https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/jan-potucek-zakaze-evropska-unie-chov-kreciku-dzungarskych-cincil-hadu-nebo-nekterych-papousku
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Jan Potůček: Zakáže Evropská unie chov křečíků džungarských, činčil, hadů nebo některých papoušků?

16.8.2023
Například Nizozemsko od 1. ledna 2024 zakáže i chov křečíků džungarských (na snímku).
Například Nizozemsko od 1. ledna 2024 zakáže i chov křečíků džungarských (na snímku).
Tisíce podpisů pod protest proti zavedení tzv. pozitivních seznamů povolených chovaných zvířat, společných pro všechny členské státy Evropské unie, získali od začátku června organizátoři podpisové akce STOP POZITIVNÍM SEZNAMŮM, která odmítá drastické omezení zájmových chovů exotických i domácích zvířat na území EU. Otázkou vzniku takového celounijního seznamu se již vážně zabývá Evropská komise, která vypsala výběrové řízení na agenturu, jež pro ni zpracuje studii vhodnosti a potřebnosti takového seznamu napříč všemi členskými státy Unie. Národní pozitivní seznamy zvířat již zavedlo osm států EU.
 

Hrůzné příklady zemí, kde už seznamy platí

Pozitivní seznam zvířat vyjmenovává konkrétní druhy zvířat, která mohou být chována v soukromí – buď v zájmovém chovu, pro hospodářské využití nebo jako domácí mazlíčci. Chov jakýchkoli jiných zvířat je zakázán. V zemích, které již pozitivní seznamy zavedly na národní úrovni, jsou výčty povolených zvířat velmi rozdílné. Například Nizozemsko od 1. ledna 2024 zakáže i chov křečíků džungarských a Roborovského, což jsou naprosto běžně chovaní hlodavci, které nabízí většina obchodů s potřebami pro domácí mazlíčky. Podle stejného seznamu nebude možné v zemi od příštího roku chovat ani činčily nebo osmáky degu.

Na Kypru tamní pozitivní seznam zvířat zakazuje chovat veškeré jedovaté druhy hadů, ale také krajty a hroznýše, štíry a jedovaté druhy pavouků. V Lucembursku zase není možné podle pozitivního seznamu zvířat chovat jakékoli jedovaté terarijní zvíře a dále hady delší tří metrů a varany delší jednoho metru. Velké protesty a ústavní stížnost chovatelů vyvolal návrh pozitivního seznamu zvířat ve Slovinsku, který povoluje chov jen třiceti druhů papoušků, mezi nimiž nejsou žádní zástupci velkých arů, ale ani běžně chovaných australských neofém či kakariků. O osudu tohoto návrhu, který už prošel veřejným připomínkovým řízením, se má rozhodnout letos v září.

Zvířata, co nejsou na seznamu, mohou jen osamoceně „dožít“

Evropská komise už jeden pokus o zavedení celounijního pozitivního seznamu zvířat odmítla. Loni na jaře jej prosazovali ministři zemědělství Nizozemska, Kypru, Malty a Litvy. Na podzim se po mnohaleté kampani proti chovu zvířat v zajetí podařilo několika aktivistickým organizacím ze západní Evropy přesvědčit Evropský parlament, aby vyzval Evropskou komisi k vytvoření studie proveditelnosti takového celounijního seznamu. Teď je situace ve fázi, kdy Evropská komise hledá realizátora takové studie.

Na rozdíl od řady jiných zemí nechtějí čeští chovatelé čekat na to, co na ně dopadne, a rozhodli se dát aktivně najevo svůj nesouhlas s myšlenkou pozitivních seznamů. Podpisová akce STOP POZITIVNÍM SEZNAMŮM odstartovala 1. června a do její organizace se zapojili chovatelé terarijních živočichů, okrasného ptactva a dalších exotických zvířat. Záštitu nad ní má Český svaz chovatelů, na jehož internetových stránkách si lze stáhnout podpisové archy, přečíst si důvody protestu i co by zavedení pozitivního seznamu zvířat pro české chovatele znamenalo.

Pokud by totiž vlastnili zvířata, která se na seznamu nevyskytují, museli by oddělit samce od samic, aby zabránili jejich další reprodukci, nesměli by je prodávat ani jinak přemisťovat a mohli by si je nechat jen na „dožití“. V opačném případě by je například v podání slovinského ministerstva zemědělství mohli věnovat některé zoo, prodat do zahraničí nebo v krajním případě přistoupit k eutanazii.

Co má násilné rozdělování párů společného s pohodou zvířat?

Jak říká Martin Kabát, předseda Ústřední odborné komise chovatelů okrasného a exotického ptactva Českého svazu chovatelů, „podmínky, za jakých by bylo možné si ponechat druhy zvířat, které se neobjeví na pozitivním seznamu, se dají bez přehánění označit za týrání. Vezměme si příklad dlouhověkých papoušků ara, kteří žijí v páru po celý svůj život. Jakmile takový harmonický pár rozdělíte, způsobíte jim neskutečný stres, který může vést k sebepoškozování, škubání peří a psychickým problémům. Takoví ptáci živoří, jejich život ztrácí smysl. To má k welfare, kterým se zaštiťují aktivistické organizace, stojící za návrhem celoevropského pozitivního seznamu zvířat, opravdu daleko“.

Podpisovou akcí chceme upozornit Evropskou komisi a jí vybranou agenturu, která bude připravovat studii proveditelnosti celounijního pozitivního seznamu zvířat, na nesmyslnost zavádění takové drastické regulace. Sběr podpisů bude probíhat minimálně do konce letošního roku; zájemci se mohou k protestu připojit prostřednictvím této stránky, kde také najdou další podrobné informace.

Podpisová místa jsou také na řadě chovatelských burz a výstav a též ve vybraných obchodech s potřebami pro domácí mazlíčky. Podpisovou akci podporují například organizátoři Terrabazarů, burz Živá exotika, Fauna trhů, Aqua Terra, Unie českých a slovenských zoologických zahrad a podpisové místo je také v Papouščí zoologické zahradě Bošovice, Zooparku Zájezd, na Výstavišti Lysá nad Labem či ve veterinárních ordinacích Mada, AvianMed.cz a dalších.

Úplný seznam podpisových míst a spolupracujících organizací naleznete zde.


reklama

 
foto - Potůček Jan
Jan Potůček
Autor je člen koordinačního týmu podpisové akce STOP POZITIVNÍM SEZNAMŮM.

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (68)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

16.8.2023 06:52
Pokud by se pokrok měřil počtem zákazů, regulací , závazných pokynů apod. tak je v EU ráj na zemi.
Celá unie je zkostnatělá byrokracie , kterou dirigují zelení šílenci zkřížení s neomarxisty všech odstínů.
Pokud si toho nikdo nevšiml, tak Asie i USA se začaly ekonomicky slavné EU vzdalovat mílovými kroky.

Sláva EU, sláva gryndýlu, sláva ekomagorům !

Odpovědět
AI

Animoid II

16.8.2023 11:05 Reaguje na Miroslav Vinkler
EU je daleko před USA i Asií díky demokratickému způsobu rozhodování na kterém se podílí především členské státy. Bohužel se stále najdou jedinci, kteří papouškuji komunistické bláboly russké propagandy o šílencích a neomarxistech. Těhle ubožáků je mi opravdu líto.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

16.8.2023 11:17 Reaguje na Animoid II
Probuďte se, je středa 11:17!
Odpovědět

Radek Čuda

16.8.2023 13:57 Reaguje na Animoid II
"EU je daleko před USA i Asií ... " ... v buzerování lidí, a nejen jich, rozhodně. A to je tak poslední dobou všechno.
Odpovědět

Viktor Šedivý

16.8.2023 22:54 Reaguje na Animoid II
A v čem je "daleko před ...".
Ve vývoji čehokoli děsivě zaostává, výroba mizí, jen buzerace přibývá. A to jsme teprve začali v budování nové společnosti, ještě funguje energetika, pár let tu bude průmysl skomírat, než bude provedena euthanasie.

Najděte jediné kritérium, kde EU vede a podle existujících trendů vedoucí pozici zítra neztratí.
Odpovědět
AI

Animoid II

22.8.2023 11:02 Reaguje na Viktor Šedivý
Tak jste se kluci vy...., ale článek je o pozitivních seznamech a dobrých životních podmínkách zvířat. Co se týká buzerace lidí, to je jiné téma, tam Asie i USA vedou na celé čáře (zákaz potratů, policejní zvůle a střílení podezřelých, trest smrti, pracovní tábory v Číně..)
Odpovědět
DA

DAG

17.8.2023 08:49 Reaguje na Animoid II
Slovy klasika. Bude to stačit myslíš?
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

16.8.2023 07:00
Co lze pochopit, tak zákaz jedovatých hadů a škrtičů, či jiných nebezpečných zvířat, neb je nemálo případů úmrtí v důsledku nevlasnění protijedu. Ale jinak je to šaškárna na kvadrát, prostě úředníci se nudí...
Odpovědět
DA

DAG

16.8.2023 07:51 Reaguje na Karel Zvářal
Možná mě ještě napadá, nějaké zvířata, která by mohla být invazivní a mohli by po vypuštění ohrozit přírodu.
Ale jak píšete přemíra úřadníků, kteří svými jen sedí a vymýšlí.
Věřím tomu, že absolutně nechápou, proč by měl být někdo proti jejich geniálním nápadům.
Mezitím už stihli omezit a tím znechutit lidem spoustu různých činností.
Odpovědět
AI

Animoid II

16.8.2023 11:09 Reaguje na DAG
Nejedná se o nápad úředníků, ale občanskou iniciativu miliónů lidí, kteří vidí jak tzv. zoo- kutolové zacházejí se zvířaty. Zvláště v ČR je situace tristní, kolik domácích zookutilů tu trápí zvířata všech druhů, jen aby si pá desitek a stovek tisíc přivydělali nebo se mohli vytahovat na srazu sobě podobných papouškem zavřeným v kleci 50x50 cm.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pobeha

18.8.2023 21:31 Reaguje na Animoid II
Ja som akvarista. Vysvetli mi, prečo je v pozitívnom zozname tetra ohnivá a nie napríklad pseudomugil paskai z oceánie (obe malé rybky), ktorý vydrží omnoho horšie podmienky a pekne sa množí.
Odpovědět
AI

Animoid II

22.8.2023 11:08 Reaguje na Jaroslav Pobeha
Publikovaný seznam, je seznam, který si stvořilo Slovinsko podle svých potřeb. Až se bude projednávat český seznam (celounijni je těžko sestavitelný, kvůli rozdílným klimatickým podmínkám) zapojte se a pošlete své návrhy na MŽP nebo rovnou EU Komisi.
Odpovědět
JS

Jan Sony

22.8.2023 12:11 Reaguje na Animoid II
Zjevně jste nepochopil současnou aktivitu EU. To není o tom, že si každý členský stát cosi stanoví. Oni chtějí tyto snahy zastřešit = pozitivní seznam bude platit pro všechny členy EU. Mimochodem nejedná se o aktivitu milionů lidí, ale o akci pár pojevenců vašeho typu. Proti vám stojí naopak miliony, bohužel pasivních chovatelů a pěstitelů. Už jste na sílu dokázali prosadit zákaz spalovacích motorů, a co z toho vylezlo? Že si například Berlingo v el. verzi v ČR koupilo 6 lidí za rok? Oproti 2 tisícům zákazníků co si koupilo spalovák rok před tím? Že evropské automobilky k radosti těch amerických asijských vyklízejí trhy. Direktivní nařizování nikdy nic dobrého nepřineslo. Ano, dělejme pobídky, aby se snižovala spotřeba, ano tlačme na chovatele, aby co nejvíce zajišťovali svým svěřencům welfare, ale nechoďme cestou zákazů a direktivních nařízení. To je cesta do pekla. Například pokud jde o hobby chovy, jsem přesvědčen, že spějí k záhubě tak jako tak, dnešní děti až na výjimky nemají zájem se den co den starat o živé tvory. Nechte to dožít z podstaty. Věřím, že i pokud jde o přepravu osob, soustavným výzkumem dojdeme k ekologičtějším způsobům, jak vyrábět a provozovat.
Odpovědět
MF

Marek Fráňa

16.8.2023 07:53 Reaguje na Karel Zvářal
Mohl byste uvést příklady úmrtí po ustknutí hadem chovaným v zajetí? U nás došlo k jedinému, a to mambou u ženy trpící psychickými problémy, která teraristkou nebyla a po kousnutí si ani nevolala záchranku. Další dva případy uštknutí mambou u zodpovědnych lidí dopadly dobře a dá se říct, že se jedná o bezpečný koníček. Jízda autem je statisticky horší.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

16.8.2023 08:11 Reaguje na Marek Fráňa
Musela by se kvůli objektivitě porovnat četnost motoristů a četnost chovatelů jedovatých hadů. Na druhé straně je ale fakt, že existuje vyhláška řešící chov takzvaných nebezpečných zvířat a pokud chce někdo takové zvíře legálně chovat, musí splnit poměrně přísně podmínky.
Taková perlička - v první verzi této vyhlášky byli mimo jiné uvedeni i ještěři, kteří dosahují délky věší než metr. Vyhláška se tak vztahovala i na leguána zeleného, což je mírumilovný vegetarián, který se dá skvěle ochočit.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

16.8.2023 08:39 Reaguje na Marek Fráňa
To jsou adepti na Darwinovu cenu, dobře jim tak. Horší je, pokud si někdo pořídí obludu (psa), kterého neovládá. Když rozsápe dva členy rodiny, nelituji, jen mi vadí, když s takovým chodí po ulici, někdy dokonce na volno. Na toto by si měli posvítit, ňoumové.
Odpovědět
AI

Animoid II

16.8.2023 11:12 Reaguje na Marek Fráňa
A k čemu potřebuje normální člověk doma chovat mambu? Jedině, aby si léčil frustraci a mindráky. Je to totéž, jako si na ježdění po městě kupovat H2.
Pokud se někdo zajímá o chov hadů, stejnou službu mu udělá třeba korálovka.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

16.8.2023 12:15 Reaguje na Animoid II
Každý druh zvířete má specifické chování a jsou lidé, které baví studium etologie konkrétního druhu. A jedna rada pro Vás - pokud nehledáváte rozdíl mezi korálovkou a mambou, měl byste jít na svoji ZDŠ a požadovat vrácení školného.
Odpovědět

Radek Čuda

16.8.2023 14:45 Reaguje na Animoid II
A k čemu potřebuje normální člověk ... jako když ty bolšány slyším. Vždyť v Československu je taky hezky, Tatry jsou skoro jako Alpy a Balt je taky moře.
Odpovědět

Viktor Šedivý

16.8.2023 22:56 Reaguje na Radek Čuda
Jo, vracíme se. Ale teď to má už levičácká pakáž propracovanější, než za břídilů komoušů.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

17.8.2023 10:54 Reaguje na Viktor Šedivý
Protože se poučili, hajzli jedni.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pobeha

18.8.2023 21:35 Reaguje na Viktor Šedivý
Teraz na to idú salámovou metodou miesto násilnej revolúcie.
Odpovědět

Viktor Šedivý

20.8.2023 19:08 Reaguje na Jaroslav Pobeha
A tupí voliči jim každé ukrojené kolečko ve volbách s nadšením potvrdí.
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

19.8.2023 17:14 Reaguje na Animoid II
A na co jako společnost potřebujeme Animoidy II, když jsou tito živočichové BSE pozitivní, a měli by být dle evropské legislativy neprodleně utraceni, a řádně zpracování v kafilerii???
Odpovědět
pa

pavel

16.8.2023 07:20
vesmír a debilita je nekonečné i když o tom vesmíru někdy pochybuji
Odpovědět
AI

Animoid II

16.8.2023 11:14 Reaguje na pavel
Pokud mluvíte o sobě, není nutné se s tímto "odborným" názorem dělit s ostatními.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

16.8.2023 08:04
Takzvané pozitivní seznamy se tady poprvé objevily v době, kdy jsme podepsali CITESy. Tehdy jsem ty seznamy viděl a byla to hrůza. Dneska někdo ten ekokreténismus oprašuje. Vypatlaný autor této zrůdnosti ale neřeší, co s těmi stamilióny zvířat, jejichž chov nebude povolen. Utratí se, Vypustí se do přírody?Jeto další názorný příklad toho, že směrnice v EU tvoří vypatlanci, kteří jsou hodně vzdáleni od reality.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pobeha

19.8.2023 12:47 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Vypustí. Keď v 60tych rokoch Británia zakázala súkromný chov šeliem, tak ich niektorí chovatelia vypustili do prírody.
Od tej doby tam žijú aj veľké mačky - pumy, leopardy
https://www.lbc.co.uk/news/dna-british-panther-countryside/
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

16.8.2023 09:38
Typické proxy řešení problému ubývající biodiverzity. Pravá příčina - drancování přírody ve jménu chamtivosti a chiméry sociálního smíru skrze laciné žrádlo samozřejmě zůstane nedotčena.
Odpovědět
AI

Animoid II

16.8.2023 11:16 Reaguje na Jakub Graňák
Naopak, Vámi uváděný problém se řeší a má přednost před seznamy o nichž jednání ani nezačalo a bude záležet také na ČR jak se k tomu postaví. Odborně, nikoliv ubohými nepravdivými peticemi.
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

16.8.2023 19:10 Reaguje na Animoid II
Vážne? Nějak jsem si nevšiml, že by EU ustupovala od "oze" v podobě palmového oleje z vydrancovaných asijských pralesů. U v článku zmíněných Nizozemců je to pak až absurdní chucpe, přihlédneme-li k tomu, že veškerá jejich živočišná výroba je postavená na soji z Brazílie - takové "trošku" pokrytecké kurvi.čky, nezdá se Vám?
Problémy je nutno řešit vždy od jejich kořenů... nikoli odkudsi odprostředka
Odpovědět

Viktor Šedivý

16.8.2023 22:59 Reaguje na Jakub Graňák
Hlavně "řešení" pro zcela okrajovou část světa.
A zajímalo by mne srovnání, kolik zvířat se vyveze do EU a kolik jich jako bushmeat skončí na pekáči.
Odpovědět
ig

16.8.2023 09:39
Je to ještě horší. To nejsou úředníci, kdo to zakazuje, ti jen plní přání "prostého lidu". Třeba toho lidu, který diskutuje na Novinkách :-) Schválně si to přečtěte: "mělo by se omezit, zakázat, regulovat; kdo tohleto povolil? jak to, že si támhleten dělá co chce, tomu by se mělo zabránit" atd. atd.
Odpovědět
AI

Animoid II

16.8.2023 11:01
V týrání zvířat jsou ČEŠI světoví přeborníci. Už někdo spočítal, kolik zvířat se mezi chovateli prodalo a kolik se dožilo alespoň průměrného věku? 5% maximálně. Zavřít zvíře do pidiklace a dát ho na pospas dětem, to je OK. Když nás přestane bavit vypustíme ho přírody, přivážeme v lese nebo spláchneme do záchodu. Útulky jsou přeplněné, rybníky plné KOI kaprů, v popelnicích se válejí kadávery křečků a morčat, dravé vodní želvy, nutrie a další pomalu vytlačují původní české druhy. Tak hurá podepsat tu petici plnou lží a výmyslů.
Odpovědět

Radek Čuda

16.8.2023 14:54 Reaguje na Animoid II
Ne, že by se podobné věci neděly a ne že by to nebylo do nebe volající svinstvo ... ale jak to souvisí s nějaký nablblým pozitivním seznamem? Jako že se chovat popsaným způsobem k nějakým zvířatům je fuj fuj, a aby se to nestalo, tak jejich chov zakážeme, ale u těch ostatních, jejichž chov zakázán není to je v cajku a ok?
Vy máte taky dost.

Pokud tedy nejste proti chovu jakýchkoli domácích zvířat, to pak ano, to je aspoň jasný názor. Pak ale nebuďte posera a neokecávejte to pomocí nějakých pozitivních seznamů.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pobeha

19.8.2023 12:51 Reaguje na Animoid II
A teraz si predstav, že v eemiane - predchádzajúcej medziľadovej dobe tu žili slony, nosorožce, hrochy a krokodíly.
Bizon je pôvodne zviera z ázie. Kôň, tapír a ťava z ameriky.
Inými slovami - fauna putuje aj medzi kontinentami sama bez toho aby ju niekto umelo prenášal.
V praveku boli z toho aj veľké vymierania, napríklad pôvodné vačkovce a veľké vtáky južnej ameriky vymreli skoro všetky potom, čo došlo k vytvoreniu panamskej šije.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

16.8.2023 16:34
Ještě dobře, že EU a pozitivní seznamy neexistovaly v době domestikace
psů, koček, krav, koní atd. To by dnes neměli lidé co "týrat" doma a
v zemědělství. Nezavírali by ryby do rybníků a čekali na náhodu, odkud
se do nich dostanou. Místo slepicím pocházejících z Asie bychom kradli
vejce koroptvím a křepelkám, protože i bažanti jsou exotickým druhem.
Čím dál více mne štve můj souhlas se vstupem do EU a cítím se poveden
sliby, které se nesplnily, ale naopak mě děsí zákazy, o kterých v té
době nepadlo ani slovo. Chápu, že i EU se vyvíjí, ale vyvíjí se směrem
k úřednickému molochu, kde poslanci tupě schvalují nesmyslné nápady
zcela zbytečných úředníků. Celý západní svět se dostal do slepé uličky,
kde práci nahrazuje úředničení, které je výnosnější, než samotná práce.
Odpovědět

Viktor Šedivý

16.8.2023 23:01 Reaguje na Břetislav Machaček
Podveden? Kdybyste se neřídil vzpomínkami na EHS ale přečetl si budovatelské plány EU ...
Odpovědět
JP

Jaroslav Pobeha

19.8.2023 13:00 Reaguje na Břetislav Machaček
Práci nahrazuje úředničení, které je výnosnější, než samotná práce.

Podpisujem. Úradníctvo, byrokracia tu je stovky rokov a fungujú ako pomaly pôsobiaci jed. Keď ich nedáš do laty, rozmnožia sa na pohromu. Úradník vymýšľajúci hlúposti je horší ako triedny nepriateľ.
Odpovědět
PB

Petr Brok

16.8.2023 18:02
Pestrost lidských činností je pro život na planetě Zemi stejně důležitá, jako pestrost rostlinných a živočišných druhů. Pokud bude omezována, nastanou problémy. Nuda, sociální nepokoje, protesty, činnosti " na černo", úmyslné ničení přírody, války s přírodou, lidské války.
Odpovědět
BK

Barbora Kuňáková

16.8.2023 18:31
Nevím, nechápu, o co jde. Jestli o týrání, máme zde přece zákon proti týrání. "Navrhovatelé zavedení pozitivního seznamu argumentují
tím, že seznam zakázaných živočichů by se měl významně rozšířit, protože podle nich většina chovaných živočichů v zajetí trpí." Když si mentálně promítnu podmínky ve velkochovech/dovozu na jatka, tak v té souvislosti mi tento boj za pozitivní seznam přijde vskutku zvláštní.
Odpovědět

Viktor Šedivý

16.8.2023 23:03 Reaguje na Barbora Kuňáková
Nebojte, chov zvířat na maso nám začnou zakazovat za několik málo let.
Odpovědět
Josef Knap

Josef Knap

16.8.2023 19:03
Obávám se, že s dalším vývojem mozkového trustu EU nás čekají i pozitivní seznamy, která plemena psů mohu doma jako soukromá osoba chovat resp. držet či nikoliv. Zatím jsou myslím jen negativní zákazy např. v UK Dangerous Dog Act https://en.wikipedia.org/wiki/Dangerous_Dogs_Act_1991
Odpovědět
Pe

Petr

16.8.2023 19:38
"Například Nizozemsko od 1. ledna 2024 zakáže i chov křečíků džungarských a Roborovského, což jsou naprosto běžně chovaní hlodavci, které nabízí většina obchodů s potřebami pro domácí mazlíčky."
To je prostě pokrok. Lidská společnost se vyvíjí a morálka také.
Před takovými 1500 lety by se asi psalo o zákazu vlastnění otroků ze slovanských kmenů, které nabízí většina obchodníků s otroky.
Už dlouhou dobu je samozřejmostí vědomí, že lidé nejsou věci, a právě si začínáme uvědomovat, že ani zvířata asi nejsou jen věci. A to je dobře. Ano, pro mnoho lidí jsou to myšlenky nové, nebo i tak nové, že je odmítají, ale tak to bylo i před těmi 1500 lety.
Já to vidím jako správný krok na naší cestě stát se moudrým pánem (nejen) tvorstva. Ale cesta je dlouhá.
Odpovědět
AN

Aleš Nebáznivý

16.8.2023 23:02 Reaguje na Petr
A myslíte, že forma zákazů je nejlepší cestou, jak toho dosáhnout. A co až se zjistí, že rostliny mají taky vědomí (asi nic překvapivého). Tak je také dáte lidem na seznam. Není rozumnější vést o tom debatu a nechat to na lidech. Ne tady se povedou seznami a zákazy.
Odpovědět
Pe

Petr

17.8.2023 17:25 Reaguje na Aleš Nebáznivý
Asi není nejlepší, ale je nejrychlejší. A mezitím se o tom může dál diskutovat, což ostatně potvrzuje i tento článek.
Lidí je bohužel tolik a jejich zájmy tak roztříštěné, že nějaká, v podstatě jakákoliv, shoda není v současnosti už reálně možná. Kdyby se tedy něco řešilo až na základě diskuze a nechalo se to na lidech, nevyřeší se to nikdy.
A ano, s rostlinami je to podobné a jednou k tomu také dojdeme. Jsou přece také živé, jako my nebo zvířata.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

18.8.2023 22:08 Reaguje na Petr
Ani jíst mi nechutná)*, ani pít mi nechutná**)...
*rostliny nebo živočichy
**není vody
A jak tedy přežijeme? Nemá se zakázat i dýchat?
Odpovědět
Pe

Petr

19.8.2023 00:31 Reaguje na Slavomil Vinkler
Evidentně vám uniklo o čem je článek. Není o přežití, ale o strkání zvířat do klece pro zábavu. A bez toho přežijete, nebojte.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

17.8.2023 10:57 Reaguje na Petr
V Nizozemsku počet chovaných křečíků dosahuje čísla stovek tisíců. Co bude s těmi zvířaty po 1. lednu 2024? Zabijí je?
Odpovědět
Pe

Petr

17.8.2023 17:15 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Normálně se nechají dožít.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

19.8.2023 19:23 Reaguje na Petr
A to je budou kastrovat, aby se dál nemnožili? Nebo
páry oddělíte a budete je týrat izolací od partnerů?
Nezdá se vám to ujeté? To budou muset chovatelé
papoušků rozdělit i páry žijící spolu roky, aby se
dál nemnožili a nebo jim budou ničit vejce? Jste
ochranářské zrůdy jdoucí za svými zcestnými ideály
přes mrtvoly a další utrpení zvířat podobně, jako
už vícekrát v minulosti. Potrhané ovce vlky vám nevadí, ale autem sražený Bubla se dočká miliónu
korun na sbírce za udržení mrzáka při životě. Je
mi z vás k blití, když slyším ty vaše argumenty
o dožití bez možnosti se dál množit pouze proto,
že si to nepřejete. Škoda, že neplatilo pro rodiče ochranářů nařízení dožít bez množení dalších ochranářů !
Odpovědět
Pe

Petr

19.8.2023 22:32 Reaguje na Břetislav Machaček
Někdo bezstarostně množí nebohá zvířata zavřená v krabici, ale zrůdy jsou ti, komu se to nelíbí? A vy je chcete nechat dál množit jen proto, že si to přejete? A jak dlouho a do jakého množství? Dokud jich nebudou miliony? A všechna budete celoživotně týrat pro zábavu v nějaké malé kleci? Co jste to za člověka? To vy a vám podobní jste skutečné zrůdy a psychopati, co zavírají zvířata do klece pro vlastní zábavu a potěšení. Škoda že nejde dát do klece vás, abyste ochutnal vlastní medicínu.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

20.8.2023 13:02 Reaguje na Petr
Ono to je o výchově a nikoliv o zákazech. Já
byl v mládí chovatel papoušků, akvarijních
rybek a dokonce "zachránce" dvou sojek a straky vypadlých z hnízd po kroužkování ornitologem, který mi je nosil po kroužkování.
Časem jsem dospěl pouze k chovu domácích
hospodářských zvířat, ale i ty už mi chtějí
ochranáři zakazovat chovat. Nikdo mi to tedy
nezakazoval, ale zakázal jsem si to sám sobě.
Zkuste lidi "vychovávat" na příkladech a ne
pouze zakazovat, když už neumíte ty lidi
přesvědčit. Já dokonce nefandím ani ZOO a
ani různým oborám, ale beru to jako zlo,
které vymizí pouze nezájmem o takové chovy.
Ode mně neviděla žádná ZOO, či obora už
40. let ani korunu za vstupné a fandím
pouze divokým zvířatům v přírodě. Pokud ale bude o ně zájem a budete to pouze zakazovat, tak se časem dočkáte i zákazu zakazovačů.
Akce vyvolává reakci a i revoluce požírá své vlastní děti. Ano postihujme kšeftmany se
zvířaty, trýznitele, ale i ty, kteří jim
nedopřejí partnery a množení. Co by jste
řekl na to, že by vám někdo zakázal partnera,
nebo počít děti pouze proto, že si to někdo
nepřeje. Když srovnávat, tak srovnávat i v tomto. Pokud chcete žít bez dětí a partnera,
tak vám naopak nikdo nenařizuje je mít.
Nechte lidem volbu a zkuste je místo zákazů
vychovávat argumenty.
Odpovědět
Pe

Petr

20.8.2023 08:56 Reaguje na Břetislav Machaček
A řešení dožití je prosté a jedno jediné: Když jste si ta zvířata pro vlastní zábavu koupil, nebo dokonce bezcitně namnožil, tak za ně taky nesete odpovědnost a starejte se o ně. Zajistěte jim důstojný život, aby se cítila dobře a nestrádala a dožila ve spokojenosti. Ne že je budete dál množit a týrat tak další a další zvířata.
Jak to uděláte je vaše věc. Pro mě za mě si je berte do postele, aby nebyla v noci sama. Na to jste mě myslet když jste si je kupoval, nebo je dokonce bez rozumu množil.
Odpovědět

Jirka Černý

16.8.2023 21:32
Dát ekologům moc byl hodně špatný nápad a bude hůř, další a další se budou chtít zapsat do dějin boje proti něčemu a ti další protože rozumné problémy došly budou se vymýšlet čím dál větší blbosti. Komoušská totalita nebyla tak hrozná protože bylo kam z ní utéct.
Odpovědět

Viktor Šedivý

16.8.2023 23:04 Reaguje na Jirka Černý
Bohužel se může stát, že i totalitní Rusko bude časem v některých směrech přijatelnou alternativou.
Odpovědět
JO

Jarka O.

17.8.2023 17:42 Reaguje na Jirka Černý
Však jsou také oblíbení jako komáři a tak i jednou skončí. Předtím toho ještě dost zlikvidují.
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

19.8.2023 09:42 Reaguje na Jarka O.
Myslíte že skončí jako kapitáni průmyslu a velkovlastníci půdy? Tak jako se to s stalo s komárama?
Odpovědět
radim buffalo tobias

radim buffalo tobias

17.8.2023 10:41
chtěl jsem přidat svůj podpis ovšem není kde !!! teda aspoň jsem nenašel kde kliknout. proto na to kašlu !!! ale by mě zajímalo jak to dále bude s chovem české přeštické nutrie která je myslím v genofondu českých plemen hospodářských zvířat a na její chov se čerpají dotace ?
Odpovědět

Viktor Šedivý

17.8.2023 22:02 Reaguje na radim buffalo tobias
No co, tak třeba do 31.12.2024 bude možné čerpat dotace na množení, od 1.1.2025 zase dotaci na hubení a likvidaci.
Odpovědět
LB

Lukas B.

18.8.2023 09:01
nejhorší invazivní bestie a stroj na zabíjení všeho živého menšího než ona je obyčejná vesnická micina, čili kočka domácí.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pobeha

19.8.2023 12:53 Reaguje na Lukas B.
A tvári sa pritom v kožuchu ako zlatíčko na pohladenie.
Odpovědět
CI

Chovatel III

19.8.2023 20:36
Jako hlavní problém bych viděl, že 90% chovatelů a to včetně těch co se zvířaty obchodují, nejsou nikde registrováni. Každý kdo už zvířata chová ve větší míře, prodává svoje odchovy , by měl být minimálně registrovaný na státní veterinární správě, dostat CZtko a být pravidelně kontrolován . Potom by nedocházelo k tak masivnímu týrání zvířat, tak jak se to skutečně děje . Osobně znám mnoho chovatelů, co to dělají vyloženě pro zisk, zvířata u nich trpí, drží pohromadě několik druhů v jedné ubikaci a na obchod se zvířaty nemají ani živnost, v tomto případě by měla být vázaná . Celé burzy a výstav jsou plné překupníků, kteří dokonce ani zvířata nevybavují z krabiček a vozí je z jedné burzy na druhou. Importovaná zvířata, umírají ve velkém, nikdo to neřeší a vozí se další a další. Na tohle by se měli úřady zaměřit, navštívit několik vyhlášených burz a udělat razantní kroky k tomu, aby tito rádoby chovatelé skončili a nešpinili jména , těch co to dělají skutečně ze zájmu o zvířata. Pozitivní seznamy nemají žádnou váhu, pokud si tohle úřady uvědomují a vědí co se skutečně v chovatelství děje za prasárny.
Odpovědět
JS

Jan Sony

20.8.2023 20:20
Jedna velká tragédie tihle ochranáři. Uvědomuje si Petr, Animoid II a další, že bez těch chovatelů ( a bohužel i bez pet chovatelů kteří řeší odběr přebytků odchovů) by již stovky a stovky různých živočišných druhů a rostlin prostě neexistovaly? A pokud se prosadí vaše pomýlené představy, že proces vymírání druhů nabere rapidně na síle? Vůbec vám nedochází souvislosti frajeři.
Odpovědět
Anyr

Anyr

21.8.2023 03:05
Upřímně - chovatelé a pěstitelé mohou za tolik zla v přírodě (mj. invazivní druhy, genetické znečištění původních druhů či jejich vyhubení, aj.), že mi to vůbec nevadí.

Pak je tu ještě filozofická, etická otázka, pro někoho i duchovní: "Měl bys vědět, že ze všeho nejvíc nenávidím živé tvory v kleci..." - Treebeard :)
Všechna zvířata jsou tvorové, unešení ze svých domovů, ze svého přirozeného prostředí, jimž byla upřena možnost svobodného života, přirozeného vývoje, působení na přírodu a na svět, jen z rozmaru člověka. Ryba ve skleněné krabici, létající pták v kleci, slon v ohradě a gorila za sklem. Pro estetiku, pocit důležitosti, suplementaci nefunkčích vztahů, a z mnoha jiných důvodů.

PS: Rostlinám děláme podobné věci. Nejhorší ovšem je jejich přešlechtění, hybridizace, a podobná svinstva. Není nic odpornějšího než "panašovaný zakrslý kultivar", geneticky poškozený mutant, nějakého stromu, který mají zvrhlí pěstitelé na zahradě a nepřirozeně ho množí!
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

21.8.2023 19:52 Reaguje na Anyr
Co s vámi pane? Užíváte si všech vámi kritizovaných lidských činů
a nebo chroupáte pouze nasbírané kořínky a plané ovoce? Jakpak by
vám chutnaly původní obilniny, které by jste si sbíral na louce
a nebo třeba planá mrkev a jablka velikosti švestky? On to musel
někdo vyšlechtit a záměrně pěstovat. U zvířat totéž, pokud nejste
vegán. Žijete v bludech a žít v nich vaši rodiče, tak tu nejste.
90% dětí by nepřežilo mizerné stravování, nemoci atd. Chápete, že
rozumovat můžete pouze proto, že žijete a to že žijete je zásluhou
pokroku? Asi ne a tak plácejte ty aktivistické kydy. My lidé taky
žijeme v kleci, byť není viditelná. Naprostá svoboda je utopií a
a k čemu je svoboda o hladu a žízni? Zvíře v kleci se mi nelíbí
taky, ale zvíře umírající hladem ještě méně a to se stane těm,
kterým dáte svobodu na kterou nejsou připraveny. Pustit norky
z klecí dělali magoři, kteří je odsoudili ke smrti hlady, ale
byli "svobodní". Chápete, že to není vždy možné a že i dožití
nesmí být týráním bez partnerů a potlačení rozmnožovacích pudů?
Zkuste sám na sobě takto dožít !
Odpovědět
JS

Jan Sony

22.8.2023 11:52 Reaguje na Břetislav Machaček
Přesně,
absolutně těm lidem nedochází souvislosti. Bez šlechtitelství, chovatelství, by lidská civilizace nebyla na té úrovni, na které se nachází. Fakt se mi líbí aktivisté, co se lepí k dálnici, aby si pak na léto odletěli do Brazílie na dovču.
Odpovědět
JV

Josef Valenta

22.8.2023 23:32
Už jsem podepsal a jsem přesvědčen,že jsem udělal správně.Josef Valenta
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist