https://ekolist.cz/cz/publicistika/civilizace/novy-online-kurz-dekarbonizujeme-cesko.prehledne-lidsky-a-podle-dat
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Nový online kurz Dekarbonizujeme Česko. Přehledně, lidsky a podle dat

16.11.2025 05:00 | PRAHA (Ekolist.cz) | Milan Vítek
Na snímku Petr Holík, spoluautor kurzu a člen týmu Fakta o klimatu.
Na snímku Petr Holík, spoluautor kurzu a člen týmu Fakta o klimatu.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Projekt Fakta o klimatu spustil nový online kurz Dekarbonizujeme Česko, který srozumitelně vysvětluje, co znamená dekarbonizace a jak může Česká republika postupně snižovat emise skleníkových plynů. Kurz je svým způsobem první svého druhu v Česku – propojuje aktuální data, vědecké poznatky a praktické příklady a nabízí přehledný rámec, jak o ochraně klimatu uvažovat napříč sektory českého hospodářství tak, abychom chránili klima a zároveň podporovali kvalitu života a ekonomicky prosperující společnost.
 
„Chceme lidem pomoct zorientovat se v tom, jak by mohla vypadat cesta k ochraně klimatu a budoucí prosperitě v Česku a o čem se vlastně v tomto tak často diskutovaném tématu jedná. Nikomu neříkáme, co si má myslet nebo co má dělat, ale poskytujeme informace a prostor si k celému tématu vytvořit vlastní vztah a názor,“ říká Petr Holík, spoluautor kurzu a člen týmu Fakta o klimatu.

Jedinečný kurz pro český kontext

Kurz přináší ucelený přehled o tom, kde vznikají české emise a jak je lze systematicky snižovat. Vychází z rámce označovaného jako „ABC dekarbonizace“, který rozděluje řešení do šesti hlavních kategorií – od energetických úspor a elektrifikace po zachytávání CO₂ a změny technologických postupů.

Účastníci se dozví, jaké kroky mohou podniknout stát, firmy i jednotlivci, a jak spolu tyto přístupy souvisejí.

„Rámec ABC dekarbonizace vznikl proto, abychom české emise dokázali lépe pochopit a dokázali je systematicky porovnat. To dává data pro hledání nejefektivnějšího způsobu snižování emisí,“ doplňuje Ondráš Přibyla, ředitel Fakta o klimatu.

Postaveno na faktech a odbornosti

Kurz staví na dlouhodobé datové práci Fakta o klimatu a na nejnovějších vědeckých poznatcích.

Součástí jsou rozhovory s experty a expertkami z oblasti energetiky, průmyslu, ekonomiky i společenských věd. Účastníci tak získají nejen přehled o technologiích a strategiích, ale i porozumění souvislostem, které rozhodují o úspěchu dekarbonizace. Kurz popisuje cesty a řešení, jak lze s pomocí v současnosti dostupných technologií řešit snižování emisí, při zachování, nebo zlepšení životní úrovně v ČR.

Cíl: podpořit věcnou debatu o klimatu

Kurz představuje základní kámen pro otevřenou a informovanou diskuzi o klimatické změně v Česku. Pomáhá rozlišit smysluplné kroky od marketingových slibů a nabízí společný jazyk pro experty, učitele, politiky i širokou veřejnost. Autoři zdůrazňují, že dekarbonizace není jen technická výzva, ale společenský projekt, do něhož se může (a nemusí) zapojit každý – podle svojí ochoty, možností a role ve společnosti.

Kurz je zdarma a pro všechny

Online kurz je volně dostupný na dekarbonizujemecesko.cz. Je určen všem, kteří mají zájem podílet na efektivní, datově podložené dekarbonizaci Česka. Ať se jedná o specialisty udržitelnosti ve firmách, učitele, studenty nebo jednoduše všechny, kteří se chtějí dozvědět data a fakta. Po absolvování účastníci získají certifikát a přehled o tom, jak lze snižování emisí promýšlet a realizovat v praxi.
reklama

 
foto - Vítek Milan
Milan Vítek
Autor je pracovník projektu Fakta o klimatu.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (50)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

HH

Honza Honza

16.11.2025 06:02
Kurs jak by se měla dělat dekarbonizace:
zachovat stávající průmysl, nepodkopávat si hospodářství, mít peníze a díky nim intenzivně podporovat výzkum nových technologií, inteligentně a smyslplně je zavádět: tj. FV do možnosti spotřeby v létě, do kapacity baterií, elektroauta tam, kde mají smysl- město, kde jsou nabíječky, kde je možnost dobíjení z FV. TČ tam, kde je nízký topný faktor, zateplení, podlahové vytápění.
Prostě všechno jen smyslplně a efektivně. A aby to tak bylo, musí se nejdřív připravit podmínky: JE, podpora diostribuce, nabíječky, baterie.

Myslet si, že když zavedu povolenky a zničím si tím průmysl tak díky tomu urychleně postavím jaderné elektrárny, posílím tím energosoustavu je představa naivního dítěte, přesně obraz komunistické kolektivizace, zcelování půdy, protože ZD vedl dělník s dělnickým původem, ne sedlák, který o tom něco věděl = cesta zmaru.

Kurs moderní dekarnonizace: nebuďte naivní hlupáci, poučte se ze zemí, kde to funguje: Čína (už snižuje uhlík stopu, zatímco my si akorát snižujeme životní úroveň a bankrotuje nám autoprůmysl, těžký průmysl)
Odpovědět
Pe

Pepa

16.11.2025 07:38 Reaguje na Honza Honza
Zachovat stávající průmysl, když svět je někde jinde, můžeš pouze pokud jej zprivatizujes. To už komunisti v 80.letech měli v sobě větší míru inovativnosti než máš ty Honziku.
Odpovědět
HH

Honza Honza

16.11.2025 07:56 Reaguje na Pepa
když stříleli po lidech na hranici, když lidi chtěli opustit jejich báječný svět
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

16.11.2025 08:15 Reaguje na Pepa
Náš průmysl je přece z rozhodující míry privátní. Tak co chcete privatizovat, ČEZ? Ten funguje jako akciová společnost kotovaná na burze. Problém by mohl být, kdyby to fakt Drmola znárodnil, to ale nečeká snad nikdo.
Odpovědět
HH

Honza Honza

16.11.2025 08:24 Reaguje na Pavel Hanzl
privatizace ČEZ = stejná blbost Babiše, jako hádky s EU ohledně povolenek.
Neprivatizované banky = vytunelování za Klauze, kdyby nepřišla záchrana od Mertlíka, Zemana = hyperinflace jako v Německu po válce, děti umíraly hlady.
Podpora družstevních bytů = podpora vytunelování, rozkradení- viz osud mnoha družstev po r. 89.

Něco jiného je omezit spekulace s povolenkami, to nikdo nepotřebuje, zastropovat ceny elektřiny = čásdtečné, dočasné vyčlenění ČEZ z burzy, jinak zbankrotuje celý průmysl- dělá se to nyní v Německu.
Odpovědět
HH

Honza Honza

16.11.2025 08:28 Reaguje na Honza Honza
oprava: ne privatizace ale zestátnění
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

16.11.2025 08:45 Reaguje na Honza Honza
Co je to za zmatečný blábol? Jaká hyperinflace, jaká bída, jaké děti? Zkuste si to napřed nějak ujasnit...
Odpovědět
HH

Honza Honza

16.11.2025 13:21 Reaguje na Pavel Hanzl
víte to, že chválím Klauze, kde můžu- jeho finanční politika = bez deficitu, jeho liberalizmu x naivní Komárek, Havel = super
Ale všechny banky v té době byly vytunelované, stačil bankrot jedné velké banky, koruna by padla, nastala by hyperinflace = po válce Němci zlato vyměňovali za chleba, aby děti měly něco jíst.
Jestli si někdo myslí, že je možno vše rozkrást- Velká privatizace a stát to vydrží, tak je blázen. Proto jsou nutné vyrovnané rozpočty- viz Klaus, viz Kalousek = pravicoví ne levicoví politici.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

16.11.2025 16:51 Reaguje na Honza Honza
To je prochu lepší, už to chápu a vysvětlím.
Když padlo RVHP v roce 1991, náš průmysl šel z rozhodující míry do bankrotu, fabriky jely na sklad, pak ani to ne, ale narůstaly jim denně stamiliónové dluhy. Co teď? Klaus zvolil "šokovou variantu", tj. maximálně rychle a tím bezohledně vše pravitizovat a prodat. Jenže zadlužená firma se prodat nedá, tak ji bankky odlužovaly, dávaly jí nevratné úvěry. Proto je neprivatizoval, sokromá banka by to nedělala nikdy. Takže státní banky měly gigadluhy, ty se převáděly na AČR a bylo jich asi 300 mld. - tzv. privatizační náklady.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

16.11.2025 16:53 Reaguje na Honza Honza
Samozřejmě váš černý scénář je nesmyslný, k nám šly asi 4 BILIÓNY zahraničních investic a noví vlastníci obrovsky investovali, aby splatili vnitřní dluh po komárech a dostaly firmy zase do produktivního stavu. Samozřejmě už svoje.
Odpovědět
HH

Honza Honza

16.11.2025 17:44 Reaguje na Pavel Hanzl
Chyba, pane. Žádné privatizační náklady 300 mld. Byl to tunel za bilion. Tunel je podle naší Velké privatizace mezinárodní slovo jako Čapkův robot.
Nemůžete firmu převzít- privatizovat tak, že ji předlužíte = žádný bankovní dozor!, přivedete k bankrotu, odvezete stroje a lidi propustíte. Takhle zaniklo 90% firem- např. ohromná plzeňská Škodovka, ještě že se podařilo zachovat pivovar a automobilku. Žádná jiná země tohle neudělala, norm. pomalu privatizovala veřejnou soutěží (jako malá privatizace). Koženého, kt. chtěl si takto nahrabat někde v Gruzii, uvědomnělá, vyspělá Gruzie ihned vykopla a vyhlásili na něj mezin. zatykač.

A pád banky? Jakmila by zkrachovala např. Obchodní banka, veškeré závazky v celém státě by nebyly kryté, sesype se měna- koruna, celé hospodářství padne - to se stalo v Německu po válce, dostal jste výplatu milion marek a než jste došel do obchodu, chleba stál 2 miliony. Proto nyní= i za Fialy existuje přísný bankovní dozor, kt. tohle nikdy nedopustí.
Stejní spekulanti nás zničí s povolenkami - 600 eu a je po nás!
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

16.11.2025 21:39 Reaguje na Honza Honza
Co pořád melete o těch miliónech? Vy něco šňupete?
v Brně byly velké fabriky, které vše vyvážely do zemí RVHP. 1.Brno, Královopolská, Mosilana, Zetor. Jak lehlo RVHP, do roka byly v bankrotu, bo Rusko bylo taky groggy a na Západ nic nevyezly. Do zemí třetího světa dodávaly mohutně, ale nikdo to nelatil. A náklady, úvěry, platy, energie atd.jely dál. Kde vidíte nějaký tunel?
Tož poraďte, co s tím.
Odpovědět
Pe

Pepa

16.11.2025 09:47 Reaguje na Pavel Hanzl
Nic, myslel jsem znarodnit.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

16.11.2025 08:42 Reaguje na Honza Honza
To co popisujete přece dnes funguje. Průmysl funguje, nikdo ho nijak nepodkopává, výzkum hi-technologií jede, FVE se taky budují, nabíječky taky, elkáry si kupuje každý tak, aby to bylo pro něho výhodné. Tj. jede to tak, aby to bylo smysluplné a efektivní, jak píšete, samozřejmě vyjímky jsou vždyscky.
Myslet si, že povolenky zničí průmysl je čistě ropácká deziluze, fungují možná 20 let a vše funguje dobře. Ty naivní představy mají samozřejmě jen staří bolšáni, (dnes ropáci), bo nic jiného nechápou.
"V roce 2024 poklesla uhlíková intenzita o 3,4 % podle čínského statistického úřadu."
"Čína provozuje svůj vlastní trh s emisními povolenkami (ETS), který má pomáhat omezovat emise."
"Podle plánu by od roku 2027 mohly některé odvětví mít absolutní limity emisí."
Evropa má emise CO2 o 37% níže, než v roce 1990 a absolutní emisní limity by přes ropáky absolutně neprošly.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

16.11.2025 10:17 Reaguje na Pavel Hanzl
Zase blábolíte Hanzle.
Pokud by vše fungovalo tak dobře, nemuselo by například Německo zavádět bezprecedentní dotace pro svůj energeticky náročný průmysl.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

16.11.2025 11:49 Reaguje na Jaroslav Studnička
A kde máte sprostotu a urážku? (blábol nepovažuji za nic proti ničemu). Že byste něco pochopil? Tolik sexu naráz?
Němci si zvykli už od války, že jsou premianti celé Evropy (napůl i světa), že jsou ekonomickým tahounem, jsou nejbohatší a sežrali šalamounovo ho.
Jenže jaksi usnuli na vavřínech, využívali globalizaci a nedocházelo jim, že má i druhou stranu, spolíhali na podrazníka Putina, zavřeli si jaderky atd. atd. a ono je to dohnalo.
Proto my, kteří jsme pořád závislí na jejich zakázkách, jsme daleko flexibilnější a dnes rosteme výrazně víc, než Skopčáci.
Dotování elektřiny to asi nevyřeší, si myslím já, ale jsou od toho chytřejší.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

16.11.2025 13:11 Reaguje na Pavel Hanzl
Hanzle, spousta slov o ničem a mimo téma na co jsem reagoval.
Pouze odvádíte pozornost, ale jako politruk super. Lavrov z vás má radost.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

16.11.2025 16:57 Reaguje na Jaroslav Studnička
Já vím, nepochopil jste to, sorry jako, měl jsem to vědět předem...
(je to vysvětlení, proč dnes Němci stagnují).
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

16.11.2025 17:41 Reaguje na Pavel Hanzl
Vy jste tvrdil, že vše funguje a na to jsem reagoval.

Ostatní bláboly nikoho nezajímají.
Na druhou stranu jste potvrdil má slova a vyvrátil ta svoje.
Odpovědět
HH

Honza Honza

16.11.2025 13:28 Reaguje na Pavel Hanzl
Nic nefunguje: FV nemá baterie, jsou přebytky, rozházená soustava, není efekt. zdroj - kde jsou 4 bloky JE za bilion?
Povolenky za 600 eu zničí celý průmysl (u nás je těžký průmysl), nebudete si moct zatopit = nebudete mít peníze ani na TČ, elektroauto, vůbec na nic. Něco jiného je Německo, tam je plat 150 tis/měs. Klidně Němci mohou vydávat za topení 200tis/ rok a za benzín 50Kč/litr.
Všichni jsou u vás ropáci = jste blázen!
Něco jiného je, šetřit, nerozhazovat peníze pro důchodcce, příspěvky, je třeba dodržet Fialovu důch. reformu, naopak zavést zdrav. ref.= nic není zadarmo, nejednat populisticky jako Babiš. Být odpovědný - viz Kalousek.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

16.11.2025 17:05 Reaguje na Honza Honza
Vy jste zase v nějakém rauši šimůnkismu, to není možný.
ČR má růst HDP +27% HDP (šestá na světě), zvýšili nám rating (hodnocení ČR od Moody’s Investors Service je Aa3 (stabilní výhled), státní deficit je 1,9%, růst mezd +7%. Doufám že víte, co to znamená.
Odpovědět
HH

Honza Honza

16.11.2025 17:52 Reaguje na Pavel Hanzl
2,7% ano máte pravdu, jsme zajištěná stabiliz. země, provedly se základní reformy, bez nichž by časem přišel kolaps. Babišovy sliby = naprosto zničující dluh 700 mld (Otázky V Moravce) a je po nás.
Ale i 5 % na válku je zničující (natož pak Babišův dluh za populist. sliby), Motoristé to správně odmítají.

To ale vůbec nesouvisí s Green Dealem, který tak jako je nutný, tak je nutné odmítnutí jeho násilné, nerozumné zavádění příkazem, pokutou, už jsme si o tom psali- vy jste souhlasil!
Odpovědět
ss

smějící se bestie

16.11.2025 11:07 Reaguje na Honza Honza
1*
!
Odpovědět
ss

smějící se bestie

16.11.2025 11:10 Reaguje na Honza Honza
Strategický průmysl,
další odvětví ekonomiky, to nemělo být privatizováno.
!
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

16.11.2025 17:20 Reaguje na smějící se bestie
Veškerou plynovou infarstrukturu (Transgaz) i ropnou (Unipetrol) prodal Miloš Zeman Němcům a Polákům. Ekonomové pištěli hrůzou a on mával cha cha "zlatou akcií", což byla typicky zemanovská pitomost.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

17.11.2025 09:20 Reaguje na Honza Honza
no jo no, někteří své katastrofy mají tendenci skrývat za budovatelská hesla zeleného pluralismu...

Pan Vítek a jemu podobní chápou jen jednu souvislost... "zničit krtka". Ten franetismus zničí všechno.
Odpovědět
RP

Radim Polášek

21.11.2025 12:08 Reaguje na Honza Honza
Ano, tak bych to taky viděl.
Jenže to by potom mohl dělat každý, zelení se svou zelenou ideologií by neměli monopol a nesahali by po moci nad všemi lidmi a po jejich penězích. Proto dělají Green Deal tak, jak dělají. Což bude buď jejich konec nebo konec EU jako globálně ekonomicky rozvinutého a pokrokového regionu.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

16.11.2025 09:01
Na Číně je jasně vidět, jak mohutné investice do technologií i budování OZE mají i ekonomické výhody. Nám se nakecává, že s grýndýlem zbankrotujeme atd. přitom je to přesně naopak. Jak na tom jsme ale my?
Jsme třetí na světě v "připravenosti" na zelené hi-technologie, ale nevím, co to přesně znamená:
https://www.novinky.cz/clanek/ekonomika-cesko-je-v-pripravenosti-na-zelene-technologie-treti-na-svete-lepsi-jsou-jen-japonsko-a-nemecko-40547875#dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=novinky.sznhp.box&source=hp&seq_no=7&utm_campaign=&utm_medium=z-boxiku&utm_source=www.seznam.cz


Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

16.11.2025 10:14 Reaguje na Pavel Hanzl
Když nevíte, co to přesně znamená, proč to prezentujete?
Tohle dělají hlupáci a dezoláti.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

16.11.2025 11:50 Reaguje na Jaroslav Studnička
Už je to zpátky a já vám tak věřil!!
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

16.11.2025 13:08 Reaguje na Pavel Hanzl
Ano Hanzle, nezklamal jste.
Nový den a další várka vašich blábolů, které navíc okořeníte tím, že ani nevíte co tu prezentujete.
Odpovědět
HH

Honza Honza

16.11.2025 13:34 Reaguje na Pavel Hanzl
Ano v tom máte úplnou pravdu, jenže Čína má peníze z fungujícího fosilního průmyslu , potom a jedině díky tomu může investovat, dávat peníze do nových technologií = skutečně reálně jít cestou Green Dealu, neříkat, že Green Deal je blbost (jako Klaus, Motoristé). Green Deal je správná cesta k moderní elektrifikaci.
Jenže i Čína to může přehnat, vše vsadit na elektroauta může být chybný záměr, podle mě má perspektivu spíš hybrid.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

18.11.2025 09:05 Reaguje na Honza Honza
My máme taky kačáky z fosilního průmyslu, co se u nás nějak násilně zablokovalo, zastavilo? Jenom německé jaderky, které ale moc fosilní nebyly.
Čína do OZE mohutně nainvestovala (což v Evropě přes ropáky neprošlo), samozřejmě to rozjela na fosilu, stejně jako my, jinak to ani nejde.
Ale dnes?
"Čína vyrábí přibližně 41–42 % své elektřiny z nízkouhlíkových zdrojů (OZE + jádro), přičemž jádro samo tvoří kolem 4–5 % mixu."
A hlavně: každý rok ty čisté šlakovitě přibývají, takže za pár let na tom bude lépe než Evropa. Což nebude bránit našim ropáčklům, aby stále bečeli, jak EU na grýndýlu a OZE zchudne, zbankrotuje a rozpadne se. Žijeme ve světě naopak.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

16.11.2025 10:06
Otakar Foltýn si položil otázku, proč v této situaci, kdy pár set kilometrů od Ostravy vybuchují granáty a na domy civilistů dopadají i drony rozsévající smrt, proč v této situaci české zbrojovky nejedou na plné obrátky?
„Problém je, že obranný průmysl je jenom vrcholek pyramidy. Ten stojí na zpracovatelském průmyslu, stojí na těžebním průmyslu. Musíme mít hutě, musíme mít chemický průmysl. Bez chemického průmyslu nevyrobíme ani střelný prach, a když nevyrobíme střelný prach, nevyrobíme náboje. Když tu průmyslovou základnu třicet let v rámci nějaké zelené ideologie odsouváme z Evropy, tak nemůžeme lusknutím prstu najednou razantním způsobem navyšovat kapacity,“ uvedl Hynek.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

16.11.2025 11:40 Reaguje na Slavomil Vinkler
Tohle jako řekl? Dejte link. Já si myslel, že naplno jedou už dlouho. Taky daní platí něurékom.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

16.11.2025 12:28 Reaguje na Pavel Hanzl
https://zpravy.aktualne.cz/domaci/foltyn-burcuje-proc-zbrojovky-nejedou-na-plny-plyn-vinik-je/r~a06b6c18bfc711f0bf960cc47ab5f122/
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

16.11.2025 17:16 Reaguje na Slavomil Vinkler
Tak nevím, co tam píšou. Asi je jim to málo:
"Vývoz zbrojní techniky z ČR narostl dramaticky. Například podle Prague Daily News exporty dosáhly v posledních letech ~94 miliard Kč."
"Colt CZ Group (velký hráč v ČR) vykázal v roce 2024 tržby 22,4 miliardy Kč, což je meziročně nárůst o 50,6 %. " Jsme asi čtvrtí největší výrobci zbraní v EU a na světě?
"ČR nemá dominantní podíl na celosvětové zbrojní výrobě, ale její zbrojní průmysl významně roste."
Odpovědět
HH

Honza Honza

16.11.2025 13:37 Reaguje na Slavomil Vinkler
Přesně tak, bez fungujícího fosilního průmyslu nebodou žádné moderní technologie. Až v budoucnu se vývoj může přehoupnout k masivnější elektrifikaci.
Proto taky pragmatická Čína to tak dělá- je prostě špička, vzor.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

16.11.2025 17:07 Reaguje na Honza Honza
Nám taky jede fosilní průmysl na plný pecky, i aut máme asi 90% spalovacích.
Odpovědět
HH

Honza Honza

16.11.2025 18:00 Reaguje na Pavel Hanzl
tak je třeba udělat vše pro to, aby to tak zůstalo, proto taky Němci chtějí zasponzorovat elektřinu 50%- myslím, že je to nezodpovědné, poškozují i všechny kolem , celou EU- na tom vidíte, že federalizace je nemožná. Německo má těžký průmysl, jako my, má úplně jiné podmínky, potřeby než Španělsko, Norsko.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

16.11.2025 21:50 Reaguje na Honza Honza
Němčouři budou dotovat elektřinu pouze na nutné, silně energeticky náročné výroby (hutě, železárny, těžkou strojařinu atd.) což je poměrně malý segment průmyslu a minimální díl HDP.
Ve federaci by to problém nebyl žádný, mohli bychom to dostat taky. Šílená Schillerová u Moravce blábolila jak dycky, chtějí dotovat elektřinu pro všechny jako čoboli a paprikáši, jen se nepodívala, kam se propadli.
Ještě chtějí snížit daň ze zisku pro korporáty z 21%, kam ji dal Fiala a v Evropě je běžná, zpět na 19%. PROČ? Když hospodářství šlape!!
Jenom kvůli Agrofertu? O kolik miliard stát přijde?
Odpovědět

Jan Šimůnek

16.11.2025 16:24
"Fakta o klimatu" zveřejňují jen bezcenné či alespoň pochybné bláboly. Z toho nutně musí vycházet i ten jejich kurz - naprosto k ničemu.

to Pavel Hanzl 16.11.2025 08:15
EU je svou podstatou socialistická, asi jako 3. říše. Majitel podniku je vůči evropskému úředníkovi nebo jeho zástupci asi ve stejném postavení jako za okupace židovský majitel podniku vůči arizátorovi.
A sebevětší investice vám nezprovozní ani perpetuum mobile, ani "dekarbonizovanou" a přitom funkční ekonomiku.
Odpovědět
RP

Radim Polášek

21.11.2025 12:12 Reaguje na Jan Šimůnek
1***
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

17.11.2025 11:22
Opět uvedu příklad o koupi staršího rodinného domku mladými manželi s velmi
ekologickými názory. Horko těžko jim příjmy stačily na zaplacení hypotéky
a co teprve ty plány na renovaci domku a ekologická opatření! Manžel dělal
přesčasy, aby mohli dům splácet a zároveň renovovat, ale ani to nestačilo,
aby práce postupovaly podle jejich představ. Šli na to opačně, než jiní,
kteří na to šli tak, že zprovoznili dům k provizornímu bydlení, aby dál
neplatili nájem v bytě. Oni dál platili nájem a investovali do zateplení,
výměny oken, dveří, podlah, topení atd. V domě ale stále nešlo bydlet ani
po 5 letech spoření a odříkání radostí života. Samozřejmě to skončilo
manželskou krizí a rozchodem s prodejem domku se ztrátou na investicích
a na jejich vlastní práci a práci příbuzných a kamarádů. Nový majitel na
to šel jinak. Ihned se tam nastěhoval, přestal platit nájem v bytě a dal
do pořádku pokoj po pokoji. Co jsem chtěl říci? Pouze to, že i společnost
může dělat pouze to, na co má ZBYTNÉ prostředky a nelétat v oblacích
dekarbonizace, když ji nemá z čeho investovat. Na dluh jde sice téměř
vše, ale záleží na tom, zda se splácením úvěrů neunaví a nepřestane ji
to bavit. Gryndýl po centimetrech měl 100% fanoušků, ten po decimetrech
už pouze 50% a ten po metrových skocích ztrácí zastánce směrem k NULE!
Prostě a jasně na to musíme mít, aby to bylo únosné a nepřestalo to už
lidi bavit. Přílišným tlačením na pilu se vylamují zuby, až pila na prd.
Odpovědět
AM

Anežka M

18.11.2025 13:02 Reaguje na Břetislav Machaček
Naprosto věřím této historce a souhlasím, život zkrátka není jen kalkul vkladů a výnosů, ale musí být především k žití.

Byli jsme v podobné situaci co popisujete před ca deseti lety, akorát s tím rozdílem že jsme se nastěhovali hned a domek prošel jen lehkým "faceliftem" a přístavbou na dvorku, která se dala udělat relativně snadno svépomocí. Celková rekonstrukce se zateplením by si vyžádala tolik zásahů (posílení základů, zavěncování, hydroizolace) že to nebylo v našich silách psychických ani finančních ani časových. Bydlíme na dnešní poměry "suboptimálně", ale do tří let od koupě jsme byli bez dluhu, za ušetřené peníze jsme za směšných pár deesítek tisíc koupili zahradu s kouskem lesa, tak aspoň náklady na vytápění nemusíme řešit, dřeva máne na roky z vlastního. Kdybychom tehdy v roce 2015 čekali, až víc našetříme nebo až budeme mít dva příjmy, dodnes bychom byli v nájmu, protože ceny bydlení se od r. 2015 totálně utrhly od mezd.

Neříkám že to je univerzální návod, to určitě ne, kdo na to má, ať klidně aspiruje na nízkoenergetickou novostavbu nebo důkladnou rekonstrukci, určitě je bydlení v ní pohodlnější než ve starém domku. Vadí mi, že ekoplánovači našich životů nemyslí na situaci těch, kteří na bydlení podle současných vysokých standardů nemají, a doslova je vyhánějí v lepším případě do nájmů, v horším na ulici.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

18.11.2025 19:39 Reaguje na Anežka M
Vy jste postupovali naprosto správně a racionálně, ale je
to neustálý život na staveništi, který jsem zažil taky.
Stěhovali jsme se z pokoje do pokoje a všudypřítomný
prach se nevím jak dostal i do pendlovek zabalených do
igelitového pytle. Zateploval jsem už v roce 1994 a za
své 8 cm minerální vlny Isover pod opláštěním z lamel
Vinyl Sidding. U topení jsem přešel od kamen na kotel
na tuhá paliva a pak na plyn a jako doplněk krbová
kamna s tím, že kotel na tuhá paliva zůstal zálohou.
Ono starý dům(1916) si vybírá své závady postupně a je
to nekončící seriál, pokud není provedena jednorázová
generální oprava, jakou chtěli provést ti manželé. Je
udolaly příliš ambiciózní plány a to zadlužení. Z toho
omezování financí na jiné aktivity vznikla únava vztahu
a jeho rozpad. Příliš přehnané radikální změny požaduje
dnes taky dotační politika, kdy požadují k dotacím na
tepelné čerpadlo výměnu dokonce oken na trojskla a
zateplení nejen stěn, ale i podlah a stropů. To už je
ale nejen náročné finančně, ale hlavně na život "na
staveništi", než se všechny požadované úpravy splní.
Pro starší lidi, kteří v mládí podstoupili přestavby
za pochodu je toto doslova odstrašující když ví, co
to rozkopání obývaného baráku obnáší. Tak raději na
ty změny rezignují a platí za energie to, co ušetřili
na opravách. Ono v důchodu člověk neví jak dlouho tu
bude a nechce si zbytek života komplikovat přestavbami
a zadlužením, pokud vůbec kvůli stáří dostane úvěr.
Uvedu další případ, kdy si kamarád pořídil nový kotel
na dřevo 5. emisní třídy a jediným topným dnem byl
den instalace s jeho odzkoušením. Dostal pak mozkovou
mrtvici a on a ani jeho manželka ten kotel nemůže
obsluhovat. Má štěstí, že si kotel koupil bez dotace
a může dál provozovat letitý plynový kotel, který
měl v plánu zlikvidovat. Jó zdraví zhatí plány a co
pak? Kotel s instalací za celkem 150 tisíc zahálí
stejně, jako zásoba dřeva na tři roky. Měl štěstí,
že to bylo z úspor, ale nyní může šetřit znovu na
výměnu letitého plynového kotle s mizernou účinností
za modernější. Smutné, ale reálné, když si člověk
myslí, že bude zdráv až do sta let. Mimochodem se
mu mozková příhoda stala v 64 letech, což je podle
nových důchodových hranic rok před odchodem do penze!
Přimlouvám se u starších vlastníků nemovitostí je
nenutit k výměnám způsobů vytápění a nechat je "dožít".
Ty výměny ať pak dělají nové majitelé. Ten asociální
zákon zakazující používat staré funkční kotly a nutit
staré a nemocné k výměnám a k zadlužení je hnus, který
odrazuje lidi od ekologických plánů této společnosti.
Odpovědět

Jan Šimůnek

17.11.2025 13:12
to Břetislav Machaček17.11.2025 11:22
Naprostý souhlas. A když se ještě ukazuje stále jasněji, že celá "dekarbonizace" je postavena na fikci globálního oteplování antropogenním CO2 (který má jen nepatrný, pokud, vůbec nějaký, význam), a i kdyby ty nesmysly byly pravda, tak EU se svým podílem emisí tohoto plynu prostě svět spasit nemůže, tak je prostě jasné, že se do těchto nesmyslů nikdo nepohrne.
Odpovědět
RP

Radim Polášek

21.11.2025 12:15 Reaguje na Jan Šimůnek
1***
Odpovědět

Jan Šimůnek

18.11.2025 15:05
to Pavel Hanzl 16.11.2025 21:50
1. Němci mají nižší ceny elektřiny v přepočtu na kupní sílu obyvatel než my
2. I tak jim začaly prchat některé výroby ze země (a masově propouštět všechny německé zaměstnance)
3. Dotace, pochopitelně, nejhspu řešení. 5ešením je likvidace parazitického systému emisních povolenek
Odpovědět
RP

Radim Polášek

21.11.2025 12:16 Reaguje na Jan Šimůnek
1***
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist