Bianka Bakošová a Tomáš Bažant: Prošli jsme polonazí Prahou. Co nás k tomu vedlo?
Jedním z důvodů je samozřejmě upoutání pozornosti. Obnaženost coby vizuální prvek hojně lákala množství kolemjdoucích. Skupinku polonahých lidí procházejících se městem zkrátka člověk nepotká každý den.
Dalším důvodem, proč se aktivisté obnažili, je symbolické vyjádření zranitelnosti a bezmoci zvířat. Ta jsou často v očích konzumní společnosti vnímána pouze jako zboží, bez inteligence a emočního vnímaní. Pravdou však je, že jsou to cítící bytosti stejně tak, jako my. Kupříkladu prasata disponují inteligencí tříletého dítěte a jsou schopna se učit mnoha povelům, krávy dokážou hrát fotbal a slepice zvládnou provádět jednoduché počty.
Snahou aktivistů také bylo bořit předsudky o fyzické podobě veganů. Většina lidí má vegany spojené s podvýživou, chudokrevností či nedostatkem svalové hmoty. Dnes již víme, že správně sestavená rostlinná strava je zdraví prospěšná v jakékoli fázi života, včetně těhotenství i dětství.
Protest se nesl v klidné atmosféře a sklízel převážně pozitivní ohlasy. Dokonce se k účastníkům připojovali i někteří odvážní turisté. Během akce zazněl několikrát krátký proslov zaměřený na význam protestu. Účastníci apelovali na kolemjdoucí, aby se nepodíleli na zbytečném utrpení zvířat využívaných pro lidské potřeby.
Protestující, kteří byli oblečeni, cestou rozdávali letáčky a debatovali s kolemjdoucími. Na letáčcích a transparentech mohli najít QR kódy, které je zavedly například na český dokument Svědectví (o zacházení se zvířaty v ČR), anebo také na třicetidenní veganskou výzvu od ProVeg.
Akcí zaměřených na práva zvířat je spousta a každá zaujme jiným způsobem. V Praze se běžně konají například Kostky pravdy nebo rostlinné ochutnávky. Ať už se jedná o jakoukoli akci zaměřenou na práva zvířat, považujeme za důležité šířit osvětu o zacházení se zvířaty, protože se sama za sebe vůči lidem postavit nemohou.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (36)
Jaroslav Řezáč
28.7.2024 08:08 Reaguje na smějící se bestiePetr Elias
29.7.2024 12:20 Reaguje na smějící se bestieMiroslav Vinkler
28.7.2024 07:35Jaroslav Řezáč
28.7.2024 08:06 Reaguje na Miroslav VinklerEmil Bernardy
28.7.2024 09:58 Reaguje na Miroslav VinklerNemají rádi rodiče a bližní.
Mají rádi sebe.
Pavel Jeřábek
28.7.2024 13:05 Reaguje na Emil BernardyTo samé říkali starší o těch mladých, co začali ve velkém kopat uhlí, železnou rudu, vyrábět chemické látky.
Jestli staří měli či neměli pravdu, si dnes můžeme v praxi ověřit.
Tak třeba se dočkáme, kdy skupiny mladých budou chodit protestovat proti odřezávání rostli od kořenů, sbírání semen a plodů, tím ochuzovat potravinové příležitosti volně žijících živočichů. A můžeme rozebírat dál.
Třeba budou chodit s nápisy - nechceme spalovat, ale recyklovat bakteriemi, hmyzem apod.
Nebijme se, kdo chce, bůček mu přestat chutnat nebude, ani kdyby po městě chodili poloodění v -30°C.
Jen nevolme ty, kteří jsou schopni zrušit část zemědělství kvůli skupině protestujících.
Emil Bernardy
28.7.2024 13:18 Reaguje na Pavel JeřábekTo byla kulturní revolta.
Uhlí a ruda,chemie.... proti tomu snad nikdo před tisíci roky,v příadě uhlí 150let zpět opravdu nerevoltoval.
Nevím o revoltě proti automobilům,penicilinu,elektrifikaci,atd.
Toto je v jiné rovině.
Karel Ploranský
29.7.2024 14:55 Reaguje na Pavel JeřábekAno, jistě je kritizovali za ledacos - ale právě za tohle sotva. S tím začala až generace narozená před zhruba 40 lety, ale jaksi v opačném smyslu - dnešní mladí za to kritizují staré, že moc kopali a vyráběli. Aby vybudovali blahobyt, který ovšem ti mladí kritici rádi využívají.
Slavomil Vinkler
28.7.2024 08:14Richard Vacek
28.7.2024 09:30Pavel Jeřábek
28.7.2024 13:07 Reaguje na Richard VacekPotom se bude řešit, co s tím, co dožije. Sníst, či zakopat.
Jaroslav Řezáč
28.7.2024 14:59 Reaguje na Pavel JeřábekKarel Ploranský
29.7.2024 15:00 Reaguje na Richard VacekNěkam se úplně vytratila schopnost vést o názorech polemiku a kriticky zkoumat, v čem třebas přece jen má pravdu i ten druhý.
Tady jde o veganství - ale jsou bohužel oblasti, kde ty nové JEDINĚ SPRÁVNÉ názory, které se šíří, jsou mnohem nebezpečnější.
Emil Bernardy
28.7.2024 13:27Naše polohaná těla.
Josef Mozek
29.7.2024 09:33 Reaguje na Emil BernardyKarel Ploranský
29.7.2024 15:02 Reaguje na Josef MozekNení to jen otázka věku.
Břetislav Machaček
29.7.2024 11:05Je to o míře citlivosti ke každému z živých tvorů, kde k některým cítíme
více a k jiným méně. Za svůj život jsem zažil různé přístupy ke zvířatům
a věřte mi nebo ne často velmi rozdílné. Takže je to pouze v lidech a ne
v samotném chovu jako takovém. To, že zvíře skončí v potravinovém řetězci je moudřejší, než když skončí v kafilérii, jen se to musí udělat rychle
a pokud možno s citem. Bohužel každá hromadná činnost je podmíněná nejen
ekonomikou provozu, ale na konci i drsnou porážkou. V chlévě s tisícem
prasat je nikdo nenazývá jmény a nedrbe za ušima jako jednoho domácího
čuníka a nikdo je ještě před porážkou nepohladí. Je to dáno tím, že lidé
nežijí na vesnicích a ve městech čuníka v obýváku nikdo normální nechová. Oni tam spíše týrají v teráriích unuděná zvířata končící někde v kremaci.
Aktivisté by měli rači absolvovat brigádu na statku a možná na jatkách u nahánění zvířat k porážce a u ní samotné a pracovat v časovém stresu, aby se porážková linka nezastavila kvůli "přemlouvání" zvířete, ať už jde na
tu porážku a nezdržuje. Naše prasata většinou sama vybíhala z chlívku na
dvůr v očekávání nějaké pochoutky při jejíž konzumaci došlo na porážku,
ale jedno to asi vycítilo a postavilo si hlavu. To muselo být násilím
vytaženo uvázáním za přední nohy ven a mělo v očích vyčítavý pohled, co
sním chceme zlého udělat. My ale nebyli jako ti aktivisté a věděli, že
vše jednou začíná a taky končí. Po porážce následovalo zapití jeho
konce života a provinilý pocit z jeho vyčítavého pohledu byl pryč.
Za týden byl v čerstvě vybíleném chlívku nový čuník obklopen láskou,
byť pouze dočasnou do porážky, ale to jde vše pouze v malém a k tomu
se už společnost asi nikdy nevrátí. Jinak pohled na mladé hezké holky
v plavkách asi nikomu nevadil a neodradil od konzumace vepřového řízku
v blízké restauraci. Podle mne zoufalý naivní pokus změnit to, co ani
moc změnit nelze, pokud nám bude chutnat maso a budeme potřebovat ta
zvířata ke konzumaci trávy a jiné potravy nevhodné přímo pro lidi.
Výživová hodnota rostlin pro pokrytí výživových potřeb lidstva by se
musela i z trávy a pícnin komplet přeorientovat pouze na potraviny
k přímé lidské konzumaci a to opravdu není všude možné. Louka na
které roste tráva pro krávu nikdy nebude schopna produkovat sóju na
sójové maso, sójové mléko a sójové sýry. To by ji museli začít orat
a hnojit průmyslovými hnojivy. Uvědomují si aktivisté, že to není
udržitelné na rozdíl od spásání takových luk a konzumace živočišné
produkce?
Jana K
29.7.2024 11:50Propagaci veganství si mohli odpustit, to byla hloupost vytahovat.
Mít alespoň o 10 let méně, šla bych do spodního prádla s nimi :) /nebo spíše o 10 kg méně/
Anyr
29.7.2024 12:46 Reaguje na Jana KJenže Češi, zaprdění (velice konzervativní), tlustí (třetí nejtlustší v celé Evropě) a velmi nemocní (fyzicky i psychicky) na cokoliv, co jejich skvělou kulturu a myšlení ohrožuje, útočí.
Nu, já se jim nedivím, socialismus ty mozky vymyl dokonale, k tomu chlast, uzeniny, zákusečky, to ten mozek dodělá, ale naštěstí tu právě díky své kultuře moc dlouho nebudou :)
Zdejší "diskuze" se zanedlouho stane pouze ukázkou toho, jak hrozný tenhle národ kdysi byl. Bude sloužit jako učební pomůcka k tomu, aby se tahle kultura už nikdy v budoucnosti neopakovala.
Radek Čuda
29.7.2024 13:55 Reaguje na AnyrJinak tedy pozdravujte svého dodavatele, rozhodně vás nešidí;-)))
Jarka O.
29.7.2024 14:17 Reaguje na Radek Čudahttps://www.youtube.com/watch?v=zVOuRQPPdoo
Karel Ploranský
29.7.2024 15:04 Reaguje na Jana KRadek Čuda
29.7.2024 13:59Karel Ploranský
29.7.2024 14:46A tím se dostáváme k otázce, má-li konkrétně TOHLE nějaký smysl.
Můj názor je tento: Jíst maso je pro člověka stejně přirozené, jako je to přirozené pro kočku nebo lva. Člověk sice není vyhraněný predátor jako ty šelmy, ale vždycky byl, je a zůstane VŠEŽRAVCEM. I pro našeho nejbližšího příbuzného, šimpanze, zřejmě nejinteligentnějšího z lidoopů, je konzumace masa naprosto přirozená; loví všechno, co dokáže ulovit, včetně jiných opic. Dopouští se dokonce kanibalismu. Existují hypotézy, že postupné zdokonalování duševních schopností primátů až ke vzniku Homo sapiens umožnila PRÁVĚ VĚTŠÍ A VĚTŠÍ KONZUMACE ŽIVOČIŠNÝCH BÍLKOVIN, protože jsou nezbytné pro stavbu výkonnějšího mozku. Prostě se to vzájemně podmiňovalo: Čím šikovněji lidoop lovil, tím dostupnější pro něho bylo maso - a čím ho jedl více, tím lepší mozek měl on a také jeho potomstvo, takže další generace mohly lovit ještě šikovněji.
Nicméně – každý má právo rozhodnout se, co bude jíst a čemu se bude vyhýbat. Ale pozor: JEN ZA SEBE!
Přemlouvat lidstvo k tomu, aby přestalo chovat zvířata kvůli masu, je tak směšné, že je zbytečné to komentovat. Je to stejně pitomé jako nutit šelmu, aby přestala lovit a dala si k večeři raději květák. Ale k výzvám, aby se chov i porážka odehrávaly co nejhumánněji, bych se připojil. Je třeba přiznat, že v tomhle ohledu je co zlepšovat. Začal bych třeba tím, že bych zakázal převážení zvířat určených k porážce na vzdálenosti několika tisíc kilometrů.
Anežka M
1.8.2024 12:52 Reaguje na Karel PloranskýS tím ostatním nelze než souhlasit.