https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/klara-skolnikova-jak-snizit-emise-v-doprave-sest-prikladu-z-evropy-a-co-si-z-nich-muzeme-vzit
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Klára Školníková: Jak snížit emise v dopravě? Šest příkladů z Evropy a co si z nich můžeme vzít

8.9.2025 | Klára Školníková |
Licence | Volné dílo (public domain)
Oblast dopravy je v EU zdrojem přibližně 29 % emisí skleníkových plynů. Jen v České republice vzrostly emise z dopravy o 62 % od roku 1990, především kvůli osobní automobilové dopravě. Její transformace je klíčová pro zpomalení tempa oteplování planety, k němuž se zavázala Evropa i Česko ve svých klimatických cílech. Výzvou ale není jen jak účinně snížit emise z dopravy a zlepšit tak prostředí pro život, ale také jak dopravu zároveň udělat dostupnou pro všechny, včetně lidí ohrožených dopravní chudobou - omezenou možností plnit své dopravní potřeby, ať už jde o práci, zdravotní péči nebo společenský život. Řada evropských měst má naštěstí nakročeno správným směrem a může být inspirací i pro nás.
 

# 1 Vídeň: Sázka na přívětivou dopravu pro všechny

Dekarbonizace dopravy vyžaduje komplexní přístup a řešení na všech úrovních: od městské přes meziměstskou až po mezinárodní. Na úrovni měst je důležitá podpora městské hromadné dopravy, budování infrastruktury pro cyklisty i pro pěší, aby obyvatelé měli dostatek dostupných alternativ k osobním automobilům, které jsou v současnosti zdrojem více než 60 % emisí skleníkových plynů v rámci silniční dopravy v EU. Právě k tomu už desítky let směřuje hlavní město sousedního Rakouska.

Vídeň usiluje o to, aby byla chůze, jízda na kole i veřejná doprava pro místní co nejpřívětivější. Aktivně rozšiřuje síť MHD, veřejná prostranství se upravují ve prospěch chodců a investuje se do cykloinfrastruktury. Město zároveň zavedlo vyšší poplatky za dlouhodobé parkování na ulici, což dále motivuje obyvatele k využívání jiných prostředků ke svým přesunům po městě, než jsou auta. Díky dlouhodobému, systematickému úsilí dnes tvoří chůze, jízda na kole a veřejná doprava přibližně tři čtvrtiny všech každodenních cest obyvatel města. Na vídeňském příkladu můžeme sledovat přínosy konzistentní politické práce, díky které je místo příjemným a přívětivým místem pro obyvatele i návštěvníky.

# 2 Londýn: Nízkoemisní zóny

Omezování emisí v dopravě zároveň snižuje hladinu škodlivých znečišťujících látek, jako jsou jemné částice (PM2,5) a oxid dusičitý (NO2), které jsou spojovány s respiračními onemocněními a předčasnými úmrtími, zejména v městských oblastech. Investice do nízkouhlíkové dopravy se vyplácejí prostřednictvím nižších nákladů na zdravotní péči. Zlepšení kvality ovzduší a bezpečnosti silničního provozu je obzvláště prospěšné pro zranitelné skupiny, jako jsou děti, starší dospělí a lidé se zdravotními problémy.

Londýn před pěti lety zavedl rozšířenou zónu s velmi nízkými emisemi (ULEZ). Po prvním roce fungování došlo v této zóně ke snížení škodlivých hodnot NO2 o 44 %. Odhaduje se, že toto zlepšení kvality ovzduší přispěje k pětiprocentnímu snížení počtu nových případů astmatu u dětí v okrajových částech Londýna. Politiky zaměřené na zdravější ovzduší ve městech je důležitá součást prevence, na kterou bychom při diskuzích o zdravotním stavu obyvatelstva neměli zapomínat.

# 3 Stockholm: Zpoplatnění aut v centru města

Dalším způsobem, jak regulovat počet aut ve městě, je zavedení poplatku za vjezd automobilů do centra. Ve Stockholmu takový poplatek funguje už od roku 2007. V prvním roce se provoz ve zpoplatněné oblasti snížil o 22 %. Další studie dále ukázala, že toto opatření vedlo ke snížení emisí CO2 z dopravy ve vnitřní části města o 14 %, v celé metropolitní oblasti potom o 2-3 %. Méně aut v centru zároveň znamená více prostoru pro pěší a komunitní život, vyšší bezpečnost a koneckonců i příjemnější dojíždění pro motoristy.

# 4 Gdyně: Elektrické trolejbusy

Modernizace dopravní infrastruktury není levná záležitost a první otázka, kterou si logicky politici a političky pokládají, je, odkud to zaplatit. Města ale mohou využít finanční zdroje EU určené právě pro tyto účely. Přes 80 milionů EUR z fondů EU získala během deseti let polská Gdyně na modernizaci a rozšíření svého systému elektrických trolejbusů. Investice nejenže snížila znečištění ovzduší a hluk, ale zároveň město ušetřilo na provozních nákladech, protože elektřina je levnější a cenově stabilnější než nafta. Díky tomu se každoročně zabránilo vypuštění více než 2000 tun CO2 a více než 20 tun NOX.

# 5 Estonsko: Okresní autobusy zdarma

Řešení městské dopravy je jen jednou částí problému. Jeho další úrovní je potřeba snižovat emise a zvyšovat dostupnost mobility při přesunech mezi městy či obcemi. Podstatné je přitom přicházet s alternativami pro lidi žijící v odlehlých oblastech.

Inspiraci nabízí Estonsko, které v roce 2018 zavedlo veřejnou dopravu na okresních autobusových linkách pro všechny obyvatele zdarma. Během prvního roku počet cestujících na těchto převážně venkovských trasách výrazně vzrostl. Díky tomu se zlepšila dopravní dostupnost, zejména pro lidi bez auta: seniory, mladé a ty, kteří dojíždějí za prací, vzděláním nebo službami.

Dlouhodobě nicméně lidé opět začali opět přesedat do aut a praxe tak ukázala, že dostupnost sama o sobě k nárůstu uživatelů veřejné dopravy nevede: je potřeba soustředit se i na další klíčové faktory, včetně dobře nastavených služeb a spojení a efektivitě při srovnání s individuální automobilovou dopravou při dojíždění.

# 6 Flins: Tisíce pracovních míst v oblasti čisté dopravy

S dekarbonizací dopravy se pojí i další starosti, například zánik některých pracovních míst. Pokud ho ale provedeme strategicky, může být přechod k čistší dopravě zároveň příležitostí k vytvoření nových, vysoce kvalitních pracovních míst připravených na budoucnost. Klíčem je zajistit, aby z tohoto přechodu měly prospěch regiony se silným automobilovým průmyslem a jejich pracovníci a pracovnice. Zásadní roli v tom hrají tvůrci politik, ale také automobilky samotné. V proměňujícím se světě dopravy se k novým výzvám čelem postavila například společnost Renault.

V malé francouzské obci Flins-sur-Seine, známé automobilovým průmyslem, mění Renault svou tradiční továrnu na „re-továrnu“ zaměřenou na oběhové hospodářství. Místo uzavření závodu a ukončení výroby benzinových aut se zaměstnanci a zaměstnankyně přeškolují na nové role v oblasti modernizace vozidel, opravy baterií elektromobilů a recyklace materiálů. Cílem je do roku 2030 zachovat a vytvořit přes 3000 pracovních míst tím, že se dovednosti přesunou z výroby klasických aut do odvětví čisté dopravy.

Závěrem

Dekarbonizace dopravy má mnoho podob, z nichž některé už dnes dobře fungují – od podpory veřejné, pěší a cyklistické dopravy přes nízkoemisní zóny, zpoplatnění vjezdu aut do center měst, modernizaci vozového parku až po bezplatnou veřejnou dopravu a rozvoj pracovních míst v oblasti čisté mobility. Tyto kroky nejen snižují emise a zlepšují kvalitu ovzduší, ale zároveň posilují dostupnost dopravy pro všechny, snižují hluk a zátěž měst a přinášejí nové ekonomické příležitosti. Klíčem k úspěchu je politická vůle, dlouhodobá strategie a důraz na spravedlivou transformaci – takovou, která nikoho nenechá stranou.


reklama

 
foto - Školníková Klára
Klára Školníková
Autorka je pracovnicí Centra pro dopravu a energetiku.

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (51)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Jaroslav Řezáč

8.9.2025 06:42
je to úplně jedno, norma Euro 6 je stejně jako zemní plyn.

Doprava automobilová se globálně podílí na 14% CO2, to, že jedna kontejnerová loď vypustí za rok tolik CO2, jako 50 milionů aut nikoho nezajímá, ale na zádech občanů rajdujete denně.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

8.9.2025 07:05 Reaguje na Jaroslav Řezáč
1* !
Odpovědět
MU

Michal Uhrovič

8.9.2025 11:27 Reaguje na Jaroslav Řezáč
ta kontejnerová loď to taky veze pro ty občany, to zboží si nikdo jiný nekupuje
Odpovědět

Viktor Šedivý

8.9.2025 13:56 Reaguje na Michal Uhrovič
Takže občanům hodíme na krk uhlíkové povolenky, sedřeme je z poslední koruny - a žádné kontejnery nebudou jezdit, protože lůza nebude nakupovat.
Odpovědět
MU

Michal Uhrovič

8.9.2025 14:49 Reaguje na Viktor Šedivý
MYslím, že je to tak trochu myšleno. Hlavně aby se nůžky rozevřely co nejvíce
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

8.9.2025 16:04 Reaguje na Michal Uhrovič
když si to numíme vyrobit tady, protože pod dohledem Bruselu jsme nekonkurenceschopný, tak to někde koupíme a ještě ke všemu to adoruje Brusel mezinárodními obchodními smlouvami, aby bylo co dovážet, když tu žijeme jako nuzáci.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

8.9.2025 11:58 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Městská doprava je o ovzduší ve městě, ne o globálu. Já si vzpomínám, jak bylo město plné dýzlových čmoudů, na Kolišti se dýchat nedalo vůbec, k tomu parní lokomotivy a lokální topení uhlím. Neskutečný, v zimě byl sníh do rána černý.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

8.9.2025 19:09 Reaguje na Pavel Hanzl
Sníh byl černý, ale byl. Dnes ho nemá co zašpinit a není!
Chápete, že bez prachového jádra nevznikne kapka a ani ta
vločka sněhu? Tak se těšte z čistého vzduchu, ale bez vody
a sněhu. Tam kde ten prach mají jim taky prší a sněží.
Odpovědět
PE

Petr Elias

9.9.2025 13:44 Reaguje na Břetislav Machaček
Není protože je teplo. :D Nuclei je ve vzduchu dostatek. :D
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

10.9.2025 20:02 Reaguje na Petr Elias
V rovníkových deštných pralesích je tepleji
a přitom tam leje skoro pořád. Víte že uměli
lidé v minulosti vyvolat déšť? No přece tím
požárem produkujícím vodní páry a prach z ohně.
Pozorovali přírodu, že při ohni vzniká pára a
díky prachu se za požářištěm srazí na déšť.
Není to ale o pidipožárech, ale o obrovských,
které některé národy zakládaly schválně, aby
uchránili zájmovou krajinu před suchem a při
vhodném směru větru obětovali krajinu jinou.
Jinak množství prachových částic je závislé
na stoupavých proudech vzduchu, větru a taky
zdrojích prachu. Na moři to je o aerosolu
slané mořské vody(sůl nahrazuje prach) při
větrném počasí z narážejících vln. Dnes je
zcela běžné, že pobřeží nevysrážená vlhkost přeskočí a až nad pouští najde prachové částice a tam prší. Vlhkost totiž za bezvětří nezískala nad mořem pro své srážení jádro a našla ho až nad
pouští díky horkým stoupavým proudům. Mimochodem
v době vytváření uhelných slojí u nás bylo vedro
a deštivo a dokonce více CO2 v ovzduší, aby se
mohl uhlík uložit přes rostliny do uhelných zásob.
Rostliny dychtí po uhlíku a v pokusných sklenících
v Beskydech prospívají více stromky v atmosféře
obsahující uměle více uhlíku, než je v okolí. Je
pouze třeba sázet to, co odolá vyšším teplotám,
suchu, škůdcům a chorobám a to nejsou ty původní
dřeviny a ani ty listnaté. Tomu se ale ekologové
brání a lpí na původnosti i kdyby tu nemělo nic
růst, když to není původní.
Odpovědět
PE

Petr Elias

10.9.2025 22:39 Reaguje na Břetislav Machaček
Možná tě to překvapí, ale na rovníku neprší tolik proto, protože by tam bylo nějak extra moc nuclei. Třeba taková Oceánie má méně nuclei jak Sahara. :D Na rovníku stačí i malé množství nuclei aby to vyvolalo silný déšť... :D

A evidentně si pleteš staré rituály a mystiku s nějakou funkční metodou vyvolávání deště. :D
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

9.9.2025 15:31 Reaguje na Břetislav Machaček
A před průmyslovou revolucí u nás nepršelo? Fakt ne? Kondenzační jádra nějaký vliv mají, ale minimální, klíčem je rosný bod.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

10.9.2025 20:12 Reaguje na Pavel Hanzl
Pršelo, ale taky hořely lesy a savany s prachem
potřebným pro srážení vlhkosti. Rosný bod je
v průzračném vzduchu díky ohřívání zemského
povrchu velmi vysoko a ta vlhkost se nemá na
čem srážet. Pokud je vzduch v přízemní vrstvě
zaprášený, tak vlhkost disponuje jádrem a pak
stačí ta nízká mračna ke srážkám. Z těch
vysokých mraků srážek moc nebývá a když tak
při kombinaci s nízkou oblačností a bouřkou.
Odpovědět
ig

8.9.2025 21:11 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Nechal jste se nachytat na nepromyšlené řeči aktivistů. Teď ještě jednou a s výpočtem: Větší kontejnerová loď (OOCL Shenzhen, 8000 TEU, celková ložnost 225600 t) spotřebuje při rychlosti 24 uzlů 225 tun paliva denně, což dělá 0.21 tuny na kilometr. Při cestě ze Šanghaje do Rotterdamu spotřebuje po přepočtu 20 ml paliva na kilogram nákladu. Ať veze cokoliv, daleko víc paliva spotřebuje ten, kdo si pro ten kilogram jede vlastním autem do Lídlu :-) Lodě tedy můžeme škrtnout, to je ta nejméně zatěžující položka na cestě každého zboží...
Odpovědět
ss

smějící se bestie

8.9.2025 07:53
Začátek toho je -
levná/zadarmo MHD, viz Estonsko,
no !
Odpovědět
va

vaber

8.9.2025 09:22
Jaksi v tom výčtu chybí proč automobilky dělají osobní auta velké obludy a proč jsou v takové oblibě u ekologicky myslících lidí.
Jaká je jejich reálná spotřeba paliva, od té se odvíjí emise CO2.
Jaká je spotřeba kamiomů, když šofér jede na doraz co motor dá.
Je nařízeno svítit. Kolik je spotřeba na svícení. Kdyby to bylo 200W , u milionu aut to znamená 200MW elektrických to je 600MW tepelných ,zbytečně spálených.
Provoz osobních automobilů v centrech měst je v celkové bilanci emisí v dopravě bezvýznamný. Ano, ale nejvíc lidem smrdí a nejvíc to pocitují.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

8.9.2025 09:36 Reaguje na vaber
Velká a stále těžší !
Odpovědět
ig

8.9.2025 23:36 Reaguje na vaber
Není to 200 W, ale spíš tak max. 30 W.
Ještě na jednu otázku mám odpověď: velké SUV mám proto, že se s ním dobře přejíždějí retardéry.
Odpovědět
va

vaber

9.9.2025 07:59 Reaguje na
Stará žárovka H4 má 50W ,nová H4 LED má stejnou spotřebu. SUV ,já myslel, že jde výrobcům o emise ,ale možná jde hlavně o retradéry a jízdu mimo veřejné komunikace. To je taky ve velké oblibě, jízda v terénu ,ale kde je možno u nás v terénu jezdit . Dnes všechno někdo vlastní i cesty v polích a i na státních pozemcích není možno jezdit jak se komu zlíbí.
Odpovědět
ig

9.9.2025 13:16 Reaguje na vaber
SUV není určené pro jízdu v terénu, ale jen pro tu poslední míli po rozbité polňačce :-)
Denní LED světla fakt nemají spotřebu 50 W, to jen svítivost podobnou 50W žárovce, ale spotřebu nižší. Těch 50 W by je okamžitě zničilo, to by vyžadovalo úplně jiné chlazení než má žárovka.
Odpovědět
va

vaber

10.9.2025 08:14 Reaguje na
Taky mají chladiče, já je hledal na internetu ,ale spotřenu jsem neměřil, jen jsem viděl to číslo ve specifikaci.
Odpovědět
RV

Richard Vacek

8.9.2025 10:04
Nejlepším příkladem je Čína. Několikanásobně levnější cenou elektřiny udělala z elektromobilů atraktivní alternativu ke spalovacím motorům. Ale cestou levné elektřiny EU nikdy nepůjde.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

8.9.2025 11:55 Reaguje na Richard Vacek
Čína má elektřinu asi o 60% levnější, ale o tom to skutečně není. V Šanghaji už dnes dýzlové auto prakticky nezaregistrujete.
Odpovědět

Viktor Šedivý

8.9.2025 13:57 Reaguje na Pavel Hanzl
Nojo, ale vzduch v Šanghaji, to je něco, co by nedal ani mostecký nebo ostravský pamětník.
Odpovědět

Jan Šimůnek

8.9.2025 10:16
Doprava, jejíž vliv na emise CO2 je zanedbatelný, se stala rejdištěm prototalitních ekologů. Navíc ona "dekarbonizace" je nesmyslem sama o sobě, protože antropogenní CO2 má k současné klimatické změně nepatrný, pokud vůbec nějaký, vztah.
Cele je to jen ukázka toho, že ti, co vládnou, se neřídí vědeckými poznatky, ale vřískáním pologramotných aktivistů.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

8.9.2025 10:21 Reaguje na Jan Šimůnek
! 1*
Odpovědět
MU

Michal Uhrovič

8.9.2025 11:17 Reaguje na Jan Šimůnek
Ještě jste psal nedávno, že OZE opatření můžou za změnu klimatu
Odpovědět
PE

Petr Elias

8.9.2025 20:49 Reaguje na Jan Šimůnek
Tak nevřískej pologramotný aktivisto. :D
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

9.9.2025 10:53 Reaguje na Jan Šimůnek
Úsměvné je že výpočty jsou na jednotky procent.Já bych řekl spíš plusmínusautobus.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

9.9.2025 11:10 Reaguje na Jan Šimůnek
A proč se tedy globálně tak drasticky rychle otepluje, když ne hlavně kvůli antropogenním emisím CO2? Jistě to víte, tak se pochlubte!
Odpovědět
ig

9.9.2025 13:18 Reaguje na Jiří Svoboda
Proč se začalo oteplovat v roce 1860, od kdy pocházejí první vědecky zdokumentovaná pozorování o ústupu alpských ledovců? Několik let před spuštěním první uhelné elektrárny?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

9.9.2025 20:03 Reaguje na
To bylo tak minimální, že se vešlo do odchylky měření. Někde ledovec trochu ustupoval, někde rostl.
Odpovědět
ig

10.9.2025 14:11 Reaguje na Pavel Hanzl
Uprostřed Země ustupoval, na okrajích rostl, já vím.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

9.9.2025 20:04 Reaguje na Jan Šimůnek
Zato vy jste zcela negramotný ropák, sorry jako.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

8.9.2025 11:52
V Brně funguje veřejná doprava velmi dobře, trolejáků máme taky něurékom, jen busy by měly být na elektriku. S cykloškami je to horší, ale Brňák do města autem vůbec jezdit nemusí (úplné centrum má zákaz dávno), ovšem záchytná parkoviště pro lonťáky jsou jen někde.
Odpovědět
MU

Michal Uhrovič

8.9.2025 11:59 Reaguje na Pavel Hanzl
ty záchytná parkoviště jsou OUT. Na záchytné parkoviště přijedu autem za 25 - 30 minut a z parkoviště do práce 30 minut hromadnou dopravou mimo špičku (autem 10-20minut). Je to chybně nastaveno a nikdo to moc nevyužívá.
Jinak hodně brňáků u nás v práci jezdí do práce autem, protože je to pro ne sociální statut. Hromadkou přece jezdí jen důchodci a socky
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

9.9.2025 15:34 Reaguje na Michal Uhrovič
Záchytné parkoviště je pro lonťáky, já když jedu do Prahy, zaparkuji na něm a dál jedu metrem.
Odpovědět

Radek Čuda

8.9.2025 12:37
Já to raději nebudu komentovat, toho mám dost v práci, ale tohle mne zaujalo ... Elektrické trolejbusy ... ony jsou nějaké jiné trolejbusy, než elektrické;-)))?

Na druhou stranu, když si na stránkách onoho spolku přečtu u autorky toto " ... Vystudovala historii a politologii na skotské University of Glasgow. V minulosti se věnovala práci na evropské environmentální legislativě a roli korporátní lobby při tvorbě a implementaci evropských klimatických politik." ... tak je mi jasné, že doprava je v dobrých rukou;-))).

Ne že by to tam neplatilo prakticky pro všechny.
Odpovědět
PB

Petr Brok

8.9.2025 12:43
Kde je příklad pro venkov?
Odpovědět

Jan Šimůnek

8.9.2025 14:07
to Michal Uhrovič 8.9.2025 11:17
To jednoznačně mají, ale přesně opačný, než tvrdí ekologové.

to Pavel Hanzl 8.9.2025 11:52
Busy na elektriku jsou pitomost. To už je menší zlo natáhnout dráty a nasadit na tu trasu trolejbusy.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

9.9.2025 18:36 Reaguje na Jan Šimůnek
Jezdí už na pokusných linkách, na konečné vždy nabíjí. Ty bývají často na sídlištích, kde je možno pokrýt rozsáhlá parkoviště panely. Ty slouží elbusům i obyvatelům, normálka. Případné přetoky jdou do sítě, když je málo, koupí se ze sítě. Nemá to prakticky vážnější technický problém.
Odpovědět

Jan Šimůnek

9.9.2025 15:38
to Emil Bernardy 9.9.2025 10:53
Výpočty jsou jistě na jednotky procent, nicméně ukazují jasně, že ty elektromobily čmoudí minimálně stejně, spíš víc (hlavně po pár měsících provozu, kdy už klesá efektivita baterky). Jenže čmoudí komínem elektrárny, a zaznamenání tohoto jevu je už za hranicí ekologovy mentální kapacity.

to Jiří Svoboda 9.9.2025 11:10
1. Pokles albeda Země, atmosféry i povrchu. Může být i antropogenní, ale bojem s CO2 s tím nic nenaděláme.
MMCH, asi by pomohlo natírání střech na bílo, ale nedal by se na tom vydělat majlant přes "ekologické dotace".
2. Nárůst aktivity Slunce, s tím neuděláme nic.
3. Pokles oxidů síry v atmosféře, nejde jen o "chladící" účinek oxidů síry, ale i o "hnojení" moře, které pak lépe převádí CO2 do biomasy. S tím by se něco udělat dalo, a hned, ale ječet budou zelení.

to ig 9.9.2025 13:18
Otepluje se od konce "malé doby ledové", byť ne lineárně. Dnes se teploty vrací na úroveň 16 století, ale ještě na ní nejsou.
Odpovědět
PE

Petr Elias

9.9.2025 18:25 Reaguje na Jan Šimůnek
1. Albedem oteplování nevysvětlíš;
2. Aktivita Slunce dlouhodobě neroste;
3. Dnes je mnohem tepleji. :D
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

9.9.2025 18:32 Reaguje na Jan Šimůnek
Elektromobil je stavěn na elektřinu z OZE, do dýzláku jste taky necpal seno pro koně.
Odpovědět
PB

Petr Brok

9.9.2025 21:01 Reaguje na Pavel Hanzl
Mám OZE dost výkonné, ale přesto se mně elektromobil nevyplatí,kvůli malému nájezdu. Co s tím?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

10.9.2025 11:49 Reaguje na Petr Brok
Nic. Já mám to samý a když jezdím málo, malý benzíňáček toho tolik nepoondí. Pro tohle elauto skutečně stavěné není, to se vyplatí (finančně i ekologicky) až při větším nájezdu. Nejlépe pro denní pojíždění po městě, nabíjet z fve.
Odpovědět
PB

Petr Brok

12.9.2025 10:03 Reaguje na Pavel Hanzl
A čím tedy budeme jezdit za pár desítek let?
Odpovědět

Jan Šimůnek

10.9.2025 11:21
to Petr Elias 9.9.2025 18:25
ad 1 Menší albedo = větší podíl zachyceného záření, které se přemění na teplo.
ad 2 Družicová měření, měření slunečních skvrn i izotopový záznam ukazují, že roste. Věřím tomu, co se naměří a spočítá (odkaz už máte), a ne nějakým ideologickým žvástům.
ad 3 Přes veškeré žvástání ekologů byly prázdniny výrazně studenější než loňské a předloňské, a září se zatím taky moc teple netváří. MMCH, v říjnu jsem se chodil koupat do přírodních nádrží jednak v roce, kdy jsem studoval první ročník VŠ, jednak těsně před Covidem. Ostatní roky na to byly moc chladné.

to Pavel Hanzl 9.9.2025 18:32
V Rakousku šel svého času na odbyt přístroj, který se nasadil jako mezičlen mezi zásuvku a spotřebič. Ten odrážel radioaktivní elektrony z jaderných elektráren (hlavně z Dukovan) zpět do vedení a pouštěl do domácnosti jen elektrony z jiných zdrojů.
Že už by byl k mání vyšší level, který umí rozeznat elektrony z OZE?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

10.9.2025 11:51 Reaguje na Jan Šimůnek
Samozřejmě, tohle nám slibuje Okamůra, Babiš, Konečná i Rajchl, to fakt nevíte?
Odpovědět
PE

Petr Elias

10.9.2025 13:50 Reaguje na Jan Šimůnek
Docente, fakt mi nemusíš vysvětlovat jak funguje albedo. :D

1) Změna albeda je následek a ne příčina. Převážně se jedná o tání ledovců a sněhu. :D

2) Aktivita se posledních padesát let nezvyšuje (teď beru jen satelitní měření; podle slunečních skvrn se aktivita Slunce nezvyšuje od cca 1950 :D ). Tvrdí to všechny organizace. A to že raději věříš nějakému hloupému mamlasovi, je tvůj problém. :D

https://www.ncei.noaa.gov/access/metadata/landing-page/bin/iso?id=gov.noaa.ncdc:C01541

https://space.asu.cas.cz/~sunwatch/cs/stranka/grafy


3) A co s tím? Globálně moc chladno nebylo. ;)

https://climate.copernicus.eu/climate-bulletins


Já fakt nechápu, proč neustále opakuješ tyhle kraviny. :D
Odpovědět

Jan Šimůnek

10.9.2025 14:31
to Pavel Hanzl 10.9.2025 11:5
Tihle politici jsou s to v boji proti ekonesmyslům jít až do vystoupení z EU.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist