol a norování je těžká práce.
Norování je historický a velice účinný způsob lovu lišek. Historicky byla plemena psů " norníku"( jezevčíci, terieři) k tomuto způsobu lovu po staletí šlechtěna. Budou potřeba norníci když se nebude norovat?
Norovat také nejde vždy a všude. Do skal, například v horách nikdo rozumný svého psa nepošle. Takže to norování je věcí spíš nižších poloh s kopnou zeminou. Provádí se většinou v polních a smíšených honitbách s drobnou zvěří. Tedy v honitbách kde díky obilninám, řepce či kukuřici nejde lišku pomalu do sklizně ulovit. Ona však lovit musí a loví a nejsou to pouze hraboši co loví. Dřív se uváděl jako vhodný stav jedna liška na 500 ha. Dnes jsou oblasti kde se těch lišek na 500 ha loví 20x , 30 x víc.
Ať si paní Kocmanová tvrdí co chce. Ona neroznášela po honitbách vakcíny proti vzteklině. Nemusela nachodit desítky km a strávit na tom desítky hodin. Jen díky SVS a myslivcům je ČR už od roku 2004 uznána za zemí prostou vstekliny. Jak dlouho ještě když už máme vteklinu na Slovensku a v Polsku? Čím více lišek tím větší nebezpečí výskytu vztekliny. No a máme tu například prašivinu. Budou ochranáři rádi když se zastaví to " krvavé norování" jako účinný způsob regulace počtu lišek a po lesích nám začnou běhat prašivé lišky? Osobně považuji za humánější vynorovat liščata a pak ulovit dospělou lišku ( pokud to nejde naráz) než nechat chcípat liščata hladem. Chcípaní hladem není samozřejmě krvavé. Co na tom, že krvaný je přitom každý lov střelnou zbraní. Jak mají podle vás či podle paní poslankyně " myslivci vraždit lišky nekrvavě"?
Odpovědět
DA

DAG

20.6.2024 10:26 Reaguje na Jarek Schindler
Navíc je zde jeden silný argument s invazivními druhy. Psík jak už se dostane z nory, tak je jeho lov spíš náhoda.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

20.6.2024 12:25 Reaguje na DAG
Pane DAGu,diskutujete tu i s lidmi,pro které je péče o přírodu povoláním.Některé názory vnímají tito jako dětinské.Ale to nevyřeší krátká výměna slůvek tu.Co tak jenom cvičně kurs a myslivecké zkoušky,pro začátek.
Odpovědět
ZC

Zdeněk Charvát

20.6.2024 10:56 Reaguje na Jarek Schindler
Nemusíte mě školit z historie ale když už...
---
"Zlomový náhled na lišku nastal v druhé polovině 19. století, kdy myslivost procházela menší transformací. Omezovaly se chovy spárkaté zvěře a začaly se upřednostňovat volné chovy zvěře drobné, zajíců, koroptví a bažantů.

V dobové literatuře se liška označuje jako „výlupek všeho zla, nejhorší škodnou a lstivá kmotřička, která zasluhuje smrt v každé roční době“. Máme na to i pohádky pro děti.

Šlechta začala přehlížet dobré vlastnosti lišky obecné, zejména její záslužnou činnost při chytání polních škodlivých hrabošů. Začíná doba norování za pomocí psů norníků."
---
A s těmi návnadami proti vzteklině jsem si zepár kilometrů našlápl.

Přeju pěkný den.

p.s. a chápu význam norování ale osobně si myslím, že to jde i jinak... Mimojiné co uděláme s přemnoženými divočáky a africkým morem atd. atd. ona ta Liška není jediný problém (i v roznášení nemocí) v tomhle rybníčku.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

20.6.2024 11:32 Reaguje na Zdeněk Charvát
Dopvolím si nesouhlasit. To 19 století je spíš jen výsledek stále důkladnějšího podchycování lidských aktivit. Terier má historii ve Velké británii a předchůdci dnešních teriérů se tam chovali podstatně déle. To jen se založením britského Kennel klubu došlo k lepšímu podchycení a záznamům o jednotlivých plemenech. Historie jezevčíka je potom ještě delší. No a vždy byly tyto plemena určena k lovu lišek a jezevců norováním. Liška jako plenitelka domácího zvířectva byla pronásledovaná od nepamněti. Nebo snad chcete tvrdit, že v 16, 17 století neměli slepice?
Co se týká těch návnad tak alespoň víte co to obnáší. No a možná si i uvědomíte jak rychle může přijít tato práce v niveč. Osobně si troufám tvrdit, že paní poslankyně kvůli tomu neudělala ani krok.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

20.6.2024 11:39 Reaguje na Zdeněk Charvát
No pokud to jde jinak tak prosím řekněte jak. Tak samozřejmě AMP. Divočák není jen problémem ČR a po Evropě se začal šířit hlavně s nástupem zemědělského pěstování energetických plodin. Na začátku devadesátých let byly jeho stavy desetinové.No a je zajímavé, že se ten AMP k nám šíří ze směrů s hojným výskytem vlků. Jak tam asi ten vlk dělál tu svoji práci " léčitele divoké zvěře" ?
Odpovědět
Ra

Radek

20.6.2024 12:11 Reaguje na Zdeněk Charvát
Co budeme dělat z liškami když nám podobní politici znemožní jejich regulaci ? Budeme platit vědce a ti budou bádat nad antikoncepcí , snad se jim to povede a budou sterilní i politici co nerozumí přírodě , myslivosti a zvěři .
Odpovědět
DA

DAG

20.6.2024 09:04 Reaguje na DAG
Rychlý cenzor dobrý cenzor. Ironie proti politikům je zřejmě tabu.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

20.6.2024 11:19 Reaguje na DAG
1***
Odpovědět
MM

Milan Milan

20.6.2024 08:47
Panebože, norování je způsob lovu, jinak se stavy lišky nedají regulovat. Pani by měla vysvětlit jak se to má teda dělat a vysvětlit proč např. teď chtějí údajně pokutovat myslivce když nedodrží "předepsané" počty zvěře? A taky by mě zajímalo zda když liška vytáhne hnízdícího bažanta z hnizda a vajička zastydnou, zajíčkům sežere rodiče, nebo slepici z kurníku a živou, vyděšenou ji v tlamě drží dlouho než ji zakousne, zda s tím taky něco udělá?
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

20.6.2024 09:19
asi to nedělají kvůli tradici...vám taky nedají řidičák před první jízdou.
Odpovědět
JO

Jarka O.

20.6.2024 09:34
Držím regulaci lišek všemi způsoby, i norováním, palce, rozšíření vztekliny zanedbáním regulace by přineslo mnohem víc utrpení. Jsou země, některé ostrovy, kde byly lišky proto zcela vybity.
Odpovědět
PB

Petr Brok

20.6.2024 09:44
Vždycky mě pobaví argument - "Takto krutá praktika nemá ve 21. století co dělat." Víte, co dělají lidé v jiných částech světa? My se na ně vytahujeme, že jsme něco víc a oni se nepřizpůsobují, ale čím dál víc nás nenávidí. Protože argumentujeme - "Takto krutá praktika nemá ve 21. století co dělat." Oni snad nejsou v 21. století?
Odpovědět
Pe

Petr

20.6.2024 11:14 Reaguje na Petr Brok
No a o to přece jde - nebýt taky takový. Být lepší.
Že existují krutosti a necitlivosti jinde nijak neospravedlňuje dělat krutosti taky.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

20.6.2024 12:00 Reaguje na Petr
Ano, doba nového osvícení a poznání. Doba padesáti nových pohlaví. Je pěkné, že každý Evropan bude například nadávat Afričanům že likvidují slony a současně nadávat myslivcům, že málo likvidují přemnoženou jelení či srnčí zvěř. Samozřejmě u nás je to ječtě složitější a nejdůležitější je míra poznání. No a tak polovina ekopopulace poznala a nadává myslivcům, že krvavě vraždí zvěř a druhá část populace zase myslivcům nadává, že ji vraždí málo a zvěř je přemnožená. Obě skupiny se ale shodnou v tom, že myslivci krvavě vraždí a musí jim to být co nejvíce znemožňováno či ještě lépe zakázáno. Taková krutost k přírodě přece nejde v dnešní době ospravedlnit. Tak nějak jste to myslel?
Odpovědět
PB

Petr Brok

21.6.2024 09:49 Reaguje na Petr
A kdo to posoudí? Před 15ti lety EU jednala o zrušení domácích zabijaček prasete. Naštěstí to neprošlo. Argumenty také byly, že není důstojné v 21. stol. honit prase po dvorku. Kdo o tom rozhodoval? EU poslanci i ze zemí,kde se to neprovádí. Až bude jednou jedna unie na celé planetě, tak už nepůjde dělat nic. Přitom pestrost lidských činností je pro život na planetě Zemi důležitější, než cokoliv jiného.
Odpovědět
RJ

Robert Jirman

20.6.2024 11:14
norování také považuji za zbytečnou šaškárnu, ale věřím našim myslivcům, že to dělají kvůli nám. Jinak snad si autorka nečte diskuzi, někteří mají rudo před očima-) Všem krásný den
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

20.6.2024 11:41 Reaguje na Robert Jirman
Nejsem myslivec. Norovat liščata pokud vím - tak cti dbalí myslivci ani nenorují. Asi by stačilo omezit dobu lovu lišky na tak asi od února do července, v ostatní době to dohnat.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

20.6.2024 12:12 Reaguje na Slavomil Vinkler
Tak s nějakou ctí to má malo co společného. Je to o potřebě a možnostech a zdravém rozumu. Samozřejmě Vy to asi dohánět nebudete, že?
Odpovědět
VH

Vojtěch Halamka

20.6.2024 21:52
Mám rád zvířata a mám rád přírodu. Dělá mi radost, když slyším zpívat ptáky nebo když vidím, jak se pase srnka. Ale když nad tím tak přemýšlím, život zvířete pro mě nemá velkou cenu. Nemám problém jíst maso, nemám problém chytit do pastičky myš, když mi škodí. Nemám problém, když na čelním skle mého auta umírá hmyz. Život lišky má pro mě stejnou hodnotu jako život hraboše. To, že zvířata občas trpí je smutné, ale přirozené (hraboš taky neskáče štěstím, když ho něco žere). Nechme myslivce dělat svoji práci a pojďme se jako společnost raději zaměřit na něco, co nám ve výsledku zvýší kvalitu života. Něco, co zvýší kvalitu života lidem. Je toho spousta. Co třeba skoncovat s plastovými obaly?
Odpovědět
ss

smějící se bestie

20.6.2024 22:02 Reaguje na Vojtěch Halamka
ZA 1*
!
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

21.6.2024 07:51 Reaguje na Vojtěch Halamka
Plasty jsou super.
Co tak zapalovat si gigáro křesáním pazourků,či třením klacíků...
Můžete začít docházkou do zaměstnání,či k lékaři pěšky,ale léky jsou v plastu,tak tam ne.....
Vám opravdu vadí plasty ?
Odpovědět
VH

Vojtěch Halamka

21.6.2024 12:38 Reaguje na Emil Bernardy
Nevadí mi plasty. Myslím, že v některých odvětvích je ani nelze nahradit. Vadí mi jednorázové plasty. A vadí mi, jak s nimi většina společnosti nesmyslně plýtvá. A přitom jednorázové plasty zvládám jako jednotlivec omezovat na minimum, bez dopadu na moji životní úroveň. Připadá mi zvláštní, jak investujeme mnoho peněz do omezení CO2, jak se řeší marginální problémy s týráním zvířat, zatímco přímo v naší zemi plníme skládky odpadem.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

22.6.2024 18:53 Reaguje na Vojtěch Halamka
Jednorázové plastové obaly jsou nutností.Sběr a recyklace,či likvidace jsou vyřešeny.
Odpovědět
TS

Tonda Selektoda

21.6.2024 12:09
Paní poslankyně dostala mandát k prosazování zájmů od svých voličů, nikoliv od nějakých liščat. Bylo by lepší, kdyby se zamyslela, co dobrého přineslo její poslanecké angažmá Poslanecké sněmovně občanům ČR a co pro ně ještě udělá, než její mandát vyprší, místo psaní článků na ochranu nějaké psovité šelmy, která se živí predací jiných živočichů v přírodě.
Odpovědět
RP

Radim Polášek

22.6.2024 07:07
To utrpení liščat není zbytečné, je proto, aby se odstranil přemnožený predátor.
Bohužel lišky ještě nejsou vzdělané, nečtou a tak nepoužívají antikoncepci a přemnožují se tak. Možná by se autorka měla zaměřit na vzdělávání lišek a pořádat pro ně vzdělávací kurzy. Tam by se určitě uplatnila lépe než psaním takových hloupých článků.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

22.6.2024 12:39 Reaguje na Radim Polášek
Já jenom čekám, až začnou nějací ekomagoři bojovat proti likvidaci
potkanů, protože oni se taky při požití jedů trápí a jejich mláďata
po jejich úhynu umírají hlady. Rozdílnost mezi utrpením a utrpením jednotlivých tvorů je opravdu podivná. Zažil jsem EKOmagorku, která nechala komára napít se její krve se slovy, že i on má nárok žít.
Tak jsem se jí zeptal, proč doma udržuje pořádek a desinfikuje,
vždyť přece i roztoči, blechy, vši a švábi mají taky nárok žít.
Neuměla odpovědět, ale už prý komáry zabíjí. Paní poslankyně asi
nemá odborného co říci, tak si našla liščata a norování. Stačí ji
hrát na city ochránkyň komárů a podobných magorů a úspěch má jistý.
Mluví se o ní a o kom se mluví, tak není jako poslanec neznámý a
do budoucna nevolitelný. Každý si bude pamatovat, že je to ta, co
chrání lišky, které plení mláďata jiných tvorů a hlavně v době
vlastního rozmnožování. Několik hladových liščat navíc znamená
desítky mláďat jiných tvorů navíc taky, ale to ji asi nevadí.
Čím méně bude pro myslivce lovné zvěře, tím jich bude méně a splní
se ochranářům sen o samoregulaci přírody. A to je jejich cíl!
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist