Jan Stejskal: Kam se poděl rozum?
Najdu určitě spoustu příkladů, v nichž dám Sádlovi s Pokorným za pravdu – třeba kosení bělokarpatských luk, to i já vnímám jako staromilství. Najdu ale spoustu příkladů ochrany přírody, které mají nepochybně rozumné důvody – třeba péče o lesy, jejímž cílem je zachování jejich retenční schopnosti, nebo ochrana přírody v oblastech, které jsou zdroji pitné vody. To jsou přece činnosti racionální v běžném významu toho slova, činnosti, jejichž motivace se jednoduché charakteristice botaniků a socioložky vymykají. Když mi začne na louce za barákem růst bolševník a začnu ho hubit, tak jsem možná staromilec. Jenomže když mi na louce za barákem mají vyrůst svodidla silnice, postavím se proti její výstavbě kvůli tomu, že nechci umřít o deset let dřív z příčin, které oficiálně neexistují (třeba nadměrný hluk). Je tohle jednání spíš citové, nebo rozumové?
Staré, nebo nové rytířství?
O vztahování k přírodě jako o rytířství mluví už v 19. století Henry David Thoreau v eseji Chůze: „Mně a mému společníku působí radost myslet si, že jsme rytíři nového nebo spíš starého řádu – ne jezdci neboli chevalliers, ne rytíři neboli Ritters, nýbrž chodci, což je, myslím, třída ještě starší a úctyhodnější. Rytířský a bohatýrský duch, který kdysi vyznačoval rytíře, nyní jako by přebýval v chodci nebo snad do něj ustupoval – není to rytíř, ale chodec, toulavec.“ (přeložil Zdeněk Franta)
Z dalšího textu vyplývá, že Thoreau mluví o vztahu k přírodě ne jako o aktivním sekání luk a lpění na poslední rostlince střevíčníku, ale o nechání přírody na pokoji – stačí se jen toulat a dívat se kolem sebe. „V divokosti je záchrana světa.“
Ochrana přírody jako sklon pomáhat slabším je podle Hany Librové dílem naší kultury, nikoli důsledkem našeho příklonu k přírodě. Pak ale můžeme říct, že i v sympatii k divočině jsme dětmi své kultury, protože naší kulturou není jen křesťanský důraz na soucit (kterým Hana Librová odůvodňuje náš sklon pomáhat slabým). Součástí naší kultury je třeba i úcta k tomu, co nás přesahuje (nepochybně s hlubšími než křesťanskými kořeny). A to je podle mě další z motivací, která vede k ochraně přírody a která nezapadá do mozaiky vyskládané Sádlem s Pokorným a Librovou.
Podle obou botaniků trpí ochranáři nedostatkem sebereflexe, k čemuž patří třeba naivní chápání ideální minulosti. Jenomže ochranářské skupiny, které chrání přírodní procesy (třeba VLK na Slovensku), důrazně říkají, že není žádný „zlatý věk“, a se zájmem pozorují, co nového příroda „na svém“ vyvede.
Jiří Sádlo s Petrem Pokorným si ve skutečnosti vzali na mušku jen část „ochranářské víry“. Té se někde sarkasticky, někde vlídně vysmáli, a protože se pokusili o sepsání vševysvětlující epochální bajky, tváří se, že to, co sami kritizují, je veškerá ochrana přírody. A Hana Librová, přestože je v rozlišování různých skupin ochránců přírody mnohem poctivější, se k nim ve zdůraznění „citovosti“ ochrany přírody přidává.
Abychom si rozuměli: nepopírám, že ochranáři jsou ve své činnosti vedeni city. Tvrdím ale, že jejich pohnutky nejsou vysvětlitelné pouze citovým pohnutím. A že pokud chceme „racionalitu“ upírat ochraně přírody, pak ji musíme upřít asi jakékoli lidské činnosti. V ochraně přírody je možné nalézt dost příkladů „racionality“ a „objektivity“ v jejich běžně užívaném smyslu. Naopak i do suchého vědeckého popisu nějaké situace nebo historického vývoje se člověk pouští jen na základě nějakých hodnotových východisek, na základě nějakých „citových intervencí“. V tomhle smyslu je pak nedostatečná sebereflexe znakem nejen ochrany přírody, jak říkají Sádlo s Pokorným, ale celého „racionalizujícího“ pohledu na svět. Pod označením ochrana přírody se skrývá hodně široké množství způsobů využívání přírody. Nemám nic proti tomu, když někdo říká, že jednou z jejich důležitých motivací je soucit nebo citové intervence. Připadá mi to ale neúplné. Jaký způsob využívání přírody je potom nehodnotící? A jaký způsob využívání přírody je rozumný, rozvážlivý? Není to spíš tak, že lidé chránící přírodu jsou vedeni jak city, tak rozumem, jen je třeba rozlišovat kdy a v čem?
A co vy, čtenáři EkoListu, myslíte si, že je ochrana přírody činnost rozumová, nebo citová?
reklama