https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/eliska-voznikova-soutok-cekal-na-vyhlaseni-chranenou-krajinnou-oblasti-77-let.vetsi-ochrana-krivoklatska-a-krusnych-hor
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Eliška Vozníková: Soutok čekal na vyhlášení chráněnou krajinnou oblastí 77 let. Větší ochrana Křivoklátska a Krušných hor zatím chybí

1.7.2025
Zdroj | Hnutí DUHA
Po sedmdesáti sedmi letech od prvních požadavků na ochranu „Moravská Amazonie“ na soutoku Moravy a Dyje dnem 1. července 2025 vzniká Chráněná krajinná oblast Soutok. V Poslanecké sněmovně nyní čeká třetí čtení zákona o ochraně přírody a krajiny, kterým se vyhlašuje Národní park Křivoklátsko. CHKO Krušné hory si na svou ochranu ještě počká.
 
Trvalo tři čtvrtě století od prvních úvah o zavedení ochrany Moravské Amazonie po okamžik, kdy se stává skutečností. Jde o významný milník české ochrany přírody i pro příhraniční region. Je dobře, že se vyhlášení chráněné krajinné oblasti neuspěchalo, a zároveň se ani nerozplynulo do ztracena, jako již mnohokrát předtím.

První návrhy na ochranu Soutoku vznikly již v roce 1948. Ochranu proti devastaci nyní získává jihomoravská mozaika lužních lesů, včetně pralesovitých zbytků, zaplavovaných mokřadů s čolkem dunajským a střevlíkem mřížkovaným, štěrkových lavic i zdejších vátých písků.

Vláda tuto v pořadí 27. CHKO, o rozloze necelých 127 km², na místě dosavadní biosférické rezervace a lesnického parku, schválila v lednu tohoto roku. Při přípravě CHKO Soutok proběhlo více než 250 jednání a veřejných projednání – mimo jiné s obcemi, podnikateli či vlastníky pozemků – a petici za její vyhlášení podepsalo přes 15 tisíc občanů, přičemž podporu vyjádřilo i devět odborných vědeckých společností.

Vyhlášení chráněné krajinné oblasti umožní území lépe obhospodařovat a neomezí činnosti, které dnes místní lidé v lužních lesích provozují – například houbaření, včelaření, rybaření či myslivost.

Vláda ČR se zároveň ve svém programovém prohlášení zavázala připravit podklady k vyhlášení CHKO Krušné hory a vyhlásit Národní park Křivoklátsko. Ministerstvo životního prostředí uvedlo, že přestože CHKO Krušné hory se do parlamentních voleb vyhlásit nestihne, budou pro její vyhlášení v tomto volebním období připraveny všechny zásadní dokumenty.

Po několikaletém procesu nyní k vyhlášení Národního parku Křivoklátsko chybí již jen dostatečná vůle koaličních poslanců a poslankyň, aby překonali obstrukční chování opozičních stran v Poslanecké sněmovně a Senátu. Přitom Andrej Babiš uvedl, že hnutí ANO nepodpoří problematické pozměňovací návrhy při třetím čtení zákona o ochraně přírody a krajiny, který vyhlášení Křivoklátska obsahuje.

Aby vláda naplnila své závazky v ochraně divoké přírody, nesmí vniveč vyhlášení Národního parku Křivoklátsko a CHKO Krušné hory. Volby se blíží, tak je nyní pravá chvíle to posunout. Vyhlášení chráněné krajinné oblasti Soutok je dobrým závdavkem toho, že to vláda se svými sliby myslí vážně.


reklama

 
foto - Vozníková Eliška
Eliška Vozníková
Autorka je vedoucí programu Krajina Hnutí DUHA.

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (49)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Karel Zvářal

Karel Zvářal

1.7.2025 07:31
Když čtu podobné článečky, vybaví se mi hláška feldkuráta Katze: "To se nám to hoduje, když nám lidi půjčujou". Přijít k hotovému a vyhlásit ochranu zachovalého území dovede kdejaký ukřičený... nátlakovec. Západním turistům padá brada, když zavítají do mýťáku obyčejného hosp lesa - plno ptactva, zvěře, hub i velikánů k objímání. Takže važme si práce předků i současných lesníků, byť nároky z rozežranosti tu budou vždycky.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

1.7.2025 08:35 Reaguje na Karel Zvářal
Od mládí znám údolí Oslavy a Chvojnice.Po zřízení přírodní rezervace tato údolí jsou nepřístupná a hodně zpustla.V Soutoku jsme byli vloni.....
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

1.7.2025 14:17 Reaguje na Emil Bernardy
Vy jste z Brna?
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

1.7.2025 15:44 Reaguje na Slavomil Vinkler
Oslavany do r.1980,poté stř.Čechy.Pořád se vracím do rodiště.
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

1.7.2025 08:47 Reaguje na Karel Zvářal
Vítězství optimismu nad rozumem. To co budovali předci po staletí je odsouzeno k postupnému zániku. Inu naše lhostejná společnost toleruje nejen komunismus nebo nacismus, ale i ekologismus.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

1.7.2025 08:53 Reaguje na Michal Ukropec
Právě že první dvě zmíněné ideologie to maj dnes po zkušenostech z minulosti těžký. Ta třetí neomezuje velké skupiny, ale cílí na "nevýznamné" s tím, že předpokládá účást části většiny pomocí demagogických triků a úskoků. Dobře propracované strategie Vyhledej a uchvať.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

1.7.2025 12:46 Reaguje na Karel Zvářal
Ty první dvě dnes vidíme,že byly jen epizodou,pár desítek let,je to pryč.
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

1.7.2025 13:49 Reaguje na Emil Bernardy
Doufám, že toto bude také epizoda. Ale škody na přírodě a morálce zůstanou. Stejně jako nikdo nevzkřísil Čapka nebo Horákovou. Tak také škody na přírodě už nepůjdou napravit.
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

1.7.2025 13:54 Reaguje na Michal Ukropec
Joo. A rád bych věděl, jak chtějí zatočit s komárama. Soutok, nebo Třeboňsko si bez komárů nedokážu představit. Ale když se v rámci nicnedělání nebude Soutok zaplavovat, tak komáři vyhynou. A nejen oni........ Konec konců už se Děti země postavili proti navýšení hladiny Novomlýnských nádrží.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

1.7.2025 14:05 Reaguje na Michal Ukropec
No, právě že toto neškodné, co to kecám, užitečné nicnedělání, zakotví v našich/jejich myslích natrvalo, a vedoucí budou predátoři. Protože ti vědí nejlíp...
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

1.7.2025 19:10 Reaguje na Karel Zvářal
O víkendu bylo v Jistebnici krásně. Ekologista Urbánek se neukázal, zato přiletěl hýl. Na 6 až 8 metrů? Predátor Urbánek už souložnici nemá, takže tolik neprudí. Doufejme že ekologisti se časem vypraví do věčných lovišť taky.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

1.7.2025 09:33 Reaguje na Karel Zvářal
příroda tu není od toho, aby se na nás hezky tvářila, příroda je tu pro přírodu a to není jen homo sapiens a jeho ujetý " požadavky" na krásu ale hlavně funkčnost biotopů a prostředí, které nemusí být krásou hospodaření ale i džungloidní místo.
Lidi si ze svého namyšleného ega nejsou moc schopni odříct neb to není vhodné, protože naše výchova dětí je hlavně neodporovat a vše jim složit k nohám.
Odpovědět
MU

Michal Uhrovič

1.7.2025 10:37 Reaguje na Jaroslav Řezáč
1***
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

1.7.2025 12:43 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Co složí k nohám naše děti našim vnukům ? Co zbude z dědictví po našich předcích ?
Odpovědět
MU

Michal Uhrovič

1.7.2025 13:24 Reaguje na Emil Bernardy
skládky, špinavé řeky a rybníky bez ryb, silnice, parkoviště, velké výrobní haly, atd.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

1.7.2025 15:47 Reaguje na Michal Uhrovič
Řeky se pane Michale opravdu hodně zlepšily,i exhalace.Betonu a asfaltu přibylo hodně,to ano.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

1.7.2025 23:38 Reaguje na Michal Uhrovič
Všimnul jste si, že v ikonických sci-fi filmech, třebas Hvězdných válkách, vlastně žádná příroda není? Čím se potomci budou živit, autoři neřeší.
Ovšem v Avatarovi je příroda ve hlavní roli.
Odpovědět
TP

Tomáš Pilík

2.7.2025 12:33 Reaguje na Jaroslav Pokorný
S těma Hvězdnýma válkama bych si s Vámi dovolil nesouhlasit ;-)
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

1.7.2025 14:18 Reaguje na Emil Bernardy
No, souhlas, o to se musíme aktivně přičinit.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

1.7.2025 15:35 Reaguje na Slavomil Vinkler
O to jsem se snažil celý život.Jsem již stár.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

1.7.2025 14:16 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Nesmysl příroda je pouze pro lidi, neb příroda pro přírodu nemá smysl. Jen lidé nad ní přemýšlí a mají z ní radost. Myslíte, že se např. medvěd nad přírodou zamýšlí?
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

1.7.2025 15:37 Reaguje na Slavomil Vinkler
Zvířata mají radost ze života stejně jako my,ostatně také jedno z nich.Emoce jsou stejné.Strach,radost.U savců.Do ptačích a dalších duší jsem nedohlédnul.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

1.7.2025 16:14 Reaguje na Emil Bernardy
Ptáci mají též emoce, radost ze života. A co týká preferencí biotopů - takových sovám se mnohem lépe loví v uklizeném lese, než v nepřehledné džungli (tam si často zraní oko nebo křídlo). Ta vyhovuje drobňáskům, kde jsou bezpečnější před dravci - ale to jim v péči o les nahradí hustníky a laťáky. Kdo poslouchal reportáže k vyhlášení ChKO S., musel zaregistrovat vysoký počet druhů obývajících tento park/les. Jsem zvědav, kolik jich časem přibude - tipuji, že to zůstane max u jednociferného vyjádření.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

1.7.2025 16:29 Reaguje na Karel Zvářal
Vím to,ale já jim nerozumím.Nevěnoval jsem jim tolik času.Spíše máme radost my z naší vrabčí školky ,v okapu.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

1.7.2025 17:31 Reaguje na Emil Bernardy
Zaměňujete emoce, které nepochybně zvířata mají, za úvahy, zamýšlení se přírody nad přírodou, uvědonování si přírody sama sebe.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

1.7.2025 17:47 Reaguje na Slavomil Vinkler
Nemocný starý pes či kočka jsou si vědomi blížícího se konce, podobně i obyčejná (ochrnutá) andulka - a jdou si k člověku pro útěchu ("loučí se").

Jako biotop nepotřebují anglický park, stačí jim monokultura (vojtěšky, smrku) - hlavně že tam najdou klid, místo pro hnízdo a dostatek potravy. Mají jednodušší měřítka, místo krásy-estetiky preferují praktičnost.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

1.7.2025 18:52 Reaguje na Slavomil Vinkler
..... jako také"zaříkávač" zvířat tomuto nerozumím.Vím,že něco chcete sdělit , ale nerozumím.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

4.7.2025 11:55 Reaguje na Emil Bernardy
Ale rozumíte. Příroda pro přírodu nic nepotřebuje. byla tady 13 miliard let a bude? miliardy miliard? Přírodu potřebuje člověk. No aby přežil tak příroda má poskytovat co nejširší systémové služby. A tak jen člověk má zájem, aby fungovala tak jako dosud byl zvyklý, jak se jí přizpůsobil.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

5.7.2025 06:29 Reaguje na Slavomil Vinkler
Nejednoduchá myšlenka.
Odpovědět
MU

Michal Uhrovič

1.7.2025 10:59
Škoda že té přírody nepřístupné a zpustlé už u nás není mnoho. Každé další CHKO je správně, i když už tam pan Bernardy nebude moci chodit na procházky tak, jak je zvyklý.
Odpovědět
PB

Petr Brok

1.7.2025 12:53 Reaguje na Michal Uhrovič
Já mám s naším CHKO už přes 30 let jenom problémy. A čas ukázal, že mě dělali ty problémy zbytečně.
Odpovědět
MU

Michal Uhrovič

1.7.2025 13:03 Reaguje na Petr Brok
Máte problém s CHKO nebo s lidma? Keře z CHKO Vám ožírají střechu domu / chaty?
Odpovědět
PB

Petr Brok

1.7.2025 15:10 Reaguje na Michal Uhrovič
Se správou CHKO samozřejmě.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

1.7.2025 16:30 Reaguje na Michal Uhrovič
Pane Michale,pokud jste turista tak omezení platí i pro Vás.
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

1.7.2025 19:15 Reaguje na Michal Uhrovič
Problém je v tom, že " ochranou " přírody likvidujeme biodiverzitu. Přitom ochrana biodiverzity by měla být cílem.
Odpovědět
su

1.7.2025 23:24 Reaguje na Michal Ukropec
Výborně - tak tenhle výrok je kandidátem na Zelenou perlu ....
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

2.7.2025 12:33 Reaguje na
Joo. Kdysi byla naše krajina pestře malebná. Nyní jsou to širé rodné lány na ekologická biopaliva. Takováto ekologizace se mi taky nelíbí.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

3.7.2025 11:15 Reaguje na Michal Ukropec
V tom s vámi souhlasím, ale je to o nastavení energetiky a zemědělství v EU a globalizovaném světě. Pokud se dotuje energetika založená na OZE biopaliv a biomasy, tak to bude pouze stále horší.
Po lánech s biopalivy a biomasou přibydou navíc
náletové lesy na produkci štěpky a zelené cíle
politiky EU se tak splní. Odklad povinného zalesnění na 5 let v praxi znamená buď náletový
les a nebo zfrézování náletu před novou výsadbou
po 5 letech od ukončení těžby. Záhy se schválí
výjimky, že les bude sice dál hospodářský, ale
na produkci štěpky pro ekoteplárny a ekolektrárny. Ekologismus vítězí na celé čáře s nedozírnými
lány kukuřice a jiné biomasy a lesy ze samovýsevů
bez výchovy a údržby místo po 100 letech zase
do poslední větvičky seštěpkovaných už po 20 letech. Vlastníci si mnou ruce z prodeje dříví
po předcích, ze samovýsevu a bezzásahu bez nákladů s dalším zhodnocením po 20 a ne až po 100 letech.
To si zisku z takového lesa užije i jeho současný majitel a nikoliv až jeho potomci a to bez práce
a finančních nákladů na výsadbu a výchovu lesa.
To vše za potlesku zkorumpovaných ekologů, vědců,
politiků a naivních laiků, kteří jim bezmezně věří!
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

7.7.2025 09:39 Reaguje na Břetislav Machaček
Bohužel máte opět pravdu.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

1.7.2025 23:45 Reaguje na Michal Ukropec
Problémem může být, že ta chráněná biodiverzita leckdy bývá důsledkem právě té zatracované lidské činnosti.
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

2.7.2025 12:36 Reaguje na Jaroslav Pokorný
Tam kde je důsledkem lidské činnosti, jako na Soutoku nebo Křivoklátě, ať to tak i zůstane.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

4.7.2025 11:57 Reaguje na Jaroslav Pokorný
Ne leckde ale (skoro) všude.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

1.7.2025 23:42 Reaguje na Michal Uhrovič
Jak pravil pracovník Správy NP Šumava po orkánu Kiril: "Lidé si svými daněmi platí správu parku, a tak mají nárok vidět ho pěkný."
Odpovědět
su

2.7.2025 08:53 Reaguje na Jaroslav Pokorný
Pěkné - další kandidát na Zelenou perlu )).
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

4.7.2025 11:58 Reaguje na Jaroslav Pokorný
Ano, tak to je. A ne jen vidět, ale všechny systémové služby. Až po kyslík, který maslím suché stromy generují špatně.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

4.7.2025 17:34 Reaguje na Slavomil Vinkler
Vzývanou biodiverzitu si většina lidí představuje
posvém a jinou, než jiní lidé. Vy si přejete lesy
světlé , pastevní krajinu a louky plné kytiček .
Broukaři chtějí lesy staré, pralesovitě husté s
padlými stromy , pařezy atd. Mnozí ty lesy klidně obětují požárům, aby byly podle jejich gusta a
nebo aby pouze pozorovali, jak si příroda poradí.
Pak tu jsou vlastníci lesů s kvalitním dřívím bez
množení dřevokazných hub a hmyzu. No a taky ti, co
se jim nechce v lese pracovat a čekají, že se sám
obnoví a za dvacet let ho semelou pro teplárnu. Co
je dle biodiverzity ideálem? Někde se šíří například
motýli a světlomilné rostliny. Jinde ty houby a hmyz
závislý na hnijícím dřevu. No a někde se v lese
střídají vytěžené holiny s těmi motýly a kytkami
a nebo naopak už hustý zapojený tmavý les se zbytky
pařezů po vytěžených souších. Ty už totiž nikdo
netěží a místy jich mají houby a hmyz dostatek
i bez nařizování ponechat část kulatiny v lesích.
Naše krajina bývala vždy pestrá a je to o tom, že
to byla mozaika území ideálních někde pro ty a
jinde pro ty druhy. Splácat na jedno místo to asi
nikdy nepůjde a je nutné promyslet, kde se bude
dařit tomu a kde něčemu jinému. Na písčitém podloží
asi nikdy nepůjde vytvářet močály a tůně a nebo
zakládat v horách lužní lesy. Vnucovat někam to, co
tam neprosperuje je názor zastánců biodiverzity,
která tu byla a vždy bude i bez nařizování pouze
tehdy, když se někde bude těm živým organismům
dařit. Jako příklad uvedu závislost třeba borůvčí
na kyselé půdě jehličnatých lesů, které po jejich
likvidaci zmizí stejně, jako houby závislé na těch
stromech. Biodiverzitu nelze diktovat a musí k ní
být podmínky, aby se konala.
Odpovědět
ml

6.7.2025 19:42
Nazývat Soutok vymyšleným pojmem tzv. Moravská Amazonie je pouhý trik, nátlak na emoce. Celý text je prodchnut neuvěřitelným aktivismem, přestože autorka má odborné vzdělání. (Hlavně aby vláda splnila "závazky", že ano...) P.S. Mnohokrát opakované tvrzení o jednáních a veřejných projednáních opisuje snad jeden "aktivista" od druhého, bez ohledu na odpor mnohých místních obyvatel, kterých se nikdo na názor neptal (totéž platí o peticích - vůbec jsme nevěděli o té PROTI). Lze je totiž najít ve všech vyjádřeních PRO CHKO Soutok: AOPK ČR, MŽP, Brontosaurus, hnutí DUHA atp. Je zcela marné diskutovat s lidmi, lpícími na dogmatech. Tímto končím - v zájmu ochrany vlastního zdraví (článek mi zvedl krevní tlak).
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

7.7.2025 08:24 Reaguje na
Pane ml,souhlas.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

8.7.2025 18:25
Stačí jedna věta: "Vyhlášení chráněné krajinné oblasti umožní území lépe obhospodařovat a neomezí činnosti, které dnes místní lidé v lužních lesích provozují". Může mi někdo vysvětlit jak CHKO umožní krajinu lépe obhosopodařovat? Je ještě někdo , tedy kromě té kr.vy , kdo si myslí, že CHKO neovlivní a v některých případech i neomezí dnes tam provozované aktivity?
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist