Český svaz ochránců přírody: Otevřený dopis k přeložce silnice I/35 přes Český ráj
obracíme se na Vás ve věci připravované přeložky silnice I/35 mezi Jičínem a Turnovem. Víme, že přípravy stavby jsou již v poměrně pokročilé fázi, přesto bychom chtěli podpořit snahy místních organizací ČSOP a dalších lidí z regionu o přehodnocení tohoto projektu. Důvody k přehodnocení považujeme za velmi relevantní.
Plánovaná komunikace je sice prezentována jako pouhá přeložka silnice I. třídy, jde však o komunikaci „dálničního typu“ (tři až čtyři pruhy, mimoúrovňové křižovatky, rozsáhlé terénní zářezy či estakády, při předpokládané rychlosti 110 km/hod pravděpodobně i oplocení komunikace…). Stavba by tak znamenala ohromný zásah do dosud zcela minimálně narušené krajiny v samém srdci Českého ráje.
V diskusích se často objevuje námitka, že stavba se Českého ráje jen okrajově dotýká. Zde jde ovšem o záměnu chráněné krajinné oblasti Český ráj s Českým rájem coby přirozeným regionem. Plocha CHKO je sice rozdělena na tři nespojité částí, což ovšem rozhodně neznamená, že území mezi nimi by nebylo Českým rájem. Naopak.
Prostor, kterým by měla nová komunikace vést, je optickým propojením tří ikonických oblastí Českého ráje – Hruboskalska, Trosek a Kozákova. Objevuje se na nespočtu fotografií Českého ráje, je tím, co návštěvníci obdivují z proslavených vyhlídek. Byť sám o sobě není tak atraktivní, jako skalní města či vulkanické vrchy, je v obecném vnímání nedílnou součástí této bez nadsázky „národní“ krajiny a jeho narušení by znamenalo narušení „malebnosti“ Českého ráje jako celku.
Jsou zde i další rizika, která rozhodně nelze brát na lehkou váhu. K nim patří například negativní ovlivnění vodního režimu údolí Libuňky, v němž se nachází řada velmi cenných mokřadů s (mimo jiné) mimořádným bohatstvím ornitofauny, či narušení důležitého migračního koridoru velkých savců.
Přitom současné dopravní zatížení na silnici I/35 není nijak extrémní – s výjimkou nejbližšího okolí velkých měst se zde netvoří kolony ani nevznikají jiné dopravní komplikace. Případná stavba tedy neřeší nějaký aktuální místní problém, spíše má potenciál ho vytvořit, neboť logicky přivede do oblasti mnohem více aut včetně tranzitní dopravy.
Český ráj by však měl primárně sloužit rekreaci a pozorování (poznávání) přírody, ne tranzitní dopravě. Aktuální dopravní koncepce státu zároveň počítají s vybudováním dálniční propojky z Jičína na D10 v oblasti Mladé Boleslavi, která by měla být pro zajištění tranzitu tímto směrem dostatečná. Skutečně je nutné sevřít západní část Českého ráje „dálnicemi“ úplně ze všech stran? Kvůli zkratce v řádu nižších desítek kilometrů zničit obdivovanou krajinu a ohrozit zdejší přírodu?
Z výše uvedeného vyplývá, že u plánované přeložky silnice I/35 mezi Jičínem a Turnovem by výrazně převažovaly negativní vlivy nad pozitivy a že prostředky vynaložené do přípravy a případné stavby této komunikace tak není možné považovat za vynaložené účelně.
Český svaz ochránců přírody proto prosí veškeré zainteresované subjekty, Vládou a ministerstvy počínaje, přes příslušné Krajské úřady až po Ředitelství silnic a dálnic, o maximální pomoc a vstřícnost při hledání dopravního řešení, které nebude znamenat nevratné poškození Českého ráje.
Tento dopis považujte prosím za otevřený.
Jménem Českého svazu ochránců přírody
RNDr. Libor Ambrozek, předseda ČSOP
Ing. Karel Kříž, výkonný místopředseda ČSOP
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (35)
smějící se bestie
13.8.2025 07:18ti ochránci přírody jsou na hlavu, ta nová silnice přímo prospěje jak Českému ráji, tak především těm všem starousedlíkům v těch vesničkách, městečkách na trase té současné silnice, kteří trápí hluk, emise, z toho nadměrného provozu !
Robert Jirman
13.8.2025 08:26 Reaguje na smějící se bestieLukas B.
13.8.2025 09:22 Reaguje na Robert JirmanEmil Bernardy
14.8.2025 08:17 Reaguje na Lukas B.Lukas B.
14.8.2025 11:21 Reaguje na Emil BernardyLukas B.
14.8.2025 11:22 Reaguje na Lukas B.Jaroslav Řezáč
13.8.2025 12:39 Reaguje na Robert JirmanJaroslav Řezáč
13.8.2025 12:41 Reaguje na Robert JirmanJaroslav Pokorný
17.8.2025 11:56 Reaguje na Jaroslav ŘezáčJaroslav Řezáč
13.8.2025 09:19 Reaguje na smějící se bestieObecně by byla přijatelná i varianta Jičín - Mladá Boleslav a po D10 Turnova.
Nicméně nevím, jak by se to " zlepšilo mezi Turnovem a Jičínem...snad jedině tu silnici zpoplatnit jako se to děje v Rakousku, kde jsou některé části Alpské silnice zpoplatněny jako panoramatické....
Jarek Schindler
13.8.2025 17:10 Reaguje na Jaroslav ŘezáčMiloš Zahradník
14.8.2025 13:23 Reaguje na Jaroslav Řezáčpo uhledne dalnici ve vicemene rovinate krajine misto toho, aby se prodiral souvislou radou obci. A klidne udelat nove velke odpocivadlo pod Troskami, klidne i s prodavanymi tam suvenyry ve tvaru malych Trosek a pravou pizzou na ceskorajsky zpusob :) Ona ta skala kvuli tomu nespadne. Akorat si treba leckdo ten pohled treba i jen z auta rad vyfoti a aspon nejaka vyrazna vzpominka/suvenyr mu na ten jinak zcela rutinni prujezd jeho auta/kamionu Ceskem zustane...
Jaroslav Pokorný
13.8.2025 11:11Jaroslav Řezáč
13.8.2025 12:07 Reaguje na Jaroslav PokornýOno když se postaví kapacitní řešení dopravy, tak je to vždy v řiti, protože se přitáhne mnoho dopravy, která tam dneska není.
Ostatně i D35 z Hradce moc smysl nedává....ono je stejně možné použít D11 DO Nymburka a na Boleslav.
Lukas B.
13.8.2025 12:16 Reaguje na Jaroslav ŘezáčJaroslav Řezáč
13.8.2025 12:34 Reaguje na Lukas B.Lukas B.
13.8.2025 12:44 Reaguje na Jaroslav Řezáčjinak mimochodem: chko se nová trasa vyhýbá a na skutečně turistických místech se situace výrazně zlepší (jak obtěřování samotným provozem tak smradem a hlukem). ano, nějaké nimby postižení tam budou.
Jaroslav Řezáč
13.8.2025 12:36 Reaguje na Lukas B.pavel peregrin
13.8.2025 12:26 Reaguje na Jaroslav Pokornýsmějící se bestie
13.8.2025 16:22 Reaguje na pavel peregrinnezajímá !
Jaroslav Pokorný
17.8.2025 12:01 Reaguje na pavel peregrinMiloš Zahradník
13.8.2025 20:26Ja opet pridam vzpominku na shromazdeni priznivcu a odpurcu tehle dalnice na Kozakove pred 15 lety. Prijel i tehdejsi vyznacny politik Martin Bursik a ekolozky z Turnova, odpurkyne dalnice a aktivistky sdruzeni "S drakem bil se (pozn. ted uz jsem zapomel, kdo)" se o nem obdivne vyjadrovaly: "Byl zrovna den predtim z rodinnych duvodu ve Svycarech - ale nelenil a celou noc jel po dalnicich Svycarska a Nemecka - a Ceska, aby se vcas dostavil na toto shromazdeni a svou autoritou podporil odpurce stavby..."
Prostor, kterým by měla nová komunikace vést, je optickým propojením tří ikonických oblastí Českého ráje – Hruboskalska, Trosek a Kozákova. Objevuje se na nespočtu fotografií Českého ráje, je tím, co návštěvníci obdivují z proslavených vyhlídek. Byť sám o sobě není tak atraktivní, jako skalní města či vulkanické vrchy, je v obecném vnímání nedílnou součástí této bez nadsázky „národní“ krajiny a jeho narušení by znamenalo narušení „malebnosti“ Českého ráje jako celku.
Jsou zde i další rizika, která rozhodně nelze brát na lehkou váhu. K nim patří například negativní ovlivnění vodního režimu údolí Libuňky, v němž se nachází řada velmi cenných mokřadů s (mimo jiné) mimořádným bohatstvím ornitofauny, či narušení důležitého migračního koridoru velkých savců.
O jake velke savce v tehle poznamce jde? Krome teda Homo Sapiens :)
Miloš Zahradník
13.8.2025 20:39 Reaguje na Miloš Zahradníkbohuzel tedy vetsina navstevniku tam ted jezdi auty + zvlaste mladez v posledni dobe taky na hlucnych motorkach. Proti nim ochranci prirody nezmuzou nic, tak se aspon realizuji na takovychto nesmyslnych, skodlivych akcich...
Slavomil Vinkler
13.8.2025 20:49 Reaguje na Miloš ZahradníkMiloš Zahradník
13.8.2025 20:59 Reaguje na Slavomil VinklerLukas B.
14.8.2025 11:24 Reaguje na Miloš ZahradníkMiloš Zahradník
13.8.2025 21:13lidi zijici v blizkosti silnic, kudy jezdi nakladaky s kamenim... - Mimochodem, pred 15 lety vytvorili planovaci jako ulitbu turnovskym ekologum - aby ta dalnice nemusela vest snadnym terenem ve smeru melkeho udoli Libunky - tzv. "superseverni" variantu tehle dalnice R35 vedouci od Spalova severne od Jizery. Ta by stavebni svou narocnosti konkurovala alpskym dalnicim :)
Břetislav Machaček
15.8.2025 17:43blízko města a tak ji projektanti císaře pána přesunuli k obci Šunychl
do bažin, které jsou dnes N. Bohumínem. Po zjištění ekonomických přínosů
železnice si rvali z hlav vlasy, ale už bylo pozdě. St. Bohumín chudnul
a N. Bohumín vzkvétal. Ono bránit novotám nebývá mnohdy to nejmoudřejší a
už vůbec bránit obchvatům a novým silnicím. Odmítnou? Tak se bude stavět
tam, kde souhlasí a až přijdou k rozumu, tak se už stavět nebude. Chce to
zvážit všechna pro a proti a hlavně, kdo se v tom nejvíc angažuje. Vím
jak se vlastník motorestu bránil obchvatu, protože by přišel o zákazníky.
Organizoval ve svém sále schůze, na výčepu měl petiční archy k podpisu
a dokonce nechal na své náklady udělat 50 triček STOP OBCHVATU a proč?
Obchvat dodnes není, lidé trpí, ale on i tak zkrachoval, protože měl
drahá jídla a pití a levnější je měl motorest už u dokončené silnice.
Dnes si rvou z hlavy vlasy i ti někdejší odpůrci, když doprava ještě
narostla a mimo dva světelné přechody v celé obci nejde přejít cestu.
Nebo si snad odpůrci přeložky silnice myslí, že už doprava neporoste?
Lukas B.
15.8.2025 18:24 Reaguje na Břetislav MachačekJaroslav Pokorný
17.8.2025 12:11 Reaguje na Lukas B.Břetislav Machaček
18.8.2025 15:40 Reaguje na Jaroslav Pokornýobchody, hotely i kostely. Pak ale přišel větší
provoz a všichni chtějí klid, méně prachu a smogu.
Bohužel obchvatům a přeložkám vždy brání ti, co
žijí jinde, kde to ticho a čisto mají a ti co trpí
je nezajímají. Mimo místně zainteresovaných nemá
mít právo nikdo zasahovat do jejich života tou
blokací staveb. Navíc tu je i sobeckost, když se
jedinec nechce obětovat pro stovky trpících pouze
proto, že má třeba v místě přeložky chatu.



Správci chráněných oblastí zkouší, jak může řízené vypalování pomoci přírodě
Průzkum potvdil výskyt vzácné střevle potoční v Železných horách
Pardubice plánují obnovu rybníčku Netušílek, měl nejvíc druhů obojživelníků