Lenka Hornychová a Petr Chaloupek: Pražský okruh dopravě v centru Prahy zlepšení nepřinese. Ani nemůže
Problémy pražské dopravy má podle oficiálně preferované koncepce MD, ŘSD i MHMP vyřešit dálnice D0, nazývaná také Pražský okruh. Z historické situace vyplývá, že všechny dálnice z celé republiky se sbíhají v hlavním městě. Praha je v administrativních hranicích poměrně malá oblast, která neunese nárokované množství automobilů a bohužel ani navrhovaná koncepce dopravy situaci nevyřeší. Pro stálé obyvatele Prahy se životní prostředí neustále zhoršuje.
CAMP (Centrum Architektury a Městského Plánování) prezentoval analytickou část dokumentace, která se zabývá regionálními vazbami. Praha nefunguje jen ve svých hranicích, ale plní funkce nadregionální (občanská a správní vybavenost, zaměstnání obyvatel v dojezdové vzdálenosti atd.). S těmito funkcemi rostou nároky na automobilovou dopravu. Jižní část okruhu se v minulosti před dokončením podařilo od centra města oddálit; plánovaná severní část je od Pražského hradu pouhých 5,5 km. Šestiproudá dálnice znemožňuje rozvoj městských funkcí – bydlení a rekreace nejen pro Prahu 8, ale i pro centrální části města. V ZÚR hl. m. Prahy je toto území vysoce hodnoceno – jsou zde přírodní parky, archeologické památky a návaznost na botanickou a zoologickou zahradu.
Využití této oblasti Prahy závazný dokument aktualizovaný v roce 2022 stanoví jako rekreační a edukativní park. Přesto je tímto územím vedena dálnice v rozporu s ochranou přírody i památek.
Rozvoj celé regionální oblasti přímo nabízí na základě zjištěných dat přehodnotit vedení severní části Pražského okruhu a rozvoj nových koncepcí v navrhování urbanistických struktur (město krátkých vzdáleností, tramvajová doprava, příměstská vlaková spojení, budování blízkých regionálních center, bydlení v přírodním prostředí apod.). Z dopravních dat vyplývá, že naprostá většina osobní automobilové dopravy v centru Prahy není tranzitní. Z toho plyne, že dokončení a uzavření Pražského okruhu neovlivní dopravu v centru.
Aktuálně projednávané dokumentace v řízení EIA pro severní části Pražského okruhu v úsecích D0 518, 519 a 520 v dopravně analytických částech ukazují, že dokončení a úplné uzavření okruhu má minimální, či spíše nulový vliv na snížení dopravních intenzit ve středu města. Na magistrále v současné době projíždí cca 71,2 tisíc aut/24h. Pokud by byla severní část okruhu dokončena v roce 2030 (což je nereálný termín), tak dopravní model předpovídá přibližně stejnou hodnotu 72,6 tisíc aut/24h (+2 %). V Karlíně ulicí Rohanské nábřeží dnes projede 31,1 tisíc aut/24h, po dostavbě okruhu by to bylo 31,3 tisíc aut/24h (+0,5 %), v Argentinské místo 39,7 tisíc aut/24h dnes, po dostavbě 42,8 tisíc aut/24h (+8 %), na mostě Barikádníků místo 59,6 tisíc aut/24h dnes, po dostavbě dokonce 66,2 tisíc aut/24h (+12 %). Podobná situace je i na dalších hlavních sběrných městských komunikacích v centru města. Předpokládané snížení dopravní intenzity na ulici Evropské bude ve středu Dejvic znehodnoceno vznikem frekventované radiály ulicí Jugoslávských partyzánů přes Vítězné náměstí do tunelu Blanka. Vznikne tak nová, dopravním modelem podceněná, tranzitní trasa vedoucí městem jako nejkratší spojení na D4. Paradoxně v tunelovém komplexu Blanka má po dostavbě okruhu dopravní intenzita podle dopravního modelu klesnout oproti komunikacím na povrchu o 13 %. Smyslem umístění dopravy pod zem, tj. smyslem realizace Blanky, bylo ovšem snížit dopravní zátěž na povrchu…
Mediálně prezentované naděje šířené reklamními agenturami (například „Pět mýtů o Pražském okruhu“), že okruh přinese snížení dopravní intenzity ve městě, jsou jen zbožná přání úředníků ŘSD a Ministerstva dopravy zaplacená penězi daňových poplatníků, která jsou v rozporu s daty z předložené dokumentace.
reklama
Další informace |
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (14)
smějící se bestie
11.5.2024 06:08Pepa
11.5.2024 07:19Richard Vacek
11.5.2024 08:11smějící se bestie
11.5.2024 11:04 Reaguje na Richard VacekPetr Blažek
11.5.2024 08:47V současné době se naplno dokončují dálnice mířící přes Jaroměř do Polska, přes Hradec do Olomouce, Přes Budějovice do Rakouska. Jelikož se většina dálnic paprskovitě sbíhá v Praze, tak všechny auta musejí nějakým způsobem Prahu projet nebo objet. Již nyní je jižní okruh silně přetížený a prakticky 5 dní v týdnu stojí, proto si zkracují cestu přes centrum. Když je okruh volný tak každý z nás raději pojede okolo kde nejsou žádné semafory a vy jedete plynule alespoň 80 km rychlostí. Zároveň s dostavbou severní části by se měly posílit (rozšířit) ty stávající, kde již dnes dochází k problémům.
Praha je geograficky centrem Evropy, to znamená křižovatka Evropy a podle toho musí být nadimenzovaný okruh.
smějící se bestie
11.5.2024 11:08 Reaguje na Petr BlažekLukas B.
13.5.2024 09:40 Reaguje na smějící se bestiefakticky současná Velká Praha je spádovou oblastí pro polovinu území středočeského kraje a má zhruba tři miliony obyvatel. jiné město v české republice vlastně není.
Lukas B.
13.5.2024 09:37Viktor Šedivý
13.5.2024 09:40Radek Čuda
13.5.2024 14:24Další věc je tak, že ta uváděná numera nemají autoři nijak odzrojována ... když něco někam píšu, tak bych snad měl uvést kde jsem k tomu přišel.
Plus další bláboly typu ... " ... bude ve středu Dejvic znehodnoceno vznikem frekventované radiály ulicí Jugoslávských partyzánů přes Vítězné náměstí do tunelu Blanka." ... kdy si člověk říká, jestli tam vůbec někdo z autorů vůbec byl jinak, než prstem na mapě.
To je zase blábol, tohle to.
Plus jak zde správně zaznělo, oba autoři mají s dopravou prd co společného, třeba u Hornychové mi teda NPÚ jako moc relevantní zaměstnavatel nepřijde s Chaloupkem to není o nic lepší.
Lukas B.
13.5.2024 14:36 Reaguje na Radek Čudanarovinu přiznávám - já bych také nechtěl novostavbu dálnice za barákem.
chybějící části Dnula na východě a severozápadě přetěžují zbytek okruhu (pro náklaďáky) a zasekávají blanku (osobáky). s magistrálou to má společného opravdu pramálo.
Jaroslav Řezáč
13.5.2024 21:59Radek Čuda
14.5.2024 14:01 Reaguje na Jaroslav ŘezáčJinak podíl automobilové dopravy je na celkových přepravních výkonech v rámci Prahy cca 21%, alespoň podle posledních údajů TSK, což samo o sobě žádný Mordor není, akorát že z valné části je tato doprava realizována na zcela nevyhovující infrastruktuře stylu "co se nerozpadá, to jsme zklidnili". A lepší to hodně let rozhodně nebude.