https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/evropske-ochranarske-organize-otevreny-dopis-predsedkyni-komise-von-der-leyenove-k-ochrane-vlku
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Evropské ochranářské organizace: Otevřený dopis předsedkyni Komise von der Leyenové k ochraně vlků

14.9.2023
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Vážená paní prezidentko von der Leyenová,
jménem níže podepsaných organizací na ochranu životního prostředí a zvířat Vám píšeme v reakci na tiskovou zprávu Komise o "vlcích v Evropě" ze dne 4. září 2023. Rádi bychom vyjádřili své hluboké znepokojení nad zavádějícími informacemi, které toto sdělení šíří ohledně vlků v Evropě.
 

Zavádějící informace

Pokud jde o nebezpečí, které vlci představují pro lidi a hospodářská zvířata, je sdělení pro tisk zavádějící a předjímá výsledky veřejné konzultace. Tvrzení, že koncentrace vlčích smeček se stala nebezpečím pro hospodářská zvířata a potenciálně i pro lidi, není vědecky podloženo.

V Evropě není vlk považován za nebezpečného pro člověka. Vědecké důkazy prokázaly, že vlci se k lidem nechovají jako ke kořisti a smrtelné střety s nimi jsou výjimečné, na rozdíl od řady skutečných a významných hrozeb pro lidský život (jako jsou extrémní povětrnostní jevy nebo dopravní nehody a znečištění). Škody na hospodářských zvířatech často souvisejí s nedostatečným dohledem a/nebo fyzickou ochranou.

Dostupné nástroje na ochranu hospodářských zvířat

Pro prevenci a kompenzaci hospodářských škod způsobených vlky jsou k dispozici dokumenty EU a vnitrostátní pokyny, osvědčené postupy a nástroje. Osvědčené postupy zahrnují výcvik psů na ochranu stád, vzdělávání pastevců, nástroje a technická řešení k odstrašení vlků. Pokyny Evropské unie pro státní podporu v odvětví zemědělství umožňují členským státům EU poskytovat zemědělcům plnou náhradu za škody způsobené chráněnými zvířaty, jako jsou vlci. To také umožňuje plně uhradit náklady na investice vynaložené na prevenci těchto škod, například na instalaci elektrických ohradníků nebo pořízení hlídacích psů. Kromě toho mají fondy pro rozvoj venkova v rámci Evropského zemědělského fondu pro rozvoj venkova potenciál podporovat koexistenci, zejména prostřednictvím investic a zvýšených agroenvironmentálních plateb na plochu pro oblasti, kde by přítomnost velkých predátorů mohla bránit provádění ekologicky prospěšných pastevních postupů. Tyto možnosti jsou v současné době nedostatečně využívány.

Konzultace porušuje pravidla Komise pro zlepšování právní úpravy

Jakékoli rozhodnutí o změně ochranného statusu vlků musí být založeno na spolehlivých vědeckých údajích, v souladu s ustanoveními příslušných právních předpisů, a nikoliv na neoficiálních důkazech předložených v rámci netransparentního a neregulérního konzultačního procesu. Je nepochopitelné, že Komise vyhlásila sběr údajů o "výzvách souvisejících s návratem vlků" na dobu 18 dnů prostřednictvím zvláštní e-mailové adresy. Tvrdíme, že tím Komise porušuje svá vlastní pravidla týkající se zlepšování právní úpravy. Pokyny pro zlepšování právní úpravy vyžadují, aby všechny zúčastněné strany měly k dispozici přiměřenou lhůtu, během níž mohou poskytnout informované a validní příspěvky. Osmnáct dní není přiměřená lhůta. Komise by již měla mít k dispozici důležité údaje z nedávno provedené kontroly vhodnosti směrnic o ochraně přírody, jakož i od členských států podávajících zprávy podle požadavků směrnice o stanovištích, včetně údajů týkajících se stávajících odchylek.

Výzva k akci

Jako předseda Evropské komise jste v jedinečném a autoritativním postavení a jsme velmi znepokojeni zavádějícími komentáři na sociálních sítích o vlcích, které byly vydány vaším jménem.

Ochrana vlků v Evropě je nejen záležitostí ekologického významu, ale také odrazem našeho závazku k zachování biologické rozmanitosti a hodnot koexistence a tolerance. Vlci jsou nedílnou součástí evropského přírodního dědictví a hrají zásadní roli při udržování rovnováhy ekosystémů a biologické rozmanitosti a návrat vlka do Evropy je významným úspěchem ochrany přírody, který nesmí být ohrožen. Evropská komise musí jít příkladem rozumné tvorby politiky a odpovědného řízení a ochrany volně žijících živočichů, které se řídí vědecky podloženými údaji, a nikoli názory a ekonomickými zájmy několika osob.

Rádi bychom si ujasnili nestranný postoj Komise k této otázce.

S pozdravem,
Ariel Brunner, regionální ředitel BirdLife pro Evropu a střední Asii
Ester Asinová, ředitelka, Evropská politická kancelář WWF
Gabriel Schwaderer, výkonný ředitel, EuroNatur
Dr. Joanna Swabe, vrchní ředitelka pro veřejné záležitosti, Humane Society International/Europe (HSI)
Staci McLennan, ředitelka pro politiku v Evropě, Mezinárodní fond na ochranu zvířat (IFAW)
Dr. Mark Jones, vedoucí politického oddělení, Born Free Foundation
Faustine Bas-Defossez, ředitelka pro zdraví přírody a životní prostředí, Evropský úřad pro životní prostředí.
(EEB) Anaïs Berthier, vedoucí bruselské kanceláře ClientEarth


reklama

 
Evropské ochranářské organizace

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (96)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

SV

Slavomil Vinkler

14.9.2023 07:34
Canis lupus f. familiaris je vysoce inteligentní a lze ho snadno vycvičit od vysoce útočné (služební) po zcela kamarádské (canisterapy) jednání.No pokud Canis lupus zjistí, že člověk je nebezpečný, straní se, no a pokud je neškodný šašek....
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

14.9.2023 08:55
Jako ochranář už od dětství vím, že člověk je součástí přírody. Absolutní ochrana vlka je holý nesmysl. Po eradikaci vztekliny musí nastoupit přirozený predátor (zde lovec), aby stavy vlka nepřerostly únosnou mez. Vlk do přírody zajisté patří. Dnešní kulturní krajina je však dílem člověka, je jen málo míst, kde je původní divočina. Z tohoto pohledu je tedy logické, že pokud se zájmy obou predátorů střetnou, není možné hrát neustále na remízu. Výchovu střelnou zbraní považuji za adekvátní řešení, trávení nikoliv. Nepřeji si zadrátovanou krajinu a za každým plotem kousavou bestii. Je třeba najít rozumné řešení, a čím dříve se k němu dospěje, tím lépe. Ideální byl slovenský model, vlci i medvědi byli a vše bylo jaksi v klidu. Zrušit ho považuji za obrovskou chybu! Ultimativní požadavky takyochranářů se mi nelíbí, není to vhodná platforma pro další jednání.
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

14.9.2023 10:57 Reaguje na Karel Zvářal
Ano. Jelikož se odborné diskusi ekologisti bojí jak čert kříže, snaží se své požadavky prosadit direktivně z Bruselu. Bez jakékoliv oponentury. Nemluvě o tom, že i v Německu nejvyšší vlkoochránce to zabalil, a přiznal, že to s ochranou přestřelil. Jelikož je to odborník, nikdo se ho už na názor neptá. Nebyl by totiž v souladu se skutečností.
Odpovědět
Sl

Slovan

14.9.2023 09:53
"Občas" se v té naší společnosti dělá z komára velbloud a skutečně důležité věci se neřeší.

Fajn, žijeme v převážně kulturní krajině. Kulturní krajinou se však nerozumí krajina, kde by vlk či jiný predátor nemohl žít. Do naší, potažmo celoevropské, krajiny jednoznačně patří. Velcí i středně velcí chovatelé mají prostředky k tomu si pořídit pasteveckého psa, který byl po tisíce let k ochraně stád používán a vyšlechtěn. Pastvina by byla tak či tak nějakým způsobem ohraničena a pokud si psa člověk dobře vycvičí, pak se nic nemění. Ten pes nepřekročí jím respektovanou (naučenou) bariéru. O zadrátování krajiny tedy nemůže být řeč. Prostě to k té práci odjakživa patří stejně jako ovce samotné. Dodnes se to v místech, kde vlk nikdy nezmizel pravidelně praktikuje. Je to zdaleka největší jistota toho, že se chovateli takřka nestane, že by o zvíře kvůli vlkovi přišel.
No a ti menší se musí naučit si zvířata zavírat úplně stejně, jako to dělají chovatelé slepic. Sám mám v plánu si do 2 let pár ovcí pořídit (5-10, víc ne), ale ještě před tím si zařídím malý uzavíratelný přístřešek, kam si je večer zavřu. Chci to, žiju v oblasti kde je vlků hodně, tak se hold musím zařídit. Já nevim, mě to prostě přijde automatické. Každý chovatel by měl počítat s tím, že těm zvířatům věnuje nemálo svého času. Slepice si taky zavírám, jinak by mi to liška sebrala a mohl bych se zlobit jen sám na sebe.
Dobře, mě nevadí dobře nastavená regulace. Všichni víme, že u nás vlků nemůže být přespříliš a vlk není nadřazen jiným druhům. Co mi vadí je, že některé skupiny celý ten druh nesmyslně až démonizují, straší veřejnost a že se často litují hlavně ti "chovatelé", kteří reálně nehnou prstem aby tomu zabránili. Stane se jim to poprvé, nic neudělají. Tak se to stane podruhé, potřetí... zase nic. A tak začnou řvát, jak je na ně celý svět hnusný.
Odpovědět
DA

DAG

14.9.2023 09:57 Reaguje na Slovan
A nemyslíte, že je někteří příliš démonizují, protože jiní pro ně žádají nesmyslnou bezmeznou ochranu?
Odpovědět
Sl

Slovan

14.9.2023 10:04 Reaguje na DAG
Bezmezná není ani teď. Nicméně správně není ani jedno. Tenhle Váš argument je teď ve stylu "a vy zase bijete černochy"... zrovna Vy přeci tohle nemáte zapotřebí.
Odpovědět
Hu

Hunter

14.9.2023 10:19 Reaguje na Slovan
Ale jděte, bezmezná ochrana samozřejmě existuje, což je poněkud paradoxní, protože vlk v žádném případě není nijak ohrožený druh jak celosvětově, tak v rámci Evropy. Reprodukční potenciál je obrovský, pouze vlkofilové pořád vymýšlí různě obstrukce bránící rozumnému managementu populace.
Odpovědět
Sl

Slovan

14.9.2023 10:31 Reaguje na Hunter
Pokud by byla bezmezná, vlk by se nemohl zastřelit za žádné okolnosti. A tak to samozřejmě není. I vlk u nás může být eliminován odstřelem. Ale to vy moc dobře víte.
Odpovědět
Hu

Hunter

14.9.2023 10:47 Reaguje na Slovan
Mohl byste uvést kdy byl u nás problémový vlk eliminován odstřelem? konkrétně prosím.
Odpovědět
Sl

Slovan

14.9.2023 12:19 Reaguje na Hunter
Nenapsal jsem, že se to stalo, ale že to není nic, co by se stát nemohlo. Ta možnost tu jednoduše je.
Odpovědět
Hu

Hunter

14.9.2023 12:42 Reaguje na Slovan
Takže jako obvykle kecy, sračky, hovna, házení klacků pod nohy a to všechno na jedné hromádce a oblbování veřejnosti, že tato možnost existuje, ačkoliv všichni zainteresovaní vědí, že je nedosažitelná, protože kladené podmínky jsou absolutně nesplnitelné a nereálné. Tohle zkoušejte na malý parchanty, ti vám to možná budou baštit. Jako obvykle zase demagogicky lžete!!!
Odpovědět
Sl

Slovan

14.9.2023 13:33 Reaguje na Hunter
V poslední době jsem moc situaci nesledoval, tak jsem trošku pohledal. A ejhle, jedno povolení již vydáno bylo a minimálně se řeší druhé.

https://nachodsky.denik.cz/zpravy_region/problemovy-vlk-se-za-ovce-uz-nebude-tesit-beztrestnosti-ani-v-chko-broumovsko-20.html

A ty svoje výlevy si nechte na doma pro starou.
Odpovědět
Hu

Hunter

14.9.2023 13:54 Reaguje na Slovan
HA-HA-HA, tak nám tu ještě konkrétně uveďte ty podmínky, za kterých je možno toho problematického jedince vlka eliminovat odstřelem lháři jeden ulhaná. Moje stará je v pohodě, momentálně je s dětma na dovolené na Korfu a vás by poslala víte kam celkem obratem a na první dobrou. Má totiž koně :-), pravda ne poníky jako Ursula :-).
Odpovědět
Sl

Slovan

14.9.2023 14:11 Reaguje na Hunter
Dal jsem konkrétní příklad, kdy to povoleno bylo a kdy to povoleno nejspíš bude. Takže ne jeden, ale hned dva příklady! Z toho vyplívá, že ty podmínky jsou logicky takové, že to povolení je možné získat a není to nemožné, jak se snažíte nakecat.

Ale tak mě je celkem jedno kde je nebo co má. Jen mě překvapuje styl komunikace s jakou jste sem dneska nastoupil. Žena není doma, tak se asi chlastá a agresivita se stupňuje. No co už.
Odpovědět
Hu

Hunter

14.9.2023 14:34 Reaguje na Slovan
Žádný konkrétní příklad jste nedal, jen odkaz na jakýsi novinářský blábol. Hoďte sem konkrétní znění podmínek, za jakých je možno problematického jedince vlka v těchto případech eliminovat odstřelem. Lžete fakt na všechny světové strany, demagog jste úžasný, ale to nic nemění na tom, že je to všechno jen velké divadlo na odiv laické veřejnosti. Takže šup sem s těmi podmínkami. Žena doma fakt není, předtím jsem ji vzal na Kapverdy :-). Dělám faktury za dřevo a práci v lese a u toho se fakt chlastat nedá :-). Na pivo půjdu až večer. Btw.žena je nadšená z toho, že vlci jsou už v Brdech, není nad to přijít o westernovýho koně za čtvrt mega. A hlavně si odpusťe ty bláboly jak možná budete zavírat do chlívku těch 10 ovcí, nejlépe v létě :-). Kupte si radši na VŠZ skripta o chovu ovcí, třeba vám pár věcí dojde internetový experte.
Odpovědět
Sl

Slovan

14.9.2023 18:59 Reaguje na Hunter
Blábol je to pro vás. To je ale všechno co vyvrací ty vaše úvahy.
Celou dobu tvrdíte, že je znáte. Tak proč to po mě chcete? Každý trošku schopný člověk si tohle vyhledá sám.
Gratuluji, chcete si tady tedy hrát na to, kdo má většího pindíka?
No a psát si tu jaksi budu co chci. A vy si pod tím klidně předvádějte stejné výlevy jako nyní… já se totiž pobavil :)
Odpovědět
Hu

Hunter

15.9.2023 08:34 Reaguje na Slovan
Je vskutku neuvěřitelné, jak vytrvale jste schopen a ochoten demagogicky lhát a předvádět různé kličky. Takže ty vaše dvě povolení k odstřelu problémových vlků jsou ve skutečnosti jen tzv. opatření obecné povahy, což je jen administrativně/byrokratický krok. Tato vydaná rozhodnutí v žádném případě neumožňují automaticky odstřel problematických vlků. O případném odstřelu vlka, jehož chování může být nebezpečné, rozhodne pohotovostní štáb na základě posouzení chování konkrétního jedince vlka Agenturou ochrany přírody a krajiny ČR. Pohotovostní štáb je v gesci AOPK a asi si nikdo nebudeme dělat iluze, jak to bude fungovat, ostatní členové tohoto tzv. štábu budou jen plnit úlohu užitečnch idiotů. K rozhodování štábu byla vypracována metodika, která je souhrnem byrokratických omezení, které mají jediný účel. Zabetonovat absolutní a totální ochranu vlka. Uvedená opatření jsou naprosto směšná a jen umožňují vlkofilům čerpat další finanční prostředky na jakýsi monitoring, který to má všechno spasit. Navržené prostředky plašení vlka (tzv. averzivní opatření) jsou směšná a neúčinná a působí dojmem, že je navrhoval Hurvínek s Máničkou a vypovídají o naprostém amatérismu a nedostatku praxe a praktických zkušeností. Na to, aby byl vlk označen jako problémový, jsou daná kritéria. Tady si dovolím citovat reprezentanta AOPK: „Pokud tam budou nějaká slabá místa, tak ten vlk nemůže být charakterizován jako problematický. Protože on vždycky má dost času, aby našel ta slabá místa,“ říká Jindřiška Jelínková." To je naprostý výsměch, protože ještě nikdo nevymyslel ohradu, kterou by vlci nebyli schopni překonat. To samé, pokud vám vlk zabije psa, tak podle AOPK není problematický, je to přece jeho přirozené chování. Atd., atd., pokud to někoho zajímá, přidávám odkaz na web AOPK s informacemi o skutečném stavu, dole v textu pak najdete link na plné znění pohotovstního plánu. Větší snůšku sraček a hoven na jedné hromadě jsem už dlouho neviděl, celý pohotovostní plán je jen k tomu, jak vlky nadáe ochránit a v žádném případě chovatelům nijak nepomůže.

https://www.navratvlku.cz/aktuality/vyjimka-na-lov-problematickych-vlku-neznamena-automaticke-povoleni-odstrelu
Odpovědět
Sl

Slovan

15.9.2023 12:28 Reaguje na Hunter
Je to nezbytné legislativní povolení pro to, aby to možné bylo. Dá se to také nazvat "žlutou kartou". Neznamená to automatický odstřel, ale znamená to, že bude-li v daných oblastech pokračovat problémový stav, pak se může okamžitě zakročit i tímto způsobem. Tak jednoduché to je.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

14.9.2023 10:57 Reaguje na Slovan
Až u nás povolí "komise" odstřel prvého vlka,
tak uvěřím tomu, co tu hlásáte. Ono to budou
měsíce šetření, který to byl, zda se nepoškodí
odstřelem vůdce smečka, aby to nebylo v době
výchovy vlčat, jde o zvlášť cenného jedince
atd. Nakonec bude pár pomatenců protestovat
proti odstřelu problematického jedince jako
u medvědice v Itálii. Vše bude řešit soud,
odvolací soud atd. No a nakonec někomu dojde
trpělivost, udělá bum a skončí před soudem.
Tato taktika je pouze pokračováním totální
ochrany s naoko řešením problematických kusů.
Řešením je chovatel s puškou, který zastřelí
vlka na lovu ovcí v ohradě a zbytek vlků se
bude ohradám obloukem vyhýbat. Oni nejsou
hloupí, aby riskovali život, ale jsou natolik
chytří, že při beztrestnosti loví dokonce
před zraky bezmocných chovatelů. Zvíře, které
si nespojilo nikdy hluk výstřelu se smrtí se
nezalekne slepého výstřelu, který vyplaší ty,
kteří s tím mají zkušenosti. O to tu jde od
samotného počátku a bylo to levnější, než
ty drahé ohrady a odškodné za zabitá zvířata.
No a pro vlky to bylo taky méně špatné, než
"zničení" celé populace ztrátou plachosti.
Odpovědět
Hu

Hunter

15.9.2023 08:55 Reaguje na Břetislav Machaček
Vsadím boty, že v rámci tzv. pohotovostního plánu nikdy žádné povolení k odstřelu tzv. problematického jedince vlka vydáno nebude :-).
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

16.9.2023 09:30 Reaguje na Hunter
Souhlasím. Je to pouze úlitba, že se
to "řeší", ale nedořeší. Ty důvody
k zamítnutí odstřelu jsem napsal a to jsem zapomněl na to, že se ho budou snažit ještě přemístit někam
jinam, aby si jeho řádění užili i
jiní. Doufám, že po Brdech dorazí
vlci i do Klánovického lesa a do
Divoké Šárky, aby si jich užili i
jejich největší zastánci. Taková
čivava VIP paničky zakousnutá vlkem
bude teprve důvodem to řešit.
Odpovědět
DA

DAG

14.9.2023 10:51 Reaguje na Slovan
To není omluva druhého tábora. Jen, že jeden extrém vyvolává druhý. Zbytečně se tak debata vyostřuje.
Samozřejmě byla do teď absolutní. Navíc na ekolistu mnoho článků od ochranářů o neschopnosti zemědělců a, že je všechno jejich chyba. Na konci s poznámkou, že jim to přeci stát uhradí. Navíc tvrzení AOPK, že odstřel vlků nepřipadá v úvahu, plán péče o vlka není potřeba a že škody jsou jen marginální. Potom je jasné, že se druhá strana zradikalizuje.
Kdyby byl jakýsi plán, kde od začátku bude napsané, že až se stane to nebo to, tak budou následovat tyto kroky, tak nemůže situace nikdo zneužívat.
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

14.9.2023 11:03 Reaguje na DAG
Na konci článku je napsáno: Rádi bychom si ujasnili nestranný postoj Komise k této otázce. A nestranný postoj je jen jeden. Je mi 58, a pamatuji si, co nás strana učila o nestrannosti.
Odpovědět
Sl

Slovan

14.9.2023 12:18 Reaguje na DAG
To samé mohu napsat i opačně. Že extrém mnou zmiňované skupinky vyvolává extrém na opačné straně barikády. Jenže to je točení se v kruhu.
Nemohu souhlasit. Znovu opakuji, že pokud by byla absolutní, neexistovala by možnost jejich odstřelu. Ta možnost tu však je a dokonce se i zjednodušila.

Myslím, že důležitá je u chovatelů hlavně snaha se přizpůsobit a ne pouze brečet. Takových chovatelů je spousta a spousta. Klobouček a respekt před všemi, kteří toho jsou schopni. Že však někteří mají sami máslo na hlavě je podle bohužel realita. A nedivte se tedy, že se zradikalizuje druhá strana, když je nejvíc slyšet ta uřvaná menšina, která není schopna pochopit, že chov ovcí není jen o tom jim dát najíst a pak je posílat na jatka přes půl Evropy.
Můžete mě odkázat na ta tvrzení AOPK?
Odpovědět
Hu

Hunter

14.9.2023 12:44 Reaguje na Slovan
Nezjednodušilo se vůbec nic, spíš naopak. Zase demagogicky lžete.
Odpovědět
DA

DAG

14.9.2023 13:15 Reaguje na Slovan
Odkaz? Vy jste před třemi lety nezaznamenal tu diskusi, když AOPK a ministerstvo tvořili plán péče o vlka. Kdyby se ti zlí, jak vyříkáte tenkrát nepostavili na zadní, tak to byl plán jen o podpoře vlka a tady na ekolistu to bylo pořád.
Odpovědět
Hu

Hunter

14.9.2023 13:56 Reaguje na DAG
Ztráta času DAGu, on teď bude dělat že neví, nevzpomíná si, nepamatuje se, prostě bude lhát jako to dělá vždycky.
Odpovědět
Sl

Slovan

14.9.2023 14:03 Reaguje na DAG
https://zpravy.aktualne.cz/domaci/kdy-je-mozne-zastrelit-vlka/r~65825db8ee7411eda25a0cc47ab5f122/

"Práci má nyní usnadnit nový pohotovostní plán z dílny ministerstev zemědělství a životního prostředí. Od začátku května zjednodušuje a upřesňuje pravidla pro odstřel vlků i jejich plašení. Na samotném zákonu se nic nemění, dále bude nutné dostat z něj výjimku."

Buďte fér a nyní mi poskytněte odkazy na ty vyjádření AOPK. Nejvíc mě zajímá to "že odstřel vlků nepřipadá v úvahu, plán péče o vlka není potřeba".
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

14.9.2023 15:23 Reaguje na Slovan
Článek je sbírka teoretických keců. Jediné pozitivum v něm je přiznání že plašení vlků je skoro neúčinné. Jinak získání povolení k odstřelu je tak složité, že je v praxi nerealizovatelné. Soudruzi teoretici totiž nepočítají s tím, že vlk je mobilní zvíře, které je schopné za den uběhnout i několik desítek kilometrů. Takže v okamžiku, kdy se "komis" dopracuje k nějakému výsledku, inkrominované zvíře už může být několik stovek kilometrů daleko.
Odpovědět
Sl

Slovan

14.9.2023 19:01 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Smečka má stále teritorium. To nevíte?
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

14.9.2023 22:51 Reaguje na Slovan
Vlčí teritorium může mít i 1300km2. Přepočtěte si to.
Odpovědět
Sl

Slovan

15.9.2023 12:31 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Někde v tundře ano, u nás ale ani náhodou. U nás to může být pouze 100, 150 km2, ale to jste si v tom zdroji, ze kterého čerpáte, přečetl také ne...
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

15.9.2023 17:33 Reaguje na Slovan
Když se u nás objevili první vlci mluvilo se o 1000 až 2000 km2 velkém teritoriu. Bylo to samozřejmně z oblastí s podstatně jinými podmínkami než jsou u nás. Já dokonce souhlasím i s tvrzením, že v těchto podmínkách ( teritorium tisíc až dva tisíce km2) se vlk nemůže přemnožit. No ale v Evropě, jak se vlk přemnožoval se teritorium začalo zmenšovat. Dokonce se už mluví o nějakých 60 až 100 km2 na jednu smečku.Takže vlkofilové nepřipustí přemnožení vlka. Připustí snížení výměry jeho teritoria.
Odpovědět
Sl

Slovan

15.9.2023 18:42 Reaguje na Jarek Schindler
Ano, tyto údaje mohou být pouze z jiných oblastí. A těch 60 jste vzal kde? Puškofile
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

16.9.2023 09:24 Reaguje na Slovan
Z kterých oblastí? U nás snad byla velikost teritoria nějak specifikována? Samozřejmě od ochranářů. V našich podmínkách to prý bohatě stačí. Ale ať se bavíme konkrétně. V článku se píše: " Tvrzení, že koncentrace vlčích smeček se stala nebezpečím pro hospodářská zvířata a potenciálně i pro lidi, není vědecky podloženo".Otázka zní: je vědecky doloženo či podloženo, že to tak není?
Odpovědět
Sl

Slovan

16.9.2023 10:31 Reaguje na Jarek Schindler
No z té tundry a jiných míst daleko na severu jde je nízká hustota kořisti, například. U nás vlci prostě nemají takto velká teritoria. To je prostě fakt, žijeme ve světle googlu, tak si snad něco dokážete vyhledat. Probíhají různé telemetrické projekty, ze kterých to jistě vědci dokáží zjistit.
Minimálně tvrzení, že “koncentrace vlčích smeček se stala nebezpečím potenciálně i pro lidi” je lživá a vědecky prokázaná hloupost. Této vědecké činnosti se říká statistika a pravděpodobnost. Je milion jiných věcí, kterých by se člověk měl bát více než vlka.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

16.9.2023 14:43 Reaguje na Slovan
No jo, ona většina těch výzkumů pocházi z podobných oblastí jako je tundra, že? Potom se tyto výzkumy bez uzardění aplikuji i pro oblasti s podstatně vyšším zalidněním a tím i podstatně vyšší mírou výskytu domácího zvířectva atd. Aha, vědecky prokázaná hloupost? Opravdu? Alespoň jedna seriozní studie která vylučuje napadení člověka vlkem by nebyla ? Ono vše chce svůj čas. Nelovením prostě predátor časem ztrácí strach z člověka. Přestane se ho bát. Vlk který v blízkosti člověka nemá z člověka strach je predátor který prostě jednou zaútočí. No a pak se budou hledat důvody proč ten jinak hodný a neškodný vlček najednou zautočil.
Odpovědět
Sl

Slovan

17.9.2023 13:14 Reaguje na Jarek Schindler
Výzkumy vlků jsou z různých oblastí, proto se ví, že se velikost teritoria mění v závislosti na tom, kde žijí.
Já ale nenapsal, že jí nějaká vylučuje. Já napsal, že je ta pravděpodobnost útoku (notabene smrtelného) extrémně nízká. Pamatujete si na ten případ, kdy si jeden muž u nás v ČR vymyslel útok vlka na svou osobu? A jak mu to tady spoustu lidí spolklo i s navijákem? To je přesně produkt podobné hysterie… hysterák rozšíří falešnou zprávu a podobní hysteráci nemají jakékoli pochyby o této vymyšlené “pravdě”.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

18.9.2023 12:51 Reaguje na Slovan
Vy snad znáte dořešení toho případu? Přiznám se, já k tomu potom již nic dalšího nečetl. Takže tvrzení proti tvrzení. No a osobně bych řekl, že pravděpodobnost útoku se zvyšuje s každou další generací vlků které od člověka nic nehrozí. Jak jsem napsal výše, predátor se buď něčeho bojí nebo je to něco pro něj potencionální kořist.
Odpovědět
Sl

Slovan

18.9.2023 14:19 Reaguje na Jarek Schindler
Policie uvedla, že to bude vyšetřovat jako šíření poplašné zprávy, takže si to ten muž pravděpodobně celý vymyslel. A já osobně věřím tomu, že to reálně výmysl byl...
Odpovědět
Hu

Hunter

18.9.2023 14:56 Reaguje na Slovan
A mate to nějak odůvodněné? Když dneska někdo řekne, ze ho kousnul vlk, tak se na nej sesype celá ta levičácka tlupa vlkofilu, kteří se snaží vše zpochybnit. Takže asi tak.
Odpovědět
Sl

Slovan

18.9.2023 16:45 Reaguje na Hunter
Policie, to je důvod.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

19.9.2023 10:29 Reaguje na Slovan
No a co ta policie tedy vyšetřila? Obvinila toho člověka s šíření poplašné zprávy? Nebo bude spíš pravdou, že si konečně srovnala i argumenty těch co se snažili tvrzení toho pána zpochybnit?
Odpovědět
Sl

Slovan

19.9.2023 14:02 Reaguje na Jarek Schindler
„Po vyhodnocení dosud získaných informací zahájili policisté úkony trestního řízení pro podezření ze spáchání trestného činu šíření poplašné zprávy,” uvedla policejní mluvčí Miroslava Glogovská. „Více informací s ohledem na probíhající prověřování v tuto chvíli sdělit nemůžeme,” doplnila.

https://chomutovsky.denik.cz/zpravy_region/utok-vlk-policie-poplasna-zprava-nova-ves-20230323.html

Až ten případ dovyřeší, jistě se to dozvíme.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

20.9.2023 16:10 Reaguje na Slovan
No a až se to dovyřeší a my se dovíme výsledek, tak o tom teprve budeme mluvit. Zatím je to tedy pouze to tvrzení proti tvrzení.
Odpovědět
AL

Alena Lyskova

14.9.2023 20:19 Reaguje na Slovan
Pane, v jste marný člověk melete tu nesmysly, pořídíte si 10 ovcí. Pro domácí zvíře není žádné potěšení být v celou noc uzavřené v přístřešku.
Evidentně nechápete co je domácí zvíře. Ráda Vám to vysvětlím. Domácí zvíře má svého majitele, který přebírá za něj zodpovědnost. Stará se okrmení atd. To však neznámená, že bude uzamčeno ve stáji.
Každé zvíře má nárok na volný pohyb. Tím, že to zvíře někomu patří
znamená to, že ho majitel nejen krmí na své náklady ale také chrání.
Což v případě utoku Vaší milované šelmy není dost dobře možné. Proto Vám něco poradím. Běžte už s těma Vašima kecama do HAJE!!!!
Nechte nás chovatelé žít v klidu. Klidně si chovejte vlka ale plaťte si škody způsobané touto šelmou ze svého. Můj býček, když uteče z ohrady a způsobí škodu je to můj problém. Váš vlk patří do hlubokého lesa pokud se pustí k lidským obydlím je to Váš problém.
Odpovědět
Sl

Slovan

15.9.2023 12:48 Reaguje na Alena Lyskova
Vy jste mimo? Zavření na noc není žádné týrání. Jedná se o bezpečnostní prevenci v místech s výskytem vlka u malého chovatele, který si pasteveckého psa logicky nemůže dovolit. Týká se to hlavně v případě chovu ovcí či koz. A že Vás rozčiluje jiný názor není můj problém.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

16.9.2023 09:51 Reaguje na Slovan
Od kdy do kdy je prosím noc? Chovatel deseti ovcí
(chov ho neuživí) odchází například z Bukovce do
práce v Třinci o půl páté ráno. To znamená ve čtyři
za tmy vypustit ovce na pastvu. Po odpolední směně
končící ve 22. 00 je doma ve 23.30 a pak jde zavřít
ovce do chléva. A to je tu ještě fakt, že ti vlci
už útočí i ve dne! Chápete tu situaci, že vypásání
malých pastvin nelze dělat stohlavými stády se psy,
ovčáky a doporučeným oplocením? Vlci tak budou
důvodem zanechat malochovu a nechat pastvinu zarůst
nálety. Chce to trochu praxe a zajet se tam podívat
a zeptat místních na případy napadení ovcí už i
v obcích a nikoliv pouze na odlehlých pastvinách.
Zastánci vlků jsou hrobaři luk a pastvin vypásaných zvířaty z malochovů a tím i krajiny jakou známe
a jakou si zase přejí ochránci pestré krajiny.
Jinak v létě za horka se zvířata pasou hlavně v
podvečer, ráno a nebo v noci stejně, jako divoká
zvířata a ve vedru odpočívají ve stínu. Ano, z
hladu se budou pást i ve vedru v pravé poledne,
ale právě to je týrání zvířat, když jim musí
chovatelé nařizovat kvůli vlkům kdy se mají pást.
Navíc pokud vám něco říká slovo laktační stres,
tak víte, jak dopadne třeba ovce při stresu z vlků.
Ztratí mléko nejenom pro jehně, ale i na výrobu
sýra a to nehovořím o zánětech mléčných žláz.
Zvířata potřebují klid, ne stres a to i ta divoká!
Odpovědět
Hu

Hunter

18.9.2023 14:52 Reaguje na Slovan
V horkých letních měsících ovce přijímají pastvu hlavně v noci. Zavírat je na noc do chlívků je týrání což evidentně nejste schopen pochopit což při vaši aroganci a odmítání jakýchkoliv pravidel není nic překvapivého. Evidentně vás nezajímá, ze narušite fyziologicky příjem potravy, laktaci, atd. Vám žádné ovce do rukou nepatří. Kupce si ty skripta!
Odpovědět
Sl

Slovan

18.9.2023 16:44 Reaguje na Hunter
Pro malé chovatele v oblasti s výskytem vlků je nejvhodnější tzv. časově omezená pastva, která sice má své nevýhody, ale do týrání to má hodně daleko. Je to způsob chovu o kterém bude i v těch vašich skriptech jistě zmíňka. Pokud budou mít ve stáji k dispozici slámu/seno, pak bez problémů uspokojí své noční explorační chování. No a ovce se nejvíce pasou při rozbřesku, dopoledne, odpoledne a v podvečer. Noc je i pro ovce hlavně o odpočinku a to i v létě.
Odpovědět
Hu

Hunter

19.9.2023 11:18 Reaguje na Slovan
Ano, přesvědčeni hodne arogantního internetového vseznalka, z kterého se přes noc stal expert na chov ovcí. Tak to teda good luck s časove omezenou pastvou😀. Melete tady fakt strašný nesmysly bez jakýchkoliv praktických zkušenosti.
Odpovědět
Sl

Slovan

19.9.2023 13:58 Reaguje na Hunter
A zase mimo. No co už.
Odpovědět
Martin Klewar

Martin Klewar

24.9.2023 13:14 Reaguje na Hunter
Zdravím Huntere, Slovan mi připomíná mistra Pelíška Vladimíra, se kterým jsem propsal mnoho bajtů a úplně zbytečně. Pochybuju, že má Slovan doma nějakou ovci, nebo vlka :-) ? Vy byste se nám ale hodil - kontaktujte mě na www.hnutizivot.cz
PS: já mám 80 ovcí a souhlasím s Váma, stejně jak s paní Alenou Lyskovou. Děkuji za normální společnost !!!
Odpovědět
Hu

Hunter

18.10.2023 13:25 Reaguje na Martin Klewar
Přečetl jsem si Váš komentář až teď, budu Vás kontaktovat na uvedené adrese. S pozdravem
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

14.9.2023 11:05
„Evropa vlků nebo Evropa pastevců?"

Ohně solidarity se letos opět rozhoří po celé Evropě v pátek 29. září 2023 pod heslem „Evropa vlků nebo Evropa pastevců? Má pastevní hospodářství v Evropě ještě své místo?“
Dámy a pánové

Německý svaz chovatelů ovcí. V. (FDS) vás žádá, abyste se zúčastnili celoevropské kampaně „Vigil and Solidarity Fire“ (Vigilie a oheň solidarity) za omezení šíření vlků!

Tato celoevropská kampaň je naplánována na pátek 29. září 2023 s předpokládaným začátkem v 19:30.

Vzhledem k tomu, že počet vlků nejen v Německu narůstá, stávají se stále více vážnou hrozbou pro celou venkovskou oblast a pro další existenci pastvy dobytka v celé Evropě.

Ohradníky, pastevci a hlídací psi nejsou v hustě osídlené kulturní krajině s rekreačním využitím ani cenově dostupná ani praktická alternativa! Proto chceme našim solidárním ohněm vyslat jasný signál z celého venkova! Dokažte politikům napříč Evropou, co si myslíme o vlčí politice!

Pokud máte možnost, uspořádejte tuto akci! Nezáleží na počtu účastníků, ale na vyjádření podpory.

Jde o vyslání signálu všem vládám států, federálním politikům a EU.

Vyzýváme také regiony, které dosud nebyly postiženy, aby projevily solidaritu – protože v určitém okamžiku přijdou na řadu také. Každý, kdo chce něco změnit, by se měl přidat nebo podpořit své kolegy.

Dejte nám prosím vědět, zda se k této akci připojíte. Stačí vyplnit krátkou registraci na stránkách:

https://www.wir-lieben-schafe.com/mahnfeuer-und-solidarfeuer-in-europa-2023/

Vytváříme mapu, která zobrazí všechna přihlášená místa v Evropě.

https://www.wir-lieben-schafe.com/mahnfeuer-und-solidarfeuer-in-europa-2023/
Odpovědět
MM

Milan Milan

14.9.2023 11:44
Konečně z ní vypadlo něco rozumného. Zajímalo by mně kdo ponese odpovědnost za dříve nebo později zmařené životy vlčích smeček? Psovitá šelma s dokonalou reprodukční schopností je obdoba přemnožení medvědů, prasat a její regulace je bohužel nezbytná....A který život je důležitější?? Kolik těch chcivlků odrodilo a vychovalo jedinou ovečku, telátko, nebo hříbě? A kolik z těch podepsaných "odborníků" bydlí a hospodaří někde v lese s vlčí smečkou poblíž? Naši předkové věděli moc dobře proč vlčí populace musí být striktně regulována.
Odpovědět
LB

Lukas B.

14.9.2023 12:29
protože každá hůl má dva konce, má dva konce i hůl předběžné opatrnosti. měla by být aplikovaná nikoli výběrově, ale vždy, kdy se chystáme změnit dlouhodobý stávající stav, a měli bychom prosti sobě postavit náklady, benefity a rizika.

u návratu vlků jsem žádnou férovou a pořádnou cost/benefit/riziko analýzu nezaznamenal (ostatně ani u těch slavných barnumsky prezentovaných půlhektarových fantastických mokřadů). něco mi uniklo?

snažím se nikomu nepřát nic zlého, ale přistihl jsem se, jak paní političce přeji, že vlci sežrali ausgerechnet jejího poníka, a vkrádají se mi floskule "s čím kdo zachází, tím taky schází" a "revoluce začíná požírat své děti".
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

14.9.2023 13:06
Asi lobbing. Bouchače už svrbí prst, aby se mohli vožrat a střelit po vlkovi (nebo po kolegovi, ale to záleží na promile :D ).
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

14.9.2023 13:27 Reaguje na Petr Eliáš
Bouchače svrbí prst, zatímco ekokreténi nejsou schopni říct, kolik vlků v české krajině je dost.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

14.9.2023 13:32 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Kde je těch 560 miliard?
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

14.9.2023 15:25 Reaguje na Petr Eliáš
Hledej Šmudlo.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

14.9.2023 15:41 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
V poho, já vím. Já se stéle té debilitě směju... :D :D
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

14.9.2023 16:51 Reaguje na Petr Eliáš
Se zasměj. S humorem jde všechno líp.
Odpovědět
JO

Jarka O.

14.9.2023 13:45 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
To je jednoduché. Když o něm nevíte, je jich tak akorát. Když vidíte mrtvá zvířata a děti nemůžou jít na borůvky, je potřeba sehnat ty bouchaly.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

14.9.2023 13:54 Reaguje na Petr Eliáš
Jak všichni víme, Canis lupus je vysoce inteligentní zvíře. Konec konců ho má doma mnoho lidí. Za jeho výchovu zodpovídá majitel. U divoké formy to jsou lidé, kteří odpovídají za přírodu. C.l. se musí především vychovávat . Existují různé zastrašovací metody jako gumové kulky... a jeho odstřel je až poslední v řadě.
Odpovědět
Hu

Hunter

14.9.2023 14:50 Reaguje na Slavomil Vinkler
Už jste někdy použil neletálni munici v praxi?
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

14.9.2023 15:18 Reaguje na Hunter
Ne. Myslím ale, že by bylo záhodno zavést obor etologie karnivorů, jako studium metod, jak bránit střetům zájmů dravců s člověčími, aniž by bylo nutno zvíře utratit. Utracení bych pokládal za řešení, ale až krajní. Určitě by to bylo užitečnější, než studie genderu. Vlci i medvědi i ostatní mají svá teritoria, ctí sousední a zbytečně nepřekračují hranice. Můj pes taky nepřeleze plůtek 30 cm vysoký.
Odpovědět
Hu

Hunter

14.9.2023 15:54 Reaguje na Slavomil Vinkler
Neletální munice je primárně určena na střelbu do shluku lidí, typicky do demonstrujících, tady máte odkazy na výrobky lokální muničky SB. Jak na přiložených schématech v grafickém vyjádření můžete vidět, je to munice, se kterou je třeba střílet tzv. odrazem, tedy střílíte tak, aby bod zásahu byl cca 15-20 m před cílem, který chcete trefit. To jistě není problém ve městě na asfaltu či dlažbě, ale zkuste mi vysvětlit, jak takhle budete střílet někde na pastvině. Pokud budete střílet přímo, tedy zasáhnete cíl, tak s největší pravděpodobností dojde ke zranění nebo úmrtí, ať už člověka nebo vlka. Takže gumové kulky jsou spíš fantazie neználků.

https://www.sellier-bellot.cz/produkty/naboje-pro-ozbrojene-slozky/12-67-5-rubber-shot/list/

https://www.sellier-bellot.cz/produkty/naboje-pro-ozbrojene-slozky/12-67-5-rubber-ball/list/

Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

14.9.2023 18:22 Reaguje na Hunter
V Irsku při použití této munice kdysi pár lidí zemřelo. Přímý zásah z krátké vzdálenosti je skutečně smrtící.
Odpovědět
JL

Juraj Lukáč

14.9.2023 15:38
Koľko skvelých odborníkov na etológiu vlka sa tu odrazu objavilo...
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

14.9.2023 19:01 Reaguje na Juraj Lukáč
Etologie vlka je poměrně jednoduchá, tady je to spíše o etologii vlkofilů.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

15.9.2023 00:36 Reaguje na Juraj Lukáč
Kdo se to tady objevil? Skvělý odborník na vlky pan Lukáč. No tak to mi zde možná konečně vysvětlíte jak je možné, že se u vás a nejen u vás AMP ( AMO) šíří právě z oblastí s vyskytem početné populace vlků. Podle vašich tvrzení má být vlk jako lesní zdravotní policie garantem zdravých populací zvěře. A ono to najednou takto nějak nefunguje, že pane "odborníku" Lukáči.
Abych řekl pravdu tak na vaši odpověď, stejně tak jako v minulosti, je asi zbytečné čekat. Kromě těch vašich "ekofrází" jsem se ji zatím nedočkal. Tady ale, což je velké plus, které se vám asi moc líbit nebude, nemůžete oponenty jen tak vymazat.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

18.9.2023 12:42 Reaguje na Jarek Schindler
Že bych měl zase pravdu? Pan Lukáč " zasmrděl" a zmizel.
Odpovědět
Hu

Hunter

18.9.2023 14:44 Reaguje na Jarek Schindler
Jak jinak 😀, tenhle exot ani nic jiného neumí.
Odpovědět
RT

Richard Toman

15.9.2023 11:15 Reaguje na Juraj Lukáč
Ty vies houno, chod do riti.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

15.9.2023 00:17
Jakékoli rozhodnutí o změně ochranného statusu vlků by mělo být být v první řadě založeno na kritériích IUCN podle kterých je ten či onen živočich veden v seznamu ohrožených druhů. Otázkou je, proč je vlk stále veden jako kriticky ohrožený druh. Kritéria pro toto zařazení v Evropě již dávno nesplňuje.
Vědecky podloženo není ani tvrzení, že koncentrace vlčích smeček není nebezpečím pro hospodářská zvířata a potenciálně i pro lidi.
Odpovědět
Sl

Slovan

15.9.2023 12:35 Reaguje na Jarek Schindler
Což je samozřejmě blbost, protože IUCN neřeší každou zemi zvlášť. Vlk obecný je sice v nejnižší kategorii LC, ale to jsou i např. rys ostrovid nebo tetřev hlušec. A nechcete snad tvrdit, že ti jsou u nás běžní, že?
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

15.9.2023 18:21 Reaguje na Slovan
Tak tohle je zase samozřejmě pouze ukázka vaší demagogie. Já se ale, jestli jste to nepostřehl, nebavím o tetřevovi či rysovi. Navíc ten rys je u nás veden jen jako silně ohrožený. Bavím se o vlku který v současnosti v České republice chráněn jako kriticky ohrožený druh podle vyhlášky 395/1992 Sb. No a podle IUCN je kryticky ohrožený druh ten, který splňuje nějaké parametry rozšíření. No a tyto parametry vlk, přesto že je veden v ČR jako kriticky ohrožený druh, tedy "CR" a ne to vaše "LC" prostě a jasně již dávno nesplňuje. To vaše LC je " málo dotčený druh" a nějaká "ochrana až za hrob" je u těchto málo dotčených druhů asi celkem zbytečná, nemyslíte?
Odpovědět
Sl

Slovan

15.9.2023 18:39 Reaguje na Jarek Schindler
Koukám, že napsat o někom, že je demagog kvůli odlišnému názoru se tu stalo IN. Budiž, mě je to u zadku, každý si argumentaci obou posoudí.
Tvrdíte, že by vlk u nás měl být v jiné kategorii ochrany, protože ho má IUCN v celosvětovém měřítku v kategorii LC. Stejně jako rysa nebo tetřeva. Proto se vás ptám, zda by i tyto druhy měli být na základě jejich kategorizace v IUCN (která je celosvětová) přeřazeny i u nás do nižší ochrany také. Přeci tu přísnou ochranu u nás nepotřebují, IUCN je vede jako LC, tedy málo dotčený druh…
Takže ANO nebo NE?
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

16.9.2023 09:57 Reaguje na Slovan
Ne, demagogem vás nenazývám kvůli odlišnému názoru ale spíš pro vaše nesporné schopnosti. Znovu opakuji, řeč je o vlku a tak nevím proč do toho mícháte například tetřeva, který ani není, na rozdíl od vlka, na špici potravního řetezce. Nejprve správně tvrdíte, že IUCN neřeší každou zemi zvlášť a potom chcete aby se u nás to celosvětové hodnocení přebralo na jiné druhy živočichů. To je ta vaše demagogie. Tak znovu. Já se ptal na kritéria pro zařazení. Ty jsou snad stejná a doufám, že zrovna vám je tu nemusím celá vypisovat. Tak tedy která kritéria ( uveďte alespoň dvě) opravňují u nás k zařazení vlka mezi kriticky ohrožené druhy?
Odpovědět
Sl

Slovan

16.9.2023 10:44 Reaguje na Jarek Schindler
Víte, pokud byste napsal “nemyslím si, že by vlk u nás měl být řazen jako kriticky ohrožený druh protože bla, bla, bla”, tak bych asi ani nereagoval. Ja si popravdě taky nemyslím, že by u nás měl být jako “kriticky ohrožený”, ale spíše jako “ohrožený”. Jenže vy místo toho vytáhnete nesmyslně IUCN, která analyzuje celosvětový stav, případně stav nějakého poddruhu jako je např. vlk iberský (ten je v kategorii VU, kterou bych viděl v současné době i pro naší populaci). Pokud chcete, aby se hodnocení IUCN pro druh jako takový mělo automaticky týkat i nás, proč jen u vlka a ne u jiných?
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

16.9.2023 15:06 Reaguje na Slovan
Vy asi opravdu nerozumíte česky. Tak znovu. Nezajímá mě ten či onen podruh vlka. Ptám se na kritéria podle kterých je v ČR veden neustále jako kriticky ohrožený. On ten český červený seznam se snad vypracovává podle stejných kritérii jako ten světový. Nebo snad ne???
Takže tady máte ta kriréria:
A.Snížení populace (úbytek měřen v delší z period 10 let nebo 3 generací).
B.Geografické rozšíření v podobě B1 (rozsah areálu) A ZÁROVEŇ/NEBO B2 (plocha výskytu)
C. Nízká populační početnost a pokles.
D. Velmi malá nebo omezená populace.
E. Kvantitativní analýza -Pravděpodobnost
vyhynutí ve volné přírodě.
Takže, až v těchto kritériích najdete něco co by podporovalo současné zařazení vlka v kategorii kriticky ohrožený můžeme to potom aplikovat třeba na toho tetřeva ať máte klid.
Odpovědět
Sl

Slovan

17.9.2023 13:29 Reaguje na Jarek Schindler
Tak to jsme na tom s tou češtinou asi stejně. Jasně jsem napsal, že si taky nemyslím, že je důvod mít vlka u nás v kategorii “kriticky ohrožený” ale spíše v kategorii “ohrožený”. Rozhodně ale taky stále nepatří do kategorie nejnižší. Takže co mám obhajovat?
Za mě je u nás ohroženější rys, který je o stupeň níž než vlk, což v současné době nedává smysl. U vlků se jejich rozsah rozšíření prokazatelně zvyšuje, u rysů přinejlepším stagnuje.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

18.9.2023 12:38 Reaguje na Slovan
Řekl bych, že již nesplňuje kritéria ani pro zařazení jako ohrožený. Rys stagnuje nebo dosáhl svého maximálně možného rozšíření? Jednoznačně a to hlavně podle B,C,D je jediný, kdo mnůže být veden jako kriticky ohrožený, právě jen ten tetřev.
Odpovědět
Sl

Slovan

18.9.2023 13:17 Reaguje na Jarek Schindler
Já bych zase řekl, že rozhodně splňuje. Rys má u nás jedinou životaschopnou populaci pouze na Šumavě, stejně jako tetřev. Rysí populace dlouhodobě stagnuje - vhodných stanovišť je v naší zemi rozhodně více než pouze Šumava a okolí. Proč tomu tak je a proč se rys není schopný rozšířit i jinam (občas se ukáže třeba v Brdech, ale nikdy prokazatelně nezůstal) je otázkou.
Za mě by si tedy měl rys s vlkem pozici vyměnit - rys jako kriticky ohrožený druh a vlk jako ohrožený.
Dál to asi komentovat nehodlám. Je mi jasné, že tady se neshodneme.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

20.9.2023 16:03 Reaguje na Slovan
No tak, i bez velkého hledání najdete rysa v Beskydech. V Jeseníkách od jeho nelegálního vypuštění v polovině osumdesátých let se taky pořád vyskytuje. Vhodné stanoviště si rys najde sám. To co pokládá ochranář za vhodné ještě neznamená, že to i pro toho rysa vhodné opravdu je. S tím rysem je to stejně jako s vlkem či medvědem. Všude prostě být nemůže.
Odpovědět
Sl

Slovan

15.9.2023 12:35 Reaguje na Jarek Schindler
Což je samozřejmě blbost, protože IUCN neřeší každou zemi zvlášť. Vlk obecný je sice v nejnižší kategorii LC, ale to jsou i např. rys ostrovid nebo tetřev hlušec. A nechcete snad tvrdit, že ti jsou u nás běžní, že?
Odpovědět
JV

Josef Valenta

15.9.2023 01:44
Dna výzva vyšla také na webových stránkách CSCHMS a já na ní hodlám reagovat. Protože hospodaříme se synem ve vlčí oblasti již v IKRMU na posteli jsem scháněl informace jak na to . Pak mi vlk pomohl v boji s velmi přemnoženými danky a já ač sedlák sice jsem nezměnil názor ale od té doby hlásám ,že je kamarád. Přečetl jsem si článek i komentáře Poscháněl mnoho materiálů Můsím dát většině diskujících zapravdu. Vlk krajinu ,lidi ani hospodářská zvířata neohrožuje až na vyjímečné jedince ,kteří překonají i nemožné a nezabezpečená nebo špatně zabezpečená zvířata se každému hladovému nabízí , tak proč by se štval za spárkatou .Vychovávat se však musí všichni Pastevci ,lidé ,vlk ,který nesmí ztratit svou plachost a výchovu nemůže dělat kdejaký bouchal ,který se chce pochlubit trofejí . Jednou však tu opravdu bude vlků moc a to se zase bude muset řešit jinak. Toto je můj názor a ten s obšírnějším zdůvodněním ,včetně doporučení kinologického charakteru, který připravuji pro synovu farmu zašlu na výzvu z webu CSCHMS paní Lajenové : Neb chci být s vlkem kamarád ale aby to nebylo jako s ohněm /dobrý sluha ,zlý pán / Josef Valenta
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

15.9.2023 08:50 Reaguje na Josef Valenta
No jo. Vlk i ostatní musí vědět, že ani člověk ani hospodářská zvířata nejsou žrádlo. A on není hloupý. Nemusí se hned při první příležitosti zastřelit, ale i ten zástřel nevychovaného nakonec patří.
Odpovědět
Hu

Hunter

15.9.2023 09:22 Reaguje na Slavomil Vinkler
Kdysi, když si baca na Slovensku stěžoval na problémy s vlky, tak se mu všichni smáli, vždyť má přece psa a pušku, tak jaképak problemy.
Odpovědět
Sl

Slovan

15.9.2023 12:36 Reaguje na Josef Valenta
Moc pěkný komentář pane Valento, souhlasím s Vámi. Přeji i do budoucna mnoho zdaru :)
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

16.9.2023 10:13 Reaguje na Slovan
Ano, pohádky pana Valenty o vlčích kamarádech. Opravdu pěkné. Zvlášť to o těch " vyjímečných jedincích". Jak se asi u vlka vytváří plachost kterou nesmí ztratit? Jo , jednou.... to ale bude na smysluplné řešení už trochu pozdě. To se ještě dožiji doby kdy se za vlka bude platit zastřelné.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

16.9.2023 10:53 Reaguje na Josef Valenta
Pane Valento máte to trochu popletené. Za vypouštěné daňky z farmy
nese někdo zodpovědnost a má to být předmětem soudního jednání stejně, jako nečinnost při snižování jejich počtu. Radujete se z vlků, ale asi proto, že tam mají dost těch daňků a neohrožují tak
vaše domácí zvířata (pokud je máte a nejste pouze zemědělec bez
jejich chovu na pastvinách). Taky znám pána, co nechová ovce a
je rád, že vlci vyhnali z okolí zvěř, která mu spásala řepku atd.
Svým sousedům chovatelům se vysmívá, že mají s vlky problémy a
jeho vlci problémů zbavili. On si ale neuvědomuje, že všeho
do času. Pokud skončí malochovy a zvěř opustí vlčí teritorium,
tak se vlci přestěhují jinam a situace se vrátí nazpět. Opět se
vrátí zvěř a lehce ulovitelnou srnčí a daňky nahradí černá a
pro myslivce bude honitba neatraktivní. Střílet pouze černou
není touhou žádného myslivce, který má rád pestrou přírodu i
se srnčí a jinou spárkatou, kterou nenávidíte. Jinak správně
píšete, že vlků bude časem moc, ale pouze místně a to tam, kde
bude mít potravu. Kde ji vybije, tak tam nebude a cílem je co?
Příroda bez zvěře a pastviny bez pasoucích se zvířat? No nevím,
ale to je poněkud zcestný cíl totální ochrany vlků.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

16.9.2023 08:57
Ve skutečnosti, když je vlk vlastně pes, nevidím důvod činit rozdíly.
Kdo chce psa a pořídí si ho, je fyzická osoba zvaná majitel.
Majitel odpovídá za psa jak za výchovu tak škody.
Kdo chce vlka a pořídí si ho, musí být majitel, se všemi právy a povinnostmi.
Tedy musí být státem placené osoby, které se o vlky starají.
Každý pes je povinen mít identifikační chip, proč ne každý vlk obojek? Pak by bylo možno snadno určit, který tropí škodu, kdy a jak ho potrestat, vychovat nebo odstřelit. Přece není problém těch 300 obojků nebo kolik.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

16.9.2023 10:33 Reaguje na Slavomil Vinkler
Totéž, co umí "divoký" vlk, dokáže smečka zdivočelých velkých psů
a ti jsou na rozdíl od vlků škodnou. Ti taky uloví březí srnu, srnče
a nebo ovce v ohradě. Nestačili by ochranářům ti psi bez totálního
hájení jaké mají vlci? Kdysi, kdy se s pytlačícími psy nikdo nemazal
zastřelil kamarád myslivec sousedovi dobrmana dosti vysoké hodnoty.
Ten se mohl zbláznit, ale situace zastřelení psa nad zakousnutou
srnou byla jasná i přivolaným policistům. Upustili ale od pokuty, protože před 35 léty byla smrt psa za 10 000 dostatečným trestem.
Doporučuji hradit škody způsobené vlky z dotací pro ochranářské spolky a pokutovat je za každé takové napadení domácích zvířat už kvůli stresům, které mají negativní vliv na zdraví zvířat a taky chovatelů. Pokud se naše příroda plně obešla 200 let bez vlků,
tak je dnes hloupost přeceňovat v kulturní krajině jejich význam.
Smířlivě navrhuji jejich výskyt v NP a jinde pouze těch, kteří
nebudou problémem pro chovy domácích zvířat jako ti, co se naučili
zabíjet beztrestně zvířata v ohradách. Beztrestnost povzbuzuje k
dalším takovým činům každého tvora včetně lidí. Lidi taky přece
trestáme za trestné činy a nečekáme, že to už příště neudělají
a stát nevyplácí náhrady poškozeným za trestný čin pachatele. To
musí pachatel a nikoliv stát a u vlků to musí být buď vlk a nebo
ti, kteří je nekriticky hájí před trestem za jeho chování.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

16.9.2023 12:24 Reaguje na Břetislav Machaček
Sledování velkým bratrem by vyřešilo mnohé. I odhalilo útoky psů. Nejhorší je to, že není osoba zodpovědná.
Úředník čehokoli i ochrany: co já, já muzikant, já ze zákona jen sleduji...
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist