Klára Školníková: Jak snížit emise v dopravě? Šest příkladů z Evropy a co si z nich můžeme vzít
# 1 Vídeň: Sázka na přívětivou dopravu pro všechny
Dekarbonizace dopravy vyžaduje komplexní přístup a řešení na všech úrovních: od městské přes meziměstskou až po mezinárodní. Na úrovni měst je důležitá podpora městské hromadné dopravy, budování infrastruktury pro cyklisty i pro pěší, aby obyvatelé měli dostatek dostupných alternativ k osobním automobilům, které jsou v současnosti zdrojem více než 60 % emisí skleníkových plynů v rámci silniční dopravy v EU. Právě k tomu už desítky let směřuje hlavní město sousedního Rakouska.
Vídeň usiluje o to, aby byla chůze, jízda na kole i veřejná doprava pro místní co nejpřívětivější. Aktivně rozšiřuje síť MHD, veřejná prostranství se upravují ve prospěch chodců a investuje se do cykloinfrastruktury. Město zároveň zavedlo vyšší poplatky za dlouhodobé parkování na ulici, což dále motivuje obyvatele k využívání jiných prostředků ke svým přesunům po městě, než jsou auta. Díky dlouhodobému, systematickému úsilí dnes tvoří chůze, jízda na kole a veřejná doprava přibližně tři čtvrtiny všech každodenních cest obyvatel města. Na vídeňském příkladu můžeme sledovat přínosy konzistentní politické práce, díky které je místo příjemným a přívětivým místem pro obyvatele i návštěvníky.
# 2 Londýn: Nízkoemisní zóny
Omezování emisí v dopravě zároveň snižuje hladinu škodlivých znečišťujících látek, jako jsou jemné částice (PM2,5) a oxid dusičitý (NO2), které jsou spojovány s respiračními onemocněními a předčasnými úmrtími, zejména v městských oblastech. Investice do nízkouhlíkové dopravy se vyplácejí prostřednictvím nižších nákladů na zdravotní péči. Zlepšení kvality ovzduší a bezpečnosti silničního provozu je obzvláště prospěšné pro zranitelné skupiny, jako jsou děti, starší dospělí a lidé se zdravotními problémy.
Londýn před pěti lety zavedl rozšířenou zónu s velmi nízkými emisemi (ULEZ). Po prvním roce fungování došlo v této zóně ke snížení škodlivých hodnot NO2 o 44 %. Odhaduje se, že toto zlepšení kvality ovzduší přispěje k pětiprocentnímu snížení počtu nových případů astmatu u dětí v okrajových částech Londýna. Politiky zaměřené na zdravější ovzduší ve městech je důležitá součást prevence, na kterou bychom při diskuzích o zdravotním stavu obyvatelstva neměli zapomínat.
# 3 Stockholm: Zpoplatnění aut v centru města
Dalším způsobem, jak regulovat počet aut ve městě, je zavedení poplatku za vjezd automobilů do centra. Ve Stockholmu takový poplatek funguje už od roku 2007. V prvním roce se provoz ve zpoplatněné oblasti snížil o 22 %. Další studie dále ukázala, že toto opatření vedlo ke snížení emisí CO2 z dopravy ve vnitřní části města o 14 %, v celé metropolitní oblasti potom o 2-3 %. Méně aut v centru zároveň znamená více prostoru pro pěší a komunitní život, vyšší bezpečnost a koneckonců i příjemnější dojíždění pro motoristy.
# 4 Gdyně: Elektrické trolejbusy
Modernizace dopravní infrastruktury není levná záležitost a první otázka, kterou si logicky politici a političky pokládají, je, odkud to zaplatit. Města ale mohou využít finanční zdroje EU určené právě pro tyto účely. Přes 80 milionů EUR z fondů EU získala během deseti let polská Gdyně na modernizaci a rozšíření svého systému elektrických trolejbusů. Investice nejenže snížila znečištění ovzduší a hluk, ale zároveň město ušetřilo na provozních nákladech, protože elektřina je levnější a cenově stabilnější než nafta. Díky tomu se každoročně zabránilo vypuštění více než 2000 tun CO2 a více než 20 tun NOX.
# 5 Estonsko: Okresní autobusy zdarma
Řešení městské dopravy je jen jednou částí problému. Jeho další úrovní je potřeba snižovat emise a zvyšovat dostupnost mobility při přesunech mezi městy či obcemi. Podstatné je přitom přicházet s alternativami pro lidi žijící v odlehlých oblastech.
Inspiraci nabízí Estonsko, které v roce 2018 zavedlo veřejnou dopravu na okresních autobusových linkách pro všechny obyvatele zdarma. Během prvního roku počet cestujících na těchto převážně venkovských trasách výrazně vzrostl. Díky tomu se zlepšila dopravní dostupnost, zejména pro lidi bez auta: seniory, mladé a ty, kteří dojíždějí za prací, vzděláním nebo službami.
Dlouhodobě nicméně lidé opět začali opět přesedat do aut a praxe tak ukázala, že dostupnost sama o sobě k nárůstu uživatelů veřejné dopravy nevede: je potřeba soustředit se i na další klíčové faktory, včetně dobře nastavených služeb a spojení a efektivitě při srovnání s individuální automobilovou dopravou při dojíždění.
# 6 Flins: Tisíce pracovních míst v oblasti čisté dopravy
S dekarbonizací dopravy se pojí i další starosti, například zánik některých pracovních míst. Pokud ho ale provedeme strategicky, může být přechod k čistší dopravě zároveň příležitostí k vytvoření nových, vysoce kvalitních pracovních míst připravených na budoucnost. Klíčem je zajistit, aby z tohoto přechodu měly prospěch regiony se silným automobilovým průmyslem a jejich pracovníci a pracovnice. Zásadní roli v tom hrají tvůrci politik, ale také automobilky samotné. V proměňujícím se světě dopravy se k novým výzvám čelem postavila například společnost Renault.
V malé francouzské obci Flins-sur-Seine, známé automobilovým průmyslem, mění Renault svou tradiční továrnu na „re-továrnu“ zaměřenou na oběhové hospodářství. Místo uzavření závodu a ukončení výroby benzinových aut se zaměstnanci a zaměstnankyně přeškolují na nové role v oblasti modernizace vozidel, opravy baterií elektromobilů a recyklace materiálů. Cílem je do roku 2030 zachovat a vytvořit přes 3000 pracovních míst tím, že se dovednosti přesunou z výroby klasických aut do odvětví čisté dopravy.
Závěrem
Dekarbonizace dopravy má mnoho podob, z nichž některé už dnes dobře fungují – od podpory veřejné, pěší a cyklistické dopravy přes nízkoemisní zóny, zpoplatnění vjezdu aut do center měst, modernizaci vozového parku až po bezplatnou veřejnou dopravu a rozvoj pracovních míst v oblasti čisté mobility. Tyto kroky nejen snižují emise a zlepšují kvalitu ovzduší, ale zároveň posilují dostupnost dopravy pro všechny, snižují hluk a zátěž měst a přinášejí nové ekonomické příležitosti. Klíčem k úspěchu je politická vůle, dlouhodobá strategie a důraz na spravedlivou transformaci – takovou, která nikoho nenechá stranou.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (51)
Jaroslav Řezáč
8.9.2025 06:42Doprava automobilová se globálně podílí na 14% CO2, to, že jedna kontejnerová loď vypustí za rok tolik CO2, jako 50 milionů aut nikoho nezajímá, ale na zádech občanů rajdujete denně.
Michal Uhrovič
8.9.2025 11:27 Reaguje na Jaroslav ŘezáčViktor Šedivý
8.9.2025 13:56 Reaguje na Michal UhrovičMichal Uhrovič
8.9.2025 14:49 Reaguje na Viktor ŠedivýJaroslav Řezáč
8.9.2025 16:04 Reaguje na Michal UhrovičPavel Hanzl
8.9.2025 11:58 Reaguje na Jaroslav ŘezáčBřetislav Machaček
8.9.2025 19:09 Reaguje na Pavel HanzlChápete, že bez prachového jádra nevznikne kapka a ani ta
vločka sněhu? Tak se těšte z čistého vzduchu, ale bez vody
a sněhu. Tam kde ten prach mají jim taky prší a sněží.
Petr Elias
9.9.2025 13:44 Reaguje na Břetislav MachačekBřetislav Machaček
10.9.2025 20:02 Reaguje na Petr Eliasa přitom tam leje skoro pořád. Víte že uměli
lidé v minulosti vyvolat déšť? No přece tím
požárem produkujícím vodní páry a prach z ohně.
Pozorovali přírodu, že při ohni vzniká pára a
díky prachu se za požářištěm srazí na déšť.
Není to ale o pidipožárech, ale o obrovských,
které některé národy zakládaly schválně, aby
uchránili zájmovou krajinu před suchem a při
vhodném směru větru obětovali krajinu jinou.
Jinak množství prachových částic je závislé
na stoupavých proudech vzduchu, větru a taky
zdrojích prachu. Na moři to je o aerosolu
slané mořské vody(sůl nahrazuje prach) při
větrném počasí z narážejících vln. Dnes je
zcela běžné, že pobřeží nevysrážená vlhkost přeskočí a až nad pouští najde prachové částice a tam prší. Vlhkost totiž za bezvětří nezískala nad mořem pro své srážení jádro a našla ho až nad
pouští díky horkým stoupavým proudům. Mimochodem
v době vytváření uhelných slojí u nás bylo vedro
a deštivo a dokonce více CO2 v ovzduší, aby se
mohl uhlík uložit přes rostliny do uhelných zásob.
Rostliny dychtí po uhlíku a v pokusných sklenících
v Beskydech prospívají více stromky v atmosféře
obsahující uměle více uhlíku, než je v okolí. Je
pouze třeba sázet to, co odolá vyšším teplotám,
suchu, škůdcům a chorobám a to nejsou ty původní
dřeviny a ani ty listnaté. Tomu se ale ekologové
brání a lpí na původnosti i kdyby tu nemělo nic
růst, když to není původní.
Petr Elias
10.9.2025 22:39 Reaguje na Břetislav MachačekA evidentně si pleteš staré rituály a mystiku s nějakou funkční metodou vyvolávání deště. :D
Pavel Hanzl
9.9.2025 15:31 Reaguje na Břetislav MachačekBřetislav Machaček
10.9.2025 20:12 Reaguje na Pavel Hanzlpotřebným pro srážení vlhkosti. Rosný bod je
v průzračném vzduchu díky ohřívání zemského
povrchu velmi vysoko a ta vlhkost se nemá na
čem srážet. Pokud je vzduch v přízemní vrstvě
zaprášený, tak vlhkost disponuje jádrem a pak
stačí ta nízká mračna ke srážkám. Z těch
vysokých mraků srážek moc nebývá a když tak
při kombinaci s nízkou oblačností a bouřkou.
vaber
8.9.2025 09:22Jaká je jejich reálná spotřeba paliva, od té se odvíjí emise CO2.
Jaká je spotřeba kamiomů, když šofér jede na doraz co motor dá.
Je nařízeno svítit. Kolik je spotřeba na svícení. Kdyby to bylo 200W , u milionu aut to znamená 200MW elektrických to je 600MW tepelných ,zbytečně spálených.
Provoz osobních automobilů v centrech měst je v celkové bilanci emisí v dopravě bezvýznamný. Ano, ale nejvíc lidem smrdí a nejvíc to pocitují.
Ještě na jednu otázku mám odpověď: velké SUV mám proto, že se s ním dobře přejíždějí retardéry.
vaber
9.9.2025 07:59 Reaguje naDenní LED světla fakt nemají spotřebu 50 W, to jen svítivost podobnou 50W žárovce, ale spotřebu nižší. Těch 50 W by je okamžitě zničilo, to by vyžadovalo úplně jiné chlazení než má žárovka.
vaber
10.9.2025 08:14 Reaguje naRichard Vacek
8.9.2025 10:04Pavel Hanzl
8.9.2025 11:55 Reaguje na Richard VacekViktor Šedivý
8.9.2025 13:57 Reaguje na Pavel HanzlJan Šimůnek
8.9.2025 10:16Cele je to jen ukázka toho, že ti, co vládnou, se neřídí vědeckými poznatky, ale vřískáním pologramotných aktivistů.
Michal Uhrovič
8.9.2025 11:17 Reaguje na Jan ŠimůnekEmil Bernardy
9.9.2025 10:53 Reaguje na Jan ŠimůnekJiří Svoboda
9.9.2025 11:10 Reaguje na Jan ŠimůnekPavel Hanzl
9.9.2025 20:03 Reaguje naPavel Hanzl
9.9.2025 20:04 Reaguje na Jan ŠimůnekPavel Hanzl
8.9.2025 11:52Michal Uhrovič
8.9.2025 11:59 Reaguje na Pavel HanzlJinak hodně brňáků u nás v práci jezdí do práce autem, protože je to pro ne sociální statut. Hromadkou přece jezdí jen důchodci a socky
Pavel Hanzl
9.9.2025 15:34 Reaguje na Michal UhrovičRadek Čuda
8.9.2025 12:37Na druhou stranu, když si na stránkách onoho spolku přečtu u autorky toto " ... Vystudovala historii a politologii na skotské University of Glasgow. V minulosti se věnovala práci na evropské environmentální legislativě a roli korporátní lobby při tvorbě a implementaci evropských klimatických politik." ... tak je mi jasné, že doprava je v dobrých rukou;-))).
Ne že by to tam neplatilo prakticky pro všechny.
Jan Šimůnek
8.9.2025 14:07To jednoznačně mají, ale přesně opačný, než tvrdí ekologové.
to Pavel Hanzl 8.9.2025 11:52
Busy na elektriku jsou pitomost. To už je menší zlo natáhnout dráty a nasadit na tu trasu trolejbusy.
Pavel Hanzl
9.9.2025 18:36 Reaguje na Jan ŠimůnekJan Šimůnek
9.9.2025 15:38Výpočty jsou jistě na jednotky procent, nicméně ukazují jasně, že ty elektromobily čmoudí minimálně stejně, spíš víc (hlavně po pár měsících provozu, kdy už klesá efektivita baterky). Jenže čmoudí komínem elektrárny, a zaznamenání tohoto jevu je už za hranicí ekologovy mentální kapacity.
to Jiří Svoboda 9.9.2025 11:10
1. Pokles albeda Země, atmosféry i povrchu. Může být i antropogenní, ale bojem s CO2 s tím nic nenaděláme.
MMCH, asi by pomohlo natírání střech na bílo, ale nedal by se na tom vydělat majlant přes "ekologické dotace".
2. Nárůst aktivity Slunce, s tím neuděláme nic.
3. Pokles oxidů síry v atmosféře, nejde jen o "chladící" účinek oxidů síry, ale i o "hnojení" moře, které pak lépe převádí CO2 do biomasy. S tím by se něco udělat dalo, a hned, ale ječet budou zelení.
to ig 9.9.2025 13:18
Otepluje se od konce "malé doby ledové", byť ne lineárně. Dnes se teploty vrací na úroveň 16 století, ale ještě na ní nejsou.
Petr Elias
9.9.2025 18:25 Reaguje na Jan Šimůnek2. Aktivita Slunce dlouhodobě neroste;
3. Dnes je mnohem tepleji. :D
Pavel Hanzl
9.9.2025 18:32 Reaguje na Jan ŠimůnekPetr Brok
9.9.2025 21:01 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
10.9.2025 11:49 Reaguje na Petr BrokPetr Brok
12.9.2025 10:03 Reaguje na Pavel HanzlJan Šimůnek
10.9.2025 11:21ad 1 Menší albedo = větší podíl zachyceného záření, které se přemění na teplo.
ad 2 Družicová měření, měření slunečních skvrn i izotopový záznam ukazují, že roste. Věřím tomu, co se naměří a spočítá (odkaz už máte), a ne nějakým ideologickým žvástům.
ad 3 Přes veškeré žvástání ekologů byly prázdniny výrazně studenější než loňské a předloňské, a září se zatím taky moc teple netváří. MMCH, v říjnu jsem se chodil koupat do přírodních nádrží jednak v roce, kdy jsem studoval první ročník VŠ, jednak těsně před Covidem. Ostatní roky na to byly moc chladné.
to Pavel Hanzl 9.9.2025 18:32
V Rakousku šel svého času na odbyt přístroj, který se nasadil jako mezičlen mezi zásuvku a spotřebič. Ten odrážel radioaktivní elektrony z jaderných elektráren (hlavně z Dukovan) zpět do vedení a pouštěl do domácnosti jen elektrony z jiných zdrojů.
Že už by byl k mání vyšší level, který umí rozeznat elektrony z OZE?
Pavel Hanzl
10.9.2025 11:51 Reaguje na Jan ŠimůnekPetr Elias
10.9.2025 13:50 Reaguje na Jan Šimůnek1) Změna albeda je následek a ne příčina. Převážně se jedná o tání ledovců a sněhu. :D
2) Aktivita se posledních padesát let nezvyšuje (teď beru jen satelitní měření; podle slunečních skvrn se aktivita Slunce nezvyšuje od cca 1950 :D ). Tvrdí to všechny organizace. A to že raději věříš nějakému hloupému mamlasovi, je tvůj problém. :D
https://www.ncei.noaa.gov/access/metadata/landing-page/bin/iso?id=gov.noaa.ncdc:C01541
https://space.asu.cas.cz/~sunwatch/cs/stranka/grafy
3) A co s tím? Globálně moc chladno nebylo. ;)
https://climate.copernicus.eu/climate-bulletins
Já fakt nechápu, proč neustále opakuješ tyhle kraviny. :D
Jan Šimůnek
10.9.2025 14:31Tihle politici jsou s to v boji proti ekonesmyslům jít až do vystoupení z EU.



Česko v Bruselu opět prosazovalo zrušení zákazu spalovacích motorů v EU od 2035
Handelsblatt: Brusel se chystá prolomit zákaz prodeje aut se spalovacími motory
Ředitelství silnic pokračuje v přípravě přeložky I/9 na Českolipsku, doplní podmínky ekologů