https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/jan-cincera-omezeni-podpory-center-environmentalniho-vzdelavani-vecne-dusledky-rozhodnuti
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Jan Činčera: Omezení podpory center environmentálního vzdělávání – věcné důsledky rozhodnutí

26.1.2026 | Jan Činčera |
Ilustrační snímek výukového programu v lese.
Ilustrační snímek výukového programu v lese.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Foto | Jakub Jansa / Chaloupky
Vážený pane ministře,
se znepokojením jsem zaznamenal informace o zvažovaném omezení finanční podpory organizacím zabývajícím se environmentálním vzděláváním. Domnívám se, že by šlo o krok, který by přinesl pouze marginální rozpočtovou úsporu, avšak současně by oslabil jednu z mála dlouhodobě funkčních infrastruktur, jež přispívají k odolnosti české společnosti.
 
Síť organizací poskytujících environmentální vzdělávání v České republice není nahodilým souborem aktivit, ale stabilním a léta budovaným systémem spolupráce se školami, obcemi a místními komunitami. Právě tato infrastruktura umožňuje systematicky rozvíjet u dětí a mladých lidí schopnosti, které jsou v dnešní složité geopolitické situaci klíčové: schopnost čelit nejistotě, převzít odpovědnost a aktivně reagovat na problémy v místě, kde žijí.

Ve svém programovém prohlášení vláda zdůrazňuje význam kvalitního vzdělávání, rozvíjení kritického myšlení žáků a posilování odolnosti státu, včetně přípravy obyvatel na krizové situace. Programy environmentálního vzdělávání tyto priority naplňují tím, že rozvíjejí praktické kompetence potřebné pro zvládání nejistoty a aktivní zapojení do řešení problémů na lokální i regionální úrovni.

Z dostupných výzkumů, na nichž jsem se podílel, vyplývá, že již žáci základních škol pociťují výraznou nejistotu ohledně budoucnosti a často zpochybňují vlastní schopnost ovlivnit dění kolem sebe. Programy realizované centry environmentálního vzdělávání přitom prokazatelně posilují jejich přesvědčení o vlastní účinnosti – tedy víru, že osobní úsilí má smysl. Tento faktor patří mezi nejsilnější předpoklady ochoty zapojovat se do smysluplných aktivit, včetně projektů realizovaných ve spolupráci s obcemi a místními komunitami.

Taková podnikavost, vytrvalost a schopnost čelit překážkám nejsou ideologickými hodnotami, ale základními stavebními kameny společenské odolnosti. Zároveň platí, že přesvědčení o vlastní efektivitě významně snižuje míru úzkosti a bezmoci u mladých lidí, přičemž psychická stabilita populace je jedním z klíčových předpokladů dlouhodobé bezpečnosti státu.

Řada programů environmentálního vzdělávání rovněž systematicky posiluje vztah dětí k místu, kde žijí. Pomáhá jim porozumět specifikům vlastního regionu, jeho potřebám a omezením, a podporuje tak odpovědný přístup k jeho rozvoji a správě. Silná vazba k místu a regionální identita přitom významně přispívají k soudržnosti společnosti, zejména v období krizí.

Bez ohledu na rozdílné politické interpretace příčin klimatických jevů nelze přehlížet, že česká společnost čelí častějším extrémům, jako jsou vlny horka či povodně. Programy environmentálního vzdělávání rozvíjejí praktické schopnosti související s adaptačními opatřeními a snižováním dopadů těchto jevů na místní úrovni – tedy kompetence relevantní bez ohledu na výklad jejich příčin.

Uvedené příklady představují pouze část přínosů, které současná síť center environmentálního vzdělávání nabízí. Omezování její podpory by znamenalo oslabení nástroje, který přispívá k odolnosti, soudržnosti a psychické stabilitě společnosti – tedy k oblastem, jež patří mezi deklarované priority Vaší vlády.

S pozdravem


reklama

 
foto - Činčera Jan
Jan Činčera
Autor přednáší na Masarykově univerzitě Brno.

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (60)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

pa

pavel

26.1.2026 07:08
vychovávání zelených fanatiků nic neřeší
Odpovědět
PE

Petr Elias

27.1.2026 08:44 Reaguje na pavel
Tak se nevychovávej...
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

26.1.2026 07:21
nikdo nikomu nesliboval, že život je o jistotách ale nacházet stabilitu v nestabilitě.
A jak říkal Napoleon, situace na bojišti se mění každým okamžikem.

chtít akorát jistoty a dobré situace je druh obžerství, které ničí charakter i osobnost.
Odpovědět
TS

Tonda Selektoda

26.1.2026 07:48
Vážený pane Činčero, vychovávat a vzdělávat děti a mládež ve školách, mají pedagogičtí pracovníci příslušné školy, se zákonem požadovaným pedagogickým vzděláním. Nikoliv tzv. ekologičtí a jiní aktivisté nějakého zájmového spolku, nebo tzv. politické nevládní organizace, bez předepsaného pedagogického vzdělání, kteří ve škole šíří především svou ideologii.
Odpovědět
KV

Karel Valenta

27.1.2026 10:06 Reaguje na Tonda Selektoda
Přesně tak.
Odpovědět

Jan Šimůnek

26.1.2026 07:57
Problém vidím v tom, že to environmentální vzdělávání se už dávno zvrhlo na vymývání mozků totalitní levicovou environmentální ideologií. Mohu pozorovat i na vnukovi. Než tohle, tak raději opravdu generální stop.
Zcela jistě nikdo nic nemá proti poznávání přírody a jejích složek. Problém je opravdu v tom brainwashingu. A jistě i v tom, že probíhá na úkor získávání znalostí a dovedností. Pan ministr dělá v podstatě jen to, pro co ho lidé volili, protože rodiče tento systém pokřivování dětských myslí odmítají, ale nikdo se s nimi nebavil a nebaví.
MMCH, já chodil v rámci Muzejní a vlastivědné společnosti do mykologického kroužku při muzejní houbařské poradně, a ta to zvládala bez jakýchkoli dotací.
Odpovědět
PE

Petr Elias

27.1.2026 08:45 Reaguje na Jan Šimůnek
Víš o tom kulové chlape.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

27.1.2026 19:09 Reaguje na Petr Elias

Příspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.

Odpovědět
PE

Petr Elias

27.1.2026 21:36 Reaguje na pavel peregrin

Příspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.

Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

28.1.2026 06:57 Reaguje na pavel peregrin

Příspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.

Odpovědět
PE

Petr Elias

28.1.2026 07:46 Reaguje na Karel Zvářal
Není dne ani hodiny aby kája někomu nelezl do ... :D
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

28.1.2026 08:35 Reaguje na Petr Elias
Sledoval jsem včerejší telešou (von se brání!, von se brání! - to je nátlak!)... Tak hezky jsme to měli rozjeté, sice jsme prohráli, ale máme svého človíčka ve hře, který nasype píseček...

víš péťo, mě v tom dnešním bahýnku nepřekvapí nic, ani stokrát naklonovaný frans. kdo jiný, než profitroll, má čas 24/7 strážit zelený grál.

Jasné, jasné, vyrábět nemusíme nic, stačí jen klikat a dovážet... úžasný "pokrok"!-DDD ...to nevymyslíš...
Odpovědět
PE

Petr Elias

28.1.2026 08:39 Reaguje na Karel Zvářal

Příspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.

Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

28.1.2026 08:41 Reaguje na Petr Elias
podle sebe soudím tebe, že?-)
Odpovědět
PE

Petr Elias

28.1.2026 08:46 Reaguje na Karel Zvářal

Příspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.

Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

28.1.2026 08:50 Reaguje na Petr Elias
Dnes i malé dítě pochopí, že Arktida se neohřívá 3x rychleji proto, že je tam 3x více kysličníku. Jestli jsi vysvětlení důvodů nepochopil, nepřekvapuje. Džus!
Odpovědět
PE

Petr Elias

28.1.2026 08:52 Reaguje na Karel Zvářal
Fakt ti chlape hrabe, jdi se léčit. :D
Odpovědět

Jan Činčera

29.1.2026 09:59 Reaguje na Jan Šimůnek
Dobrý den, děkuji za názor. Víte, jak se oborem zabývám už poměrně dlouho, tak je pro mě zajímavé sledovat, jak se některá témata pořád vracejí. Téma "environmentální pedagog" není "environmentální aktivista" se například v literatuře (Journal of Environmental Education) objevilo už v roce 1969, když John Hug poměrně přesně tyto dvě role rozlišil. Environmentální aktivisté prosazují určitou environmentální politiku. Environmentální pedagogové rozvíjejí kompetence k tomu, aby se každý mohl rozhodnout, co je v dané situaci související s životním prostředím nejlepší, a podle toho jednat. Když se podíváme na příklady, které jsem zmínil ve svém dopise: přesvědčení o tom, že něco dokážu vlastním úsilím změnit (zjištěno např. u účastníků programu Ekoškola, Ekobadatelé, Active Citizens), zájem o studium přírodních věd (GLOBE), porozumění podstatě vědecké práce (Terénní ekologie), schopnost formulovat hypotézu a připravit si výzkumný projekt (Badatelé), posílení vztahu k místu, kde žiji (Kořeny) atd.: které z těchto efektů programů environmentálního vzdělávání Vám připadá, že je ideologický, fanatický atp.? Troufám si říct, že Váš názor (a i některé jiné názory v diskusi) možná odráží ne zcela přesnou představu, kterou o tomto oboru máte. A že byste třeba s řadou programů, které u nás centra nabízejí, docela souzněl. To, co kritizujete, je podle mého názoru spíš vliv médií (a zejména sociálních sítí), které polarizují společnost - v environmentálních i jiných tématech. Každopádně ale děkuji za příspěvek do debaty.
Odpovědět
LB

Lukas B.

26.1.2026 09:10
kde jste, milí aktivisti, byli, když se likvidovala velmi kvalifikovaná pracovní místa jiná? to mi napadá, netleskali jste tomu?
Odpovědět
JH

Jiří Hušek

26.1.2026 11:33 Reaguje na Lukas B.
Lukáši, neztrapňuj se předpojatými komentáři, kterými se připojuješ k fanatické ideologické klace svých spolukomentátorů. J.Činčera není žádný aktivista, ale uznávaný akademik https://www.muni.cz/lide/96852-jan-cincera/zivotopis .
Odpovědět
LB

Lukas B.

26.1.2026 11:56 Reaguje na Jiří Hušek
zbrojní průmysl je fujky, ale jak by se nám najednou hodil.
Odpovědět
JH

Jiří Hušek

26.1.2026 12:26 Reaguje na Lukas B.
Souhlasím, ale nevím, co s tím má společného Činčera a ekovýchova. Možná by bylo lepší, kdybyses obrátil na banky, které odmítají/ly zbrojní výrobu financovat. Mnohdy jsme spolu nesouhlasili, ale vesměs s tebou šlo racionálně debatovat. Nepokaz si to :-).
Odpovědět
LB

Lukas B.

26.1.2026 12:43 Reaguje na Jiří Hušek
hele, a nebylo to tím, že jsme většinou diskutovali o věcech, kde přes drobné odlišnosti v zásadě oba stojíme na stejné straně hřiště?

já samozřejmě uznávám, že ono nestátní enviro vzdělávání hrnoucí se do škol horem-dolem přináší kromě mnohého zlého i mnohé dobré, ale domnívám se, že to není středobod vesmíru, a funkční rodinu a funkční komunitu (třeba v turistickém oddíle nebo v kostele) to nenahradí.
Odpovědět
JH

Jiří Hušek

26.1.2026 14:12 Reaguje na Lukas B.
Není sporu o tom, že nahrazovat ekologickou výchovou ostatní sociální a kognitivní kompetence je hovadina. Ale nemyslím si, že to tak je, spíš je to tak interpretováno. EV je přirozeně jenom část dovedností v rámci komplexního osobního rozvoje dětí (a nejenom jich). Část evidentně potřebná a společensky akceptovaná, je součástí oficiálních školních vzdělávacích programů. A stát to sám dělat neumí, nebo je to pro něj nevýhodné, tak to outsourcuje na nestátní sektor (stejně jako sociální služby). Určitě by bylo dobře, kdyby toho školy ve vlastní režii zvládaly víc a to je přesně to, čemu pomáhá J.Činčera - připravuje profesionální pedagogy. Nemůžu samozřejmě vyloučit, že při EV proběhne greenwashing, ale osobně o ničem takovém nevím a domnívám se, že mám ve věci docela přehled.
Odpovědět
MJ

Marcela Jezberová

26.1.2026 11:47
Dala bych přednost kvalitní výuce přírodopisu na základních školách před vymýváním mozku environmentálními aktivisty bez znalostí přírodních dějů, rostlin a zvířat. Takto environmentálně vzdělávané děti sice nepoznají vrabce od kosa a netuší, čím se zmínění opeřenci živí, ale nadšeně budou pod vedením aktivistky sázet do pastviny nakoupené kytičky, aby byl porost pestřejší - za dotaci pro aktivistku, samozřejmě. To si nevymýšlím, bohužel.
Odpovědět
PE

Petr Elias

27.1.2026 08:43 Reaguje na Marcela Jezberová
To že to nepoznáte vy, neznamená že to nepozná někdo jiný. Akorát hloupě paušalizujete ostatní na základě své vlastní nevzdělanosti (vlastně to dělá většina vás žvanilů tady :D ). ;)
Odpovědět
pp

pavel peregrin

27.1.2026 19:12 Reaguje na Petr Elias

Příspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.

Odpovědět
PE

Petr Elias

27.1.2026 21:35 Reaguje na pavel peregrin

Příspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.

Odpovědět
MK

Majka Kletečková

28.1.2026 23:29 Reaguje na Marcela Jezberová
Na rozdíl od vás mám s neziskovkami poskytujícími environmentální vzdělávání, výchovu a osvětu dobrou zkušenost, z toho ovšem nevyvozuji, že všechny neziskovky s podobnou nabídkou musejí být super. Je velmi užitečné diferencovat.
Odpovědět
RV

Richard Vacek

26.1.2026 13:28
A nemohla by je platit cizina? Jihočeské matky na své protijaderné kampaně dostávaly finance z Rakouska.
Odpovědět

Jan Šimůnek

26.1.2026 13:45
Paní Jezberová, naprostý souhlas. Děti potřebují fakta, tedy výuku, a ne bláboly, tedy výchovu
Odpovědět

Jan Šimůnek

26.1.2026 13:49
to Jiří Hušek 26.1.2026 12:26
Bankám půjčovat na zbrojní průmysl zakazuje Green Deal, tedy výtvor Putinových agentů. Je to Putinův záměr a cíl, aby byla EU totálně bezbranná a sežratelná tak snadno, jako jednohubka. Což se jeho agentům v řadách ekologů perfektně daří.
Odpovědět
JH

Jiří Hušek

26.1.2026 14:24 Reaguje na Jan Šimůnek
Pane Šimůnku, s vámi se nebavím, je to zbytečná práce. Reaguju na LukasB, protože vím, že je schopný kritického myšlení a diskuse nad argumenty.
Odpovědět
LB

Lukas B.

26.1.2026 14:13
ostatně soudím, že škola má na prvním stupni učit především trivium (číst, psát a počítat), na druhém stupni základy přírodních a společenských věd (s aplikací již perfektně zvládnutého trivia) a do toho nějakou tu občanskou nauku praktickou (třeba s kterým problémem na jaký úřad, co dělat když se nachomejtnu k nehodě, co musím a nemusím od státu strpět, jak funguje daňový systém etc.). jazyky, jasně, elita a střední stav desetimilionového národa se bez znalosti cizího jazyka neobejde. no a ty nešťastný výchovy, aspoň si zaskotačí, vyřvou se a zmatlají se anilinovejma vodovkama.
a pak tady máme katechismus "ala veselí občané sichemští" či "zvonokosský", právem vysmívaný v zábavné literatuře 1. poloviny 20. století. já v zásadě nemám nic proti tomu, aby byl i jakýsi povinně volitelný výchovně etický předmět, kdy si rodiče zvolí pro své děti libovolnou propagandu, katechismus, enviro výchovu, marxismus, národní socialismus nebo třeba pastafariánství, a v sekulární škole též neutrální přehled všech v předchozí části souvětí zmíněných.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

26.1.2026 16:46

Příspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.

Odpovědět
PE

Petr Elias

27.1.2026 08:36 Reaguje na Břetislav Machaček

Příspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.

Odpovědět

Jan Šimůnek

26.1.2026 18:34
to Jiří Hušek 26.1.2026 14:24
To, že v rámci Green Dealu nesmějí (mj.) banky půjčovat na zbrojní výrobu, je prostě fakt, který neokecáte. To, že Green Deal mnoha cestami omezuje obranyschopnost EU v podstatě to samé. Např. Ocel se v EU prakticky nevyrábí a téměř jediná dostupná je pořád nakupovaná z Ruska. Z hlediska přípravy na obranu proti ruské agresi geníální, nebo se snad mýlím?
Prostě ten Green Deal je proruský, přinejmenším na bázi onoho "cui bono", případně "cui prodest". A zkuste dokázat, že tomu tak není. Navíc významnou část lobbistů "za ekologii" v Bruselu tvořili lidé placení Ruskem (to vyšetřili poslanci minulého evropského parlamentu, referoval o tom svého času pan Zdechovský).
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

26.1.2026 21:28
Škrtnout dotace vzdělávacím spolkům je přece geniální tah – něco jako zhubnout amputací nohy. Úspora okamžitá, chůze už není potřeba.
Vzdělávání je ostatně strašně přeceňované; lidi se mohou učit z doslechu, z billboardů nebo z moudrých komentářů pod články na Facebooku.
Odpovědět
PE

Petr Elias

27.1.2026 08:39 Reaguje na Majka Kletečková
Přesně tak. Ale místním prostoduchým se to moc líbí. ;)
Odpovědět

Jan Šimůnek

27.1.2026 07:50
Paní Kletečková. Snažte se pochopit rozdíl mezi vzděláním a "výchovou". To druhé děti žádnými novými fakty neobohacuje, spíš je naopak omezuje (nebo se o to snaží) v možnostech nové informace získat a vstřebat, zejména pokud nejsou zařaditelné do systému lží a desinformací, vytvořeného onou "výchovou".
Odpovědět
PE

Petr Elias

27.1.2026 08:39 Reaguje na Jan Šimůnek

Příspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.

Odpovědět
PE

Petr Elias

27.1.2026 09:01
Motonazi Micinka samozřejmě nechce, aby se děti vzdělávaly. Chtějí aby děti poslouchaly svého vůdce, svatého Hranatého Motonazi, uměly se šaltpákou a zvedaly pravici. ;)

Jako chápu, že místním chudákům se líbí, že chce někdo jejich třídního nepřítele ,,zaříznout,,. Chápu, že to jsou většinou staří dědkové, kteří sice dvacet let nevylezli ze zaprděného bytečku, ale zato ví vše nejlépe.

Ale realita je jiné, než co tu tihle omezení žvanilové vykládají. Třeba takové centrum Vrátkov - super věc pro děti. Myslivost, truhlařina, řezbářství, zálesáctví, kroužkování ptáků, atd, atd,

Ale chápu, tohle je pro místní žvahlavé dědky vymývání mozků. :D
Odpovědět
TS

Tonda Selektoda

28.1.2026 12:00 Reaguje na Petr Elias
Ano Petře, když ho již budeš mít vymytý, jeho další vymývání u tebe již nebude potřebné.
A nezapomeň, čas je jediná spravedlnost na světě. Měří všem stejně. I ty jednou zestárneš. Tvé děti a vnuci, pak nad tebou budou ohrnovat nos, stejně jako ty dnes...
Odpovědět
PE

Petr Elias

28.1.2026 12:31 Reaguje na Tonda Selektoda
1) vidíš tondo, tak bacha u tebe to postupuje rychle ;)

2) Fakt si tondo myslíš, že ohrnuji nos nad starými? Nenech se vysmát. Znám spoustu starých lidí, kteří si zaslouží úctu a uznání. Bohužel, místní staří bezpáteřní křiváci k nim fakt nepatří. :D
Odpovědět
JB

Jaroslav Bobr

28.1.2026 15:16 Reaguje na Petr Elias
https://www.ekocentrumvratkov.cz/partneri-a-dotacni-tituly
https://www.ekocentrumvratkov.cz/cen%C3%ADk
enviromentální vzdělávací program - 50Kc/dítě/akce
myslel jsem, že ekologové vzdělávají děti ze zápalu pro věc, ale oni se tím živí(na rozdíl od dobrovolných hasičů nebo zahrádkářů v obci kteří to dělají z nadšení).
Samozřejmě, že zaměstnanci ekocentra musí být z něčeho živi a peníze ze vzdělávání nestačí(viz ceník),zdálo se mi, že provoz financuje město.
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

28.1.2026 23:38 Reaguje na Jaroslav Bobr
Pokud to kupříkladu Macinka myslí s prací pro občany upřímně, jistě také nebude mít problém dělat svou práci zadarmo.
Odpovědět
PE

Petr Elias

1.2.2026 20:50 Reaguje na Jaroslav Bobr
Jééé, argument s hasiči a zahrádkáři tu ještě nebyl. :D
Odpovědět
KV

Karel Valenta

27.1.2026 10:12
To je křiku, když se tunely a tunýlky začínají uzavírat.
Odpovědět

Martin Švancar

27.1.2026 15:03
Jde o to, aby k oficiálního vzdělávacího systému placené daňovými poplatníky nevznikal paralelní vzdělávací systém , též hrazený daňovými poplatníky. Mohlo by to fungovat, pokud by na to bylo dost peněz. jenže každý z nás se ročně zadluží prostřednictvím státu několika desetitisíci korun. Výdaje je třeba dostat pod kontrolu a nějak je zredukovat.
Odpovědět

Jan Činčera

29.1.2026 10:10 Reaguje na Martin Švancar
Díky za zamyšlení. Co jsem mohl sledovat, centra, nabízející školám či v mimoškolní oblasti environmentální výchovu, existují celkem všude ve světě. Myslím si, že to má dva hlavní důvody: místní expertízu (např., kdo jiný toho ví tolik o KRNAP, než KRNAP) a metodickou expertízu. K té druhé - environmentální výchova je malý obor mezi mnoha a učitelé se na něj často nestihnou na fakultách připravit do takové hloubky, aby pak takovou pomoc nepotřebovali. Někteří učitelé samozřejmě jsou skvělí a zvládají to sami. V různých výzkumech jsem ale zaznamenal dost příkladů, kdy někteří učitelé z dobré vůle a plného přesvědčení uplatňovali v této oblasti velmi nevhodné postupy (např. strašili, moralizovali, atd.). Metodická pomoc, jakou nabízí centra, které se na EV specializují, jsou v tomto důležitá. Pokud jde o otázku governance - co jsem viděl, systém jednoho centra (všechno má pod kontrolou stát) může být krátkodobě efektivní, ale dlouhodobě je velmi křehký vůči politickým výkyvům. Náš polycentrický systém, ve kterém na EV spolupracuje víc typů subjektů, je dlouhodobě odolnější a má podle mého názoru šanci rozvíjet a podporovat dobrou praxi. Otázka rozpočtu je důležitá. Asi by se mi dopis trochu hůř psal, pokud by vláda argumentovala nutností posilovat naši obranu či podporovat Ukrajinu. Podpora EV ale z tohoto hlediska stojí pakatel, jejich zachování může naši resilienci spíš posílit a stát navíc zjevně hraje na jiné priority. Rozumnější by se mi zdálo spíš přemýšlet o tom, jak v praxi EV posílit programy rezonující s dnešní situací, tj. třeba právě na zvyšování psychické odolnosti, sebevědomí, schopnosti řešit problémy, spolupracovat, kriticky myslet, rozpoznávat dezinformace atd.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

28.1.2026 10:16
Jsem rád, že redakce zařazuje články ke změně klimatu vyvolané člověkem (viz. nedávný o hrozícím nedostatku (vyplýtvané) vody, strakaté mapy od Copernicusu aj.), které doplňují mozaiku antropogenních příčin. Je to vlastně envirovzdělávání pro pokročilé, a možná ještě důležitější, než diskutované envikroužky.
Odpovědět
TS

Tonda Selektoda

28.1.2026 12:10
Je zajímavé sledovat, jak se právě po posledních parlamentních volbách, roztrhnul pytel s příspěvky, málem oslavující stav ve společnosti před volbami. Autoři pak ve svých příspěvcích poukazují na nutnost, zachovat a zajistit dosavadní financování různých neziskových eko- organizací, spolků, center, ústavů...
O podpoře, včetně dotací, má snad rozhodovat jejich zřizovatel, dárce, nebo státní instituce. Své argumenty by proto měli tito environmentalisté přednést a řádně je odborně doložit tam, kde se o přidělování dotací rozhoduje. To patrně platforma Ekolistu není.
Daňoví poplatníci, nejsou povinni souhlasit se stavem, když jsou z jejich daní financovány nejen potřeby chodu těchto organizací, ale dokonce i osobní spotřeba jejich členů. Pro některé se tyto aktivity, i včetně (mimoškolní) výchovy dětí a mládeže, staly jejich pracovním uplatněním, nebo předpokladem uplatňování osobního vlivu...
Odpovědět

Jan Šimůnek

28.1.2026 17:09
Pane Eliasi, já jsem v osmé či deváté třídě ZŠ vstoupil do organizace na ochranu přírody Tis, jejímž heslem bylo "poznej a chraň". Komunisté ji rozehnali když jsem byl v praváku či na začátku druháku na gymplu.
A deformován touto osobní historií vidím velice dobře, že ona "výchova" je naprosto bezcenný nesmysl, pokud není kombinována s fakty (přičemž fakta by měla mít jednoznačně přednost). My potřebujeme lidi vzdělané, a ne "vychované". Už proto, že výchova bez současného vzdělávání je jen ideologický brainwashing. Protože právě kvůli tomu brainwashingu se do čela ekologie dostávají pochybné figury typu záškolaček s psychiatrickou diagnózou, které by, pokud by ekologie byla opravdu vědou, neměly šanci.
A taky pochopitelně znám (a z více oborů) modely toho, jak úspěšně kombinovat vědecká data s výukou a výchovou (včetně laické veřejnosti), takže je mi vcelku jasné, že stávající koncepce "ekologické výchovy" s rezignací na faktografickou výuku je prostě špatná. Bez ohledu na to, z jakého důvodu to tak je.
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

28.1.2026 23:32
Pokud to kupříkladu Macinka myslí s prací pro občany upřímně, jistě také nebude mít problém dělat svou práci zadarmo. Kolik chce ušetřit milionů? Kdy Andrej vrátí těch 7 miliard? To by bylo pro rozpočet zajímavější...
Odpovědět

Jan Šimůnek

29.1.2026 10:17
Paní Kletečková, ministr je zaměstnancem nás, občanů a plat mu tudíž náleží. Můžeme se jistě přít o tom, zda tak vysoký, jak si nadělili Fiala a spol. s představou, že ty peníze budou brát "na věčné časy a nikdy jinak", nebo zda ty mzdy nějak upravit. Nevládní organizace není náš zaměstnanec a mnohdy jedná jednoznačně proti našim zájmům, takže neexistuje jediný důvod, aby byly z našich peněz placeny.
Odpovědět

Jan Šimůnek

29.1.2026 17:08
to Jan Činčera 29.1.2026 09:59
Vážený pane autore, hluboce si cením všeho vstupu do diskuse. Naprosto souhlasím s tézí, že "environmentální pedagog by neměl být environmentální aktivista".
Problém ovšem vidím v tom, že díte mladšího školního věku nemá na to, aby rozvíjelo "kompetence k tomu, aby se každý mohl rozhodnout, co je v dané situaci související s životním prostředím nejlepší", na takovou představu u mladších školních dětí se šklebí jak moje jedničky z psychologie i z pediatrie, tak i desítky let praxe při výuce biologie dítěte studentů pedagogických oborů. Dítě by na této věkové úrovni mělo rozvíjet faktografickou kostru, a tyto problémy na ni lepit v době, kdy bude psychicky zralejší.
Ta rozhodnutí jsou téma jakž takž (a ještě s určitou opatrností) pro starší školní děti a středoškoláky.
Já reflektuji názory nespokojených rodičů v různých internetových diskusích i své dosti nepříjemné zděšení z toho, co začal ze školy nosit vnuk, coby žák první třídy. Je velmi pravděpodobné, že bych s řadou programů v jejich presentované podobě souzněl, ale je otázka, zda bych s nimi souzněl i při praktickém provádění, alespoň u některých center.
Jsem toho názoru, že sociální sítě společnost nepolarizují, jen tu existující polarizovanost předvádějí. Zásahy proti nim jsou na úrovni léčby horečky setřepáváním teploměru, což ovšem metternichoidní či bachoidní sociální síly charakterizuje perfektně.
Odpovědět

Jan Činčera

29.1.2026 17:40 Reaguje na Jan Šimůnek
Děkuji za odpověď a zamyšlení. V naší akademické EVVO komunitě diskutujeme o všem a tedy i o vhodném věku pro rozvíjení různých kompetencí dítěte, ale v zásadě mainstreamový názor je skutečně takový, že rozvíjením kompetencí pro analýzu environmentálních problémů je spíše druhostupňové téma. Pro mladší děti doporučujeme soustředit se na základní ekologické porozumění (jak vlastně příroda funguje) a přirozené posilování vztahu k přírodě (aby se v ní cítily příjemně, rády ji zkoumaly atd.). Je tam víc věcí ke zkoumání, např. souvislost mezi znalostmi a vztahem (ukazuje, že spíš zájem o poznání vzniká ze vztahu, ne naopak) a hodně pak téma "konceptuálního porozumění" (jak to udělat, aby si děti nevytvořily zmatené představy - resp., jak s nimi pracovat). Je možné, že se Váš vnuk setkal se špatnou praxí (taky jsem jako otec měl podobnou zkušenost a následně jsem to řešil). Poznání v oboru je ale jinde a je důležité ho postupně dostávat do praxe.
Odpovědět

Jan Šimůnek

29.1.2026 17:14
Pane autore (29.1.2026 10:10), opět více-méně souhlas, jen s tím, že v současnosti není zcela zmapováno, kde se EVVO dělá dobře, kde špatně, a kde naprosto protismyslně. A bude se muset provést jakési mapování toho, co podporovat, toho, co modifikovat a toho, co zcela nemilosrdně zlikvidovat.
Odpovědět

Jan Činčera

29.1.2026 17:47 Reaguje na Jan Šimůnek
Děkuji ještě jednou, myslím, že jsme se v diskusi přiblížili. V rámci komunity center EVVO takový proces dlouhodobě probíhá pomocí několika mechanismů. Jednak evaluacemi, které často ukážou problémy v implementaci či teorii programu. Dále procesem externí certifikace, ve kterém musí ekocentra mj. prokázat, jak ověřují kvalitu svých programů. Dále pak mechanismy sociálného učení - sdílením zkušeností na různých společných fórech atd. Díky tomu se komunita postupně učí a jak to za ty roky vnímám, skutečně se za posledních dvacet let významně posunula. Je to také jeden z důvodů, proč považuji českou síť center EVVO za důležitou - díky rokům reflexe a učení se centra mohla dostat do pozice metodických expertů, kteří pak mohou pomáhat školám. A jinak souhlasím, špatnou praxi je třeba vymítit, dobrou rozvíjet.
Odpovědět

Jan Šimůnek

29.1.2026 19:32
Jsem velice rád, že se shodneme na tom, že dobrou praxi je třeba podpořit, a tu špatnou eliminovat. Patrně se neshodneme na prostředcích, ale to už je do jisté míry detail.
Ono jde taky o to, že nejvíce volili Motoristy mladí, snad ve věkové kategorii od 18 do 25 let, jestli si to vymezení kategorií dobře pamatuji. Takže asi je určitý tlak na "preventivní" vymývání mozků "předvoličům".
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist