Ing. Rudolf Kunzmann, CSc: Automatizované parkovací domy? ANO!!!
Porovnejme vjezdové parkovací domy
(dále jen VPD) a automatizované parkovací domy(dále jen APD) z hlediska
jejich vlastností bezpečnostních,ekologických , ekonomických a jiných.
V současné době lze rozdělit parkovací domy na:
1. Nadzemní parkovací
domy
2. Podzemní parkovací
domy
oba výše uvedené typy
mohou pak být realizovány jako:
a) Vjezdové
parkovací domy (VPD), jejichž nevýhody budou dále specifikovány
podrobněji.
b) Mechanické
parkovací systémy, které nejsou předmětem
naší pozornosti, neboť mají jeden
společný problém: jsou velmi pomalé a
vzhledem k velkému množství součástek jsou velmi
poruchové.
c) Automatizované
parkovací systémy (APD), jejichž výhody budou také dále specifikovány
podrobněji. Hned v úvodu však uveďme, že pro jejich činnost je
zásadní:
1. Nepřítomnost řidičů a jejich
spolucestujících, či jakýchkoli osob, uvnitř
APD.
2. Veškeré operace s vozidly při
parkování, jakož i při výjezdu, jsou prováděny s vypnutými
motory.
Obecně lze vlastnosti
parkovacích domů pro osobní automobily lze
rozdělit na vlastnosti:
1. ekonomické a 2. provozní a bezpečnostní .
Nevýhody vjezdových
parkovacích domů (VPD) a parkovišť lze definovat,
takto:
Ekonomické nevýhody VPD
* Velká potřeba plochy na
vlastní stavbu a na pomocné plochy
- obtížná integrace s prostředím
* Vysoké náklady na stavbu
* Dlouhá doba výstavby
* Dlouhá doba návratnosti
investice ( 15 i více let)
- problematická potřeba dlouhé doby
splatnosti úvěru
* Zbytečné náklady na PHM
-dle údajů SRN pro 400míst/ s obratem
1.500míst za 1 den = spotřeba 434 l PHM
* !!To však jsou
především přímé konkrétní hrozivé
nepříznivé ekologické důsledky pro
každé město!!
v důsledku kontaminací ovzduší emisemi jejichž součástí jsou chemické
látky
(oxydy dusíku(NOx),radikály,ozon (O3),těkavé
organické sloučeníny a těžké kovy) s různými
účinky na člověka,
z nichž mnohé jsou považovány za karcinogenní. Z takového
VPD se
stává pro každé město bodový zdroj emisí( mnohdy i v centru
města)!
Provozní a bezpečnostní nevýhody VPD
* Fronty před parkovacími
domy ( závory) ovlivní provoz na příjezdové komunikaci
* Ztráty času : - hledání místa
k zaparkování
- hledání vozidla
při odběru a dlouhá doba pro výjezd vozidla
* Couvání a ostré zatáčení
při parkování a výjezdu
* Škody způsobené při parkování (odřené blatníky, rozbitá
světla, stopky,atd.)
* Nepříznivý vliv na životní
prostředí –
škodlivé zplodiny a hluk, více náklady na řešení
* Možnost vloupání do
vozidla,odcizení vozidla, přepadení (banditismus)
- zvlášť problémové pro ženy
* Problémové parkování a
pohyb pro tělesně postižené občany, včetně starších řidičů
* strach a stres
+ Ztráty na životech při teroristickém výbuchu v parkovacím domě. V New Yorku 11.9.2001
teroristé způsobili nezapomenutelnou tragedii, která vešla do dějin. Méně je již známo, že 13.9.2001 z téchže
teroristických důvodů došlo k výbuchu v Jakartě v nám běžně známých vjezdových garáží parkovacího
domu, kde byly opět zmařeny životy lidí.
Obecně výhody automatizovaných parkovacích domů (APD) pro osobní automobily jsou:
Ekonomické výhody APD
* Nejefektivnější využití
prostoru
- nejmenší zábor plochy
- perfektní integrace s prostředím
* Nízké investiční náklady
(podzemní systém je až i 4x dražší od povrchového)
- unifikace, – projekty sektorů či sil se
nemusí opakovat,jsou unifikované a standardní, a tím levné
- standardní návrh a realizace,
univerzálnost umístění na různých lokalitách
- stavebnicovost - parkovací systém je
předhotoven a skládá se na místě
-možnost stavby
jednotlivých sektorů dle potřeby
(např.systém Round Palis)
* Krátká doba výstavby
- povrchový kovový stavebnicový systém 4 –
6 měsíců
- povrchový kovový parkovací systém je
možné kdykoli rozebrat a na jiném určeném místě opět
sestavit
* Nízké provozní náklady a
náklady na údržbu
* Systém je ze 2/3
technickým zařízením – odpisy během 5 – 6 let (rychlá amortizace)
* Zajištěný trh pro
provozovatele APD
- města přijmou opatření k vymístění vozidel do parkovacích domů ve
vlastním zájmu
* Vysoké výnosy,
rentabilita,
krátká doba návratnosti investice oproti klasickým VPD
+ Nová profese a nová náplň podnikání vzniká
pro projektanty, realizátory a provozovatele
Provozní a bezpečnostní výhody APD
* automatizované systémy
umožňují nepřetržitý 24 hod. provoz parkovacího domu
* Vysoká rychlost při příjmu i odbavování vozidel – až i 5 vozidel/ do 1minuty -např.u 5ti
sektorového APD-RP. Rychlost odbavování v času se
považuje za jedno z hlavních kriterií pro
velká města a veřejné parkování !
* Bezpečnost pro automobily
a lidi
- vozidlo je dopraveno na parkovací místo
bez přítomnosti osob a vydáno bez přístupu osob
k parkovacímu místu
- žádné osoby nemají přístup k vlastnímu parkovacímu místu
- jednoznačné zajištění proti odcizení vozu,
vykradení a přepadení
- jednoznačné zajištění proti ztrátám životů
lidí při teroristickém výbuchu vozidla
v APD
- ženy nemusí cestou ke svému vozu procházet
žádným temným zákoutím
-
odpadá strach a stres
* Zajištění proti nehodám
- parkování je prováděno bez couvání a
ostrých zatáček a nekonečného popojíždění, což
zamezuje
zbytečné nepříjemnosti s pojišťovnou
za poškození vozidla při parkování
- v okolí vozidla je dostatečně velký
prostor pro výstup a nástup z auta, což je zvlášť výhodné pro
starší řidiče a tělesně postižené
*
Minimální dopad na životní prostředí, je zcela
minimalizováno znečištění ovzduší
- vozidla jsou přemisťována a parkována
s vypnutými motory
- před APD se nevytváří žádná fronta
vozidel a tím není narušován provoz
- automatizované parkovací domy umožní
vymístit automobily v dané lokalitě
* V parkovacích
domech je realizován automatický vnitřní i vnější bezpečnostní systém
- vnitřní: požární, uložení
vozidel,plynů:propanu,metanu,benzinových par,CO,atd
protizátopový a ventilační u podzemních,atd.
- vnější
: sytém kontrolující podmínky na parkovišti (rozměry a číslo vozidla a
správnost
jeho polohy,přítomnost osob
na plošině terminálu,snímače karet mg. karet, výdej
lístků, příjem a výdej
peněz, telefonické spojení s centrem,atd.
-
v APD je vždy realizován záložní zdroj el.energie pro případ
výpadku el.sítě,
-
zdvojené provedení důležitých řídících a hnacích systémů, je realizováno
zálohování
*Je
možný integrovaný systém dozoru několika automatizovaných parkovacích domů
- je k dispozici přehled SPZ uložených vozidel jak v reálném času, tak i zpětně v databázi, pro
potřebu lustrace ukradených vozidel v teritoriu okolí
APD, nebo případně uložených v APD
- je k dispozici přehled
v reálném času o volných parkovacích místech na displejích před APD, a
tato návěští mohou být umístěna i na
příjezdových komunikacích měst, a pro dopravní policii
*K placení
je využit automatizovaný systém, včetně mg. identifikačních karet pro rezidenty a
předplatitele, jednorázové peněžní karty a
peněžní automat pro veřejnost v několika světových
jazycích
Porovnání
nákladů na výstavbu
tří různých systémů
parkovacích domů shodné kapacity
Cílem tohoto porovnání je upozornit na ekonomický rozdíl mezi výstavbou ekvivalentních parkovacích domů a to: tradiční vjezdový systém, podzemní systém Trevipark a nadzemní systém Round Palis.
Kalkulační podklady jsou převzaty z materiálů fy.Trevipark a Round Palis a jsou převedeny do Kč dle kurzu
ČSOB ke dni 1.8.2001
ZADÁNÍ : Vybudování parkoviště pro 400 automobilů
TRADIČNÍ VJEZDOVÉ PODZEMNÍ PARKOVIŠTĚ:
Počet stání vozidel : 400
Počet podlaží : 4
Parkovací plocha : 40 m2 / vozidlo
Plocha každého podlaží : 4.000 m2
Celková plocha parkoviště : 16.000 m2
Náklady na 1 m2 plochy : 1.400 S$ = 29.960
Kč
Doba výstavby : 2 – 3 roky
CELKOVÉ NÁKLADY : 22,400.000 S$ = 479,808.000 Kč
NÁKLADY NA 1 STÁNÍ : 56.000 S$ = 1,198.400 Kč
PODZEMNÍ PARKOVIŠTĚ
TREVIPARK:
Počet automobilových sil : 5
Počet podlaží : 7 v každém silu
Počet stání : 420 celkem ( v každém silu 84 stání)
Náklady na 1 automobilové silo : 2,300.000 S$ = 49,220.000 Kč
Náklady na 5 automobilových sil : 11,500.000 S$ = 246,100.000 Kč
Plocha podzemních podlaží : 4.000 m2
Náklady na podzemní podlahovou plochu : 3,200.000 S$ = 68,480.000 Kč
Náklady na 1 m2
plochy : 800 S$ = 17.120 Kč
Doba výstavby : 2 roky
CELKOVÉ NÁKLADY : 14,700.000 S$
= 314,458.000 Kč.
NÁKLADY NA 1 STÁNÍ : 35.000 S$ = 749.000 Kč
NADZEMNÍ PARKOVIŠTĚ
ROUND PALIS: (při první realizaci projektu)
Počet podlaží : 12
Výška parkoviště : 27 m
Počet sektorů po 1200 : 3
Počet stání : 396
Vnější průměr terminálu park. domu D1 : 36,4 m
Vnější průměr park.domu D2 : 31,4 m
Plocha jednoho podlaží : 774 m2
Plocha 12ti podlaží
celkem
: 9.292,8 m2
Náklady na 1m2 plochy : 16.679 Kč ( z ceny 155mil.Kč)
Doba výstavby : 4 - 6 měsíců (vlastní výstavba po přípravě)
CELKOVÉ NÁKLADY : 8,908.045 DM = 155,000.000
Kč
NÁKLADY NA 1 STÁNÍ : 22.495 DM = 388.000
Kč
NADZEMNÍ PARKOVIŠTĚ ROUND PALIS: ( při opakované realizaci projektu)
Počet podlaží : 12
Výška parkoviště : 27 m
Počet sektorů po 1200 : 3
Počet stání : 402
Vnější průměr terminálu park. domu D1 : 36,4 m
Vnější průměr park.domu D2 : 31,4 m
Plocha jednoho podlaží : 774 m2
Plocha 12ti podlaží
celkem :
9.292,8 m2
Náklady na 1m2 plochy : 13.989 Kč ( z ceny 130 mil.Kč)
Doba výstavby : 4 - 6 měsíců
CELKOVÉ NÁKLADY : 7,471.264 DM = 130,000.000
Kč
NÁKLADY NA 1 STÁNÍ : 18.678 DM = 325.000
Kč
Pozn.1: Minimálně se sníží náklady cca o 25 mil.Kč za neopakovanou projekci strojní ,elektro , HW a info část.
Singapurský dolar 1 S$ = 21,4 Kč
1 DM = 17,4 Kč
1 USD = 38,551 Kč
Bez ohledu na výše uvedené
skutečnosti jsou však s neustále větší razancí tzv. „betonovou loby“
prosazovány a stavěny vjezdové parkovací domy, i když automatizované
parkovací domy jsou při všech jejich výhodách cenově souměřitelné, mnohdy i
levnější, zejména při jejich
opakování vzhledem k jejich
unifikaci a standardizaci.Tuto skutečnost v plné nahotě totiž odhalil a
potvrdil článek „Parkování v centru obstarají hromadné garáže“(Právo
14.5.2005,str. 20-Jižní Morava,Jan Chmelíček), kde náměstek primátora města
Brna Radomír Jonáš(ODS) sdělil, že jedno parkovací místo přijde na 350 až 400.000Kč(11.666 až 13.333 Eur).
Pozn.: Na příklad jedno stání vozidla i s vysokou rezervou u tří sektorového automatizovaného parkovacího
domu systému Round Palis (APD-RP), který při všech dále uváděných výhodách umožňuje do 1min.
přijmout,či odbavit 3 vozidla, činí
nejvýše 388.000Kč(12.666 Eur)
pro první realizaci APD-RP. Při
každé další následné realizaci se cena jednoho parkovacího místa pohybuje do 325.000Kč(9.869 Eur)
Je tedy zcela evidentní, že
za intenzivním odmítáním APD a prosazováním staveb vjezdových parkovacích domů nejsou
vůbec důvody odborné, ale v pozadí
jsou jen zisky tzv.“betonových loby“,
které umožňují nejen různou provázanost , ale i dotaci různých fondů…
Realizace
APD by totiž představovala projekci a rychlou stavbu železných unifikovaných konstrukcí na místo betonových skeletů a
domů, což by musel dělat někdo jiný, a nikoli stávající „ betonová loby“.
Všechny
výše uvedené důvody vedou k tomu, aby se odstoupilo od navrhování a schvalování vjezdových parkovacích domů
a byly navrhovány, povolovány a realizovány automatizované parkovací domy z výše
uvedených důvodů jejich předností.
Ing.Rudolf Kunzmann,CSc
Brno
reklama