Jan Smrčka: Vládní škrty v EVVO: úspora na papíře, ztráta v praxi
První na řadě je environmentální vzdělávání, výchova a osvěta (EVVO) – oblast, která ve školách zajišťuje výuku v terénu, učení venku, vzdělávání o udržitelnosti, posilování odolnosti dětí, metodickou podporu učitelů a řadu programů, které stát sám reálně neumí a ani nemůže plošně zajistit.
Podle informací iROZHLASU ministr životního prostředí Petr Macinka (Motoristé sobě) otevřeně avizuje omezení podpory EVVO s tím, že „některé neziskovky si budou muset najít jinou obživu“. Konkrétně se mluví o zrušení či omezení dotační výzvy „Pilíře EVVO“, ve které se ročně rozděluje přibližně 70 milionů korun.
Zároveň je velmi pravděpodobné, že v příštím roce dojde k omezení nebo úplnému zrušení programu „Institucionální rozvoj ekocenter“, kde se dnes pracuje s částkou kolem 280 milionů korun.
Tohle už nejsou drobné rozpočtové úpravy. To je zásah do funkční infrastruktury, kterou školy i česká společnost každodenně používají.
A řeč o „úsporách“? Ta neobstojí. Jak si ukážeme níže, cílem těchto kroků není šetřit, ale oslabit část společnosti, která pracuje s daty, věří vědě, rozvíjí empatii a myšlení přesahující logiku „já sobě“. Právě takové prostředí je pro autoritářské a populistické politiky dlouhodobě nepohodlné.
EVVO není okrajová aktivita. Je to běžná služba pro školy
V debatě o EVVO nejde jen o jednotlivé dotace. Jde o signál, zda stát považuje environmentální gramotnost – podobně jako digitální nebo finanční – za součást moderního vzdělávání, nebo jen za položku, kterou lze bez větších následků „ořezat“. Síť středisek ekologické výchovy Pavučina dlouhodobě upozorňuje, že EVVO má přímý dopad na kvalitu výuky, pohodu dětí i fungování škol v regionech. Zároveň varuje, že škrty nejvíce dopadnou na nízkopříjmové rodiny a školy mimo velká města.Fakta jsou přitom jasná:
-
• organizace sdružené v Pavučině ročně osloví přibližně 570 000 dětí a dospělých,
-
• realizují více než 13 000 vzdělávacích programů ročně.
Tohle není hobby několika nadšenců. To je masově využívaná vzdělávací služba, bez které se velká část škol neobejde.
Nevládní sektor není přísavka. Je to součást ekonomiky
Když se mluví o nevládních organizacích, často se zapomíná na tvrdá čísla:
-
• v ČR působí zhruba 115 tisíc aktivních neziskových organizací,
-
• vytvářejí přibližně 81 tisíc pracovních míst (asi 1,5 % zaměstnanosti),
-
• roční hodnota jejich služeb dosahuje 125 miliard korun,
-
• většina těchto služeb je poskytována bezplatně nebo za netržní ceny,
-
• podíl sektoru na HDP se pohybuje kolem 0,9 %.
Jinými slovy: když stát „ušetří“ tím, že omezí služby organizací občanské společnosti, ve skutečnosti jen přesune náklady jinam – na školy, obce, rodiny nebo na vlastní aparát.
Proč se EVVO ekonomicky vyplácí
Návratnost investic do vzdělávání se dnes nehodnotí jen podle rozpočtových položek. Používá se pojem Social Return on Investment (SROI) – tedy společenská návratnost investice, která zohledňuje i nepřímé, ale reálné přínosy. Studie britské instituce Natural England, zaměřená na učení v přírodě, ukazuje, že:každá 1 libra investovaná do učení venku přináší společnosti přibližně 4,3 libry přínosů.
Tyto přínosy se projevují například:
-
• lepším fyzickým a duševním zdravím dětí,
-
• vyšší schopností soustředění a učení,
-
• nižším rizikem psychických obtíží,
-
• rozvojem dovedností využitelných v budoucí práci i životě,
-
• úsporami budoucích nákladů ve zdravotnictví, sociálních službách a školství.
Stručně řečeno:
krátkodobě ušetřit lze, ale dlouhodobě se tím přichází o násobně vyšší hodnotu.
Kolik stát skutečně ztratí: modelový příklad
Podívejme se na modelový výpočet, který ilustruje, jak to v praxi funguje. Nejde o přesnou predikci, ale o realistický scénář založený na dostupných datech.
-
• ročně se uskuteční cca 13 000 programů EVVO (výukáče, dlouhodobé a pobytové programy, …),
-
• průměrná cena jednoho programu tak může být kolem 8 000 Kč,
-
• stát z toho hradí přibližně 5 000 Kč, zbytek doplácí školy,
-
• roční veřejná investice státu činí zhruba 65 milionů korun.
I při velmi konzervativním odhadu návratnosti 3 : 1 to znamená, že:
65 milionů korun veřejných peněz vytvoří zhruba 195 milionů korun společenské hodnoty ročně.
Přečtěte si také |
Martin Kříž: Proč podporovat ekologickou výchovu
Při skutečném dosahu EVVO to vychází takto:
-
• stát investuje asi 114 Kč na jedno dítě,
-
• společenský přínos činí zhruba 340 Kč na jedno dítě ročně.
To je zhruba jedna velká pizza – za přínosy, které mají dlouhodobý dopad na zdraví, vzdělání i budoucí uplatnění dětí.
Pokud by stát tuto podporu zrušil, sice by formálně „ušetřil“ 65 milionů korun, ale zároveň by:
-
• přišel o 195 milionů korun společenských přínosů ročně,
-
• rozbil systém, do kterého školy a rodiče samy investují další desítky milionů,
-
• a výrazně omezil dostupnost programů zejména v regionech.
Přečtěte si také |
Jan Činčera: Omezení podpory center environmentálního vzdělávání – věcné důsledky rozhodnutí
Z ekonomického pohledu je to jednoduché:
zrušení dotací na EVVO není úspora, ale drahá ztráta.
Co z toho plyne
-
1. Škrty v EVVO nejsou neutrální rozpočtové opatření . Jsou to náklady přesunuté na školy, rodiny, obce – a dlouhodobě i na stát.
-
2. EVVO má měřitelnou a opakovaně potvrzenou návratnost.
-
3. Výrazné omezení této oblasti znamená stovky milionů korun ztracené společenské hodnoty ročně, a to i při velmi konzervativních scénářích.
Problémy nezmizí
Environmentální vzdělávání není ideologická nadstavba ani zbytný luxus. Je to funkční součást vzdělávací infrastruktury, o kterou se školy opírají každý den a která se dlouhodobě osvědčuje i podle dat a mezinárodních zkušeností. Krátkodobě může jeho omezení vypadat jako úspora, ve skutečnosti ale znamená ztrátu – ekonomickou, vzdělávací i společenskou.Ve výsledku přitom nejde o dotace ani o „neziskovky“. Jde o to, zda dětem umožníme učit se o světě, ve kterém žijí, srozumitelně, prakticky a na základě reality – nebo zda jim tuto možnost vezmeme kvůli rychlým rozpočtovým škrtům. Pokud stát rezignuje na systematickou podporu environmentálního vzdělávání, problémy nezmizí. Jen se s nimi budeme potýkat později, složitěji a výrazně dráž.
reklama
Online diskuse
Všechny komentáře (82)
Karel Zvářal
29.1.2026 08:08Jako nezávislý praktický ochranář nepozoruji žádné změny k lepšímu - tedy co se týče zájmu mládeže. Kolem budek chodím sám a sám, až si někdy/často připadám jako vyvrhel. Na druhou stranu jsem rád, že mi do "řemesla" nikdo nefušuje. Pro koho či co jsou děti vychovávány, je mi tedy tak trochu záhadou. Tolik humbuku kolem toho - mně stačila pozorná, všímavá máma (zajistila spousta knih) a městská knihovna. Zbytek zvládne průměrně manuálně zručné dítě samo - má-li ovšem o věc opravdový zájem a nechodí do kroužku jen na přání rodičů.
Břetislav Machaček
29.1.2026 08:55 Reaguje na Karel Zvářalbez efektu, ale je to výchova k nicnedělání v duchu téze, že příroda
si poradí sama, když do ní nebudeme zasahovat. Ale jak to udělat,
když jsme už zasáhli a musíme v tom kvůli sebezáchově pokračovat?
Vzdáme se dostatku potravin, aut, cest, dálnic, vlaků, tratí, nebo
elektroniky, levných oděvů a velkých domů s veškerým přepychem?
Možná pár výjimek se najde, ale ani ony za sebou nechávají svoji
negativní stopu na přírodě a níž si to uvědomují. Bohužel tito
aktivisté vymývají mozky nejen dětem, ale i dospělým nedoukům
a dělají to zištně. Inkasují dotace státu, příspěvky firem a taky
oblbnutých občanů. Mají to mnozí jako povolání a nebo jako placený
koníček. Vykážou v účetnictví stravné, dopravné náklady na kde co
a právě proto nyní pláčou. Moje generace jedla, pila a cestovala
za své, spali jsme za své venku, sázeli stromy z náletů a ne ty
dotované za stovky korun za kus a nikde nevěšeli tabulky kdo je
vysadil s přispěním EU, státu atd. Je to komedie a nikoliv ten
nezištný zájem o ochranu přírody. Takže je chápu, že kvičí jako
prase při porážce, když cítí konec života jaké má prase v žitě.
Jiří Svoboda
29.1.2026 10:15 Reaguje na Břetislav MachačekProblém je ale, že tito (věřím, že velmi obětaví) lidé žijí ve své neprostupné bublině, slepí/hluší ke konstruktivní kritice zvnějšku. Článek nikterak nenaznačuje, že by toto chtěli změnit. Takže asi nastane zákopová válka.
Jaroslav Řezáč
29.1.2026 11:41 Reaguje na Břetislav MachačekVlaky dávali smysl, když jeli stovkou, lítat životem a říkat tomu žití je bizár.
elektronika a oblečení? v osmdesátkách mi džíny vydrželi pět let v nezměněné kvalitě, dneska ani dva roky.
Vše se jede na spotřebu kvalita minimální, když to zrovna neohrožuje život nějakou chemií.
Kdyby do přírody nezasahoval člověk a nevytvářel smrkovou poušť, tak si poradí sama.
Michal Uhrovič
29.1.2026 14:29 Reaguje na Jaroslav ŘezáčJinak souhlasím
Petr Elias
1.2.2026 19:22 Reaguje na Břetislav MachačekPříspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.
Michal Uhrovič
29.1.2026 14:30 Reaguje na Karel ZvářalPokud děti k přírodě a k ochraně přírody nevedou rodiče, musí to dělat EVVO.
Karel Zvářal
29.1.2026 14:52 Reaguje na Michal UhrovičMichal Uhrovič
29.1.2026 14:57 Reaguje na Karel ZvářalKarel Zvářal
29.1.2026 15:01 Reaguje na Michal UhrovičAlena Lyskova
29.1.2026 18:54 Reaguje na Michal UhrovičPetr Elias
1.2.2026 19:29 Reaguje na Alena LyskovaPříspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.
Petr Elias
1.2.2026 20:38 Reaguje na Michal UhrovičMichal Ukropec
29.1.2026 19:26 Reaguje na Karel ZvářalJan Šimůnek
29.1.2026 10:46Děti, jaké jsou na titulním obrázku nebo na obrázcích nad články pana Kříže či pana Čvančary, by měly vstřebávat především ryzí fakta, včetně skutečnosti, že i zdánlivě banální věci mnohdy neznáme, nebo ne do všech důsledků. Klidně ať si dělají herbáře nebo svými mobily soubory fotografií určených přírodnin, biotopů apod. A na to stačí zdatnější amatérský přírodovědec z řad (pra)rodičů, skautských vedoucích apod.
Teprve až děti staršího školního věku by mohly pracovat s nějakým hodnocením, ovšem opět s tím, že tato hodnocení zdaleka nejsou jednoznačná, protože často platí, že co je pro někoho dobré, je pro jiného zlé, a že se musí pracovat s nějakými kompromisy (prostě obětovat část dobra jednoho k zajištění, že to zlo pro druhého nebude zničující). A že se musí spálit nějaké to uhlí, aby oni mohli mít svůj chytrý mobil (a je u hlediska planety úplně jedno, jestli se to spálí tady nebo v Číně, ale např. z hlediska ekonomiky našeho státu to vůbec jedno není), případně aby ho mohli nabíjet bez rizika spálení havárií na síti. A je třeba si uvědomit, že logika či matematická teorie chování (viz třeba známé vězňovo dilema) jsou spíš středoškolskou látkou.
Za současného stavu, kdy EVVO vede spíše ke křivení dětských myslí někam směrem k pestré oblasti psychopatií, je asi lépe nemít žádnou (státem organizovanou a placenou) EVVO než mít tuhle.
Pokud něco financovat, tak spíš klasické vědecké instituce, od muzeí po VŠ, aby měly pokryto konzultování třeba těch přírodnin (já takto začínal s botanikou a mykologií konzultacemi mých sbírek s muzejními odborníky).
A je třeba si uvědomit i to, že spoustu dětí zrovna tohle nebude bavit, a když je budeme "lámat", třeba povinnou EVVO, tak opět naděláme víc škody jak užitku. Ať raději jdou třeba do kroužků mladých techniků apod.
Jiří Svoboda
29.1.2026 10:52 Reaguje na Jan ŠimůnekZbynek Ulcak
29.1.2026 11:32 Reaguje na Jan Šimůnek.... umíte tohle odvážné tvrzení doložit nějakými daty, nějakými exaktními výsledky, když už voláte po "ryzích faktech"? Asi tak jako autor toho textu, ke kterému se vyjadřujete, argumentuje konkrétními čisly....
Jaroslav Bobr
31.1.2026 22:23 Reaguje na Zbynek UlcakPan Šimůnek jen zapomněl svou myšlenku dovést do konce - tím by mělo být, že kroužky mladých techniků by měly mít stejnou podporu(společenskou i finanční) jako EVVO. Navíc jejich výsledky a přínos jsou celospolečensky průkaznější.
Karel Zvářal
1.2.2026 07:15 Reaguje na Jaroslav BobrPetr Elias
1.2.2026 20:35 Reaguje na Jaroslav BobrJaroslav Bobr
1.2.2026 23:20 Reaguje na Petr EliasNedokážu srovnat plat pracovníků v EVVO a sportovních trenérů, případně vedoucích zájmových kroužků.U nás na vsi děti trénuje nadšenec bezplatně, zrovna tak mladé hasiče.Na zápasy děti vozí rodiče, dresy a úbory pro hasiče(dětské) koupila obec, jestli na to dostává dotaci nevím.
Jan Činčera
29.1.2026 12:01 Reaguje na Jan ŠimůnekJiří Svoboda
29.1.2026 13:32 Reaguje na Jan ČinčeraJan Činčera
29.1.2026 17:23 Reaguje na Jiří SvobodaJiří Svoboda
31.1.2026 17:53 Reaguje na Jan ČinčeraDosti pochybuji, že by byli žáci schopni nějak rozumně recyklovat plasty. To je záležitost sofistikovaných postupů. A také si je třeba neplést recyklaci s rozdrcením něčeho na prášek či granulát.
Základem ekologie musí být soustavné odstraňování negativních externalit zvyšujícím se ekonomickým tlakem (jejich v čase progresivní zpoplatňování). Dobré chování jednotlivců je jen doplňkem. Předně je dětem třeba vysvětlovat, že je třeba nežádoucí jevy zpoplatňovat, aby si toto vzali primárně za své a neschovávali se za něco druhořadého, méně důležitého.
Hodně pochybuji, že takto EVVO funguje. To by se mělo změnit, aby se stalo opravdu hodnotnou součástí vzdělávání.
Majka Kletečková
31.1.2026 20:32 Reaguje na Jiří SvobodaMyslím, že jste zde nesprávně použil pojem EKOLOGIE. Snad jste měl na mysli výraz „ochrana životního prostředí“(?).
Jiří Svoboda
1.2.2026 17:28 Reaguje na Majka KletečkováMajka Kletečková
2.2.2026 16:22 Reaguje na Jiří SvobodaOmlouvám se, že jsem vám asi odpověděla jinak, než jak jste si přál. Vaše příspěvky považuji za seriózní bez ohledu na to, zda s vámi souhlasím nebo nesouhlasím.
Jiří Svoboda
3.2.2026 09:18 Reaguje na Majka KletečkováJá jsem se snažil vysvětlit, že dominantní poškozování ŽP probíhá ve výrobě a obchodu a to může člověk svým chováním ovlivnit jen z malé části. Tam je třeba začít napínat síly a dětem i o tom říct a diskutovat možnosti, co s tím lze dělat. V tom je naopak pohled ochránců přírody zúžený.
Rozhodně nechci, aby EVVO dělalo jen to, ale i to.
Jan Činčera
31.1.2026 22:25 Reaguje na Jiří SvobodaJiří Svoboda
1.2.2026 17:35 Reaguje na Jan ČinčeraJan Činčera
2.2.2026 08:57 Reaguje na Jiří SvobodaJiří Svoboda
2.2.2026 09:13 Reaguje na Jan ČinčeraPane Činčero, mně jde o můj dřívější komentář:
"Základem ochrany životníko prostředí musí být soustavné odstraňování negativních externalit zvyšujícím se ekonomickým tlakem (jejich v čase progresivní zpoplatňování). Dobré chování jednotlivců je jen doplňkem. Předně je dětem třeba vysvětlovat, že je třeba nežádoucí jevy zpoplatňovat, aby si toto vzali primárně za své a neschovávali se za něco druhořadého, méně důležitého."
Jan Činčera
2.2.2026 17:15 Reaguje na Jiří SvobodaJiří Svoboda
3.2.2026 09:23 Reaguje na Jan ČinčeraProsím, koukněte i na mou diskusi s paní Kletečkovou kousek výše.
Jan Činčera
3.2.2026 09:37 Reaguje na Jiří SvobodaJiří Svoboda
3.2.2026 14:34 Reaguje na Jan ČinčeraAsi by bylo přínosné počítat třeba návratnost zateplení, pro různé scénáře v čase progresivního zpoplatnění uhlíku. To ale zjevně je nad rámec ZŠ.
Michal Uhrovič
29.1.2026 14:50 Reaguje na Jan ŠimůnekSebereflexe českému národu chybí
Petr Elias
1.2.2026 19:33 Reaguje na Michal UhrovičPetr Elias
1.2.2026 19:30 Reaguje na Jan ŠimůnekJiří Svoboda
2.2.2026 09:17 Reaguje na Petr EliasPetr Elias
2.2.2026 11:08 Reaguje na Jiří SvobodaJiří Svoboda
2.2.2026 13:47 Reaguje na Petr Eliassmějící se bestie
29.1.2026 11:52pro čárku v notýsku a poklepání na ramínka,
než trvalá dlouhodobá práce pro přírodu, s kladnými výsledky.
!
Jan Šimůnek
29.1.2026 17:24Vážený pane, kdyby tomu tak nebylo, tak by nebylo množství naštvaných rodičů (a zcela jistě ne jen na EVVO) na sociálních sítích a v různých diskusích na internetu.
A jsem toho názoru, že naprosto perfektním příkladem totálního pokřivení mysli je ona ikonická slečna Greta, jejíž rodiče jí záměrně vyrobili "klimatickou úzkost", zlé jazyky tvrdí, že z důvodu svého zaháčkování v alternativní energetice a podobných projektech. Školáka můžete pokřivit daleko snadněji a důkladněji (to je prostě fakt, který se dá najít v každé slušnější učebnici vývojové psychologie).
A jsem toho názoru, že následný transfer slečny Grety k podpoře islámských teroristů je charakterizující mj. i vzhledem k ekologii.
Zbynek Ulcak
29.1.2026 23:14 Reaguje na Jan ŠimůnekMajka Kletečková
31.1.2026 20:37 Reaguje na Zbynek UlcakPetr Elias
1.2.2026 20:11 Reaguje na Zbynek UlcakPetr Elias
1.2.2026 19:35 Reaguje na Jan ŠimůnekJan Šimůnek
29.1.2026 17:30Jsem toho názoru, že onen projekt ohledně hodnocení třídění či netřídění bude silně záviset na tom, jaká fakta budou žákům předložena (a jaký bude jejich vztah k realitě). Nejsem si jist, že by to zvládli mladší žáci (stupeň znalosti počtů).
Co se týká té učitelky, tak ta jen předvedla, k čemu ekologie jednoznačně tenduje, a co vidíme třeba i v souvislosti s tím, jak se chová EU.
Jan Činčera
29.1.2026 18:01 Reaguje na Jan ŠimůnekJan Šimůnek
29.1.2026 19:48Opět se paradoxně velice shodneme. Ono "předkládání fakt" se opravdu dá nahradit hledáním ve zdrojích typu Wikipedie nebo Google, to by měli starší žáci už zvládnout. A mělo by jim být jasné, že jsou to zdroje nezávislé na vyučujícím. Já bych se těm mladším dětem opravdu nebál předkládat i fakta. Já sám jsem ještě jako předškolák měl nastudované ptáky od Svolinského, takže jsem poznal, který pták je na našem krmítku. A poznal jsem je i vycpané v muzeu. Stejně tak rostliny (atlas stejného autora je naprosto skvělý). Proč tyhle knížky nikdo nevydá? Proč nikdo znovu nevydá "českého Brehma" - od Veselovského a spol. - několikadílný přehled živočichů. Naprosto skvělý. Já na těch knížkách vyrostl. A nic z toho, co vychází teď, není lepší. Pokud by měl stát investovat do ekologie, byl bych pro dotování reedice této klasiky.
K té EVVO a ekologii - ony musejí mít nějaký styčný bod. A pokud se týká EU: V situaci, kdy prosazuje relativně snadno identifikovatelné a ověřitelné nesmysly, je opravdu jak ta intelektově deficitní učitelka. A jednání EU na tomto poli je spíš odstrašujícím příkladem.
Karel Zvářal
30.1.2026 08:48 Reaguje na Jan ŠimůnekJan Šimůnek
30.1.2026 17:37Radek
30.1.2026 17:46Jarka O.
30.1.2026 18:39Jan Činčera
31.1.2026 22:40 Reaguje na Jarka O.Jarka O.
2.2.2026 16:24 Reaguje na Petr EliasPetr Elias
3.2.2026 06:24 Reaguje na Jarka O.Jan Šimůnek
31.1.2026 10:35A, pochopitelně, on je ten problém ještě akcentovaný tím, že EVVO není jediné státně indoktrinační téma. Je zde výchova k homosexualismu a sexuální transici (v rámci "genderové" výchovy), Je zde multikulturalismus, braný jako přehled "vin" evropanů na neevropanech, apod. Za minulé vlády tyhle nežádoucí jevy velice silně vzrostly a zhoršily se.
Takže lidé (hlavně rodiče a prarodiče) jsou právem na tyto aktivity přecitlivělí a raději by je zrušili šmahem všechny, bez složitého (a nejistého) rozlišování přínosných a škodlivých.
Břetislav Machaček
1.2.2026 11:40dokazují jací lidé a na jaké mentální úrovni znehodnotili ekologii na
ekologismus. Znalosti a rozum nahradili dojmologií, fanatismem a nebo
jako jedna z diskutérek papouškováním příruček a jiných nesmyslů. Na
základě jejich příspěvků si i laik vytvoří názor na aktivismus sosající
dotace za hlásání nejen nesmyslů, ale doslova protispolečenských názorů.
A za to chtějí inkasovat dotace od těch, proti kterým bojují? Jsou proti
plátcům daní, ze kterých ale žádají dotovat tu svoji činnost. Nedivím se
plátcům daní, že už jim došla trpělivost s těmi, které přes daně dotují.
Museli by být hloupí živit své nepřátele a tak zavírají kohouty dotací!
Je smutné, že na to doplatí i ti nevinní, ale ti co to dělají nezištně
to přežijí, na rozdíl od těch, které to živilo a ti tu pořád kňučí!
Petr Elias
1.2.2026 20:09 Reaguje na Břetislav MachačekPříspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.
Břetislav Machaček
2.2.2026 11:09 Reaguje na Petr Eliasrez a z těch kůlů trocha zetlelého dřeva. Trvalo to deset
let a celou dobu to sloužilo jako hadník a domov hlodavců.
Kdo neví, co tam bylo, ani nerozezná to místo od okolí.
Příroda si se železem na rozdíl od plastů poradí a to
lesnické pletivo bylo mizerné kvality schválně, aby se
z přírody samo po čase vytratilo. Likvidoval jste někdy
takovou oplocenku, u které je pletivo prorostlé keři
a buření, nebo už dokonce stromy? To už většinou nelze
použít znovu a kvůli pár korunám ve sběru se nikdo asi
nebude zabývat jeho čištěním od zarostlého dřeva, trávy
a ostružiní. Přál bych vám to dělat v praxi a pak by
jste ho taky raději strhnul traktorem na hromadu a nebo
do nějaké prohlubně a stlačil koly traktoru na minimum.
Překrytím prořezávkou se z něho vytvoří cenný prvek pro
úkryt hadů, ještěrek a hlodavců. Už jsem v takové hromadě
viděl hnízdit ptáky a o hmyzu ani nehovořím. Víte PRD!
Petr Elias
2.2.2026 16:09 Reaguje na Břetislav MachačekJarka O.
1.2.2026 11:51Jan Činčera
1.2.2026 21:52 Reaguje na Jarka O.Petr Elias
1.2.2026 20:01Redakci se omlouvám, ale opravdu mě strašně štve zaslepená idiocie místních hlupáků (kteří tu žvaní o ideologickém vymývání mozku a přitom dle projevu jsou vymytí až na dřeň). Jsem na 300% procent přesvědčený o tom, že ani netuší, co ekocentra dělají.
Místo toho, aby tihle chudáci byli rádi, že existuje něco co vytáhne děti od počítačů a mobilů, tak na to ještě nadávají. Třeba takový Vrátkov - od mala tam děti chodí na zálesáctví, myslivost, sázení stromků, atd. Děti se tam naučí strašně moc o světě. Lidi, co to provozují, vědí o přírodě mnohem víc než kdejaký místní žvanil (třeba macháček, který má ještě tu drzost tvrdit o nich, že jsou zbyteční a že by si nenašli práci jinde).
Ale nééé, raději to zrušíme, protože si to malá přiblblá část voličů a ministr micinka a jeho malý hranatý esesáček přejí... :D
Jaroslav Bobr
1.2.2026 23:34 Reaguje na Petr EliasPetr Elias
2.2.2026 08:41 Reaguje na Jaroslav BobrBřetislav Machaček
2.2.2026 11:32 Reaguje na Jaroslav Bobra z vlastní činnosti a ty nepláčou, že hrozí rušení dotací.
Jak je to možné, že jeden dotace nepotřebuje a druhý se bez
nich neobejde? Já to vím, protože jsem ZDARMA působil ve
funkcích u včelařů, turistů a ochranářů, které jsem pak
po nástupu aktivistů a sosačů dotací do funkcí opustil.
Šlo totiž i o riziko zpronevěry dotací na to, co předmětem
dotací nebylo, ale vykazovalo se na ně. Nejvyšší šéfové
jezdili za peníze z dotací na výjezdní zasedání a návštěvy
družebních spolků v zahraničí, propláceli si cesty, stravné a ubytování. Po zakamuflování i chlast a kdoví co ještě.
Na nejnižší úrovni jsou ve funkcích obětavci, ale čím
výše, tím už tak obětaví a nezištní nejsou. Ona i taková
"rezervace" (obora) zvířat už má svého ředitele a jiný
personál a ti potřebují dotace a dary těch, co ani neví
jak se s jejich penězi hospodaří. Mne už to vše unavilo
po negativních zkušenostech a v obavě z porušení zákonů!
Petr Elias
2.2.2026 16:21 Reaguje na Břetislav MachačekVíš co ty chytráku? Ať je po tvém. Omez to jak chceš. Třeba v tom Vrátkově je pár chudších rodin, které tam mají děti a dětem se programy moc líbí. Až to omezíš, tak se seber a jeď za těma rodinama a řekni jim, že jsi programy kvůli svému stupidnímu třídnímu boji a závisti zrušil nebo o hodně zdražil. Řekni to těm chlapům od rodin. Dostaneš konečně co ti patří, pořádný čoud. Jenže to neuděláš, protože jsi starý zapšklý srab.
Jarka O.
2.2.2026 16:22Jan Šimůnek
3.2.2026 17:22Takže ať se děti učí základy pěstitelských technik a podobné věci, a neblbnou se zelenou ideologií, která je stejně jen lživá.
MMCH, moje o rok starší sestřenka učila pozemky až do odchodu do důchodu a děcka se od ní mohly ledacos naučit. Dodnes se věnuje okrasným rostlinám, byť teď už jen před domem, kde bydlí.
Jan Šimůnek
3.2.2026 17:24Nevidím sebemenší důvod, proč by měly zahrady bez příživnkíů z ekoorganizací strádat. Spíš naopak.
Jarka O.
3.2.2026 21:17 Reaguje na Jan ŠimůnekJan Šimůnek
4.2.2026 09:52Soudruzi z IPCC dodnes nemají model, který by korektně předpověděl teplotu o pár let doptředu Dodnes nejsou s to vysvětlit, proč se oteplování klimatu na začátku tohoto století na skoro desítku let zastavilo.
Jen blekotají: V případě, že se oteplí, je to důkaz antropogenního globálního oteplování, když se ochladí, je to důkaz antropogenního globálního oteplování. A nejhorší je, pokud se klima nemění: To je důkaz rychle se blížící katastrofy, jíž se můžeme vyhnout jen a jen masovým placením klimatických odpustků.



