https://ekolist.cz/cz/ekolist/mesicni-souhrn/tomas-zdeblo-jak-ochranari-podojili-chciple-tele
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tomáš Zděblo: Jak ochranáři podojili chcíplé tele

20.6.2023
Uhynulé tele.
Uhynulé tele.
Foto | Pavel Prouza / Česká krajina
České sociální sítě, tedy jejich část zabývající se životním prostředím a ochranou přírody, pomalu zaplavuje další z manipulativních kampaní spolku Česká krajina.
 
Ty se objeví vždy, když ochranářský spolek potřebuje zvýšit tlak při jednání se Středočeským krajem, který je vlastníkem části pozemků, na kterých leží soukromá přírodní rezervace.

V opakujících se výzvách “Zachraňte rezervaci” Česká krajina ždímá a bičuje emoce veřejnosti srdceryvnými příběhy utrpení zvířat i těžké situace spolku samotného. A někdy přitom ohýbá skutečnost až na meze únosnosti.

V aktuální kauze uhynulého telete už ovšem překročila veškeré hranice slušnosti, když de facto obviňuje úřad z odpovědnosti za velice trýznivou smrt zvířete, které uhynulo vyčerpáním uvězněné v bahně jedné z vysychajících tůní soukromé rezervace.

Přitom z vyjádření samotné České krajiny jasně vyplývá, že tohoto rizika si byli vědomí několik let. Vyřešit ho například oplocením rizikových míst je poměrně jednoduché opatření. Stejně tak dovést hadicemi vodu od náhradního zdroje k napajedlu v klidové části rezervace.

Pokud tak ochranáři neučinili (a tomu nic nenasvědčuje), nesou za smrt zvířete plnou odpovědnost. Pokud ne v trestněprávní, tak v morální rovině nesporně.

Nehledě na dlouhodobý postup úřadu (a nedělám si iluze o jeho motivacích) a různé na půl huby pojmenované tlaky vůči rezervaci je to opravdu jednoduché: za životní podmínky zvířat je v posledku zodpovědný vždy chovatel.

Obvinit z úhynu jinou instituci či člověka a využít jej k manipulaci veřejnosti a nátlakové kampani je naprosto nepřijatelné, poškozuje to dobré jméno projektu, nevládek i ochrany přírody obecně.

Není to ani příliš inteligentní – obzvláště v případě, kdy se pod rezervací od jejího založení kymácí židle, je rozumné budovat vztahy a hledat spojence.

České krajině se zatím podařilo podařilo znechutit jak kolegy z oboru, tak zaměstnance klíčových institucí.

Mnohým lidem z ochranářské komunity je marketing České krajiny silně proti srsti a považují jej za kontraproduktivní a poškozující vztah veřejnosti k ochraně přírody.

Když ale dojde na veřejné pojmenování problému, dostane se část z nich do podivné mentální křeče: manipulaci České krajiny buď bagatelizují a omlouvají dosaženými managementovými úspěchy, nebo s dětinským “on si začal” obrací pozornost a vinu ke krajskému úřadu.

A především je jímá panika z “praní špinavého prádla” na veřejnosti.

Obávám se, že za tím stojí nízké sebevědomí a ublíženecké sebeprožívání části ochranářů. Zvláště lidé z podfinancovaných ekologických nevládek se mohou s úspěšným soukromým projektem snadno identifikovat a věcnou kritiku jeho různých aspektů a otevřenou debatu pak cítí jako ohrožující. To je ale výraz tzv. ghetto mentality, která omezuje možnosti sebereflexe a růstu komunity a snižuje její kredit u veřejnosti.

Spolek Česká krajina volá „Pomoc, vlci“ tak často, že je jí již těžko uvěřit. Pokud je ale rezervace skutečně v krizi, jde pochopit, že jí kolegové nyní podpoří. Ochranářská komunita by ale měla využít příležitosti ukázat zralost, schopnost reflexe a férového jednání a aktuální manipulaci veřejného mínění Českou krajinou veřejně pojmenovat a jasně ji označit jako naprosto nepřijatelnou.

P. S.: Pokud chcete success story a příklad opravdu chytré, funkční komunikace ochrany přírody, podívejte se na Ptačí parky České společnosti ornitologické.

Minulý týden během několika málo dní dokázali vybrat tři miliony korun na výkup pozemků, kterým zajistí opravdu stabilní soukromý ochranářský projekt. Už několikátý v pořadí. Stačilo jim k tomu málo: důvěra veřejnosti, sebevědomí a férové jednání se stakeholdery.


reklama

 
foto - Zděblo Tomáš
Tomáš Zděblo
Autor je ochranářem a chovatelem ovcí, pasoucích se mimo jiné i v oblastech s výskytem vlků.

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (58)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

MU

Michal Ukropec

20.6.2023 09:07
Přesně! Sice mi vadí Vermouzkovy výlevy jak spárkatá zvěř škodí ptákům na stromech a v oblacích, ale ptačí rezervace jsou na 1*.
Odpovědět
MJ

Marcela Jezberová

20.6.2023 09:11
Souhlas, není co dodat.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

21.6.2023 16:27 Reaguje na Marcela Jezberová
Tam je toho hromada k dodání. Autor si vybral čistě jen jednu stranu problému. :-)
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

29.6.2023 16:14 Reaguje na Petr Eliáš
Přesně tak!
Odpovědět

Martin Švancar

20.6.2023 09:17
Jo, manipulace s veřejností, šíření paniky a strachu, to jsou obvyklé praktiky ochranářských ale zejména klimatických spolků. Tyhle šmejdi si zařizují živnost vydíráním společnosti, a to na různých klimatických a emisních povolenkách, získávání dotací a záborem území pro provozování parků a rezervací apod.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

20.6.2023 15:00 Reaguje na Martin Švancar
nejen tam...každá blbina co se šíří na sítích má multiplikační efekt psychického trýznění.... stačí si vzít příklad znásilnění na Letné, čumí na to desetkrát za den a jediný produkt toho bude psychické trauma a strach
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

21.6.2023 16:26 Reaguje na Martin Švancar
Co jste to sesmolil? :D
Odpovědět
JP

Jaroslav Pobeha

22.6.2023 22:29 Reaguje na Martin Švancar
Hrozny zločin si dovolili, keď vytvorili niekoľko malých rezervácií pre zvieratá, ktoré nemajú kde žiť v europe kvôli hustej zástavbe.
Odpovědět
Hu

Hunter

20.6.2023 09:51
Je dobře, že někdo konečně nazval aktivity p. Dostála a spolku Česká krajina pravým jménem.
Odpovědět
PB

Petr Brok

20.6.2023 10:20
Pokud by to tele bylo jejich jedinou potravou na příští rok, tak to by se sakra museli starat.
Odpovědět
RP

Radim Polášek

20.6.2023 10:34
Napsal jsem už dříve k jinému článku, že aby člověk mohl skutečně relevantně a účinně provozovat takovou oboru, potřebuje k tomu mít odborné znalosti a taky musí vykonat pořádný kus práce. Že nestačí jenom oplotit kus plochy, která je přírodní a dát na ni zvířata, která jsou taky v podstatě původní a "přírodní" a všechno potom pojede samospádem a dobře. Že je nutné se o tu oboru starat podobně, jako by bylo třeba se starat o hospodářská zvířata zavřená do obory do nějakých ohrad. Akorát v příapdě těch "přírodních" zvířat pár starostí odpadá, ale některé nebo většina zůstává. Například otázka kvalitních napajedel.
A jestli spolek "Česká krajina" dělá chyby, je třeba ty chyby identifikovat a jsou li závažné, je třeba udělat opatření, aby je ten spolek nedělal. věnování se takzvané ochraně přírody či v očích některých lidí svaté ochraně přírody neznamená autoamticky, že jsou ti lidi nedotknutelní. Takové chyby potom vytvářejí ttoalitní prostředí, kdy je jednomu něco dovoleno a druhý je za to okamžitě potrestán.
Vývoj v té oboře či rezervaci by se měl podrobně rozebrat, chyby, které udělali, podrobně popsat a zveřejnit a zařídit, aby se už ani tam, ani jinde neopakovaly.
Jinak zrovna nedávno vyšel na Neviditelném Psovi, který se zorvna něším podobným zabývá. Sice ne v ochranářství, ale v politice, ale tady je to stejné a výsledek podobný.
https://neviditelnypes.lidovky.cz/spolecnost/sport-a-politika-zvitezis-mozna-a-na-chvili.A230618_192426_p_spolecnost_nef
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

20.6.2023 11:27 Reaguje na Radim Polášek
Myslivecké obory fungují už po staletí. Není třeba cokoli vymýšlet. Stačí se to naučit.
Odpovědět
RP

Radim Polášek

23.6.2023 14:04 Reaguje na Michal Ukropec
Přesně tak.
Jsou to sice trochu jiná zvířata a účel chovu je trochu jiný, ale základ je stejný.
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

24.6.2023 17:25 Reaguje na Radim Polášek
Jenže oni jsou antimyslivci, a učit se nic nemusí.
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

29.6.2023 16:20 Reaguje na Michal Ukropec
V oboře se za cenu devastace území produkuje maso a paroží, cílem rezervace je pestrá mozaika vhodná pro ohrožené motýly a opylovače. Proto se „Milovice“ nazývají rezervací a ne oborou.
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

29.6.2023 16:26 Reaguje na Majka Kletečková
Pardon, to měla být reakce na komentář Aleše Johanovského 20.6.2023 11:03.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

20.6.2023 19:22 Reaguje na Radim Polášek
Tak má tam studnu nebo ne? Myslíte, že ta žádost před lety neproběhla?
Odpovědět
Sl

Slovan

21.6.2023 10:48 Reaguje na Slavomil Vinkler
On stále nechápe, že provozovatelem těch velkých mysliveckých obor je fakticky stát, který je pronajímá za prachy. Navíc to jsou obory mnohdy staré a vše je vybudováno z dob, kdy se na nějaký stavební povolení z vysoka... víte co. No a dost pochybuju, že by tam stabilní napajedla chyběla. Je to základ.
V Milovicích má ale středočeský kraj z neznámého důvodu problémy napajedlo schválit 2,5 roku. S pronájmem pozemků souhlasili, ale aby jim povolili základní napajedlo v nové části, to ne.
Odpovědět
RP

Radim Polášek

23.6.2023 14:24 Reaguje na Slovan
Obora je asi hodně široký pojem. Obecně to je oplocené nebo obezděné místo, kde se chová jiná zvěř nebo jiným způsobem než žije volně v přírodě.
Může je provozovat stát, nebo majitel pozemků, pokud vlastní tak velký pozemek v extravilánu nebo je může provozovat místní Honební společenstvo - sdružení vlastníků pozemků skrz pronájem myslivcům.
Odpovědět
RP

Radim Polášek

23.6.2023 14:19 Reaguje na Slavomil Vinkler
Někde tady je napsané, že to jsou dvě různé pastviny vzdálené od sebe asi 3 kilometry.
Takže na jedné zdroje vody jso u a na druhé ne.
Odpovědět
AJ

Aleš Johanovský

20.6.2023 11:03
Jestli to nějak nesouvisí s tímto .. https://www.facebook.com/MestoMilovice/posts/1781746645338548/?locale=sw_KE

Jinak nevim proč stále parazitují na pojmu "rezervace", když se zcela jasně jedná o oboru. Teda vím, je to součást jejich dojemného PR.
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

20.6.2023 13:38 Reaguje na Aleš Johanovský
1*.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

20.6.2023 19:13 Reaguje na Aleš Johanovský
A jaký je rozdíl mezi oborou a rezervací? Dost obor je současně i rezervací, alespoň zčásti.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

20.6.2023 21:38 Reaguje na Slavomil Vinkler
Znáte nějakou oboru co by se stavěla v rezervaci?
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

21.6.2023 05:41 Reaguje na Jarek Schindler
Jistě. Rezervace/ obora jsou na Soutoku, Milovickém lese a v Malých Karpatech. Například.
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

29.6.2023 16:25 Reaguje na Aleš Johanovský
V oboře se za cenu devastace území produkuje maso a paroží, cílem rezervace je pestrá mozaika vhodná pro ohrožené motýly a opylovače. Proto se „Milovice“ nazývají rezervací a ne oborou.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

20.6.2023 14:42
Autor článku to popsal zcela přesně a nemám co dodat. Od samého počátku tuším, co za tím je a ke skutečnému ochranářství to má sakra daleko. Zubr
domovem v lesích je nucen žít převážně v odlesněné krajině. Kůň musel být pro větší atraktivitu až z Anglie, protože například hucul, či Převalák
je tu celkem běžný a pratur je reliktem z dob Velkoněmecké říše vyšlechtěný na základě ideologických klišé. Beru to tak, že bylo třeba zaujmout, oboru nazvat rezervací a nepůvodní druhy(kůň z Anglie a uměle vyšlechtěný pratur) prohlásit jako nejblíže původním. U koní by byl ale blíže původním druhům
například Tarpan a nebo i ten Hucul, ale tisíce let izolace za kanálem?
Pratur je zpětně vyšlechtěn podle zvrhlých ideí Germánství a ví někdo jací
turovití tu opravdu žili? Pokud "přirozenost" tkví pouze v absenci cíleného
chovu, tak jsou opět mimo, pokud provádějí převozy zvířat jinam, aby se
vyhnuli soupeření mladých samců o samice a jinde izolují jalovice z obavy,
aby se jim příliš zvířata nemnožila. To vůbec není přírodní chov, ale je
to cílený oborní chov a balamutění veřejnosti pojmy původní a rezervace.
No a v neposlední řadě každé zvíře ovlivňuje skladbu rostlin ve svém okolí
a já se ptám, zda cíleným chovem tu skladbu cíleně neměním? Domnívám se,
že ano, protože v opravdové přírodě se to děje náhodně vlivem migrace
zvířat a nikoliv je nutit žrát to, co musí, aby netrpěly nouzí. Pusťte
je mimo oboru a uvidíte co budou žrát. Totéž vám udělá každé zvíře, když
nebude mít na výběr! Přikladem budiž i spasená tráva výběhů některých
chovatelů až ke kořínkům a okousané dřevěné ohrady pseudochovatelů.
O sežrané podestýlce už ani nehovořím a myslíte si, že zvířatům chutnala?
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

20.6.2023 19:11 Reaguje na Břetislav Machaček
Nerajtujte na původní/ nepůvodní. Hucul , tarpan i anglán jsou stejní koně jako všichni evropští. A převalák je taky ferální (zdivočelý) kůň, ale poslední své asijské rasy. Přesto je cenný.
Zvěře už je tam moc. Už dávno měli být zubři v horách na šumavě...
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

20.6.2023 21:03 Reaguje na Břetislav Machaček
Jste si pane Macháček jíst že to Majka Kletečková a spol. Pochopí?
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

21.6.2023 09:35 Reaguje na Michal Ukropec
Pokud by to bylo napsané v nějaké příručce "mladých svišťů",
tak by to brala jako bibli, ale od kritiků to ze zásady ani
nebude číst. Ona věří i na dva psy chránící deset ovcí a
ani nepřemýšlí nad ekonomikou takového chovu. Je to typická
aktivistka postrádající vlastní názor přitákající různým
"autoritám" z aktivistických spolků bojujících pouze za
to své a nikoliv za celou přírodu. Vlk z krajiny vyžene
drobnochovatele a pak nastane pláč, že zanikají horské
louky a pastviny nevhodné pro stohlavá stáda. Odradí i
myslivce od chovu zvěře a stát bude muset platit lovce
profesionální, kteří budou lovit to, co vlkům nechutná.
Komplexnost je aktivistům cizím pojmem, ale hlavně když
prosadí to své za KAŽDOU cenu.
Odpovědět
RP

Radim Polášek

23.6.2023 14:25 Reaguje na Břetislav Machaček
1***
Odpovědět
radim buffalo tobias

radim buffalo tobias

21.6.2023 08:24 Reaguje na Břetislav Machaček
no, mi byla ta Česká krajina proti srsti od samého začátku ! z mého pohledu to bylo tak že si několik parazitálních ekoblouznivců splnilo sen za cizí peníze a nyní jim to i asi i dobře sype. kolik si vyplácejí na platech ? nebo to snad dělají zdarma ?
okousané ohrady mohou být výsledkem nudy či stressu chovaných zvířat. a podestlanou slámu mi žraly walliserské černokrké kozy a ovce vřesové jak ve volně přístupném přístřešku z unimobuňky, tak i z balíku venku.a na pastvin u či na okraj lesa spásat maliní a ostružiní mohly 24/7...
Odpovědět
me

meluzína

21.6.2023 12:08 Reaguje na Břetislav Machaček
Některá plemena která uvádíte mají podstatné mouchy, kvůli kterým je zřejmě nešlo úplně použít: hucul je extrémně náchylný na schvácení na fruktanové pastvě (a to by se o tom krásně psalo a rejpalo, až by na jaře lehla půlka stáda), takže pokud někde potkáte chudáčky huculy na "hlíně", tak tak je to pravděpodobně v zájmu zachování jejich zdraví. Převalák není evropský druh a nikdy nebyl, evropský tarpan vyhynul dost dávno, myslím že v 19 století - pokud tarpanem nemyslíte rádoby zpětně vyšlechtěné polské "koniky", kteří nemají s původním vyhynulým tarpanem nic společného ani genotypově ani fenotypově (možná až na "myší" barvu)?
Jinak koně jsou silně výběroví spásači, na rozdíl od krav - zubři mě nikdy nezajímali, ale hádám, že právě kombinace výběrových a nevýběrových spásačů je důvodem proč jsou v milovicích s poníky i zubři.
K výběru exmoorů - v Anglii jsou šlechtěni tak, aby u nich byli zachovány vlastnosti důležité pro možnost přežití "nekulturní" pastvy - tj. neschvátit se, rezistence na parazity (=kterou jsme si jako chovatelé za posledních 30-40let úspěšně zlikvidovali díky koncetrovaným velkochovům a masivnímu odčervováním všeho xkrát ročně).
Já sama jsem spíš příznivcem zemědělské pastvy kulturních plemen, než lidem uzavřených obor a rezervací a podobných výmyslů, ale zase na druhou stranu, v dnešní agrotěžené monokulturní krajině jsem ráda za každý podobný ostrůvek jako jsou Milovice, kde se můžou zachovat druhy, které jinak nemají šanci.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pobeha

22.6.2023 22:35 Reaguje na Břetislav Machaček
Zubor nežije v hustých lesoch. Neviem, kde ste to vzal, opakujete to ako otčenáš.
Zubor je taktiež relikt ľadovej doby, v tej dobe nikdy nežil v hustých lesoch. Pralesy sú len náhradný biom. Veľké kopytníky mierneho pásma žili hlavne v stepiach, lesostepiach až po riedke lesy.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pobeha

22.6.2023 22:35 Reaguje na Břetislav Machaček
Zubor nežije v hustých lesoch. Neviem, kde ste to vzal, opakujete to ako otčenáš.
Zubor je taktiež relikt ľadovej doby, v tej dobe nikdy nežil v hustých lesoch. Pralesy sú len náhradný biom. Veľké kopytníky mierneho pásma žili hlavne v stepiach, lesostepiach až po riedke lesy.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pobeha

22.6.2023 22:39 Reaguje na Břetislav Machaček
Odpovědět
JP

Jaroslav Pobeha

22.6.2023 22:43 Reaguje na Břetislav Machaček
Schválne, pustite kone mimo ohradu a uvidíte, že budú žrať hlavne trávu aj tú suchú. Pretože sú na ňu dobre geneticky prispôsobení zo stepí.
zubor a tur žerú aj iné rastliny - kríky, lístie.
Odpovědět
RP

Radim Polášek

23.6.2023 14:14 Reaguje na Břetislav Machaček
Jestli se nepletu, linie pratura vyšlechtěného nacisty se nepoužívá nebo snad dokonce zanikla, protože ho tehdy hnáni ideologií Němci vyšlechtili jako velmi divoká a špatně ovladatelná zvířata. Myslím, že současné pratury vyšlechtili potom znova od začátku tak, že jsou klidnější a ovladatelnější.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

20.6.2023 19:48
pisatel si asi myslí, že projekt Česká krajina vytvořil nějaký diletant a rezervaci si představuje jako velký kravín.

Tak to ale není možné k tomu přistupovat. Projekt je realizován na cizích pozemcích a pokud vlastník nepovolí, tak nic nezmůže.

Projekt Ptačí parky jsou úplně jiný koncept a jiná metoda, srovnávat s tím není možné. Navíc Bizoni nemají křídla, tedy náročnost je nepoměrně vyšší.

Projekt Česká krajina vznikl na území vojenského újezdu mnohde zdevastovaným po Sovětských vojácích.


Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

21.6.2023 05:43 Reaguje na Jaroslav Řezáč
A to je to. Plocha měla být dávno převedena na NP. Jako Soutok, nebo Křivoklátsko, krušné hory. A pokud je majetek a správce každý jiný je to vždy o průse..
Odpovědět
AJ

Aleš Johanovský

22.6.2023 10:00 Reaguje na Slavomil Vinkler
Jaká plocha: Podle map maji pronajaty dvě větší pastviny s plochou cca 100 + 240 ha, to nevim jak byste z toho dělal NP .. není to souvislé území, mezi nimi je přes 3 km vzdálenost. Pročež ani nechápu, jak mohla údajně zvěř využívat napajedla ve staré části. Ale kolem toho spolku toho nechápu víc.
Odpovědět
Sl

Slovan

21.6.2023 10:29
Pane Zbědlo, Vaší práce si v oblasti ochrany přírody a krajiny fakt vážím, ale pokud chcete kritizovat z prostého důvodu, že víte co se stalo, pak byste nám to měl i napsat a dodat co byste udělal jinak. To já v tom článku ale prostě nevidím.

Začnu od konce. Jak již napsal pan Řezáč, projekty ČSO jsou jaksi úplně něco jiného. Nároky na prostor ptáků či obojživelníků, kteří z projektů ČSO těží nejvíc, jsou vskutku jiné než velkých kopytníků. Nesrovnávejte tedy nesrovnatelné. Česká krajina na tento projekt potřebuje prostor, který podobným způsobem jako ČSO v životě vykoupit nemůže. Ani ČSO nemá zdaleka všechny pozemky a dlouho mít nebude, stačí se podívat na jejich stránky. Proto se p. Dostál rozhodl jít cestou pronájmu. Majitel pozemků s tím souhlasit nemusel... ale souhlasil. A pokud s něčím souhlasím, nebudu snad házet klacky pod nohy pronajímateli, ale naopak mu v případě nutnosti pomohu. Důvod, proč se tohle celé "rozjelo" je, že "rezervace již dva a půl roku marně čeká na souhlas se zřízením vrtu a napajedla". Podotýkám, že se jedná o stálé napajedlo v nové části rezervace.

Mě by zajímalo, co autor chápe z tohoto:

"Letos v zimě se potřeba vybudování stabilních napajedel ukázala ještě akutnější. Kvůli opravě vodovodu, který zajišťuje napájení centrálního vodojemu v obci Jiřice, bylo nutné starou část rezervace s jediným funkčním napajedlem na několik týdnů uzavřít. „Naší podmínkou bylo, že do doby zahájení prací musí v nové části rezervace vzniknout napajedlo, tak, aby zvířata nezůstala bez vody. Vodohospodářská společnost přislíbila projednat na příslušném úřadě vyřízení naší žádosti. Výsledkem bylo, že souhlasu nic nebrání a během několika dní by měla být naše žádost schválena,“ popsal Dalibor Dostál vývoj událostí. Ani po několika měsících ale souhlas vydán nebyl. „Nechtěli jsme ohrozit zásobování stovek obyvatel pitnou vodou tím, že bychom zablokovali opravu páteřního vodovodu. Mohlo by to působit dojmem, že se snažíme situaci zneužít a řešit náš vlastní problém s vodou pro zvířata tím, že připravíme o vodu lidi. Proto jsme se s vodohospodáři domluvili, že opravu vodovodu umožníme a najedeme na nouzové zásobování rezervace vodou z přistavené cisterny. Znovu jsme ale požádali o schválení naší žádosti o zřízení napajedel a upozornili jsme úřad, že zásobování tak rozsáhlé rezervace s tolika zvířaty tímto způsobem představuje riziko. A že nikde v Evropě zásobování takto rozlehlé rezervace podobně nefunguje,“ zmínil Dalibor Dostál. Přivážení vody a její přečerpávání vytváří v okolí napajedel na poměrně dlouhou dobu ruch, na který nejsou plachá zvířata zvyklá."

Vy ale píšete: "Vyřešit ho například oplocením rizikových míst je poměrně jednoduché opatření. Stejně tak dovést hadicemi vodu od náhradního zdroje k napajedlu v klidové části rezervace."
- Já z toho citovaného textu chápu, že voda hadicemi přečerpávána do napajedel v různých částech rezervace byla. Problém nastává v tom, že se jedná o napajedla, která nejsou stálá a v teplých měsících se ta voda rychle vsákne. A to oplocení... no, a nebylo by to samo o sobě porušení nájemní smlouvy? Zubr není ovce, tam by asi nějaká zemní práce nutná byla pokud by to mělo i držet... a že by jim to někdo povolil? Ehm...
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

21.6.2023 14:26
To jste tomu článku moc nedal, pane Zděblo. Evidentně jste si to vyjádření spolku špatně přečetl (nebo ho ignorujete), čistě jste se postavil na stranu úřadu a přidal k tomu hromadu emocí (které tak vyčítáte spolku).

Nějak ignorujete fakt, že zrovna v ČR se dá úřední šiml snadno podplatit a například roky blokovat výstavbu napajedel.

A stejně tak vy, ostatní uřvanci typu Macháček, zkuste si alespoň přečíst vyjádření spolku. ;) Vím že jste líní a proto sem dám natvrdo odkaz:

https://www.ceska-krajina.cz/3485/nouzove-zasobovani-vodou-skoncilo-tragicky-mlade-zubra-uhynulo-ve-vysychajici-tuni/
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

21.6.2023 16:02 Reaguje na Petr Eliáš
Vyjádření jsem si přečetl a věřte mi nebo ne, mne nepřesvědčilo
o možnosti tomu úhynu z pozice chovatelů zabránit. Každopádně
nepovažuji bažinu za napajedlo, ale spíše jako kaliště s bahnem
na ochranu zvířat před obtížným hmyzem. Napajedlo je možné
vytvořit i jako nadzemní koryto jaké používají zubři v ZOO, kde
je spotřeba vody daleko menší, než vodou napouštět jámy v zemi.
Začít provozovat oboru bez potoka, řeky, či jiného zdroje vody
je nezodpovědné a nemělo být povoleno dříve, dokud by nebylo
zřízeno napajedlo odpovídající chovu tolika zvířat. Je to jako
ubytovat v paneláku lidi a místo vodovodu přistavit cisternu s
tím, že jsem je už sice ubytoval, ale ještě nemám ani povolení
na vodovodní přípojku. Každý kdo chce někam umístit zvířata,
tak musí prvně vše zařídit na úřadech a ne pak na ně vytvářet
nátlak, aby mi to schválili dodatečně. Připomíná mi to vydírání
typu už tam zvířata jsou a tak mi to povolte! Jsem zvědav na vyjádření příslušného úřadu, proč nepovolil zřízení napajedla.
Zatím tu slyším pouze jednu stranu obviňující jediného úředníka
a to jako nikdo nepodal odvolání k jeho nadřízenému a nadřízeným orgánům? To za 2.5 roku nebylo podáno odvolání a jiné opravné prostředky? Nebo byly a důvod zamítnutí je zcela jiný, než pouhá svévole úředníka?
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

21.6.2023 16:15 Reaguje na Břetislav Machaček
To víš že jo, raději si to přečti znovu.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pobeha

22.6.2023 22:51 Reaguje na Břetislav Machaček
Ak boli dôvody, tak mohol úradník dávno zamávať vystaveným rozhodnutím - napríkad že výstavba napájadiel bola zamietnutá z toho a toho dôvodu. Pán Dostál by ten papier mal a nemohol by nič robiť. Na súde by pán Dostál veľmi rýchlo bol poučený kto je v práve.
Lenže rozhodnutie neexistuje, , úrad si len neplní domáce úlohy, preto miesto faktov čítame emocionálne výlevy.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

23.6.2023 09:37 Reaguje na Jaroslav Pobeha
Proboha pane Pobeha vy si opravdu myslíte, že je to
svévole jednoho úředníka? On nemá nadřízené, ti zase
ty své a nelze podat trestní oznámení na zaujatost,
když není důvod to zamítnout? Odvolal se pan Dostál
k vyšším orgánům a nebo neodvolal, protože tuší, že
by nepochodil a tak se to snaží protlačit přes veřejné mínění lidí neznalých dané problematiky?
Vyčkejme na vyjádření úřadu, který bohužel nemůže
jako pan Dostál zveřejnit otevřené případy a čeká
na možnost se obhájit. Nějakou dobu jsem pracoval
ve státní správě a povím vám, že se není možné
hájit, když nemohu zveřejnit utajené skutečnosti,
což ale může druhá strana. Navíc pan Dostál ničím
v ruce nemává a pouze něco tvrdí.
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

24.6.2023 17:40 Reaguje na Břetislav Machaček
Pane kolego. Zapomínáte na fakt, že ekologistům škodí nejen úředník, ale i včelaři, rybáři, myslivci, jaro, léto, podzim, zima, Americký imperialismus a Kalousek. Oni to opravdu mají těžké. A to nemluvím o tom, že někteří z nás po nich chtějí aby o tom i něco věděli.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pobeha

25.6.2023 10:59 Reaguje na Břetislav Machaček
Ad "Odvolal se pan Dostál k vyšším orgánům a nebo neodvolal, protože tuší, že
by nepochodil a tak se to snaží protlačit přes veřejné mínění lidí neznalých dané problematiky?"

OK, vyčkajme teda na rozhodnutie úradu miesto sugestívnych narážok, ktoré občas aj vy postujete.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pobeha

25.6.2023 11:14 Reaguje na Břetislav Machaček
Ste pracoval v štátnej správe a obhajujete tento úradnícky bordel ?
Dostál mal dávno dostať od úradu rozhodnutie v štýle povoľuje sa /zamieta sa. Jeho nemusí zaujímať, ktorý konkrétne pán s razítkom povolenie vystaví, a koľko štemplov potrebuje získať od šéfov. Úrad ho mu má zaslať a hotovo.

Je pravda, že Dostál mohol tiež dávno podať podnet na súd za neskutočné prieťahy byrokratov.
Odpovědět
RP

Radim Polášek

23.6.2023 14:36 Reaguje na Břetislav Machaček
Břetislav Machaček: Taky to tak vidím.
A právě nadzemní koryta jako napajedla byla kdysi v minulosti tady u nás úplně běžná pro krávy venku na pastvě. V kopcovité krajině se často našel nějaký pramen nebo čistý potůček, od kterého se dala táhnout voda trubkami nebo dávněji možná i vydlabanými korýtky z kmenů stromů, dokud po nějaké desítce metrů nebyla voda aspoň metr nad úrovní země a tam potom byla napájecí koryta. Čištěná průběžně právě tím neustálým průtokem vody.
Přirozeně pro 2 - 3 krávy stačila studánka nebo čistá tůňka potůčku a vědro na přinesení vody, ale pro stádo musela být ta koryta.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

21.6.2023 16:11 Reaguje na Petr Eliáš
P.S.: Pokud jsem uřvanec a hájím nestrannost, tak potom jste vy
uřvanec hájící pouze jeden názor z ideologických důvodů. Slepá
víra je cestou do blázince, až dotyčný zjistí, jak byl oklamán.
Samozřejmě pokud už není jeho chovancem a nebo pacientem léčeným
ambulantně !
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

21.6.2023 16:16 Reaguje na Břetislav Machaček
Jo, jsi uřvanec. Už roky tu na Milovice nadáváš a přitom o tom víš h... ;)
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

22.6.2023 10:33
Co je na tom neprčovnější, tak hned vedle je golf, a tam je tůní - světe div se - hned několik!-) Na to se finance a možnosti, jak na to, našly... pro vlivné kamarády vždycky, že. Tady jsou názorně vidět priority dnešní společnosti. Prostě politika biče a medu, stará jak lidstvo samo.
Odpovědět
AJ

Aleš Johanovský

22.6.2023 16:31 Reaguje na Karel Zvářal
Asi si to golfistickej spolek dokázal vybudovat. Ani nevíme za jak dlouho. Navíc to teda je statická tůň která nemusí být ani pro zvířata pitelná .. samozřejmě jsem to v mapě viděl ale tak úplně bych to nesrovnával. Mě ty všecky kecy jak nechtěli "bránit v opravě" jiřického vodovodu spíš vedou k nápovědě, že vodu brali z něj, a nějak se to zaseklo .. jinak napajedlo pro zvěř si fakt nepředstavuju tak prostě, že tu vodu budu lejt do díry v zemi.
Odpovědět
RP

Radim Polášek

23.6.2023 14:39 Reaguje na Aleš Johanovský
Možná si mysleli, že pustí z vodovodu vodu a nechají puštěnou nonstop ve dne v noci.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

23.6.2023 09:57 Reaguje na Karel Zvářal
Pane Zvářal on je ale rozdíl mezi tůní pouze jako krajinným prvkem
a napajedlem. Víte sám, jak vypadá třeba okolí cisternové napáječky na pastvině a jak jezírko na golfovém hřišti. To prvé je téměř bez
vegetace s rozšlapanou půdou a to druhé má k tomu prvému sakra daleko. Mi nejde ale o estetiku, ale o to, že napajedlo spíše
připomínající bažinu, ve které uvázne a uhyne tele, nepovažuji za vhodné pro jakákoliv zvířata. Je vidět, že je to napajedlo z nouze
k zahnání žízně a nebo možná slouží i jako kaliště. Je přece možné
zakoupit, či vyrobit nadzemní nádrže k napájení zvířat a ne pouze
napouštět vodu do jam v oboře. V ZOO zubři pijí taky z takových
jam? Nepijí, ale pijí právě z takových koryt a nádrží. Hloupá
výmluva plachosti zvířat nutící je pít pouze desítky metrů od
ohrad padá, když pak vidím, jak vlezou do přepravních beden a převáženy jinam. Kamarád odtamtud přijel s vnuky a má fotky se
zubry a koňmi u ohrady pět metrů od nich. To je tedy ta plachost?
Obávám se, že nám pan Dostál neříká úplnou pravdu a tak vyčkám na
vyjádření dotčeného úředníka a nebo jeho nadřízeného. Svévole
trvající 2,5 roku bez uplatnění opravných prostředků je podivná!
Odpovědět
RP

Radim Polášek

23.6.2023 14:45 Reaguje na Břetislav Machaček
Napajedlo pro kopytnatce musí být bezpodmínečně udělané tak, aby do něho nemohli šlapat ani do něho kálet. Aby s evodou něšířily nemoci a paraziti.
Co se týká plachosti, to záleží na druhu zvířete, ale zubr ani pratur ani ten koník by podle mne neměli být plaší podobně jako třeba tetřev hlušec a měli by být schopni si dojít za vodou až k ohradě na hranici obory (pastviny). V krajním případě by se ohrada obory kolem napajedla musela udělat jako neprůhledná bariéra tlumící i hluk zvenku.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist