https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/iveta-kohoutova-svazek-obci-krivoklatska-nadale-odmita-vyhlaseni-narodniho-parku
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Iveta Kohoutová: Svazek obcí Křivoklátska nadále odmítá vyhlášení národního parku

6.12.2024
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Ve středu 4/12/2024 schválila vláda České republiku novelu zákona 114 o ochraně přírody a krajiny. Jedná se novelu dvou částí zákona spojených do jednoho projednávání. Části o národních parcích, jejímž cílem je vyhlášení Národního parku Křivoklátsko a části o ochraně druhové rozmanitosti.
 
Do Poslanecké sněmovny putuje materiál zatížený více než 100 rozporů, které zůstaly i po ukončeném meziresortním připomínkovém řízení. V rámci projednávání záměru na vyhlášení národního parku byla zcela opomenuta varianta vyhlášení přímo řízeného účelového Lesního závodu Křivoklát se speciálním zaměřením na ochranu přírody a podporu mimoprodukčních funkcí lesů v cenné krajině CHKO Křivoklátsko. Takové řešení přitom existuje a je detailně zpracováno ze strany Lesů České republiky.

Poslanecká sněmovna bude dále konfrontována se situací, kdy zákon definuje národní parky jako „rozsáhlá území s převažujícím výskytem přirozených nebo člověkem málo pozměněných ekosystémů“, zatímco návrh v závěrečné zprávě RIA na straně 43 konstatuje, že při vzniku NP Křivoklátsko „cca 85% území NP bude zařazeno do zóny soustředěné péče o přírodu“. To znamená, že návrh nesplňuje základní zákonnou podmínku parametrů území, když zóna přírodní a zóna přírodě blízká má zabírat pouze 15 % plochy parku.

Na tyto a mnoho dalších faktických i procesních vad návrhu poukazují také žaloby podané obcemi, právnickými i fyzickými osobami proti Ministerstvu životního prostředí u prvoinstančního soudu. V případě žaloby obce Nižbor již byl obci doručen rozsudek Městského soudu v Praze. Rozsudkem došlo tedy ke zrušení rozhodnutí Ministerstva životního prostředí a vrácení námitek k dalšímu řízení. Proti tomuto rozsudku podalo MŽP kasační stížnost. Soud s obcí Branov byl odročen na 16.12.2024.

Proti vyhlášení Národního parku Křivoklátsko se rozhodně a jednotně staví náš Svazek obcí Křivoklátská sdružujících 29 místních obcí. Chtěla bych zdůraznit, že všechny obce vstoupili do svazku na základně hlasování svých zastupitelstev!

Proti vyhlášení se rovněž vymezilo 11 300 petentů petice Nesouhlas se zřízením Národního parku Křivoklátsko. Petiční výbor Poslanecké sněmovny doporučil na svém veřejném slyšení dne 31.10.2023, aby Ministerstvo životního prostředí vzalo vážné důvody petentů v potaz a zohlednilo je v návrhu zákona. K tomu ovšem ani v nejmenším nedošlo.

Svazek obcí Křivoklátska bude nadále aktivně zastupovat sdružené obce a v nich žijící občany a zaměří se ve své činnosti na komunikaci se zákonodárci obou komor Parlamentu ČR.


reklama

 
foto - Kohoutová Iveta
Iveta Kohoutová
Autorka je předsedkyní Svazku obcí Křivoklátska.

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (38)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

AL

Alena Lyskova

6.12.2024 10:19
Fandím svazku obcí Křivoklátsko. Vyhlašování národních parků a jiných chráněných územních celků je jen příprava podhoubí pro nekonečné tumelování státního rozpočtu účelově založenými firmami a nastrčenými figurami zaměstnanců odboru ochrany přírody a zemědělstvi, agentůrami ochrany přírody a krajiny a jinými pochybnými spolky vysávajícími beztrestně státní rozpočet bez toho, aniž by jakkoli chránili přírodů. Šikanují vlastníhy pozemků, kladou nespočet překážek zemědělcům. Místo toho aby nahradili újmu způsobenou při ztíženém hospodaření, mastí si vlastní kapsy. Litare zákona je jim cizí. Na toho kdo se ozve pošlou inspekci životního prostředí. Je to novodobá mafie, nedovolme jim prorůstat do dalších lokalit.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

6.12.2024 10:54 Reaguje na Alena Lyskova
A to tu teď máme "pravicovou" vládu.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

7.12.2024 10:24 Reaguje na Jiří Svoboda
Souzním s paní Alenou.Pravice či levice s tím nemají co dělat,máme především reálnou demokracii a ta je složitější než pravá,levá,seno,sláma.Slovo mají občané,no i vyčuránkové,neznám jiný výraz.Tuto je diskuze především kultivovaná,jinde,známe,hospodská a já jsem moc rád za zdejší společnost.Tedy Ekolist.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

6.12.2024 11:09 Reaguje na Alena Lyskova
1*
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

6.12.2024 11:14 Reaguje na Alena Lyskova
já jim nefandím, protože nevidí přes psa na boudu.

a vy máte zase bujaré představy. Jedná se o lesy, které jsou z 97% majetku státu.
Odpovědět
MU

Michal Uhrovič

6.12.2024 12:30 Reaguje na Jaroslav Řezáč
mám to podobně
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

6.12.2024 12:35 Reaguje na Jaroslav Řezáč
LĆR nic ?
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

6.12.2024 13:23 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Stát na tom prodělá, neb se mu zvýší náklady. Pokud nikdo nebyl schopen odpovědět, čeho se změnou z ChKO se spoustou maloplošek dosáhne - a čeho, co tam dosud nebylo, přibude, jedná se čistě o účelový tah (nárůst byrokracie).
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

6.12.2024 16:37 Reaguje na Karel Zvářal
1*
Odpovědět
ML

Miroslav Linda

7.12.2024 07:07 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Ze 100% v katastru obcí jež si to nepřejí.
Poslaci státní podnik nevlastní, jen zastupují občany a 100% odhodlání občanů mít další NP bych si dovolil zpochybnit🤦
Nejsem rezident a jsem proti. Hruška brečel že CHKO stojí stát 15mil..Kolik by stálo vyhlášení a správa NP. Napovím že třeba NP Šumava stojí kasu více než 1/4miliardy.....a to je oč tu běží.
O trafiky .
Odpovědět
Vladimír Mana

Vladimír Mana

7.12.2024 16:06 Reaguje na Miroslav Linda
Náklady podle důvodové zprávy a Závěrečné zprávy RIA odhadlo následovně: jednorázově v roce 2026 to bude 33 mil. Kč, náklady na provoz pak každoročně 176 mil. Kč.
Odpovědět
Vladimír Mana

Vladimír Mana

7.12.2024 16:07 Reaguje na Vladimír Mana
Odhadlo MŽP… :-)
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

8.12.2024 13:17 Reaguje na Vladimír Mana
Tak to bude víc jak 10 x dražší ochrana. Bude také 10 x kvalitnější nebo to budou zbytečně vyhozené peníze?
Odpovědět
Pe

Petr

6.12.2024 19:08 Reaguje na Alena Lyskova
To by se pak dalo říct i opačně, že si vlastníci pozemků mastí vlastní kapsy na životním prostředí nás všech, aniž by jakkoliv chránili přírodu. Ale z neznámého důvodu se na to takto nahlížet nesmí, protože je to soukromý majetek, se kterým si prý každý může dělat co chce.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

7.12.2024 08:15 Reaguje na Petr
Ano, obecně máte pravdu, ale vaše pojetí ochrany přírody je stejně devastující, jako totální hospodářská činnost. Vám jde o čistou bezzásahovost-nicnedělání a tím zanikne většina těch nejcenějších lokalit jako pleše, řídké lesy... Viz Šumava ....
Odpovědět
ml

8.12.2024 21:16 Reaguje na Alena Lyskova
Ano, podobně vnímáme mnozí z okolí Lanžhota nátlak na vznik CHKO Soutok. Člověkem vytvořená krajina. Direktiva shora. Budovy (několik infocenter!), kanceláře, plno byrokratů navíc. Na nic.
Odpovědět
RJ

Robert Jirman

6.12.2024 13:32
svaz obcí už je poněkud otravný. Prostě nechtějí, aby jim tam jezdili lidi. Pokud NP nevznikne na území obce, ale na státních pozemcích, nemají do toho co mluvit.
Odpovědět
ms

6.12.2024 14:55 Reaguje na Robert Jirman
kde jste to vzal, že do toho nemají co mluvit? je-li něco státního není to zcela jistě ve vlastnictví pana ministra a ani pana fialy.
Když vám za chalupou začnou schnout a rozpadat se lesy tak asi není něco v pořádku. Že se rozpadat budou, to je již předvídatelné.
Odpovědět
JS

Jaroslav Svoboda

6.12.2024 20:04 Reaguje na
Pro rozhodování o státním majetku a pro jeho správu jsou určeny příslušné státní orgány. V tomto případě to bude Parlament, který rozhodne o novele zákona. Svazek obcí Křivoklátska se od počátku nepokrytě snaží zabránit tomuto demokratickému procesu.
Pokud máte k dispozici fakta, že se chystá národohospodářská škoda (rozpad lesů), jste povinen podat trestní oznámení. Vy ale spíš než s fakty pracujete s dojmy, což je i základ argumentace Svazku. Proto vám tak vadí prof. Hruška (viz níže), který je schopen proti dojmologii postavit vědecké poznání.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

7.12.2024 10:28 Reaguje na Jaroslav Svoboda
Vědecký komunismus,nám zkoušku za jedna ,snad 1978....
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

7.12.2024 10:46 Reaguje na Emil Bernardy
Nebo jako ze Švejka: To se nám to hoduje/spravuje, když...
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

7.12.2024 11:05 Reaguje na Karel Zvářal
A pokud nevíte, co to je tlení dřeva, tak si o tom něco přečtěte.
Odpovědět
PJ

Pavel Jeřábek

6.12.2024 22:22 Reaguje na Robert Jirman
A není území NP v katastrech dotčených obcí?
Pokud ano, obce do toho mohou mluvit.
Odpovědět
JS

Josef Střítecký

6.12.2024 13:40
Za vyhlašováním Národního parku Křivoklátsko vidím aktivity několika desítek státem placených lidí bez jakékoliv zodpovědnosti. Tím nejagresivnějším je Jakub Hruška, který je považován za "odborníka". Problémem je, že svůj zájem a vliv prosazují zcela bezohledně. Dalším problémem je nešťastná vládní koaliční smlouva, ve které si vláda vyhlášení dala do programových cílů. Naštěstí teď ale vláda nerozhodla, jen schválila, že vyhlášení Národního parku Křivoklátsko je možné. Neplyne z toho, podle mne, žádný závazek do budoucnosti. Je to rozhodnutí chytré horákyně. Naštěstí.
Odpovědět
ms

6.12.2024 14:56 Reaguje na Josef Střítecký
je to zcela přesné, jde jim a zejména panu Hruškovi o jeho zájmy
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

7.12.2024 10:29 Reaguje na Josef Střítecký
1*
Odpovědět
Anyr

Anyr

6.12.2024 16:57
No, tak snad zrovna v tomhle případě nakope stát obcím zadek. :)
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

6.12.2024 17:11 Reaguje na Anyr
Stát močí proti větru, takže ve finále nakope sám sobě. Říká se tomu Pyrhový vítězství.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

7.12.2024 08:20 Reaguje na Karel Zvářal
No ono to blízce souvisí už s Pirhovým vítězem na šumavě a v polabí. A taková píče o majetek všech lidí se většinově těm lidem nelíbí. Budou potřebovat mnoho let masáže až staří vymřou. 40 let na poušti.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

7.12.2024 19:06 Reaguje na Slavomil Vinkler
Omluva - péče
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

7.12.2024 19:12 Reaguje na Slavomil Vinkler
To nic, špatně poskládaná klávesnice:-) I když v životě to tak chodí: hospodáři pečují, bezzásahovci p*čují.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

7.12.2024 10:41 Reaguje na Karel Zvářal
Stát,máme republiku,res publica.Věc veřejná.Psal jsem jinde.V TV měla na NP názor také jedna teta,že to asi může být dobré,pro tu přírodu.Jistě je hodná a má hlas jako každý z nás.Náš stát je a asi dlouho bude koalice menších skupin,zaplať pánbu.Až bude vladař,tajemník,první či generální,bude to řídit jako firmu,tak budeme kovid léčit savem či přípravkem na červíky.Než tento Šerchán prozří.Máme diskuzi.A tu velmi dobrou.Občas se podívám na Seznam,abych si připomenul,co je vše možné.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

7.12.2024 10:48 Reaguje na Emil Bernardy
Tu tetu jsem též zahlíd, chyběl snad jen titulek B.Vanga:-)
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

8.12.2024 10:11 Reaguje na Karel Zvářal
Zatím je to dobré.
Odpovědět
ig

6.12.2024 23:36
A já se jim nedivím. Reálně to bude znamenat, že se tam začne roztahovat pár týpků, kteří to budou mít jako soukromou rekreační zahradu kam se smí jen s jejich svolením a budou do všeho kecat. Jako KRNAP. Neuvěřitelně otravný spolek.
Odpovědět
ML

Miroslav Linda

7.12.2024 07:10
Chápu že trafik pro vysloužilé ODSáky a jejich kamarády je stále málo, ale NP Křivoklátsko nemá opodstatnění.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

7.12.2024 12:33
Už jsem to napsal nedávno, že vláda spěchá, protože ji na tom setsakra
záleží. Někdo je v tom zaháčkován a potřebuje, aby byl NP schválen touto
vládou. Je to stejné jako u nás s Gigafaktory a do nových volebních
programů by neškodilo zapracovat názory stran na ty sporné záležitosti.
Občané tak budou vidět, kdo jejich názory respektuje a kdo je arogantně
přehlíží. U nás u Gigafaktory je to jasné, kdo nám naslouchá a kdo nám
kálí na hlavu. Občané na Křivoklátsku to už vidí taky a podle toho
budou i volit. Za vládou už stojí pouze ouřadové a občané velkých měst
s vysokými příjmy a kterých se nedotknou následky vládních činů.
Praha tleská rušení pošt, pracáků, nemocnic a ordinací na venkově,
aby zůstalo v Praze více peněz pro ně. Jim centralizace vyhovuje a
venkov je jim ukradený, no a venkovu už to leze krkem, že za nich
a o nich rozhodují ti, kterých se ty problémy nedotýkají. Ono je
totiž rozdíl jít k lékaři do vedlejší ulice a nebo 20 km daleko.
Jednou jsem takovému chytrákovi řekl, že mu přeji dostat infarkt
na venkově a čekat na záchranku půl hodiny a nebo v zimě hodinu,
když mudroval, že se musí šetřit a rušit malé nemocnice. Ta arogance
"sytých" k hladovým je jako o těch koláčích a chlebu, kdy ten co jí
koláče se diví, proč lidé žádají sprostý chléb. Místní občané si NP
nepřejí, ale cizáci ano a prosadí ho arogantně i násilím. Hnus!
Odpovědět
PB

Petr Brok

7.12.2024 18:49
Občany lituji. Jakákoliv vlastní iniciativa, i ta ekologická, vezme za své.
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist