https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/matous-horak-zemedelcem-z-uredni-milosti
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Matouš Horák: Zemědělcem z úřední milosti

2.2.2022
V debatách o zemědělských dotacích, které neustále slýchávám v rozhlase, cítím z moderátorů, jak se, na rozdíl od řečníků, ztrácejí a danému tématu rozumí snad ještě méně, než většina našich přátel, kterým se neustále svěřuji. Chtěl bych vás tedy zasvětit do čistého základu této problematiky, které nepříliš rozumím a dosud jsem ji nepochopil.
 
Popíši vám to tak, jak to vnímám já od mých 21 let, kdy v tom nějak fungujeme. Je to, jako vždy, z pohledu rolníka a volského kočího. Úřední ani spisovnou mluvu tedy nelze očekávat a disertační práce by se z toho také napsat nedala. Za/před každým slovem si představte slova: asi, možná, obvykle, s největší pravděpodobností, přibližně, jednoduše řečeno atd. Jelikož jak řekl Václav Klaus nejstarší o čínských jídelních hůlkách, "je to asi opravdu všechno složitější..."

Zemědělské dotace se dělí na:

1) Nárokové. Na ty má právo každý, kdo hospodaří na půdě větší než jeden fotbalový stadion. Když nemá kráva na uších známky, je to bráno asi jako když nabouráte se třemi promile v krvi. Každá kráva tedy musí mít číslo, které je registrováno na hospodářství a vy určíte pozemky, na kterých se zvíře pase či se pro něj seká seno, shání obživa nebo tam jen pro sebe pěstujete brambor nebo obilí. A za tyto pozemky (pole, louky, pastviny) je stanovena taxa za hektar. Vypočítává se to úrodností půdy, věkem zemědělce, nadmořskou výškou, způsobem péče o pozemky, zdali je na ně vázán dostatečný počet zvířat, zdali jsou obhospodařovány ekologicky atd. A pak se to hodí do nějakého programu a tam vyjede koeficient, kterým se každý z vašich hektarů násobí. Čím víc hektarů, tím více peněz. Formulář vám připraví na ouřadě, jen ho podepíšete. Zvládne to i naprosto negramotný člověk jako já. Tyto nárokové dotace jsou vázány na 99 % zemědělské půdy v ČR. Troufl bych si říci i na 99,9 %. O těchto nárokových dotacích se teď vede ta pře.

2) Nenárokové, s kterými zatím zkušenost nemám. To jsou nějaké programy a dotační tituly, které jsou na nějaké období vyhlášeny a předem známy. Třeba na modernizaci kravína, nákup traktoru nebo lisu na balíky, na remízky, sázení stromů, dnes možná i tůně, přístřešky na seno, bioplynky, budování chlévů atd. Zde je byrokracie složitější a nikdo to zadarmo nevypíše, pokud nemáte někoho šikovného a ochotného, kdo se v tom vyzná. Větší zemědělci mají své lidi, zaměstnance, kteří sledují, jaké tituly teď frčí a zdali by se nějaký nehodil. Ve větších rodinných farmách tuto funkci dělají často ženy - matky, dcery, snachy, manželky, které se umí obstojně v těchto věcech orientovat a chodí i na přednášky, které ministerstvo pořádá. Menší malorolníci, troufl bych si říci pod 150 ha, využívají služeb tzv. "lehkoživek", jak je zemědělci za jejich zády nazývají. To jsou lidé, kteří v tom umí chodit a kteří si to nechají i zaplatit. Zavoláte lehkoživkovi, že chcete nový traktor. On řekne, že by to šlo. Zpracuje žádost, která má dle něho vždy velkou šanci na úspěch, vy si půjčíte od banky na větší a novější traktor, lehkoživkovi dáte nemalé procento a pak se staženým zadkem čekáte, zdali vám to vyjde. Dotace má své podmínky, takže je nutné se třeba zavázat, že traktor ihned neprodáte. Nikdy na traktor nedostanete celou částku.

A pak jsou takové ty krásné aspekty, které sebou celý systém přináší:

1) Zemědělci jsou nejufňukanější ze všech, takže každý rok je buď moc mokro, nebo moc sucho, málo slámy, nebo moc obilí... Ať se tedy udělá cokoliv, vždycky to bude špatně. Což mám pocit, že se právě děje.

2) Není možné si koupit z dotací starší traktor nebo starší techniku. Modernizace stáje není možno dělat tak, že si natěžíte z vlastního lesa dřevo, vezmete cihly, co vám nechá soused, železí nakoupíte na šroťáku (kovošrot) a se stavbou vám pomůže o víkendech švára. Ano, to je ta ekologická cesta. Avšak selský rozum stranou: máte projekt, naběhne monstr firma, jiná firma jako dodavatel stájové technologie (zapomeňte, že si to budete svářet sami a sami vozit do zinkovny) a za rok kravín stojí. Samozřejmě si na to nejdřív musíte půjčit od banky, jelikož dotace se proplácí zpětně. Když budete sami sázet remízky, zapomeňte, že si to sami naroubujete.

3) Pro mě je nejhorší byrokracie, které vůbec nerozumím. Třeba jako závěr kontroly, kterou jsme měli před koncem roku, je výčet věcí (přesná citace):

"Na ploše 46 m2 byla při kontrole na místě zjištěna plocha, která nebyla zahrnuta do způsobilé plochy, neboť byla porušena podmínka podle § 7 odst. 2 písm. c) nařízení vlády č. 50/2015 Sb., ve znění pozdějších předpisů." Konec. Víc nic. Mnoho úředníků používá tuto řeč celý svůj pracovní život osm hodin denně a přijde jim naprosto nepochopitelné, že na světě ještě existují lidé, kteří tuto babylonštinu neovládají. O to více pak vystupují z úřednické řady vzácné výjimky, které vám jsou ochotny tuto řeč přeložit. Jmenovitě třeba Ing. Dvořák ze SZIFu v Benešově či Ing. Valešová ze SZIFu v Plzni.

4) Ten prohřešek ve skutečnosti znamená, že jsme hospodařili na úzkém pásu, který jsme v neměli v zákresu tzv. DPB. Což je díl půdního bloku. To už vím. Ale na SZIFu vám rádi dají najevo, že pokud netušíte, co je to DPB, pak jste úplně ztracenej případ. Googlil jsem DPB před lety v noci asi hodinu, než jsem u toho usnul (díky tomu jsem se třeba dozvěděl, že mají v Ostravě Divadlo Petra Bezruče - DPB). Zákresy, kde se hospodaří, se dělají v satelitní mapě. My máme na pozemku sto let staré duby, někde je jich i několik za sebou, a v mapě u počítače opravdu nejsem schopen na metr přesně říci, kde pod korunami stromů ještě sečeme či paseme a kde již ne. Brát dotace na něco, co se naopak neseká či nepase, je také prohřešek. Jenže revizor s přesnou GPSkou, který šišlá a ještě k tomu tiše a kterýho byste v životě nenechali ani převést cizí dítě přes přechod, vám jednou za čas ty pozemky obejde a zjistí, na kolika procentech jste hospodařili a hospodařit neměli a nehospodařili a hospodařit měli. Tyto procenta se opět zadají do té úřední Enigmy, která na další roky sníží koeficient nárokových dotací na všechny pozemky. Je to sankce za prohřešky, o kterou jste na další roky chudší.

5) Dotace na plochu vám říkají, kdy máte sekat, kdy máte pást a svým způsobem i jak. Což mě přivádí k šílenství, takže si budu muset trochu ulevit. Jako že někdo v Bruselu, v Praze nebo Plzni už v lednu ví, kdy u nás na mlýně tráva pokvete, kde kvetou orchideje, kde hnízdí čejky nebo která pastvina je podmáčená?! Za neposekanou plochu nebo jen plošku jsou totiž samozřejmě zase peníze dolů. Jo, jde to nějak úředně řešit. Jenže. Sekáte, dochází nafta. Sedíte ve třicet let starým traktoru, je červen, vedro jak v prdeli, i když stojíte ve stínu a na sedačce spolujezdce vám spí dítě. A voláte nějaké úřednici, která má dovolenou, ale moment, přepojím vás na kolegyni... pak posloucháte dvě minuty příšernej xylofon "tyndynyndydyn vyčkejte na spojení tyndynryndyn"... aby to zvedla důchodkyně z vrátnice a řekla, že paní inženýrka šla asi domů a úřednice, co mě přepojovala, už asi také. Takže to neposekané ohnisko chráněných kosatců vprostřed louky necháte a doufáte, že to nikdo nevyfotí z vesmíru nebo nepřijede zase ten tichej šišlavej maník. Samozřejmě, že přijel.

6) Když nakoupíte v pohraničí tisíc hektarů luk a budete je dvakrát za rok sekat i s orchidejema a balíky sena házet do meze, prachy za plochu (nárokové) stejně dostanete a vůbec ničemu se neprotivíte. V pohraničí častý jev. Někteří si zase drží půdy víc, než potřebují a část půdy obhospodařují také jen naoko. Ještě více častý jev. Jiní by třeba o tuto přebytečnou půdu měli zájem, ale jsou bez šance. Dokud se prostě platí peníze za plochu, není důvod se ji zbavovat. Proto jsou ceny půdy vysoké a investoři dnes přesouvají své jmění právě do zemědělské půdy. Tu poté pronajmou (propachtují) zemědělcům a ti jim platí.

7) Získat půdu k nájmu nebo ke koupi je nesnadné. Tři čtvrtě půdy v ČR není ve vlastnictví zemědělců. Velké podniky mají nějaké PR, jak vlastníky půdy oslovit. U malých, jako jsme my, to funguje asi tak, že si najdete vlastníka vedlejší louky, kterou v našem případě obhospodařuje naoko Babiš. Vlastníkem louky je ale osmdesátiletá babička z vedlejší vesnice, její tři vnoučata a deset pravnoučat její před dvaceti lety zemřelé sestry, kteří žijí na Moravě a dvě z nich v Německu. Andrej ví, jak se tohle dělá a dokáže to, ale my se ženou jsme doteď nepřišli na to, jak ty lidi zaujmout a motivovat je k prodeji nebo pachtu. Samozřejmě, že Andrej platí za nájem málo, ale když o půdu projevíte zájem vy, je ochoten zaplatit o tisíc korun za hektar za rok více, než je ve vašich možnostech.

8) Pokud jste rodinný či malý podnik, jste sami sobě opravářem techniky, agronomem (ten co říká, kdy se má co sklízet a kde a kdy sázet i růst), zootechnikem (ten co sleduje stav zvířat) i krmivářem (skladba krmné dávky pro dobytek). A samozřejmě i zedníkem, pohůnkem, lopatou i bagrem. Na většinu z těchto profesí je dobré mít vysokou školu. Velké podniky mají na každou profesi, včetně získávání dotací, svého člověka či lidi. Pro některé z menších jsou dotace důležité, tak místo četby o welfare skotu (životní pohoda) či o zakládání tůní a zadržování vody v krajině, čtou raději ty set stránkové PDF, co jsou volně každý rok ke stažení na webu ministerstva, kde je napsáno, na co a jak žádat. Ale oboje se stihnout nedá. My bychom byli třeba za první republiky velkostatkáři, ale nyní nás legislativa řadí do sekce "mikropodnik". To jen malý výlet do byrokratického názvosloví.

Závěr:

My jsme rádi, když jsme celá rodina spolu se zvířaty. Nebo jen tak v ohradách pozorujeme, který strom se uchytil a který nikoliv, kde je třeba vysbírat kámen a kam ho pro ještěrky odvézt, kde nechat trávu přerůst, kde nechat trnky a kde je naopak proklestit. Snažíme se nenadávat na úřední lejstra před dětmi, abychom je neodradili od jejich nadšení, snažíme se pozorovat naše zvířata, zdali jim něco nechybí a také krajinu, zdali po ní nechceme víc, než je nám schopna dát. Zároveň však musíme makat venku v každém počasí. A to i když je nám blbě, máme teplotu nebo nás bolí hlava. Musíme naše děti tahat všude sebou. Jsou s námi v traktoru, v lese nebo v dílně. Musíme se shodnout na tom, kam složit hnůj, jestli nějakou krávu nezaprahnout dříve nebo jinou nezapustit později. Nejezdíme na dovolenou a musíme udržovat stálý režim (roční, denní i týdenní, v mém případě noční), z kterého není dobré vystupovat a každý zásah v podobě havárie, dětského blinkání nebo nutné změny znamená vykolejení. Tedy je vždy příležitost k tomu, se pohádat :-)

Co se týká zastropování nárokových dotací, nevím. Asi je to dobré, ale "je to asi opravdu všechno složitější...". A pokud by nám fakt něco pomohlo, tak kdyby za mnou na pole, do lesa nebo do dílny občas přišel nějaký státní nebo bruselský úředník a řekl, že mi pomůže. Že to vyplní a odešle, že to umí a udělá to rád. A usmál se a pohladil mě po vlasech a řekl, že to spolu určitě zvládneme. Já bych mu za to dal třeba husu a dobrou lahev domácí pálenky.


reklama

 
foto - Horák Matouš
Matouš Horák
Autor je rolník z Malostatku Blatiny a volský kočí z University of Ox.

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (77)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Karel Zvářal

Karel Zvářal

2.2.2022 07:31
Pěkné povídání, přidám něco k té "nezapřáhnuté krávě", což je zřejmě redakční úprava(?-). I k nám do vsi přišla kdysi věda, a s ní počítače a vyjeté sestavy. Doletěl za mnou ajťák, kde že mám ty zapřáhnuté krávy, že je nikde (asi z okna) nevidí... Došlo mi, v čem je chybka, a opáčil jsem mu, že to klidně může požalovat šéfovi, ale já krávy nezapřahám, u nás máme jen na mléko. Žalovat nešel, a později jsem mu u kávy vysvětlil, že zaprahnutá není zapřáhnutá bez háčků, ale kráva, která přestala laktovat, resp. dojit se do svozu.
Odpovědět
Martin  Mach Ondřej

Martin Mach Ondřej

2.2.2022 09:01 Reaguje na Karel Zvářal
Dobrý den,
díky, to je moje chyba, díky za osvětu. Opraveno.
Martin Mach Ondřej / Ekolist.cz
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

2.2.2022 09:17 Reaguje na Martin Mach Ondřej
V poho, mnohem horší je, když je mašinfíra barvoslepý...
Odpovědět
Matouš Horák

Matouš Horák

3.2.2022 03:08 Reaguje na Martin Mach Ondřej
Nemá to s mými texty pan redaktor jednoduché, jelikož já, jako jeden z mála, krávy jak zaprahám (zaprahuji), tak zapřahám :-)
Odpovědět
ss

smějící se bestie

2.2.2022 11:42 Reaguje na Karel Zvářal
Sedlák Švehla by na ty byrokraty - vzal BIČ !
Ti však většinou ani neví, kdo to byl - BOHUŽEL.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

2.2.2022 08:30
Tohle by se mělo přeložit do angličtiny a poslat do Bruselu! Je mi z toho k zblití. Je jasné, že velký podnik má chlapa, který se živí jenom řešením přihlouplých žvejků , aby byl ouřad spokojený, ale vyžadovat tyhle kraviny po malém zemědělci je doslova buzerace.
Chtěl bych vidět celou tu plejádu byrokratů od okresu přes kraj po MZe ,kteří se živí jen těmito nesmysly, navíc zcela zbytečnými.
Autorovi přeji, aby nezkolaboval další deset let a poděkování za reálný vhled do problému.
Odpovědět
JS

Jiří S

2.2.2022 09:00 Reaguje na Miroslav Vinkler
Neřekl bych, že velký podnik na to má vždy speciálně člověka.
Odpovědět
DM

Dalibor Motl

2.2.2022 08:31
Článek hezký. Někdo prostě dojí krávy a jiní dojí dotace. Přeju vám i podobným sedlákům vytrvalost, hodně zdraví, málo poruch na traktoru, nějaké to štěstí s koupí nebo pachtem sousedících pozemků a úspěch při prodeji výsledků Vaší těžké práce.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

2.2.2022 11:43 Reaguje na Dalibor Motl
1*
Odpovědět
MJ

Marcela Jezberová

2.2.2022 08:56
No nazdar. Jak nejlépe dát světu vědět, že autor nemá nejmenší zájem dodržovat pravidla dotací, ale dotace prostě chce, než tuto bohulibou myšlenku zvěstovat světu na Ekolistu? Pokud autor nechce být kvůli veřejným financím, kterými dotace jsou, obtěžován, tak si o dotace přeci žádat nemusí. Zase ho nebude nikdo prudit s dodržováním nějakých pravidel. Ano, dotační systém je složitý a kontroly otravné, ale pokud někdo chce dostávat veřejné peníze, musí se s omezeními smířit. Pokud chce být volný jako pták, nic mu nebání roztáhnout křídla, zbavit se okovů dotačních pravidel a požadavků a rozlétnout se ke slunci.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

2.2.2022 09:34 Reaguje na Marcela Jezberová
Celý dotační systém v současné podobě přináší více škod než užitku.
Nehledě na to, že se vytvořila úřední byrokracie pro lejstra samé , bez jakéhokoli společenského prospěchu.

Dotace do podnikání prostě nepatří, vedou pouze ke korupci,podvodům , nepotismu a dalším negativním jevům.(viz kauza Rath jako špička ledovce)

Jedinou dotaci do zemědělství bych pustil pod názvem "péče o krajinu".
Odpovědět
Jan  Knap

Jan Knap

2.2.2022 10:27 Reaguje na Marcela Jezberová
Autorovy přeji pevné zdraví a at´ se mu daří. Vám jsem napsal odpověd´, kterou jsem raději smazal, protože byla plná sprostých slov ale při vaší inteligenci by jste si nic jiného nezasloužila. Odhaduji, že patříte do té kategorie Lehkoživek. Petrův Zdar
Odpovědět
JS

Jiří S

2.2.2022 10:37 Reaguje na Jan Knap
V čem paní Jezberová neměla pravdu?
Odpovědět
KM

Karel Marel

2.2.2022 11:07 Reaguje na Jiří S
V tom, že běžný farmář (protože sedláky už nemáme - v naší obci poslední zemřel vloni) musí makat na hospodářství (zhusta s celou rodinou), aby to vůbec udržel v chodu, na honění papírů nemá často kapacitu duševní, ale zejména časovou.
A kecy o tom, že to nemusí dělat si nechte od cesty, protože zaplať Bůh jsou tady pořád tito lidé, kteří ctí něco jako odkaz předků a vztah půdě - až je úplně zbabišujeme a zlikvidujeme, tak teprv poznáte, jak chybí.
Odpovědět
JS

Jiří S

2.2.2022 11:14 Reaguje na Karel Marel
Takže jsou prostě neefektivní. Víte, já jsem agronom a taky ctím odkaz předků, tedy mého, otce, dědy a pradědy. Možná aby se nelopotili, víc si vydělali a ještě nenutili dřít celou rodinu, by také měli vstoupit do družstev, kde by toho agronoma co by měl čas a duševní kapacitu na vyplnění pár lejster měli. Mne asi pro 2400 ha trvá tak 2 hodiny, jen tak pro představu. Takže si vážený nechte ten agresivní tón, když víte kulové.
Odpovědět
KM

Karel Marel

2.2.2022 11:39 Reaguje na Jiří S
Říci kulakovi, že ví kulové....mno, ale k věci, řeč (což by jste se svou inteligencí 2400ha/2hodiny měl pobrat) není o nárokových dotacích, které jak autor píše nejsou problém, ale o tom ostatním okolo, jako jsou všechny další dotace na kde , co a zejména pak nesmyslné kontroly, jestli už máte k jistému datumu posečeno, jestli všude a všechno a jestli naopak někde ne více....
Malý příklad ze života s úřady a úředníky - zcela zbytnými, živícími se pouze buzerací těch, jež je platí.
Před časem mi přišel výhružný dopis z katastru, že nelatím daň z jistého pozemku, kouknu do mapy - no jasně, koryto potoka, ze kterého se neplatí už od císaře pána, jenže nějaký superblb na krajském katastru z fotky dronu usoudil (protože neviděl vodu), že jde o zemědělsky využitelný pozemek a já!! z něj neplatím jaká hrůza státu daň ... odepsal jsem tedy o co se jedná, ovšem to jsem narazil do zdi, my tady vidíme pozemek, žádný potok - zaplať slouho! Mé návrhy, aby ouřada zvedl prdel a ráčil se přijít osobně přesvědčit se minuly účinkem - on vidí obhospodařovatelný pozemek a basta, že se z něj neplatilo nikdy jej ani nezaráží - všeci kradnů...tož jsem zaplatil, ale jsem na státní úředníky zvědav,maje více pozemků na jednom zrestituovaném stojí částečně důležitá stavba státu (SSHR), již několik let jednáme o jeho odprodeji (to che stát, já ne), zdržuje se to jen díky pomalé opět státní mašinérii, nyní jsem se ale rozhodl , že pozemek neprodám a hmotné rezervy budu muset budovu na cizím pozemku zbourat , na hlavu si srát nenechám, doposavad jsem se vším souhlasil, dokonce i s úředně stanovenou cenou (která je směšná), ale stát prostě nesmí platit víc.
Odpovědět
JS

Jiří S

2.2.2022 12:07 Reaguje na Karel Marel
Dle vašeho vyjádření o tom co kde a jak má ten zemědělec dělat, mne je utvrzujete, že o tom víte kulové.

Souhlasím, že co úředník to originál. Každopádně všude se najde blb a kde je blb je i chyba. Měl jste řekl bych smůlu, vždy se dá jít výše a řešit to, jde jen o to, jak agresivní rétoriku dokážete i proti úředníkovi využít.
Odpovědět
KM

Karel Marel

2.2.2022 12:28 Reaguje na Jiří S
A vy si opravdu! myslíte, že každý má tolik času a energie, aby řešil nesmysly, soudil se adop.?
Je to jinak, stát má lidem do životů zasahovat minimálně a to včetně dotací...ono by se pak vidělo, kolik stojí ten rohlík, co koupíte v Kaufu za korunu v akci... a tahle celá debata by byla zbytečná, bohužel (stejně jako třeba u elektromobilů) se dotují kraviny a ti chudší se skládají těm movitějším...nebo bezskrupolóznějším.
Odpovědět
JS

Jiří S

2.2.2022 16:32 Reaguje na Karel Marel
S dotacemi s Vámi souhlasím. Kdyby nebyly bylo by lépe. Bohužel to tak je, aby ty potraviny levné byly.

Čas by jste měl mít, když jste kulak, jistě jste v důchodu.
Odpovědět
KM

Karel Marel

2.2.2022 17:14 Reaguje na Jiří S
Kulak rodem :-), ni povoláním..., skutečný kulak byl děd, resp. byl tak označen, přestože formální podmínku nenaplňoval, ovšem každá ves musela míti svého kulaka...
Odpovědět
JS

Jiří S

2.2.2022 19:04 Reaguje na Karel Marel
Každá ne.
Odpovědět
Matouš Horák

Matouš Horák

3.2.2022 03:14 Reaguje na Jiří S
Fandím Vám pane Jiří. Já dokáži sotva zmapovat na 20 ha kde je jaké hnízdo chřástalů nebo křepelek, kosatců či krvavců, louží s pulci či mravenišť rodu myrmica. Natož to pak v sezoně nějak zlegalizovat, abychom za tyto kousky neobdělané přírody nebyli penalizováni. Dělat tuto činnost na 2400 ha musí dát fakt práci a nedokáži si to představit.
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

3.2.2022 07:56 Reaguje na Matouš Horák
Koukám, že jste veselá kopa (nemyslím tím mravenčí):-)
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

2.2.2022 11:08 Reaguje na Marcela Jezberová
Ale jděte, autor si stěžuje na byrokratickou náročnost pro malé zemědělce a ta je skutečně oproti okolním zemím až obludně zbytnělá - až tak, že se z dotačního "poradenství" stal velmi výnosný byznys
Odpovědět
pp

pavel peregrin

2.2.2022 12:22 Reaguje na Jakub Graňák
To je nezbavuje povinnosti dostát pravidlům pro dotace, bohužel. Tak si holt musí zaplatit poradce, to sorry jako, když na to duševně nemají. A mimochodem, ono dost lidí a p. Jezberová mezi ně patří, těm malým, co to nezvládají, poskytují poradenství zdarma, ač by vůbec nemuseli.
Odpovědět
DA

DAG

2.2.2022 14:59 Reaguje na pavel peregrin
To ovšem neznamená, že s panem Graňákem nemáte pravdu oba :)
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

2.2.2022 17:32 Reaguje na DAG
Asi tak:-)
Odpovědět
KM

Karel Marel

2.2.2022 11:01
Celkem trefně vystiženo - ale chtěl bych autora uklidnit, takhle to funguje skoro v každém byznyse, jen v tom zemědělství je to asi opravdu nejhorší...
Odpovědět
ss

smějící se bestie

2.2.2022 11:47 Reaguje na Karel Marel
A mnozí ve státní správě, mají socialismus.
Odpovědět
me

meluzína

2.2.2022 11:29
Moc hezký článek:-)
Odpovědět
pp

pavel peregrin

2.2.2022 12:19
Pěkná ukázka toho, jak by si někteří představovali hospodařit. Paní Jezberová má naprostou pravdu, sice tvrdou, která se hlavně malým nelíbí, ale je to tak. Na jakém základě by tedy malý zemědělec měl být oproštěn od této povinnosti a naopak velcí by jí byli povinováni? Patetické výlevy o hospodaření s celou rodinou sem vůbec nepatří, tafy jde o princip a ten, ať se vám to líbí nebo ne, musí být dodržován- buď všichni, nebo nikdo! Pokud jsou dotace a mají nějaká pravidla pro jejich získání, tak to bude každý dodržovat a finito, bez ohledu na velikost. Jak už p. Jezberová řekla, nikdo, ani malý ani velký, není nucen ta pravidla dodržovat za předpokladu, že si na dotace nesáhne. Tak co tady kňučíte?
Odpovědět
KM

Karel Marel

2.2.2022 12:32 Reaguje na pavel peregrin
Aha....takže že je Jezberová dotační "expert" máme potvrzeno a že vy zřejmě také budete jeden z vykuků jakbysmet.
Dotace mají dostat všichni - podle plochy - paragraf šavle, žádné další podmínky, nebo nikdo a je to vyřešené.
Pravidla k dotacím jsou totiž často různě ohýbána, přesně podle potřeb lobbistů a nemusíme se snad bavit, že agrobaroni mají kapku větší páky..
Odpovědět
pp

pavel peregrin

2.2.2022 15:38 Reaguje na Karel Marel
Na to vemte jed , že tomu rozumí. A sednout si k papírům nebo si sjednat poradce může naprosto každý, o tom snad se mnou nechcete diskutovat. Dotace mají nějaké podmínky, a jestli jsou nebo nejsou v pořádku, je věc druhá. Prostě buď ji chcete a jste ochoten pro to něco udělat nebo nechcete a je to zase jen vaše volba. Holt tomu budete muset něco obětovat. A jen pro vaši informaci, jako agronom a spíš Ferda Mravenec práce všeho druhu mám v provozu odkrouceno skoro 40 let, takže mě už asi ničím neohromíte.
Odpovědět
KM

Karel Marel

2.2.2022 16:21 Reaguje na pavel peregrin
Rozhodně si netroufám vaše veličenstvo ohromovat..., dotace na hektar (už jsme si snad výše vysvětlili - a je to v článku i zmíněno) nejsou problém, to by mohl pochopit agronom se 40-ti letou praxí ne?
Bordel je to vše ostatní okolo.
Že tomu Jezberová "rozumí" vůbec nepochybuji, zřejmě ji to také slušně živí...., takoví lidé jsou ovšem pro společnost zcela zbytní, nepřinášejí jí nic. Jen se přisávají na dotační struky...
Odpovědět
pp

pavel peregrin

2.2.2022 17:06 Reaguje na Karel Marel
Ale to vůbec nemusíte, samozřejmě to chápu, ale v tom případě i vy byste měl pochopit, že jitřit se tady vůbec nemá smysl. Doufám, že jste si nemyslel, že ostatní dotace se budou rozdávat na stříbrném podnose? Samozřejmě že je to ztížené, protože je to síto, jak hodně lidí odradit a znovu opakuji, že třeba konkrétně ta p. Jezberová těm žadatelům pomáhá, ač by vůbec nemusela. To nastavení dotací je věc druhá, já konkrétně nesouhlasím s vůbec žádnými, ale to je asi tak všechno, co s tím naděláme.
Odpovědět
KM

Karel Marel

2.2.2022 17:20 Reaguje na pavel peregrin
U těch dotací na hektar (nárokových) je to celkem snadné.....pokud už mermomocí chceme něco dotovat - zbytek zrušit.
Asi se shodneme, že možnosti hlídat a dudat různé prebendy je u malého farmáře řádově nižší než u agropodniku s desítkami tisíc (nebo více) hektary. Stejně to ale "funguje" i v ostatním byznysu a totálně to křiví trh a férový přístup.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

3.2.2022 07:42 Reaguje na Karel Marel
No, ono to zase tak snadné není a věřte, že i my zdaleka nevyužíváme všech, protože buď ta administrativa nebo i jejich plnění je někdy obtížné. Ale jak říkám- je to pouze naše rozhodnutí a každý se musí rozhodnout sám, jestli mu to, jak říkáte, "dudání" za to vůbec stojí.
Odpovědět
MJ

Marcela Jezberová

2.2.2022 14:19
Autor článku má problém donutit sám sebe sednout a přečíst si pár stran podmínek dotací, které tak moc chce. Jako malý zemědělec tomu přeci nemůže rozumět, měl by tedy mít právo se tím netrápit a dotace dostávat jen jaksi za to, že existuje. Naštěstí vím, že pokud je malý zemědělec natolik moudrý, že se k tomu donutí, dokáže vytáhnout z dotačního systému stejné dotace, jako jeho větší kolegové (už tři týdny nedělám pomalu nic jiného, než přepočítávám dotace ze všech stran. Na výši dotací v přepočtu na hektar má největší vliv spektrum výroby a ochota se do dotačních titulů zapojit, nikoliv velikost podniku). Ovšem musí pro to něco udělat. Mám kolem sebe spoustu takových, kteří to zvládají bravurně. Takže platí, co jsem napsala výše - pokud autorovi překážejí dotační podmínky, ať o dotace nežádá.
Odpovědět
DM

Dalibor Motl

2.2.2022 15:43 Reaguje na Marcela Jezberová
Otázka je, jak jsou dotační podmínky nastaveny a jestli se poskytováním dotací naplňuje ten kýžený účel. Za mě jsou dotace obecné zlo. Z podstaty je nastavit jednoduše nejde. Vytvářejí obrovské makroekonomické nerovnováhy. Poskytují penězovody těm, kteří to z velké části nepotřebují, plýtvají cennými zdroji a ty zdroje navíc berou těm, kteří se neumí bránit. Pokud mám zkratkovitě popsat proces: daně vybereme od běžných lidí (ideálně DPH + spotřební daně, které musí platit všichni včetně naprostých nuzáků). Daně nalijeme do rozpočtu EU a našeho státního rozpočtu a důkladně protřepeme. Následně "porada ministrů zemědělství" řízená strategií stanovenou "elitami EU" stanoví rámcové mantinely rozdělování dotací, které budou aplikovat v celé EU a pověří místní vlády vypracováním národních strategií. Úředníci ministerstva (často dosazení do funkcí jedním z největších majitelů půdy, výrobců hnojiv, obchodníků s komoditami, výrobců biopaliv, zpracovatelských podniků...a v neposlední řadě masových médií) stanoví podmínky čerpání. Podmínky pro udělení a schvalovací i kontrolní procesy jsou relativně složité. Takže se pro "dojení nenárokových dotací" "vyplatí" najímat "profíky", kteří v tom umí chodit, vědí na co si dávat pozor, kde se nepodřeknout, protože by znamenalo nižší bodové hodnocení projektu a kde "je třeba" uhnout od logického řešení abychom se "vešli do kritérií". Výsledkem jsou třeba dražší kotle na biomasu, dražší polystyrén nebo dražší FV panely, protože jejich ceny žene vzhůru uměle vyvolaná dotační poptávka. Výsledkem je, že samoživitelky, dělníci, drobní živnostníci, učitelky a hasiči (berte jako typické příklady) svými daněmi dotují opravdu bohaté podniky (vlastněné bohatými lidmi) a jako "bonus" mají ti plátci daní třeba dražší elektřinu. Nejlepší šíbři dokonce "vytvářejí" přímo podniky ideální pro konkrétní dotační tituly (viz Čapí hnízdo).
Odpovědět
pp

pavel peregrin

2.2.2022 16:21 Reaguje na Dalibor Motl
Můžeme to shrnout stručně- dotace jsou zlo, totálně křiví podnikatelské prostředí, ale pokud je to tak nastaveno v celé Evropě, nemá smysl o tom filozofovat, ale naučit se je využívat. Bohužel.
Odpovědět
KM

Karel Marel

2.2.2022 16:24 Reaguje na pavel peregrin
Dalibor Motl popsal v obsáhle to, co se vám tady snažím stručně sdělit už dobrý půlden, tak snad to pochopíte... V podstatě to mohu podepsat, jen se mi nechtělo tím ztrácet tolik času.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

2.2.2022 17:08 Reaguje na Karel Marel
To vůbec nemusel, chápu to velmi dobře a snad jsem na to i stručně odpověděl.
Odpovědět
MJ

Marcela Jezberová

2.2.2022 16:23 Reaguje na Dalibor Motl
Mám pocit, že autor článku nemá problém s tím, že dotace existují, ale s tím, že k jejich získání musí vynaložit čas a energii. Dělníky, samoživitelky ani hasiče, pokud jsem to dobře pochopila, pan Horák neřeší.
Odpovědět
KM

Karel Marel

2.2.2022 16:25 Reaguje na Marcela Jezberová
Ano a kdyby nebyly vůbec, bylo by nám všem daleko lépe, jen vy by jste byla bez práce..
Odpovědět
pp

pavel peregrin

2.2.2022 17:10 Reaguje na Karel Marel
Proč neustále pláčete na špatném hrobě? Tak se rozjeďte do Prahy a vyjednejte si zrušení dotací pro Evropu! To je blbost, že?
Odpovědět
KM

Karel Marel

2.2.2022 17:18 Reaguje na pavel peregrin
Že je to obecně akceptováno neznamená, že je to správné, už jsem prohrál spoustu bitev, to ovšem neznamená, že vzdáme celou válku.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

3.2.2022 07:43 Reaguje na Karel Marel
To si ovšem zbytečně ničíte nervy a navozujete stres.
Odpovědět
KM

Karel Marel

3.2.2022 16:31 Reaguje na pavel peregrin
Jsem zvyklý, bolševik mne vycvičil...
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

2.2.2022 22:47 Reaguje na Dalibor Motl
👍
Odpovědět
Matouš Horák

Matouš Horák

3.2.2022 03:17 Reaguje na Marcela Jezberová
Madam velmi se omlouvám, pokud jsem se Vás dotkl slovem "lehkoživka". Toto slovo jsem slyšel stokrát ale sám jsem ho nikdy nepoužil. V článku je pouze pro navození atmosféry, aby veřejnost pochopila, jaký mohou mít zemědělci k dotacím a ke všemu, co se jich týká, přístup.
Odpovědět
Katka Pazderů

Katka Pazderů

2.2.2022 18:52
To je krása, poezie zemědělská. Ale nerozumím tomu, proč žádáte o dotace. Zbytečně si na sebe pletete bič. Žití v klidu s přírodou by bez dotací bylo lepší. Nevím, kolik máte hektarů, ale pokud okolo 10, tak by se mi opravdu do dotací nechtělo.
Ale je pravda, že dotace pro ty opravdu malé, do 10 hektarů by se zjednodušit daly. Třeba paušální platbou, jako je paušální platba daní, když jste opravdu malí podnikatelé.
Odpovědět
SM

Stanislav Mudra

2.2.2022 19:54 Reaguje na Katka Pazderů
Pokud existujete +- z ruky do úst tak jsou dotace z 10ha významné.
I bez vstupu do dotačních soukolí musíte v podstatě všechna pravidla a omezení dodržovat (cyklista i bez řidičáku též musí dodržovat pravidla provozu)
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

2.2.2022 23:42
Rodina autora článku hospodaří na svém statku udržitelným způsobem, záleží mu na krajině, ve které hospodaří, nesleduje jen zisk. Takoví si zaslouží větší podporu a lepší podmínky než mají dosud.

Domnívám se, že dosavadní nastavení zemědělských dotací v ČR nahrává velkým agrokoncernům. Pochybuji, že např. polští a maďarští rolníci jsou vystaveni tak obludně zbytnělé byrokratické náročnosti při získávání dotací jako naši menší zemědělci.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

3.2.2022 07:53 Reaguje na Majka Kletečková
Domníváte se mylně.Stokrát zde bylo řečeno, že na dotace si sáhne každý stejně a záleží na tom, co provozuje. To, že dotační agenda je někdy složitá, je fakt, ale opět má každý v případě, že to nezvládne sám, možnost oslovit agenturu, která mu za úplatu dotaci vybaví. Já vám rozumím v tom, že celý systém považujete za zbytnělý, to ano, ale takto je to nastaveno a znovu opakuji, pro všechny stejně. Je na každém, jak se pak rozhodne a do čeho chce jít. Následné nářky nejsou na místě.
Odpovědět
Matouš Horák

Matouš Horák

3.2.2022 03:37
Ještě malé doplnění, jelikož si vždy říkám, že není třeba vše servírovat na zlatém podnose, že se lidé dovtípí. Takže teď trochu z toho stříbrného podnosu :-) S tím neber dotace. Je to asi stejné, jako když přátelé v sociálních službách kritizují proplácení důchodů a příspěvků na péči u lidí s handicapem. A nejvíce se pozastavují nad tím, když jim pak někdo (třeba z úřady či z vlády) řekne: "Pokud není klient spokojen, ať si ten příspěvek nebere!". Dokud budu jako rolník ( a netýká se to jen mě) sankcionován za každý neposekaný nedopasek, ve kterém je mraveniště mravenců žahavých, bez nichž kriticky chránění modrásci bahenní nedokončí svůj vývojový cyklus, dokud budu penalizován za každé neobsekané hnízdo křepelek či chřástalů, za vysazený strom nebo vybudovanou tůň mimo sezonu, za mokřadní louku usušenou za pomoci tažných volů (zákon v těchto případech umožňuje sekat pouze kosou, křovinořezem nebo frézou), pak o tom budu psát a doufat, že se něco změní. Dotace by se, dle mého názoru, neměly míjet účinkem. A vývojový cyklus modrásků bahenních fakt zemědělskému inspektorovi nevysvětlíte. A nějak jsem si zvykl na to, že mi úředníci i někteří přátelé zemědělci říkají, ať si to nekomplikuji, ať tam prostě v tom traktoru vlítnu a pokosím to a že pokud si s tím takto hraju, tak na to mám asi čas a oni že na to čas nemají a posléze se pošklebují nad naším konáním. Jelikož nikdo moc nechápe, že nám ta příroda stojí za to, abychom každý rok kvůli ní předělávali jednotnou žádost o nárokovou dotaci, která je u většiny konvenčních zemědělců po několik let z větší části takřka neměnná. Takže jako varianta toho, že pokud chci respektovat individualitu krajiny, tak dotace brát nebudu, mi nepřijde jako ok. Jelikož to se pak dostáváme tam, že ty, co hospodaří šetrně, zkrachují a jejich rozmanitou půdu přeberou agrobaroni, kteří s plněním podmínek žádosti samozřejmě problém nemají. Pro ty, co to potřebují mít na zlatém podnose: když jsou na malém městě čtyři pekárny a stát řekne, že na upečený rohlík, co stojí dvě koruny přispěje každé pekárně korunu a jedna z pekáren toto odmítne, čímž s každým prodaným rohlíkem v konkurenčním boji prodělá jednu korunu . . . to už si snad domyslí každý. Takže pokud je částka za nájem (pacht) půdy v takové výši, že se přihlíží k tomu, že na půdu je vázána nenároková dotace, pak si tento pacht onen bezdotační těžko může dovolit. A pokud je nedotační proto, že hospodaří šetrně ke krajině, ve které žije, pak by se asi něco změnit mělo.
Odpovědět
JS

Jiří S

3.2.2022 06:50 Reaguje na Matouš Horák
V každé žádosti o dotaci. Tedy v tom blbuvzorném programu od szifu, je kolonka nepokosená část, stačí zatrhnout ANO a kolik. Není to tak těžké.
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

3.2.2022 07:53 Reaguje na Jiří S
Jenže to v době podání jednotné žádosti nemusíte vědět a pokud se vám nahlásí kontrola těsně před změnovkou, nebo v průběhu jejího podání (a zpracovávání), tak už se vezete
Odpovědět
JS

Jiří S

3.2.2022 09:22 Reaguje na Jakub Graňák
To nevím, s tím asi máte zkušenosti lepší vy. Já za sebe mohu říci, že se změnovkami jsem neměl problém nikdy, ale to bude asi tím, že jsem vždy narazil na SZIFu na velmi vstřícné pracovnice.
Odpovědět
Matouš Horák

Matouš Horák

5.2.2022 03:45 Reaguje na Jiří S
Pochopitelně v době podání jednotné žádosti nevím, kde co bude hnízdit a kde se schová jaké srnče. Botanicky zajímavé a chráněné druhy se odhadnout dají, ale s těmi živočichy je to potíž.
Odpovědět
MJ

Marcela Jezberová

3.2.2022 10:54 Reaguje na Matouš Horák
Jelikož na MZE není žádná vůle nechat zemědělce, aby sekal travní porosty podle své potřeby (a to trvá od roku 2004), budete muset, pokud opravdu máte modrásky a chřástala, zavítat na svůj Orgán ochrany přírody a tam požádat o redesign vrstvy Enviro v LPIS. Pokud tedy už nemáte na pozemcích teď navržený specifický management a ve svém svatém odporu k plnění požadavků dotačních programů jste to nějak přehlédl/ nikdo vám to nestrčil pod nos. Pokud tam modrásek a chřástal opravdu jsou, budete mít možnost zařadit své pozemky do AEKO specifické managementy. Nebo si můžete dokola stěžovat, že jaksi automaticky vám inspektoři neodpouštějí porušení pravidel, na základě kterých dostáváte dotace. Můžu vás ujistit, že nebudete ani první, ani poslední, kdo tuto proceduru absolvuje. Berte to třeba jako svou oběť na oltář zachování přírody.
Odpovědět
MJ

Marcela Jezberová

3.2.2022 11:18 Reaguje na Matouš Horák
Ještě k těm nedopaskům - opět stejné, jako modrásek - požádat svůj OOP o možnost nesekat nedopasky. Ale něco mi říká, že to dobře víte.
Odpovědět
Matouš Horák

Matouš Horák

5.2.2022 03:49 Reaguje na Marcela Jezberová
Bohužel nevím a ani mi to nikdo z úředníků jako možnost nenabídl. Ale vím třeba přesně, jak funguje převtělování myrmicofilních druhů. Teď je otázka, co je pro to hospodaření podstatnější. Samozřejmě ani nevím, co je OOP. Organizace na osvobození Palestiny to asi nebude a osobní ochranné prostředky též ne. Jdu googlit.
Odpovědět
Matouš Horák

Matouš Horák

5.2.2022 03:56 Reaguje na Marcela Jezberová
Odbor ochrany prostředí. Tzn AOPK nebo na obci s rozšířenou příslušností? Já tedy nevím, proč by zrovna ochranáři měli problém se sekáním nedopasků. Spíše naopak. To vadí především kontrolám ze SZIFu. Teď je tedy nasnadě znovu ta otázka. Proč jsou zemědělci, kteří se pokouší hospodařit s respektem k půdě, zavalováni větší dávkou byrokracie? Není to demotivující? Nevede to právě k oné monotónnosti krajiny, problémům se zadržováním vody a k úbytku živočišných i rostlinných druhů? Což je otázka řečnická spíše do pléna.
Odpovědět
KM

Karel Marel

3.2.2022 16:38 Reaguje na Matouš Horák
S těmi pekaři jste to trefil přesně, protože já jen přidám , že pak je zde ještě dotace pro megapekárnu, která dostane na desítky milionů na výstavbu i technologii velkoprovozu k výrobě (také) rohlíků a ti tři se i s tím čtvrtým ruku v ruce můžou jít společně oběsit, rohlíky široko daleko dodá Bureš.
Odpovědět
Matouš Horák

Matouš Horák

3.2.2022 03:42
Ještě jeden zajímavý příklad ze stříbrného podnosu, který tak nějak snad vystihne to, co jsem se snažil naznačit v článku :-)

Na mokřadní louce před sečí jsem kdysi v mladickém nadšení nalezl hnízdo odvážných čejek chocholatých, jednoho z nejrychleji ubývajících ptačích druhů. Šel jsem za zemědělcem, na jehož louce čejky byly. Ten mi řekl, že seno z louky nepotřebuje, že když to vykomunikuji s úřady, nemá problém to nechat až na otavy. Ale já jsem to s těmi úřady nevykomunikoval. Jediné varianty byly buď to posekat, nebo neposekat s tím, že dotyčný zemědělec přijde o část dotace, nevyhne se penalizaci a možná přijde i o dotace zpětně. Ovšem kdyby se ta louka vyňala před sezonou (asi že by nám čejky zavolaly z teplých krajin, že budou hnízdit tam a tam), bylo by to možné. Nakonec se ukázalo, že nějaká složitá cesta existovala, ale úředníci na tyto nekonvenční postupy nejsou zvyklí ani proškolení, neznají je, neumí poradit a trvá to dlouho. Jedinou variantou se nám v tu chvíli se ženou jevilo, že se pokusíme tu diverzitu na zemědělské půdě, která tvoří většinu plochy ČR, vytvořit sami a ukázat, že to jde. Že mezi tou řepkou a národním parkem je ještě něco mezi - šetrné rolnictví. Tedy že máme mléko, máme maso, máme žáby, máme zmije, máme lýkovec i kosatce a po pěti letech máme i toho modráska bahenního!! Ale kdyby nám stát v tomto konání nepřekážel a spíše poradil, jak z těch konvenčních zákonů vytěžit pro nás, nebo spíš pro krajinu, tu nekonvenci, bylo by to super!
Odpovědět
JS

Jiří S

3.2.2022 06:48 Reaguje na Matouš Horák
Podtitul AEKO louky čejka chocholatá, slušná dotace. Není to zase tak složité.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

3.2.2022 15:35 Reaguje na Jiří S
Jenže ... jako pouhý laik ... bych čekal, že mu takto poradí na příslušném úřadě. Že mu to napíšete vy na ekolistu Vás sice šlechtí, bez ironie, ale systémově je to tak nějak k prdu.

A možná blbý dotaz. To nemají zemědělci ... nějaké spolky, komory, asociace ... nějaké poradny pro zemědělce, ať už své členy nebo i ty ostatní, které by primárně těm menším, co to bastlí všechno sami, dokázali poradit?
Odpovědět
JS

Jiří S

3.2.2022 18:39 Reaguje na Svatá Prostoto
To nevím, jestli v tomto existují nějaké spolky. Každopádně ze své zkušenosti mohu říci, že i když jsem dělal dotace a evidence chemie, tak vždy úřednice jak SZIFu, tak UKZUZu byly vstřícné a poradili. Komunikoval jsem dřív v Břeclavi a ted v Jihlavě a nemohu si právě na úřednice stěžovat, vždy se vším ochotně pomůžou, samozřejmě musíte k nim přijít také se vstřícným tónem, což jsem u mnoha právě menších farmářů nikdy neviděl. Na ty si hodně stěžovaly, že tam dojdou jak gerojové a jen pořád něco chcou, aniž by se zajímali. Takže ono to není vše o úřednicích černobílé. Ale samozřejmě nepopírám, že nenarazíte zrovna na nějakého blba. Je to vždy o lidech.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

4.2.2022 15:20 Reaguje na Jiří S
Já tam vidím dva systémové problémy. První je ten s tou státní správou, kdy můžete mít na lidi kliku, ale taky smůlu. A pak je to radost. Ono to ostatně platí už léta na FÚ. Od super slušných a ochotných lidí až po úplná hovada. Osobně si myslím, že státní správa by měla být povinna subjektům poradit a pomoci jim nalézt optimální řešení. A tato povinnost by měla být jednoznačně kodifikována.

A současně si myslím, že zejména ASZ by v tomto směru, myslím to poradenství, měla být maximálně aktivní. Oni asi i něco dělají ... https://www.asz.cz/o-asz/nase-aktivity/regionalni-aktivity/ ... ale je otázkou, zda dost a zda o této možnosti zemědělci ví.
Že se mezi veřejností/žadateli najdou občas neskutečné případy, se kterými se vyjít prostě nedá, je samozřejmě pravda, ale to k té práci holt patří. Kdysi dávno jsem na jednom úřadu státní správy pracoval, a i za tu nedlouhou dobu jsem se setkal také s ledaským. Ale to už k té práci patří, byl jsem za to placen a na řetězu mne tam nikdo nedržel.
Odpovědět
Matouš Horák

Matouš Horák

5.2.2022 04:20 Reaguje na Jiří S
My máme na kontroly strašné štěstí jak UKZUZ, plemenáři, SZIF . . .. Všichni jsou u nás spokojení, dáme kávu pod stoletou lípou a obvykle k nám pak kontrolóři ještě přijedou i s dětmi či vnoučaty na vánoční zvířecí betlém. Až tedy na toho tichého a šišlavého maníka. Ale to byl hodně zvláštní jedinec, vystresovaný, vyplašený a nekomunikativní. Toho nám bylo až lidsky líto. Tak jsme se mu snažili spíše pomoci, jelikož se nám zdál trochu dezorientovaný v místě i čase :-) Problém těch úředníků je, že bravurně zvládají vše, co dělá 95% zemědělců, u kterých to kontrolují. Jenže pak jim ukáži místo 20x20 m a ukáži jim tam kosatce sibiřské a i jejich fotky ze stejného místa v době květu, a v tu chvíli oni nevím. Neví, kdo má přednost. Na jedné straně je tu Zákon ochraně přírody, na druhé závazky plynoucí z poskytování dotace. Stejně tak plemenáři neví, že kráva, pokud je označena náhradním způsobem, ušní známky mít nemusí. Máme tažné voly a taháme i v lese, kde známky často ztratí při prodírání se v porostu. V horším případě to končí i roztrženým uchem. A inspektor mi pak v klidu u kávy říká, že mu jsme fakt sympatický, ale že o té vyhlášce nic neví, ale že jestli tu bruselskou vyhlášku najdu, že od pokuty či napomenutí upustí. Tak jsem mu ji našel a vytiskl. A říkám si, zdali tu jsem já proto, abych úředníky školil, nebo oni proto, aby radili mně. Je to složité. Těch zákonů a vyhlášek, které se neustále mění, je tolik, že se v tom ani oni samotní nemohou vyznat.
Odpovědět
Matouš Horák

Matouš Horák

5.2.2022 04:26 Reaguje na Jiří S
To je ale bohužel zase o tom, že SZIF chce vědět již v době podání o dotaci, kde která čejka bude hnízdit. Sleduji i programy na chřástaly. Tyto programy se zde v Brdech hojně využívají, ale valného účinku nemají. V neposekaných loukách, u kterých se první seč vynechává, obvykle veškerá chřástalí hnízda zdecimují divočáci, kteří do těchto každoročně nesekaných porostů chodí na jistotu. Ale musí se nechat, že tyto jednou ročně sekané porosty jsou z botanického hlediska velmi různorodé!
Odpovědět
DV

Daniela V.

3.2.2022 10:02 Reaguje na Matouš Horák
Pane Horáku, smekám, co jste dokázal. Fandím Vám. Ale - už sám pro sebe si nastavte tu míru. Zatím tu máme dotace. Pro někoho zlo, pro někoho pomoc. Záleží na Vás, jak si to pro sebe v hlavě nastavíte. Pokud jste tohle dokázal bez dotací, super. Třeba však přijde doba, kdy si řeknete, že finanční pomoc státu se hodí ....pokud nejste moc na papírování, zaplaťte si poradce. Poradí, vyřídí, bude sledovat novelizace ....prostě záleží na Vás, jak chcete dál žít, pracovat, hospodařit. Pokud mohu radit, najděte si v tom všem i Vaší hodnotu. Výsledky přece máte ......
Odpovědět
Matouš Horák

Matouš Horák

5.2.2022 04:22 Reaguje na Daniela V.
Dobrý den. Známe se osobně? Byla jste někdy u nás? Obšťastňujete nás krásnými slovy, tak mě zajímá, zdali jste naši práci viděla naživo. Jelikož na fotkách je všechno krásné! Jinak není to jen zásluhou mou a mé ženy, ale především mnoha našich přátel, kteří nám v našem počínání důvěřují a o víkendech se od nás nechávají úkolovat kam s kterým kamenem :-)
Odpovědět
DV

Daniela V.

5.2.2022 15:23 Reaguje na Matouš Horák
Dobrý den. Ne, osobně se neznáme. Jen mám ráda přírodu, zvířata a všem zapáleným lidem pro dobrou věc fandím.....I tady na stránkách jsou profesionálové, kteří dělají určitě víc nežli je jejich pracovní povinnost. Pokud máte kolem sebe i přátele, kteří přiloží ruku k dílu a vyslechnou si Vaše trable, je to dobře. Já jezdila od mala na Vysočinu ke strýci do nádherné hájovny, kde jsem realitu s hospodářstvím a lesem viděla na vlastní oči ....ale to ještě vše jelo v normálních kolejích. doba nás všchny ovlivňuje, já si ale chci uchovat to dobré z dob dřívějších. Proto fandím vám všem, komu záleží na přírodě .....kdyžtak se trochu ukažte na mapě a uvidíme. Jezdíme na dovolené po Čechách :-D
Odpovědět
DV

Daniela V.

5.2.2022 16:49 Reaguje na Daniela V.
Teď jsem se dívala na Vaše stránky - do Šebáňovic bych to měla co by kamenem dohodil. Co se týká Vašeho hospodářství - konkrétně lišky. To víte, já zažila doby, kdy norování na škodnou byla zkouška na určení kvality loveckých psů. Tak to bylo, nikdo to nerozporoval. Teď je spousta zvyků jinak .....a kolikrát si však říkám, jestli k dobrému.
Odpovědět
MJ

Marcela Jezberová

3.2.2022 16:17
Aha, už to chápu. Jako reklama dobrý.
Odpovědět
Matouš Horák

Matouš Horák

5.2.2022 04:35 Reaguje na Marcela Jezberová
Děkuji za připomenutí!
Husy už nejsou a o mléko, maso, ryby, vejce, brambor i palivové dřevo je takový zájem, že bychom toho mohli mít klidně i třikrát tolik a stejně bychom nepřevýšili poptávku. Za to bych potřeboval prodat kulečníkový stůl na mince. Koupili jsme ho před lety i se stodolou. Je zachovalý, ale chybí mu horní deska. Jinak vše má a mincovník funguje. Je mi líto ho spálit, ale začíná překážet a choť na mě již tlačí.
Vlastně ho neprodávám. Přenechám ho za odvoz.
Značka: S naložením pomohu.
P.S: Nedělám si legraci
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist