https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/jann-zeman-k-efektivnosti-pripadne-vystavby-kanalu-dunaj-odra-labe-ii
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Jan Zeman: K efektivnosti případné výstavby kanálu Dunaj – Odra – Labe

6.5.2019
Vizualizace křižovatky DOL u Přerova - Křižovatka tří moří.
Vizualizace křižovatky DOL u Přerova - Křižovatka tří moří.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Zdroj | Plavba a vodní cesty
Ministerstvo dopravy České republiky v letech 2017-18 nechalo vypracovat rozsáhlou „Studii proveditelnosti výstavby vodního koridoru Dunaj – Odra – Labe“ s cílem prokázat reálnost takové výstavby za cenu 27 milionů Kč, zřejmě s cílem potvrdit oprávněnost požadavku prezidenta České republiky Miloše Zemana na stavbu této vodní cesty.
 

Studie má několik tisíc stran textu, grafů, tabulek a obrázků, skládá se z řady dílčích studií, z nichž některé jsou zpracovány relativně objektivně, jiné objektivně jen napůl a další jsou zpracovány zjevně neobjektivně. Shrnutí pak neobsahuje mnohá negativní zjištění jednotlivých dílčích studií. Prý to muselo vyjít a vědecká čest je přežitek minulých dob.

Důkladně jsem Studii prošel a dospěl k následujícím závěrům:

1) Vodní koridor (kanál) Dunaj – Odra – Labe nemá dopravní zdůvodnění. Podle studie má významnou část přepravy po kanálu tvořit tankery se zkapalněným zemním plynem, přestože takovou přepravu po řekách předpisy EU zakazují, dále černé uhlí, přestože jeho masové využívání bude muset lidstvo rychle zastavit, nechce-li učinit klima těžko obyvatelné,

2) Vodní koridor (kanál) Dunaj – Odra – Labe nemá ekonomické zdůvodnění. I Studie proveditelnosti předpokládá 90 % tržeb mimo vodní dopravu, přitom velká část těchto „vedlejších přínosů“ je buď vymyšlena, nebo zásadně nadsazena. Naopak enormní nákladnost případné výstavby kanálu D-O-L garantuje těžkou sociálně ekonomickou paralýzu rozvoje České republiky a nejspíš i její finanční bankrot.

3) Případná výstavba vodního koridoru (kanálu) Dunaj – Odra – Labe by způsobila jednu z největších ekologických katastrof na našem území, třetí až čtvrtou největší po zplundrování Severočeského Podkrušnohoří a Ostravska s tím, že o třetí místo by soutěžila s obří kůrovcovou kalamitou v našich smrkových lesích (nevíme zatím, zda kůrovci zničí všechny naše smrkové lesy, tj. asi polovinu lesů ČR).

Proto i z některých dalších důvodů (zjevná protiprávnost, vysoké riziko mezinárodních sporů ad.) je nutné projekt tohoto kanálu rozhodně odmítnout.

Celý můj detailní rozbor je v přiloženém souboru.


reklama

 
foto - Zeman Jan
Jan Zeman
Autor je ekolog a čtenář Ekolistu.cz

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (8)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

6.5.2019 15:33
Vize vodního díla Dunaj-Odra-Labe je nebezpečnou fantasmagorií dvou silných hráčů v poli - stavební lobby a bohužel prezidenta Zemana.

Zcela poplatná typickým bludům diktátorů jakými byli Stalin a Hitler, kteří přišli
s jediným možným revolučním řešením obtížné situace . Jak to dopadlo je všem známo.

Škoda, že už mezi námi není pan profesor Otakar Štěrba. První vedoucí katedry ekologie UP Olomouc po r. 89 ,horolezec i nadšený vodák, odborník na řeky par excelence ,který sjel v kanoi nejen řeky v Evropě,Asii a Americe, ale také i několik obdobných plavebních kanálů. Tyto technické stavby proklel a měl je za horší pro říční krajinu než pro lidi černý mor ve středověku. Kdo chce ,ať si najde pár článků v časopisu Vesmír.
Odpovědět

Jan Šimůnek

10.5.2019 09:15 Reaguje na Miroslav Vinkler
No, já spíš vycházím z toho, jak tyhle stavby působí v řadě států, kde je mají. A žádná katastrofa se tam (Velká Británie, Belgie, Nizozemí, Německo, Polsko) nekoná. V Německu jsem měl i možnost projížďky po takových kanálech v oblasti Berlína, a žádná hrůza či tragédie to nebyla.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

6.5.2019 16:12
"Naopak enormní nákladnost případné výstavby kanálu D-O-L garantuje těžkou sociálně ekonomickou paralýzu rozvoje České republiky a nejspíš i její finanční bankrot."

Dvakrát dražší protiústavní a protizákonný OZE tunel republiku nepoložil, proč by měl D-O-L? 10 milionů lidí je na posledním místě zájmů představitelů státní moci. Když lidé velmi lehce zkousli OZE tunel zkusnou i D-O-L.
Odpovědět

Jan Škrdla

6.5.2019 20:37 Reaguje na Jiří Svoboda
Nevím, jak moc to myslíte vážně. Tvrzení, že když lidé lehce zkousli OZE tunel, tako zkousnou i D-O-L, mi připadne jako dost těžká ironie.
Něco na způsob, zkousli jsme to, že nám vykradli barák, tak zkousneme i to, že nám vykradou chatu.
Jinak myslím, že většina lidí ten OZE tunel zkousla těžce.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

7.5.2019 09:37 Reaguje na Jan Škrdla
Nevím, jestli je ironie úplně výstižné, ale pokud se naše vrchnost rozhodne pro D-O-L, lidé to prostě zkousnou ať těžce nebo netěžce.

Vidíte, OZE tunel zkousli těžce, ale zkousli, byť je tam podpora nastavena protizákonně a protiústavně. Pořád se tam dá zachránit 300 miliard. Ale nikdo mi s tím nechce, až na velmi řídké výjimky včetně Ekolistu - budiž jim čest, pomoci. Jen se podívejte, z jakých důvodů chodí lidé do ulic a čemu dělají vlivná a veřejnoprávní média publicitu.
Odpovědět

Jan Šimůnek

6.5.2019 18:56
"... . Podle studie má významnou část přepravy po kanálu tvořit tankery se zkapalněným zemním plynem, přestože takovou přepravu po řekách předpisy EU zakazují ..."
Bude vůbec v době jeho postavení EU existovat?
Odpovědět
ig

7.5.2019 00:42
Máte naprostou pravdu. Bohužel Vaše práce byla asi zbytečná, protože tahle stavba stejně nemá a nikdy neměla vzniknout. Účelu bylo dosaženo sepsáním oné několikatisícístránkové blbostudie a zejména jejím zaplacením :-) Takových kolaterálních projektů vznikne ještě řada, penízky se rozkutálejí (a zakutálejí kam mají :-)), ale nikdy se nic reálného nepodnikne.
Odpovědět

Jan Šimůnek

8.5.2019 14:52
I kdyby nastala skutečně ekologická katastrofa srovnatelná s kůrovcovou kalamitou, pořád by zde byl rozdíl v přínosnosti tohoto díla ve srovnání s nulovým přínosem vytváření "ekologických" líhní pro kůrovce.
Druhou věcí je, že bychom přestali být odkázáni na libo(z)vůli Německa ohledně vodní cesty z Čech (tradičně se tak dopravovaly velké nedělitelné výrobky typu reaktorových nádob), kterou nám mohou Němci kdykoli pod heslem "ekologie" ucpat, aby nás ekonomicky poškodili a zbavili své oceláře naší konkurence. A to je věc, která je obtížně vyčíslitelná už proto, že mnoho podnikatelů v současné době nepůjde do budování těžkého průmyslu v Česku právě pro obavy z možnosti Německa jim to stopnout.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist