Jan Činčera: Revize RVP a jedinečná příležitost ovlivnit podobu základního vzdělávání na desítky let
5.4.2024
Ilustrační snímek.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Zdroj | Depositphotos
Žáci by se podle něj měli učit přemýšlet o místě, kde žijí a o tom, co by se v něm mělo změnit, měli by se učit chápat provázanost mezi environmentální, ekonomickou a sociální stránkou klimatické změny či kriticky přemýšlet a plánovat vlastní či společné akce pro ochranu životního prostředí.
Environmentální výchova by podle návrhu měla procházet celou školou a být realizována nejenom v jednotlivých předmětech, ale i formou průřezových projektů.
Připomínky, ale i případnou podporu k návrhu je možné do konce května posílat prostřednictvím portálu Národního pedagogického institutu.
Příklady dobré praxe k novým výstupům environmentální výchovy: sbíráme zkušenosti. Pokud vás téma profesně zajímá, vyplňte prosím tento dotazník.
reklama
Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou
diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem
Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného
textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.
Dále čtěte |
Brněnští vědci pomohli otevřít naučnou lesnickou stezku v Mongolsku
Evropský klimatický pakt hledá nové ambasadory pro boj s klimatickou krizí
Ministerstvo životního prostředí vyčlenilo 70 milionů korun na environmentální vzdělávání
Další články autora |
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (25)
JŘ
Jaroslav Řezáč
5.4.2024 07:02naše státní školství je mentálně impotentní nerozvijející duševní kvality.
Učí se něco, co v životě nikdy nepoužijou a to, co jim zachrání život se neučí.
Učitelé a žáci pojí jediné a to je vyhoření. Učitelé, kteří nestíhají závislosti dětí na digitálu, protože mobilní internet "ničí" dětské mozky, tedy lépe řešeno kognitivní funkce. JEDNODUŠE ŘEČENO DIGITÁL VYRÁBÍ DUŠEVNÍ "MRZÁKY".
Děti se v rodinách adorují na úkor autorit učitele.
Nejsou dodržována práva dětí na dětství a to být dětmi.
VE ŠKOLSTVÍ SE ZTRATIL OBSAH A TO JE TO DÍTĚ. VZDĚLÁVACÍ SYSTÉM JE NIČENÍ DĚTSKÉ DUŠE VE JMÉNU PRŮMYSLU.
DÍTĚ JE PERMANENTNĚ ZNEUŽÍVÁNO MARKETINGEM SOCIÁLNÍCH SÍTÍ, PEDOFILY A ŠIKANOSNÍM JEDNÁNÍM.
ZNAČKY IPHONŮ A TELEFONŮ JE SOCIÁLNÍ KLOBOUK, KTERÝ URČUJÍ SOCIÁLNÍ STATUSY VE ŠKOLÁCH.
" děti chodí do školy, aby se naučili používat mozek, ne proto, aby se stali lepšími závisláky a asociály.
Inkluze v základním školství, tak jak je nesmysl, která školství nic nepřinesl, tedy akorát potíže a mizerně placené asistenty.
Na děti je vyvíjen nasmyslný tlak na výkonnost, tím pádem se děti bojí selhat a vytváří tak trauma, psychické problémy a sociální.
Odpovědět
Učí se něco, co v životě nikdy nepoužijou a to, co jim zachrání život se neučí.
Učitelé a žáci pojí jediné a to je vyhoření. Učitelé, kteří nestíhají závislosti dětí na digitálu, protože mobilní internet "ničí" dětské mozky, tedy lépe řešeno kognitivní funkce. JEDNODUŠE ŘEČENO DIGITÁL VYRÁBÍ DUŠEVNÍ "MRZÁKY".
Děti se v rodinách adorují na úkor autorit učitele.
Nejsou dodržována práva dětí na dětství a to být dětmi.
VE ŠKOLSTVÍ SE ZTRATIL OBSAH A TO JE TO DÍTĚ. VZDĚLÁVACÍ SYSTÉM JE NIČENÍ DĚTSKÉ DUŠE VE JMÉNU PRŮMYSLU.
DÍTĚ JE PERMANENTNĚ ZNEUŽÍVÁNO MARKETINGEM SOCIÁLNÍCH SÍTÍ, PEDOFILY A ŠIKANOSNÍM JEDNÁNÍM.
ZNAČKY IPHONŮ A TELEFONŮ JE SOCIÁLNÍ KLOBOUK, KTERÝ URČUJÍ SOCIÁLNÍ STATUSY VE ŠKOLÁCH.
" děti chodí do školy, aby se naučili používat mozek, ne proto, aby se stali lepšími závisláky a asociály.
Inkluze v základním školství, tak jak je nesmysl, která školství nic nepřinesl, tedy akorát potíže a mizerně placené asistenty.
Na děti je vyvíjen nasmyslný tlak na výkonnost, tím pádem se děti bojí selhat a vytváří tak trauma, psychické problémy a sociální.
ss
JŘ
Jaroslav Řezáč
5.4.2024 07:08enviromantální výchova je na nic, když jako člověk bude stát za pendrek.
Člověka a jeho náhled mnohem více ovlivní Etická výchova. Etická výchova je matrice, kterou nahlíží každý na společnost a tedy i na potřeby. Je to hodnotová záležitost.
Odpovědět
Člověka a jeho náhled mnohem více ovlivní Etická výchova. Etická výchova je matrice, kterou nahlíží každý na společnost a tedy i na potřeby. Je to hodnotová záležitost.
JŘ
Jaroslav Řezáč
5.4.2024 07:45 Reaguje na Jaroslav Řezáčtedy abych to upřesnil, jde o charakterové vlastnosti, které Etika obsahuje a rozvijí.
Odpovědět
JS
Jarek Schindler
5.4.2024 08:57 Reaguje na Jaroslav ŘezáčDnešní " enviroresort" nepotřebuje lidi s vlastním myšlením. Tedy lidi s určitou vžitou mravní ( etickou) normou. Ti se asi v dalším životě nebudou chovat povětšině neeticky. Nepotřebuje občany, potřebuje ovčany. No a co se v mládí naučíš.......Nejlépe se mozky vymývají dětem.
Odpovědět
ss
ss
smějící se bestie
5.4.2024 08:37Škola má hlavně učit děti tak, aby nebyly závislé na mobilech, počítačích a hlavně je přestat masírovat podle Bruseli !
Odpovědět
HH
Honza Honza
5.4.2024 08:50- jen 8 letá ZŠ
- pro chytřejší 2-4 r nástavba všeobec. SŠ , 2r odborné SŠ s maturitou nebo 3 roky učení s nebo bez maturity
- jazyky: povinná jen angličina již od 1. třídy, více hodin týdně, celou vyučovací hodinu jen v angličtině, důraz na konverzaci, porozumnění textu, schopnost odpovědět, ne na gramatiku
- matematiku a fyziku vyučovat do hloubky, aby tomu každý rozuměl: co je rovnice y = ax, y = ax + 2 apod. Hledat různé způsoby řešení. Strategie výpočtu. Nikdo tomu nerozumí!
- čeština jen gramatika, sloh, schopnost se správně vyjádřit
- ostatní předměty (dějepis, zeměpis, literatura, přírodopis) jen jako stručný orient přehled: třeba environmentální, názorná výchova, více spojená s praxí, ale proboha, nedělat z toho zase složitou vědu
Odpovědět
- pro chytřejší 2-4 r nástavba všeobec. SŠ , 2r odborné SŠ s maturitou nebo 3 roky učení s nebo bez maturity
- jazyky: povinná jen angličina již od 1. třídy, více hodin týdně, celou vyučovací hodinu jen v angličtině, důraz na konverzaci, porozumnění textu, schopnost odpovědět, ne na gramatiku
- matematiku a fyziku vyučovat do hloubky, aby tomu každý rozuměl: co je rovnice y = ax, y = ax + 2 apod. Hledat různé způsoby řešení. Strategie výpočtu. Nikdo tomu nerozumí!
- čeština jen gramatika, sloh, schopnost se správně vyjádřit
- ostatní předměty (dějepis, zeměpis, literatura, přírodopis) jen jako stručný orient přehled: třeba environmentální, názorná výchova, více spojená s praxí, ale proboha, nedělat z toho zase složitou vědu
JS
Jarek Schindler
5.4.2024 09:34 Reaguje na Honza HonzaNo, když se podívám na tu vaši rovnici ? Vám to takto dává smysl? Mě by dávalo smysl třeba ax . y = y + 2. Otázka y = ?
Odpovědět
HH
Honza Honza
5.4.2024 21:01 Reaguje na Jarek SchindlerPane, y = ax je základní lineární rovnice každého násobení (počet prvků v jedné skupině * počet skupin), grafem je přímka = i rovnice přímé úměry
y = ax + 2 je tatáž rovnice posunutá o 2 (např. o váhu nádrže).
Každý (na úrovni ZŠ) by měl nejen těmto rovnicím rozumět a dokázat na ně vytvořit slovní příklad.
Odpovědět
y = ax + 2 je tatáž rovnice posunutá o 2 (např. o váhu nádrže).
Každý (na úrovni ZŠ) by měl nejen těmto rovnicím rozumět a dokázat na ně vytvořit slovní příklad.
JS
Jarek Schindler
6.4.2024 02:04 Reaguje na Honza HonzaNo a já si vždy myslel, že základním tvarem lineární rovnice je ax + b = 0.
Odpovědět
HH
Honza Honza
6.4.2024 07:24 Reaguje na Jarek SchindlerTo jsou právě ty matematické tvary, kterým pak nikdo nerozumí a neví ani co znamenají.
Je třeba, aby dítě v 7. třídě umělo matematicky popsat, co dělá, když řeší příklad 5 ředkviček na 1 řádku * počet řádků, to právě vyjadřuje rovnice
y = ax neboli v přímé úměře y = kx , k = konstanta, pak je rovnice y = k/x nepřímé úměry, mělo by vědět, co znamená (ví to dnešní děti?) Asi ne. A rovnice y = ax + b také něco znamená, je třeba vědět v jakých slovních příkladech se užívá. To jsou absolutní primitivní základy matematiky = vysvětlení, co vlastně je násobení od 4. třídy ZŚ.
Odpovědět
Je třeba, aby dítě v 7. třídě umělo matematicky popsat, co dělá, když řeší příklad 5 ředkviček na 1 řádku * počet řádků, to právě vyjadřuje rovnice
y = ax neboli v přímé úměře y = kx , k = konstanta, pak je rovnice y = k/x nepřímé úměry, mělo by vědět, co znamená (ví to dnešní děti?) Asi ne. A rovnice y = ax + b také něco znamená, je třeba vědět v jakých slovních příkladech se užívá. To jsou absolutní primitivní základy matematiky = vysvětlení, co vlastně je násobení od 4. třídy ZŚ.
JS
Jarek Schindler
6.4.2024 14:47 Reaguje na Honza HonzaTak ještě jednou. Napsal jsem, že mi ta vaše rovnice nedává smysl. Můžete do ni tedy dosadit čísla tak abych to pochopil i já?
Odpovědět
HH
Honza Honza
6.4.2024 17:07 Reaguje na Jarek SchindlerAle tady nejde o žádná čísla, ale o to, aby děti pochopily běžné výpočty, na příslušný slovní příklad sestavit matemat. formulaci = rovnici = aby rovnicím rozuměly.
např. auto jede rychlostí 60km/h * počet hodin = kolik km ujede neboli
km = 60km/h * h, jde o obecnou rovnici
y = ax
Odpovědět
např. auto jede rychlostí 60km/h * počet hodin = kolik km ujede neboli
km = 60km/h * h, jde o obecnou rovnici
y = ax
MK
Majka Kletečková
6.4.2024 19:46 Reaguje na Jarek Schindlery = a.x + c vyjadřuje tvar LINEÁRNÍ FUNKCE ve dvourozměrném prostoru, jejímž grafem je přímka.
y je závisle proměnná,
x je nezávisle proměnná,
parametr a je směrnicí přímky,
parametr c je druhá souřadnice průsečíku přímky s osou y.
(Touto rovnicí zapisujeme směrnicový tvar přímky.)
Odpovědět
y je závisle proměnná,
x je nezávisle proměnná,
parametr a je směrnicí přímky,
parametr c je druhá souřadnice průsečíku přímky s osou y.
(Touto rovnicí zapisujeme směrnicový tvar přímky.)
HH
Honza Honza
6.4.2024 19:58 Reaguje na Majka Kletečkovásprávně! teď ještě vymyslete slovní příklad na tuto rovnici a dosaďte správně za písmena.
y(km=závisle proměná, závisí na čase) = km/h (počet prvků v jedné skupině) * x (nezávisle proměná=čas =počet skupin), c je tady 0 = jde o rovnici přímé úměry
Odpovědět
y(km=závisle proměná, závisí na čase) = km/h (počet prvků v jedné skupině) * x (nezávisle proměná=čas =počet skupin), c je tady 0 = jde o rovnici přímé úměry
MK
Majka Kletečková
7.4.2024 12:00 Reaguje na Honza HonzaPřipadá mi od Vás hloupé dávat mi tento úkol.
Odpovědět
JS
Jarek Schindler
7.4.2024 07:08 Reaguje na Majka KletečkováDěkuji za vysvětlení. Já ale nerozumím, pokud jste to z textu nepochopili, původně dané rovnici. Tedy y = ax, y = ax + 2 . Jak jsem napsal, mě nedává smysl. Buďte tak laskaví a dosaďte tam konečně nějaká číssla. Osobně bych řekl, že pokud platí, že y= ax tak y asi nemůže být současně i y= ax +2. Nebo snad může?
Odpovědět
HH
Honza Honza
7.4.2024 07:50 Reaguje na Jarek Schindlersamozřejmě že obě rovnice se sobě nerovnají, obě vyjadřují něco jiného, ale jsou základní pojem v matematice. Dítě když má slovní úlohu, tak by ji mělo umět převést do nějakého matematického tvaru (tudíž tomuto matematic. tvaru rozumět, co znamená). Píše-li učitel nějaký matemat. tvar, měl by i vysvětlit, co v praxi znamená. Např. jak jsem uvedl chceme-li vypočítat kolik km celkem ujede auto s nějakou rychlostí, použijeme obecnou rovnici y = ax, 120km = 60km/h * 2h, 120 = 60 * 2, y = ax + b znamená, že ještě k tomuto výpočtu přidáváme b (např. urči závislost hmotnosti nádoby na váze přitékající tekutiny + b = hmotnost této nádrže), y = axna druhou je jednoduchá obecná kvadratická rovnice, y = k/x je rovnice nepřímé úměry atd. Učitel by měl vysvětlit, co jednotlivá písmena znamenají a kdy se tato rovnice používá.
Odpovědět
JŘ
Jaroslav Řezáč
6.4.2024 08:02 Reaguje na Jarek Schindlerdomnívám se, že to není problém, problém je to, že tyhle " příklady" rozhodují o tom kdo je jaký člověk.
Je zřejmé, že všichni máme podobné možnosti ale každý ten mozek máme " poskládaný" jinak.
CHOROBNÁ PŘEDSTAVA HODNOCENÍ udělalo školství nesnesitelné. Každý je přeci jen trtochu jiný. A ZÁKLADNÍ ŠKOLSTVÍ BY MĚLO ODHALOVAT SILNÉ A SLABÉ STRÁNKY NE DĚLAT Z LIDÍ BLBCE PROTOŽE NEUMÍ Y=Y+2. učitel by měl být hlavně psycholog a citlivě reagovat. Ne že dostane učitelství za zásluhy, že nabifluje vzorečky. VYSOKÁ ŠKOLA NENÍ ZÁRUKA, ŽE TEN ČLOVĚK NA UČITELSTVÍ TAKÉ MÁ, PROTOŽE NA TO JSOU POTŘEBA MĚKKÉ DOVEDNOSTI NE HÁZET ZNÁMKY OD BOKU. SLOVNÍ HODNOCENÍ JE SMYSLUPLNĚJŠÍ.
Odpovědět
Je zřejmé, že všichni máme podobné možnosti ale každý ten mozek máme " poskládaný" jinak.
CHOROBNÁ PŘEDSTAVA HODNOCENÍ udělalo školství nesnesitelné. Každý je přeci jen trtochu jiný. A ZÁKLADNÍ ŠKOLSTVÍ BY MĚLO ODHALOVAT SILNÉ A SLABÉ STRÁNKY NE DĚLAT Z LIDÍ BLBCE PROTOŽE NEUMÍ Y=Y+2. učitel by měl být hlavně psycholog a citlivě reagovat. Ne že dostane učitelství za zásluhy, že nabifluje vzorečky. VYSOKÁ ŠKOLA NENÍ ZÁRUKA, ŽE TEN ČLOVĚK NA UČITELSTVÍ TAKÉ MÁ, PROTOŽE NA TO JSOU POTŘEBA MĚKKÉ DOVEDNOSTI NE HÁZET ZNÁMKY OD BOKU. SLOVNÍ HODNOCENÍ JE SMYSLUPLNĚJŠÍ.
PB
Petr Brok
5.4.2024 09:29Stačí naučit děti hospodařit s penězi, jídlem, v kuchyni, s časem, na poli, louce, v lese, se zvířaty, vztahy s lidmi, .....
Odpovědět
LB
Lukas B.
5.4.2024 10:45jak to tak čtu, tak jsem si maně vzpoměl na odluku od církve.
já si vůbec nemyslím, že by měla být nějaká speciální enviromentální výchova, resp. témata logicky patří do výchovy občanské nebo ještě spíš do volitelného předmětu náboženství (žák by si mohl vybrat, jestli bude chodit na katechismus, enviromentalismus nebo třeba pastafariánství).
základní škola by především měla na prvním svém stupni naučit trivium, tedy číst/psát/počítat, a na stupni druhém dát základy přírodních a společenských věd a naučit v nich to trivium aplikovat.
mnohem větší problém je, že ze školy vycházejí lidé, kteří netuší, s kterým problémem jít na jaký úřad a jaké vlastně mají nároky a povinnosti, to by snad také chtělo svoji výchovu, nebo tedy dramaticky zvětšit dotaci výchovy občanské. ukazuje se, že by bylo asi fajn vrátit výchovu brannou, tedy spíše civilní obranu, od první pomoci přes požární ochranu po chování při živelných katastrofách, teroristických úrocích, občanských nepokojích a válce.
Odpovědět
já si vůbec nemyslím, že by měla být nějaká speciální enviromentální výchova, resp. témata logicky patří do výchovy občanské nebo ještě spíš do volitelného předmětu náboženství (žák by si mohl vybrat, jestli bude chodit na katechismus, enviromentalismus nebo třeba pastafariánství).
základní škola by především měla na prvním svém stupni naučit trivium, tedy číst/psát/počítat, a na stupni druhém dát základy přírodních a společenských věd a naučit v nich to trivium aplikovat.
mnohem větší problém je, že ze školy vycházejí lidé, kteří netuší, s kterým problémem jít na jaký úřad a jaké vlastně mají nároky a povinnosti, to by snad také chtělo svoji výchovu, nebo tedy dramaticky zvětšit dotaci výchovy občanské. ukazuje se, že by bylo asi fajn vrátit výchovu brannou, tedy spíše civilní obranu, od první pomoci přes požární ochranu po chování při živelných katastrofách, teroristických úrocích, občanských nepokojích a válce.
JŘ
Jaroslav Řezáč
6.4.2024 08:12 Reaguje na Lukas B.jde spíš o to, jak se to pojme. Pokud to bude probírání přírodních vztahů a naznačování ovlivnění člověkem, dává to jakýsi smysl. Mělibchom si ale uvědomit, že enviromentální výhćhovu nemohou dělat ti, kdo brečí enviromentální žal.
Domnívám se, že by to mohlo být součástí Etické výchovy. Samozřejmně by byla potřeba navýšení hodin.
Ale připadá mě to smysluplnější a přínosnější než učení podivných vzorců a indokrtinace digitalizací.
ŠKOLSTVBÍ BY MĚLO BÝT HUMANITNÍ (zaměřeno na člověka) NE Technologický START UP.
ZÁKLADNÍ ŠKOLSTVÍ MÁ ODHALOVA POTENCIÁL DÍTĚTE NE Z NĚJ DĚLAT " ROBOTA" ROZVIJET MYŠLENÍ, UVĚDOMOVÁNÍ SI A OSOBNOSTNÍ POVAHOVÉ RYSY.
Odpovědět
Domnívám se, že by to mohlo být součástí Etické výchovy. Samozřejmně by byla potřeba navýšení hodin.
Ale připadá mě to smysluplnější a přínosnější než učení podivných vzorců a indokrtinace digitalizací.
ŠKOLSTVBÍ BY MĚLO BÝT HUMANITNÍ (zaměřeno na člověka) NE Technologický START UP.
ZÁKLADNÍ ŠKOLSTVÍ MÁ ODHALOVA POTENCIÁL DÍTĚTE NE Z NĚJ DĚLAT " ROBOTA" ROZVIJET MYŠLENÍ, UVĚDOMOVÁNÍ SI A OSOBNOSTNÍ POVAHOVÉ RYSY.
JŘ
JS
Jiří Svoboda
5.4.2024 14:16Pane Činčero
Myslím, že by se hlavně už u učitelů a učitelů učitelů mělo zavést povědomí, jaký je rozdíl mezi ekologií (víceméně lokální záležitost) a o ochranou klimatu (víceméně globální záležitost). Pak byste asi dospěli k názoru, že žáky je třeba vyučovat hlavně tu ekologii jako vztah k přírodě, úspornosti života i dobrým mezilidským vztahům... Na ochranu klimatu je čas později, až mají dobrý ekologický základ.
Odpovědět
Myslím, že by se hlavně už u učitelů a učitelů učitelů mělo zavést povědomí, jaký je rozdíl mezi ekologií (víceméně lokální záležitost) a o ochranou klimatu (víceméně globální záležitost). Pak byste asi dospěli k názoru, že žáky je třeba vyučovat hlavně tu ekologii jako vztah k přírodě, úspornosti života i dobrým mezilidským vztahům... Na ochranu klimatu je čas později, až mají dobrý ekologický základ.