https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/automatizovane-parkovaci-domy-ano
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Ing. Rudolf Kunzmann, CSc: Automatizované parkovací domy? ANO!!!

8.9.2005
V městech ČR se řeší kde parkovat stále vzrůstající množství automobilů. Prostory pro další povrchová parkoviště prostě nejsou. Zejména v historických centrech měst. Povrchová parkoviště, i se zvyšujícím se parkovným, již situaci nemohou řešit, natož vyřešit.
 
Města jsou nucena přistupovat na realizaci parkovacích domů. S údivem lze jen konstatovat, že bez ohledu na níže uvedená fakta, jsou i nadále projektovány a realizovány parkovací domy s vjezdovými garážemi. Ve vjezdových parkovacích domech se stále pohybují řidiči a jejich spolucestující při parkování, nebo vyzvedávání vozidel, ale i zloději . Ve vjezdových parkovacích domech jsou běžné krádeže, banditismus a při teroristických výbuších jsou mařeny životy lidí.

Jestliže jiné státy, prožily útok a následky terorismu, my zatím ještě ne! V těch státech, které následky terorismu již prožily, jsou lidé velmi pozorní na to, aby již nevytvářeli zbytečně příležitost pro další možnost úderu v době současné, natož pro budoucnost. My ovšem opět ne! My však bohužel tyto možnosti příležitostí pro terorismus bezstarostně vytváříme i nadále v projektech vjezdových parkovacích domů, které mají být postaveny pro budoucnost! To navrhovatelé a pracovníci schvalovacích orgánů čekají na pokyny „shora“, nebo se opravdu musí něco závažného v ČR stát, aby se změnil přístup výše jmenovaných?Domnívají se snad, že boj proti terorismu je pouze věcí armády ČR a policie ČR, aniž by pro tento boj naše společnost vytvářela při výstavbě potřebné podmínky?

Porovnejme vjezdové parkovací domy (dále jen VPD) a automatizované parkovací domy(dále jen APD) z hlediska jejich vlastností bezpečnostních,ekologických , ekonomických a jiných.

V současné době lze rozdělit parkovací domy na:

1. Nadzemní parkovací domy

2. Podzemní parkovací domy

oba výše uvedené typy mohou pak být realizovány jako:

a) Vjezdové parkovací domy (VPD), jejichž nevýhody budou dále specifikovány podrobněji.

b) Mechanické parkovací systémy, které nejsou předmětem naší pozornosti, neboť mají jeden

společný problém: jsou velmi pomalé a vzhledem k velkému množství součástek jsou velmi

poruchové.

c) Automatizované parkovací systémy (APD), jejichž výhody budou také dále specifikovány

podrobněji. Hned v úvodu však uveďme, že pro jejich činnost je zásadní:

1. Nepřítomnost řidičů a jejich spolucestujících, či jakýchkoli osob, uvnitř APD.

2. Veškeré operace s vozidly při parkování, jakož i při výjezdu, jsou prováděny s vypnutými

motory.

Obecně lze vlastnosti parkovacích domů pro osobní automobily lze rozdělit na vlastnosti:

1. ekonomické a 2. provozní a bezpečnostní .

Nevýhody vjezdových parkovacích domů (VPD) a parkovišť lze definovat, takto:

Ekonomické nevýhody VPD

* Velká potřeba plochy na vlastní stavbu a na pomocné plochy

- obtížná integrace s prostředím

* Vysoké náklady na stavbu

* Dlouhá doba výstavby

* Dlouhá doba návratnosti investice ( 15 i více let)

- problematická potřeba dlouhé doby splatnosti úvěru

* Zbytečné náklady na PHM

-dle údajů SRN pro 400míst/ s obratem 1.500míst za 1 den = spotřeba 434 l PHM

* !!To však jsou především přímé konkrétní hrozivé nepříznivé ekologické důsledky pro

každé město!! v důsledku kontaminací ovzduší emisemi jejichž součástí jsou chemické látky

(oxydy dusíku(NOx),radikály,ozon (O3),těkavé organické sloučeníny a těžké kovy) s různými

účinky na člověka, z nichž mnohé jsou považovány za karcinogenní. Z takového VPD se

stává pro každé město bodový zdroj emisí( mnohdy i v centru města)!

Provozní a bezpečnostní nevýhody VPD

* Fronty před parkovacími domy ( závory) ovlivní provoz na příjezdové komunikaci

* Ztráty času : - hledání místa k zaparkování

- hledání vozidla při odběru a dlouhá doba pro výjezd vozidla

* Couvání a ostré zatáčení při parkování a výjezdu

* Škody způsobené při parkování (odřené blatníky, rozbitá světla, stopky,atd.)

* Nepříznivý vliv na životní prostředí – škodlivé zplodiny a hluk, více náklady na řešení

* Možnost vloupání do vozidla,odcizení vozidla, přepadení (banditismus)

- zvlášť problémové pro ženy

* Problémové parkování a pohyb pro tělesně postižené občany, včetně starších řidičů

* strach a stres

+ Ztráty na životech při teroristickém výbuchu v parkovacím domě. V New Yorku 11.9.2001

teroristé způsobili nezapomenutelnou tragedii, která vešla do dějin. Méně je již známo, že 13.9.2001 z téchže

teroristických důvodů došlo k výbuchu v Jakartě v nám běžně známých vjezdových garáží parkovacího

domu, kde byly opět zmařeny životy lidí.

 

Obecně výhody automatizovaných parkovacích domů (APD) pro osobní automobily jsou:

Ekonomické výhody APD

* Nejefektivnější využití prostoru

- nejmenší zábor plochy

- perfektní integrace s prostředím

* Nízké investiční náklady (podzemní systém je až i 4x dražší od povrchového)

- unifikace, – projekty sektorů či sil se nemusí opakovat,jsou unifikované a standardní, a tím levné

- standardní návrh a realizace, univerzálnost umístění na různých lokalitách

- stavebnicovost - parkovací systém je předhotoven a skládá se na místě

-možnost stavby jednotlivých sektorů dle potřeby (např.systém Round Palis)

* Krátká doba výstavby

- povrchový kovový stavebnicový systém 4 – 6 měsíců

- povrchový kovový parkovací systém je možné kdykoli rozebrat a na jiném určeném místě opět

sestavit

* Nízké provozní náklady a náklady na údržbu

* Systém je ze 2/3 technickým zařízením – odpisy během 5 – 6 let (rychlá amortizace)

* Zajištěný trh pro provozovatele APD

- města přijmou opatření k vymístění vozidel do parkovacích domů ve vlastním zájmu

* Vysoké výnosy, rentabilita, krátká doba návratnosti investice oproti klasickým VPD

+ Nová profese a nová náplň podnikání vzniká pro projektanty, realizátory a provozovatele

Provozní a bezpečnostní výhody APD

* automatizované systémy umožňují nepřetržitý 24 hod. provoz parkovacího domu

* Vysoká rychlost při příjmu i odbavování vozidel – až i 5 vozidel/ do 1minuty -např.u 5ti

sektorového APD-RP. Rychlost odbavování v času se považuje za jedno z hlavních kriterií pro

velká města a veřejné parkování !

* Bezpečnost pro automobily a lidi

- vozidlo je dopraveno na parkovací místo bez přítomnosti osob a vydáno bez přístupu osob

k parkovacímu místu

- žádné osoby nemají přístup k vlastnímu parkovacímu místu

- jednoznačné zajištění proti odcizení vozu, vykradení a přepadení

- jednoznačné zajištění proti ztrátám životů lidí při teroristickém výbuchu vozidla v APD

- ženy nemusí cestou ke svému vozu procházet žádným temným zákoutím

- odpadá strach a stres

* Zajištění proti nehodám

- parkování je prováděno bez couvání a ostrých zatáček a nekonečného popojíždění, což zamezuje

zbytečné nepříjemnosti s pojišťovnou za poškození vozidla při parkování

- v okolí vozidla je dostatečně velký prostor pro výstup a nástup z auta, což je zvlášť výhodné pro

starší řidiče a tělesně postižené

* Minimální dopad na životní prostředí, je zcela minimalizováno znečištění ovzduší

- vozidla jsou přemisťována a parkována s vypnutými motory

- před APD se nevytváří žádná fronta vozidel a tím není narušován provoz

- automatizované parkovací domy umožní vymístit automobily v dané lokalitě

* V  parkovacích domech je realizován automatický vnitřní i vnější bezpečnostní systém

- vnitřní: požární, uložení vozidel,plynů:propanu,metanu,benzinových par,CO,atd

protizátopový a ventilační u podzemních,atd.

- vnější : sytém kontrolující podmínky na parkovišti (rozměry a číslo vozidla a správnost

jeho polohy,přítomnost osob na plošině terminálu,snímače karet mg. karet, výdej

lístků, příjem a výdej peněz, telefonické spojení s centrem,atd.

- v APD je vždy realizován záložní zdroj el.energie pro případ výpadku el.sítě,

- zdvojené provedení důležitých řídících a hnacích systémů, je realizováno zálohování

*Je možný integrovaný systém dozoru několika automatizovaných parkovacích domů

- je k dispozici přehled SPZ uložených vozidel jak v reálném času, tak i zpětně v databázi, pro

potřebu lustrace ukradených vozidel v teritoriu okolí APD, nebo případně uložených v APD

- je k dispozici přehled v reálném času o volných parkovacích místech na displejích před APD, a

tato návěští mohou být umístěna i na příjezdových komunikacích měst, a pro dopravní policii

*K placení je využit automatizovaný systém, včetně mg. identifikačních karet pro rezidenty a

předplatitele, jednorázové peněžní karty a peněžní automat pro veřejnost v několika světových

jazycích

Porovnání nákladů na výstavbu tří různých systémů parkovacích domů shodné kapacity

Cílem tohoto porovnání je upozornit na ekonomický rozdíl mezi výstavbou ekvivalentních parkovacích domů a to: tradiční vjezdový systém, podzemní systém Trevipark a nadzemní systém Round Palis.

Kalkulační podklady jsou převzaty z materiálů fy.Trevipark a Round Palis a jsou převedeny do Kč dle kurzu

ČSOB ke dni 1.8.2001

ZADÁNÍ : Vybudování parkoviště pro 400 automobilů

TRADIČNÍ VJEZDOVÉ PODZEMNÍ PARKOVIŠTĚ:

Počet stání vozidel : 400

Počet podlaží : 4

Parkovací plocha : 40 m2 / vozidlo

Plocha každého podlaží : 4.000 m2

Celková plocha parkoviště : 16.000 m2

Náklady na 1 m2 plochy : 1.400 S$ = 29.960 Kč

Doba výstavby : 2 – 3 roky

CELKOVÉ NÁKLADY : 22,400.000 S$ = 479,808.000 Kč

NÁKLADY NA 1 STÁNÍ : 56.000 S$ = 1,198.400

PODZEMNÍ PARKOVIŠTĚ TREVIPARK:

Počet automobilových sil : 5

Počet podlaží : 7 v každém silu

Počet stání : 420 celkem ( v každém silu 84 stání)

Náklady na 1 automobilové silo : 2,300.000 S$ = 49,220.000 Kč

Náklady na 5 automobilových sil : 11,500.000 S$ = 246,100.000 Kč

Plocha podzemních podlaží : 4.000 m2

Náklady na podzemní podlahovou plochu : 3,200.000 S$ = 68,480.000 Kč

Náklady na 1 m2 plochy : 800 S$ = 17.120 Kč

Doba výstavby : 2 roky

CELKOVÉ NÁKLADY : 14,700.000 S$ = 314,458.000 Kč.

NÁKLADY NA 1 STÁNÍ : 35.000 S$ = 749.000 Kč

 

NADZEMNÍ PARKOVIŠTĚ ROUND PALIS: (při první realizaci projektu)

Počet podlaží : 12

Výška parkoviště : 27 m

Počet sektorů po 1200 : 3

Počet stání : 396

Vnější průměr terminálu park. domu D1 : 36,4 m

Vnější průměr park.domu D2 : 31,4 m

Plocha jednoho podlaží : 774 m2

Plocha 12ti podlaží celkem : 9.292,8 m2

Náklady na 1m2 plochy : 16.679 ( z ceny 155mil.Kč)

Doba výstavby : 4 - 6 měsíců (vlastní výstavba po přípravě)

CELKOVÉ NÁKLADY : 8,908.045 DM = 155,000.000 Kč

NÁKLADY NA 1 STÁNÍ : 22.495 DM = 388.000 Kč

 

 

NADZEMNÍ PARKOVIŠTĚ ROUND PALIS: ( při opakované realizaci projektu)

Počet podlaží : 12

Výška parkoviště : 27 m

Počet sektorů po 1200 : 3

Počet stání : 402

Vnější průměr terminálu park. domu D1 : 36,4 m

Vnější průměr park.domu D2 : 31,4 m

Plocha jednoho podlaží : 774 m2

Plocha 12ti podlaží celkem : 9.292,8 m2

Náklady na 1m2 plochy : 13.989 Kč ( z ceny 130 mil.Kč)

Doba výstavby : 4 - 6 měsíců

CELKOVÉ NÁKLADY : 7,471.264 DM = 130,000.000 Kč

NÁKLADY NA 1 STÁNÍ : 18.678 DM = 325.000 Kč

Pozn.1: Minimálně se sníží náklady cca o 25 mil.Kč za neopakovanou projekci strojní ,elektro , HW a info část.

Pozn.2: Kurz pro přepočet k 1.8.2001

Singapurský dolar 1 S$ = 21,4 Kč

1 DM = 17,4 Kč

1 USD = 38,551 Kč

 

V ČR se podle lokality a způsobu provedení mohou náklady na výstavbu nadzemního VPD pohybovat také v rozsahu 160 mil.Kč až 200 mil.Kč, což činí náklady na jedno stání v rozsahu 400.000Kč až 500.000Kč.

 

Bez ohledu na výše uvedené skutečnosti jsou však s neustále větší razancí tzv. „betonovou loby“ prosazovány a stavěny vjezdové parkovací domy, i když automatizované parkovací domy jsou při všech jejich výhodách cenově souměřitelné, mnohdy i levnější, zejména při jejich opakování vzhledem k jejich unifikaci a standardizaci.Tuto skutečnost v plné nahotě totiž odhalil a potvrdil článek „Parkování v centru obstarají hromadné garáže“(Právo 14.5.2005,str. 20-Jižní Morava,Jan Chmelíček), kde náměstek primátora města Brna Radomír Jonáš(ODS) sdělil, že jedno parkovací místo přijde na 350 až 400.000Kč(11.666 až 13.333 Eur).

Pozn.: Na příklad jedno stání vozidla i s vysokou rezervou u tří sektorového automatizovaného parkovacího

domu systému Round Palis (APD-RP), který při všech dále uváděných výhodách umožňuje do 1min.

přijmout,či odbavit 3 vozidla, činí nejvýše 388.000Kč(12.666 Eur) pro první realizaci APD-RP. Při

každé další následné realizaci se cena jednoho parkovacího místa pohybuje do 325.000Kč(9.869 Eur)

Je tedy zcela evidentní, že za intenzivním odmítáním APD a prosazováním staveb vjezdových parkovacích domů nejsou vůbec důvody odborné, ale v pozadí jsou jen zisky tzv.“betonových loby“, které umožňují nejen různou provázanost , ale i dotaci různých fondů…

Realizace APD by totiž představovala projekci a rychlou stavbu železných unifikovaných konstrukcí na místo betonových skeletů a domů, což by musel dělat někdo jiný, a nikoli stávající „ betonová loby“.

Všechny výše uvedené důvody vedou k tomu, aby se odstoupilo od navrhování a schvalování vjezdových parkovacích domů a byly navrhovány, povolovány a realizovány automatizované parkovací domy z výše uvedených důvodů jejich předností.

 

Ing.Rudolf Kunzmann,CSc

Brno

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


reklama

 
Ing. Rudolf Kunzmann, CSc
Autor je čtenář EkoListu po drátě
Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist