https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/fakta-o-klimatu-vetrne-a-solarni-elektrarny-se-doplnuji-a-obstoji-i-v-ceskem-pocasi
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Fakta o klimatu: Větrné a solární elektrárny se doplňují a obstojí i v českém počasí

8.7.2025 | Fakta o klimatu |
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Fakta o klimatu zveřejnila detailní analýzu Jak spolehlivě vyrábí v Česku solární a větrné zdroje?, která ukazuje, jak spolehlivě dokážou v Česku vyrábět elektřinu větrné a solární elektrárny. Navzdory obavám z proměnlivosti obnovitelných zdrojů data ukazují, že při dobré kombinaci a doplnění záložními zdroji mohou OZE tvořit stabilní základ bezemisní energetiky.
 
Česko je dnes druhé nejhorší v EU v podílu slunce a větru na výrobě elektřiny, přesto má potenciál zásadně zvýšit jejich využití. Nová analýza dává základní rámec, jaké kroky mohou pomoci v dosažení spolehlivé sítě s vyšším podílem obnovitelných zdrojů v energetickém mixu.

Solární a větrné elektrárny dokážou v českých podmínkách spolehlivě dodávat velkou část elektřiny – pokud se správně zkombinují a doplní akumulací a záložními zdroji. V nové analýze o proměnlivosti obnovitelných zdrojů to na základě historických dat počasí ukazuje think tank Fakta o klimatu.

„V Česku zatím chyběla veřejná data, která by ukázala, co větrné a solární elektrárny opravdu zvládnou – tedy co od nich čekat můžeme a naopak nemůžeme. Naše analýza přináší jasný obrázek toho, jak se jejich výroba chová v průběhu roku. Naši práci chápeme jako příspěvek k datově podložené a konstruktivní diskuzi o nutné transformaci elektroenergetiky,“ říká Matěj Kolouch Grabovský, autor této analýzy Fakta o klimatu.

Proč potřebujeme bezemisní energetiku?

Rozvoj energetiky obnovitelných zdrojů je klíčový pro snižování závislosti České republiky na fosilních palivech. Méně fosilních paliv v energetickém mixu zvyšuje nezávislost České republiky, posiluje její bezpečnost a má také nemalý efekt v dlouhodobém řešení změny klimatu. Navíc, jak ukazují zkušenosti z jiných zemí EU, obnovitelné zdroje lze na rozdíl od jádra rozvíjet velmi rychle.

Zatímco podíl elektřiny ze slunce a větru v EU dosahoval v roce 2024 28,55 %, v Česku je to jen 6,41 %. Hůře je na tom už jen Slovensko (2,32 %). Nová analýza ukazuje, že při dobré kombinaci větru a slunce je možné pokrýt velkou část spotřeby – i v zimě, kdy výroba nejvíce kolísá.

Jak fungují obnovitelné zdroje v českém klimatu?

Solární a větrné elektrárny mají rozdílný sezónní rytmus. Slunce vyrábí hlavně v létě, vítr více v zimě – díky tomu se ale i přirozeně doplňují. Kombinací jejich výkonů lze pokrýt většinu sezónní poptávky, a to i v období, kdy jeden ze zdrojů dočasně selhává.

„Naše data ukazují, že i obnovitelné zdroje lze používat spolehlivě. Klíčem je správně nastavit poměr větru a slunce, mít připravené záložní zdroje pro dny, kdy nesvítí ani nefouká a rozvíjet přenosové sítě a akumulaci. V kombinaci s dalšími bezemisními zdroji energie jde o smysluplné řešení,“ doplňuje Matěj Kolouch Grabovský.

Zdroj | Fakta o klimatu

Nová analýza Fakt o klimatu přináší nejen data, ale i shrnutí možných opatření. Jaké faktory zvyšují spolehlivost OZE v České republice?

    Správný poměr větru a slunce: Např. poměr roční výroby 3:1 ve prospěch větru odpovídá lépe reálné spotřebě elektřiny. Spolehlivost sítě posiluje i mírné naddimenzování OZE, především u větru.
    Posilování přeshraničního propojení sítí: Přispívá ke stabilitě dodávek v celé Evropě.
    Akumulace energie a flexibilita spotřeby: Pomáhají přenášet výrobu z přebytkových období do doby nedostatku.
    Záložní zdroje: Musí být připravené na dny s nedostatečnou solární a větrnou výrobou, ale mohou být využívány poměrně zřídka. Jejich nutný rozsah se odvíjí od maximální spotřeby, nikoliv od celkového instalovaného výkonu obnovitelných zdrojů.

Přestože výstavba sítí a nových akumulačních i záložních zdrojů bude investičně náročná, umožní v budoucnu levnější a čistější výrobu elektřiny.

Jak spolehlivě vyrábí v Česku solární a větrné zdroje? – https://faktaoklimatu.cz/explainery/spolehlivost-oze


reklama

 
Fakta o klimatu

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (40)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

RV

Richard Vacek

8.7.2025 06:45
I polévka ze sekyrky může být chutná, pokud se k sekyře přidá i klobáska, brambora, mrkev a kmín.
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

8.7.2025 08:13 Reaguje na Richard Vacek
1*.
Odpovědět
MM

M M

8.7.2025 11:33 Reaguje na Richard Vacek
1+
Odpovědět
EN

Emil Novák

8.7.2025 07:29
Pokud správný poměr větru a slunce je poměr "roční výroby 3:1 ve prospěch větru", tak to znamená, že další solární elektrárny už nemá smysl stavět, protože Češi nedopustí zničení krajiny větrnými elektrárnami jako třeba v Rakousku, zvlášť když mají k dispozici levnější, spolehlivější a rychleji postavitelný čistý zdroj elektřiny než Rakušané.
Odpovědět

Viktor Šedivý

8.7.2025 15:13 Reaguje na Emil Novák
Vycházíte z předpokladu, že se vás někdo bude ptát, jestli o ten větrník za humny stojíte.
Jenže tyhle stavby budou dostávat výjimky, schvalování bude jednodušší .... a žádné "Češi nedopustí". V bruseli se rozhoduje, co je v Čechách správné.
Odpovědět
EN

Emil Novák

8.7.2025 15:22 Reaguje na Viktor Šedivý
Ne, v Bruselu se o konkréním umístění větrníků nerozhoduje, obce pořád mají dobré nástroje jak stavbě větrníků na svém území zabránit a také toho využívají. Na tom jak "rychle" tu větrníky rostou je to krásně vidět.
Odpovědět
TS

Tonda Selektoda

8.7.2025 07:34
Prý: "...data ukazují, že při dobré kombinaci a doplnění záložními zdroji mohou OZE tvořit stabilní základ bezemisní energetiky." No to je objev, nějakého podivného zájmového spolku, či ústavu! Nechat občasné zdroje energie (OZE) produkovat drahou nekvalitní elektřinu, a levnou elektřinu ze stabilních klasických elektráren, používat jen na vybalancování rozdílu, mezi spotřebou elektřiny a její nestabilní výrobou v OZE. Bez ohledu na konfiguraci a parametry přenosové i distribučních soustav. Až to ty klasické elektrárny a přenosová soustava nezvládnou uregulovat, budeme mít černou hodinku (nebo i delší).
To se nám to vymýšlí a analyzuje, když "...kromě individuálních dárců a dárkyň stojí naše práce na významné podpoře od řady firem, institucí, nadací a z veřejných grantů...", a za praktickou realizaci našich výmyslů a názorů. neneseme žádnou odpovědnost!
Odpovědět
ss

smějící se bestie

8.7.2025 08:01
Obstát musí,
když jsou královsky dotovány, že !
Odpovědět
pk

pepa knotek

8.7.2025 08:15
Závěr článku fakt pobavil - výstavba sítí a záložních zdrojů bude investičně náročná, ale elektřina z nich bude levná - prostě ekonomický zázrak.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

8.7.2025 08:20 Reaguje na pepa knotek
1*
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

8.7.2025 08:21
Myslitel se nějak zapomněl podepsat. Asi se za blábol stydí. Tonda Selektoda za svůj ne. Já se také podepisuji ve stavebním denníku ke každému zápisu. Navíc by mohl soudruh vysvětlit jak si funkci záložních zdrojů představuje. Kotle vyhaslý, turbína stojí, a co uděláme když přestane foukat a svítit? Hledat sirky? A nebo se pod kotlem neustále přikládá, turbína točí, a akorát není připojená? Tak toto je opravdu ekologismus. Ekologismu zdar a rozumu zmar!
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

8.7.2025 08:26 Reaguje na Michal Ukropec
Tak se omlouvám. Matěj Kolouch Grabovský jako neziskový konzultant funguje pro zisk pod : IČO: 06274544.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

8.7.2025 09:14
„V Česku zatím chyběla veřejná data, která by ukázala, co větrné a solární elektrárny opravdu zvládnou – tedy co od nich čekat můžeme a naopak nemůžeme....". Tady na Ekolistu je prostor data veřejně obhájit a prodebatovat, zda jsou správná a úplná, ale nikdo z Fakta o klimatu se zjevně není ochoten do debaty zapojit! Mají tedy opravdový zájem o veřejnou debatu?
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

8.7.2025 09:21 Reaguje na Jiří Svoboda
Nevím. O granty a dotace jistě.
Odpovědět
va

vaber

8.7.2025 10:06 Reaguje na Jiří Svoboda
Co větrné a solární elektrárny opravdu zvládnou a co zvládne akumulace. To by byl hezký pokus, kdyby se odstavily všechny jiné zdroje a soustava by byla napájeny jen z OZ a akumulace.
Výsledek odhadne každý, prakticky nelze zkoušku udělat , byl by to průůů++r.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

9.7.2025 10:58 Reaguje na vaber
Jistě lze jít s dekarbonizací energetiky o hodně dál, než dnes jsme. Od Fakta o klimatu bych očekával analýzu, že všechny možnosti se položí na stůl a objektivně se vyhodnotí, jaké budou celkové náklady při zaručení stability dodávek včetně dotací a zohlednění životnosti jednotlivých zdrojů.

Něco takového ale Fakta o klimatu zjevně dělat nehodlá.
Odpovědět
KV

Karel Valenta

8.7.2025 09:26
V USA si může nyní OZE stavět každý, ale bez státních dotací a daňových úlev :
https://www.whitehouse.gov/fact-sheets/2025/07/fact-sheet-president-donald-j-trump-ends-market-distorting-subsidies-for-unreliable-foreign-controlled-energy-sources/
Prezident Donald J. Trump dnes podepsal výkonný příkaz, kterým se ruší dotace na nespolehlivé „zelené“ zdroje energie, jako je větrná a solární energie, v souladu se zákonem One Big Beautiful Bill Act.
Nařízení nařizuje ministrovi vnitra, aby revidoval předpisy a politiky s cílem odstranit preferenční zacházení s větrnými a solárními zařízeními ve srovnání se spolehlivými a dispečersky dostupnými zdroji energie. ZAJIŠTĚNÍ AMERICKÉ ENERGIE A PROSPERITY AMERICKÉ: Prezident Trump se zavázal k uvolnění americké energie a zabránění americkým daňovým poplatníkům ve financování drahých a nespolehlivých energetických politik prostřednictvím podvodu Green New Scam.
Nařízení nařizuje ministrovi vnitra, aby revidoval předpisy a politiky s cílem odstranit preferenční zacházení s větrnými a solárními zařízeními ve srovnání se spolehlivými a dispečersky dostupnými zdroji energie. ZAJIŠTĚNÍ AMERICKÉ ENERGIE A PROSPERITY AMERICKÉ: Prezident Trump se zavázal k uvolnění americké energie a zabránění americkým daňovým poplatníkům ve financování drahých a nespolehlivých energetických politik prostřednictvím podvodu Green New Scam.
Odpovědět
va

vaber

8.7.2025 09:30
Gragy jsou zcela zavádějící a jsou jasným příkladem manipulací s daty.
Podívejte na Francii ,je na tom stejně ,,bídně,, jak my. Proč?
Máme JE, stejně jak Francie a ty vyrábí podstatně větší podíl energie a tak podíl OZ je menší. Ty ,,vzorné státy,, jsou v oblasti Severního moře kde hodně fučí, jak vyrábí když nefouká a nesvítí.
Akumulace vše zachrání, prý. Má někdo údaj jak dlouho vydrží naakumulovaná energie do baterí, těm nejvzornějším státům, když by soustava jela jen baterií. S tím se nikdy nikdo nepochlubil .Odhaduji ,že to nejsou ani minuty.
Nejsem proti OZ, mám svoji malou solární elektrárnu, větrnou elektrárničku, na dům, bych si také přídil , na internetu se dají koupit docela levně, ale nemá to smysl, nefouká. A když svítí, mám tolik el. energie ,že nevím co s ní, v létě . V zimě je energie stále málo,protože bych s ní mohl topit, ale to bych potřeboval min. 10kW neustále a to mi žádný zdroj OZ nedá.
Odpovědět
KV

Karel Valenta

8.7.2025 09:49

Vítr přestává spolupracovat na dekarbonizaci EU :
Dle údajů ČEPS je zatím za leden-červen využití instalovaného výkonu větrníků cca 18 %. Přitom dle dotačních podmínek má být 23-26 %. Budou „investoři“ při nesplnění dotačních podmínek vracet část dotace nebo celou jako třeba zemědělci ? Nebo se budou větrníky na nevyhovujících místech bourat a převážet do větrnějších oblastí ?
Již chápu umanutost vlády pro větrníky, když má takové poraděnky. Větrníky jsou v našich přírodních podmínkách naprosto nekonkurenceschopné a vyžadují obří dotace (až 65% investiční dotace a hlavně až 3,5 Kč/kWh provozní dotace).
EU má spoustu keců o energetické účinnosti a přitom dotuje větrníky v ČR, kde je pro stejný energetický výkon instalovat větrníky dva na rozdíl od přímořských oblastí. To je plýtvání materiálem.
Odpovědět
pk

pepa knotek

8.7.2025 11:23 Reaguje na Karel Valenta
Jen pro doplnění, i lídři větrného byznysu - Vattenfall či Oersted od nových projektů upouštějí pro ekonomickou nenávratnost, jež se ukázala v praktickém provozu a to se stavělo tam kde opravdu fouká, ne v české kotlině.
Odpovědět
KV

Karel Valenta

8.7.2025 13:12 Reaguje na pepa knotek
Ono se s větrem něco děje. Nedávno jsem jel 2x během týdne kolem větrníků nad Vídní a polovina větrníků vždy stála (ta v té horší technické kondici) a druhá polovina se nepatrně otáčela.
Ještě před pár lety se většina normálně točila s nějakým běžným výkonem.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

25.7.2025 08:25 Reaguje na Karel Valenta
To bude asi tím, jestli fučí nebo nefučí. Z auta to nepoznáte, tam vám fučí stále.
Odpovědět

Radek Čuda

8.7.2025 10:32
Já si myslím, že v obecné rovině je to správný přístup a reálně naráží jen na takovou jednu nepříjemnost ... na lidi.
Bo jsou s nimi furt nějaké problémy, jako že nechcou lány FVE panelů, vrtule za barákem jim taky vadí ... furt řeší nějakou krajinu, památky, ochranu fóglů a podobně.
Mělo by se s tím něco dělat ... v dějinách pár nadějných pokusů už bylo.

A tohle je taky boží ... Klíčem je správně nastavit poměr větru a slunce," ... bomba, větru a dešti už jsme jednou poroučeli a jak se to osvědčilo ... "mít připravené záložní zdroje pro dny, kdy nesvítí ani nefouká a rozvíjet přenosové sítě a akumulaci. V kombinaci s dalšími bezemisními zdroji energie jde o smysluplné řešení,“ doplňuje Matěj Kolouch Grabovský."

Smysluplné řešené to rozhodně je ... vyloženě k nezaplacení.

Jinak jsem se chtěl podívat do jejich VZ na zdroje financování jejich činnosti ... https://faktaoklimatu.cz/assets-local/files/2024-vyrocni-zprava.pdf ... a (be)překvapivě jsou v ní podobně konkrétní, jako v tomto článku.
Odpovědět

Radek Čuda

8.7.2025 10:38 Reaguje na Radek Čuda
Jinak když se člověk podívá na ten jejich spolek ... to je taky jeden odborník na energetiku a ekonomii vedle druhýho.

To už je fakt jak za bolšánů ... správný třídní původ a legitimace je základ, zbytek už se nějak poddá.
Odpovědět
KV

Karel Valenta

8.7.2025 12:25 Reaguje na Radek Čuda
„Zatímco podíl elektřiny ze slunce a větru v EU dosahoval v roce 2024 28,55 %, v Česku je to jen 6,41 %. Hůře je na tom už jen Slovensko (2,32 %).„
Tento spolek hlupáků peskuje Slovensko, že je na tom nejhůř. Přitom Slováci k dosažení téměř bezemisní energetiky OZE nepotřebují, včetně autorem doporučovaného poměru větrníků a FVE 3:1 :
https://energy-charts.info/charts/energy/chart.htm?l=en&c=SK&source=public&year=2025&interval=year&stacking=stacked_percent

Tento graf nejlépe ukazuje cestu, kterou by se mělo vydat i Česko.
Odpovědět
RV

Richard Vacek

8.7.2025 12:36 Reaguje na Karel Valenta
Ještě lepší je graf uhlíkové náročnosti výroby elektřiny v různých zemích:
https://ourworldindata.org/grapher/carbon-intensity-electricity?mapSelect=SVK~CZE~DEU~FRA
Odpovědět
KV

Karel Valenta

8.7.2025 12:50 Reaguje na Richard Vacek
To je opravdu přehledné, díky za odkaz.
Indie taková velká a rychle rostoucí zem a 708 g CO2/kWh a téměř se to 25 let nemění. To se může EU rozkrájet a nebude to mít žádný vliv.
Odpovědět
rb

r b

26.7.2025 17:18 Reaguje na Richard Vacek
len tu je este jeden dolezity detail - udaje hovoria o vyrobe elektriny a nie o spotrebe - teda co sa tyka Nemecka, tak tam v case dobrych podmienok pre OZE Nemecko masivne pretlaca prebytky kam sa da, ale v case nevhodnych podmienok pre OZE (casto ranna aj vecerna spicka) zas este masivnejsie dovaza elektrinu odkial sa da - teda aj tu z uholnych elektrarni z Polska ci Holandska .. na druhu stranu tieto prebytky trochu znizuju uhlikovu stopu spotrebovanej elektriny napr. v Cesku
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

8.7.2025 12:56 Reaguje na Karel Valenta
Dobrý den přeji. Nechápu proč urážíte hlupáky srovnáváním s deviantními zkorumpovanými zločinci. Hlupáci za to nemohou, ale ekologisti to činí ze ziskochtivosti dobrovolně a s uspokojením.
Odpovědět
KV

Karel Valenta

8.7.2025 13:01 Reaguje na Michal Ukropec
Souhlasím. Tento článek má zdůvodnit právě začínající větrníkový tunel. Kdo se nepoučí z minulosti (FVE tunel), tak je nucen si ji prožít znovu.
Odpovědět
KV

Karel Valenta

8.7.2025 13:26 Reaguje na Karel Valenta
Divím se, že tento větrníkový tunel vláda podporuje. Naštvat si před volbami proti sobě celý venkov není moc chytré. To pak zas bude bědování, že lidé volí antisystémové strany.
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

8.7.2025 15:13 Reaguje na Karel Valenta
Tato vláda komplet se vzhlédla v liberálně ekologickém sektoru voličů, a chtějí zaujmout voliče pirátů nebo zelených. Nechápu to. Asi je to tam samý politolog a žádný Kalousek.
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

8.7.2025 16:11 Reaguje na Karel Valenta
Slovensko už má takmer 100% bezemisnej elektriny a môže ísť celej Európe príkladom. Problém je, že to je energia z jadra a velkých vodných elektrární, takže sa to vlastne nepočíta, pretože to nie je ekologické.
Odpovědět
KV

Karel Valenta

8.7.2025 22:12 Reaguje na Vladimir Mertan
Přesně tak a navíc ještě nyní zprovozníte další blok JE. A věřím, že po EU nadbytky elektřiny snadno prodáte třeba i nám. Luxusní pozice.
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

9.7.2025 12:06 Reaguje na Vladimir Mertan
Samozřejmě! Ekologické je to, co škodí přírodě!
Odpovědět
KV

Karel Valenta

8.7.2025 14:08
„Jak integrovat obnovitelné zdroje na denní úrovni?
Jak do elektrizační soustavy co nejlépe integrovat proměnlivé zdroje, jejichž výroba závisí na počasí a den ode dne se mění?“
Autor studie zde vypisuje sedm způsobu, jak to udělat.
Ale to, že je jich tolik znamená, že integrační náklady OZE jsou NÁSOBKEM těch instalačních.
Odpovědět

Viktor Šedivý

8.7.2025 15:46
Grafy ukazují výrobu. Takže je důležité přečíst si poznámku u Lucemburska a uvědomit si, že ty ošklivé čmoudíky z Polska nejspíš leckdy zachraňují situaci tam, kde zrovna napotvoru nesvítí a nefouká.

Není problém hrát si na Energiewende, když mne z jedné strany jistí Francie, z druhé Polsko.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

9.7.2025 10:26
Proč, když je řeč o bezemisní energetice někteří mluví výlučně o slunci a větrů. To tady nemáme i vodu a uran? Co je to ten správný poměr a kdo ho určí? Opravdu to tak bude fungovat? No a jak se někdo začne odvolávat na "akumulaci energie a flexibilitu spotřeby" je jasné, že něco je špatně. a špatně a draze to bude i fungovat či spíš draze nefungovat.
Odpovědět

Jan Šimůnek

31.8.2025 17:29
Větrná a fotovoltaická energie jsou naprosto k ničemu a jen škodí rozvodné síti. Ideální by bylo zrušit veškeré dotace na stavbu a provoz. Pokud si to na sebe vydělá, není problém. Pokud ne, tak ať to zanikne a uvolní místo něčemu efektivnějšímu a přínosnějšímu.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

7.9.2025 20:13 Reaguje na Jan Šimůnek
A čemu? Tož mudrujte.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist