https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/ludmila-vozdecka-energeticka-transformace-obci.nejvetsi-prekazkou-bude-paradoxne-nalada-spolecnosti
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Ludmila Vozdecká: Energetická transformace obcí. Největší překážkou bude paradoxně nálada společnosti

8.11.2025 | Ludmila Vozdecká |
Tlak na energetickou efektivitu se nevyhýbá ani samosprávám. V následujících měsících tak budou české obce stát před další velkou výzvou: jak s rozumem a udržitelně modernizovat své veřejné budovy. Na první pohled to vypadá jako další zásah „z Bruselu“, který přichází s tvrdými pravidly, jež některé radnice sotva zvládnou.
 
Dopady v praxi však budou výrazně pozitivnější. Energeticky úsporné úřady, školy nebo třeba sokolovny přinesou úlevu rozpočtům. Ale také možnost nabíjet elektromobily před veřejnými budovami. Hlavními překážkami tentokrát nebudou finance, ale spíše celkový sentiment společnosti i rozdrobenost českých samospráv. A pochopitelně i transpozice evropského práva, na kterou se opět čeká.

Obce musí začít projektovat v souladu s novými směrnicemi

Jedna z nejnovějších výzev se nazývá EPBD 4 – aktualizace směrnice, která nastavuje standardy v oblasti energetické náročnosti budov. Její nová verze přináší například standard (ZEB – zero-emission building – tedy bezemisní budova) pro všechny novostavby veřejného sektoru. Zároveň požaduje, aby byly nové budovy připravené na instalaci solárních panelů a vlastní výrobu elektřiny nebo měly instalovaný přívod elektřiny pro alespoň 50 % parkovacích míst do roku 2033.

Směrnice EPBD 4 bude platit od 1. 1. 2028 a všechny směrnicí dotčené objekty, které budou po tomto datu žádat o stavební povolení, již musí standardy splňovat. EPBD 4 se v obcích zároveň potkává s požadavky směrnice EED (Energy Efficiency Directive), která na všechny úrovně veřejné správy (tedy i obce) rozšířila povinnost renovovat 3 % podlahové plochy všech veřejných budov ročně. K její transpozici do českého práva mělo dojít nejpozději v první polovině letošního října. Jak však bývá českým koloritem, stále se čeká.

Jakkoli se oba horizonty zdají vzdálené, v praxi se obcí dotýkají už nyní. V případě EPBD pro všechny investice, které jsou v raných projekčních fázích, v případě EED minimálně na úrovni budoucí agendy. A to, že se s největší pravděpodobností dotkne až nových zastupitelstev vzešlých z voleb příští rok, je v celkovém kontextu v podstatě dobře.

Výzva rozdrobených obcí a kapacitních omezení: kdo pohlídá energetickou proměnu?

Přestože se energetická transformace asi nestane pozitivním leitmotivem voleb, nové zastupitelstvo již bude muset s novými kompetencemi počítat. Pokud s sebou energetická transformace v obcích přináší něco nového, pak je to totiž změna uvažování obcí. Z projektového se musí změnit na programové. Zatímco vystavět chodník, kanalizaci nebo čističku je časově jasně ohraničený projekt, energetickou transformaci není možné redukovat na jednotlivé dílčí kroky.

Snižování energetické náročnosti, a tím i zlepšování životních podmínek nebo finanční stability je běh na dlouhou trať. Veškerá řešení se musí doplňovat a být vzájemně provázána. Pokud se budou řešit izolovaně, vytrácí se nejen jejich efektivita, ale v podstatě i ten hlavní význam.

To s sebou nese zásadní požadavky na zcela nové energetické know-how. A zde – přiznejme si – může být kámen úrazu. Například vlastní energetický koordinátor bude pro většinu z více než šesti tisíc obcí příliš velký luxus. Na druhou stranu tady je poměrně snadno dosažitelná odpověď: podobně jako u jiných dotačních výzev, i zde se vyplatí vsadit na spolupráci více celků, například mikroregionů nebo sdružení obcí.

V jejich rámci si mohou najmout nebo outsourcovat odborníka na energetiku (energomanažera), který bude zodpovědný za všechny projekty v dané oblasti. Potenciální chaos škrtů a nesourodých investic se na této úrovni může snadno změnit v dobře provázané provozních úspory a chytrou výrobu energie.

Boj s veřejným sentimentem

Jako největší překážku, která momentálně stojí v cestě hladké energetické transformaci, tak paradoxně vidím jinou věc: veřejný sentiment, který se k české energetice váže. Přestože stát v rámci řady dotačních výzev napomáhá tomu, aby se transformace stala realitou, na kterou není třeba složitě hledat finanční prostředky, vysvětlit její pozitiva nedokáže ani po dvaceti letech.

Starostové jsou přitom v nezáviděníhodné pozici. Kroky musí obhajovat v rámci komunity, která se k nim může stavět apriori negativně. Soláry na školce? Proč není raději opravený chodník! Baterie ve škole? Vždyť je to nebezpečné! Sokolovna s tepelným čerpadlem? Proč? Nabíječky před poliklinikou nebo obecním úřadem?

Odpověď nesmí být „protože to chce EU“. Obec v tomto ohledu nesmí naskočit na defenzivní vlnu a přehlížet jasné dopady, které jí energetická transformace přináší.

Pozitiv je totiž výrazně víc než negativ. Pro šikovnou obec se investice do energetiky vrátí nejen v podobě úspor (a tím vyrovnanějšího cash-flow i silnějšího rozpočtu). Pokud vezmou s kvalitním partnerem energetiku jako příležitost, mohou na ní dokonce začít vydělávat.

Pro sokolovnu s nízkými náklady na provoz a vytápění najdou výrazně lépe provozovatele. V zimních měsících se například nebude muset omezovat provoz v sále. Podobně to bude třeba u sportovních hal – namísto investice do vytápění zbydou peníze na potřebnější věci.

Ano, výzvy jsou velké a kapacity omezené, lhůty možná „neúprosné“. Ale pokud se na energetickou transformaci začneme koukat jako na společnou generační příležitost, spousta věcí najednou půjde. Ostatně – byly to právě české obce, které už mnohokrát ukázaly, že kde je vůle, tam se dobrá cesta vždycky najde.


reklama

 
foto - Vozdecká Ludmila
Ludmila Vozdecká
Autorka je ředitelka udržitelné energetiky TEDOM ESCO.

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (90)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Jan Šimůnek

8.11.2025 09:40
"Energeticky úsporné úřady, školy nebo třeba sokolovny přinesou úlevu rozpočtům. Ale také možnost nabíjet elektromobily před veřejnými budovami."
Už tohle názorně předvádí, jaká je to pitomost.
Úřady v obcích, to je pár funkcionářů několik hodin týdně. To je jednodušší ty úřední hodiny odsedět v kožichu a budovu jen temperovat, protože šílené investice do korupčního zateplování se prostě nikdy nevrátí. Nehledě k tomu, že si starosta a spol. mohou na zimu vzít razítka domů
Školy zase narazí na problém, že by zásadní úpravy nebyly slučitelné s výukou a přes prázdniny se nestihnou, mj. Sokolovny jsou majetek organizací, ne obcí (většinou). Taky možná vyjde levněji přes nejstudenější období necvičit.
A opravu nevím, proč by měla obec platit nabíjení soukromých elektromobilů a živit tím parazity, co je provozují.

A ještě jednu věc: My máme spoustu budov z konce 19. a uačátku 20. století. Tehdy se dělaly stropy z trámů mezi nosnými zdmi, často současně obvodovými. Když tyhle domy zadusáte "zateplením", tak konce trámů v obvodových zdech uhnijí a celé to spadne (informace od tchýně, která byla Ing. Arch., specialista na renovace starších budov, vč. historických památek. Tohle by se muselo řešit kompletním vyklizením, novými horizontálními přepážkami z oceli a hurdisek (kde je vezmeme, když EU zničila ocelárny a cihelny?) a zase doupravením a naklizením. Cena v milionech, budova nefunkční rok, když to půjde moc dobře. Tohle se nezaplatí ani dnešními cenami energií. Je mi jasné, že země, kde začali stavět domy až někdy v půlce minulého století (třeba Německo, zničené válkou), tento problém nemají.
A na vsích máme ve velkém procentu domy z kamene a vepřovic, nebo z kamene stavěného na hlínu, což rovněž vyžaduje, aby dům "dýchal".

A nevidím důvod, proč by lidé nemeli nadávat na Brusel, když je toto nařízení bezcenný výplod bruselských úředníků.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

10.11.2025 06:51 Reaguje na Jan Šimůnek
destabilizace energetické sítě je vždycky pitomost a je jedno, jaká zájména se za tím skrývají.

to, že někdo má dojem, že budeme stavět energetické zálohy dočasnému OZE a úložiště je duševní porucha.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

10.11.2025 07:14 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Jak to teda Západ dělá, že má už 46% své spotřeby z OZE a má levnější proud, než my? Kteří jedeme na jádro a uhlí a OZE dělá sotva 14%?
Odpovědět

Radek Čuda

10.11.2025 12:21 Reaguje na Pavel Hanzl
A má fakt levnější proud, nebo koncové ceny jen víc dotuje?

https://www.e15.cz/byznys/prumysl-a-energetika/dotace-cen-elektriny-v-prumyslu-deutschland-spielt-solo-1428704
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

11.11.2025 11:02 Reaguje na Radek Čuda
"..oznámila, že Německo zavede průmyslový elektrický tarif už od 1. ledna 2026..."
To znamená že to dnes nemají a za 5 cenztů kWH je něco šíleného, v Améru mají nejlevnější 8 centů a v Číně 11. Dnešní průměr Eu je 20, tak chce, aby se Německo stalo zase zemí špinavého a energeticky náročnéhu průmyslu? Proč?
Odpovědět

Radek Čuda

11.11.2025 11:09 Reaguje na Pavel Hanzl
vy jste fakt totál retard ... řeč je prostě o tom, že v Evropě jsou energie výrazně dražší, než ve většině světa a pokud tomu v případě koncových cen pro některé skupiny spotřebitelů není, tak je to z důvodu státních intervencí.

Takže ano, u nás je to drahé, bo do toho stát nesype peníze (resp. ne tolik), právě na rozdíl od řady jiných zemí EU.

Ale jasné, vy to stejně nepochopíte.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

13.11.2025 08:29 Reaguje na Radek Čuda
Evropa nemá vlastní zdroje energie a čerpala je zalevno z Ruska. Toho Putin využil k plynovému útoku na Vánoce 21, následně napadl Ukrajinu a Evropa přišla o energie i veškerý obchod s Ruskem (až na vyjímky). K tomu musí mohutně zbrojit, což je taky energeticky náročná výroba. Sice mohutně rozjela OZE (už má z nich skoro polovinu spotřeby), ale ty technologie jsou drahé a nestabilní, což vyžaduje další gigainvestice.
Proto má dražší proud, (normální státy jej nedotují), ale i tak prosperuje celkem dobře, je stále nejbohatší region pro normálního člověka z celého světa.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

11.11.2025 11:12 Reaguje na Pavel Hanzl
Dneska mají firmy v Německu jiné výhody, např. poplatky za OZE za ně platí stát.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

8.11.2025 18:15
Klíčový problém je úplně jinde. My máme asi 6500 obcí, kde většina má starostu, představenstvo, státní správu a samosprávu, finanční rozpočet, tj. účetnictví a k tomu kontrolní orgány atd. atd. atd. prostě děs. To je naprosto nejvíc v Evropě na počet obyvatel.
Řešení č.1) zredukovat minimálně na polovinu, nebo spíš Rakousko (2 tisíce obcí).
Úspora by byla ve velkých miliardách.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

9.11.2025 10:47 Reaguje na Pavel Hanzl
Slučovat obce začali již komunisté. "Násilně". Po Velké Sametové se obce s velikou slávou odtrhávaly a začaly se spravovat samy. Jsem zvědav, kdo a jak je bude nutit, aby se zase sloučily.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

9.11.2025 20:35 Reaguje na Jaroslav Pokorný
Samozřejmě s uvolnění komunistických cypovin vyrostla svoboda a samospráva obcí, ovšem už je doba říci, kolik to celé stojí a hlavně proč?
v Dánsku - 6 mil. obyvatel, mají 93 obcí, v ČR - 10 mil. 6500 obcí. Proč a kolik to stojí?
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

10.11.2025 10:35 Reaguje na Pavel Hanzl
Mezi "komunistické cypoviny" patřilo i to, že ČSSR měla 200 poslaců, kteří se scházeli 4x do roka za dopravu zdarma, diety a refundaci mzdy, bylo 10 krajů a 105 okresů. Vesnice nemusely vyhazovat (sta)tisíce za různé "odborné" služby, protože to jim zdarma dělaly okresní úřady, kde byli specialisté. ČSD byly jednotně řízené, stejně jako školství. V Čechách a na Moravě bylo asi 700 soudců a jedna Veřejná bezpečnost.
Nyní má jen samotná ČR 280 poslanců a senátorů na plný úvazek, 14 krajů, místo okresů cca 3x více pověřených obcí, ČD jsou rozdělené mezi kraje, za školství odpovídají kraje a obce, soudců máme asi 3000, vedle státní policie i městské a bezpečnostní agentury - a myslíte, že bezpečí je vyšší? Byrokracie stoupla neúměrně, protože ty davy právníků se přece musí nějak živit, že?
A že to tolik stojí? Jak jeden politik řekl: "Demokracie je drahá; když ji chcete, musíte si ji zaplatit.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

10.11.2025 19:09 Reaguje na Jaroslav Pokorný
V totalitním státě jde dost věcí jednodušeji, jenže nikdo neví, kam. U nás byla maximální byrokracie na podnicích a stát jen plnil příkazy z Kremlu a občané měli právu držet hubu a krok. Takže to jelo daleko lépe, ale kam? Do prakticky totálního bankrotu.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

11.11.2025 17:45 Reaguje na Pavel Hanzl
Ale houbec - kolik je vám let? Víte, proč nám v r. 68 musely socialistické státy "bratrsky" pomoci? Protože jsme skutečně byli samostatní. Dnes by nám ani EU ani NATO pomáhat nemuseli, protože samostatní nejsme.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

13.11.2025 08:35 Reaguje na Jaroslav Pokorný
Muhehehhehhehe fakt "samostatní"? A preboga v čem? Naše vláda byla přímo nominována z Kremlu, náš průmysl byl v RVHP a náš vývoz šel minimálně z 90% do těchto zemí a tam, kam sověti vyváželi komunismus.
Podniky vůbec neprodávaly svoje výrobky, jen plnily plán. My (ani další státy RVHP) jsme neměli ani směnitelné peníze!!! To je přece čisté otroctví!!!!
Odpovědět

Radek Čuda

10.11.2025 12:22 Reaguje na Pavel Hanzl
Super ... tak jen taková drobnost ... jak to udělat?

Jako ne že bych s vámi po věcné stránce nesouhlasil, ale bez návrhu řešení je to jen výkřik do tmy k hovnu, sorry vole plís.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

11.11.2025 11:11 Reaguje na Radek Čuda
Nic složitého. Udělá se reforma státní správy a určí se správní obce (bývalé okresní města a možná dnešní pověřené, dříve střediskové obce) a ostatním se řekne: dělejte si tu demokracii jako chcete, ale za své. Kdo chce, může si poslat do zastupitelstva svého starostu (a zvolte si ho jak chcete) a ten bude jezdit na schůze a hájit zájem obce.
Pravomoci těchto samospráv jsou stejně napytel a občan musí stejně se vším na vyšší celek. Ve městě mají ulice daleko více obyvatel, než kdejaká obec a mají snad svoji byrokracii? Na co?
Odpovědět

Radek Čuda

11.11.2025 12:46 Reaguje na Pavel Hanzl
"Nic složitého. Udělá se ..."

Jasně ... udělá se, mělo by se, je potřeba, je nezbytné ...

Tak to jo;-)))
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

11.11.2025 17:47 Reaguje na Radek Čuda
Jo, komunisté byli zlí a hloupí, teď se "demokraticky udělá ..."
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

13.11.2025 08:47 Reaguje na Pavel Hanzl
Pojem "udělá se" je práce politiků, proto je volíme a platíme. Jenže čecháčkové mají sklony si volit destruktory, kteří dobré systémy zase ničí.
Příklad: už za socanů se začala budovat elektronická zdravotní knížka IZIP, Paroubek ji zhyenizoval a zablokoval. Za Julínka představili kompletní reformu zvanou Modrá kniha pro zdravotnictví, Paroubek ji zhyenizoval, zrušil a vyhrál na tom volby.
Nečasova vláda udělala skutečnou reformu důchodů (včetně druhého pilíře), socani a Babiš ji zrušili také. Atd. atd. tak čemu se čemu?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

8.11.2025 18:19
Nálada společnosti je čistě destruktivní a dnes dostává i vládní podporu, tak se rozlučte s prosperitou a vysokou životní úrovní. Nějakou dobu to ještě pojede, Fiala ekonomiku dobře nastartoval, ale to, co se dnes dere ke korytu, je něco děsného.
Odpovědět

vladimír šmídl

8.11.2025 19:04 Reaguje na Pavel Hanzl
To je pochopitelně chyba voličů. Prošvihli onen den a hodinu, kdy se prosperita dobře nastartované ekonomiky zrovna konala.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

8.11.2025 19:45 Reaguje na vladimír šmídl
Ta se koná už od roku 24, jenže většina našich voličů si to neráčila všimnout. Vyrazí na demonstraci cha cha "proti chudobě", kterou pořádá multimiliardář, tam hulákalí "fyjalo ocup" a násleně sednou do nového auta a později odletí na dovolenou na Hurgádu.
V tomhle blbství ta prosperita dlouho nepotrvá, to si pište.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

8.11.2025 19:49 Reaguje na vladimír šmídl
Mrkněte si na tohle, ekonomové nekecají nesmysly jak dezoláti.
https://cnn.iprima.cz/misto-rozvracene-ekonomiky-solidni-rust-jak-si-vede-srovnani-fialovy-a-babisovy-vlady-490589?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

9.11.2025 11:05 Reaguje na Pavel Hanzl
"hlavní ekonomické ukazatele – průměrná hrubá mzda i hrubý domácí produkt – vykazují solidní růst." ......
V nedávné minulosti se ekonomové i politici "děsili" toho, že vláda každým rokem "zatkla sekeru" okolo 40 miliard. Dnes jsou už všichni zvyklí na 240 miliard. Státní dluh je (prý) "jen" 3,5 bilionu. Proč píšu "jen"? Protože o tomto dluhu jsem četl snad už před 15 lety. Tak nevím - lhali novináři tehdy, nebo vlády nyní? Úroky z toho dluhu, elegantně nazývané "obsluhou" jsou přiznávány ve výši 100 miliard ročně. Takže za těch 35 let "svobodného a demokratického" vývoje jsme přišli - o kolik asi(?) - bilionů Kč? Soukromé banky samozřejmě rády půjčují - státy neutečou a nezkrachují. Politici mají raději vlastní kapsy než prosperitu občanů a vlasti. Ostatně - boháči, podobně jako kdysi šlechta - vlast fakticky nemají - své majetky mají "diverzifikované" po celé Zemi. Takže co zbývá občanům? Buď uvěří slibům nových "leaderů", že oni vůbec "odklánět" nebudou a nebo to z protestu "hodí" nějakému "úřednímu" dezolátovi.
Ale značné části lidí se ten stav líbí. Z vlastní zkušenosti: Byl jsem se znánou v Svinově na nádraží a vzpomínal, jak to tam vypadalo před léty, za socialismu. A ona, že je dobře, že ten šedivý sociaismus se změnil a všechno se modernizuje. Já namítl, že bohužel to je ze značné části na dluh. A ona že to nevadí.
ČD jsou státní ztrátový podnik, který přesto masivně investuje, podobně jako jiné státní podniky. Ale v tom případě by stát měl někde jinde vydělávat. A to nevydělává. Modernizace tratí, soupravy za miliardy, a vůbec veřejná doprava, nikdy nebudou ziskové. Jenže stát to sanuje dalšími půjčkami. A s takovým "rozjetým vlakem" žádná vláda nic nenadělá.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

9.11.2025 20:49 Reaguje na Jaroslav Pokorný
V prvním levelu zkuste vymudrovat, komu všechny státy světa (a neznám vyjímku) dluží tak neskutečné bambilióny a proč jim onen pořád půjčuje, když je jasné všem, žo to nejsou schopny nikdy splatit.
A on nemá žádnou tiskárnu nekrytých kačáků, za všechny se dá koupit tvrdé zboží.
V tom druhém si ujasněte, co vlastně chcete sdělit. Ten zmatek máte takový dost babišovský. Domatlat do sebe banky a nádraží ve Svinově, moderní tratě a obsluhu státního dluhu, fakt nikdo nedává.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

10.11.2025 10:41 Reaguje na Pavel Hanzl
Nemohu za to, že nemáte nadhled a odstup.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

10.11.2025 16:45 Reaguje na Jaroslav Pokorný
Hlavně nemám šifrovací stroj Enigma, abych to rozklíčoval.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

13.11.2025 08:52 Reaguje na Jaroslav Pokorný
Dopravní infrastrukturu buduje stát jako investici do rozvoje hospodářeství svých regiónů. Přínos přímo finanční se vyčíslit nedá, ale srovnejte Západní země, které mají tuhle strukturu na vysoké úrovni a jejich prosperitu.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

13.11.2025 08:56 Reaguje na Pavel Hanzl
Příklad: V Praze je mnoho pracovních příležitostí, ale problém je bydlení. Pokud by fungovalo TGV (dnes VRT) mohli by lidé pohodlně a hlavně rychle dojíždět i ze vzdálených míst, třeba i z Brna a tím by se tlak na pražské byty zmírnil. Atd. atd.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

10.11.2025 10:38 Reaguje na vladimír šmídl
A co byste chtěl? Už přece 35 let probíhá privatizace zisků a socializace ztrát. Nečetl jste v minulých dnech, že dva majitelé Fio banky si rozdělili loňský zisk, skoro 3 miliardy Kč. Hned mě napadla otázka, jaké ti střadatelé mají úroky.
Odpovědět
MM

M M

8.11.2025 20:12 Reaguje na Pavel Hanzl
Tak pravil neomylný četbot ÍÁ.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

8.11.2025 21:21 Reaguje na M M
Inteligence, i umělá, je pořád chytřejší, než místní ropáčci a jiní trulové.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

8.11.2025 21:41 Reaguje na Pavel Hanzl
Inteligence, i umělá, je pořád chytřejší než místní ropák a troll Hanzl.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

9.11.2025 20:38 Reaguje na Jaroslav Studnička
jenže já jsem ten umělý a proto chytrý.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

9.11.2025 20:47 Reaguje na Pavel Hanzl
Ano troll jste dokonalý
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

9.11.2025 20:50 Reaguje na Jaroslav Studnička
Šak to tvrdím pořád, už vám to fakt došlo? Tolik sexu naráz?
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

9.11.2025 20:52 Reaguje na Pavel Hanzl
Omyl Hanzle, tvrdím to o vás dlouhou dobu.
Jen vám konečně došlo, že to není nadávka, ale realita.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

10.11.2025 16:49 Reaguje na Jaroslav Studnička
Já vám věřím skoro jako Šimůnkovi, jako chatbot se stále učím a vás mě načalnik zařadil do nejvyššího levelu.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

10.11.2025 18:15 Reaguje na Pavel Hanzl
Zase jste to domotal. Noty dostáváte z Kremlu.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

10.11.2025 19:02 Reaguje na Jaroslav Studnička
A vy jste Kreml? Já myslel, že letadlo.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

10.11.2025 20:11 Reaguje na Pavel Hanzl
Já nejsem Kreml hlupáku, tam je váš guru Lavrov.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

11.11.2025 10:52 Reaguje na Jaroslav Studnička
Fakt? A kde ho máte? Někde zmizel, ale let z okna ještě asi nenastal, ale v Mordoru je možné všechno.
Odpovědět
VH

Vladimír Hošek

11.11.2025 08:46 Reaguje na Pavel Hanzl
Ekonomický růst nastal navzdory stávající vládě.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

11.11.2025 10:55 Reaguje na Vladimír Hošek
Zkuste do nějak doložit. Babiš roztočil dotační orgie na úrovni 400 mld. a ekonomika šla dolů, taky to nemělo vliv? A když Fialovci je zarazili, šlo to nahoru taky navzdory?
Odpovědět
VH

Vladimír Hošek

12.11.2025 07:35 Reaguje na Pavel Hanzl
To platí všeobecně, ekonomické cykly nekorespondují s dobou vládnutí. Mimochodem těch 1000 miliard Fialy to nejsou dotační orgie? No a kdo se spolupodílel na sekeře 400 mld. Fiala v opozici řval na Babiše, že utrácí málo.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

13.11.2025 09:07 Reaguje na Vladimír Hošek
Ekonomické cykly s vládami fakt nekorespondují, ale jejich zásahy mají na ekonomiku někdy silný vliv, většinou se zpožděním.
Příklad:
V celosvětové krizi po roce 2008 byl ministr financí Miroslav Kalousek, udělal řadu opatření na snížení výdajů státu a stabilizaci SR, ta začala platit většinou kolem roku 2012-13. To odezněla krize, nastala výrazná celosvětová konjunktura a začala vláda ANO. Ta nedělala vůbec nic a tak stát hospodařil prakticky vyrovnaně.
V roce 2019 přišla na tento post Alena Schillerová. A jak to dopadlo? Využila covidu a roztočila dluhovou spirálu tak mohutně, že v roce 20 vyletěl deficit z nuly na asi 400!!! miliard!!
Přitom 80 - 90% vůbec s covidem nesouviselo.
Tím se roztočily deficity, nastala tzv. "dotační ekonomika", rozjela se inflace a vládu předávala Fialovi téměř v "rozvalu státních financí".
Podívejte se na to graficky:
https://cs.wikipedia.org/wiki/St%C3%A1tn%C3%AD_rozpo%C4%8Det_%C4%8Cesk%C3%A9_republiky#/media/Soubor:Prijmy_a_vydaje_CR.png
Odpovědět
RP

Radim Polášek

9.11.2025 08:28
Tak hlavní problém tady toho bude nejspíš to najít další a další hlupáky, co si dobrovolně nechají zdražit svou elektřinu a další energie i přes odpustky další všechno, aby bylo možné další a další zeleném nesmysly zaplatit.
Odpovědět

Jan Šimůnek

9.11.2025 10:04
to Pavel Hanzl 8.11.2025 18:19
Nálada společnosti odpovídá tomu, co se tady dělo poslední 4 roky. Tedy vláda stran, propojených s organizovaným zločinem, a cíleně škodící občanům.
Autorka se nemůže divit, že pokud je propagováno něco "ekologického", tak naskáčou občanům zelené pupínky po celém těle i v tom zlomku procenta případů, kdy se jedná o něco pozitivního.
Ostatně, na tohle dojeli i komunisté v roce 1989: Lidé jim nevěřili, ani když nedopatřením říkali pravdu, jako např. že žádný Martin Šmíd nebyl na Národní ubit k smrti.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

9.11.2025 11:10 Reaguje na Jan Šimůnek
Neříkali to jen komunisté. Na universitě studovali dva Martinové Šmídové. A matka jednoho se objevila v médiích. Že hned zjištovala, co s klukama je, že tedy byli zbiti, ale ne zabiti. A tak šla k Uhlům, kteří se chystali odvysílat tu tragickou zprávu na Západ a říkala jim - "neblbnětě, oba kluci žijí." A Uhl že jí řekl: "Ne, my to musíme odvysílat!"
Teď už se na takové detaily nevzpomíná. Asi nejsou vhodné.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

9.11.2025 21:02 Reaguje na Jan Šimůnek
"Člověk, který je demoralizovaný, není schopen vyhodnotit pravdivé informace. Fakta mu nic neříkají. I kdybych ho zasypal informacemi, autentickými důkazy, dokumenty či fotografiemi."
Jurij Bezmenov, sovětský propagandista z 80. let
Tohle je klíč k hybridní válce, kdy jsou lidem trvale nakecávány úplné pitomosti a oni nemají žádný etalon - srovnávací rovinu, kterou tvoří morálka.
Vysvětlím: demoralizovaný člověk pozná, že mu někdo lže, ale nevyhodnotí to jako negativum, bo mu nakecají, že stejně lžou všichni a právě morálka, která tohle jasně definuje, mu to neřekne.
Dále se jde k tunelování, krádežím atd. atd. a rozklad společnosti pokračuje, dnes se čecháčkové neshodnou ani na tom úplně základním: Patříme na Západ, nebo na Východ? Konečná, Stačilo, jdeme dodupy..
Odpovědět

Radek Čuda

10.11.2025 12:24 Reaguje na Pavel Hanzl
Tak vykecal jste se hezky a teď zpátky na zem ... takže jak to s tím Šmídem na Národní skutečně bylo?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

10.11.2025 16:36 Reaguje na Radek Čuda
Komáři nastupující generace (Helebrant, Štěpán) a jejich estébáci chtěli využít těch demonstrací k tomu, aby vykopli dinosaury typu Jakeše, Husáka a Biľaka a spácht další osmašedesátý.K tomu vytvořili fámu se Šmídem, jenže to zdupali jako všechno dycky a lidé, především pod vlivem Havla, s nimi vyrazili dvéřka a rozjelo se to správným směrem.
Odpovědět

Radek Čuda

11.11.2025 11:02 Reaguje na Pavel Hanzl
Víte na co vlastně reaguje? Moc ne, co?

Řeč je o tom, že to se Šmídem byla lež a haluz ... to prostě byla.

Jinak tenhle váš výklad listopadu ... ehm ... na čem zrovna jedete?
Hlavně to páchání osmašedesátého mělo vypadat podle Hanzla jako jak?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

13.11.2025 09:19 Reaguje na Radek Čuda
Nenapsal jsem, že právě fáma se Šmídem byl ten estébácký plán, aby naštvali lidi proti Jakešovi, sorry jako.
Osmašedesátý hrozil, když se do toho namontoval Adamec, oživili Dubčeka atd. a mě se ulevilo, když Havel jasně a krátce řekl, že my chceme plnohotnou evropskou demokracii a šlus.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

10.11.2025 16:39 Reaguje na Radek Čuda
Mně je jasné, že vy z toho nepochopíte ani ň, ale vám to fakt nepíšu.
Odpovědět

Radek Čuda

11.11.2025 11:04 Reaguje na Pavel Hanzl
Skutečně pochopit něco z těch kýblů sraček které sem neustále valíte je fakt pro alespoň průměrně inteligentního jedince dost problém, protože klesnout na vaši úroveň by pro něj byl trochu moc sešup.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

13.11.2025 09:22 Reaguje na Radek Čuda
Nemusíte nikam sestupovat, stačilo by sem dát několik normálních, tj. nevylhaných argumentů. Vy ale jedete jen prázdné plky a urážky, čili nic.
Odpovědět

Jan Šimůnek

9.11.2025 14:59
to Jaroslav Pokorný 9.11.2025 11:10
Uhl byl trockista. Tedy něco ještě zaťatějšího než soudruh Jakeš. Husák ho nechal zavřít, protože veřejně mrmlal, jak to, že ta "normalizace|" není spojena s lesy šibenic, jako převrat v roce 1948. Čili cosi principiálně stejného, jako ti komunisté, proti nimž "bojoval".
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

10.11.2025 10:46 Reaguje na Jan Šimůnek
Jakeš byl/je taková vysmívaná figurka. Když si ale poslechnete jeho "populární" projev na Červeném Hrádku a zamyslíte se nad ním, tak sice to není žádný rétorický zázrak, Jakeš mluví jako prostý člověk, ale principiálně velmi rozumně.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

10.11.2025 16:38 Reaguje na Jaroslav Pokorný
Přesně tak, jeho buranské blábolení budilo všeobecný smích, ale ve srovnání třeba s dnešním Burešem, je jestě dobrý rétor. To jsme se propadli do srágor, že?
Odpovědět

Radek Čuda

11.11.2025 10:57 Reaguje na Pavel Hanzl
Velkouzenář byl 2014-2017 vicepremiér a ministr financí ... i díky 1/3 SPOLU:-) ... a 2017-2021 premiér.

A kontrolní otázka ... kdy vám bylo líp, za Jakeše, nebo za Babiše? I když zrovna u vás ...

Jinak tedy motat dohromady funkce získané na základě svobodných demokratických voleb s funkcí generálního tajemníka ÚV strany za socíku ... ale jo, u vás to nepřekvapí.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

11.11.2025 11:23 Reaguje na Radek Čuda
Jak se kdo má dobře je čistě inviduální a hlavně je to dáno zdravotním stavem, já si nestěžuju.
Nikdo nic nemotá, bavíme se o rétorických schopnostech a ty musí mít politik skutečně na úrovni. Politika je z velké části žvanění před veřejností a bábovy schopnosti jsou přímo komické. Nejde o to, že je Slovák, to mi vadí ze všeho nejméně.
Ale příkad:
Předvolební debata Babiš - Pavel:
Moderátor položí jakoukoliv otázku.
Babiš: Hnutí ANO získalo v roce 2016 dva milióny hlasů..blabla
Moderátor: jistě, ale můžete odpovědět na otázku?
Babiš: já nechci válku, já chci mír, kdo tu pořád mluví o válce?
Moderátor: můžete odpovědět konečně na otázku?
Babiš: já pomáhám lidem, já tu nebojuji proti oponentovi, ale proti médiím..bla bla
Moderátor. Pane Pavle můžete na tu otázku odpovědět vy?
Pavel: je to tak a tak, já si myslím, že by se to dalo řešit tak a tak.
Naštěstí tohle Národ Český to pochopil a podle toho zvolil. Bohužel, naposled.
Odpovědět

Radek Čuda

11.11.2025 12:44 Reaguje na Pavel Hanzl
Co sem taháte Pavla, když byla řeč o Miloušovi?

Jinak ten váš Národ Český se fakt předvedl ... druhé kolo, výběr ze dvou bolševických kádrů. Fakt výhra.

Kocáb to řekl úplně přesně ...

https://www.echo24.cz/a/Hf6rm/zpravy-domaci-prezidentske-volby-2023-komunisticka-minulost-pavel-babis-ksc-kocab
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

12.11.2025 10:19 Reaguje na Radek Čuda
Jak říkají ženské: "když máš pytel chlapů a drapneš do něho, vždycky vytáhneš chlapa".
Ale naši kandidáti byli každý úplně jiný level, ten obrovský rozdíl je dnes vidět jasně.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

13.11.2025 09:29 Reaguje na Radek Čuda
Kocáb má z komárů už profesionální deformaci, nikdo mu to nebere.
Že Pavla poslal otec do vojenské školy a pak vstoupil do strany vůbec neberu jako jeho selhání, bo neměl vůbec na výběr, v 15 letech nevíte nic o ničem.
Ale já jsem ho volil jako generála z NATO, který udělal ohromný kus práce pro naši republiky. A co se týká minulosti, tam ho přímo stáhli z kože a prokádrovali domrtě, takže je asi nejčistší z našich všech politiků.
Odpovědět

Radek Čuda

10.11.2025 12:20
"V jejich rámci si mohou najmout nebo outsourcovat odborníka na energetiku ..."

A jsme doma;-))).

"Odpověď nesmí být „protože to chce EU“.
Ano, výzvy jsou velké a kapacity omezené, lhůty možná „neúprosné“.

A tady se krásně ukazuje, jak paní Vozdecká kecá ... protože ta odpověď taková být musí, bo jinak by nebyly žádné neúprosné lhůty, prostě by si obec zpracovala analýzu ze které by jí vyplynulo kde se dá ušetřit a s jakými náklady a podle toho by vedení obce postupovalo.
Ale to ne, to musíme mít závazky jak k bolševickým sjezdům.
Plus si stačí vzpomenou, jak to s jejich reálným plněním většinou dopadlo ... ale na papíře to sedělo jak řiť na hrnec.

Já beru, že se děvče musí něčím živit, ale bylo by dobré si při tom aspoň vidět do úst a mít trochu té soudnosti.
Odpovědět

Jan Šimůnek

10.11.2025 13:13
Na vzniku a udržování oněch "negativních nálad" ve společnosti se ekologové dost významně podílejí. Ostatně, i zde na Ekolistu, lze najít spoustu příkladů toho, že ekologové prosazují nějakou škodlivinu, kterou normální lidé odmítají.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

10.11.2025 14:06 Reaguje na Jan Šimůnek
Většinou ti ekologové neumějí vysvětlit, k čemu to lidem bude dobré. Přičemž já s nimi mnohdy (většinou) souhlasím, ale je to s nimi skutečně jako s komunisty - pokud získají moc, prosazují své ideály jako buldozerem, aniž by se namáhali vysvětlit, jaké budou přínosy.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

10.11.2025 16:24 Reaguje na Jaroslav Pokorný
Ále umějí, nebojte. Jenže nejsou to dezoláti, kteří mají k dispozici největší mediální prostor a tak tlačí lidem svoje demagogie do hlav vrchemn dolem. Abyste o tom něco věděl, musíte se zajímat.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

10.11.2025 16:25 Reaguje na Jan Šimůnek
Pojem cha vcha "normální člověk" právě od vás, který žije v ruském světě naopak, je dost komický.
Odpovědět

Jan Šimůnek

10.11.2025 15:48
to Jaroslav Pokorný 10.11.2025 14:06
Jenže to, co ekologové prosazují, jen v minimálním zlomku procenta přinese něco pozitivního normálním lidem. Proto je také ekologie (podobně jako ten komunismus) neslučitelná s demokracií, protože v demokratickém státě jsou ty bezcenné pitomosti zcela neprosaditelné.
Z uvedeného důvodu také po porážce fašistů a totalitářů v posledních volbách začali ekologové i ekologické organizace vřískat jak prasata na jatkách (i na zdejších stránkách).
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

13.11.2025 08:14 Reaguje na Jan Šimůnek
Plácáte jak dycky, ekologie má pro člověka jasný přínos. Nejen, že žije v příjemném a čistém prostředí (což je cennější, než si myslíme) ale i finančně. V zatepleném domě méně protopíte a fve na střeše vám dramaticky sníží účet za elektřinu.
Byl jste někdy za komára v Severních Čechách? Ze Spolany Neratovice se lily barevné kouře dle toho, co zrovnan vyráběli, když bylo nejhůř, vyhlásil se zákaz větráni a šlus.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

10.11.2025 17:03
"Hlavními překážkami tentokrát nebudou finance..." ?????? To jako ze se nastavi dlan a ty potrebne stovky milionu tam pristanou?
Odpovědět

Jan Šimůnek

11.11.2025 09:59
to Jiří Svoboda 10.11.2025 17:03
Povinné zateplování je obrovský byznys pro EU, protože dotace dostanete jen na zateplení materiály, vyrobenými ve starých zemích EU a provedené firmami s vazbami na tyto země. Obojí je podstatně dražší, než když zateplíte svépomocí či se zaměstnáním nějaké místní firmy a místními materiály. Rozdíl v ceně +- odpovídá těm dotacím, které můžete dostat (takže pro EU jsou ty dotace jen jakási "malá domů").
A, pochopitelně, pokud máte dům postavený zhruba od posledních desetiletí Rakouska - Uherska do zhruba začátku 60. let, tak vám po zateplení časem spadnou stropy.
Odpovědět
LB

Lukas B.

11.11.2025 10:25 Reaguje na Jan Šimůnek
proč by ty stropy padaly? solidně postavený barák sto let starý, tj. cihla pálená plná + dřevěné trámové stropy, do kterého nikdy podstatně neteklo a který má aspoň nějakou možnost provedení izolace proti vzlínající zemní vlhkosti je k zateplení poměrně vhodný.
samozřejmě blbě provedené zateplení, bez vyřešení hydroizolace a bez provedení diagnostiky napadení trámů (a zejména jejich zhlaví) může takovému baráku podstatně ublížit.
Odpovědět

Jan Šimůnek

11.11.2025 13:22
to Vladimir Mertan 11.11.2025 10:05
Ano, byla i zvýšená sluneční aktivita, ale její vliv na klima IPCC opět popírá. Sopečné výbuchy zatím neumíme předpovídat, ale pokud by konflikt na Ukrajině (nebo kdekoli jinde) přerostl v jadernou válku, tak bychom si s oteplováním opravdu nemuseli lámat hlavu - jaderná zima by to srovnala.

to Petr Elias 11.11.2025 10:09
1. Otepluje se (na rovníku) jen nepatrně a mnoho z problémů s horkem jde na úkor odlesňování i umělých pouští, vytvářených moderní urbanistikou.
2. V přepočtu na skleníkový efekt ta vodní pára +- odpovídala skleníkovému efektu přírůstku koncentrace CO2 od roku 1960 do nynějška.
3. Prakticky vždy byla teplejší období příznivá. Výjimky by se možná našly, ale pak příčina rozvoje nebo naopak úpadku civilizace ležela mimo klima a vliv klimatu "přebila". V Evropě stála teplá období u kolébky Mínojské civilizace, antiky, rozvoje ve středověku i rozvoje po náboženských válkách, naopak chladná období byla spojena s pádem Mínojské civilizace (a také zničením egyptské "Střední říše" útoky "mořských národů") i válkou pod Trójou i vpádem Dórů do předantického Řecka a s klimatem mohl souviset i konflikt, z něhož se zachobalo bitevní pole u mostu přes řeku Tollense (+- ve stejné době jako dobývání Tróje), Spartakovo povstání bylo také ve chladném období (zima byla tak krutá, že se Spartakus a spol. nebyli s to utéct z Říma přes Alpy, zatímco za druhé Púnské války se přes ně dostal Hanibal i se slony - MMCH, ještě v první polovině 20. století nebyly příslušné průsmyky "slonoprostupné" - viz R. Haliburton a jeho cesta přes Alpy na slonici z pařížské ZOO). Na začátku středověku bylo chladné období, známé jako "temná století", pokles teplot po středověkém klimatickém optimu vedl k hospodářské krizi a sociálnímu neklidu (u nás to bylo akcentováno slabou vládou Václava IV., takže husitské bouře vypukly dříve než obdobné hnutí v Německu; nicméně ve Francii souběžně s husity o sto šest válčila Johanka z Arku). Po teplém 16. století nastalo drsné ochlazení, jedna z příčin 30 leté války i pozdějších honů na čarodějnice, které odstartovalo sérii studených let, z nichž se klima vzpamatovává až od druhé poloviny minulého století.
Odpovědět

Jan Šimůnek

11.11.2025 13:26
omlouvám se, vloženo jinam.
Odpovědět

Jan Šimůnek

11.11.2025 13:35
to Lukas B. 11.11.2025 10:25
Tvrdila to tchýně, architektka specializovaná na rekonstrukce, přestavby a úpravy starších budov vč. památek, a tchán, stavební inženýr, jí v tom přizvukoval. Důvodem je, že v izolací "zadušeném" domě bude voda kondenzovat pod zemím povrchem obvodových zdí, voda bude sáknout do konců trámů, a ty začnou trouchnivět.
Vzhledem k jejich kvalifikaci i vlastním zkušenostem s plesnivěním budov nemám důvod tomu nevěřit.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

11.11.2025 18:00 Reaguje na Jan Šimůnek
Ve Francii vymysleli stavební systém - viděl jsem z něho stavby - v němž je tepelná izolace zásadně uvnitř, samozřejmě s dokonalou parotěsnou zábranou, a "vzdušnými" obvodovými zdmi. Ale není to systém pro dodatečné zateplování. Propagován byl i u nás, ale neujal se.
Odpovědět
LB

Lukas B.

11.11.2025 20:40 Reaguje na Jan Šimůnek
ano, obava odborníků před lemplovskou aplikací v zásadě dobrých věcí je v zásadě rozumný přístup. nicméně paušalizovat to a nodstřelit argumentem lemplů zateplování án blok je blbost.
Odpovědět

Jan Šimůnek

12.11.2025 18:01
to Jaroslav Pokorný 11.11.2025 18:00
V takovém případě ovšem leží místo, kde kondenzuje voda ve stěně, velmi blízko vnitřnímu povrchu, ten zavlhává a plesniví. Nedivím se, že se to tu neujalo.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

12.11.2025 23:32 Reaguje na Jan Šimůnek
Ve Francii, ale viděl jsem stavby i ve Švýcarsku, je ten systém používaný už 50 let a tudíž pořádně odzkoušený a zdokonalený. A to, co píšete, bylo velice pěkně a odborně vyvráceno. Jak jsem psal, systém má perfektní parozábranu, takže do zdi se žádná voda nedostává a tudíž tam nekondensuje. A venkovní nosná část je z dutých betonových tvárnic, takže z nich jakákoliv vlhkost snadno uniká.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

13.11.2025 08:19
Právě ta nálada ve společnosti je silně ovlivněná hybridní válkou, nejvíc je to vidět v politice. Ale není se čemu divit.
Kdysi za komára jsem plul po Volze na nějakou stvbu a ve velké dálce byl vidět mohutný, široký i hustý sloup kouře. "Tam hoří step?" jsem se platl místních. "Ne, to je Toljati." To bylo město, kde se vyráběli žigulíci v italské licenci. Normálka, v tom se žilo a já si nejsem jist, jestli se to tam zlepšilo. Norilsk je příšený stále, pokud vím.
Odpovědět

Jan Šimůnek

13.11.2025 13:48
to Pavel Hanzl
13.11.2025 08:29 Evropa má zásoby uhlí na cca sto let. Má víc nafty a plynu, než kolik bylo v Perském zálivu, než se tam začalo těžit. Jediné racionální vysvětlení, proč je EU "závislá" na Rusku jsou proruské aktivity úředníků EU (včetně eurokomisařů) a ekologických aktivistů. Pomocí OZE vyzbrojit nelze, opět jedna proruská aktivita "zelených". "Gigainvestice" jsou třena do průmyslu, včetně zbrojního, ne do ekonesmyslů. Kdo prosazuje investice do OZE, je ruský šváb.
13.11.2025 08:14 Opět jen samé nesmysly. Je třeba zrušit veškerou podporu OZE a elektřina bude laciná a dostupná.
Jenže ta Spolana dokázala vyrábět užitečné věci, OZE a jiné "EKO" výroby produkují jen bezcenné šmejdy.
Odpovědět
LB

Lukas B.

13.11.2025 15:04 Reaguje na Jan Šimůnek
ano, na otázku "proč Evropa provádí takové pitomosti?" lze odpovědět velmi snadno. totiž použít bradýřského vybavení pana Ockhama (či Hanlona) a položit si doplňující otázku, totiž "cui bono?". nasnadě je podezření, že už je ovládnuta klikou svých nepřátel (rusko, čína...)
Odpovědět

Jan Šimůnek

13.11.2025 17:21
to Lukas B. 13.11.2025 15:04
Naprostý souhlas. Za Green Deal lobovali lidé s vazbami na Rusko. Proč asi?
Odpovědět
LB

Lukas B.

13.11.2025 22:46
jinak chtěl bych autorku pochválit že ji to sluší a že by se mohla živit poctivě. třeba na onlyfans:)
Odpovědět

Jan Šimůnek

14.11.2025 14:16
to Lukas B. 11.11.2025 20:40
Docela by mě zajímalo, jak byste v prvorepubličním baráku pokryl zevnitř zdi parotěsnou fólií. Něco takového se dá udělat jen u novostavby. A náklady by musely být naprosto šílené.
Odpovědět

Jan Šimůnek

14.11.2025 16:52
to Pavel Hanzl 13.11.2025 08:19
"Hybridní válka" je jen bezcenný blábol. Lidé odmítají konkrétní ekonesmysly, které jim znepříjemňují život (vč. citelného zdražování životních nákladů).
Nepotřebuji Rusa na to, abych porovnal aktuální ceny hovězího masa s loňskými (stačí být bordelář a nevyhazovat reklamní letáky). Na to, abych si našel články o tom, jak ekologové tlačí na snižování počtů hovězího dobytka v EU taky Rusa nepotřebuji - bezcenní kazisvěti, ekologové, se tím dokonce ještě veřejně chlubí.
A takto by se dala najít a vyjmenovat řada podobných kauz. Lidé prostě, na rozdíl od ekologů, nejsou hloupí a vidí, kdo jim dělá dobře a kdo jim naopak škodí.
Teď je zrovna aktuální ve Zprávách (Ekolist) článek o tom, jak se ekologové snaží zakázat Ignis Brunensis, oblíbenou akci, na kterou chodí, zejména pokud je příznivé počasí, kolem sto tisíc diváků (a protože nejdou všichni na všechny ohňostroje, je těch diváků fakticky víc). Myslíte si opravdu, že pokud se ekologům ten kazisvětský záměr podaří, že budou lidi potřebovat nějaký Putinův proslov, aby znenáviděli kazisvětské ekology?
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist