Jan Zeman: K efektivnosti případné výstavby kanálu Dunaj – Odra – Labe
Studie má několik tisíc stran textu, grafů, tabulek a obrázků, skládá se z řady dílčích studií, z nichž některé jsou zpracovány relativně objektivně, jiné objektivně jen napůl a další jsou zpracovány zjevně neobjektivně. Shrnutí pak neobsahuje mnohá negativní zjištění jednotlivých dílčích studií. Prý to muselo vyjít a vědecká čest je přežitek minulých dob.
Důkladně jsem Studii prošel a dospěl k následujícím závěrům:
1) Vodní koridor (kanál) Dunaj – Odra – Labe nemá dopravní zdůvodnění. Podle studie má významnou část přepravy po kanálu tvořit tankery se zkapalněným zemním plynem, přestože takovou přepravu po řekách předpisy EU zakazují, dále černé uhlí, přestože jeho masové využívání bude muset lidstvo rychle zastavit, nechce-li učinit klima těžko obyvatelné,
2) Vodní koridor (kanál) Dunaj – Odra – Labe nemá ekonomické zdůvodnění. I Studie proveditelnosti předpokládá 90 % tržeb mimo vodní dopravu, přitom velká část těchto „vedlejších přínosů“ je buď vymyšlena, nebo zásadně nadsazena. Naopak enormní nákladnost případné výstavby kanálu D-O-L garantuje těžkou sociálně ekonomickou paralýzu rozvoje České republiky a nejspíš i její finanční bankrot.
3) Případná výstavba vodního koridoru (kanálu) Dunaj – Odra – Labe by způsobila jednu z největších ekologických katastrof na našem území, třetí až čtvrtou největší po zplundrování Severočeského Podkrušnohoří a Ostravska s tím, že o třetí místo by soutěžila s obří kůrovcovou kalamitou v našich smrkových lesích (nevíme zatím, zda kůrovci zničí všechny naše smrkové lesy, tj. asi polovinu lesů ČR).
Proto i z některých dalších důvodů (zjevná protiprávnost, vysoké riziko mezinárodních sporů ad.) je nutné projekt tohoto kanálu rozhodně odmítnout.
Celý můj detailní rozbor je v přiloženém souboru.
reklama
Další články autora |
Online diskuse
Všechny komentáře (8)
Miroslav Vinkler
6.5.2019 15:33Zcela poplatná typickým bludům diktátorů jakými byli Stalin a Hitler, kteří přišli
s jediným možným revolučním řešením obtížné situace . Jak to dopadlo je všem známo.
Škoda, že už mezi námi není pan profesor Otakar Štěrba. První vedoucí katedry ekologie UP Olomouc po r. 89 ,horolezec i nadšený vodák, odborník na řeky par excelence ,který sjel v kanoi nejen řeky v Evropě,Asii a Americe, ale také i několik obdobných plavebních kanálů. Tyto technické stavby proklel a měl je za horší pro říční krajinu než pro lidi černý mor ve středověku. Kdo chce ,ať si najde pár článků v časopisu Vesmír.
Jan Šimůnek
10.5.2019 09:15 Reaguje na Miroslav VinklerJiří Svoboda
6.5.2019 16:12Dvakrát dražší protiústavní a protizákonný OZE tunel republiku nepoložil, proč by měl D-O-L? 10 milionů lidí je na posledním místě zájmů představitelů státní moci. Když lidé velmi lehce zkousli OZE tunel zkusnou i D-O-L.
Jan Škrdla
6.5.2019 20:37 Reaguje na Jiří SvobodaNěco na způsob, zkousli jsme to, že nám vykradli barák, tak zkousneme i to, že nám vykradou chatu.
Jinak myslím, že většina lidí ten OZE tunel zkousla těžce.
Jiří Svoboda
7.5.2019 09:37 Reaguje na Jan ŠkrdlaVidíte, OZE tunel zkousli těžce, ale zkousli, byť je tam podpora nastavena protizákonně a protiústavně. Pořád se tam dá zachránit 300 miliard. Ale nikdo mi s tím nechce, až na velmi řídké výjimky včetně Ekolistu - budiž jim čest, pomoci. Jen se podívejte, z jakých důvodů chodí lidé do ulic a čemu dělají vlivná a veřejnoprávní média publicitu.
Jan Šimůnek
6.5.2019 18:56Bude vůbec v době jeho postavení EU existovat?
Jan Šimůnek
8.5.2019 14:52Druhou věcí je, že bychom přestali být odkázáni na libo(z)vůli Německa ohledně vodní cesty z Čech (tradičně se tak dopravovaly velké nedělitelné výrobky typu reaktorových nádob), kterou nám mohou Němci kdykoli pod heslem "ekologie" ucpat, aby nás ekonomicky poškodili a zbavili své oceláře naší konkurence. A to je věc, která je obtížně vyčíslitelná už proto, že mnoho podnikatelů v současné době nepůjde do budování těžkého průmyslu v Česku právě pro obavy z možnosti Německa jim to stopnout.