Jan Příhoda: Výše kalamitních těžeb za rok 2018 ukazuje závažnost situace i extrémní nasazení lesníků
Celková těžba na úrovni necelých 26 mil. m3 také jasně dokazuje maximální snahu personálu v lesích bránit navzdory nepříznivým klimatickým podmínkám rozvoji kalamity. V roce 2018 dokázali lesníci zpracovat o 50 % více kalamitního dříví, než je dlouhodobý průměr celkových ročních těžeb.
Zveřejněné údaje Českého statistického úřadu (ČSÚ) o lesnictví v roce 2018, které uvádějí celkovou výši těžeb 25,7 milionů m3 a z toho 23 milionů m3 v tzv. nahodilé (kalamitní) těžbě, dokládají kritickou situaci v lesích. ČSÚ uvádí, že objem kůrovcových těžeb činil 13 mil. m3 a objem živelní kalamity 8 mil. m3. Mezi příčiny živelních nahodilých těžeb patří také sucho a lze odhadovat, že jsou v této kategorii významnou měrou zahrnuty i stromy usychající a zároveň napadené kůrovcem. CZECH FOREST think tank proto odhaduje, že se výše kůrovcových těžeb v roce 2018 výrazně přiblížila běžným ročním celkovým těžbám v posledních 20 letech. V roce 2018 byli vlastníci lesů nuceni vytěžit téměř stejný objem kalamitního dříví, kolik se dříve těžilo v plánovaných – úmyslných těžbách.
Data ČSÚ potvrzují také extrémní nasazení lesnického personálu, který v podstatně složitějších kalamitních podmínkách dokázal za rok zpracovat 23 mil. m3 kalamitního dříví, což je například dvojnásobek objemu, který bylo nutné zpracovat po orkánu Kyrill a čtyřnásobek běžných nahodilých těžeb. Zejména dřevorubci, kteří v náročných podmínkách vykonávají fyzicky velice namáhavou a zároveň velmi rizikovou činnost, v mnoha oblastech významně přispívají ke zpomalení kalamity, a to často na hranici svých fyzických možností. Tato vysoce kvalifikovaná profese si v době největší přírodní katastrofy v ČR zasluhuje společenské uznání i podporu.
Extrémní nároky jsou ovšem kladeny na veškerý personál v lesích. Časově náročné vyhledávání napadených stromů, instalace obranných opatření, těžba, asanace a skládkování, ale i doprava jsou nyní realizovány v největších objemech v naší historii.
reklama