https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/lukas-hruska-jak-bezpecne-travit-cas-v-lese
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Lukáš Hruška: Jak bezpečně trávit čas v lese?

13.9.2024
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Foto | sony242 / Pixabay
Les pro mnohé z nás je místem, kam chodíme na procházky, odpočinout si či se nadýchat čerstvého vzduchu. Lesní klima a příjemná zelená barva má své blahodárné účinky a kouzlo. Při trávení času v přírodě musíme být ohleduplní na rostliny a živočichy, které v lese žijí, je však nutné dbát též na svoji bezpečnost a zdraví. Základem je tak vhodné oblečení a bezpečná obuv. Kromě toho je vhodné použít ochranu proti klíšťatům v podobě repelentu. V lese na nás může však čekat řada dalších úskalí, s nimiž je nutné se vypořádat a vhodně se zachovat, abychom minimalizovali nežádoucí důsledky.
 
A to tak, že budeme respektovat různá upozornění, zákazy nebo činnosti v lese, kde můžeme přijít k úrazu. Příkladem takovéto situace je těžba stromů v lese, kdy je nutné se vyhýbat těmto místům v dostatečné vzdálenosti a respektovat příkazy a doporučení pracovníků provádějící tuto těžbu. Navíc na provádějící těžbu nás často ještě upozorní informační cedule na přístupových cestách. Naopak některé cesty v lese nebo části lesního porostu mohou být nezpřístupněny, kdy důvodem pro to může být např. nebezpečí pádu stromů vlivem kalamitních stavů nebo jiných příčin. Všechna tato upozornění jsou za účelem ochrany všech návštěvníků lesa a je nutné je brát na zřetel!

Co dalšího nás může v lese potkat?

Zranění v lese: Les může být potencionálním místem úrazu a bohužel i tak místem spojeným s obtížemi v poskytování záchranné pomoci. Mezi časté druhy poranění patří vymknutý kotník, různé druhy pohmožděnin nebo zlomeniny. Zranění mohou být spojena s krvácením, úrazem hlavy nebo poruchou vědomí. Pokud není možné ošetřit zraněnou osobu na místě, dojít s touto osobou k dopravnímu prostředku nebo do nějakého nejbližšího místa pomoci, je nutné zavolat záchrannou službu. V tomto případě je nezbytné pokusit se záchranné službě popsat co nejpřesněji a nejlépe místo úrazu.

Bod záchrany.
Bod záchrany.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Foto | Lukáš Hruška

V rozsáhlých lesích často můžeme narazit na body záchrany nebo tzv. traumatologické body. Na těchto cedulích nalezneme linky tísňového volání, ale především jedinečný kód, podle kterého se záchranářům, hasičům nebo policistům rychle podaří identifikovat místo, kde se právě nacházíte. A v případě nenalezení těchto bodů můžeme též využít i mobilní aplikaci Záchranka, s níž by lokalizace měla být též jednodušší, tu však musíme mít staženou už před takovým výletem do přírody.

Otrava jedovatými plody: Sbírání lesních plodů je bezesporu oblíbenou aktivitou řady návštěvníků. Ne všechny plody jsou samozřejmě jedlé, a proto je nutné sbírat jen to, u čeho jsme si jistí, že můžeme bezpečně konzumovat. Pokud však přesto některé jedovaté plody sníme, můžeme pociťovat nevolnost, slabost nebo mezi další příznaky patří zvracení či průjem. V případě silné otravy nám však může jít už skutečně o život, neboť ta může vést až k poškození jater, ledvin či srdce.

Bouřka a silný vítr: Pokud nás zastihne bouřka je určitě nutné dodržovat jedno základní pravidlo, a to vyhnout se stání pod osamělými stromy a případně se schovat do auta nebo přístřešku. Bouřkové stavy často doprovází silný poryv větru, proto je důležité dát si pozor na možný pád stromu nebo jeho částí, jako např. suchých větví. Při těchto stavech je tak nejprve vhodné si návštěvu lesa rozmyslet a raději zůstat v bezpečí domova. Před procházkou tedy neuškodí se vždy dobře podívat na předpověď počasí a respektovat možné výstrahy zkušených meteorologů.

Oheň v lese: Pokud vidíme požár v lese, okamžitě zavoláme hasiče, sdělíme jim lokaci daného požáru a utečeme do bezpečí. V případě, že se jedná o malé doutnání a dokážeme potencionální požár uhasit vlastními silami, můžeme použít vodu, písek, hlínu nebo deku. I v takové situaci je však vhodné raději hasiče zavolat pro případ šíření hrabankou (mělká vrstva půdy v lese nezbytná pro fungování lesního ekosystému). Vždy ale na prvním místě dbáme svého zdraví a opatrnosti, protože požár se v lese může velmi rychle šířit. Rizikem takového rychlého šíření je období sucha či zvýšené povětrnostní podmínky.

Lesní cesta.
Lesní cesta.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Foto | Lukáš Hruška

Nevybuchlá munice: V tomto případě je nutné zachovat co největší opatrnost, udržovat dostatečný odstup a v žádném případě se munice nedotýkáme. Dále jsme též povinni neprodleně oznámit její nález nejbližšímu příslušníkovi policie nebo útvaru policie, anebo orgánu místní samosprávy, který toto oznámení předá nejbližšímu útvaru policie.

Zaběhlý pes: V první řadě nemusíme snad zmiňovat, že je nutné mít v lese psa na vodítku nebo u nohy pod kontrolou svého pána. Psa nenecháváme volně pobíhat bez dohledu, neboť pejsek může chytit stopu zvěře, uvidí ji nebo přijde s ní do kontaktu, a zaběhne se. V případě, že se nám pejsek opravdu zaběhne, je potřeba sledovat jeho směr a dávat mu nacvičené signály a volat na něho. Je dobré též zůstat na daném místě, pravděpodobně se pejsek vrátí na stejné místo.

Příroda je místem odpočinku a zdrojem energie pro všechny návštěvníky. Jak již bylo zmíněno a nastíněno výše, lze být také místem, kde na nás může číhat řada úskalí, na které je nutné brát zřetel a zachovat při nich co největší obezřetnost. Chovejme se tedy k přírodě ohleduplně a zároveň dbejme na naše zdraví.


reklama

 
foto - Hruška Lukáš
Lukáš Hruška
Autor působí na orgánu státní správy lesů a myslivosti Krajského úřadu Středočeského kraje. Je členem Mysliveckého spolku Benátky nad Jizerou a Českomoravské myslivecké jednoty. Zabývá se aktuálními tématy v oblasti lesnictví, myslivosti a ochrany přírody a krajiny.

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (35)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

MU

Michal Ukropec

13.9.2024 06:07

Příspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.

Odpovědět
ss

smějící se bestie

13.9.2024 07:20 Reaguje na Michal Ukropec
1*
Odpovědět
HH

Honza Honza

13.9.2024 07:52
Hezký článek, spíše vhodný do ZŠ, SŠ. Přidal bych nedotýkání se zvěře, ohlášení neobvyklého chování zvěře - ztráta plachosti apod. Nejíst plody, donést domů a umýt. Chovat se tiše a ohleduplně. Možná by byly vhodné informace, kdy do lesa nechodit, rozmnožování zvěře apod., mohlo by se to učit ve školách.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

13.9.2024 08:02 Reaguje na Honza Honza
Na to ve školách není už delší dobu čas, tam je masírují jinými směry !
Odpovědět
LB

Lukas B.

13.9.2024 08:49 Reaguje na Honza Honza
jojo, jednička ze slohu, na šestou třídu fakt dobrý.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

13.9.2024 08:56 Reaguje na Lukas B.
Myslím, že na mladé/děti by měly informace především cílit. Starší psy už novým už novým kouskům nenaučíte. Napsat něco jednou za rok nestačí, na problémy je nutno opakovaně upozorňovat.
Odpovědět
Pe

Petr

13.9.2024 09:22 Reaguje na Honza Honza
Ano, na živočichy nesahat a nepřibližovat se k nim. Je to jejich životní prostor, nejsou na nikoho zvědaví. Ovšem jakési "neobvyklé" chování zvířat bych ale nijak neosvětoval. Zvířata si bohužel na lidi zvykají a není neobvyklé, že srnči neuteče když projíždíte okolo nich na kole, nebo divočáci poklidně vás sledující z blízkého křoví a podobně, takže některým lidem pak přijde neobvyklé kdeco. Platí první věta a hotovo.
Odpovědět
LB

Lukas B.

13.9.2024 09:46 Reaguje na Petr
jojo. mám vyzkoušeno, že krnapácké srnky mě v autě a na kole ostentativně ignorují, naproti tomu přede mnou pěšákem v panice prchají.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

13.9.2024 08:09
je to zajímavé, za komunistů bylo u cest do lesů " zákaz rozdělávání ohně a kouření" dneska v nich " hulí" každý a rozdělá si oheň kde chce.

Pak se člověk dozví, že v lese jsou tabulky " záchrany". Spíš bych viděl to, že lidi neznají místopis a do lesa chodí málo.

V ZÁSADĚ NĚKAM JDOU A NEVÍ KAM, NĚJAK MI TO PŘIPOMÍNÁ DNEŠNÍ DOBU.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

13.9.2024 08:12
Příspěvek p.Ukropce jsem četl,nebyl pobuřující.Veliké pochybnosti kdo a proč.
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

13.9.2024 15:26 Reaguje na Emil Bernardy
Děkuji. Toto je ekolist. Eko a bio jako u nás v Jistebnici. Tam cca před 4 lety uhodil blesk do stromků za sousedovým a částečně naším plotem. Asi 3 stromky uschly. Ekologista Karel Urbánek ze sdružení Jistebnická vrchovina 2x po sobě nastříkal nějaký sajrajt na jahody, rybízy, stromky, záhony. Že to nastříkal na zralé ovoce pro vnuka 10 a 22
měsíců a mohl ho otrávit, je O.K. Pokus o vraždu ekologistou je beztrestný. Psát se o tom ale nesmí. Ochrana osobnosti. Inu nová doba.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

14.9.2024 10:31 Reaguje na Michal Ukropec
Rozumím.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

13.9.2024 08:14
vždy nám říkali pravidlo tří...jeden je zraněný, jeden u něj je a druhý jde pro pomoc...tak je to i v Alpách.
Když je někde člověk sám, tak nedělá " blbosti" a ví že mu nikdo nepomůže, je tam sám za sebe...stejný jako v Himalajích.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

13.9.2024 08:56
zaplevelit les "tísňovím" voláním je šílený.
dejte to na turistické označníky u cest ale necpěte to do lesní krajiny.

Každý je za sebe zodpovědný a svéprávný... tak z toho nedělejte komedii.

Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

13.9.2024 09:07 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Nó, klasika blábolisty ... kamarád (trénovaný cyklista) zkolaboval na kole při výletu s manželkou. Ta myslela, že jen odpočívá - ležel na zemi vedle kola. Až po chvíli jí došlo, že se jedná o něco vážnějšího. Vůbec netušila, kde se nachází, značek si po cestě nevšímala. Volala záchranáře, ale nebyla schopna určit souřadnice, takže na místo dojeli až za pů hodiny. To už bylo na resuscitaci, bohužel, pozdě. Takže raději 10x víc prevence, než jednou něco zasklít.
Odpovědět
Pe

Petr

13.9.2024 09:45 Reaguje na Karel Zvářal
Vše má své hranice, i prevence. Vím že zde preferujete přehnaně předběžnou opatrnost (raději vykácet než nechat shořet), ale ta je v tomto případě opravdu hlavně osobní. Bezpečný svět neexistuje, a snažit se ho vyrábět zrovna v lese je opravdu absurdní.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

13.9.2024 11:04 Reaguje na Petr
i lidské hloupost by měla mít nějaké mantinely a to, že budeme vystavovat cedule na kde co v lese opravdu nikomu ve skutečnosti nepomůže.
Lidi by se měli naučit plánovat a být zodpovědní za sebe.
Někdo při svých výkonech umře na blbost, někdo umře, že zkrátka umře, sedne si a umře.
Smrt je naprosto normální a nedílnou součástí naší fyzické existence a v podstatě ani moc nezáleží, jestli se sednete a umřete nebo spadnete ze skály. Je to jen jiná forma téhož, jenž mohou být " absurdní".
POKUD CHCE PAN ZVÁŘAL NĚJAKOU PREVENCI, TAK AŤ SE PŘIHLÁSÍ NA NĚJAKÝ ZDRAVOTNICKÝ KURZ. To je ta prevence co dává smysl, ne kydání cedulí na každý strom.

Domnívám se, že někteří mají smrt je něco cynického ale není.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

13.9.2024 11:13 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Jo jo, pokračujte... Zabloudit může každý, padne mlha, zraní se a chce si zkrátit cestu v domnění, že ví kde je obec, mobil s aplikací se vybije či rozbije... Jak jsou u krajnice sloupky s odrazkami, v lese každých 100-200m mohou být označené trauma body (když se vám udělá zle, nikam daleko nepoběžíte, musíte to mít na dohled). Při dnešním pohybu lidí a jejich ztracení by se předešlo nákladým pátracím akcím. Ale tak daleko jste to nedomýšlel, že... Prostě zmizel a vykašlem se na něj...
Odpovědět
Pe

Petr

13.9.2024 11:37 Reaguje na Karel Zvářal
Ano, v lesích naděláme zpevněné široké cesty. A každých pár kilometrů požární nádrže. A taky průseky v lesích naděláme, hezky široké a vyčištěné. A každých 100 metrů maděláme nerezové cedule a mapy s miliony bodů rozdáme všem institucím. A usb nabíječky v lese naděláme, a lékárničky, a hasičáky, a automaty na jídlo, pití a krmení pro psy, a odpadkové koše, lavičky, píšťalky, stojany na kola a na oblečení, přístřešky proti dešti, brožurky o nebezpečných zvířatech, vykácíme staré stromy, kolem cest raději všechny, jedovaté rostliny vyhubíme, a stovky dalších věcí, které by se jednou někomu v lese mohly hodit... Co kdyby se někomu něco stalo, nebo něco potřeboval. Raději mít všechno.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

13.9.2024 14:51 Reaguje na Karel Zvářal
Tento Váš příspěvek je perla.Myslíte to vážně ?
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

13.9.2024 15:55 Reaguje na Emil Bernardy
Jestliže má město na každém stromě evidenční štítek, je jistě v lidských silách udělat něco podobného v lese na sloupcích označených cyklotraa po zpevněné cestě. Protože v těchto situacích je klíčový čas, mít takové body kilometry od sebe, je pro mne něco jako alibismus. Ale policii a pohř. službě to asi vadit nebude. A komentář tothoto typu mě u Vás nepřekvapuje, jen vzácně se s ním shodnu.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

13.9.2024 16:04 Reaguje na Karel Zvářal
....jestli je toto legrace,nepochopil jsem . Zpevněným cestám se , pokud to jde , na našich cestách přírodou , pokud to jde vyhneme .
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

13.9.2024 16:04 Reaguje na Karel Zvářal
....jestli je toto legrace,nepochopil jsem . Zpevněným cestám se , pokud to jde , na našich cestách přírodou , pokud to jde vyhneme .
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

13.9.2024 16:14 Reaguje na Emil Bernardy
Jasné, legrace, ironie, narážky, hádanky, zmatek, bez tohoto nejde.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

14.9.2024 11:55 Reaguje na Karel Zvářal
Tak nevím co je na traumaplánech a traumatologických bodech tak směšného. Ono stačí říci tam uvedené číslo a horská služba, záchranka atd. ví kam má pro vás jed. Nevím jestli je to i na turistických mapách ale pokud ne tak by to i tam mělo být.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

14.9.2024 12:07 Reaguje na Jarek Schindler
Dobré ráno!
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

13.9.2024 10:09 Reaguje na Karel Zvářal
No a kde byla SOS cedule....
Kamarád opravdu nezemřel kvůli nedostatku zákazů a příkazů.
To se každému může a mohlo přihodit kdykoliv.
Blbé by to bylo pod koly automobilů nebo v eldéence.
Ale mysleme na život.Svobodný.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

13.9.2024 10:38 Reaguje na Karel Zvářal
a co, měl dobrou smrt, rychlou a netrápil se, umřel když dělal to, co měl rád...to není špatné, nebo si myslíte, že jsme nesmrtelní?

pane Zvářal, pletete si pojem prevence. Prevence je chodit na vyšetření k lékaři.
To, že lidi jsou v lese dezorientovaný není žádná novinka, stačí se podívat na množství lidí, kteří na každé křižovatce čučí do mobilu.
Proto má taky smysl využívat papírových map. Jinak lidi se nedokážou orientovat ani v nákupním centru.
Jako společnost hloupneme, ztrácíme zábrany a pud sebezáchovy.

Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

13.9.2024 10:58 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Předešlá dva blábolisty nekomentuji, ti napíší milion vět, ale žádná nebude k věci. Ta událost je 5-6 let zpátky - tou prevencí ("ztracení" - těžký hlavolam, že-) mám na mysli GPS aplikaci, jako další povinnou výbavu měšťáčků do přírody. Zbytečný výjezd záchranky, která mohla pomáhat někde jinde.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

13.9.2024 14:47 Reaguje na Karel Zvářal
Pane Zvářale,popřemýšlejte,prosím,co je to blábolista.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

13.9.2024 16:11 Reaguje na Emil Bernardy
Úrazy na kolech mají často horší zranění, než z automobilu - navzdory přílbě. Jste-li někde poprvé a nečekáte kolizi, těžko budete koukat po značkách a pamatovat si je. Až při průšvihu se zajímáte, "kde to vlastně jsme?". Pokud nejste místní a dochází tam ke křížení tras, snadno dojde k omylu/ nedorozumění (z rozrušení). A paní se snažila pomoci, zřejmě kurs neměla, resp detaily události neznám. Pro mě bylo klíčové info toho dlouhého hledání od záchranky a kvůli tomu pozdní příjezd... P.S. U tak zkušeného harcovníka je mi až stydno za takový polopatismus-/
Odpovědět
Pe

Petr

13.9.2024 16:20 Reaguje na Karel Zvářal
Vzhledem k vaší opatrnosti, strachu a násobení prevence se zeptám: Co všechno si s sebou do lesa nosíte vy? Dá se to vůbec unést?
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

13.9.2024 16:22 Reaguje na Petr
V první řadě dovedu přesně popsat, kde se nacházím. Velmi často radím hulákajícím (ztraceným) houbařům, kde pravděpodobně mají zaparkované auto.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

13.9.2024 19:15 Reaguje na Karel Zvářal
OK.Já jsem sedmdesátník,ale spíše sportovněš založen.Cykloturistika,i dříve cvičitel horolezectví,vodák...a muzikant.Jako turisté jsme začínali,a dnes jsme opět turisté,seniorní.
U to úmrtí.....i v mém lese se již kácí a pravděpodobně tromboembolie není raritní u lidí zaměřených jako já.Mí dva starší blízcí,no a jeden cyklista do padesátky,také trase....
Při tomto způsobu jistou míru rizika přijímáme.I má profese není bez rizik.
Nashle při příští výměně názorů.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

13.9.2024 09:00
pamatuju si jeden příběh, který se stal, jeden muž se opil na diskotéce a pak šel špatným směrem, místo do města šel do lesa....našli ho na Jaře...

měli bychom si uvědomit, že i v našich " hrbolcích" můžeme skončit jako krmení pro zvířata...
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist